مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • کنفرانس مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جاکارتا در جریان سفر به اندونزی

کنفرانس مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جاکارتا در جریان سفر به اندونزی

  • جاکارتا
  • جمعه ۲۲ مهر ۱۳۷۳

 

سئوال خبرنگار : بسم الله الرحمن الرحیم . عالیجناب هاشمی رفسنجانی رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران عالیجناب با هیأت همراه و دوستان و همکاران خبرنگار من مایل هستم قبل از هر چیز مراتب سپاس و قدردانی خودم را از حضور جنابعالی در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام بکنم پس از این مقدمه و دیدار تاریخی حضرتعالی از اندونزی داشته باشیم و سپس سئوالاتی را دوستان ما از شما در خصوص این دیدار داشته باشند .

رییس جمهوری : بسیار خوب . بسم الله الرحمن الرحیم . من هم با تشکر از حضور خبرنگاران و میزبانی خوب برادران مان در اندونزی آماده ام که به سئوالات همه پاسخ بدهم .

سئوال خبرنگار : جناب آقای رییس جمهور با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و تلاشهایی به منظور ایجاد آرامش در منطقه بخصوص در منطقه تاجیکستان و رفاه و حفظ تمامیت ارضی عراق انجام می گیرد در مذاکره با آقای سوهارتو بعنوان یکی از اعضاء مهم سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد چه مذاکراتی برای حفظ آرامش در منطقه استراتژیک خلیج فارس انجام دادید ؟

جواب رییس جمهوری : آقای سوهارتو خودشان نگران به هم خوردن ثبات در منطقه حساس خلیج فارس بودند و ما بدون نیاز به بحث زیاد توافق داشتیم که همه امکانات را باید بکار بگیریم که در آنجا مشکلی برای مردم منطقه و دنیا بوجود نیاید .

سئوال خبرنگار مجله هفتگی آسیا : ممکن است در خصوص نقش آمریکا در تحولات اخیر عراق و کویت نظرتان را بفرمائید ؟

جواب رییس جمهوری : ما از این که جلوی تجاوز و ماجراجویی عراق گرفته بشود راضی هستیم اما به نظر ما آمریکائیها به قصد حضور نظامی بیشتر برای منافع خودشان آنجا تلاش دارند تا امنیت منطقه .

سئوال خبرنگار : آقای هاشمی رفسنجانی از روزنامه جمهوری اسلامی ایران هستم . با توجه به مذاکراتی که با مقامهای اندونزی و آقای سوهارتو داشتید ارزیابی تان را از آینده مناسبات دو کشور بیان بفرمائید ؟ و اینکه این گفتگوها چه تأثیری می تواند در آینده همکاری آسه آن و اکو داشته باشد با توجه به سفر قریب الوقوع دبیر کل آسه آن به تهران ؟

جواب رییس جمهوری : دو طرف قبول داشتیم که امکانات دو گروه می تواند مکمل همدیگر باشد در اکثر این کشورهای عضو دو گروه چیزهای هست که می تواند برای کشورهای دیگر مفید باشد و قبول داشتیم که نقطه ضعف کار عدم آشنایی این کشورها و بخصوص بخش خصوصی کشورها از امکانات کشورهای دیگر است . اراده سیاسی هست که همکاری بشود اما تلاش ها باید بگونه ای باشد که جاذبه پیدا بکند برای بخشهای خصوصی این کشورها .

سئوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه : عالیجناب ممکن است نظر خودتان را در خصوص اصرار آمریکا برای تعیین یک منطقه بی طرف و عاری از سلاح در جنوب عراق و با توجه به اینکه ساکنان آنجا را اغلب شیعیان تشکیل می دهند بیان بفرمائید ؟ و سئوال دوم : نظر جنابعالی را در خصوص اهداء جایزه صلح نوبل به عرفات ، پرز و رابین بفرمائید ؟

جواب رییس جمهوری : در مورد منطقه جنوب عراق باز آمریکا یک بهانه عامه پسندی دارد و آن مظلومیت مردم جنوب است که عراقیها خیلی به آنها ظلم می کنند این دولت عراق . خبر خشک شدن هور که باعث فلاکت عده زیادی از مردم منطقه شد این را همه دنیا می دانند و هر روز گروه زیادی از آنها به ایران فرار می کنند ما را هم مشکل قرار دادند . ولی مسأله مهم این است که ما در آمریکا حسن نیت نمی دانیم . ما چون آن منطقه ، منطقه غنی نفت و گاز است ما فکر می کنیم که اهداف آمریکا بطور کلی از حضور در منطقه و بخصوص در جنوب عراق تسلط بر منابع و مناطق سوق الجیش حساس آن منطقه است . در مورد جایزه صلح به رابین دادن من خیال می کنم یک مقدار جوک باشد در دنیا کسی که چهار میلیون آواره فلسطینی از دست اش دارند این همه ستم می کشند . خوب است از آواره های فلسطینی بپرسیم و زندانیانی که در اسرائیل گرفتارند از مردم لبنان و فلسطین و مردمی که دهها سال است که خاک شان اشغال شده و نمی توانند به خانه هایشان برگردند .

