مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی

مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی

  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۶۸

 

بسم الله الرحمن الرحیم

به خاطر اینکه تعداد آقایان خبرنگارها زیاد است من صحبت مقدماتی نمی کنم که وقت شما را بگیرم . آماده ام که به سؤالات شما جواب بدهم .

خبر گزاری رویتر : اول اجازه بدهید که برای این مصیبت بزرگ تسلیت عرض کنم .

سؤال می کنند که : آیا جنابعالی نامزد ریاست جمهوری هستید یا خیر ؟ سؤال دوم این که بعد از ارتحال حضرت امام خمینی آیا فکر می کنید که بعضی از اصلاحات قانون اساسی که مورد تصویب قرار گرفته است تغییر کند ؟ و سؤال سوم این که آیا فکر می کنید که ایران به یک رییس جمهور اجرایی نیاز دارد ؟ یعنی قدرتمند باشد ؟

ج : بسم الله الرحمن الرحیم

در مورد سؤال اول من تا به حال صبر کردم که شاید از میان شخصیتهای ایران کسی آماده بشود برای نامزدی ریاست جمهوری که تا بحال آماده نشد . و ناچار پذیرفتم و اعلام می کنم که بله من آماده هستم برای ریاست جمهوری که نامزدی ام را دیگر اعلام می کنم .

در مورد پرسش دوم آنکه دستوری که امام فرمودند در مورد اصلاح قانون اساسی به قدرت خودش باقی است و شورای بازنگری مشغول کار است ، دیروز هم ما جلسه داشتیم به همان سبکی که پیش بینی شده بود عمل خواهد شد و در مورد اینکه ما احتیاج داریم که قدرت اجرایی متمرکزی داریم بله ، این هم روح بخشی از اصلاحات قانون اساسی ما همین است که ما نیاز داریم که قدرت اجرایی متمرکزی داشته باشیم که بتواند سر و سامان بدهد به مشکلات کشور .

خبرنگار روزنامه الابیان دوبی :

سؤال اول : آینده روابط ایران با کشورهای عربی که در وصیتنامه حضرت امام ذکر شده اند چگونه خواهد بود ؟

سؤال دوم : نظر حضرتعالی راجع به کمیته سه گانه لبنان چیست ؟

جواب : در مورد کشورهای عربی بخصوص کشورهای حوزه خلیج فارس ، سیاست ما بر توسعه روابط و حسن همجواری است و از طرف ما مشکلی نیست اخیرا" هم ما علامتهای مثبتی را از کشورهای حوزه خلیج فارس ، بجز عربستان سعودی داشتیم که به نظر ما مثبت ارزیابی شده .

در مورد لبنان ما هم علاقمندیم که آنجا صلح و آرامش بر اساس حقوق مردم برقرار بشود ولی اینکه این کمیته چه مقدار بتواند موفق بشود من پیش بینی نمی کنم که توفیق اینها خیلی خوب باشد احتیاج به کمک دیگران هست .

خبرنگار مجله ژون آفریک فرانسه ( پاریس ) حمزه قایدی  :

سؤال اول : هم اکنون مواردی از قانون اساسی مورد بازنگری قرار می گیرد ممکن است بفرمائید که مهمترین موارد یاد شده شامل چه چیزی است ؟ و در این راستا آیا قدرت ریاست جمهوری افزایش و مقام نخست وزیری حذف خواهد شد ؟

سؤال دوم : پارلمان اروپا تصمیمی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران و اخراج این کشور از سازمانهای بین المللی و جایگزین کردن سازمان منافقین به جای آن اتخاذ کرده است . نظر شما در این خصوص چیست ؟ سؤال سوم : بوش رییس جمهور آمریکا طی اظهاراتی اعلام داشت چنانچه ایران به نفع آزادی گروگانهای آمریکایی در لبنان وارد عمل شود ممکن است روابط دو کشور بهبود یابد ارزیابی حضرتعالی در این اظهارات چیست ؟

جواب : در مورد ریاست قوه مجریه در کلیات شور اول در شورای بازنگری ، تصویب شده که رییس جمهور ، رییس قوه مجریه باشد و پست نخست وزیری یا حذف می شود و یا اینکه به عنوان معاون رییس جمهور و شاید به عنوان مسئول کابینه از طرف ریاست جمهور باقی بماند ولی به هر حال محور رییس جمهور خواهد بود در این اصلاحیه و در مورد نظر جمعی از نمایندگان پارلمان اروپا من جواب آنها را در نماز جمعه دادم ما ارزشی برای این نظر قایل نیستیم و خوشبختانه دولتهای اروپایی هم توجه ای نکردند حتی رسانه های غربی هم مسخره کردند پارلمان اروپا را به خاطر اینکه تعدادی از افراد آنها در دام تروریستهای شناخته شده افتادند .

در مورد اظهارات آقای بوش ما قبلا" گفتیم که اگر آمریکائیها که نفوذ بیشتری از ما در فالانژهای لبنان دارند اگر اقدامی بکنند برای نجات گروگانهای ما می تواند از ما هم توقع داشته باشند که ما هم کمک بکنیم اگر بتوانیم ، به هر حال اینها چیزی نیست که ما مسئولیتی در لبنان داشته باشیم .

خبرنگار روزنامه ملیت چاپ ترکیه . سؤال : دولت ترکیه نگران حمایت دولت ایران از حرکت اسلامی در کشور ترکیه است آیا مامی توان انتظار داشت که بعد از رحلت امام خمینی تغییری در این سیاست ایران واقع بشود و در نتیجه موجب بهبود روابط دو کشور گردد ؟ ضمنا" دولت بلغارستان ، ترکان این کشور به ترکیه اخراج می کند ما تا کنون واکنشی از دولت ایران در این زمینه مشاهده نکردیم آیا می توانیم در این لحظه واکنشی در این مورد از جنابعالی مشاهده کنیم؟ جواب : در مورد سؤال اول ایشان ما سیاستمان این نیست که در امور داخل کشورهای دیگر مخصوصا" همسایه هایمان دخالتی بکنیم و اگر منظورتان از حمایت این است که ما در اظهاراتمان از اسلام و مسلمین کل جهان حمایت می کنیم این چیزی نیست که مخصوص ترکیه باشد ما از اسلام حمایت می کنیم و ما فکر می کنیم که این اظهارات رسانه های ترکیه یا سیاست دولت به خاطر این است که در داخل مشکلی دارد از جانب مسلمانها و می خواهد این را منتسب کند به خارج که حرکت داخل را به نحوی بد نام جلوه بدهد . واقعا" اگر سندی دارید برای دخالت ما آنرا خوب است ابراز کنید که حتی نسبت هاییکه به سفارتخانه ما یا سفیر ما داده بودند درست نبود .

و در مورد مسئله دوم ما با دولت بلغارستان صحبت کردیم آنها قبول ندارند این اتهام را و مدعی هستند که حقوق مردم مسلمان بلغارستان را مراعات می کنند البته ما پی گیری می کنیم آنها به قولی که به ما دادند عمل بکنند .

خبرنگار خبر گزاری تاس : سؤال : رهبر شوروی آقای میخائیل گورباچف پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی برای جناب آقای خامنه ای رهبر و ریاست جمهوری اسلامی ایران ارسال داشتند و در این پیام تأکید نمودند که بهبود روابط در میان ایران و شوروی در زمان حضرت امام خمینی آغاز شد نظر جنابعالی در مورد آینده روابط میان دو کشور همسایه بخصوص در زمینه تجارت و اقتصاد چیست ؟

جواب : من نظرم مثبت است و پیشرفت مقدمات کار را هم در توسعه روابط کاملا" خوب می بینم همانطوریکه ایشان اشاره کردند حرکت اصلی برای توسعه روابط در زمان رهبر عظیم شأن ما حضرت امام شروع شد و در همین یکی از روزهای اواخر عمر ایشان وقتیکه سفر من به آنجا جدی شد من خدمت ایشان رسیدم و درباره مسائلمان با ایشان مشورت کردم ، ایشان به من فرمودند که سعی کنید روابط تان را با همسایه بزرگ شمالی حسنه بکنید که ما این سیاست ترسیم شده ، از طرف امام را تعقیب می کنیم و هم اکنون مقدمات قرارداد وسیعی که آماده کردیم در ابعاد اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی وضع خوبی دارد همانطوریکه آقای گورباچف گفتند دو طرف علاقمند به توسعه روابط هستند .

