مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی باخبرنگاران داخلی و خارجی

مصاحبه مطبوعاتی آیت ا... هاشمی رفسنجانی باخبرنگاران داخلی و خارجی

  • دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۷۴

 

 رئیس جمهور: خوش آمدند همه آقایان و خانمها صبح شما بخیر

مجری برنامه: بسم الله الرحمن الرحیم با تشکر از مقام محترم ریاست جمهوری که پذیرفتند درخواست خبرنگاران خارجی در ایران را برای انجام این کنفرانس مطبوعاتی و با تشکر از خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر در جلسه به استحضار جنابعالی می‌رسانم که ارتباط مستقیم با شکبه CNN برقرار است سئوالات خبرنگاران توسط مترجمی که کنار من نشسته جهت استحضار حضرتعالی به فارسی ترجمه می‌شود و فرمایشات جنابعالی توسط مترجمی که در کابین است همزمان به زبان انگلیسی ترجمه می‌شود و خبرنگاران از طریق گوشی که در گوششان است آن را متوجه می‌شوند اگر حضرتعالی مایل هستید در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی مطلبی را بفرمائید در خدمت هستیم وگرنه سئوالات را آغاز بکنیم.

رئیس جمهور: بسم الله الرحمن الرحیم من ترجیح می‌دهم که وقت دراختیار خبرنگاران باشد

خبرنگار تریبون ژنو: آقای رئیس جمهور تا بحال نتایج بعضی از حوزه‌ها انتخابیه روشن شده ارزیابی شما از نتایج چه هست آیا فکر می‌کنید گروه کارگزاران سازندگی ایران که از حامیان شما هستند در این انتخابات پیروز شدند؟

رئیس جمهور: هنوز زود است که قضاوت بکنیم اما اینکه شما گفتید که فقط گروه کارگزاران از حامیان من هستند اینجوری نیست هم روحانیت مبارز و هم کارگزاران هر دو از دوستان ما هستند من عضو روحانیت مبارزم کارگزاران هم از همکاران خوب من در دولت هستند آنها هر دو در شعارهای تبلیغاتی‌شان حمایت از برنامه‌های دولت را مطرح کردند.

خبرنگار CBS نیوز: ممکن است موضوع جمهوری اسلامی ایران را دقیقآ برای ما روشن کنید در قبال گروه حماس و این بمب‌گذاریهایی که این گروه انجام دادند؟ آیا شما حمایت می‌کنید یا محکوم می‌کنید؟

رئیس جمهور: ما اصولا با هر کار تروریستی از هر طرف و هرجا که انجام بشود مخالفیم حماس را بعنوان یک جریان فلسطینی که برای نجات کشورش مبارزه می‌کند نباید محکوم کرد اما اگر کار تروریستی انجام بشود نباید پذیرفت کار تروریستی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور ایران می‌گوید مخالف تروریسم است آمریکا می‌گوید مخالف تروریسم است و اسرائیل می‌گوید مخالف تروریسم است عرفات هم می‌گوید مخالف تروریسم است آیا هیچ از خودتان نپرسیده‌اید که در یک تئاتری قرار گرفته‌اید که همه این حرفها را می‌زنند.

رئیس جمهور: بگوئید باشند ایشان پشت تریبون شاید جواب را من باید به ایشان بدهم شما از آمریکائیها پرسیده‌اید که آنهایی که اعتراف کردند در ایران بمب منفجر کردند چرا پول از آمریکا می‌گیرند و در آمریکا فرانسه آلمان همه جا دفتر دارند و رادیو دارند.

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور آیا پاسخ سئوال من بود من احساس می‌کنم و شما و همه کسانی که تروریسم را محکوم می‌کنند پشت تلویزیون و دوربینها یک چیز می‌گویند و وقتی که با همدیگر آمریکائیها وقت بگذارند که با هم صحبت بکنند چیز دیگر می‌گویند.

رئیس جمهور: ما که صحبت می‌کنیم صادقیم و یک مورد هم شما نخواهید پیدا کرد که ایران در یک تروری دست داشته اما اسرائیل را می‌بینید همین حالا زندانیهایی دارد که ربوده است از داخل لبنان برده در زندان مثل مثلا عبید آمریکا را می‌بینید که به تروریستها پول می‌دهد اما شما از ایران هیچ چیز نمی‌بینید که در تروری شرکت کرده باشد بلکه ما عنیف‌ترین ترورها را دیده‌ایم علیه خودمان همین ساختمانی که شما هستید همین جا زیر این ساختمان بمب منفجر شد نخست‌وزیر ما و رئیس جمهور ما همینجا شهید شدند ما بعدآ اینجا را ساختیم و همانها الآن در آمریکا هستند و پول می‌گیرند از آمریکا.

خبرنگار: اروپائیها می‌گویند که مایلند با جمهوری اسلامی ایران مذاکرات انتقادی خود را ادامه دهند لیکن آنها مخالف موضع ایران هستند و مخالف بیانیه‌های دولتی و رسمی هستند که منتشر می‌شود و در آن از حماس حمایت می‌شود شما در مورد این مسائل چه می‌گوئید و نظرتان چیست؟

رئیس جمهور: درمورد مذاکره با اروپا ما هم موافقیم ما هم هرکس بخواهد با مذاکره بکند ما بدون هیچ شرطی مذاکره می‌کنیم اما اینکه آنها بگویند که ما مبارزات فلسطین را محکوم کنیم ما محکوم نمی‌کنیم مبارزات فلسطین حق یک ملت مظلومی است چند میلیون آواره دارد و فکر می‌کنیم وظیفه همه انسانهای شریف دنیا است که از اینها حمایت کنند اما اگر بگوئید اعمال خشونت‌آمیز آنها را ما حمایت می‌کنیم نه ما هیچ حرکت خشونت‌آمیزی را حمایت نمی‌کنیم.

