مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در دهلی نو

مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در دهلی نو

  • دهلی نو
  • دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۷۴

 

سئوال خبرنگار : حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در یکی از سخنرانیهایشان فرمودند که ، این تنها بزدلها هستند که اقدام به ساخت بمب اتمی می کنند . آیا این مطلب به این معنا خواهد بود که کشور شما هرگز اقدام به ساخت سلاح اتمی نخواهد کرد ؟

جواب رییس جمهوری : تا کنون تصمیمات همین است که سلاح اتمی نسازیم چون واقعا" کاربرد سلاح اتمی آثار فراوان ضد بشری دارد که بهتر است کسی مسؤولیت این جنایت را به عهده نگیرد . من فکر می کنم که آمریکائیها از کاریکه در ژاپن کردند در هیروشیما و شهر دیگر ژاپن هیچوقت از شرمندگی آن نمی توانند خودشان را نجات بدهند .

سئوال خبرنگار : جناب آقای هاشمی رفسنجانی در صحبتی که با خبرنگاران الان داشتم ... خبرنگار ... ایشان گفتند که استقبال گرمی که در شش سال گذشته از جنابعالی در شش سال گذشته ندیدند انتظارات شما و هند را بعنوان دو طرف .... چه هست ؟ سئوال اول . می خواستم بپرسم که : هفته قبل اتحادیه اروپا گسترش روابط خودش را با ایران منوط به بیشترین قبول سه تا شرط از طرف ایران کرده است . یک : ایران اقدام به اعزام کماندو برای کشتن سلمان رشدی نمی کند . دو ایران به روابط بین المللی احترام می گذارد و سه ایران تروریسم را محکوم می کند نظر شما راجع به این سه موضوع چه است ؟ موضع رسمی دولت ؟

جواب رییس جمهوری : البته این محبت فراوان و استقبال گرم دولت و مردم هند بی تأثیر در تقویت روابط ما نیست ولی ما قبل از این محبتها تصمیم گرفته بودیم روابطمان را از هر جهت تقویت بکنیم و در این سفر واقعا" تصمیمات مهمی گرفتیم که گامهای بلندی به جلو خواهد بود . در مورد مصوبه اتحادیه اروپا من متن آن را هنوز ندیدم اما اگر همین سه موضوع باشد اینها را ما قبلا" اعلام کردیم ما هم با تروریسم مخالفیم و خودمان قربانی تروریسم از هر کسی بیشتر هستیم از هر کشوری و هم گفتم که فتوا ، فتوای امام معنایش این نیست که از طرف دولت ایران کسی اعزام بشود برای کشتن سلمان رشدی که قبلا" هم مکرر من اینرا گفتم و رییس مجلس هم در ایران اینرا گفته است و در مورد مقررات بین المللی ما مراعات این مقررات را به نفع همه دنیا منجمله خودمان می دانیم و فکر می کنم که جزء کشورهای با انضباط در این بخش باشیم .

سئوال خبرنگار پاکستان : عالی جناب مطلع هستید که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب خود را در خط مقدم مبارزه با بی عدالتیها و تظلمهایی که بر بشریت روا داشته است مطرح نموده است و متأسفانه در این جاها شاهد بیانیه ای از طرف حضرت عالی در خصوص مسأله کشمیر و یا تخریب مسجد بابری در این زمینه نبوده ایم آیا این بدان معنا است که تغییری در سیاست ایران مبنی بر حمایت از موضع دفاع از حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر برای خویش حاصل نموده اید ؟

جواب رییس جمهوری : نه هیچ تغییری ما نداریم در مواضعمان اینجا ما درباره کشمیر صحبت کردیم با آقای نخست وزیر هند و قبلا" هم گفتیم ما الان از وضعی که در کشمیر هست ناراحتیم و ناراضی هستیم ، مردم کشمیر دارند آسیب می بینند ولی راه حل را این می دانیم که به گونه ای پاکستان ، هندوستان و کشمیری ها بتوانند به توافق برسند و آمادگی خودمان را هم برای میانجیگری در این خصوص اعلام کردیم . در استان یوپی ما با مسؤولان آنجا و همچنین در اینجا درباره مسجد بابری هم صحبت کردیم فکر می کنیم نیازی به تبلیغات نیست هم مسؤولان هند و هم مسلمانان دنبال این هستند که راه حلی پیدا کنند ما هم آماده کمک هستیم .