روزنامه مو ئینچی ژاپن : سؤال : قبل از هر چیز ارتحال حضرت امام خمینی را به جنابعالی و ملت ایران عمیقا" تسلیت عرض می کنم . سؤال اول من اینست که انتخابات ریاست جمهوری قبلا" برای هیجدهم ماه اوت پیش بینی شده بود آیا این انتخابات در همین تاریخ انجام خواهد گرفت یا تغییری خواهد کرد ؟ سؤال دوم : من شنیده ام که قرار است هفته آینده حدودا" جنابعالی از اتحاد شوروی دیداری داشته باشید آیا این سفر تأخیر می افتد یا طبق برنامه انجام می شود ؟

جواب : در مورد تاریخ انتخابات تا کنون تصمیمی بر تغییر تاریخ انتخابات گرفته نشده ما امیدواریم که در زمان خودش این انتخابات انجام بشود .

در مورد سفر من به شوروی ، توافق اصولی بین ما و شوروی روی تاریخ سفر شده و مقدمات لازم هم‌فراهم شده و به نظر ما در همان زمانی که تعیین شده این سفر انجام خواهد شد . البته ما تاریخ دقیق یعنی روز سفر را هنوز اعلام نکردیم وقتیکه  ، قطعی شد اعلام خواهیم کرد .

خبرنگار روزنامه آبزرور انگلیس : سؤال : یک سال گذشته که من با جنابعالی مصاحبه می کردم شما فرمودید که ربایندگان هواپیمای کویتی را دستگیر و محاکمه خواهید کرد و از آنزمان تا کنون در این مورد اقدامی انجام نگرفته حتی گفته می شود که گروهی هم در مشهد وارد این هواپیما شده اند و حتی گفته شده است که گروهی از این اشخاص اعضاء حزب الله بوده اند که اخیرا" به ایران آمده اند ممکن است در این مورد توضیح بفرمائید ؟

جواب : گفته شده ها که همینطور مثل بقیه شایعات ارزش و اعتباری ندارد و در مورد محاکمه چنین دستوری به دستگاههای قضایی ما داده شده که اگر در اختیارشان قرار گرفتند محاکمه کنند من از جزئیات قضیه خبری ندارم .

خبرنگار خبرگزاری صداقت هندوستان : سؤال : بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای رفسنجانی صاحبنظران معتقدند با اصلاح قانون اساسی و تمرکز قدرت در قوه اجرایه و انتخاب جنابعالی به عنوان رییس جمهوری تحولی بزرگ در کشور روی خواهد داد و عده ای معتقدند در این تحول جنبه اقتصادی جایگاه خاصی خواهد داشت به عبارت دیگر تأمین رفاه اجتماعی یکی از برنامه های اصولی تان خواهد بود ما می خواهیم بدانیم خود شما چه عقیده ای دارید ؟ ضمنا" جهان شما را سیاستمداری می داند که اصول کارهایتان بر منطق استوار است با بی برنامگی مخالفید همه هم شما را رییس جمهور آینده کشور می دانند رییس جمهوری که با اصلاح قانون اساسی از اختیارات ویژه ای برخوردار خواهد بود در روابط خارجی و سیاست داخلی این منطقی بودن را چگونه توجیه می کنید ؟ متشکرم .

جواب : اینکه انتخاب من تحولی باشد این را من قبول ندارم ما مسیر حرکت مان همانطوریکه می بینید دارد پیش می رود بنده هم یکی از خدمتگزاران هستم که ممکن است مسئولیتم به آن صورت در بیاید . اما اینکه در رأس برنامه  ما مسایل اقتصادی و معیشتی مردم باشد من خودم همینجور فکر می کنم که الان یکی از کارهای بسیار لازم این است که بعد از مسائل گذشته و مشکلاتی که مردم در اثر جنگ و شرایط انقلاب داشتند ما باید بپردازیم یک مقدار به زندگی مردم و اقدامی بکنیم برای رونق اقتصادی کشور که این نظرم را  اعلام کردم جزو مهمترین برنامه ها است نه اینکه همه رسالت را این بدانند . اما اینکه چگونه این انجام می شود این در چارچوب برنامه پنجساله ای خواهد بود که الان در مجلس دارد آماده می شود طبعا" من در چارچوب برنامه خواهم عمل کرد نه اینکه نظرات شخصی ام را بخواهم اجرا بکنم . و آینده اقتصاد را هم با توجه به امکاناتی که در کشور ما هست من خوب می بینم فکر می کنم زمینه مساعدی است و دیگر دوستان ما و همکارانمان هم چنین عقایدی را دارند همکاری خواهد شد در اینجا .

خبرنگار تلویزیون ای . تی . ان  انگلیس : سؤال : چند ماهی است از تهدید برای قتل سلمان رشدی نویسنده انگلیس گذشته است آیا اقدامی جهت مصالحه در این زمینه و حل و فصل این مسأله که موجب بر قراری رابطه با بریتانیا شود انجام گرفته است ؟

جواب : ما راه این اقدام را برای دولت انگلیس در مصوبه مجلس باز گذاشتیم گفتیم که اگر انگلستان همانطور که در مصوبه مجلس که الان برای ما قانون آمده ، انگلستان عمل بکند . راه مصالحه را خودش باز کرده این دیگر بسته به دولت شما است .

خبرنگار شبکه بی . بی . سی انگلستان : سؤال : چند ماه پیش از قول شما نقل شد که پیشنهاد کرده اید که برای آزادی و پیداکردن گروگانهادر لبنان اقدام خواهید کرد مشروط بر آنکه اسقف کانتر بری در این مورد اقداماتی کند ، اسقف کانتربری در این مورد اقداماتی کرد ولی اقدام ایران در این جهت منفی بود آیا این به آن معنی است که ایران در این زمینه اقدامی کرده است وموفق نشده است ؟ آیا آماده است که یکبار دیگر در این زمینه تلاش بکند یا خیر ؟

جواب : اقدام جدی از طرف دولت انگلیس یا آقای اسقف انجام نشد ، آنها هیچ وقت به ما اطلاع ندادند که از اقدام شان چه نتیجه ای گرفتند . حتی خبر شهادت گروگانهای ما را هم به ما درست ندادند و ما فکر می کنیم که در آن جا یک نوعی و ریا کاری حاکم است یعنی نمی خواهند رسما" اعلام بکنند که نفوذ دارند در فالانژها و مثل ما صادق نیستند که بگوئیم ما می توانیم احتمالا" کمک بکنیم ، آنها برای افراد خودشان ، برای افراد کشور خودشان مثل اینکه بهای لازم را قائل نمی شوند که برای نجات آنها بخواهند اقدام بکنند .

من باز اعلام می کنم اگر دولت انگلیس یا آمریکا که بطور جدی روی فالانژها نفوذ دارند اقدامی جدی برای نجات گروگانهای ما بکنند ما هم آن مقدار نفوذی که داریم و کمتر از نفوذ آنهاست در لبنان ، ما هم به کار می بریم برای مساعدت به گروگانهای شما .

