مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایتالیا پیرامون مجلس شورای اسلامی، خط امام، مالکیت و صدور انقلاب

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایتالیا پیرامون مجلس شورای اسلامی، خط امام، مالکیت و صدور انقلاب

  • چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۵۹

 

س - با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی ایران یکی از مهمترین ارگانهای تصمیم گیرنده کشور است، آیا میتوان گفت جمهوری اسلامی ایران بر پایه دموکراسی پارلمانی بنا شده است؟

ج - مجلس تقریبآ مرکز منحصر به فرد تصمیمگیریهای اساسی مملکت میباشد و با وجود شباهتهایی که با پارلمانهای دنیا دارد، به لحاظ مراعات مقررات و اصول در محدوده قوانین اسلامی تفاوت اساسی با آنها دارد.

از دیگر تفاوتهای اساسی مجلس شورای اسلامی ایران با پارلمانهای سایر کشورها، وجود اعضای اسلامشناس و حضور شورای نگهبان در مجلس است که ناظر بر مصوبات آن میباشند که چنانچه قانونی با موافقت اکثریت نمایندگان این مجلس هم تصویب شود که مغایر با دستورات اسلام باشد، شورای نگهبان میتواند آن را لغو کند.

س ـ آیا مرکز تصمیمگیری بودن مجلس برخلاف اصل شوراها نیست؟

ج ـ خیر، چون آییننامه و مقررات شوراها را مجلس باید تصویب کند.

مجلس مرکز تصمیمگیری است و تمام ارگانهای اجرایی و حتی شوراها باید مشروعیت حرکتشان را از مجلس بگیرند.

 

س ـ خط امام چیست؟

ج - خط امام همان اسلام واقعی و اسلام راستین است. ممکن است هرکس درکی از اسلام واقعی داشته باشد. ولی کسانی که فرصت مطالعه و تحقیق در اسلام را داشته‌اند و اسلامشناس هستند، تعیین کننده این امر میباشند که در رأس آن افراد، خود امام و نظرات فکری و عملی ایشان است.

س ـ مالکیت خصوصی در اسلام چگونه است؟

ج ـ مالکیت خصوصی تقریبآ مورد اتفاق اسلامشناسان است و در اسلام این امر پذیرفته شده و اختلافی که وجود دارد، در میزان حد و سطح است و اینکه چه شرایطی میتواند داشته باشد.

س ـ منظور شما از صدور انقلاب چیست؟

ج- منظور ما از صدور انقلاب توسعه فکر و اندیشه اسلامی است و بهترین روش برای این کار هم انجام کارهای صحیح در داخل کشور میدانیم زیرا این کار خود به خود موجب تبلیغ اسلام و گسترش آن میشود.