خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

ضرر بانکها از قانون حذف ربا چقدر می‌شد؟

  • چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۶۲

چهارشنبه 23 شهریور 1362

    صبح زود به مجلس رفتم. کارها را انجام دادم که برای مسافرت شش روزه به استانهای جنوب شرقی کشور، آماده شوم. سفیر گابن آمد؛ حرفی نداشت، تشریفاتی بود. با مسئولان یگان دریایی سپاه، ملاقاتی داشتم. توضیحات خوبی، درباره تاریخچه تشکیل این واحد دادند و پیشرفت کار را گفتند. طرح و رویه خوبی است؛ کسریهای نیروی دریایی را جبران خواهد کرد. بخشداران آموزش دیده وزارت کشور با آقای ناطق نوری [وزیر کشور] آمدند. گزارشی از دوره آموزش و مواد آن دادند؛ جالب است. اولین بار است که پس از انقلاب، برای مسئولان بخشداری، دوره آموزش گذاشته‏اند و اولویت را به بومیها داده‏اند. من هم برای آنها، مفصلاً صحبت کردم و داشتن رابطه مستقیم با مردم و مردمی بودن را مورد تأکید قرار دادم.

    کمیسیون زمین جهاد سازندگی آمدند؛ چند سئوال درباره مسأله زمین کشاورزی داشتند؛ از قبیل سرنوشت لایحه در مجلس و مصوبه شورای انقلاب و... جواب دادم و راهشان را روشن کردم که اراضی موات و بایر را مطابق قانون شورای انقلاب، تقسیم کنند و به اراضی دائر، کاری نداشته باشند تا قانون اجرای اصل 49، تکلیف آنها را روشن کند. مصاحبه‏ای با مجله »صوت الخلیج« کویتی، انجام دادم.

    آقای دکتر [محسن]نوربخش [رئیس بانک مرکزی] آمد و برای کیفیت عمل نسبت به وام‏های قبل از قانون حذف ربا، مشورت می‏کرد؛ اگر بخواهند آنها را بی‏ربا اجرا کنند، مدعی بود یکصدوپنجاه میلیارد تومان، ضرر بانکها می‏شود؛ قرار شد از امام، کسب تکلیف شود. عصر جلسه شورای [عالی] اقتصاد و سپس جلسه سران قوه‏ها داشتیم.