تفسیرآیات قرآن کریم – سوره آل عمران – آیه ۶۳ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
فَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بالْمُفْسدینَ
پس اگر روی گرداندند قطعاً خدا به مفسدان داناست.
1 ـ پیشگویی خداوند به اینکه نصارای نجران، دعوت به مباهله را نمی پذیرند.*
فقل تعالوا ندع ... فان تولّوا فانّ اللّه علیم بالمفسدین
ظاهراً جمله «فان تولّوا ... »، اشاره به این است که مسیحیان، دعوت به مباهله را نمی پذیرند.
2 ـ تهدید خداوند نسبت به نصارای نجران در نپذیرفتن توحید
و ما من اله الا اللّه ... فان تولّوا فانّ اللّه علیم بالمفسدین
هدف از توجّه دادن به آگاهی خداوند، پس از بیان تخلف و گناه، تهدید متخلفان است.
3 ـ تهدید خداوند نسبت به مفسدان
فانّ اللّه علیم بالمفسدین
4 ـ رویگردانی از توحید (شرک)، افساد است.
فان تولّوا فانّ اللّه علیم بالمفسدین
5 ـ مفسدان، در احاطه علمی خداوند
فانّ اللّه علیم بالمفسدین
6 ـ افساد مستمر نصارا
فانّ اللّه علیم بالمفسدین
مصداق مفسدان در اینجا نصارایند و واژه «مفسدین» با یک مرتبه افساد سازگار نیست بلکه ظهور در استمرار دارد.
7 ـ اعتقاد به الوهیت حضرت مسیح (ع) و عدم پذیرش توحید، برخاسته از افساد و تباهیگری*
فان تولّوا فانّ اللّه علیم بالمفسدین
احتمال دارد کلمه «بالمفسدین»، اشاره به علت و زمینه شرک باشد.
8 ـ علمای نصارای نجران، مفسد، مشرک، مجادله گر، حق ناپذیر و مورد تهدید خداوند
فمن حاجّک ... فان تولّوا فانّ اللّه علیم بالمفسدین
در شأن نزول آمده که این آیات درباره علمای نجران نازل شده است.
اسلام:
تاریخ صدر اسلام 1
اهل کتاب:
علمای اهل کتاب 8
حق پذیری:
موانع حق پذیری 7
خدا:
احاطه خدا 5 ; تهدیدهای خدا 2، 3، 8 ; علم خدا 5
شرک:
عوامل شرک 4، 7
عیسی (ع): 7
فساد:
آثار فساد 7 ; موارد فساد 4
قرآن:
پیشگویی قرآن 1
محمّد (ص):
مباهله محمّد (ص) 1
مسیحیان:
افساد مسیحیان 6 ; لجاجت مسیحیان 8 ; نجران مسیحیان 1، 2، 8
مشرکان: 8
مفسدان: 5، 6، 8
تهدید مفسدان 3