خبرنگار تلویزیون ای . بی . سی آمریکا : سؤال : جناب آقای رییس مجلس بفرمائید که در ابتدا اعتراضی بکنم به اقدامات شدید امنیتی که امروز در مورد ما اعمال شده است . برای ورود هر چه که داشتیم از ما گرفتند ساعت و حتی سکه های کشور خودتان را مثل اینکه آنها اسلحه بودند و حالا سؤالی که دارم این است که چه اقداماتی برای بهبود وضع اقتصادی ایران در نظر دارید .

جواب : اعتراض ایشان را من منتقل می کنم و می پرسم از مسئول امنیت مجلس . ما موافق سخت گیری تا این حد نیستیم ولی مأمورین ما از آمریکائیها می ترسند یک مقدار . لابد احتیاط می کنند و حالا ما به آنها میگوئیم اینقدر دیگر از خبرنگارها نترسید ، خبرنگار  ها مسئول کارهای آمریکائیها نیستند ؟ اما در مورد امور اقتصادی کشور ما برنامه ای داریم گفتم ، برنامه پنجساله دارد تصویب می شود . وقتیکه تصویب شد شما از طریق رادیوتان می توانید گوش بدهید به مذاکرات مجلس و ببینید برنامه ما برای اصلاح ساختار اقتصادی ما چه خواهد بود . خبرنگار روزنامه بنیت آلمان : سؤال : از کشور آلمان و بخصوص ار دولت ایران در آلمان آقای گینشر چه انتظار دارید که برای آینده روابط با ایران انجام دهد ؟ ضمنا" آیا هنوز حکم اعدامهای نسبت به مردم ایران ، وجود دارد که در آینده اجرا شود ؟ جواب : ما از کشور آلمان و همه کشورها فقط توقع مان این است که شرارتشان را کم کنند . ما توقع دیگری نداریم از آقایان در حد روابط معمولی اگر طرفین مصلحت دیدند با هم کار می کنند و در ایران . در مورد ، اعدامها که این هم از انواع شرارتهای غربیها من جمله خود آلمانیهاست که روی این مسایل خیلی تکیه می کنند ، کسانیکه اینجا خیانت کردند ، آدم کشتند ، ترور کردند ، بمب گذاری کردند ، جاسوسی کردند مطابق مقررات مجازات می شوند و کاریکه شماها در اروپا بعد از جنگ خیلی بیشتر از اینها را ، دهها برابر اینها را هم انجام دادند اینجا با ملاحظات زیادی به طور ضعیف فقط آن خاینینی که قابل عفو نیستند مجازات می شوند . خبرنگار تلویزیون اسپانیا : سؤال : در این چند روزیکه در ایران بوده ایم ملاحظه کرده ایم که برخی از مردم ایران از مسیری که انقلاب ایران در ماههای اخیر پیموده است نا راضی هستند آیا گمان می کنید که در چند ماه آینده کاری برای این تغییر خواهید کرد ؟ آیا علاوه بر این کاری برای اینکه ایرانیان خارج از ایران فرصت یابند به ایران برگردند اقدامی انجام خواهد گرفت ؟

جواب : آن در موردی که گفتید نا راضی هستند از کدام مسیر مشخص کنند ؟ و مشخصا" بگوئید از چه ناراضی هستند ؟ خبرنگار : آن طور که من فهمیدم از وضعیت اقتصاد ، از تندروی پاسداران و از وضعیت موجود در کشور ناخشنود هستند . ج : اما اینکه افرادی باشند ناخشنود باشند بی شک این طور هست کسانی باشند اما شما از وضعی که مردم داشتند در عزاداری نسبت به رحلت امام و وفاداری که به انقلاب شما خودتان صحنه هایش را دیدید می فهمید که توده های مردم به شدت همراه انقلاب هستند و با انقلاب صمیمی هستند ، در مورد آنهائیکه خارج از کشور هستند اکثریت نزدیک به اتفاقشان برایشان مانعی نیست که برگردند عمده اینها کسانی هستند که در زمان جنگ نمی توانستند مشکلات زمان جنگ را تحمل کنند به ادله ای در خارج از ایران به سر می برند . بعضی از اینها هم هستند که جرایمی در داخل کشور دارند . ما هنوز عفو عمومی اعلام نکردیم آنهائیکه جرم بزرگی داشته باشند طبعا" اینجا رسیدگی می شود در حال حاضر . ولی اکثرشان می توانند برگردند و خیلی ها هم برگشتند و دارند زندگی شان را انجام می دهند .

رییس جمهور : از ایشان یک سؤال بکنید که شما آن چیزها را دیدید این آن انبوه مردم را ندیدید ؟ که چه می کردند ؟ خبرنگار : بسیار هزاران و شاید میلیونها نفر بودند که از اوضاع راضی بودند و من هم آنها را دیدم و تشکر می کنم به سؤال من پاسخ دادید و دقیقا" به خاطر وجود این اشخاصی بود که آن سؤال را پرسیدم . خبرنگار روزنامه ایندی پندد لندن : س  : شعار انقلاب همواره نه شرقی نه غربی بوده است ولی از اظهارات اخیر جنابعالی به نظر می رسد که روابط با شرق گرم باشد در حالیکه میدانیم این کشور یکی از کشورهایی بوده که در طول جنگ خلیج به عراق سلاح می داده است در این حال روابط با غرب آنقدرها خوب نیست .

 در این مورد چه می فرمائید ؟

ج : شعار نه غربی نه شرقی به اعتبار خودش باقی است و معنایش این است که ما وابستگی به شرق و غرب پیدا نخواهیم کرد . اما داشتن روابط حسنه هم با شرق و هم با غرب برای ما مانعی ندارد . در مورد شرق همانطوریکه شما گفتید در زمان جنگ آنها سیاست بدی داشتند به عراق حمایت می کردند از عراق حمایت می کردند و در افغانستان حضور نا مشروع داشتند و داخل شوروی را هم ما نمی پسندیدیم به خاطر سیاست حزب کمونیست . با آمدن آقای گورباچف به نظر ما هم سه مسأله حل شد هم نیروهایشان را از افغانستان بیرون بردند ، هم قرار گذاشتند که به عراق توجه بیشتر نکنند از این به بعد و بطور مساوی برخورد بشود با هر دو کشور و داخل کشور شوروی هم با سیاستهای مدبرانه ای که آقای گورباچف گرفتند تحول مثبتی پیش آمد که ما آنجا را دیگر برای روابط دوستانه مناسب دیدیم .در غرب اینجوری نشد در غرب از اول آمریکائیها و برخی از کشورهای اروپایی این سیاست خصمانه را با ما داشتند در جنگ هم به عراق کمک کردند . وضع فرانسه را شما می بینید و آمریکا عملا" با ما وارد جنگ شد برای نجات عراق و بعد از جنگ هم . اشتباه بزرگی در غرب مرتکب شد چون غربیها احساس کردند ، پیش خودشان خیال کردند که ما نیازمندیم در بازسازی به غرب و خواستند از موضع مسلط برخورد بکنند و این همین چیزی است که سیاست نه شرقی نه غربی ما با آن معارض است و ما به آنها نشان دادیم که اشتباه کردند و هر وقت از خر شیطان پیاده شدند و آماده شدند که مثل شوروی با ما برخورد بکنند این وضع را از این طرف هم می بینند . خبر نگار تلویزیون اس اچ . اس . ان ژاپن : س : نمی دانم آیا ایران مایل است که در موضع خود در قبال دریافت وام از خارج و کمکهای فنی از کشورهای غرب تجدید نظر کند یا نه ؟ که برای بازسازی اقتصاد کشور آنها را بکار گیرد . ضمنا" از سوی مردم ژاپن از شما خواهش می کنم که به دوربین نگاه کنید .