خبرنگار: شما اظهار داشتید که ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم بوده است لیکن درحال حاضر در دادگاههای اروپا برخی از اتباع ایران برای قتل مخالفین جمهوری اسلامی ایران مورد محاکمه قرار می‌گیرند آیا این محکومیت رسمی که از طرف دولت جمهوری اسلامی درقبال مخالفت با تروریسم اعلام شده است به این معنای این است که در آینده دیگر قتل مخالفین را نخواهیم دید؟

رئیس جمهور: شما یادتان هست دادگاه مشابهی که در فرانسه بود؟ دادگاهی که اخیرآ در فرانسه بود مثل همین دادگاه آلمان چه شد نتیجه‌اش؟

خبرنگار: تبرئه شدند در آلمان هم اکنون به محاکمه مشغول هستندچ

رئیس جمهور: خب می‌بینید که این دادگاهها معمولا تبلیغاتی است برای اینکه مدتی خوراک تبلیغاتی علیه ما به رسانه‌ها بدهند انشاءالله بزودی خواهید دید که در آلمان هم همین اتفاق می‌افتد اگر حسن نیت داشته باشند

خبرنگار کیهان: با توجه به حضور گسترده مردم در انتخابات این دوره به نظر جنابعالی چگونه چنین قابلیت بالایی در حل معضلات اقتصادی و فرهنگی کشور می‌تواند داشته باشد؟

رئیس جمهور: با همکاری و دولت و مردم ما می‌توانیم بر هر مشکلی فائق بشویم خوشبختانه در ایران مشکل لاینحل اقتصادی یا فرهنگی نیست و امور کشور کاملا رضایت بخش است.

خبرنگار کیهان: آقای رئیس جمهور من یک سئوال داشتم درمورد خود انتخابات ارزیابی شما از نتایج انتخابات پنجمین دوره مجلس و گرایش سیاسی مجلس آینده چه هست؟

رئیس جمهور: من خوشبین هستم به نتیجه انتخابات فکر می‌کنم یک مجلس کاری و دارای تنوع افکار خواهیم داشت که با دولت هم بسیار هماهنگ خواهد بود.

خبرنگار: شما در سخنرانیها و اظهارات خود می‌گوئید که شاخصهای اقتصادی فقیر هستند لیکن وقتی با مردم صحبت می‌کنید آنها می‌گویند که سقف بدهی بالا آمده است قدرت خرید آنها کمتر شده است در عرض سه سال گذشته نظر شما چیست؟

رئیس جمهور: من نمی‌دانم شما با کدام مردم صحبت کردید ما از آمار دقیق حرف می‌زنیم که قدرت خرید مردم بالا رفته و اینها متکی به آمار است شما می‌توانید آمار رسمی ما را ببینید و اگر هم فرصت داشته باشید یک مقدار در ایران بگردید می‌بینید همه جای ایران با رونق و با نشاط دلیلش هم همین انتخابات است که حدود بیست و پنج میلیون نفر با این شوق و اشتیاق شرکت کردند.

خبرنگار: ایرانیان می‌گویند باید سخت کار کنند تا بتوانند زندگی کنند دو سه تا کار باید داشته باشند.

رئیس جمهور: ممکن است باید زیاد کار بکنند من این را منکر نیستم ولی شما می‌بینید که همین مردم کار می‌کنند و ما دو میلیون افغانی و عراقی را هم کار دادیم در کشورمان و همه هم بخوبی دارند زندگی می‌کنند.

خبرنگار: سال گذشته آمریکا تحریم تجاری بر علیه ایران اعمال می‌کند اگر چنین تحریمهایی بر علیه ایران نبود آیا از سرمایه‌گذاریهای آمریکایی‌ها و ارتباط مستقیم تجاری با این کشور حمایت می‌کنید؟

رئیس جمهور: بله واقعآ بود ما همکای تجاری داشتیم با اینکه در ایران هم مخالفتهایی بود ولی ما قطع نکرده بودیم تا آخرین موردی که بود سرمایه‌گذاری شرکت نفتی کورموکو بود در ایران که آن هم ما پذیرفته بودیم البته حالا که آمریکائیها قطع کردند احساس می‌کنیم که جایگزینهای بهتری گیرمان می‌آید از آمریکا.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران: جناب رئیس جمهور باتوجه به اینکه عمده سئوالاتی که تاکنون از طرف همکاران داخلی و خارجی مطرح شده برمی‌گردد به مسئله تروریسم و اقتصاد یعنی مسئله جمهوری اسلامی ایران و از طرف دیگر مطلع شدیم که جمهوری اسلامی ایران اخیرآ همکاریهای بین‌المللی درجهت ضد تروریسم شروع کرده و از جمله طرحی نیز در این زمینه با کشور روسیه در دست تهیه است خواهش می‌کنم در این زمینه توضیح بفرمائید.

رئیس جمهور: بله همین تازگی ما پیامی از آقای یلتسین داشتیم که ایشان از من خواستند که ایران و روسیه پیشقدم بشوند یک کنگره‌ای برای مبارزه واقعی با تروریسم نه شعاری و فرصت طلبانه داشته باشند با آلمان هم الآن مذاکراتی داریم که با آنها هم همکاری مشترکی داشته باشیم و ما چون چشیده‌ایم لمس کردیم تلخی ترورسیم را هرکس صادقانه بخواهد با ما همکاری بکند در این مبارزه می‌پذیریم.

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور ما با تعداد زیادی از ایرانیان که صحبت کردم ابراز علاقمندی نشان دادند که جنابعالی در این سمت باقی بمانید برای بازسازی کشور ایران آیا شما تمایلی برای اینکار دارید تا قانون اساسی را تغییر بدهید؟

رئیس جمهور: نه من واقعآ مصلحت نمی‌دانم که قانون اساسی کشور بخاطر ادامه کار یک فرد تغییر بکند و من معتقدم بعد از من هرکس بیاید با شرایطی که در برنامه اول و دوم برای کشور پیدا شده به آسانی می‌تواند کار را انجام بدهد و این حرکتی که درمورد سازندگی شروع شده متوقف نخواهد شد من هم بالاخره در ایران خدمت می‌کنم کمک می‌کنم به هر دولتی که کار می‌کند.

