خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

تحلیل های متناقض از خطبه های جمعه رهبری و مصاحبه خاتمی

  • جمعه ۲۶ دی ۱۳۷۶

جمعه ۲۶ دی ۱۳۷۶ // ۱۷ رمضان ۱۴۱۸// ۱۶ ژانویه ۱۹۹۸

 

در منزل بودم. وقت به مطالعه گذشت و استماع داستانی‌که عفت نوشته است. امروز آیت‌الله خامنه‌ای، نماز جمعه را اقامه کردند و به آمریکا حملات سختی کردند و فکر مذاکره و رابطه با آمریکا را شدیدتر از گذشته محکوم‌کردند؛ به خاطر تبلیغاتی‌که در داخل و خارج، بعد از مصاحبه آقای خاتمی، در خصوص کوتاه‌آمدن ایران شده است. گرچه ملاحظه رئیس‌جمهور را نمودند، اما معلوم است که در حقیقت به قصد جلوگیری از اقدامات تشنج‌زدایی با آمریکا، این صحبت‌ها ایراد شده و قاعدتاً تفسیرهای داخلی و خارجی آن را حمل بر اختلاف رهبری و رئیس‌جمهور خواهندکرد.

دیشب آقای ناطق هم نظر داشت‌که مخالفت رهبری با نرمش در مقابل آمریکا، باعث می‌شود که بخشی از مردم بگویند، رهبری نمی‌گذارند وضع سیاست خارجی درست شود و مشکلات کشور حل بشود و جناح چپ هم روی آن تبلیغ می‌کنند و به همین دلیل مصلحت نمی‌دانست که رهبری مطلبی بگویند.

گفت، دیروزکه برای نمازجماعت، همراه آقای [علی‌محمد] بشارتی، وزیر سابق کشور، به حسینیه جماران رفته بودند، آقای بشارتی به رهبری گفته، نظر هواشناسی این است که هوای جمعه سرد است و بهتر است شما تردید برای اقامه جمعه داشته باشید و ایشان جواب داده‌اند، لباس بیشتر می‌پوشیم! اولین خبر انعکاس خارجی صحبت امروز نمازجمعه رهبری از خبرگزاری فرانسه بود که آن را مخالفت صریح با افکار آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] تلقی‌کرده‌اند.