خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

هاشمی رفسنجانی با سازندگی به جزایر ایرانی خلیج فارس جانی دوباره بخشید.

• سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۷۶

سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۷۶// ۴ صفر ۱۴۱۸// ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

بعد از نماز صبح به کارخانه کشتی‌سازی خلیج فارس رفتیم. پس از استماع توجیهات، بخش‌های کشتی‌سازی که هنوز کار خود را شروع نکرده و تعمیر کشتی و بالابر ۲ هزار تُنی دلفین، حوضچه تر، گهواره، سالن برش، جوش، بوژی انتقال به دریا و حوضچه عظیم آرامش را بازدید کردیم.

سپس از سالن‌های ساخت سازه‌های دریایی که مهدی خودمان به‌وجود آورده، برای ساخت سکوهای دریایی نفت و گاز و سکوهای عظیم در دست ساخت، بازدید کردیم. همچنین کلنگ ساخت حوض‌های خشک ۴۷۰ هزار تُنی و ۳۰۰ هزار تُنی را به زمین زدم. در جمع کارکنان، پس از استماع گزارش آقای نعمت زاده، [وزیر صنایع] و مدیر شرکت نفت و دادن نشان [سازندگی] به آقای [ابوالحسن] خاموشی، [رئیس سازمان گسترش] و لوح تقدیر به مدیران، در اهمیت صنایع دریایی و کشتی سازی و سازه‌های دریایی و تأسیس شهرک صنعتی صنایع دریایی صحبت کردم.[1]

به بندر خمیر پرواز کردیم. در محل کارخانه سیمان فرود آمدیم. پس از پرده‌برداری از لوح یادبود - در همه طرح‌ها از لوح پرده‌برداری داشتم- و استماع گزارش مدیرکارخانه از بخش مختلف بازدید کردیم. در سیستم بارگیری اشکالاتی داشتند؛ اولِ کار است.

در مراسم، گزارش آقای نعمت زاده را درباره صنایع سیمان و این کارخانه که در دو فاز با ظرفیت ۶ هزار تُن است، شنیدیم و از نمایشگاه صنایع سیمان بازدید کردیم و به سرود سازندگی که توسط نوجوانان بندر خمیر، هنرمندانه اجرا شد، گوش دادیم. من درباره اهمیت سیمان و تشکر از تخصص قدرت ساخت داخل و صادرات خدمات فنی سیمان و فراوان سرمایه‌گذاری در این بخش که در طول دو برنامه ۳۱ کارخانه بزرگ ساخته شده و از این به بعد تا آخر برنامه، در هر ۴۵ روز یک کارخانه سیمان افتتاح می‌شود، صحبت کردم.[2]

به‌سوی قشم پرواز کردیم. پس از نماز و ناهار و استراحت، از بخش‌های مختلف توسعه جزیره و در شهرک صنعتی، از نمایشگاه محصولات صنعتی جزیره، بازدید کردیم و به دو کارخانه رفتیم؛ یکی از آن‌ها لوله چند جداره تولید می‌کند که از تکنولوژی‌های جدید دنیا است. سپس از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی بازدید کردیم. خانم دکتر [نسرین] معظمی، توضیحات خوبی درباره اهمیت و وسعت کار و غنای آب‌های خلیج فارس، برای مواد دریایی، جهت تولید داروها، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد پیوند استخوان از مرجان‌ها داد. آقای دکتر حکمی، توضیحات مفصل و غیرلازمی درباره مرکز تحقیقات ناموفق پزشکی داد و به خاطر طولانی شدن مراسم، من صحبت نکردم.

به فرودگاه رفتیم. مغرب شده بود؛ به خاطر خطر پرواز در تاریکی، مراسمی که برای افتتاح فرودگاه و دادن نشان به آقای [بهروز] بوشهری، [مدیرعامل منطقه آزاد قشم] بود، لغو کردیم. پرواز نمودیم. چون عفت نرسیده بود، با محسن همان‌جا ماند و با هواپیمای بعدی آمدند و یک ساعت دیرتر از ما رسیدند. کلید اتاق خواب همراهم نبود؛ صبر کردم تا عفت رسید. شام را در هواپیما خوردیم. [آقای غلامعلی نعیم‌آبادی]، امام‌جمعه بندرعباس، همراه آمد و در راه تقاضا کرد که به کار تحقیقات قرآنی‌ام ادامه بدهم که تفسیر موضوعی را بنویسم. گزارش‌ها را از صفحه کامپیوتر خواندم؛ مسئله مهمی نداشت. با خستگی خوابیدیم

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «از افتخارات این دوره ۸ ساله سازندگی، این است که ما راه دریا و حضور مؤثر در دریا را به روی خودمان بازکردیم. امروز در منطقه صنعتی کشتی‌سازی خلیج فارس، چند بخش آن را عملاً فعال و در صحنه دیدیم. اول خود بندر، اسکله و تجهیزات است که حقیقتاً یک سرمایه ملی بزرگ است. امروز با چنین سرمایه‌ای در کنار منابع عظیم نفتی دریا و حمل‌ونقل عظیم این منطقه و با توجه به اینکه با آسیای میانه و روسیه هم مرتبط شدیم، شاید بتوانیم اینجا را ارزشمندترین نقطه دریایی در ساحل دریاهای دنیا به حساب آوریم که الحمدلله با این تعداد وسیع ابزاری که تهیه شده، می‌توانیم فعالیت‌های دیگر را بر این محور توسعه بدهیم. نکته بعدی کشتی‌سازی است که از آرزوهای دیرین بود. در سفر قبلی که به اینجا آمدم، از تأخیر در کشتی‌سازی حسرت خوردم و پیگیری کردم. البته به خاطر موانعی که بود، با تأخیر انجام شد، ولی بحمدلله امروز شاهد شروع کار کشتی‌سازی هستیم که شش فروند آن را واگذار کردیم، ولی اگر در اینجا بتوانیم توسعه بدهیم، باید در سال ده‌ها فروند کشتی در همه سایزها و اندازه‌ها بسازیم که این حق ما و مردم ماست. خوشبختانه نیروهای فنی و علمی ما آمادگی دارند. باید تسهیلات اداری برایشان قائل شویم و از اینکه منابع را خارجی‌ها بخورند، جلوگیری کنیم. باید به اینجا منتقل کنیم و الان دیگر روشن است که ما کشتی‌ساز هستیم. بخش دیگر تعمیر کشتی است که نمونه‌های تعمیر را ما اینجا دیدیم. الان حوضچه طرح گلچین را داریم و با شروع کار ساخت حوضچه‌های خشک و بزرگ، می‌توانیم تا نزدیک ۵۰۰ ههزار تُن کشتی را تعمیر کنیم و بسازیم. با توجه به نیاز بسیار جدی، ده‌ها فروند کشتی خودمان داریم و ده‌ها فروند کشتی دیگر هم منطقه دارد.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.

[2] - رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.