مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران رادیو و تلویزیون پیرامون سیاست مقابله به مثل

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران رادیو و تلویزیون پیرامون سیاست مقابله به مثل

  • پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۵

س - نظرتان در مورد حملات رژیم بعثی عراق به مناطق غیرنظامی و حمله اخیر به قطار مسافربری چیست؟
ج - اگر رژیم بعثی عراق جنگ را به شهر بکشاند، ایران به ناچار برنامه‌های تدارک شده خود را در این زمینه به اجرا می‌گذارد. با اشاره به اینکه ما سیاست مقابله به مثل را به عنوان دفاع انتخاب کرده‌ایم، در صورت انجام هرگونه حرکت ناجوانمردانه‌ای از سوی دشمن، ما مجبوریم این سیاست را به اجرا بگذاریم.
ما اتمام حجت می‌کنیم، همان طور که تأسیسات نفتی عراق در کرکوک را در پاسخ به حملات به تأسیسات اقتصادیمان بمباران کردیم، حمله به قطار مسافربری اهواز - تهران را نیز بی جواب نخواهیم گذاشت.

س - نظرتان در مورد تجاوز هوایی هواپیماهای عراقی به آسمان تهران چیست؟
ج - رژیم عراق در شرایط فشار ممکن است به جنگ شهرها رو بیاورد. البته در جریان جنگ شهرها که سال گذشته روی داد، رژیم بغداد ضرر کرد. رژیم صدام از امکانات بیشتر ما در مقابله با این حملات و پیشرفت‌های موشکی و توپخانه های جدید دور برد ما اطلاع دارد، و دشمن از آسیب پذیری خود در این زمینه آگاه است، ولی این بدان معنا نیست که در حالت  
فشار دست به این گونه کارهای احمقانه نزند.
ما امیدواریم که چنین حالتی پیش نیاید، اما اگر رژیم عراق بخواهد به این گونه اعمال روی آورد، ما ناچاریم برنامه‌های خود را در این زمینه اجرا کنیم.

س - حرکات اخیر رژیم بعثی در جبهه‌های جنگ تحمیلی را چگونه تحلیل می‌کنید؟
ج - پس از عملیات پیروزمند والفجر 8 و فتح فاو، رژیم عراق اعتبار نظامی خود را در نزد حامیانش از دست داد و اینک برای به دست آوردن اعتبار مخدوش شده نظامی خود، شروع به دست و پا زدن در جبهه‌ها نموده است.
دشمن با مشاهده بسیج وسیع نیروها در داخل کشور ما، وضعیت خود را در جبهه‌ها خطرناک می‌بیند، و از روی بی چارگی دست به این گونه حرکات انفعالی زده است.
رژیم عراق هنگامی که در تنگنا قرار می‌گیرد، برای فرار از مشکلات دست به ماجراجویی‌هایی از قبیل حادثه قطار مسافربری می‌زند. با این وجود ما برنامه خاص خود را برای رسیدن به اهداف‌مان داریم.
این گونه کارهای انفعالی عراق، نمی‌تواند مدتی طولانی ادامه داشته باشد و ما برنامه‌هایمان را به همان شکل که تنظیم شده است، اجرا می‌کنیم و چیزی مانع راه ما نیست.

س - آیا تهدیدات آمریکا را جدی می‌بینید؟
ج - ما مسأله را جدی نمی‌بینیم. چون آمریکایی‌ها می‌دانند که در مسأله تروریسم بیش از همه خودشان مقصرند و اگر قرار باشد عاملین واقعی تروریسم را تعقیب کنند، آمریکا و هم پیمانانش در غرب در صدر مسأله هستند.
فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها با یک بهانه واهی، خود را گرفتار یک درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بکنند. آنها قدرت ایران، نفوذ معنوی رهبری و همچنین وضعیت نیروهای مخلص و فداکار ایران در سراسر دنیا را می‌دانند.
بعید به نظر می‌رسد که آمریکا بی‌دلیل خود را گرفتار یک مسأله حاد بکند. اما آنها با این مواضع، اهداف خاصی را دنبال می‌کنند و امپریالیسم خبری برنامه‌های جنگ روانی دارد.
با این وجود ما امیدواریم، آمریکایی‌ها مقداری عاقل باشند و چنین ریسکی  
نکنند. در غیر این صورت ما آمادگی مقابله با هرگونه مسأله‌ای را داریم.

س - نظرتان در مورد تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه کشور دوست و برادر سوریه چیست؟
ج - ایران هرگونه امکاناتی را در حمایت از سوریه به کار می‌گیرد.