سئوال خبرنگار : ...... در مورد اقلیت های هند و سیستم اداره این کشور ؟

جواب رییس جمهوری : ما فکر می کنیم برای کشوری مثل هند سیتم سکولاریزم بهترین روش اداره کشور هست . اینجا به خاطر اقلیتهای فراوان دینی نیاز هست به سیستم خاصی که همه اقلیتها بتوانند در آنجا آزادانه کار بکنند و این سیستم جوابگوی این نیاز است .

سئوال خبرنگار : عالی جناب همیشه خبر خوشی برای ما هست از دانستن نیت ایران جهت تحکیم روابط با تمدنهای باستانی نظیر هند ، چین ، روسیه و البته مشکلاتی که یقینا" مؤثر خواهد بود در زمینه دستیابی به صلح جهانی با توجه به تنشهای موجود در روابط ایران با دنیای غرب علی الخصوص آمریکا آیا فکر نمی کنید بروز و وجود چنین تنشهایی خطری برای صلح جهانی باشد ؟ و در خصوص رابطه با آمریکا آیا شما منتظر اقدام و تحرک خاصی از سوی آمریکا هستید و یا مشکل اصلی بر سر بهبود این روابط چیست ؟

جواب رییس جمهوری : مشکل ما با آمریکا اینست که آمریکا از اول با انقلاب ما خصمانه عمل کرده است و واقعا" اعتماد نداریم به آمریکائیها . آنها باید اول اثبات بکنند که واقعا" سوء نیت ندارند که ما بتوانیم برای آینده با هم مسائلمان را بررسی بکنیم . ما همیشه گفتیم یک علامت حسن نیت از آمریکا این می تواند باشد که اموالی که از ایران در آنجا مسدود شده است آزاد بکند بدون هیچ دلیلی اموال ما آنجا مسدود است و این بهترین نشانه خصومت آمریکا است .

سئوال خبرنگار : مطلع هستید عالی جناب که در سفر اخیر خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر پاکستان از موضوعات مطروحه با دولت آمریکا بعنوان یک کشور مسلمان مدرن مقابله با خط در حقیقت توسعه بنیاد گرایی اسلامی در منطقه است آیا نظر خاصی شما در این مورد دارید که ما می توانیم برداشت مخصوص از این بیان داشته باشیم ؟

جواب رییس جمهوری : ما با دولت پاکستان و همچنین مردم پاکستان بسیار صمیمی هستیم و واقعا" آنها مورد اعتماد ما هستند . در پاکستان از یک گروه افراطی که معمولا" ناامنی ایجاد می کند دولت و مردم پاکستان رنج می برند و حق دولت پاکستان است که با آن کارهای افراطی و تند مقابله بکند ما هم تأیید می کنیم .

سئوال خبرنگار : آقای کلینتون مصاحبه مطبوعاتی امروز داشتند در آمریکا و طی این مصاحبه اعلام نمودند که فشار خواهند آورد بر دولت روسیه که از انجام این معامله ای که با ایران در جریان است در خصوص مسائل هسته ای خودداری بکند نظر شما در این خصوص چیست ؟

جواب رییس جمهوری : ما تا بحال روسیه را جدی و محکم دیدیم . اینهم خبر تازه ای نیست . ما می دانیم آمریکا مخالف این همکاری ما است و فشار خواهد آورد ولی جمهوری اسلامی مصمم است که نیروگاه هسته ای برای اهداف صلح آمیز داشته باشد . در اینجا یک حالت بی عدالتی و تبعیض آمیزی که نشان خصومت آمریکا است به خوبی دیده می شود . شما می بینید که خود آمریکا برای کره شمالی می گوید به جای نیروگاه قبلی اش نیروگاه آب سبک را قبول دارد . در حالیکه سازمان مسؤول کنترل هسته ای رسما" اعلام می کند که ایران اصلا" مقاصد نظامی ندارد در برنامه اش حق این بود که آمریکا اینجا حسن نیت نشان می داد .

