مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران عربی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران عربی

  • پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۶۹

 

خوشبختانه شما روز خوبی اینجا هستید فردا مردم  ما را می بینید ، و می بینید معنای ضد آمریکایی چه هست در ایران می بینید پایگاهی که می تواند مدعی باشد جماهیر را همراه خودش دارد در مقابل آمریکا این جاست . ببنید آقایان ما وقت را ضایع نمی کنیم شما اگر جواب سؤال من را دارید بحث کنید و و اقعآ بگویید همین جوری شعار بدهیم اینها همه را ما داریم این شعارهارا یعنی واقعآ یک راه مشخص ...خیلی خوب سؤال کنید .

سؤال : ما در حقیقت طرحی را نداشتیم بلکه می خواستیم دیدگاههای حضرتعالی را بشنویم که آن گاه طرح خود را بریزیم .موضع شما چیست ما می خواهیم ببینیم که در محاصره شرکت می کنید . در گرسنه کردن نمی گوییم چونکه صدام گرسنه نخواهد شد . در گرسنه کردن مردم عراق خواهید بود در کنار عربستان سعودی خواهید بود . یا تماشگر خواهید بود . چه خواهید کرد .. ما می خواهیم آن را مبذول کنیم ونظرات شما را احتمالا یا جنگ یا صلح ترتیبات بعدی چیست ؟

جواب : ما نظرمان را صریح گفتیم تا به حال .

سؤال : عمدآ شما سؤالتان ناگهانی بود چیزی را ما به اندازه کافی آماده نبودیم .

جواب : تا ده سال دیگر ....

سؤال : ما در حقیقت در  رابطه که شما سؤال مطرح کردید ما آن گاهی که در عراق بودیم این سؤال را مد نظر قرار دادیم تا این که ببینیم تصورات آنها چیست ما با آنها این سؤال را مطرح کردیم که تصورات شما چیست چه می خواهید از ایران ، ایران چه بکند گفتیم که چگونه از ایران یک موضع کامل پشتیبانی خواهید بدانید که یک توافق استراتژیک مشخص را در رابطه با وضعیت فعلی با آینده وجود داشته باشد . به خاطر واقعیت هم بگوییم که پاسخهای بسیار محافظه کارانه ای نسبت به این سؤال در یافت کردیم من واقعآ این تصور را پیدا کردم که این موضوع در یک  سطح بالاتری بین شما ها در حال بحث و بررسی است و آنها نمی خواهند که ما را وارد آن بکنند .ولی از سؤال شما روشن است این مسئله در سطح جدی مطرح نشده است به جهت این که مسئله بسیار خطرناک است و نیازمند به تحرک بسیار سریعی است . در این رابطه و این بسیار مهم است برای تعیین کلی استراتژیک اگر شما خود اقدام و پیشتاز باشید در مطرح کردن این سؤال و تماس برای مطرح کردن این سؤال هم در بالاترین سطح سیاسی ممکن می باشد از طرف ما ، ما می توانیم تمامی آن وزن معنوی خودمان را که از دست ندادیم بکار بگیریم برای این که آنها را فشار بیاوریم برای تحقق این موافقت نامه چنانچه به توافق نرسید اگر فکر کنید این که مثلا این مشکل است این که بتوانیم به توافق کامل یا یک مسئله روشن کاملی با عراق دسترسی پیدا بکنیم و برسیم .سؤالی که همچنان مطرح می کنم فکر می کنم برای ما بع عنوان نظاره گر این است که جنگ در حال حاضر بسیار نگران کنند ه و خطرناک است . در چهارچوب موازین فعلی ولی اگر ایران با وزن خودش و با موضع فعلی خودش اگر وارد صحنه بشود به طور کامل معادله را بر هم خواهد ریخت . اگر این اتفاق افتاد که جنگ دور شد و طرحهای آمریکا شکست خورد این باعث خواهد شد در پرتو این وضعیت کفه سیاسی به نفع ما در طرح بالاتر قرار بگیرد .

