مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به جزیره خارک

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به جزیره خارک

  • جمعه ۲۵ آذر ۱۳۷۳

 

خبرنگار : حاج آقا ضمن خیر مقدم ، در رابطه با نتایج سفرتان توضیحات بیشتری برای بینندگان ما بفرمائید .

جواب : بسم الله الرحمن الرحیم . ما امروز برای دیدن زحمات برادرانمان در صنعت نفت در بازسازی خارک و همچنین شروع یک کار بسیار مهم در مورد بازسازی خیلی ما خوشحالیم . من در چند مقطع آمدم به خارک پیش از انقلاب و موقعی که برای تأمین سوخت داخلی آمدیم اینجا خارک را دیدم . موقعی که زمان جوانی خارک بود . در زمان جنگ هم مکرر آمدم . آن موقعی که عراقیها اینجا را منهدم می کردند . امروز در نظارت یکی از برادران شنیدیم که در دو هزار هشتصد و سی و چهار روز جنگ عراقیها تقریبا" به اندازه روزهای جنگ بمب و بمباران داشتند اینجا ، خیلی خراب شده بود خارک ، البته آن موقعها برادران ما با تلاش و ایثار زیر این بمبارانها تلاش می کردند . به هر نحوی بود صادرات نفت را حفظ کردند . از کارهای فوق العاده تاریخ ماست . حتی کار اضافی هم کردند از این جا نفت به داخل کشور هم فرآورده ها را می فرستادند با لوله هایی که قبلا" نفت صادر کرده بود . همان دوره هم گذشت . دوره بازسازی این پنج سال هم باز من یکبار آمده بودم در دوره بازسازی امروز که آمدم دیگر تقریبا" بازسازی تمام شده است . سه نقطه را بخصوص رفتم دیدم یکی اسکله تی ، اسکله شرقی ، اسکله دوم آذرپاد ، اسکله غربی جزیره و مخازن نفت ، مخازن نفت خام ، انصافا" آن چه که امروز ما داریم خیلی بهتر از آن چیزی است که قبل از جنگ اینجا بوده است . هم بازسازی کامل شده و هم معدن سازی شده امروز با ابزار پیشرفته تر و با کیفیت بسیار بهتر و نوع ما خارک را داریم به جرأت می توانیم بگوییم امروز عظیم ترین و مدرنترین پایانه نفتی دنیا در خارک است . اگر قبلا" مدرنترین نمی توانستیم بگوییم ولی امروز مدرنترین هم می توانیم بگوییم . هیچ وقت چنین پایانه ای وجود ندارد و جالب هم این است که همه چیزش هم بدست ایرانی است . یعنی خود بچه های ما بچه های نفت مسلطند . مثل خانه خودشان اینجا را می شناسند . اینچنین ثروتی و سرمایه ای مایه افتخار بچه های ماست . ما دویست و هفتاد میلیون دلار گویا اینجا خرج کردیم برای بازسازی البته رقم بزرگی است اما ارزش این تأسیسات نسبت به آنچه که قبل از جنگ بود الان بیشتر از دویست و هفتاد میلیون دلار بهتر است . یعنی چیزی از جیبمان نرفته است چیزهای خوبی هم بدست آوردیم . حالا تکنولوژی که بدست آوردیم در بازسازی ارزش والایی دارد . این قسمت بازدیدم بود که من متشکرم از برادرانمان در نفت انشاء الله مؤفق باشند .

سئوال : اشاره فرمودید به حضورتان در خارک در زمان جنگ تحمیلی وضعیتی که خارک داشت مشاهده کردید در آن زمان الان قطعا" چهره خارک عوض شده است خواستم بپرسم احساستان چیست ؟ الان که در خارک تشریف دارید ؟

جواب : خیلی خوشحالم خارک را الان آنجور که می خواستم ببینم ، می بینم البته مردم خارک بخاطر صدماتی که متحمل شدند ، استحقاق دارند ما بیشتر به اینها برسیم هنوز هم از لحاظ حمل و نقل و بعضی وقتها آب و البته آب حالا خوب شده است و چیزهای دیگر باید بیشتر به خارک برسیم می رسیم انشاء الله . مسئله بعدی ما مسئله پتروشیمی خارک است . که الان ما اینجا هستیم در محل یک طرح پتروشیمی ما اولین طرح برنامه دوم را سه ، چهار ماه پیش از سال آینده که برنامه می خواهد شروع بشود . امروز کلنگش را اینجا به زمین زدیم این طرح بسیار مهم است . طرحی است که همینطور که می بینید از این شعله های گازی که دارد می سوزد . متأسفانه هوا را فقط کثیف می کند ، ما می توانیم کلی ثروت بدست بیاوریم . همین چند مشعلی که دارد می سوزد می تواند به ما حدود ششصد تا هفتصد هزار تن متانل بدهد . که هر تن متانول امروز چهار صد دلار قیمت اش است تا کارخانه را بسازیم شاید هم خیلی بیش از این قیمت داشته باشد . یعنی اینهمه ثروت دارد سوخته می شود که بیست و پنج سال هم هست که اینها دارد می سوزد در زمان جنگ که نمی شود کاری بکنیم بعد از جنگ هم ما اینقدر کارهای فوریتری از اینها داشتیم که آنها را رسیدیم که برای اینهم ما چند سال پیش برنامه ریزی کردیم من چهار ، پنج سال پیش که آمدیم اینجا یکی از خواسته های جدی من از برادران اینجا این بود که زودتر این گازها را یکجوری استفاده بکنید بنده های خدا اینها هم رفتند طرح را آماده کردند . با بانک جهانی هم صحبت شده بانک جهانی هم نباشد تأمین اعتبار بکند تصویب هم کردند . ولی همین بحثهای اینجوری هم هست قانع شد که ما این پول را در برنامه دوم آوردیم و این از آن نوع طرحهایی است که در ظرف یکسال پول خودش را درمی آورد دیگر بقیه عمرش همه اش ثروت هرز برویی را تبدیل به ارز می کند . برای ما من امیدوارم برادران ما با سرعت عمل بکنند . حالا که پیش درآمد خوبی داشت به استقبال برنامه رفتند . من هم پشتیبانی خواهم کرد که بزودی این طرح به نتیجه برسد انشاء الله .

خبرنگار : متشکرم مؤفق باشید .

جواب : مؤفق باشید .