مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون حمله به جنوب لبنان و نقش مردم در مقابله با تجاوز و زیان حق وتو

مصاحبه آقای هاشمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون حمله به جنوب لبنان و نقش مردم در مقابله با تجاوز و زیان حق وتو

  • چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۶۱

س ـ با توجه به اینکه پیشروی نیروهای غاصب رژیم صهیونیستی به لبنان همچنان ادامه دارد و متجاوزان بیش از 2500  کیلومتر از اراضی جنوب لبنان را غصب کرده‌اند، آخرین تدابیر نظامی ایران برای مقابله با اسرائیل چیست؟ و سفر هیأت نظامی ایران به سوریه تاکنون چه نتایجی داشته است؟

ج ـ این وضعی که پیش آمده محصول توطئه آمریکا است و ما می‌دانیم که اشغال قسمتهایی از لبنان از ابتدا در برنامه اسرائیل بوده است. اسرائیل این مناطق را برای خود غذایی لازم و حیاتی تلقی می‌کند و فضای موجود خود را کافی نمی‌داند. کشورهای اسلامی هم این موضوع را می‌دانند و بارها هم در این باره اعلام خطر شده است. ولی آمریکا این روزها با کمک کشورهای ارتجاعی منطقه مثل اردن، مصر، عربستان و سایر کشورها، زمینه‌سازی کرده و طوری وانمود کرده است که خطر اصلی در منطقه جمهوری اسلامی ایران و در حقیقت اسلام است. غربی‌ها تا به حال روی خطر کمونیسم تکیه داشتند و همه نهضتها را به این بهانه سرکوب می‌کردند و حالا اسلام را برای منافع نامشروع‌شان خطری جدّی می‌بینند و به نحوی تبلیغ می‌کنند تا کشورهای اسلامی را به مواجهه با جمهوری اسلامی بکشانند و می‌بینیم که در جریان جنگ تحمیلی عراق بر ایران تا زمانی که عراق پیشرفت می‌کرد و پیروز بود، همه آنها خوشحال بودند، ولی از روزی که ایران عملیات تهاجمی خود را آغاز کرد و پیروزی‌های چشمگیر به دست آورد، خطر اسلام و جمهوری اسلامی را بزرگ جلوه دادند. امروز هم به جای اینکه نیروهای اسلامی برای دفاع از فلسطین متوجه مرزهای اسرائیل شود، بسیاری از اسلحه‌ها و اموال دنیای اسلام برای سرکوبی جمهوری اسلامی به بغداد فرستاده می‌شود و تبلیغات آنها هم به همین منوال در خدمت تجاوزات حزب بعث عفلقی قرار می‌گیرد. آنهایی که اکنون مدّعی حمایت از فلسطین هستند، در جریان اشغال جنوب لبنان توسط رژیم اشغالگر قدس و سرکوبی فلسطینیان و مشاهده این همه کشتار و جنایت جانیان صهیونیستی، یک قدم مؤثر برنداشتند، ولی ما با اینکه در کشورمان گرفتار یک جنگ تحمیلی هستیم و جنگ با رژیم متجاوز عراق اولین مسأله ما است، به سرعت اقدام کردیم و یک هیأت نظامی به سوریه فرستادیم تا با فلسطینیها و سوریه هماهنگی لازم را ایجاد کنند. آنها انتظار دارند ببینند که ما چه کارهایی را در آنجا انجام می‌دهیم و از دست ما چه کاری ساخته است.صبح امروز به ما اطلاع داده شد که برای هماهنگ کردن نیروهایی اعزامی ایران با نیروهای مردمی فلسطینی و سوری مستقر در لبنان، نیاز به برنامه‌ریزی‌هایی هست که در شرف انجام است و به محض اینکه آمادگی آنها اعلام شود، نیروهای ما می‌توانند در جبهه حضور داشته باشند و هر اندازه که نیاز باشد به آنجا خواهیم رفت.

س ـ با توجّه به شدّت یافتن تجاوز وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به لبنان، پیامتان به مردم مسلمان منطقه و امّت اسلامی چیست؟

ج ـ دولتها و مقامات رسمی بسیاری از کشورهای عرب، خطر را می‌دیدند و اکنون هم می‌بینند، ولی در همان موضع سابق خود باقی مانده‌اند. لذا ما با مردم باید حرف بزنیم. ما از مردم مسلمان و عدالت‌خواه منطقه می‌خواهیم دولتهایشان را تحت فشار بگذارند تا تمامی امکانات خود را در راه دفع ظلم از جنوب لبنان و دفع شرّ اسرائیل از منطقه به کار برند، تا این غدّه سرطانیی که منطقه را آلوده کرده و هر روز که می‌گذرد بیشتر آلوده می‌کند، نابود شود. زیرا اگر امکانات سیاسی، نظامی و اقتصادی کشورهای اسلامی به کار گرفته نشود، همواره باید منتظر چنین گرفتاریهایی باشیم. 

