خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

  • چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۷۶

 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۷۶ // ۲۰ شوال ۱۴۱۸// ۱۸ فوریه ۱۹۹۸

 

 آقای ابراهیم رئیسی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمد. گزارش‌کار خود را داد و در مقابل اتهامی‌که متوجه آن‌ها شده‌که مدیران لایق را تضعیف می‌کنند و باعث روحیه کم‌کاری و احتیاط‌کاری و منفی‌بافی می‌شوند، دفاع‌کرد و گفت، مواظب این نکات‌هست و اظهارتمایل‌کرد که همراه ما به مکه بیاید.

اخوی‌محمد آمد. در مورد ازدواج هاله، دختر اخوی‌احمد مشورت‌کرد و از چپ‌روی کارگزاران، اظهار نارضایتی‌کرد. دکتر جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاداسلامی] آمد. از سرعت پیشرفت و استحکام کار در دانشگاه آزاد اسلامی، نمونه‌هایی گفت و آن را باعث حسادت و کارشکنی چپ‌های حاکم بر آموزش عالی‌گفت و از دفتر رهبری هم گلایه داشت و از من برای جلوگیری از مزاحمت‌ها استمداد کرد. می‌خواست از مسائل عراق و آمریکا نیز مطلع باشد. سلمانی برای اصلاح آمد.

عصر آقای تهرانی از وزارت اطلاعات، بولتن ویژه را آورد و گفت، در اجتماع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شعار بدی داده‌اند: «حکومت طالبان، ملغی بایدگردد» و نیز گفت، اهتمام زیاد دولت به اهل‌سنت، آن‌ها را پُرتوقع کرده و نمونه را رفتن [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور و [آقای علی عبدالعلی‌زاده]، وزیر مسکن [وشهرسازی]، به مسجد مکی زاهدان، برای تقویت مولوی عبدالحمید، [امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان] معرفی‌کرد و گفت، بعد از مصاحبه آقای خاتمی با سی‌ان‌ان، نیروهای تند چپ، به تدریج از آن‌ها جدا شده‌اند.

آقای [سیدحسن] طاهری‌خرم‌آبادی آمد. از ضعیف شدن پایگاه رهبری اظهار نگرانی کرد و عوامل آن را ترویج مرجعیت ایشان و رفتار جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] در نحوه رأی‌گیری و اعلان مرجعیت ایشان و دادگاه اصل ۴۹ و ستاد اجرایی فرمان امام و رفتار اخیر با آیت‌الله منتظری و اقدامات سپاه و بسیج و ائمه‌جمعه و صداوسیما در انتخابات که منصوب ایشان هستند و نیز رفتار انصارحزب‌الله و بعضی از مداحان، از جمله منصور ارضی و... و از من خواست که با ایشان در میان بگذارم.

آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در مسکو آمد. گله داشت، از اینکه دولت جدید همکاری با روسیه را جدی نگرفته و آن‌ها مسأله‌دار شده‌اند؛ به‌خصوص بعد از مصاحبه آقای خاتمی [با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان] و می‌گویندکه ایران با کارت روسیه با آمریکا بازی می‌کند و فکر می‌کنند، به‌زودی رابطه با آمریکا برقرار خواهد شد. پیش‌بینی‌کردکه روسیه در مقابل حمله نظامی آمریکا به عراق، در حد حمایت سیاسی قناعت می‌کند.

شب آقای [کمال] خرازی، وزیر امورخارجه آمد. گزارش مذاکرات با وزیر امورخارجه عراق را داد که امروز به ایران آمده است. می‌گوید، اسلحه شیمیایی و میکروبی و اتمی ندارند وکارساخت آن‌ها را نیمه‌تمام گذاشته‌اند و مخالفت با تفتیش‌کاخ‌ها را به‌خاطر تحقیرآمیزبودن آن توجیه می‌کنند. درباره سفر من به عربستان سعودی صحبت شد. نگران است که مصادف با شروع جنگ شود؛ دکتر [حسن] روحانی و دکتر [محمدعلی] هادی [نجف‌آبادی] هم همین را می‌گویند.

خانم [شهلا] حبیبی آمد. از رد شدن نامزدی‌اش شکایت داشت. به آقای [محمد] امامی کاشانی، [عضو فقهای شورای نگهبان] تذکر دادم. امروز اعلان شد که دبیرکل سازمان ملل به عراق می‌رود.