مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به زنجان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به زنجان

  • سه شنبه ۳ مهر ۱۳۷۵

 

 آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور، در پایان سفر یک روزه خودبه استان زنجان، در مصاحبه‌ای به تشریح دستاوردهای این سفر پرداختند. آقای رئیس جمهور، بااشاره به فشردگی سفر یک روزه به استان زنجان اظهار داشتند، کارهای خوبی در استان انجام شده که لازم بود من بروم و از دست اندرکاران و مردم تشکر کنم. آقای رئیس جمهور، با اشاره به سخنرانی در سمینار نماز و اهمیت نماز در جامعه اظهار داشتند: برای ما سعادت بزرگی است که درجامعه ایران نماز همگانی شده و جزو زندگی مردم باشد.

آقای هاشمی رفسنجانی با اظهارتأسف از عدم ملاقات مردمی در شهرستان زنجان گفتند : مردم زنجان زحمت کشیدند و باحضور درتاکستان استقبال گرمی کردندکه به عنوان یکی از صحنه‌های بیاد ماندنی این شهر به ثبت خواهد رسید. ایشان افزودند: اجتماع با شکوه مردم تاکستان در سراسر شهر از میادین ورودی تا نقاط خروجی شهر آنچنان انبوه و فشرده بودکه نمونه کم نظیری از لطف، محبت و ابراز احساسات مردمی بود. در تمام نقاط،مردم به طور خود جوش آمده بودندو با توجه به اینکه در آن مسیرها هیچ برنامه رسمی نداشتیم، از جمله خرمدره که ما فقط عبورد کردیم، حضور مردم آن قدر فشرده بودکه ماتصور نمی‌کردیم این شهرستان ، این قدر جمعیت داشته باشد و مجددا از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

آقای رئیس جمهور ، هزینه مجموعه طرحهای افتتاح شده ، در سفر یک روزه به استان زنجان را بالغ بر600 میلیارد ریال اعلام کردندو اظهار داشتند: این طرحها علاوه بر طرحهایی است که در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده است.

آقای هاشمی رفسنجانی، از آزاد راه قزوین- زنجان به عنوان یکی از طرحهای بزرگ زیربنایی که توسط بانک ملی ایران و وزرات راه سرمایه‌گذاری شده است، نام بردند و افزودند: این آزاد راه حدود 200 کیلومتر می‌باشدکه مبلغ 180 میلیارد ریال هزینه در بر داشته است. آقای رئیس جمهور اظهار امیدواری کردندکه بزودی این بزرگراه ادامه پیدا کرده و تا تبریز، مرز ترکیه  وهمچنین تا مرز کشورهای شمالی امتداد یابد. به طوری که از ترکیه تا ترکمنستان ، یک آزاد راه بین المللی داشته باشیم.

آقای هاشمی رفسنجانی ، با اشاره به اینکه زنجان منطقه خوب و پرآبی است، اظهار امیدواری کردند با اتمام سد با ارزش گلابر که کارمطالعاتی آن پایان یافته  عملیات اجرایی آن آغاز شده است، تأثیرات مثبتی در آبادانی و توسعه کشاورزی منطقه داشته باشد.

آقای رئیس جمهور افزودند: از جمله برنامه‌های دیگر ما افتتاح خطوط برق بوده که خطوط انتقال برق از زنجان جزء مطمئن‌ترین خطوط انتقال برق منطقه است. ایشان با اشاره به افتتاح گازرسانی به شهرهای هیدج و صائین قلعه اظهار داشتند: باگازرسانی به دوشهر باقی مانده در استان زنجان ، همه شهرهای این استان دارای گاز خواهند شد. آقای هاشمی رفسنجانی بااعلام نتایج  165 طرح مخابراتی با 27 هزار شماره تلفن  وتلفن سیار استان زنجان اظهار داشتند: از طرحهای مهم دیگر ، کارخانه فرش ماشینی، کارخانه ریسندگی و کارخانه مداد سازی بوده که در حال حاضر می‌توانیم مداد به سایر کشورها صادر کنیم.

آقای رئیس جمهور، با اشاره به بازدید از یک مجتمع صنعتی گفتند: یکی از آرزوهای طولانی من در آنجا تحقق یافته است و آن مجتمع در حال حاضر دارای پنج واحد قالب سازی، ماشین سازی ، قطعات پیش ساخته و کنستانتره آب میوه میباشد. آنچه که برای من خیلی مهم و با ارزش بود این است که در ایران انگور خیلی فراوان است و توان تولیدانگور مانیز خیلی بیش از اینهاست ، ولی متأسفانه چون طریقه تهیه و خشک کردن کشمش به صورت تجربی و سنتی بوده است، در بازارهای دنیا جایگاه واقعی خود را نیافته بود که با آغاز این حرکت می‌توانیم کشمش را تنی 1100 تا  1200 دلار صادر نمائیم.

آقای رئیس جمهور افزودند: بعضی ها که با این صنعت آشنا بودند با تأسیس کارخانه‌ای که همه قطعات آن ایرانی است، این کار را آغاز کردند. البته 5 هزار تن بیشتر نیست ولی نشان داد که ما می‌توانیم کارخانه‌هایی بسازیم که به توسعه کشاورزی درکشور خدمت کنیم، انگور را به کشمش مرغوب تبدیل و با قیمت مناسب صادر کنیم. این کار هم ارزش افزوده بالایی دارد و هم می‌توانیم با توجه به بازار خوبی که در سطح جهانی دارد، کشت انگور را توسعه دهیم و من اینجا از صنعتگران کشور برای حضور درنقاط انگورخیز کشور و کمک به کشاورزان دعوت می‌نمایم.

آقای هاشمی رفسنجانی، با اشاره به افتتاح طرحهای فرهنگی در استان از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و دارالقرآن زنجان اظهار داشتند: این مرکز پشتوانه بزرگ و فرهنگی خوبی برای مردم زنجان و کل کشور است. آقای رئیس جمهور طرح آبرسانی از طالقان به تاکستان را یکی از کارهای  مهم در استان نام بردند و گفتند: با توجه به فراوانی چاهها در استان ،به خصوص در شهرستان تاکستان این شهرستان به یکی از قطب های کشاورزی تبدیل خواهد شد.

آقای هاشمی رفسنجانی، با اشاره به افتتاح دو آموزشگاه فنی و حرفه‌آی که نیروهای کار را طی 6 ماه آموزش می‌دهند و کیفیت نیروی کار را بالا می‌برند، از این اقدام به عنوان کار زیربنایی و با ارزشی که در همه ایران شکل گرفته است، نام بردند.

آقای رئیس جمهور ، در خاتمه اظهار داشتند: در مجموع سفر پرکار و پرخیر و با ارزشی بود و حدود 500 میلیارد ریال هم برای طرحهای جدید در استان زنجان شروع شده است.