خبرنگار: (سئوال خبرنگار نامفهوم است)

رئیس جمهور: بالاخره این یکی از حربه‌های دشمن است که یک چیزی پیدا بکند و تبلیغ بکند علیه طرف خودش من می‌دانم هربار که شکست هم بخورند باز یک مسئله جدیدی آغاز می‌کنند شما درمورد آمریکا دیدید که قضیه منوچهر معتمر را در قضیه انفجار آرژانتین مطرح کرد ما گفتیم این یک کلاهگذار فراری است تحت تعقیب است توجه نکردند حالا در خود آمریکا او بازداشت شده و همین اتهامی که در ایران تحت تعقیب است در آمریکا دزدی کرده و این یک رسوائی شد برای آمریکا و خود آمریکائیها که در پارلمانشان تصویب کردند بیست میلیون دلار هزینه کنند علیه ایران و ما می‌دانیم که این پول نصیب منافقین و سایر گروههای تروریست می‌شود آنها واقعآ روی این کرسی متهم جایشان فعلی مشخص‌تر است و آنها نمی‌توانند واقعآ از چنین حربه‌ای استفاده کنند منتها خب بالاخره دشمن است دشمن را که نمی‌شود ما نصیحت بکنیم خودشان باید تصمیم بگیرند.

خبرنگار آساهی ژاپن: ژاپن از تحریم آمریکا علیه ایران حمایت و تبعیت نکرده است به این دلیل که یک رئیس جمهور میانه‌رو در جمهوری اسلامی ایران است با توجه به اینکه ایران بازار بزرگی است برای کشور ژاپن و بازرگانان و سرمایه‌گذاران ژاپنی نگران هستند بعد از پایان دوره جنابعالی در تابستان سال آینده نظر شما چیست؟

رئیس جمهور: ما هم متقابلا از فرقه آئوم حمایت نکردیم برای حمایت از دولت ژاپن یک دوست خوبی است برای ما همکار خوبی است و ما مایلیم با ژاپنیها بیشتر کار بکنیم گرچه من می‌دانم فشار آمریکا روی ژاپن خیلی زیاد است و ژاپن هم یک کمی فشارپذیر هست اما بهرحال آن استاندارهای بین‌المللی را ژاپنیها حفظ می‌کنند ما متشکریم از آنها.

خبرنگار تایم: جناب آقای رئیس جمهور فکر می‌کنید هدف اصلی اجلاس سران در شرم‌الشیخ مصر که روز چهارشنبه برگزار می‌شود چیست؟ و تأثیرات آن در ایران چه خواهد بود؟

رئیس جمهور: چون کارگردانی آن کنفرانس با آمریکا است ما امیدی نداریم که از آن کنفرانس چیز باارزشی بیرون بیاید ولی من آن را یک حرکت تبلیغی فقط می‌بینم که شروع شده چون کسانی که خودشان واقعآ از تروریسم حمایت می‌کنند موفق نخواهند شد که برنامه عملی خوبی آنجا بوجود بیاورند.

خبرنگار بی بی سی: در پی تصمیم دیروز وزیران جامعه اروپا که از ایران بخواهند تروریسم را علنآ محکوم کند و از همکاری که باعث تضعیف روند صلح خاورمیانه بشود پرهیز کند می‌خواستم از حضورتان بپرسم که جواب ایران به این درخواست مشخص جامعه اروپا چیست و بخصوص در قسمت دوم آیا ایران حاضر هست که قبول کند کاری نکند تا روند صلح تضعیف بشود؟

رئیس جمهور: ما صدای شما را زیاد شنیده بودیم اما خودتان را ندیده بودیم حالا دیدیم شما را من از پیش جواب هر دو را می‌دهم که به اروپائیها زحمت سفر را لازم نباشد بکشند ما از لحاظ نظری با آنچه که بنام صلح ایران در جریان است موافق نیستیم چون این صلح عادلانه‌ای نیست و می‌دانیم که حق فلسطینیها دارد ضایع می‌شود بدون تعیین تکلیف چند میلیون آواره‌ای که پشت مرزهای اسرائیل در لبنان سوریه اردن بقیه جاها دارند می‌سوزند از عشق به وطنشان و آواره زندگی می‌کنند هیچ آدم متفکر و عاقلی باور نمی‌کند که چنین صلحی پایدار می‌تواند باشد و اما از لحاظ عملی هم از اول گفتیم ما واقعآ هیچ کارشکنی نمی‌کنیم شما یک مورد پیدا نمی‌توانید بکنید که ایران در روز همین صلح نیم‌بندی که اسمش را صلح گذاشته‌اند کارشکنی کرده باشد منتها این آقایان قدرتمند دنیا این مقدار سعه صدر ندارند که یک نظر مخالفی را در یک مسئله به این مهمی دنیا تحمل بکنند و این تنگ‌نظری و بی‌حوصلگی برای رهبران بزرگی که می‌خواهند دنیا را اداره بکنند از نظر من واقعآ یک خسارت است آدمهایی که داعیه اصلاح جهانی دارند باید اینقدر سینه بازی داشته باشند که تفکرات مختلف را گوش بدهند به استدلالها جواب بدهند صرف اینکه حالا ایران را متهم کنند که تندی می‌کند یا دخالت می‌کند که مسئله را حل نمی‌کند ما واقعیتهایی که می‌شناسیم می‌گوییم همینها اگر بیایند یک برنامه عمیقی برای صلح تنظیم بکنند که ایران با آنها همکاری خواهد کرد البته اگر آقایان بخواهند بیایند ایران ما آماده‌ایم تشریف بیاورند ما هم با آنها مذاکره خواهم کرد.