ج : در مورد وام از خارج ما در همان حدی هستیم که در مجلس شورای اسلامی و در سیاستهای شورای عالی بازسازی رسما" اعلام شده ، به صورت وام مستقیم ما بنا نداریم چیزی بگیریم و فکرهم می کنیم نیاز نداریم و صور دیگری که مثلا" طرحهای مهمی را که داریم در ساختن آنها دوستانمان بیایند اینجا کمک بکنند ، بسازند و بعد از تمام شدن طرح طبق قراردادی که می بندیم به صورت اقساط پولشان را بگیرند این را ما می پذیریم در بودجه سالجاریمان در مجلس تصویب شده که چند تا طرح مهم را که الان در دست اجرا داریم بتوانند به نحوی قرارداد با خارج ببندند که در تأمین اعتبارات آنها کمک بگیرند و بعد از تکمیل طرحها از آنها از محل در آمدها ارزی که این طرحها نوعا" دارد یا صرفه جوی ارزی که می شود پرداخت بشود این را هم پذیرفتیم و یوزانس هم در بودجه ما هر سال آمده که اینها را پذیرفته ایم به صورت دیگری ما هنوز تصمیم نگرفته ایم وام بگیریم و فکر هم می کنیم نیازمند نیستیم به اینطور چیزی در مورد ژاپن هم که ما به دوربین تان نگاه بکنیم  این همه دوربین اینجا هست من چه می دانم که دوربین شما کدام است . رییس جمهور : در مورد آن سؤالی که خبرنگار آمریکایی داشتند حراست مجلس جواب داده گفتند که قرار بوده آقایان 24 ساعت قبل وسایل شان را بدهند اینجوری نکردند و همان نزدیک آمدن آوردند که مشکل کردند کار بازرسی را و اگر مشکلی برای آقایان پیش آمده به خاطر این بوده که به تذکر ما توجهی نکردند .

جواب خبرنگار آمریکایی : درست نیست ساعت و سکه و دستنبد مارا گرفتند .

ج :  حالا آنها دیگر بلاخره ما از آن ایر باسی که آنجا از ما انداختند یک قدری چیز داریم دیگر حساب می کنند .

خبرنگار تلویزیون فرانسه : س : آینده روابط فرانسه و ایران را چگونه می بینید ؟

ج : این را خیلی به نظر من ، در آینده نزدیک افق روشن نیست ، افق خوب نمی بینیم چون در فرانسه به نظر می رسد که هستند مراکز قدرتمندی که به شدت نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی کینه دارند و هر بار که فکری شده برای اصلاح روابط ، آن مراکز مخصوص تخریب کردند و رهبران فرانسه هم به نظر می رسد که آن شجاعت لازم را برای توجه به مسائل خود فرانسه هم ندارند .

خبرنگار خبرگذاری یونایتدپرس : س : در چند روز اخیر شاهد مشارکت عظیم مردم برای عزاداری امام فقید حضرت آیت الله خمینی بوده ایم در چند ماه آینده جنابعالی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب خواهید شد چون تنها نامزد برای ریاست جمهوری هستید چشم اندازی که جنابعالی برای همه آینده در مقابل خودتان می بینید برای مردم چیست . با توجه به اینکه مسایل حل نشده ای مانند مسئله جنگ وجود دارد و مسئله اقتصاد وجود دارد . ج  : همانطور که ایشان گفتند از حضور وسیع مردم در مراسم تدفین حضرت امام خوب می شود فهمید اینجا پشوانه مردمی برای اداره کشور بسیار قوی است و این نقطه اتکاء ما است در حل مشکلات کشورمان و به همین دلیل ما چشم انداز ده سال آینده را بسیار خوب می بینیم . ما این ده سال آینده را دهه بازسازی ، سازندگی نامگذاری کردیم ، شمامی‌دانید که در این کشور ما منابع بسیار غنی وجود دارد برای رونق دادن به اقتصاد کشور . ما از لحاظ گاز دومین کشور دنیا هستیم از لحاظ نفت با این شکلی که الان استفاده می کنیم در حدود صد سال نفت ثابت شده داریم . پولاد ما کارخانه هایی که در دست ساخت داریم در آینده نه خیلی دوری هفت هشت میلیون تن پولاد تحویل می دهد . پتروشیمی ما کارخانه های عظیمی را در دست ساختمان داریم به غیر از کارخانه ای که با ژاپن می سازیم مشترکا" که البته او وضع روشنی ندارد می تواند نیاز ما را تأمین بکند . ظرفیت صنایع ساخته شده و نصب شده ما که نیازهای مصرفی را تأمین میکند خیلی بالا است . که مواد اولیه اش را بعد از جنگ می توانیم آماده بکنیم و تولیدات نسبتا" فراوانی خواهیم داشت . ظرفیت کشاورزی ما بسیار خوب است . ما می توانیم خود کفا بشویم . معادن ما یکی از مهمترین منابع اقتصاد کشور ما است که الان ما حدود یازده میلیارد تن منابع با ارزش معدنی ثابت شده داریم مس ما در دنیا جای بسیار خوبی دارد و اخیرا" روی طلا کار زیاد
می کردیم که معادنی را در دست تجهیز داریم . برای ساختن نیرو گاهها و سدها برنامه وسیعی در دست داریم که قسمت عمده اش را در این سفر من در شوروی بنا است قرارش را تحکیم بکنیم . ما چشم انداز خوبی می بینیم جلوی خودمان . البته مسأله جنگ هنوز ختم نشده ولی ما تصمیم داریم که جنگ را ختم کنیم . امتیازی نخواهیم داد عراقیها هم با آنچه که در جنگ دیدند فهمیدند که دیگر جنگ به صلاحشان نیست قائدتا" به آسانی به جنگ بر نمی گردند ولی ممکن است دوران نه صلح ونه جنگ هنوز یک مقداری طول بکشد . خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال

رئیس جمهور : خانم خودشان را زحمت داده اند چرا چادر به این بزرگی سر کرده اند ؟ یک روسری کافی بود برایشان . بگوئید جواب بدهند ؟ بپرسید از ایشان . خبرنگار : به عنوان احترام متقابل این کار را کردم . رئیس جمهور : خیلی خوب . متشکر .

س : جناب آقای خامنه ای به عنوان رهبر معنوی ایران انتخاب شدند جنابعالی هم در آینده به عنوان رییس جمهور با قدرت ایران انتخاب خواهید شد آیا گمان می کنید که نقش کدامیک از شما به نقشی که امام فقید حضرت آیت الله خمینی ایفا می کردند نزدیکتر باشد ؟ در غرب گهگاهی گفته می شود که بین نظرات جنابعالی و نظرات آقای خامنه ای اختلافی وجود داشته باشد گفته می شود که جنابعالی بیشتر طرفدار آزادی در امور تجارت هستید و مایلید که راه را به طرف غرب باز کنید در حالیکه آقای رییس جمهور با آن چندان موافق نیستند در این مورد چه می فرمائید ؟ ضمنا" امروز جنابعالی فرمودید که برای بهبود روابط با کشورهای غربی مانعی نیست در حالیکه در آمریکا این نظر وجود دارد که بعد از اظهاراتیکه جنابعالی فرمودید که در ازای هر نفر فلسطینی که کشته می شود باید پنج نفر غربی را کشت به نظر آنها این مانعی ای است در بهبود روابط نظر جنابعالی در این مورد چیست ؟

