خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

تصمیم مشترک هاشمی و رهبری برای ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • تهران
  • یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۷۵

یکشنبه 26 اسفند 1375 | 6 ذیقعده 1417 // 16 مارس 1997

 

مدیران بنیاد شهید آمدند. آقای [محمدحسن] رحیمیان، [رئیس بنیاد شهید] گزارش داد. در سال جاری 180 میلیارد تومان، برای خانواده‌های شهدا هزینه کرده‌اند که 88 میلیارد تومان آن را دولت داده و بقیه را از منابع داخلی تأمین کرده‌اند و نیز موفقیت‌های بخش‌های آموزشی و پرورشی و اقتصادی را داد. من هم دربارة اهمیت مسئولیت آنها و آثار مهم آن و کمک‌های سخاوتمندانه دولت حرف زدم.[1]

ستاد تنظیم بازار جلسه‌داشت. سهمیه ارزکالاهای‌اساسی را تصویب‌کردیم. آقای [محسن] نوربخش آمد. در مورد انتخابات و تأیید آقای [سیدمحمد] خاتمی، یا فرض دیگر، صحبت کرد. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم؛ منجمله شهرستان‌شدن اردبیل و بخش‌شدن سرعین و لایحه قانون معادن.

شب میهمان رهبری بودم. از سفر خوزستان راضی‌اند. تصمیم نهایی را در مورد ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و متن حکم جدید گرفتیم و راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری بحث شد.

 

[1] - آقای هاشمی‌که به مناسبت سالگرد تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به تجربه تلخ و ناگوار جهان در مسائل و مشکلات ناشی از تلفات انسانی در جنگ، اظهار داشت: «نظام جمهوری اسلامی ایران، در زمینه مراقبت، پرورش و سازندگی مادی و معنوی نسل‌بازمانده از قربانیان هدف‌های‌مقدس‌آرمانی، دارای تجربه‌ارزنده‌ای است‌که در هیچ یک از کشورهای گرفتارجنگ درتاریخ سابقه ندارد. خدمت به انسان‌های‌فداکار و ایثارگر، به عنوان سرمایه‌های‌انسانی نمونه و تأثیرگذار در سرنوشت جامعه، بسیار باارزش است. گسترش و کیفیت خدمات اقتصادی و فرهنگی نظام اسلامی به خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگران، در برابر شخصیت، اعتبار، کرامت، شرافت و جایگاه والای آنان ناچیز، اما راهی درست وکاری بزرگ است. برنامه‌های خوب فرهنگی و آموزشی و حمایت اصولی از نسل‌های شایسته‌ای که مورد احترام جامعه هستند، امروز بازماندگان شهیدان را به نمونه‌های قابل تقلید، الگو و الهام‌بخش برای دیگران تبدیل کرده است. تأمین نیازهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی از طریق ایجاد مدارس و مراکز ویژه و نیز تجربه خوب استفاده از سرمایه‌های اندک، برای تقویت اقتصاد خانواده‌های شاهد و حفظ اندوخته‌های مالی آنان، گام‌های ارزشمندی است که نه تنها در بهبود شرایط زندگی خانواده‌های شاهد، بلکه در جهت هدف‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی کشور نیز مؤثر است. سرمایه‌گذاری در بخش تأمین مسکن خانواده‌ها و نیز اشتغال به تحصیل 100 هزار فرزند شاهد در مدارس و مراکز آموزش عالی، از خدمات اساسی و بنیادی نظام جمهوری اسلامی ایران است‌که باید همچنان ادامه یابد.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.