مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی پیرامون شرایطی که باعث پذیرش قطعنامه شد، نحوه اجرای قطعنامه و استراتژی جدید ایران پس از پذیرش قطعنامه

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی پیرامون شرایطی که باعث پذیرش قطعنامه شد، نحوه اجرای قطعنامه و استراتژی جدید ایران پس از پذیرش قطعنامه

  • دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۶۷

 

س ـ نظرتان در مورد تصمیم اخیر جمهوری اسلامی ایران مبنی برپذیرش مفاد قطعنامه 598 چیست؟

ج ـ تصمیم اخیر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پذیرش مفاد قطعنامه 598 یک تصمیم تاریخی است. با تصمیم حضرت امام برای پذیرش آتش‌بس فصل جدیدی در تاریخ ما باز خواهد شد.

تصمیم جمهوری اسلامی ایران متکی به خیلی از مسائل است که فعلاً به‌علت اینکه عمده این مسائل جزو اسرار نظامی و سیاسی است از توضیح آن صرف‌نظر می‌شود.

حضرت امام ما را مأمور کردند تا جلسه‌ای را با حضور علما و شخصیت‌های مسئول تشکیل دهیم و هم‌زمان پیامی را نیز ارائه دادند. جلسه مورد نظر عصر دیروز (پریروز) تشکیل شد و پیام حضرت امام در این جلسه قرائت و مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه علما و مسئولین امروز نیز تشکیل گردید و پیرامون نظرات حضرت امام در سطح وسیع‌تری صحبت شد.

س ـ آیا مردم در جریان جزئیات امور و مسایل قرار خواهند گرفت؟

ج ـ بلی، مردم عزیز به طور کامل در جریان جزئیات امور و مسائل قرار خواهند گرفت. در آینده باید بیشترین توجه به خانواده‌های محترم شهدا، مفقودین، اسرا، مجروحین و معلولین و به طورکلی آسیب دیدگان جنگ معطوف شود. چرا که آنها بیشترین سهم را در نظام اسلامی داشته‌اند و لذا نظام نیز باید رسیدگی به‌امور و وضعیت این عزیزان را در اولویت قرار دهد.

این تصمیم با نظر حضرت امام و در جهت مصالح اسلام و انقلاب و مردم عزیزمان اتخاذ شده و شبهه‌ای از ضعف و سستی در آن ملاحظه نمی‌شود. البته توجیه این مسأله به‌زمان نیاز دارد.

س ـ چه شرایط و عللی باعث پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران شد؟

ج ـ اخیرآ استکبار جهانی با تمام توان و مجدانه تصمیم گرفته بود که از پیروزی سریع ما ممانعت به‌عمل آورد و پافشاری ما در این مقطع خاص ممکن بود منجر به وارد آمدن خسارات عمده‌ای به‌مردم ما و عراق شود. نمونه آن نیز قساوت عجیب آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس در سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران و قساوت فوق‌العاده صدام در داخل عراق بود که با بمباران شیمیایی هزاران روستا، مردم کشور را آواره و متواری کرد و آنان را قتل عام نمود. استفاده گسترده از گازهای شیمیایی در جبهه‌ها توسط صدام نیز یکی از دلایل بود و ملاحظه می‌شد که استکبار جهانی به صدام اجازه ارتکاب جنایات بزرگی را داده و امکانات بی‌سابقه و غیرقابل باوری را در اختیار او گذاشته بود.

مجموعه این شرایط و ادله دیگر نشان می‌داد که مصلحت منطقه و دو ملت ایران و عراق این است که قطعنامه پذیرفته شود.

س ـ نحوه اجرای قطعنامه 598 چگونه خواهد شد؟

ج ـ پس از پذیرش قطعنامه از سوی طرفین، دبیرکل و شورای امنیت زمانی را برای آتش‌بس تعیین و بندهای قطعنامه یکی پس از دیگری به‌اجرا در خواهد آمد.

در صورت پذیرش قطعنامه از سوی طرفین باید تمامی بندهای آن به مورد اجرا درآید. ما قبلاً نیز مفاد قطعنامه را قبول کرده بودیم منتهی شرطی داشتیم مبنی بر این که کمیته تعیین متجاوز باید در ابتدا تشکیل شود و اکنون از این شرط خود صرفنظر کرده‌ایم ولی باید این بند در جای خود به‌اجرا گذاشته شود.

