مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر در جمهوری آذربایجان

مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر در جمهوری آذربایجان

  • پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۷۲

 

خبرنگار (از روزنامه .....) : خطاب من به رییس جمهوری محترم است . سؤال اول اینست که در جریان مذاکرات ، آیا مسئله ارائه اراضی ایران جهت انتقال لوله های نفت جهت منتقل شدن به مدیترانه مورد مذاکره قرار گرفته است یا نه ؟ سؤال دوم اینست که آیا وضع همچنان اگر ادامه دهد ، وضع اگر بغرنج بشود و احتیاج به نیروی تقویت دفاع آذربایجان باشد ، آذربایجان به کسی یا روسیه به ایران برای کمک مراجعه خواهد نمود یا نه ؟

آیت الله هاشمی : در مورد لوله های نقت ، ما مذاکره ای که به قرار داد منجر بشود نداشتیم ، ولی بهر حال ما قبلا" توافقمان را اعلام کردیم . هر وقت شما نفتی بخواهید از ایران عبور بدهید ، آنجا کشور خودتان است و مسیرتان را انتخاب بکنید ما با شما همکاری می کنیم . (سؤال دوم را آقای رییس جمهور جواب بدهند ) .

خبرنگار (برنامه ..... تلویزیون روسیه ) : سؤال به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران است . در رابطه با متشنج و بغرنج شدن وجه اوضاع در رابطه با .... اراضی .... ایران نیز مورد خطر گرفته است آیا .... ایران برای برطرف کردن این اوضاع خطرناک اقدام معقول می فرمایند یا نه ؟

آیت الله هاشمی : ما دیروز پیغامی برای رییس جمهور ارمنستان فرستادیم از طرف ... و یادآور شدیم که ایشان قبلا" به من قول داده بود که .......

   خبرنگار : آیا اقدامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اوضاع تشنج قره‌باغ می تواند از اظهار بیانیه به اقدامات عملی انجام شود ؟

آیت الله هاشمی : امیدواریم که نیازی به اقدامات عملی پیش نیاید و یعنی منظور عملیات نظامی است ، ولی تلاشمان را ادامه خواهیم داد که بدون اقدامات عملی نظامی این مسئله را حل کنیم . و هم فکر می کنم بهر حال اقدامات بین المللی مفید است نباید اقدامات را رد کرد ولی بیشتر باید خود دو طرف پی صلح باشند چون آن کسی که واقعا" دلش می سوزد برای مردمش کشورش .

خبرنگار ( از روزنامه زمان ترکیه ) : در رابطه با اینکه مشترکات زیادی فی ما بین آذربایجان و مردم جمهوری اسلامی ایران وجود دارد در منابع غرب چنین ادعایی بوجود آمده است که طرف ترکیه ، دولت ترکیه و ایران در رابطه با داشتن نفوذ زیاد در آذربایجان مراقبت بکنند نظر شما چه است ؟

آیت الله هاشمی : البته این شکل لعن همیشه در رسانه های امپریالیستی هست ما گله مان از رسانه های خودمانی است که گاهی آنها هم این حرفها را تکرار می کنند . شاید هر دو کشور علاقمند باشند به همکاری با آذربایجان کارهای همکاری هم ممکن است در رقابت باشد در داخل یک کشور هم سازمانهای مختلف با هم رقابت می کنند ، از طرفی ایران را عرض بکنم که ما هیچ علاقه ای به اینکه نفوذ در آذربایجان داشته باشیم ، نداریم علاقه به همکاری داریم می خواهیم کار با هم بکنیم . امیداورم که در ترکیه هم همین روحیات باشد .

خبرنگار : اشغال بخشهای هم جوار آذربایجان با ایران توسط نیروهای ارامنه و نیروهای ارامنه در طول هفتاد و دو کیلومتر به مساحت و تحت نظر خودشان قرار گرفته اند برای ایران چه خطرهایی دیگری بوجود آورد ؟

آیت الله هاشمی : من جواب این سؤال را قبلا" دادم گفتم که ما پیغام دادیم به ارمنستان که ما این وضع را تحمل نمی توانیم بکنیم باید این وضع تمام بشود .