ج : ایشان خیلی سؤال کردند . در مورد اینکه اختلاف نظری بین من و سایر مسئولان من جمله حضرت آیت الله خامنه ای باشد اینها از همان قضاوتهای نادرست غربیهاست . من قضاوتهای که از طریق رسانه های شما می شود درباره داخل کشور ما وقتیکه ما از اینجا نگاه می کنیم به نظر ما میاید که کسی درباره داخل سیاره زهره یا مریخ دارد قضاوت می کند یعنی تیر به تاریکی زدن . هیچ چیز مثل اینکه مطلع نیستند از داخل اینجا و قضاوتهای بسیار ناشایسته است ، متأسفانه . البته برای ما از یک جهت جالب است که نشان عدم حضور و نفوذ اطلاعاتی غرب است در داخل کشورمان . البته نقش آیت الله خامنه ای نقش رهبری است . طبعا" ایشان نقش اول را در کشور دارند من که فعلا" نقش پارلمانی دارم . اگر هم انتخاب بشوم به ریاست جمهوری باز نقش اجرایی دارم . در مورد روابط با غربیها همان حرف همیشگی مان را می زنیم ما آماده روابط هستیم ولی بطور مساوی و به صورتیکه قصد سلطه طلبی از یک طرف نبینیم ما سلطه طلب نیستیم ، و تحمل سلطه طلبی دیگران را و بخصوص در این مورد اخیر که این خانم اشاره کردند که من در مقابله به مثل فلسطینیها گفتم ممکن است از لحن من در خطابه همانطور که ایشان گفتند استفاده می شده ولی نظر واقعی من این نیست و نبوده ، نظرم این بود که یک تحلیلی ارایه بدهم و اخطار کنم به غربیها که ممکن است این روندی که شما دارید و حمایت می کنید از جنایات اسرائیل علیه مردم بی دفاع این منجر بشود به اینکه فلسطینیها به این نتیجه برسند که انتقامشان را از مردم شما بگیرند این منظور من بود ظاهرا" این عبارت به گونه ایست که همانطوریکه این خانم گفتند چیز دیگری را ارایه داده که من در مصاحبه بعدی توضیح دادم .

س : شاید ما بتوانیم کمکی به بهبود روابط بکنیم از طریق اینکه به ما امکان بدهند ، غربیها امکان بدهند که بیشتر به کشور ایران بیایند این که ما اجازه دادند برای شرکت در مراسم عزاداری به ایران بیائیم امیدواریم که این کار باز هم تکرار بشود تا بتوانیم به اطلاعات دست اول دسترسی پیدا کنیم و به این وسیله نقشی در جهت بهبود روابط ایفا کنیم . رییس جمهور  : بسیار خوب . خبرنگار کیهان عربی  :

س : از اظهارات سران غرب مشخص است که جهان غرب روابط خود را به شرطی بهبود خواهد بخشید که این کشور از چهار چوب خط امام امت دوری جوید . نظر حضرتعالی در این مورد چیست ؟ و چه استراتژی جدیدی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در نظر گرفته اید ؟ و روند آینده مذاکرات با عراق به چه سمتی خواهد رفت ؟ آیا فکر نمی کنید که موضع جمهوری اسلامی نصبت به قطعنامه اخیر سران کشورهای عرب پیرامون واگذاری شط العرب ضعیف بوده است ؟ ج : ایشان دو سه تا مسأله مهم را پرسیدند . در مورد اینکه غربیها پیش شرطی بگذارند برای تحسین روابط . این بر عکس است ما شرط داریم با آنها نه آنها با ما شرط داشته باشند . ما شرط مان این است که آنها دست از روحیه قبلی که فکر می کردند ایران از اقمار آنها باشد باید دست بردارند و انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب مستقل و صاحب دیده با آن برخورد کنند . در مورد خط امام ایده های انقلاب ، آرمانهای انقلاب اینها چیزی نیست که ما روی آن بتوانیم معامله بکنیم حتما" در آینده اهداف انقلاب همانجور که امام ترسیم کردند حاکم خواهد بود البته نه به آنگونه که غربیها توضیح می دهند و بنیاد گرایی و اینطور چیزها . آرمانهای انقلاب به صورت ناب و خالصش آنطور که امام گفتند . در مورد روند مذاکرات با عراق ما خواهان اجرای دقیق قطعنامه 598 هستیم و از آن هیچ تنزل نمی کنیم . در مورد این چیزی که کنفرانس سران عرب گفتند که آقای خبرنگار گفتند برخورد ایران ضعیف بوده به نظر من مسأله اصلا" به گونه دیگری است که این در رسانه های ما منتشر نشد . مفهوم آن قطعنامه این نبود که اینجا گفته شد . ما مطلع ایم که عراق خواسته بود از کنفرانس که حاکمیت عراق را بر کل شط العرب آنها اعلام بکنند . آنها نپذیرفتند ، مشاجره شده و بالاخره گفتند حق عراق در شط العرب نه در کل شط العرب . اگر این خبر درست باشد این چیزی است که ما منکرش نیستیم . یعنی شط العرب ، اروندرود خط تالویک آن مرز عراق بر قسمتی از شط العرب و ایران هم بر قسمتی از شط العرب حاکمیت دارند . اروندرود اسمی است که ما می گذاریم برای این رودخانه به خاطر حقی که داریم و شط العرب هم اسمی است که عراقیها اطلاق می کنند به خاطر حقی که دارند . ما شنیدیم یکی از رسانه های عربی نوشته است که صدام مثل طاووس وارد کنفرانس شد و مثل جوجه از کنفرانس قهر کرد و رفت به خاطر همینکه کنفرانس نپذیرفت خواسته او را حالا اگر این خبر درست باشد مصوبه کنفرانس هم آنقدر به نفع عراق نبوده فرض می کنیم حالا باشد ، اگر باشد یک حرف یاوه ای زدند و برای ما هیچ ارزشی ندارد ، ما قرارداد 1975 الجزایر را مبنای حل و فصل اختلافاتمان با عراق می دانیم که فکر می کنم بالاخره عراقیها هم ناچارند تن بدهند به این . خبرنگار روزنامه ایل جورندی ایتالیا  :

س : همکاری میان ایران و غرب به خاطر حوادثی مانند جریان رشدی با مشکلاتی روبرو شده است آیا احتمال آن وجود دارد که اینگونه حوادث در آینده کمتر باشد و تفاهم فرهنگی میان دو کشور و میان کشورهای ما پدید آید . ج : این مسأله را خود غربیها ساختند اولا" آنها مقصر بودند در انتشار کتاب چون قبلا" به آنها گفته شده بود که این کتاب خطرناک است ، و ثانیا" بعد از بیان حکم امام که حکم شرعی بود غربیها شارلاطانی کردند ، خیلی هیاهو کردند بیجا . یک حکمی بود عقاید ما است ما هر مسلمانی در هر جا این گناه را مرتکب بشود حکم شرعی اش همین است و امام هم بایست اعلام می کردند . شما می توانستید این مسأله را حل کنید می توانستید او را به عنوان کسیکه به احساسات یک میلیارد مسلمان ضربه زده ، کسیکه روابط حسنه بین ادیان آسمانی را تیره کرده ، کسیکه خطر تیره شدن روابط را بین کشورهای خود شما و مسلمانها درست کرده ، امنیت را به خطر انداخته ، می توانستید محاکمه کنید او را و همین حالا هم می توانید این کار را انجام بدهید . شما قبلا" کتابهای مثل این را ممنوع کردید در خود انگلستان . فیلمهای از این قبیل را ممنوع کردید در آمریکا و جاهای دیگر این چیزی بود که سابقه داشت و ما کار فوق العاده ای نکردیم شما کار از موضع غرور و خیال و وهم اینکه ایران ضعیف است و نیاز به کمک شمادارد برخورد مغرورانه کردید این وضع را بوجود آوردید .

