تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره هود – آیه ۳۲ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره هود – آیه ۳۲ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸

قَالُواْ یَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَکْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتَنِا بمَا تَعِدُنَا إِن کُنتَ مِنَ الصَّادقِینَ

گفتند: «ای نوح! همانا با ما مناظره کردی و بسیار به بحث و جدل با ما پرداختی. پس اگر از راستگویانی برای ما بیاور آنچه را هماره به ما وعده می دهی!»

 

1ـ نوح(ع) برای هدایت قومش ، تلاشی مستمر و پی گیر داشت.

قالوا یـنوح قد جـدلتنا فأکثرت جدلنا

إکثار (مصدر أکثرت) به معنای کاری را فراوان انجام دادن است. بنابراین «أکثرت جدالنا»; یعنی ، بسیار مناظره کردی و فراوان دلیل و برهان آوردی و ... این معنا ، حکایت از تلاش مستمر و پی گیر حضرت نوح(ع) در تبلیغ رسالت دارد.

 

2ـ بحث و گفت و گو و ارائه دلیل و برهان ، از روشهای نوح(ع) برای بازداری مردم از شرک و گرایش دادن آنان به توحید

قالوا یـنوح قد جـدلتنا فأکثرت جدلنا

«جدال» به معنای مناظره کردن و آوردن برهان برای ابطال دلیلها ، اندیشه ها و باورهای طرف مقابل است.

 

3ـ نوح(ع) ، همواره کفرپیشگان را به نزول عذاب الهی هشدار می داد.

فأتنا بما تعدنا

آوردن فعل مضارع (تعد) به جای فعل ماضی (وعدت) اشاره به تکرار وعیدها و هشدارهای حضرت نوح(ع) دارد.

 

4ـ کفرپیشگان قوم نوح ، از او خواستند که به بحث و مناظره با آنان پایان دهد و تهدیدهای خویش را تحقق بخشد.

قالوا یـنوح قد جـدلتنا فأکثرت جدلنا فأتنا بما تعدنا

جمله «فأکثرت جدالنا» (با ما بسیار مناظره کردی) ـ به قرینه تفریع جمله «فأتنا بما تعدنا» بر آن ـ کنایه از این است که دلیل و برهان آوردن کافی است ، به این امر پایان ده.

 

5ـ کفرپیشگان قوم نوح ، ناباور به آمدن عذاب و تحقق یافتن وعیدها و تهدیدهای حضرت نوح(ع)

فأتنا بما تعدنا إن کنت من الصـدقین

 

6ـ تلاشهای نوح(ع) ، برهانها و دلیلهای او ، بی تأثیر در اشراف کافر

قد جـدلتنا فأکثرت جدلنا فأتنا بما تعدنا

 

7ـ اشراف و سران قوم نوح ، درصدد مأیوس کردن او از پذیرش دعوتهای توحیدی

قد جـدلتنا فأکثرت جدلنا فأتنا بما تعدنا

 

8ـ نوح(ع) ، در پندار ناروای کفرپیشگان قومش ، فردی دروغگو و ارائه کننده مطالب نادرست

إن کنت من الصـدقین

بینش:

بینش غلط 8

عذاب:

انذار از نزول عذاب 3; درخواست عذاب 4

قوم نوح:

اشراف قوم نوح و نوح(ع) 7; انذار قوم نوح 3; بینش قوم نوح 8; توطئه اشراف قوم نوح 7; خواسته های قوم نوح 4; قوم نوح و نوح(ع) 4; قوم نوح و وعیدهای نوح(ع) 5; کفر قوم نوح 5; هدایت قوم نوح 1; هدایت ناپذیری اشراف قوم نوح 6

نوح(ع):

احتجاج نوح(ع) 2، 6; انذارهای نوح(ع) 3; تهمت دروغگویی به نوح(ع) 8; روش تبلیغ نوح(ع) 2، 3; زمینه یأس نوح(ع) 7; شرک ستیزی نوح(ع) 2; قصه نوح(ع) 1، 2، 3، 4، 7; هدایتگری نوح(ع) 1

 

 

صوت

تصاویر ضمیمه