تفسیر آیات قرآن کریم – سوره اعراف – آیه ۶۶ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
قَالَ الْمَلأُ الَّذینَ کَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاکَ فِی سَفَاهَةٍ وِإِنَّا لَنَظُنُّکَ مِنَ الْکَاذبینَ
کسانی از سران قومش که کافر بودند گفتند: همانا ما تو را در سفاهتی [عجیب] می بینیم، و قطعاً تو را از دروغگویان می دانیم.
1 گروهی از اشراف قوم هود به وی ایمان آوردند و گروهی دیگر با انکار رسالت او در برابرش جبهه گیری کردند.
قال الملأ الذین کفروا من قومه
2 اشراف کفرپیشه قوم هود، وی را به سفاهت و دروغگویی متهم کردند.
قال الملأ الذین کفروا ... انا لنریک فی سفاهة و إنا لنظنک من الکذبین
3 اندیشه توحیدی و مبرا از شرک، سفیهانه و نامعقول در نظر کافران قوم هود
قال الملأ الذین کفروا من قومه إنا لنریک فی سفاهة
4 تکذیب هود از سوی کافران قومش، مبتنی بر حدس و گمان، و نه علم و یقین*
إنا لنظنک من الکذبین
5 قوم عاد برخوردار از وجود پیامبرانی قبل از هود
قال الملأ الذین کفروا ... إنا لنظنک من الکذبین
«ال» در «الکذبین» می تواند عهدیه باشد. بر این مبنا مقصود قوم عاد از کلمه «الکذبین» پیامبرانی است که پیش از هود مبعوث شدند و مورد تکذیب قرار گرفتند و در بین آنان به دروغگویان معروف شدند. و نیز می تواند «ال» برای جنس باشد. در این صورت «الکذبین» اشاره به گروهی خاص نخواهد بود. برداشت فوق بر اساس احتمال اول است.
ارزشگذاری:
ملاکهای ارزشگذاری 3
انبیا:
قبل از هود (ع) 5
تهمت:
دروغگویی 2 ; تهمت سفاهت 2
شرک:
تبرّی از شرک 3
ظن:
ارزش ظن 4
عقیده:
به توحید 3
عمل:
سفهی 3
قوم عاد:
اشراف قوم عاد 2 ; انبیای قوم عاد 5 ; تهمتهای کافران قوم عاد 2 ; ظن کافران قوم عاد 4 ; عقیده کافران قوم عاد 3 ; کافران قوم عاد 1 ; مؤمنان اشرافی قوم عاد 1 ; مبانی عقیده قوم عاد 4
هود(ع):
تکذیب هود(ع) 1، 4 ; تهمت به هود(ع) 2 ; قصه هود(ع) 1، 2، 4 ; مبارزه با هود(ع) 1