خبرنگار مجله ژورنال لمانژ فرانسه : س : نفوذ انقلاب اسلامی ایران از مرزهای ایران فراتر رفته و اثرات سیاسی مهمی بر سایر کشورهای جهان از جمله لبنان داشته است ، آیا رهبری جدید ایران به حمایت از مبارزات انقلابی در آن کشور ادامه خواهد داد ؟ و آیا ایران نیروهایی به لبنان اعزام خواهد داشت ؟

ج : اینکه ما از نهضت های اسلامی در لبنان حمایت بکنیم این را حق ، می دانیم به خاطر اینکه لبنان اکثریت مردمش مسلمانند و حق مردم مسلمان در لبنان دارد ضایع می شود با همان معیاری که شما دارید یعنی دموکراسی غرب اکثریت مردم باید تصمیم گیر باشند که شما این حق را برای مردم لبنان قبول ندارید عملا" اما اینکه ما نیرو آنجا داشته باشیم ما یک کمی نیرو داریم این مقدار که گفته می شود درست نیست و آن نیروهای ما بیشتر آنجا نقش آموزش و کمکهای انسانی و اینها را دارند ، در درگیریها اصلا" شرکت نمی کنند و پشتیبانیهای فرهنگی و انسانی دارند عمدتا" و آموزشهای دیگر . در مورد اینکه انقلاب اسلامی بله از مرز فراتر رفته منم قبول دارم و نمونه روشنش همین راهپیمایی بود که در لندن چند روز پیش مسلمانها کردند به اعتراف رسانه های خود شما از حوادث نادر اروپا بوده ، طبیعی است که مردم تا حدودی از حرکتهای اسلامی در داخل ایران الهام می گیرند البته خودشان هستند که این کارها را انجام می دهند ولی انقلاب اسلامی مؤثر است از این جهت که الهام بخش اینهاست و جاهای دیگر هم شبیه یک چنین حضوری برای انقلاب وجود دارد .

خبرنگار خبرگزاری آسوشیتد پرس : س : در اعلامیه مشترکی که توسط رییس جمهوری جنابعالی ، نخست وزیر و رییس دیوان عالی کشور اعلام شد تأکید بود بر وحدت ، سر مقاله های روزنامه ها نیز همچنین تأکید کردند بر مسأله وحدت . برای ما این احساس وجود دارد که خطر شکستن این وحدت وجود دارد در این مورد جنابعالی چه می فرمائید ؟ ضمنا" در مورد گروگانها اکر اجازه بفرمائید عرض کنم که ظاهرا" به نظر می رسد که ایران تمایلی به اقدام برای آزادی گروگانهای غربی ندارد پیش از آنکه اقدامی برای آزادی گروگانهای ایرانی انجام گیرد . اجازه می فرمائید که ما به عنوان روزنامه نگار و خبر نگار از جنابعالی درخواست کنیم که اقدامی برای آزادی همکارانمان که حدود سه سال است در لبنان به گروگان هستند اقدام بفرمائید .

ج : بگوئید ایشان پشت تریبون باشند من هم از ایشان سؤال بکنم . در مورد آن قسمت اول حجتشان که در ایران وحدت شکنده ممکن است باشد . این از همان اشتباهات معمولی غربیهاست در ایران مصالح انقلاب برای ما اصل است و ما همه مان حاضر هستیم برای مصالح انقلاب قربانی بشویم البته بحثها جدی است . بحث می کنیم این تفسیرهای که شما به عنوان رادیکال و میانه رو و این چیزها دارید نوعا" خیال همان است که گفتم شما مثل کسی هستید که دارید از کره مریخ حرف می زنید .

در مورد سؤال دوم تان شما به عنوان خبرنگار از آقای بوش که در زمان آقای ریگان هم مؤثر بودند بپرسید با این خصومت و عداوتی که در سیاست آمریکا نسبت به ایران وجود دارد چه توقعی دارد که ما مشکلات او را در جاهای که ما مسئول نیستم حل بکنیم ، البته ما شدیدا" علاقمندیم که هر جا انسانی را در زحمت می بینیم او را بهش کمک بکنیم . امّا مسئول نیستم کشور شما ، کشورهای غربی همه تقریبا" آنها دنبال حل جدی قضیه نیستند بپرسید اموال ما چرا در آمریکا الان مسدود ؟ شما یکبار به فکر افتادید که به عنوان یک خبرنگار آزاد خودتان را قانع بکنید اگر قانع هستید الان به من بگوئید . اموال ایران الان چرا در آمریکا مسدوداست ؟ آمریکا مثل دزد گردنه یا دزد دریایی عمل می کند چون مالی دستش بوده آن را پس نمی دهد به ما ، برای چه ؟ من گفتم به عنوان حسن نیت حق ما را بپردازند ما هم به عنوان مقابله به یک عدالت حسن نیت اگر کاری از دست ما برآمد در موضوعی که به ما مربوط نیست به آنها کمک خواهیم کرد ولی آنها اصلا" گوششان به حرف حق بدهکار نیست . شما به من جواب بدهید ، آمریکا در لبنان فالانژها در لبنان نفوذ دارد یا نه ؟

خبرنگار : بله ، بله به جرأت می توانم بگویم که نفوذ دارند ولی این یک مسأله انسانی است و همه باید کوشش کنیم که آنها آزاد شوند . رییس جمهور : آمریکا می تواند به فالانژها فشار بیاورد یا از آنها بخواهد که گروگانهای ما را آزاد بکنند ؟ خبرنگار : بله دارند . ولی من نماینده دولت آمریکا نیستم ، نه من نماینده آمریکا نیستم ولی می دانم که آنها چنین قدرتی دارند و فقط می خواهیم که این انسانهای که در رنج هستند آزاد شوند .

رییس جمهور : من می دانم که شما نماینده آنها نیستید ولی شما می توانید سؤال کنید آنها مدعی اند که آمریکا آزادی است . شما قبول دارید که گروگانهای ما هم انسانند ، مثل گروگانهای آمریکائیها رنج می برند ؟

خبرنگار : بله ، من همین بود که عرض کردم همه گروگانها باید آزاد شوند . رییس جمهور : شما قبول دارید که پس پیشنهاد ما پیشنهاد عادلانه ای است که بیایید با هم هر دو تلاش بکنیم همه گروگانها آزاد بشوند .

خبرنگار : ولی شما گفتید که ما در صورتی این کار را می کنیم که اموال ایران در آمریکا آزاد بشود مثل اینکه از این بابت باجی می خواهید . رییس جمهور : نه خیر دو چیز گفتیم ، گفتیم اگر گروگانهای ما را آزاد بکنند ما کمک می کنیم . خوب آن اموالمان را بخواهیم کار بدی نیست . خبرنگار : البته که اینطور نیست ، ولی نه به عنوان شرطی برای آزادی گروگانها . کاری برای آزادی گروگانها انجام بدهید لطفا" . رییس جمهور : اگر شما خبرنگارها آن وظیفه درست خودتان را انجام بدهید . یعنی کارهای خلاف دولت خودتان را که می بینید ازش بخواهید که دست بردارد این مسایل حل میشود . قبول کنید که دولتهایتان زورگو هستند . خبرنگار هفته نامه ویکند آویزن دانمارک :

س : نظارت دولت بر تجارت خارجی افزایش خواهد یافت یا کاهش خواهد یافت ؟ تهدید برای قتل رشدی همچنان باقی خواهد ماند به عنوان یک سیاست در آینده ؟ یا از این پس آنرا کنار خواهند گذاشت ؟

ج : در مورد نظارت بر تجارت ، نظارت همیشه خواهد بود البته مدتی است که دولت آزادیهای بیشتری داده و شاید در آینده هم بیشتر باشد . در مورد مسأله رشدی نظری حضرت امام داده اند و هیچ کس در ایران نیست که بتواند خلاف نظر امام ابراز بکند و یا بخواهد چنین کاری بکند . مجله تایمز آمریکا . س : اولا" به خاطر ارتحال حضرت امام تسلیت عرض می کنم اما سؤال من اینست که آیا در اینجا هم یک نامزد برای معاونت ریاست جمهوری وجود خواهد داشت که او هم در انتخابات شرکت کند و آیا اصولا" جنابعالی شخص خاصی را در نظر دارید برای معونت ریاست جمهوری ؟

ج : نه این به شکل انتخابات آمریکا نخواهد بود که معونتی قبلا" اعلام بشود ولی طبعا" رییس جمهوری نیاز به معاونهای متعددی دارد . خبرنگار روزنامه رسالت : س : بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تسلیت با توجه به شایعاتی که اخیرا" رسانه های گروهی پخش کردند مبنی بر اینکه بعد از رهبری نظام سقوط خواهد کرد شما نظرتان در این رابطه چیست و بعد من در رابطه با آن سؤال خبرنگار آسوشتید پرس می خواستم جواب ایشان را بدهم که ما هم خواستار آزادی کاظم اخوان ( عکاس ایرانی ) در لبنان هستیم .