خبرنگار بی بی سی: تصور من این است که ایران در مجموع می‌خواهد که روابطش با اروپا تقویت بشود بهبود پیدا بکند و یک جوری شاید به ذهنیت شما جلوی زیاده‌رویهای آمریکا را گرفته باشد می‌خواهم بگویم که برای بهبود روابط با اروپا مشخصآ تصمیم تازه‌ای گرفته‌اید یا مثلا درمورد سلمان رشدی؟

رئیس جمهور: بله ما واقعآ می‌خواهیم با اروپا با هر کشور دیگری فعلا غیر از اسرائیل و آمریکا همکاری داشته باشیم رفاقت داشته باشیم آمریکا هم یک کشور مشروع بزرگی است اشکالی هم ندارد ما با آنها کار بکنیموقتی که آقای کالینتون عرقچین صهیونیستها را روی سرش می‌گذارد برای اعلان موضعش علیه ایران معلوم است که چنین دولتی خیلی نمی‌تواند با ما کار بکند ولی بقیه کشورها را همه را حاضریم بپذیریم و حاضریم صمیمانه کار بکنیم سلمان رشدی را من عقیده‌ام این است که این چیزی است که خود اروپائیها بخصوص انگلستان مسئله را عملا نمی‌خواهد حل بشود مسئله سلمان رشدی واقعآ یک مسئله مهمی نبود اینها مهمش کردند این حکمی که امام فرمودند این فتوا در همه کتابهای مربوطه فقهی از هزار سال پیش تا حالا هست ایشان یک چیزی را از یک کتاب که در کتابها بود فرمودند یک نظریه حقوق اسلامی است اکثر فقهای اسلام هم قبول دارند اصلا مسئله اجرایی نبود خود اروپائیها هیاهو کردند باز هم نمی‌گذارند حل بشود ما واقعآ مصلحت نمی‌دانیم اینقدر این مسئله رویش بحث بشود.

خبرنگار ایران نیوز: در اخبار داشتیم که گویا آقای یلتسین حامل پیامی از جانب جنابعالی برای اجلاس سران اروپایی هستند همچنین توقع شما از کشورهای اروپایی چیست در این اجلاس؟

رئیس جمهور: نه من پیغامی ندارم فقط جواب پیشنهاد ایشان را دارم ایشان پیشنهاد کرده بودند کنگره ضد تروریست تشکیل بدهیم من به ایشان گفتم من موافقم که مذاکره بکنیم درمورد مسئله دوم ما توقع داریم کار خلاف حق هیچ حا نشود واقعآ صمیمانه مسائل جدی دنیا را بررسی کنند بعنوان انسانهای مسئول تصمیمات مؤثری برای حل مشکلات دنیا منجمله خاورمیانه بگیرند.

خبرنگار ایران نیوز: با توجه به انتخابات مجلس پنجم و پیش‌بینی‌هایی که می‌شود گویا کاندیداهای کارگزاران ملکت تفوق بیشتری در نتیجه انتخابات دارند حال در محافل سیاسی این مسئله و شایعه مطرح شده که درصورت تفوق کارگزاران سازندگی در مجلس پنجم درصدد هستند که لایحه‌ای جهت ابقای مجدد ریاست جمهوری شما داشته باشند درمورد اگر لطف بفرمائید توضیح بفرمائید ممنون می‌شوم.

رئیس جمهور: من گمان می‌کنم همین شایعه را هم شایعه تبلیغاتی بود درموقع انتخابات حالا هرکس مطرح کرد بالاخره یک طرف قضیه من هستم من نمی‌پذیرم اگر طرحی بدهند حتی اگر تصویب هم بکنند من نخواهم پذیرفت فکر می‌کنم مصلحت کشور این است که این اقدام نشود.

خبرنگار الشعب مصر: (سئوال خبرنگار نامفهوم است)

رئیس جمهور: من فکر می‌کنم دوران جنگ هشت ساله‌ای که بر ما تحمیل شد و تقریبآ همه قدرتهای استکباری حمایت می‌کردند از عراق تجربه کافی شده برای دنیا که دیگر جمهوری اسلامی جای مناسبی نیست برای تجاوزکردن و کسی به خودش جرأت نمی‌دهد این تجربه را دوباره تکرار بکند واقعآ ایران امروز آنقدر قوی هست که بتواند از منافع خودش دفاع بکند طرفش هم هرکس می‌خواهد باشد.

خبرنگاران بی سی عربستان: (سئوال خبرنگار نامفهوم است)

رئیس جمهور: من نمی‌دانم ایشان ابهام را از چه جهت دارند ما واقعآ مایلیم با کشورهای عربی بهترین روابط را داشته باشیم منجمله عربستان سعودی و همه تلاشمان را هم می‌کنیم که دوستی ما عمیق بشود البته عوامل در خارج از منطقه هستند منجمله آمریکائیها که مایل نیستند این دوستیها بوجود بیاید ما به نظرمان کارشکنی آنها مانع کار است من صریحآ می‌گویم که هر یک از کشورهای عربی که بخواهند با ایران روابط حسنه داشته باشند از طرف ایران به گرمی استقبال می‌شود.

خبرنگار کوریره دلّاسرّا: اگر من درست فهمیده باشم شما اظهار داشتید که ایران از حماس حمایت می‌کند لیکن از بمب‌گذاری و عملیات تروریستی را محکوم می‌کند اگر فرض بر این باشد آیا چنانچه از افرادی از گروه حماس و جهاد اسلامی در ایران باشند دستگیر می‌کنید؟

رئیس جمهور: ما گفتیم که قبول داریم مبارزات حق طلبانه فلسطینی را حمایت عملی نمی‌کنیم آنها از ما کمکی نخواستند و شما اخیرآ خبری حتمآ شنیدید که یکی از مراکز مهم حمایت آنها در خود انگلستان بوده که حالا یک پرونده مهمی آنجا مطرح شده ما هر مجرمی که به معیارهای بین‌المللی مجرم باشد هرجا در کشورمان پیدا بکنیم دستگیر می‌کنیم اماحاضر نیستیم که همکاری بکنیم درجهت منافع اسرائیل در هیچ جا.

خبرنگار هرالد تریبیون: روابط ایران و مصر الآن در سطح دفتر منافع است همچنین همکاریهایی در سطح بین‌المللی است به نظر شما چه مشکلی است در روابط دو کشور که کامل گردد؟

رئیس جمهور: من الآن همکاری ایران و مصر را به نفع دنیای اسلام و عرب و جهان سوم می‌دانم یک مانع روانی وجود دارد چون کمپ دیوید را مصریها خلق کردند و ابهت مبارزه علیه اسرائیل را شکستند رخنه انداختند در صف متحد کشورهای عربی و مسلمان ما آن را جرم بزرگی می‌دانیم که اینها مرتکب شدند ولی آنطوری نیست که دائمی باید با مصر قطع رابطه یا روابط ضعیف داشته باشیم باید با مصر کار بکینم من خودم دارم تلاش می‌کنم که این روابط بهتر بشود.