رییس جمهور :خیلی خوب حالا از همین جا من یک سؤالی از شما می کنم همین راجع به همین پیشنهاد در جواب آقای ترابی بگویم که ببینند .ما که در همین حالا و قبلش همیشه وظیفه اساسی خودمان ا مبارزه با استکبار می دانیم که رأس شان آمریکا است و این را ثابت کردیم در همه دوره ها وقتی که بیکر گفت یکی از اینها اینجاگفتند که آمریکا این جا خواهد ماند دیدید آقای خامنه ای اعلان جهاد کردند این مواضع ما است دراین موردی که شما می پرسید شما مطمئن هستید اگر ما با عراق همراه شدیم با آن جبهه‌ها که الان مقابل هستند وارد کار زار شدیم اگر این شدیم شما مطمئن هستید که آمریکا با عراق با هم نمی سازند .دوباره علیه ما چون آمریکا می داند آن کسی که جدآ مخالف آنها است جدآ مخالف  اسرائیل ما هستیم . صدام هم با ما خوب نیست دلش با ما بد است .همین حالا کسانی که آقای بهشتی را آقای با هنر را آقای رجایی را بهترین دوستان ما را آقای صدوقی را آقای ....شخصیتهای ما اینجا ترور کردند و شهید کردند آنها الان تحت حمایت عراق هستند . آنها را الان حاضر نیست نه بیرون بکند نه به ما بدهد . آن وقت اگر این آدم با آمریکا دوباره ساختند گفتند خیلی  خوب اول حساب ایران را تمام بکنیم بعد حساب آنها را ،شما بروید این تضمین را امضاءکنید همه علما اسلام امضاءکنید که این اتفاق نمی افتد. کسی که همین حالا به ژنرال عون کمک میکند . با اسرائیل یک جا دارند کمک می کنند چقدر می شود به خاطر او باسرنوشت یک امتی را با او ....ما راه خودمان را داریم می رویم .چرا از طریق او برویم در عین حال ما از شما می خواهیم که برنامه را بگیرید یعنی واقعآ لااقل برنامه اش را به ما بدهید اینهایی که از او خواستیم .

خبرنگار : لذا آنچه فرمودید می شود این سؤال  را بکنم ؟

رییس جمهور :بفرمایید

خبرنگار : هر آنچه که شما فرمودیداتفاق می افتد آیا فشاری که الان بوجود آمده اگر بر علیه عراق و از آن هم آمریکا دارد فشار می آورد ارتش را منحل کند .اسلحه را از بین ببرد . آیا این نتیجه رسید .آیا وضعیت شما بهتر خواهد بود . یا این که اگر در همراه این چشم هایی که به شما دوخته شده بود مسلمانها از شما می خواهند یک وضعیت بوجود بیاید برای در گیری این حالت بهتراست و می‌شود مسئله را به یک طور دیگر مطرح کرد .آن روزی که جنگ بین ایران و عراق وجود داشت همه ما به نفع جمهوری اسلامی ایران و بر علیه صدام بودیم و در مساجد بر کفر نفرین می کردیم .ولی امروز که دنیا گشت و جنگ بین صدام با امریکا ییها شده ما به شما می گوئیم الان با تماسهایی که با مردمی که با ما هستند داریم . آنها معتقدند که شیطان بزرگ در بین است . و زدن آمریکا مهمتر از صدام است ، و حکومتهایی که در کنار آمریکاییها قرار گرفتند حتی آنهایی که قبلا مدعی پیشرو بودن بودند اینها دیگر موضع خودشان را در نزد مردم دارند از دست می دهند .سؤالی که می خواهم از شما بکنم و افراد را فراموش کنیم و ضع را را نگاه کنیم آیا به نفع اسلام ، به نفع منطقه است اینکه در منطقه طرف آمریکایی پیروز شوند ؟