سئوال خبرنگار : نظر جنابعالی را در خصوص مواضع جدید عراق برای شناسایی مرز کویت و آیا این صادقانه است موضع گیری یا خیر جویا هستم ؟

جواب رییس جمهوری : ما که تجربه خوبی نداریم از تعهدهای عراق . عراق یک بار بدون هیچ دلیلی قرارداد 1975 ایران و عراق را پشت تلویزیون همین آقای صدام حسین پاره کرد و اعلام جنگ کرد علیه ما اگر صادق باشد خبر خوبی است ولی خدا کند که این اظهار به خاطر ضعف نباشد بلکه به خاطر پذیرفتن حق باشد .

سئوال خبرنگار خبرگزاری روسیه : ممکن است نظرتان را در خصوص روابط دیپلماتیک و نقش دیپلماتیک روسیه در تحولات اخیر منطقه خلیج فارس بیان بفرمائید ؟

جواب رییس جمهوری : روابط ما با روسیه خوب است بد نیست . نقش روسیه الان در مسایل جهانی خیلی ضعیف است متأسفانه . به نظر می رسد که آمریکائیها بعضی چیزها را دیکته می کنند به روسیه . من جمله همین اظهارات اخیری که گفتند مثلا" قرارداد فروش سلاح به ایران را تجدید نخواهند کرد . در صورتی که می دانند که این به نفع خود آنها است چون بازار آنها را عمدتا" الان آمریکائیها و انگلیسیها و اینها دارند می گیرند . حرکت سریع وزیر خارجه روسیه به عراق کار جالبی به نظر می رسد . ولی می بینیم که در سازمان ملل در شورای امنیت خیلی توجه نمی شود به نظرات روسیه .

سئوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی : دو کشور اسلامی ایران و اندونزی از محاسن بالایی در زمینه مسایل اقتصادی برخوردار هستند اما متأسفانه تا کنون روابط اقتصادی دو کشور مطلوب نبوده آینده این روابط را چگونه ارزیابی می کنید ؟

جواب رییس جمهوری : ما در این سفر زمینه های خوبی را مشخص کردیم برای توسعه همکاری . امیدواریم که بعد از این سفر تحرک بیشتری در همکاری هایمان پیش بیاید .

سئوال خبرنگار خبرگزاری رویتر : عالیجناب آیا ایران در نظر دارد که تعداد بیشتری از هلیکوپترهای سوپر هما را خریداری بکند ؟

جواب رییس جمهوری : می دانید که ایران یکی از قویترین کشورهای دنیا است در ناوگان هلیکوپتری ما حدود هشتصد هلیکوپتر در ایران داریم که اینها از انواع مختلف هلیکوپتر در دنیا هستند . برای تنوع تعدادی هم از اندونزی خریدیم باید از آنها استفاده کنیم ببینیم که نسبت به موجودی مان اگر وضع بهتری داشته باشند باز بیشتر خواهیم خرید .

سئوال خبرنگار روزنامه کیهان : می خواستم سئوال کنم که با توجه به اینکه ایران و اندونزی هر دو کشورهای عضو اوپک هستند و به خاطر اینکه قیمتهای نفت در بازارهای جهانی بیشتر از بازار نفتی در شرایط کنونی یک درجه کاهش پیدا کرده آیا در این مورد مذاکراتی بعمل آمده یا نه ؟ سئوال دوم این است که دبیر کل اوپک آقای سوبوتو از اندونزی اند که دوره شان سر آمده ایران یک .... یک نماینده و یک نامزد برای ....

می خواستم ببینیم که آیا ...... ؟

جواب رییس جمهوری : ما و بقیه کشورهای عضو اوپک می دانیم که داریم خیلی خسارت می بینیم از این قیمت های تحمیلی و فرمایشی . مشکل اصلی باز همان حضور آمریکائیها و انگلیسیها و اینها در خلیج فارس است که قیمت دلخواه شان را دیکته می کنند به تولید کنندگان عمده نفت آنجا . این بی ارتباط با مسایل عراق و کویت و لیبی اینها نیست ما مایلیم که مسایل ریشه ای حل بشود مسأله دبیر کل ایران در اوپک هم به همین جا مربوط می شود . نفوذ کشورهای که می خواهند نفت را ارزان ببرند مانع حضور فعال ایران در اوپک می شود .

سئوال خبرنگار روزنامه اطلاعات : با توجه به اعلام عراق برای حفظ آرامش در مرزهای خودش با کویت و خبر اعزام ناو آمریکایی واشنگتن به آبهای خلیج فارس شما تحلیل تان را در مورد اصرار آمریکا برای پایدار ماندن کانون بحران در منطقه خلیج فارس و تقویت حضور نظامی در مورد عراق را بفرمائید ؟

جواب رییس جمهوری : قبلا" جواب سئوال شما را دادم به خبرنگاران دیگر . آمریکا هدفش حضور سلطه جویانه خودش است در منطقه . البته عراق هم مقصر است که این زمینه را فراهم می کند برای این حضور بهانه را بدست او می دهد .

سئوال خبرنگار : با توجه به کنفرانس اوپک که در ماه نوامبر در .... برگزار خواهد شد در مذاکرات تان با آقای سوهارتو چه توقعاتی از این کنفرانس مطرح است ؟

جواب رییس جمهوری : توقعات ما این است که بی جهت سطح تولید را بالا نبرند که بازار را اشباع بکنند و باز هم قمیت به ضرر ما پایین بیاید . و هماهنگی داشته باشیم در مقدار تولید و سهمیه .