خبرنگار: گروهی لقب سردار سازندگی را به حضرتعالی پیشنهاد دادند (بقیه سئوال نامفهوم است)

رئیس جمهور: اینکه حالا این لقب را به من بدهند من به نظرم زیادی است اتفاقآ مردم دارند این کار را می‌کنند و مدیران کشور من هم یکی از آنها هستم اما کار خیلی در ایران انجام شده واقعآ ایران امروز با هفت سال پیش که شروع کردیم خیلی تفاوت کرده من دلم می‌خواست خبرنگارانی که ایران هستند یک قدری مسافرت کنند به مناطق دوردست ایران ببینند راهها را نیروگاهها را سدها را کارخانه‌های عظیم پولاد و آلومینیوم را سیمان را صنایع زیربنایی ماشین‌سازی و اینها را ببینند معادنی که همیشه در ایران متروک بوده و امروز فعال شده ببینند بهداشت و درمان را ما تا همه نقاط روستاهایمان خانه بهداشت و مدرسه آب برق تلفن راه شغل بردیم کشاورزی فعال است شیلات فعال است و گاز به سرعت دارد در این کشور بزرگ لوله‌کشی می‌شود به همه جای کشور برق همه جا دارد می‌رود واقعآ همه ایران تبدیل شده به یک کارگاه بزرگ ما آن سال که بودجه کشورمان را دادیم به مجلس یک رقم بسیار افتخارآمیزی بردیم به مجلس یکصد و سی و هفت هزار میلیارد ریال است که چهل و دو درصدش بودجه عمرانی است هیچ وقت درایران این مقدار سازندگی نبوده به نظرم این یک حرکت طبیعی بود که ایران با استقلالی که پیدا کرده با نیازی که بعد از جنگ داشت این کار را دارد انجام می‌دهد و کارهایی هم داریم که خیلی در معرض نیست مثل تقویت بنیه نظامی و تأمین نیازهای دفاعی‌مان از داخل کشور ساختن پالایشگاهها ساختن پتروشیمی‌ها اداره کامل صنعت پتروشیمی و نفت و گاز در کشور اداره کامل صنایع کشتی‌سازی بندرسازی سدسازی نیروگاه‌سازی ما الآن یک کشور ماشین‌سازی هستیم در دنیا که قبلا همه قطعات ماشین را وارد می‌کردیم ایران الآن دیدنی است واقعآ ولی متاسفانه تبلیغات در دنیا و همچنین ضعف تبلیغات ما در داخل نمی‌خواهد این واقعیتها را به گوش دنیا برساند که من بهرحال خواهم دید در روزی که موقعیت ایران با شرایطی که امروز دارد برای همه دنیا مشخص خواهد شد من یک نمونه‌اش را می‌گویم ژاپنیها در پتروشیمی با ما شریک بودند بیخودی ول کردند رفتند یک میلیارد به ما خسارت دادند یک میلیارد دلار رفتند ما با  همان یک میلیارد دلار خودمان آن کارخانه را ساختیم و امروز 5/3 میلیون تن محصولات ارزنده پتروشیمی را تولید می‌کنیم و بعدش هم دو تا کارخانه از آن نوع ساختیم انشاءالله که ما بتوانیم این استعداد عظیمی که در ایران هست برای کشورمان و برای دیگران که می‌خواهند استفاده بکنند از زحمات مردم ما درارتباط با همکاری ما بهره‌برداری می‌کنیم.

خبرنگار: جمهوری اسلامی ایران تروریسم را محکوم می‌کند مقامات اروپایی چند روز دیگر به ایران خواهند آمد و از شما خواهند خواست که چیزی بیش از محکومیت انجام بدهید سئوال من این است که رابطه حماس و اسلام چیست؟ دولت جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک مرجع اسلامی و برای بسیاری از مسلمانان جهانی و علی‌الخصوص فلسطین‌ها شناخته شده است.

رئیس جمهور: من رابطه‌ای که بخواهم تعریف بکنم حماس با اسلام چه رابطه‌ای دارد خب نمی‌شود آنها اگر مسلمان باشند افرادشان مثل ما مثل بقیه مسلمانها رابطشان با اسلام رابطه اطاعت از قرآن است و ما هم فکر می‌کنیم وظیفه هر مسلمانی حمایت از عدالت است و حمایت از حق است و مبارزه با ظلم است و ناحق است.

خبرنگار: (سئوال نامفهوم است)

رئیس جمهور: آمریکا پیش شرطش این است که باید حسن نیتش را ثابت بکند ما الآن به حسن نیت آمریکا تردید داریم ما یک نمونه گفتیم بعنوان ملامت حسن نیت اموالی که ما در آمریکا داریم مسدود شده به ناحق اینها را آزاد بکند.

خبرنگار: (سئوال نامفهوم است)

رئیس جمهور: حال زود است نسبت به آینده صحبت بکنیم من هنوز یک سال ونیم دیگر باید اینجا کار بکنم بعد از یک سال و نیم تصمیم می‌گیرم.

خبرنگار: مردم می‌گویند و شما هم می‌گوئید خواستار شرکت بیشتر زنان در امور اجتماعی هستید لیکن ما اذیت و آزار زنان را در ایران کماکان مشاهده می‌کنیم مثلا درمورد حجاب و کسانی که هستند که در ایران باعث شده‌اند که رفورمها و اصلاحات در ایران کندتر بشود آیا این انشعاباتی که در ایران وجود دارد این از نظر حضرتعالی چگونه خواهد بود در آینده با توجه به پارلمان جدید و دولت جدید ایران؟

رئیس جمهور: درمورد زنها بله ما واقعآ صادقیم که زنها را می‌خواهیم در مسائل اجتماعی شرکت بدهیم و آنها را تشویق می‌کنیم منتها تعبیر ایشان این بود که زنها را اذیت می‌کنند مثل حجاب ما حجاب را اذیت زن نمی‌دانیم ما حجاب را در آن حدی که لازم می‌دانیم البته ممکن است شما یک نوع حجاب خاصی درنظرتان باشد در آن حدی که لازم می‌دانیم فکر می‌کنیم به نفع خانمها است و تفاوت ما با دیگران ایناست که ما با بی‌بند و باری زنها موافق نیستیم دیگر بقیه مسائل با هم یک جور فکر می‌کنیم شاید.