ج : در مورد سؤال خود خبرنگارها آمدند اینجا همه چیز را دیدند ، دیدند که تقریبا" کل ایران چگونه در عزای امام گریست ، و وفاداری را به نظام برایشان روشن بود من از خبرنگارها بخصوص می خواهم این نکته را توجه کنند که آنهایی که در عزای امام رفتند در ضد انقلاب که در پاریس در شانزالیزه شامپانی مصرف کردند آنها نمایندگان مردم هستند یا این مردمی که شما اینجا دیدید . این روشن می کند که ضد انقلاب و کسانی که با انقلاب نیستند در ایران پایگاهی ندارند غربیها به شدت دارند اشتباه می کنند که سرمایه گذاری می کنند روی کسانی که اینقدر بی شعورند . آنها می خواهند برای ملت ایران آنجا طراحی بکنند و با این ملت می خواهند کار کنند از زبان این ملت دارند حرف می زنند . این ملتی که شما دیدید چه کرد در عزا . در همه این دوران عزاداری حضرت امام در کل ایران یک اتفاقی که بتواند به نفع ضد انقلاب و مخالفان نظام باشد اتفاق نیفتاد این نشان فوق العاده استحکام است . در هیچ کشوری شما اینطور استحکامی را نمی توانید پیدا بکنید . در مورد آقای اخوان هم خوب آقایان شنیدند حرف شما را . خبرنگار روزنامه جمهوریت ترکیه : س : از سوی همه خبرنگاران در جهان و از سوی خبرنگارانی که در اینجا حاضر هستند این مطلب را عرض می کنم ، اگر جنابعالی به عنوان رییس جمهوری با قدرت اجرایی زیاد انتخاب شوید آیا مایلید که به آزادی مطبوعات احترام بیشتری بگذارید ؟ و به نویسندگان آزادی دهید که عقاید خودشان را بیان دارند ؟ ما مایل هستیم که با قلمهای خودمان بنویسیم نه قلمهای که دم در به ما دادند . ج : در حال حاضر هم در ایران هر کس هر چه بخواهد بنویسد هیچ کس مانعش نیست شما اگر گوش بدهید به مذاکرات مجلس شورای اسلامی که از رادیو پخش می شود می بینید که سطح آزادی اینجا به حدی است که در هیچ کشوری تحملش را نمی توانند بکنند همه چیز اینجا قابل گفتن است اینکه به شما قلمی دم در دادند که بنویسید با این قلم هم همه چیز می توانید بنویسید . اگر آقایان دم در احتیاط کرده باشند به خاطر مسایل امنیتی این دلیل سانسور نمی شود با هر قلمی می شود همه چیز را نوشت . البته من طرفدار سخت گیری امنیتی الان نیستم ولی مأمورینی که اینجا هستند گاهی افراط می کنند و گاهی هم ما از آنها بازخواست می کنیم همین حالا هم می گویم که مخصوصا" در مورد خبرنگارها این سخت گیریها خیلی لزومی ندارد .

خبرنگار کیهان هوایی : س : با توجه به انتخاب آیت الله خامنه ای به مقام والای رهبری چه تمهیداتی برای انجام وظایف روزمره ریاست جمهوری تا انتخابات آینده اندیشیده شده و آیا مصوبات شورای بازنگری قانون اساسی پس از تأیید رهبری به رفراندوم گذاشته می شود یا خیر ؟ ضمن اینکه به عنوان یک خبرنگار ایرانی عرض می کنم که اینجا آزادی هست و کسی مشکلی ندارد .

ج : در مورد کارهای روزمره ریاست جمهوری ما فکر می کنیم که برای مدت کوتاهی آقای خامنه ای می توانند هر دو وظیفه را انجام بدهند چون رهبری کارهای اجرایی کم دارد و البته کمک هم باید به ایشان بشود چون مسئولیتشان اضافه شده . در مورد مصوبات شورای بازنگری قانون اساسی بعد از این که آماده شد به رفراندوم گذاشته می شود باید چون قانون اساسی ما با رفراندوم تصویب شده اصلاحش هم با رفراندوم خواهد بود .

خبرنگار روزنامه دنیس .....دانمارک : س : آنطور که من استنباط کردم در حدود یکسالی است که جنابعالی جانشین فرمانده کل قوا بودید در حال حاضر فرمانده کل قوا کیست ؟ و اگر در آینده جنابعالی به عنوان رییس جمهور انتخاب شوید آیا این نقش را خودتان بر عهده خواهید گرفت ؟ ج : الان فرمانده کل قوا آقای خامنه ای هستند . در قانون اساسی این مسئولیت به رهبری داده شده و چون الان ایشان دو تا مسئولیت دارند بناچار من باید به ایشان کمک کنم لذا در حال حاضر ادامه می دهم به این مسئولیت اینکه بعد از انتخابات آیا من بتوانم آن کار را هم انجام بدهم یا نه این بستگی دارد به شرایط آن زمان . الان نمی شود قضاوت کرد . خبرنگار روزنامه واشنگتن پست آمریکا  :

س : تشکر می کنم از شکیبایی شما در جلسه امروز سؤالی دارم در رابطه با عراق اخیرا" مقامات حکومت ریگان اعلام کردند که عراق در صدد دستیابی به امکانات برای ساخت سلاح هسته ای است با توجه به اینکه جنابعالی جانشین فرمانده کل قوا هستید بفرمایید در قبال تلاش سخت عراق برای دستیابی به سلاح هسته ای چه اقداماتی خواهید کرد ؟ یک سؤال دیگر اگر اجازه بفرمائید آیا در مسافرتی که به مسکو خواهید داشت مذاکراتی برای خرید سلاح از شوروی انجام خواهید داد یا خیر ؟ و خواهش می کنم در یک کلمه بفرمائید آیا انتخاب آقای خامنه ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران موقتی است یا دائمی ؟ ج : سه تا سؤال ایشان دارند در مورد اینکه عراق مجهز بشود به سلاح اتمی این خطر الان منطقه را تهدید می کند منحصر به عراق هم نیست جاهای دیگر هم دنبالش هستند . کسانی که در دنیا قدرتی دارند باید تلاش کنند که این اتفاق نیافتد اگر اسلحه اتمی  د ست اینگونه کشورها باز بیافتد من خیال می کنم دیگر مهار نمی شود و همه جا آنهائیکه قدرتش را دارند می روند دنبالش . در مورد خریدن سلاح از شوروی ما حتی در جنگ هم تلاشمان این بود که روی پای خودمان باشیم ما سیاست تسلیحاتی مان این است که متکی به خودمان باشیم و خوشبختانه نه صنایع نظامی ما الان در شرایطی هست که ما نیاز به خرید اسلحه از جاهای دیگری نداشته باشیم و سیاست ما الان این است . در مورد زمان مدت رهبری آیت الله خامنه ای مجلس خبرگان وقتیکه تصویب کرد ، اینرا به عنوان موقت اعلام نکرد قانون اساسی که اصلاح شد اگر شرایط جدید در قانون اساسی منطبق باشد با شرایط آیت الله خامنه ای که ظاهرا" هست کار ایشان به همین صورت ادامه پیدا می کند .

