مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی پیرامون رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ایرانی انحصار کابینه، اختلافات داخلی مجلس

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی پیرامون رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ایرانی انحصار کابینه، اختلافات داخلی مجلس

  • چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۵۹

 

س - رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان چه تأثیری بر مسأله گروگانها دارد؟

ج - هر چه در آمریکا نسبت بهدانشجویان میگذرد، در افکار جامعه ما بیتأثیر نیست و مجلس ما جدای از جامعه نیست و تصمیمگیری آنها با مسائل مردم ارتباط دارد. فوریترین تأثیر رفتار اخیر پلیس آمریکا، تأخیر در پاسخ به نامه نمایندگان کنگره آمریکا بوده است. نامهای که طی آن نمایندگان آمریکا مسائلی را در مورد روابط ایران و آمریکا و مسأله گروگانها با مجلس شورای اسلامی مطرح کرده بودند.

س ـ چرا اعتبار نامههای بعضی از نمایندگان مسکوت مانده است؟

ج ـ من از کمیسیون تحقیق بازخواست کردم که چرا بعضی اعتبارنامهها دیر میرسد. معلوم شد اعتراضات مطرح شده، احتیاج به تحقیق بیشتری داشته و گاهی نیاز به مسافرت بوده است. از این رو وقت زیادی گرفته است. فکر میکنم دیگر پرونده معطلی نداشته باشیم.

س ـ ظاهراً شما به کار رادیو انتقاد دارید؟

ج ـ رادیو وسیله ناقصی در جهت انعکاس مسائل مجلس میباشد. تقاضای ما این است که کانال یک تلویزیون بخشهای حساس مجلس را پخش نماید.

س ـ چقدر طول میکشد که مجلس به وزرا رأی تمایل دهد؟

ج ـ فکر میکنم زیاد معطل نشویم. زیرا با توافق روحیهای که بین آقای رجایی و نمایندگان میبینم، میتوان حدس زد که انتخاب کابینه از طرف نخست وزیر مغایر با آنچه که رأی اکثریت مجلس است، نباشد.

س - توضیح شما در مورد ترکیب کابینه با توجه به تجارب گذشته دولت موقت و شورای انقلاب چیست؟

ج - من این حرف آقای رجایی را میپسندم که کابینه اگر به صورت شرکت سهامی در نیاید، بهتر است. اگر یک دست باشد، سرعت عملش نیز خیلی بیشتر خواهد بود. خودمان در گذشته مقدار زیادی از وقتمان را برای قانع کردن یکدیگر صرف میکردیم، با اینکه تمامی ما حسننیت داشتیم.

س - مردم نسبت به برخوردهای درون مجلس اعتراض دارند. شما در جهت تعدیل آن چه اقدامی نمودهاید؟

ج - اگر اعتراضی باشد، دلیلش این است که مردم ما تا به حال پارلمان آزاد ندیدهاند. طبیعی است که در یک پارلمان آزاد افکار متضاد و متفاوت نیز وجود دارد. به نظر من مجلس کاملا مواظب است تا حدود اخلاقی و اسلامی را رعایت کند.

س ـ نقش مطبوعات در پیشبرد اهداف مجلس چقدر است؟

ج ـ مطبوعات باید در درج  اخبار کوشش نمایندگان، صادق باشند. بعضی حاشیهها دیده میشود که مغرضانه است. از آنجا که مطبوعات میتوانند نقش سازنده و جهت دهنده داشته باشند، کوشش خواهم نمود تا امکانات لازم را در اختیار خبرنگاران بگذارم.