ریسس جمهور :شما همان حرفهای آقایان دیگر را تکرار فرمودید . سؤال من را جواب ندادید هیچ یک از شما من می گویم خیلی خوب همین برنامه این کاری که الان می خواهند بکنند به ما بدهند خیلی خوب ما که شروع کردیم آنها جواب ندادند . شما الان آمدید تفاوض می کنید شما جواب را بدهید و تضمین هم بدهید که همین ارتشی که شما می گویید این هشت سال ما را کشتند دیگر یعنی هشت سال آمده بچه ها .....شما یک سری به گلستان شهدای ما بزنید . عکسهای این بچه هارا ما ببینید ، شما ببینید چه آدمهایی را عراقیها کشتند . باید ما روشن بشویم که دوباره با همراه امریکا بر نگردند درباره ما را بکشند . این در یک چیز .....در یک برنامه باید در بیاید این حالت باید در یک برنامه این یک مسئله ساده ای نیست شما در مسجد یک نمازی بخوانید بعد هم جواب بدهید . این یک به هر حال شما این سؤال ما را از آقایان جوابش را بگیرید . که ما بتوانیم تصمیمی بگیریم که در یک مقطع چه ، ما کار خودمان را داریم می کنیم . اما می خواهیم ، اگر بنا است با آنها همکاری کنیم . به هر حال ببینید من از یک جهت صمیمانه تشکر می کنم از این که آقایان به فکر افتادند که خطری که آمریکاییها الان برای منطقه متوجه کردند یک جوری جلوی این خطر را بگیرند و ما خودمان را دراین مسئله پیشتاز می دانیم یعنی فکر می کنیم که آن کسی که جلوی آمریکاییها می ایستد و تا آخر هم می ایستد و مردمش حاضرند همه شان بمیرند ما هستیم اگر بشود به گونه ای ما این نیروی اسلامی را در دنیا هماهنگ کنیم برای جلوگیری از این خطر کار با ارزشی است . ولی اینجا هم ما کار بزرگی برای عراقیها کردیم .تا به حال عراقیها خیال می کردند که وقتی که در گیر بشوند در کویت ما انتقام از آنها می گیریم . از این موقع ما این کار را نکردیم ما مرزهایمان به گونه ای آرایش دادیم که آنها توانستند سی لشکر را از مرز بردارند و بروند . در صورتی که آنها هنوز هم آن صفای لازم را در مذاکراتشان به ما نشان نمی دهند که نمونه اش را گفتیم . این منافقین را که دارند حمایت میکنند در داخل عراق . قاتلین اولیاءالله را ولی باز هم اگر اینجا یک برنامه درستی که با عقل و منطق و محاسبه قابل قبول باشد ارائه بدهند و تضمینی هم داده بشود برای ما قابل بررسی است . ولی شما این را  بدانید که ما به عنوان مسئولان این مردم و این انقلاب به خودمان چنین اجازه ای نمی دهیم که سر نوشت یک انقلابی را با سرنوشت کسی که قابل اعتماد نیست برای ما به هم مربوط بکنیم اعتماد هم از طریق برنامه . اعتماد هم از طریق برنامه و تضمینهای مناسبی می تواند بوجود بیاید من انتظار دارم که آقایان در این کاری که شروع کردند ادامه بدهند تا به نتیجه برسند تمایل به مذاکرات بیشتر هم من  دارم ولی الان ملاقات دیگری دارم با علمای لبنان و آخرین چیزی که عرض می کنم از این سفرتان استفاده کنید یک قرار اینجا بگذارید که یک ارتباط منظمی بین شما ها و اینجا باشد که در این مسائل به طور مرتب مشاوره بکنیم . حتی برای همین سؤالاتی که من مطرح کردم اگر اینجا کسی را داشته باشید شما به او بگویید بیاید جواب ما را بدهد . همین جا بمانید یک دفتری چیزی درست کنید که اینجا برایتان ثابت باشد . والسلام علی جمیعآ