سئوال خبرنگار : ...... در مورد تحریم اقتصادی ایران و تسلیحات اتمی ؟

جواب رییس جمهوری : سیاست یک بام و دو هوای آمریکا همان نمونه ای بود که در (سئوال ) جواب رادیو آمریکا گفتم و نمونه دیگرش کمک کردن به تسهیلات اتمی در اسرائیل و جلوگیری از بقیه کشورها و بسیاری از این نوع چیزها که شما می دانید و در مورد تحریم ایران هم دلیلم را قبلا" گفتم ایران امروز اکثر نیازهایش را در داخل برای خودش تأمین می کند و با اجرای برنامه 5 ساله اول دیگر تحریم ایران بسیار مشکل است و به نظر ما غیر مؤثر .

سئوال خبرنگار : نظر حضرت عالی در خصوص اقدام دولت هند یا بیان این اقدام جهت برگزاری انتخابات در کشمیر جهت تعیین سرنوشت وضعیت در آنجا می خواستیم جویا باشیم و مرحله دوم نظر حضرت عالی را در خصوص بشر و مسائل مربوطه در این ایالت ؟

جواب رییس جمهوری : من گفتم از آنچه که در کشمیر الان می گذرد ما ناراضی هستیم باید مردم کشمیر بتوانند خیلی بهتر از آنچه که هست زندگی بکنند اما برای راه حل ما نظرمان اینست که در اینجا باید در منطقه خارجی ها دخالت نکند که اخیرا" می گویند آمریکائیها دنبال دخالت هستند که هندیها هم اینرا نمی پذیرند و بدون جلب نظر مردم کشمیر ، همچنین هند و همچنین پاکستان به نظر من مشکل است مسأله کشمیر حل بشود ولی نباید مأیوس بود چون من در همه این موارد دیدم که خواست حل مشکل جدی است .

سئوال خبرنگار : نظر ایران در خصوص تمدید نامحدود قرار داد عدم گسترش سلاحهای هسته ای چیست ؟ و مباحثات شما با مقامات هندی در اینگونه به چه صورتی بوده است ؟

جواب رییس جمهوری : ما با تمدید قرار داد خلع سلاح هسته ای موافقیم ، ولی شرطهایی و حرفهایی هم داریم که آنجا خواهیم گفت و بزودی شما موضع ما را خواهید دید .

سئوال خبرنگار جمهوری اسلامی : جناب آقای هاشمی با توجه به نتایج موفقیت آمیزی که سفر شما به هند داشته است و از طرف دیگر تمایل همکاری از سوی کشورهای آسیای میانه می خواستم نظرتان را راجع به دور نمای محور تهران - دهلی با توجه به این تمایل و همکاری از طرف دیگر کشورهای آسیایی بپرسم ؟

جواب رییس جمهوری : به طور کلی کشورهای آسیای میانه یکی از مناسبترین راههایشان برای همکاری بین المللی کشور ایران است و در این خصوص ما اعلام آمادگی می کنیم با همه کشورهای دوستمان که ایران همه وسایل را برای این همکاری فراهم کرده است در دهلی ما شاهد امضای توافق سه جانبه ای بودیم که فکر می کنم خیلی مؤثر می تواند باشد برای تسهیل همکاری و از این طریق کشورهای آسیای میانه از انحصاری که در راههایشان از طریق شمال داشتند نجات پیدا بکند .

سئوال خبرنگار : .... اینکه لابی یهودیان در آمریکا در صدد ایجاد فشار هر چه بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران است ، نظرات حضرت عالی در این خصوص و اقداماتی که می تواند جلوگیری کند از وارد آمدن این فشار و زیاد نمودن آن چیست ؟

جواب رییس جمهوری : البته اینکه ما در مورد اسرائیل و کارهای ظالمانه ای که می کند نسبت به فلسطینیها و همسایه هایش . اشغال خاک سوریه اشغال خاک لبنان شدیدا" مخالفیم این چیز روشنی است . خطری که اسرائیل مطرح می کند چیز دیگری است ما قصد دخالت نظامی در منطقه نداریم ، ما حرکتمان سیاسی و توضیح گری است . و اما اینکه لابی ها اسرائیل ، آمریکائیها را تحریک می کنند این هم واقعیتی است ما الان می بینیم که کاخ سفید تا حدود زیادی با انگشت عوامل صهیونی می چرخد . و ما با این فشارها عادت کردیم دیگر هیچ مشکلی برای ما جدید نیست .

