مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در بنگلادش

مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در بنگلادش

  • داکا
  • جمعه ۲۱ مهر ۱۳۷۴

 

رئیس جمهور : جواب : بسم الله الرحمن الرحیم من وقت شما را نمی گیرم وقت مرا در اختیار خبرنگاران می‌گذارم اگر آنها سئوال دارند مطرح کنند .

سئوال : آماده هستند که شما یک مقدمه‌ای را داشته باشید بعد سئوالاتشان را مطرح کنند .

جواب : ما برای بازدید از کشورهای اسلامی و دوست بنگلادش اهمیت زیادی قائل هستیم و اینجا آن طوری که مایل بودیم بنگلادش را دیدیم و همچنین مردم را و مسئولان را محبت زیادی از مردم دیدیم که باعث شرمندگی ما است . فرصت اینکه به محبتهای مردم همه جا پاسخ بدهیم نبوده در مذاکراتمان با مسئولان دولت بنگلادش به خوبی همه چیز پیش رفت و به نکات مورد نظرمان در این سفر رسیدیم . و امیدوارم که این مذاکرات و  این تصمیماتی که اتخاذ کردیم نقطه تحولی در روابط بین دو کشور ایران و بنگلادش باشد من از شما مسئولان و خبرنگاران رسانه‌ها تقاضا دارم که سلام صمیمانه من را به مردم بنگلادش برسانید باز ، از مردم داکا و چیتاکنگ که ما با آنها در خیابانها برخورد و تماس داشتیم صمیمانه از طرف من تشکر کنید . و بگوئید که واقعآ من در مقابل این محبتهای شما عاجزم پاسخ مناسبی جز اظهار قدردانی از محبتهای آنها داشته باشم . و من آمادگی دارم در هر زمینه‌ای که شما مایل باشید ، سئولات تان را مطرح کنید که پاسخ بگیرید .

سئوال : از روزنامه جاناتار هستم خبرنگار دوتا سئوال دارم . یکی اینکه حضرت عالی در ادامه سفرتان از فیلیپین و ویتنام به بنگلادش آمدید و اگر ممکن باشد برای شما مقایسه‌ای را بیندیدارهایی که تاکنون داشته‌اید برای ما بفرمائید و همچنین سئوال دوم دارم در خصوص وضعیت اقتصادی ایران پس از تحمیل تحریم اقتصادی آمریکا که وضعیت اقتصادی ایران اثرتحولات به چه صورتی بوده است ؟

جواب : در مورد مقایسه سه سفر به سه کشور هرجائی از این کشورها ویژگی خودشان را داشتند . ویتنام به عنوان کشوری که مردمش سخت با استعمار مبارزه کردند و مشکلات دوران جنگ را دارند . و امروز یک کشور جهان سومی در حال تحول است مورد توجه بود . عقب ماندگی زیادی دارد . که قاعدتآ باید با همکاری جهانی و کشورهای دوست جبران بکند . ولی مردم قانع و زحمتکش . در فیلیپین شرایط به گونه دیگری است بخشی از مردم فیلیپین ، جنوب فیلیپین مسلمان هستند از این جهت مورد توجه ما است و همچنین ، جهان سومی بودن فیلیپین و نیز اینکه با لغو قرارداد های با آمریکا که دوتا پایگاه نظامی را از آمرییها بیرون کردند از فیلیپین ، برای ما جالب بود که همکاریهایمات را با آنها تعمیق بکنیم . آنجا هم از جهت کمک به تفاهم ملی و همچنین همکاری وسیع در مسائل نفت و امور زیر بنائی ما با آنها می‌توانیم همکاریهای زیادی داشته باشیم . بنگلادش به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی که دومین کشور از لحاظ جمعیت مسلمان در دنیا است . و بخاطر شرایطی که بعد از استقلال اینجا دارد و مشکلاتی که از آن دوره برایش باقی مانده برای ما به عنوان یک کشور مسلمان بسیار پر جاذبه است .محبتهای مردم شما اثبات کرد که بین ملتهای ایران و بنگلادش از لحاظ معنوی و عاطفی خیلی نزدیکی و قرابت وجود دارد . از جهت این کشور شما مورد علاقه ما است که براساس قانون اساسی مان باید همکاریهای خارجیمان را اینجا تقویت کنیم . از جهت مسلمان بودن و از جهت متعلق به جهان سوم و غیر وابسته بودن به قدرتهای استکباری ، در مورد سئوال دوم‌تان تحریم آمریکا تقریبآ هیچ اثری در جمهوری اسلامی ندارد . در ایران هیچگونه وابستگی الان به امکانات آمریکا نیست . که او بتواند به ما آسیبی برساند . فقط آمریکاییها خودشان را محروم کردند از بخشی از منافعی که می‌توانستند از ایران داشته باشند . شما دید که به محض اینکه کوناکو قرار داد نفتی‌اش را با ما لغو کرد توتال فرانسه جای او را با شرایط بهتری برای ما پر کرد و شرکتهای آمریکایی که نفت ما را نخریدند بلافاصله مشتریان جدید آمدند و با قرار دادهای دراز مدت خریدند . مردم ما هم توجه کردند که دشمن کینه توزی مثل آمریکا دارند و باید بیشتر به خودشان برسند روی پای خودشان باشند . همبستگی ملی واقعآ در ایران تقویت شد با این اقدام آمریکا ، هیچ کشوری هم در دنیا با آمریکا همراهی نکرد .

سئوال : خانم پروین انور هستم از تلویزیون آمریکائی W.T.N قبلا توافقی را در ایران در خصوص همکاری هسته ای با چین داشته است و اکنون ما شاهد شنیدن لغو این همکاریهای هسته‌ای و تکنولوژی هسته‌ای هستیم با ایران از طرف چینی‌ها هستیم ممکن است نظر خودتان را بفرمائید ؟

جواب : گویا خانم پروین همه اخبار مربوط به این را نخوانده باشند بعدش بلافاصله وزیر خارجه چین تکذیب کرد از آمریکاییها ، ما قرار دادمان را که من در سفر به چین پایه گذاری شده باقی است . همچنان سر محل سایت این نیروگاه هنوز مذاکره مان ادامه دارد و نا تمام است مذاکرات .

سئوال : آقای ارشاد محمود از روزنامه