خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی-- کتاب انقلاب و پیروزی - سالهای ۱۳۵۷ - ۱۳۵۸

نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی-- کتاب انقلاب و پیروزی - سالهای ۱۳۵۷ - ۱۳۵۸

  • جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۵۸

 

نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی

تاریخ 12/11/1358

     وقتی بهمن 58 رسید، همه نگاهها به سوی روزهایی رفت که انقلاب در اوج بود و پیروزی  نزدیک؛ روزهایی که شاید فکر رسیدن به آن، در ذهن هیچ یک از مبارزان، در پانزده ـ بیست سال گذشته، خطور نکرده بود. البته همه مبارزه می‌کردیم، اما تقریبآ همه ما نتیجه را خیلی دور از دسترس می‌دیدیم، هر چند که هیچ وقت ناامید نبودیم.

      در این ایام، بیماری امام وانتقال اجباری ایشان به تهران و برگزاری پرشکوه انتخابات ریاست جمهوری و نیز ثبت نام کاندیداهای مجلس شورای ملی، خبر روز بود. ولیکن اینها باعث نشد که مردم نخستین سالگرد پیروزی انقلاب را که مصادف با ایام پر برکت هجرت حضرت ختمی مرتب محمد مصطفی (ص) ]در تاریخ 15 بهمن  1358[، شده بود، از یاد ببرند. در این روزها خصوصآ در فاصله 12 تا 22 بهمن که به عنوان هفته جشن انقلاب تعیین شده بود، چندین راهپیمایی بزرگ در حمایت از انقلاب برپا شد و جشنهای پرشکوه سالگرد پیروزی انقلاب نیز با حضور میهمانهای خارجی و با پیام‌های امام و سخنان رئیس جمهور، در مکانهای مختلف از جمله در مجلس خبرگان برگزار شد.

     امام در چند پیام و سخنرانی که به مناسبت این روزها داشتند به ضرورت وحدت مسلمین زیر پرچم توحید برای مبارزه با مستکبرین عالم اشاره کردند و در یکی از این پیام‌ها تاکید نمودند: "ایران باید تا قطع تمام وابستگیهای سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی خود از آمریکا، به مبارزات قاطع خود علیه این جهانخوار بی‌رحم ادامه دهد" و افزودند: "من بارها گفته‌ام و در این روز بزرگ ]نیز[ می‌گویم، تا قطع تمام وابستگیها به تمام ابرقدرتهای شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبرین ادامه دارد".

    به مناسب همین روزهای خجسته، طلبه‌های حوزه علمیه قم نیز مجلس باشکوهی در مدرسه فیضیه برپا کردند. در این مجلس که با حضور انبوه مردم و زوار حضرت معصومه (س)، برپا شده بود، من طبق برنامه تنظیمی، سخنرانی کردم. در این سخنرانی با مرور حوادث و رویدادهای بعد از پیروزی انقلاب، به تحلیل رابطه پیشرفت انقلاب و تحکیم موقعیت دین اسلام، در مقابل دشمنان انقلاب و مخالفان دین پرداختم و با تاکید بر صلابت رهبری و وحدت و همراهی مردم، به دستاوردها و افتخارات یکساله انقلاب اسلامی، خصوصآ در تهیه و تصویب قانون اساسی و برگزاری چندین رفراندوم و انتخابات موفق اشاره کردم و مردم را به حضور یکپارچه در انتخابات مجلس آینده، فراخواندم و از آنها خواستم که با آگاهی و اطلاع کافی، نمایندگان شایسته‌ای را، راهی آن مجلس کنند.

منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 58-1357 ، انقلاب و پیروزی، زیر نظر عباس بشیری