مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی درباره دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

مصاحبه آِت ا... هاشمی رفسنجانی درباره دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • نمایشگاه صنایع هوایی - تهران
  • دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۱

 

تحوّل عمیق صنایع نظامی در

زمان وزارت شمخانی

اهمیت طرحهای

وزارت دفاع

موفقیت ایران در

هواپیماسازی

لزوم پشتیبانی از

صنعت هواپیماسازی

È جناب آقای هاشمی رفسنجانی، هدف شما از این بازدید چه بود؟ آیا دستاوردهای صنایع هوایی را با آنچه در ذهن داشتید، منطبق دیدید؟

É بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، آمدن من به اینجا برای شرکت در همایش مدیران سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بود و برای من جالب بود که تجدید عهدی با همکارانم در دوران دفاع کردم. به نظرم در دوران دریابان شمخانی تحوّلی عمیق در صنایعی که داشتیم، ایجاد شد. نمونه‌های آنها را، مخصوصآ در هواپیمای بدون خلبان دیدم که به‌اینها علاقه‌مند هستم. همچنین نمونه‌هایی از بخشهای دیگر هواپیماهای آموزشی و غیره را دیدم که در همه پیشرفت داشته‌ایم. نهایتآ هواپیمایی ایرانی را که ما به عنوان آنتونوف می‌شناسیم، ساخته شد. طرحهای وزارت دفاع عمومآ طرحهایی است که من فوق‌العاده به آنها علاقه‌مند هستم. به خاطر اینکه معتقدم بدون صنعت هواپیماسازی نمی‌توان در دنیای امروز که نقش بسیار عمده‌ای دارد، حرفی زد و حرکتی کرد. این پایه و ترکیب خیلی خوب است. با استفاده از امتیازات هواپیماسازی شرق و غرب و با قرارداد خوبی که منعقد شده، نمونه خوبی ساخته شده است. وقتی زیادی مصرف کردم و با خلبانان صحبت کردم. به نظرم گره‌های اولیه حل شود، می‌توانیم وارد صنعت هواپیماسازی شویم. به پشتیبانی نیاز دارد که ضعیف است. قرار گذاشتم در

لزوم استفاده از هواپیمای

ساخت ایران

ظرفیت بالای صادرات

امکانات نظامی

لزوم الویت دادن به استفاده

از دستاوردهای داخلی

آینده نزدیک با این هواپیما به یکی از شهرهای ایران سفر کنم تا معلوم شود قابل اعتماد است.

È با توجه به شرایط جهانی، فکر می‌کنید برای افزایش توان سازندگی کشور چه سرمایه‌گذاری‌هایی نیاز است؟

É سرمایه‌گذاری جدید نمی‌خواهیم. سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده و اگر دولت و ارگانهای دیگر ترتیبی دهند که از ظرفیت موجود درست استفاده شود، می‌توانیم حتّی صادر کنیم، چون ظرفیت بالایی برای صادرات امکانات نظامی داریم. برای مثال این هواپیما ساخته شده است. الان باید ترتیبی داده شود که این هواپیما در خطوط هواپیمایی استفاده شود. بالاخره باید در جایی اقدام شود. سرمایه‌گذاری آمادگی دفاعی ما انجام شده است و نیرو و تکنولوژی را هم داریم. فقط اولویت دادن به آن مهم است. من تأکید می‌کنم که استفاده از این هواپیما باید در اولویت اوّل قرار بگیرد.

È خیلی متشکرم.

É موفق باشید.