مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به جزیره کیش

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان سفر به جزیره کیش

مصاحبه‌کننده: خبرنگار صداوسیمای مرکز کیش

  • کیش,جزیره کیش
  • سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳
اهمیت جزایر ایران در خلیج فارس/ اهداف تأسیس مناطق آزاد/ اهداف رونق جزیره کیش/ ظرفیت‌های کیش/ انتقادات ساکنان و سرمایه‌گذاران/ ضرورت رفع رکود از جزیره کیش و امیدواری به آینده کیش

س- جناب آقای هاشمی، در آغاز سفر فرموده بودید که اهدافتان بازدید از طرح‌ها و پروژه‌ها، دیدار با مسئولین و اطلاع از روند تحولات کیش است، اکنون که این جزیره را ترک می‌فرمایید، بفرمایید نظر شما درباره کیش و تحولات آن چیست؟

ج- بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از اهداف ما در آغاز معرفی این جزیره به عنوان منطقه آزاد، کمک به عمران و آبادانی و جذب سرمایه‌گذاری در این جزیره و دیگر جزایر ایرانی خلیج فارس بود، البته هر یک از جزایر با اهداف خاصی در مجموعه مناطق آزاد تعریف شده بودند. این جزیره بر محور توریسم و گردشگری تعریف شده بود تا از خروج میلیون‌ها و بلکه میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری شود که معمولاً مسافران ایرانی در سفرهای تفریحی به کشورهای اطراف، به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، با خود می‌برند.

تصمیم گرفته بودیم با رعایت بعضی از موازین اخلاقی و همچنین بدون سخت‌گیری‌های افراطی در داخل شهرهای ایران، محیطی را برای سفر خانواده‌ها فراهم نماییم که بالطبع در کنار این اهداف، رونق اقتصاد از طریق خرید و فروش نیز می‌آید..

 

صنعت هتل‌داری، یکی از ضرورت‌های مناطق توریسم است تا خانواده‌ها به هنگام سفر دچار مشکل نشوند.

رونق صنایع غذایی برای مناطق گردشگری اهمیت دارد که مسافران می‌خواهند در ایام سفر غذاهای متنوع بخورند.

با توجه به همه این مسائل انتظار داشتیم، کیش به خاطر آب و هوا و سوابق باستانی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد که البته پس از تشکیل منطقه آزاد، روند آن خیلی خوب بود، اما در سالهای اخیر به خاطر مسائلی که در تحریم و سوءمدیریت‌ها داشتیم و کشور دچار عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، صنعتی و به‌تبع آن مسائل اجتماعی بود، این جزیره نیز نتوانست به آن شکل مطلوب ادامه بدهد.

یکی از گلایه‌های ساکنین و حتی بازاریان، عدم تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های جدید است که باید برای این مسئله فکری شود.

س- آیا در این زمینه با مدیران و مسئولان کیش و سازمان منطقه آزاد صحبت نکردید؟

ج- اصلاً یکی از اهداف سفر، گفتگو با اینها بود. با همه مسئولان بخش‌های مختلف در چندین جلسه صحبت و گفتگو کردیم. در فضایی که کل کشور دچار رکود اقتصادی است، چگونه می‌توان این جزیره را به شکل جزیره‌ای اداره کرد، البته نباید فراموش کنیم که وضعیت امسال این جزیره با سالهای گذشته کاملاً متفاوت است.

در سالهای قبل سیر مهاجرت معکوس از جزیره شروع شده بود و بسیاری از هتل‌داران گلایه می‌کردند که بیش از هفتاد درصد اتاق‌هایشان خالی است، اما امسال کمی رونق گرفت، ولی رونق واقعی زمانیست که کشور در ریل قرار گیرد. البته یکی از مشکلات اساسی این جزیره علاوه بر مسائل اقتصادی، حضور تندروها و ایجاد محدودیت‌های فرهنگی بود که حتماً خبرهای به هم زدن کنسرت‌های موسیقی در جزیره را شنیده بودید.

 

امسال این مسئله حل شده، ولی هنوز به آن شکل مطلوب نرسیده که امیدوارم با برنامه‌های دولت و سازمان مناطق آزاد که آقای ترکان و دکتر مونسان مسئولیت گرفته‌اند، شاهد روند رو به رشد در جزیره باشیم.

س- خیلی ممنون.

ج- موفق باشید.