مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران

  • حسینیه جماران
  • چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۴

○ آرامش خاطری در این ایام انتخاباتی در چهره شما دیده می‌شود که در انتخابات قبل دیده نمی‌شد. این آرامش خاطر ناشی از چیست؟
● وقتی که تصمیم گرفتم وارد عرصه انتخابات شوم، همه امور را به خداوند واگذار کردم. وضع را خوب می‌بینم و با مطالعه‌ آمده‌ام. مشکلات کشور برای من روشن است. به عنوان وظیفه وارد این عرصه شدم و با خدا معامله کردم و خداوند هرگونه صلاح بداند، رحمت خود را اعطا می‌کند و من نگرانی ندارم.
○ این آرامش خاطر می‌تواند ناشی از اطمینان از نتیجه انتخابات باشد؟
● تا حدودی به این مربوط می‌شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که وضع بهتری برای من در میان مردم است. در این حال آن چیزی که برای من آرامش به وجود آورده، اتکا به خداوند است.
○ فردا تبلیغات انجام نمی‌شود و امکان دارد این روند تخریبی که مشاهده می‌شود در روز آخر تشدید شود. ممکن است فردا نیز شایعاتی مطرح شود که جبران آن امکان‌پذیر نباشد. شما چه تدبیری برای آن اندیشیده‌اید؟
● معمولاً این شایعاتی که مطرح می‌کنند، ادعاهای دروغ در مورد مسائل مالی، اقتصادی و خانواده است و در مصاحبه با شبکه دوم گفتم فامیل درجه اولم و خودم کمتر از ابتدای انقلاب تمکّن داریم و صورت آن در قوه قضاییه است. چیز زیادی نیست و به اندازه یک زندگی متوسط است و هرکس غیر از اینها در هر جای دنیا پیدا کرد، آن را تصاحب کند. کسانی که اینها را پیدا کردند، به عنوان جایزه‌ بگیرند.
○ مهمترین سیاست خارجی دولت شما در آینده چه خواهد بود؟
● رساندن ایران به عنوان کشور اول منطقه به جایگاهی که استحقاق دارد، هدف من است.
○ نظر شما در مورد مسائل اتمی چیست؟
● حقمان را حفظ کنیم. در عین اینکه با غربی‌ها به اعتماد برسیم.
○ نظر شما در مورد دموکراتیزه کردن اجتماع و مملکت چیست؟
● انقلاب برای دموکراتیزه کردن آمده است و مردم صاحب این انقلاب هستند و باید حضور مردم را جدّی بگیریم.
○ برنامه عملی شما برای ارتباط با آمریکا چیست؟ آیا تمام کردن انزوای اقتصادی ایران به زمان برقراری رابطه با آمریکا بستگی دارد؟
● اگر آمریکا علامت درستی برای حسن نیت خود نشان دهد، فکر می‌کنم باید وارد مذاکره شویم. اما هنوز علامتی نشان ندادند. البته بعد از حرفهای من، دو سه گام برداشتند. فکر می‌کنم آنها می‌خواهند که موانع برداشته شود، مانع تجارت جهانی را برداشتند. اعلام کردند قطعات هواپیما را می‌فروشیم و گفتند ایران حق غنی‌سازی محدود را دارد.
○ آنها از شما چه می‌خواهند ؟
● با هم مذاکره نکردیم. ولی اگر چیزی بخواهند، حل مشکلات است.
○ شما بعنوان یکی از نامزدهای انتخاباتی در آخرین روز تبلیغات چه صحبتی با مردم دارید؟
● باید از مردم تشکر کنم که وارد صحنه شده‌اند. اگر به من رأی دادند، باید از اعتماد آنها صمیمانه تشکر کنم و به آنها قول دهم به میثاقی که با آنها امضا کردم، پایبندم.