مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون خلیج فارس، وضعیت عمومی و مواضع شوروی

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون خلیج فارس، وضعیت عمومی و مواضع شوروی

  • دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۶

س ـ در جلسه شورای عالی دفاع چه مسایلی مورد بررسی قرار گرفت؟
ج ـ ما باید خود را برای مقابله با ماجراجویی های احتمالی آمریکا در خلیج فارس آماده کنیم.
طرح دفاعی نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس در جلسه شورای عالی دفاع مورد بررسی قرار گرفت.
قسمت اعظم بحث اعضای شورا مربوط به خلیج فارس بود و طی آن طرح دفاعی نیروی دریایی ارتش و سپاه، بررسی و تصمیماتی اتخاذ شد. در جلسه قبلی شورا، مأموریت این دو نیرو ابلاغ شد و در این جلسه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
به نظر می رسد که آمریکایی ها و شخص ریگان و اطرافیان او تظاهر به ماجراجویی می کنند و بعید است که آنها به حرفهایشان عمل کنند، اما ما باید خودمان را آماده کنیم و نیروهای مسلح، دولت و مردم باید آماده باشند. با یک احتمال ضعیفی هم اگر چنین وضعی پیش بیاید، باید مواظب بود.

س ـ نظرتان در مورد تأمین امنیت خلیج فارس چیست؟
ج ـ ما از ابتدای جنگ تا کنون خواستار حفظ امنیت خلیج فارس بودیم و نیروی زیادی نیز برای این مهم گماردیم. آنهایی که به ادعای حفظ امنیت خلیج فارس می خواهند در منطقه حضور داشته باشند، تحقیقاً برخلاف ادعاهایشان قصد ایجاد بحران در منطقه دارند.
راه تأمین امنیت خلیج فارس این است که رژیم عراق شرارت نکند.آنها (نیروهای خارجی) برخلاف ادعاهای خود عمل می کنند. ورود نیروهای بین المللی و کشورهای خارجی به منطقه کاری از پیش نخواهد برد.
دورنمای بحران و این حرکت ها تا اندازه ای سیاسی است و دشمنان ما با این کار می خواهند به صدام روحیه بدهند و به خیال خود در اراده رزمندگان ما خللی ایجاد کنند. اما از این جهل و نادانی نتیجه ای نخواهند گرفت.

س ـ مواضع شوروی در زمینه امنیت خلیج فارس چیست؟
ج ـ بعد از گفتگوهایی که روسها با ما داشتند، به نظر می رسد که آنها راه عاقلانه ای را انتخاب کرده اند.
شوروی ها متوجه شده اند که اقدام اولیه آنها کار جالبی نبوده و قاطعانه به ما گفتند که با حضور آمریکا در منطقه مخالفند و حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس را تحمل نمی کنند.