خبرنگار: مدت زیادی است دولت ژاپن علیرغم وجود قرارداد پرداخت قسط دوم وام مربوط به سد گاومیشان را به تعویق انداخته آیا مذاکراتی در پی‌گیری این قضیه صورت خواهد گرفت و با توجه به عدم پرداخت به موقع قسط دوم مطالبات دیگر غیر از این طرح چگونه صورت خواهد گرفت آیا ایران اصولا مطالبه دیگری از دولت ژاپن خواهد کرد؟

رئیس جمهور: مذاکرات ادامه دارد البته تأخیر دارند ژاپنیها ولی ما آن قسط دوم مربوط می‌شود به نیروگاه آن نیروگاه بنا بوده دو نیروگاه باشد یکی نیروگاه هزار مگاواتی که ژاپنیها می‌سازند با وامشان یکی ما خودمان ما خودمان نیروگاه خودمان را شروع کردیم می‌سازیم قسمت اول هم که بدنه سد است وامش را پرداخت کردند دارد ساخته می‌شود اصلا مشکلی پیش نمی‌آید امیدواریم به این بحثهای دادگاهی و اینها نرسد.

خبرنگار: (سئوال نامفهوم است)

رئیس جمهور: طبیعی است که اگر مجلس تغییری بکند درجهت گیریهایش بی‌تأثیر نیست درهمه این مسائل بهرحال مجلس یک جایی است که کاملا می‌تواند مؤثر باشد در سیاستها اینجا ما مجلسمان جدی است در امور کشور.

خبرنگار: صحبتی که در مسائل خاورمیانه مطرح می‌شود این است که ایران این صلح کنونی را قبول ندارد در بریتانیا از هیچ کس شنیده نشده که طرحی که شما قبول دارید چه هست؟ چه نوع طرحی ایران می‌تواند برای مسئله خاورمیانه که قابل قبول باشد شما اشاره فرمودید به یهودیان و مسلمانان و مسیحیان و کشور واحدی هستند آیا این کشور عربی است؟

رئیس جمهور: کسی از ما نخواسته طرحی بدهیم برای کشوری که ربطی به ما ندارد ما نمی‌توانیم طرح بدهیم ولی ایده‌مان این است که اگر بخواهد راه حل پیدا بشود راه‌حلی است که یهودیان و مسلمانان و مسیحیها بتوانند آزادانه باهم زندگی کنند و حکومت نژادی آنجا نمی‌تواند کارگشا باشد اگر یک وقتی یک بحث جدی مطرح بشود و از ما بخواهند ما حاضریم این طرحمان را بصورت طرح اجرایی دربیاوریم.

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور بعد از این انتخابات آیا می‌توانید تضمین بدهید که ما احزاب سیاسی آزاد در ایران خواهیم داشت؟ و نه گروههای فعلی که هستند.

رئیس جمهور: درایران واقعآ مانعی برای تشکیل حزب آزاد در چارچوب نظام موجود نیست اگر خارج از این نظام فکر کنید نه به نظرم در ایران زمینه ندارد اما کسانی که قانون اساسی را قبول داشته باشند و این نظام را واقعآ می‌توانند حزب داشته باشند واقعآ می‌توانند در امور سیاسی شرکت داشته باشند و ما هم استقبال می‌کنیم از آنها

خبرنگار: نظر شما درمورد تحولات داخلی عراق چیست؟

رئیس جمهور: درمورد عراق ما اعلام کردیم نظرمان را ما موافق نیستیم که عراق تجزیه بشود البته وضع عراق دشوار است دشواری کار هم این است که سر رشته کار به دست آمریکائیها است آنها باید تصمیم بگیرند که اینجا مسئله چگونه حل بشود و ما بعید می‌دانیم آنها به نفع مردم عراق اقدامی بکنند آنها منافع دیگری را دنبال می‌کنند.

خبرنگار: نظر شما درمورد شیوه‌های اجرایی این دوره از انتخابات چیست؟

رئیس جمهور: بالاخره مطابق قانون عمل شد و من راضی هستم از آنچه که اجرا شد هم واقعآ آزادی بود هم تبلیغات به اندازه کافی شد مردم را آگاه کرد و هم رقابت جدی بود هم وزارت کشور در چارچوب قانون عمل کرد و هم شورای نگهبان نظارت خوبی کرد به نظرم انتخاباتی با استانداردهای بین‌المللی خوب انجام شد البته ممکن است بعضیها این گزینشهای ابتداییکه می‌شود در تعیین صلاحیت قبول نداشته باشند این مسئله‌ای است که جداگانه باید رویش صحبت بشود

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور حتمآ اطلاع دارید که دو داماد صدام (بقیه نامفهوم است)

رئیس جمهور: قضیه کشته شدن آن افراد که واقعآ از دور که ما می‌بینیم خیلی خشن و بیرحمانه بوده من هم نمی‌دانم طبق چه موازینی آنجا انجام شده و چگونه بوده درمورد اردن خب اردن اگر خودش باشد که او ظرفیت ایجاد تغییر در عراق را ندارد بنظرم معارضین عراقی هم سازگاری با نظام اردن ندارند آنها نمی‌توانند با هم همکاری بکنند پیچیده است مسئله عراق.