سئوال خبرنگار ایتار تاس روسیه : عالی جناب فکر می کنید که آمریکا بتواند موفق به جلوگیری از فروش رأکتورهای هسته ای روسیه به ایران بشود ؟

جواب رییس جمهوری : من بعید می دانم که روسیه این حقارت را بپذیرد . کشوری با این بزرگی و عظمت با دیکته آمریکا تصمیم بگیرد که با حیثیت ملت بزرگ بازی می شود .

سئوال خبرنگار تهران تایمز : جناب آقای رییس جمهور دیروز در نطق خودتان در پارلمان . در نطق خودتان دیروز در پارلمان هند فرمودید که همکاریهای منطقه ای برای تشنج زدایی باب جدیدی از مذاکرات ما باشد . شما با هند در این دو سه روزه آیا توافقی برای تجاوزات بیگانه مخصوصا" آمریکا در منطقه داشتید یا نداشتید ؟ این یک سئوال و سئوال دوم همزمان با تهدیدهای اخیر آمریکا در مورد حصر اقتصادی اتحادیه اروپا راههای جدیدی را برای گشودن راه تجاری اقتصادی با ایران گشوده است به نظر شما این یک هماهنگی بین سیاستهای آمریکایی با اتحادیه اروپا هست یا اینکه دوگانگی بین مواضع آمریکا و اروپا تلقی می شود ؟ متشکرم .

جواب رییس جمهوری : در زمینه همکاریهای منطقه ای که من صحبت کردم بیشتر نظرم به همکاریهای مثلا" بین ایران ، پاکستان ، هند ، چین در مورد مسائل منطقه بود و رفع کدورتی که بین پاکستان و هند الان وجود دارد به منظور آماده کردن زمینه همکاریهای همه جانبه . که اگر ما همکاری بکنیم دیگر بهانه ای برای تجاوز قدرتهای خارجی وجود ندارد که مسایل خلیج فارس دیگر تکرار نشود در جاهای دیگر . و در مورد اتحادیه اروپا و آمریکا البته آنها با هم در مسائل زیادی هماهنگی دارند اما در اینگونه موارد اقتصادی من فکر می کنم رقابتهای جدی هم وجود دارد .

سئوال خبرنگار : در خصوص همکاریهای منطقه ای و لزوم امنیت در خلیج فارس حضرت عالی فرمودید که از ضروریات هست چه اقدامات و نظراتی را در خصوص برقراری این امنیت در منطقه خلیج فارس ضروری می دانید ؟

جواب رییس جمهوری : ما فکر می کنیم کشورهای منطقه باید مسائل شان را بین خودشان حل کنند و دست به سوی قدرتهای بیگانه و استعماری بخصوص دراز نکنند اگر چنین همکاری باشد بخاطر حساسیتی که خلیج فارس دارد و دیگران هم مایلند اینجا امنیت باشد اینجا کاملا" امن و عادی خواهد بود ما به سهم خودمان این سیاست را در پیش گرفتیم .

سئوال خبرنگار : عالی جناب آیا موافق هستید که آمریکا در حال اداره و بازی خودش در سازمان ملل جهت اجرا و برنامه سیاستهایی که تأمین منافع خود آنها را بدنبال دارد هست ؟

جواب رییس جمهوری : چرا موافق نباشم این حرف همیشه ما است .