خبرنگار روزنامه ایندیاتوری هند : س : چون همه سؤالهای خوب پرسیده شده است من این سؤال را می پرسم که روابط با هند را چگونه توصیف می کنید و در چه زمینه های این روابط می تواند رشد کند ؟ آیا در آینده یک سیستم چند حزبی همانگونه که ما در هند داریم در ایران بوجود خواهد آمد ؟

ج : قانون اساسی ما سیستم چند حزبی را تجویز کرده ما هم اجازه دادیم که قانون مجلس هم گذشته احزاب دارند تشکیل می شوند در ایران . ما چند حزبی خواهیم شد . در مورد روابط با هند ما مایلیم که روابطمان با هندوستان توسعه پیدا بکند معامله مهمی ما با هندیها داشتیم در مورد خرید سنگ آهن که به خاطر شرایط جنگی نمی توانستیم آنها را بیاوریم حالا آن اشکال برطرف شده ظاهرا" دارد فعال می شود که ما آن چیزی که مانع بود برای توسعه روابط مان آن را از میان برداشتیم ، از بین بردیم امیدواریم که توسعه پیدا بکند . خبرنگار روزنامه اطلاعات : س : در دوران بازسازی ، نحوه استفاده از سرمایه و تکنولوژی غرب به چه صورت خواهد بود ؟ و اینکه با توجه به تأکید امام بر استحکام بیشتر روابط ایران و شوروی که شما مطرح کردید آیا جایگاه و نقش ویژه ای برای بازسازی کشور در دوران بازسازی به شوروی داده خواهد شد؟ ج : در مورد غرب ما خودمان راه را نبستیم سیاست بد غربیها این کار را یک مقدار متوقف کرده ، آنها اگر به طور سالم بخواهند بیایند با شرایطی که ما داریم شرکت بکنند میتوانند بیایند . در مورد شوروی ما در این سفرمان چند تا طرح مهم را برای بازسازی آماده کردیم که با هم امضاء بکنیم برای اجرا . خبرنگار روزنامه لای استامپا ایتالیا : س : به عنوان آخرین سؤال من متأسفم که در این شرایط ناگوار ما با شما ملاقات می کنیم . در آینده یعنی زمانیکه جنابعالی به عنوان رییس جمهور انتخاب می شوید ما می توانیم انتظار داشته باشیم که یک عفو عمومی و یک عضو وسیع سیاسی در ایران اعلام بشود ؟ چون من شنیدم که در زندان اوین زندانیهای بسیاری هستند . چند نفر را من نمی دانم . آیا فکر می کنید که دبیر کل حزب توده آزاد خواهد شد ؟ ج : البته این عفو در اختیار من نیست در اختیار رهبری است که ایشان باید تصمیم بگیرند ضمنا" الان در زندانهای ما تعداد کمی زندانی به اصطلاح سیاسی وجود دارد . آقایان خبرنگارها می توانند بروند ببینند ما بعد از جنگ آن زندانیهای که فکر کردیم قابل عفو هستند با عفوی که حضرت امام کردند آزاد کردیم ، بطور کلی وقتی که شرایط کشور به طرف عادی شدن می رود بعد از جنگ راه برگشت آنهائیکه در خارج هستند هموارتر می شود و آنهائیکه در داخل هستند شرایط عفوشان آسانتر می شود . خبرنگار : س : سؤالی در مورد افغانستان می خواستم بپرسم من نمی دانم آیا دولت ایران برای حل برخورد افغانستان ابتکار جدیدی را خواهد یافت یا خیر ؟ آیا در سفری که به اتحاد شوروی خواهید داشت انتظار هست که این مسأله مهم هم مورد گفتگو قرا گیرد یا نه ؟ و آیا انتظار می رود که موضع دولت شوروی در قبال این مسأله که دولت فعلی قبول به ریاست نجیب الله باید نقشی در آینده افغانستان داشته باشد تغییر خواهد کرد یا خیر ؟ ج : مردم افغانستان بدون دخالت خارجیها خودشان را اداره بکنند و هیچ کس به دلیلی در گذشته کمکی کرده به افغانیها حق ندارد که دیکته کند چیزی را به آنها و در افغانستان سیاست حسن همجواری با همسایگانش با ایران ، پاکستان ، شوروی ، هند و چین برقرار باشد . ما در شوروی هم همین موضع خودمان را حفظ می کنیم این که مردم افغانستان قبول داشته باشند که مسئولان فعلی و حکام فعلی هم بمانند در حکومت شریک باشند این به خودشان بستگی دارد اگر آنها بپذیرند ما مخالفتی نداریم . س : یک مسأله شخصی را هم با جنابعالی مطرح کنم من شخصا" از دیداری که از ایران داشتم در این روزهای اخیر بسیار لذت بردم همکاران من هم ، هم عقیده هستند که شایعات روش خوبی نیست برای تهیه گزارش . بنابراین من و بعضی از همکاران مایل هستیم که روادید ما برای اقامت در ایران در چند روز آینده تمدید شود آیا برای جنابعالی امکان دارد که دستور بفرمائید به وزارت امور خارجه که برای چند روز آینده روادید ما تمدید بشود و بیشتر در ایران بمانیم . ج : عیبی ندارد من فکر می کنم که پیشنهاد مثبتی است ما همیشه طرفدار حضور خبرنگارهای خارجی بودیم در ایران و حالا هم هستیم . یادداشت بکنند آقای سعید شما یادداشت کنید آنهائیکه می خواهند بمانند یک مهلتی داده بشود البته نظر من است ما تداخل در وظایف دیگران نمی کنیم من پارلمانی هستم به وزارت ارشاد توصیه خواهم کرد که این کار را بکنند . ضمنا" معلوم شد که خانمهای خبرنگار سمج تر از آقایان خبرنگار هستند . خبرنگار : من می خواهم که جنابعالی حتما" ملاحظه کنید که ما از همان کیفیت کارایی همکاری مردمان برخوردار هستیم و بنابراین همان امکاناتی که برای آنها موجود است برای ما هم موجود باشد . رییس جمهور : خیلی خوب . خبرنگار ماهنامه آینده سازان : س : بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از وصایای حضرت امام این بود که برای بالا بردن سطح فرهنگی دانش آموزان و دانشجویان تعدادی از آنها را به کشورهای که استعمارگر نباشند اعزام کنند فهمیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اعزام می کرده آیا سقف این اعزامها بالا می رود یا به همان صورت باقی است ؟ و دیگر اینکه همانطوریکه می دانید استکبار جهانی و دشمنان اسلام و ایران هر روزه در صدد این هستند که بر این مملکت و این مرز و بوم خدشه ای وارد کنند برای ملت ما بفرمائید که چگونه و چه زمینه ای باز می شود که این استکبار جهانی این توطئه های خودش را به مرحله اجرا در می آورد ؟ خیلی ممنون . ج : در مورد توسعه اعزام دانشجو ، این بستگی دارد به شرایط مالی ما ، ما اگر امکانات ارزی مان را تقویت بکنیم علاقمند هستیم که بیشتر دانشجو بفرستیم و از پیشرفتهای علمی دنیا بیشتر استفاده بکنیم و اما اینکه چگونه ما خودمان را باید در مقابل توطئه ها حفاظت بکنیم بهترین راه این است که ما از درون واکسینه باشیم و دیگران طمعشان را ببرند از ما .

رییس جمهور : خیلی خوب ما امیدواریم که باز فرصتی پیش بیاید که شماها همیشه بتوانید بیائید و بروید و اگر سخت گیری کردند دم در مأمورین امیدواریم که دل شما را متأثر نکرده باشد و حق بدهید به اینها که این روزها باید یک مقداری احتیاط کرد . خداحافظ .