خبرنگار: آقای رئیس جمهور شما می‌توانید تصور کنید قرارداد صلحی را در خاورمیانه که در آن حیات دولت اسرائیل هم تضمین شده باشد ضمن مشکلاتی که شما در روابطتان دارید؟

رئیس جمهور: من گفتم ما حکومت نژادپرستی را قبول نداریم حکومتی که بگوید به عنوان حکومت دولت یهود ولی اگر آزاد باشند اعراب و یهود و مسیحیت و همه آنها جمع بشوند آواره‌ها برگردند یک انتخابات آزاد بشود منجر بشود به حکومتی که اکثریتش یهودی است در چنین شرایطی می‌شود پذیرفت.

خبرنگار: جو عمومی کشور به سوی احزاب سیاسی کشیده می‌شود نظر شما دراین رابطه چیست؟ در آخرین نظرات انتخابات رقابت شدید فائزه هاشمی و آقای ناطق نوری این چه سودی می‌تواند برای شما داشته باشد؟

رئیس جمهور: درمورد احزاب من هم احساس می‌کنم با این انتخابات خیلی‌ها تشویق شدند بروند به طرف تشکیل حزب درمورد این رقابتی که شما احساس می‌کنید من فکر نمی‌کنم هر دوی خود اینها با نیت رقابت اینطوری وارد این برنامه‌ها شده بودند کار به اینجاها رسیده البته آقای ناطق از دوستان خوب و همفکران ما هستند فائزه هم که دختر من است فعلا در انتخابات است دیگر هرچه آراء مردم حکم بکند همان نتیجه خواهد شد بعدآ هم اینها با هم همکاری خواهند کرد در مجلس با هم اختلافی نخواهند داشت.

خبرنگار: آیا تحریمهای آمریکا برای زندگی روزانه ایرانیان مشکلاتی ایجاد کرده است؟

رئیس جمهور: من دلم می‌خواهد شما خودتان یک گشتی بزنید در تهران فروشگاههای بزرگ و سری هم به مراکز توسعه و سازندگی بزنید و آمار و ارقام ایران را نگاه کنید می‌بینید که یک ذره هم آمریکائیان نتوانستند اثر منفی بگذارند در ایران بلکه برعکس ما احساس کردیم که یک نزاع جدی درپیش داریم یک احتیاطاتی کردیم در برنامه‌هایمان کارمان منسجم‌تر از روزهای قبل از تحریم آمریکا شده قیمت ارز را تثبیت کردیم الآن بیش از هفت، هشت ماه است که شما می‌بینید آرام است حتی در لندن و نیویورک و آنجاها هم که قیمت ارز را می‌دهند آرام است و ثبات جدی در اقتصاد ایران وجود دارد نفتمان هم هراندازه لازم داشته باشیم می‌توانیم بفروشیم هرکار نفتی هم کار توسعه‌ای بخواهیم انجام بدهیم بخوبی می‌توانیم انجام بدهیم آمریکا اشتباه کرد  خودش را سبک کرد.

خبرنگار کار و کارگر: براساس آمار موجود بین سه تا چهار سال آینده کشور ما به لحاظ رشد جمعیت فعال با مشکل اشتغال مواجه می‌شود از سوئی تأکید جنابعالی بر حذف فقر و تأمین معیشت مردم و برنامه‌های تأمین اجتماعی مسئله‌ای که یکی دو ماه گذشته در سخنرانیهای شما ما دیدیم راه کارهای دولت جنابعالی درزمینه حذف فقر و تأمین اشتغال چه هست؟

رئیس جمهور: البته خب این باید خیلی صحبت کنیم که این همه حرفها را جواب بدهیم من به نظرم در ایران هیچ دلیلی ندارد مردم بیکار باشند ما الآن طرحهای مهمی داریم اجرا می‌کنیم که اگر کسی بخواهد کار واقعی بکند میدان دارد مثلا کشاورزی را ما با توسعه آبیاری تحت فشار که قطره‌ای و بارانی‌ترآوا داریم به سرعت رشد می‌دهیم یک دفعه انقلابی در کشاورزی نیروی زیادی را به خودش جذب می‌کند پرورش میگو را که در ایران دویست هزار هکتار در سواحل جنوب ما الآن برنامه‌ریزی کردیم یک اقدام بزرگ اشتغالزا و ارزآوری است که همین حالا شروع شده مردم دارند به سرعت آنجا کار می‌کنند کارهای دستی در ایران هرکسی اهل کار باشد یک دار در ایران یک خانواده را بخوبی اداره می‌کند یک دار قالی هم صد و پنجاه هزار تومان فقط هزینه‌اش است برای اینکه دار قالی را درست بکنند و سه ماه آموزش که جهاد دارد آموزش می‌دهد در کارهای معدنی به سرعت ما داریم معادن سنگ و معادن مختلف را تجهیز می‌کنیم هرکسی اهل کار هم باشد وام هم می‌دهیم بروند آنجا البته یک عده هستند دلشان می‌خواهد پشت میر بنشینند دلشان می‌خواهد با حقوق کارمندی و اینها کار بکنند ممکن است ما نتوانیم برای اینها کار بکنیم اما اگر اهل کار تولیدی آن هم کار وارد صحنه میدان بشوند شما الآن می‌بینید افغانیها در ایران یک افغانی هم بیکار نیست هرجا می‌رویم در رفسنجان خودم می‌بینم مردم دنبال کارگر می‌گردند از زابل و از آنجاها می‌آورند برای اینکه کارشان را انجام بدهند کار می‌شود در ایران فقر هم با این راه من راه اساسی‌ام این است که اول با ایجاد اشتغال اگر با اشتغالشان به حد خط فقر نرسیدند با بیمه‌های اجتماعی که الآن می‌توانیم بپردازیم انشاءالله برنامه‌اش را خواهید دید که ما به مجلس می‌فرستیم.

خبرنگار کار و کارگر: ترکیب تغییریافته مجلس پنجم از همین حالا مشهود است آمای که رسیده فقط یک سوم از نمایندگان فعلی مجلس در مجلس پنجم حضور دارند به نظر شما سیاستهای جنابعالی چقدر تحت تأثیر قرار می‌گیرد در این دو سال آینده با وجود اینکه مجلس ترکیبش تغییر می‌کند؟

رئیس جمهور: هر دو گروهی که پیشتاز بودند با سیاستهای من موافقند همان در شعارهایشان هم گفته‌اند تقویت می‌شود سیاستهای سازندگی من فکر می‌کنم البته یک گروه کوچکی هم شعار مبارزه با تعدیل و سیاستهای اقتصادی را می‌دادند که آنها تقریبآ هیچ رأی نیاوردند آنها زمینه ندارند یک چپ افراطی یک مقدار مشکل دارند.