سئوال خبرنگار : سئوال اولم در خصوص این است که وزیر دارایی آمریکا اعلام کرده بودند که اگر می دانست مطلع بودند از سفر حضرت عالی به اینجا سفر خودشان را لغو می کردند . نظر خودتان را در این مورد بفرمائید و نکته دوم نظر شما راجه به فرقه گرایی و درگیریها و کشتارها بین فرق مختلف شیعه و سنی در کراچی البته ؟

جواب رییس جمهوری : در مورد اول خیلی زشت است برای آمریکا که نداند من کی به اینجا سفر می کنم چون مدتها است که این تاریخ اعلام شده است ، اگر بقیه اطلاعات آمریکائیها همینطوری باشد کار مشکل می شود مثل اینکه بقیه اش هم همینطور است من فکر می کنم اطلاعات راجع به ایران را معمولا" اینها از کانال ضد انقلاب می گیرند و اینجور گمراه می شوند . در مورد حوادث کراچی انصافا" خیلی تلخ است و من فکر می کنم همه باید کمک بکنیم که شهر بزرگی مثل کراچی از این گرفتاریها نجات پیدا بکند .

سئوال خبرنگار : آقای رییس جمهور اخیرا" یکی از نظریه پردازان آمریکائیها فرضیه رویارویی تمدنها را مطرح کردند . رویارویی تمدنها و اینکه تمدن اسلام و انگلیس در آینده رو در روی هم قرار خواهد گرفت ، شما بعنوان یکی از چهره های فکری دنیای اسلام نظرتان راجع به این چه است ؟ سئوال دوم اینست که  : یکی از بهترین راههای تقویت مناسبات سیاسی تقویت همکاریهای اقتصادی است آیا شما در مذاکراتتان در دهلی برای ... کردن بیشتر همکاری های اقتصادی و انجام پروژه های بزرگی مثل انتقال نفت و گاز از ایران به هند اقدامهای عملی و راه حلهای عملی دست پیدا کردید ؟

جواب رییس جمهوری : در مورد رویارویی تمدنها اگر بطور طبیعی باشد ، به نظر من نه تنها مخرب نیست بلکه سازنده است . تمدنها محصول اندیشه ها و افکار انسانها هستند و افکار اگر رویارویی پیدا بکنند این می تواند چیزهای جدیدی در برخورد اندیشه ها بدست بیاید . در مورد همکاریهای اساسی با هند . بله ما تصمیمات جدی گرفتیم در خصوص انتقال لوله گاز . الان به دو تا از شرکت های معتبر واگذار شده است دارند مطالعه می کنند راه مناسبتر را که ببینیم از دریا عبور بکند یا از زمین عبور بکند به ما پیشنهاد بدهند فکر می کنم در دو سه ماه آینده نتیجه این مطالعات داده می شود وقتیکه نتیجه روشن بشود کارهای اجرایی را ما شروع می کنیم .

سئوال خبرنگار : در سال 89 که فتوای قتل سلمان رشدی صادر شده است فکر می کنید کی این فتوا بخواهد لغو بشود ؟ و در خصوص مسأله گردهمایی یکصد و بیست کشور برای بحث در مورد قرار داد عدم گسترش سلاح هسته ای نظرتان چیست ؟

جواب رییس جمهوری : در مورد سلمان رشدی یک نظریه فقهی امام دادند که این قابل لغو نیست این نظریه از هزار سال پیش در کتابهای اسلام وجود دارد اگر خود غربیها هیاهو نمی کردند این نظر هم مثل بسیاری از نظرهای واقعی که الان هست در کتب و فتاوای دیگران اینقدر مسأله ساز نبود سئوال دوم را جواب دادم قبلا" یکی از آقایان پرسیده بودند .

سئوال خبرنگار : در صحبتهایتان فرمودید شما که راه حل کشمیر بدون همکاری سه جانبه پاکستان ، هند و مردم کشمیر میسر نیست در حالیکه دولت هند بارها پیشنهاد همکاری و مذاکره به دولت پاکستان داده است و در این خصوص پاسخی تا کنون دریافت نکرده است ؟

جواب رییس جمهوری : پاکستانی ها قبل از اینکه من بیایم رسما" به ما ابلاغ کردند که آمادگی داریم اگر ایران مایل است مذاکراتی را ترتیب بدهد همکاری بکنیم .

رییس جمهور : من متشکرم از خبرنگاران که وقت گذاشتند و سئوالات خوبی هم مطرح کردند که خیلی از مسائل مبهم را انشاء الله روشن خواهد کرد . خداحافظ شما .