س ـ در خصوص نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس چه نظری دارید؟

ج ـ با وجود نیروهای نظامی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس امکان اجرای قطعنامه وجود نخواهد داشت.

س ـ اینکه گفته می‌شود عقب‌نشینی نیروهای ایرانی از بعضی مواضع خود با توافق قبلی صورت گرفته، صحیح است؟

ج ـ صحیح نیست و این شائبه‌ای از سوی ضدانقلاب است. زیرا ما در عقب‌نشینی‌های خود شهید و مجروح هم داده‌ایم و رزمندگان اسلام جز در یکی دو مورد که با دستور ستاد انجام شده در بقیه موارد خودشان ضمن مقابله با دشمن و با تاکتیک‌های ویژه عقب‌نشینی کردند.

س ـ استراتژی جدید جمهوری اسلامی ایران پس از پذیرش قطعنامه چیست؟

ج ـ ما همچنان روی حرف خود ایستاده‌ایم و باید متجاوز تنبیه شده و حقوق حقه ما بازپس گرفته شود. فقط نظر ما در مورد تشکیل کمیته تعیین متجاوز تغییر کرده که آن هم باید در مرحله مشخص شده عملی شود.

تبلیغات جهانی ما را جنگ‌افروز و جنگ‌طلب معرفی کرده‌اند و تبلیغات مسمومی علیه ما شده بود و حتی ملل مسلمان و اعراب هم تحت تأثیر این تبلیغات سوء قرار گرفته بودند و پذیرش قطعنامه تا حدی این تبلیغات مسموم را خنثی خواهد کرد.

همچنین گروهی از مخالفین جنگ در داخل کشور نیز که معتقد بودند ما بر روی جنگ و ادامه آن پافشاری می‌کنیم و کوتاه نمی‌آئیم، خلع سلاح خواهند شد.

با پذیرش قطعنامه، در واقع ما نیروهای آماده همرزم خود را حفظ خواهیم کرد و ملتمان را آماده دفاع نگه خواهیم داشت. پذیرش این قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران به معنای تمام شدن جنگ نیست بلکه برای تمام شدن جنگ باید منتظر مسائل آینده باشیم.

س ـ نظر آیت الله العظمی منتظری در خصوص پذیرش قطعنامه از سوی ایران چیست؟

ج ـ نظر ایشان نیز این بود که مبارزه اصلی باید متوجه امریکا شود و در واقع پیام آیت الله العظمی منتظری به‌امام امت و دستور حضرت امام، باعث تشکیل جلسه مسئولین و اعلام پذیرش قطعنامه شد.

س ـ چنانچه عراق حاضر به پذیرش قطعنامه 598 نشود جمهوری اسلامی ایران چه عکس‌العملی نشان خواهد داد؟

ج ـ این موضوع به نفع ما تمام خواهد شد چرا که حربه عوام‌فریبانه‌ای را که صدام برای انحراف افکار عمومی به دست گرفته بود، مبنی بر اینکه ایران باعث عدم اجرای قطعنامه  598 است را از دست خواهد داد و مردم ما نیز در این صورت مصمم‌تر از پیش به‌دفاع و جنگ خود ادامه خواهند داد.

نیروهای رزمنده و بسیجیان سلحشور باید همچنان آمادگی خود را در جبهه‌ها و پشت جبهه حفظ کنند تا چنانچه عراق از پذیرش قطعنامه طفره برود قاطع‌تر از پیش به‌جنگ ادامه دهند.

س ـ چرا مسئولین امر قبل از پذیرش قطعنامه مردم را در جریان این موضوع قرار نداده‌اند؟

ج ـ ما از قبل به چنین تصمیمی نرسیده بودیم و بعد از قضیه سقوط هواپیمای مسافربری ایران در جلسه‌ای که پریروز به دستور امام امت و با حضور مسئولین تشکیل شده بود به نتیجه نهایی رسیدیم و بلافاصله خبر آن را به دبیرکل سازمان ملل ابلاغ و مردم را نیز در جریان قرار دادیم و تصمیم به زمینه سازی نداشتیم و فکر می‌کنیم مردم نیازی هم به زمینه‌سازی ندارند و نظر امام را بهترین زمینه می‌بینند.

مردم با حجت که نظر امام بوده جنگیدند و با حجت که نظر امام هم هست اگر بنا باشد آتش‌بس را بپذیرند خواهند پذیرفت.