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور در ایران کرارآ گفته شده است که خود جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم بوده است در هفده سال گذشته به نظر می‌رسد که یک جنگی بوده است بین رهبران حاکم ایران و گروههای مخالف البته رئیس جمهور و نخست‌وزیر در اقدامات تروریستی به قتل رسیده‌اند لیکن چندین‌نفر از رهبران مخالفین نیز و رده‌های بالای مجاهدین کشته شده‌اند در ترکیه و در کشورهای دیگر در رسانه‌های جمعی خیلی می‌شنویم که ایران ارتباط دارد با حماس و جهاد اسلامی چه اقدامی می‌خواهید انجام بدهید برای زدودن این تصویر که ایران حامی تروریسم است؟

رئیس جمهور: آنهایی که کشته شدند در خارج به احتمال قوی بر اثر تصفیه‌های داخلی است اینها آدمهای بی‌رحمند خودشان با هم که اختلاف پیدا می‌کنند همدیگر را می‌کشند قبل از انقلاب در ایران همینجوری بودند همدیگر را کشتند شما یک مورد پیدا نکردید تابحال که ایران دست داشته باشد طبیعی است که ممکن است سوءظنی پیش بیاید که ایران دخالت کرده ولی واقعآ نکرده ما نیازی نداریم برویم خارج کسی را بکشیم آنها در داخل هم هستند ما کاری به این نداریم درمورد حماس و جهاد من دیگر چقدر تکرار کنم ما آنها را به عنوان یک مبارزه ملی که بتوانند کشورشان را نجات بدهند با کارشان موافقیم و بیش از این هم نیست کار ما با آنها.

خبرنگار: آقای رفسنجانی می‌خواستم از خدمتتان بپرسم که آیا شما و رهبران دیگر در ایران واقعآ آگاه هستند از خطراتی که امروز متوجه ایران است؟ منظورم فشارهای اخیر آمریکا و اسرائیل است و تهدید اینها برای تشدید این تحریمها علیه ایران منظورم هشدار امروز جامعه اروپا است که گفته‌اند که می‌خواهند روابطشان را قطع کنند و همچنین این خطر که ممکن است این کشورها بهرحال مسئله را به شورای امنیت بکشانند و این حکم را جوری تحریم کنند نظیر تحریمی که در عراق الآن دارد اجرا می‌شود مسئله بسیار جدی است می‌خواستم از خدمتتان بپرسم که رهبران ایران واقعآ چه فکری کردند آیا فکر نمی‌کنند که این مسائل نیاز به یک تصمیمات جدی دارد؟

رئیس جمهور: منظورتان اگر از تصمیم جدی این است که ما تسلیم آمریکا بشویم هیچ وقت این اتفاق در ایران نخواهد افتاد چون این انقلاب بوجود آمده که ایران آزاد باشد و تسلیم آمریکا و هیچ کشور دیگر نشود و مسلمان باشد آنها به نظرم از ما این را می‌خواهند یکی اینکه ما مسلمان نباشیم آنجوری را که اسلام را خودمان می‌فهمیم و دیگراینکه ایران مثل گذشته تیول آمریکا و بعضی کشورهای دیگر باشد این دوره دیگر گذشته ایران الآن کشور مستقلی است نیرومند است هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ فرهنگی و مردمی و شرایط جدید هم وضع را بهتر کرده آمریکا فکر می‌کرد دنیا بعد از سقوط شوروی سابق در تیول آمریکا است بعنوان قیم همه دنیا حرف می‌زد برعکس شده شما دارید می‌بینید ما با روسها و همسایگان شمالی‌مان یک مجموعه نیرومندی هستیم اینجا که به این آسانی دنیا اینطوری نیست که بشود یک جایی مثل ایران تهدید کرد من خیال می‌کنم اگر روزی ایران ناامن باشد خیلی از کشورهای دنیا ناامن خواهند بود و منطقه و خیلی جاها اینقدر ضرر می‌بینند که دست آمریکا را می‌بندند تهدیدها راه حل نیست باید منطق بیاورند حرف حسابشان با ما چیست با ما چیست خب دیدید حرفی که آمریکا می‌زند فردا دروغ می‌آید یک دروغ را نسبت می‌دهند خب اگر بنا است با دروغ فشار بیاورند ما چگونه می‌توانیم آنها را قانع بکنیم همین در اسرائیل بمب منفجر شد می‌آیند فشارش را روی ایران می‌آورند رهبر ما دو روز پیش فرمودند ما متنفریم از تروریسم هیج به این توجه نکردند اما یک کارمند ما در یونان در خبرگزاری یک مقاله‌ای نوشته منتشر شد یک نفر هندی آن را این همه هیاهو رویش کردند به عنوان اینکه ایران تأیید می‌کند این حرفها را معلوم است که بهانه‌گیری است شما تصمیم‌گیری درمقابل بهانه‌گیری خیلی مؤثر نیست اگر منطقی باشد بنشینند بحث بکنند با منطق برخورد کنند کار پیش می‌رود خب من صمیمانه تشکر می‌کنم از همه خبرنگاران داخلی خارجی و از میهمانانی که زحمت کشیدند ایران تشریف آوردند انتخابات ما را دیدند و خوش‌آمد می‌گویم ازاینکه الآن در ایران هستید و امیدوارم که شما بتوانید آنچه که واقعیت در ایران دیدید همان را منعکس کنید من هیچ توقعی ندارم که برخلاف عقیده‌تان از ایران دفاع بکنید فقط توقع دارم که شما برای اصلاح افکار عمومی دنیا واقعیتهایی که فهمیدید منعکس کنید ممکن است به نفع ما باشد ممکن است به نفع ما نباشد توقع زیادی از شما نمی‌کنیم خیلی متشکریم از شما خداحافظ همه شما.