مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه با آیت الله هاشمی رفسنجانی درخصوص مسکن

مصاحبه با آیت الله هاشمی رفسنجانی درخصوص مسکن

انتقاد هاشمی از شاهرودی ها در دفاع از سمنانی ها

  • دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۷۰

 

س :آقای هاشمی! با توجه اینکه وزارت مسکن اعلام کرده که روند تراز مالی دولت در بخش مسکن روند مثبتی دارد ولی ما شاهد هستیم که طبقات محروم جامعه قادر به ت.مین هزینه آماده سازی زمین نیستند. دولت در این زمینه برنامه‌ای دارد و آیا می‌تواند سوبسیدی در این زمینه بدهد؟

ج :بسم الله الرحمن الرحیم. ما دو، سه جلسه هیئت دولت را در یک ماه اخیر در این باره بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مسکن در ایران قابل حل است به طور کلی به دلیل این‌که بیش از 75% مردم مسکن دارند حالا یا کیفیتش خوب است یا نیست، به هر حال مسکن دارند. 10% هم خوش نشین هستند که به هرحال از بستگان و سازمانی و این‌ها استفاده می‌کنند. مشکل مسکن الان در حدود چهارده، پانزده درصد مردم است که فشار روانی زیادی هم دارد روی جامعه به فکر افتادیم ک یک حرکت جهشی بکنیم که به طور کلی مسئله مسکن را حل بکنیم. خوشبختانه وزارت مسکن هم آمادگی داشت از سابق ، چون این‌ها الان حدود یک میلیون واحد را زمین آماده دارند در دویست نقطه آماده‌سازی مربوط به شهرها و تعدادی هم شهر جدید که می‌توانن به مردم بدهند. مسئله مهم برای مردم این است که چون اینهایی که مسکن ندارند اکثرآ مردم فقیر یا متوسط‌ند و نقدینگی ندارند. این را هم با بانک حل کردیم، بانکها بنا شد نقدینگی لازم را با تقریبآ یک چیزی بر سودی در حقیقت به مردم واگذار کنند که از دولت سوبسید خواهند گرفت آنها. بنابراین مردم می‌توانند با شرایط ساده‌ای یک واحدی برای خودشان تهیه کنند با یک اندوخته کمی و اقساط بسیار پایین و خیلی کمتر از آن اجاره‌ای که باید بپردازند یا در همان حدود به هر حال به نظر می‌رسد که با این شیوه‌ای که در پیش گرفته شده در ظرف مدت معقولی ما می‌توانیم مشکل را  حل بکنیم. ممکن است یک قدری تحت فشار کارهای زیربنایی مثل آب و برق و اینها قرار بگیریم که فکری هم برای آنها شده یا مصالح ساختمانی ، ولی به هر حال ما با این برنامه که در دولت گذاشتیم و آمادگی که وزارت مسکن دارد به نظرم در ظرف چند سال آینده آن التهاب مسکن می‌خوابد.

س :آقای هاشمی! با توجه به اهمیت تکنولوژی ساخت مسکن، این طور تولید انبوه مسکن در کشور ما چه تأثیری بر بافت سنتی و یا فرهنگ خانه‌سازی کشورمان می‌گذارد؟

ج :این را باید متخصص جواب بدهند. من خیلی نمی‌توانم صحیح اظهار نظر بکنم، ولی سعی بر این است که ما با امکانات خودمان و آن چیزهایی که خودمان داریم و استفاده از تکنولوژی جدیدی که دنیا الان در مسکن دارد که هم ارزانتر تولد می‌کند، هم با کیفیت بهتر و هم به گونه‌ای که از مسکن بهره‌برداری بهتری بشود، با مصرف کمتر انرژی ، با مصرف کمتر مصالح و صرفه‌جوئیهای لازم که این راز ویژگیهای تکنولوژی جدید است. ما قطعآ آن را باید بیاوریم در کشورمان. این درست نیست که ما یک‌متر ساختمانمان را مثلا پنج هزار تومان تمام کنیم مثلا با تکنولوژی جدید بشود چهارهزارتومان تمام بکنیم . خب ما چرا این استفاده را نکنیم؟ بنابراین نگران نباید بود که شیوه‌های سنتی ما آسیب می‌بیند. به علاوه روستاها و شهرهای کوچک و خیلی جاها از آن انفرادی سازها باز استفاده خواهند کرد از این حتمآ.

س :اشاره به انفرادی سازها؛ آیا این برنامه‌هایی که اعلام شده در اختیار فرد گذاشته می‌شود یا از طریق تعاونیها یا مجتمع‌های به مردم واگذار می‌شود؟

ج :هر دو جورش هست. در شهرهای جدید می‌خواهند شهرها کاملا مدرن و حساب شده باشد لذا انبوه سازان و با نظارت جدّیتر استفاده می‌شود. در آن قسمتهایی که کنار شهرهای قدیمی هست بیشتر آمادگی هست که به انفرادی ساز هم بدهند البته با یک نظارت بیشتری که کیفیت مسکن را پایین نیاورد.