مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با واحد مرکزی خبر پیرامون توطئه مشترک آمریکا، عراق و کویت در خلیج فارس و فراخوانی نیروهای آموزش دیده به جبهه‌ها

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با واحد مرکزی خبر پیرامون توطئه مشترک آمریکا، عراق و کویت در خلیج فارس و فراخوانی نیروهای آموزش دیده به جبهه‌ها

  • دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۶۷

 

س ـ نظرتان در مورد جدیدترین تحولات در خلیج فارس و جبهه‌های جنوبی کشور چیست؟

ج ـ در پی ضرباتی که در شمال جبهه به عراق وارد آمد و در شرایطی که یک توطئه وسیع جهانی آماده شده بود تا در جهت معکوس این کار انجام شود، عراق را به فکر انداخت که باید یک تحرک خیلی جدی انجام دهد و این کار را عراق نمی‌توانست به تنهایی انجام دهد و به نظر می‌رسد که یک هماهنگی کامل در سطح جهانی وجود دارد. در سطح ابرقدرت‌ها و ارتجاع که یک تجدید روحیه‌ای برای قوای عراق باشد.

در خلیج فارس نیز یک حادثه‌ای اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد ساختگی باشد و یا عواملی که ممکن است از عراق باشد، موجب انفجار کشتی آمریکا شده است و شاید هم خود آمریکایی‌ها این کار را کرده باشند.

اینکه انفجار مین به آن بزرگی فقط ده مجروح داشته باشد، سئوال برانگیز است و هر صاحبنظری که قدرت انفجار مین و وضع ناو را بداند منتظر این است که ناو به کلی غرق شود. خود کاپیتان کشتی هم گفته است که ما تعجب کردیم که کشتی ما غرق نشد.

این حادثه اتفاق می‌افتد و هم زمان آمریکایی‌ها شورای امنیت ملی خود را تشکیل می‌دهند و در همین زمان در فاو حرکت عراق آغاز می‌شود و جزیره بوبیان هم مرکز تدارکات عمده هلی‌کوپتری و قایقی این عملیات می‌شود. به طوری که از جبهه خبر می‌دهند، هشت فروند هلی‌کوپتر ظاهراً ناشناس به نقطه دیگری از فاو حمله می‌کنند. شنودهایی که مخابرات این هلی‌کوپترها را گرفته‌اند اظهار اطمینان می‌کنند که اینها آمریکایی بودند. ولی برای ما هنوز یک سند محکمتر از این لازم است، گرچه تحقیقاً مطمئن هستیم که این هلی‌کوپترها غیر عراقی بوده‌اند.

همان طور که مطلع هستید در همین حال آمریکایی‌ها در خلیج فارس به وحشیانه‌ترین شکل به سه سکوی نفتی و بعضی از واحدهای شناور حمله می‌کنند. در نظر بگیرید از این طرف روس‌ها به اندازه غیر قابل قبول و غیر قابل باور موشک در اختیار عراق می‌گذارند، موشک‌های قدیمی که بوده اصلاح می‌شود برای اینکه بتوانند در عقب جبهه روی مردم فشار وارد بکنند.

تبلیغات جهانی را می‌بینید، هواپیماربایی که یک چیز مشکوکی به نظر می‌رسد. این مجموعه نشان می‌دهد برای نجات صدام، قدرت‌های ضداسلامی و کفر جهانی تصمیم جدی گرفته و وارد عمل شده‌اند.

س ـ نقش کویت در حمایت از عراق چیست؟

ج ـ کویت از اول جنگ شریک عراق بوده و سرنوشت خودش را به طور کامل با عراق یکی کرده و طبیعی است که در این مرحله بیشتر از دیگران علاقه‌مند به شرکت در جنگ است که درک هم کرد. خوب ما هم باید فکری بکنیم.

س ـ نظرتان در مورد ادامه جنگ تا پیروزی که خواست مردم کشورمان است چیست؟

ج ـ من پس از مشاهده اظهارات مردم در برنامه مقاومت تا پیروزی تلویزیون از هوشیاری مردم شادمان شدم. این نتیجه‌ای است که ما هم به آن رسیده‌ایم و من هم در آخرین خطبه نماز جمعه چنین مسأله‌ای را گفتم. قبلاً حضرت امام در پیام اخیرشان صریحتر از همیشه به جوانان دستور دادند که به جبهه بروند. اصل مسأله همین است. ایشان درست احساس کردند. ما این طور می‌فهمیم که دنیا یعنی قدرت‌های استکباری ضداسلام تصمیم گرفتند که تلاش جدی برای نجات صدام و بستن دست ما انجام بدهند و زمان، دیگر به نفع ما نیست. ما اگر در گذشته صبر می‌کردیم که شاید متنبه شوند، شاید قبول بکنند، شاید ببینند مقاومتشان بی نتیجه است و راه حلی انتخاب بکنند، به نظر می‌رسد که این انتظارات غیر واقعی است و اتمام حجت هم به اندازه کافی شده. این حرکت فاو نشان داد که مادیگر نباید صبر کنیم. من درست این حرف‌های مردم را قبول دارم، منتهی آنها با لحن ساده خودشان مطلب را ادا کردند. اینکه بگوییم همه مردم به جبهه بروند و کار با حضور این جوری مردم یک سره بشود، این مسأله این طور نمی‌تواند باشد. جبهه وضعیت خاصی دارد و نیروهای معینی می‌توانند در جبهه مفید باشند. اگر مردم بخواهند بی برنامه شرکت کنند، جز اینکه مشکلی درست بکنند برای حرکت نیروها، چیزی نمی‌شود. جوان‌هایی که دوره دیده‌اند و در جنگ شرکت کرده‌اند و یا آنهایی که آمادگی دارند الان باید در سطح وسیعی به سوی جبهه بروند. ما الان آمادگی آن را داریم که در چند جبهه عملیات را اداره کنیم و حق مطلب هم همین است. من همین حالا در جواب این دعوتی که مردم کردند از مسئولین و پیشنهاداتی که دادند، عرض می‌کنم که جوان‌ها خصوصاً دوره دیده‌ها بدون از دست دادن یک روز فرصت وارد معرکه بشوند و خودشان را به مراکز بسیج معرفی کنند و می‌دانند که فرماندهان ما سپاه و ارتش آمادگی دارند که این خواسته مردم را اجرا کنند و این فرصت را ما نباید از دست بدهیم. ما اگر این فرصت را از دست بدهیم، دشمن از این فرصت سوء استفاده خواهد کرد.

امروز هم شورای عالی پشتیبانی جنگ اعلام داشته و ملزم نموده که نیروهای آماده در جنگ شرکت کنند و همان پشتیبانی‌هایی که شورای عالی پتشیبانی جنگ خواسته است اگر تحقق پیدا کند، من از طرف رزمندگان به مردم قول می‌دهم که خواسته آنها سریعاً انجام خواهد شد.