س ـ با توجّه به وتوی تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مبنی بر محکوم کردن تجاوز اخیر اسرائیل به لبنان، از سوی آمریکا و اظهار پنتاگون مبنی بر اینکه در ارسال سلاح به اسرائیل از طرف آمریکا هیچ وقفه‌ای پیش نخواهد آمد، و نظر به نامه حکام عربستان سعودی مبنی بر استمداد از ریگان برای جلوگیری از تجاوز اسرائیل، تحلیل شما از این جریانات چیست؟ و چه پیامی به کشورهای عضو سازمان ملل دارید؟

ج ـ کابینه اسرائیل در روزی که این رژیم به لبنان حمله کرد، جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و اعلام کرد که در چهارچوب سیاست آمریکا در منطقه عمل می‌کند؛ یعنی قضیه آن قدر روشن است که خود اسرائیل هم آن را اعلام می‌کند و به هیچ وجه نمی‌توان شک و تردیدی به خود راه داد که برنامه‌ای که هم اکنون در جنوب لبنان اجرا می‌شود، با همفکری و همراهی آمریکا و همراهانش در غرب ـ اعضای پیمان آتلانتیک، اگر نگوییم با همکاری کشورهای منطقه حداقل با جلب رضایت آنها انجام می‌پذیرد. در این شرایط ما از کشوری که در شورای امنیت حق وتو دارد، چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم. اگر ما تردیدی در رضایت آمریکا در این مسأله داشتیم، می‌نشستیم و بحث می‌کردیم، ولی یقینآ این برنامه، یک برنامه آمریکائی ـ غربی است.آنچه که مهم است و باید به آن توجّه کرد این است که کشورهای عربی و اسلامی می‌توانند خیلی سریع جلوی این تجاوز را بگیرند ولی تاکنون هیچ اقدامی نکرده‌اند و مثلا اگر همین امروز کشورهای خلیج فارس از قبیل کویت و عربستان اعلام کنند که تا اسرائیل از جنوب لبنان بازنگردد، دیگر نفت صادر نمی‌کنیم، آمریکا به این رژیم، اجازه ادامه تجاوز نخواهد داد. کشورهای خلیج فارس می‌توانند براحتی دستور بستن شیرهای نفت را بدهند، زیرا نیازی به پول نفت ندارند و حسابهای آنها مملو از ذخائر ارزی است و بی‌شک آمریکا برای بازکردن شیرهای نفت متوسّل به زور نخواهد شد، زیرا توسل به زور یعنی تخریب منابع نفتی در منطقه و تخریب منابع نفتی ولو اینکه منجر به از کار افتادن آنها برای مدّت کوتاهی شود، باعث ایجاد بحران در اروپا و آمریکا خواهد شد و این کار یعنی خودکشی. در نتیجه آمریکا بی‌شک متوسّل به زور نمی‌شود. این کشورها اگر یک ذرّه قلبشان با دنیای اسلامی همراه بود، و اگر با اسرائیل نبودند و راست می‌گفتند و واقعآ با فلسطینی‌ها بودند، حدّاقل همان گونه که در کاخهای خود نشسته‌اند، دستور می‌دادند که شیرهای نفت را ببندید تا اسرائیل از لبنان بیرون برود. در این صورت پنج روز طول نمی‌کشد که مسائل حل خواهد شد، زیرا غرب نمی‌تواند قطع نفت این منطقه را حتّی به مدت پنج روز تحمل کند، ولی متأسفانه هیچ تردیدی نیست که این حکومتها یا خائن هستند و یا آن قدر ضعیف‌اند که از خودشان در مقابل آمریکا هیچ گونه اراده‌ای ندارند.امّا هنوز همه ابعاد توطئه تجاوز اخیر اسرائیل را نمی‌بینیم. به نظر ما این جریان برای نجات صدام است و باید منتظر عواقب دیگر آن باشیم. البته امیدواریم با هوشیاری مردم جلوی عواقب بعدی آن گرفته شود.

 س ـ همان‌گونه که در خبرها گفته شد، اعضای هیأت صلح کنفرانس اسلامی، در پایان جلسات چهار روزه خود، گفته‌اند: «حمله اسرائیل به جنوب لبنان، لزوم هرچه سریعتر
برقراری صلح بین ایران و عراق را تأکید می‌کند». موضع جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط کنونی چیست؟

ج ـ ما بدون تجاوز اسرائیل به لبنان هم معتقد بودیم که صلح فوریت و ضرورت دارد. چون با گذشت هر روز از جنگ بین ما و عراق نیروهای بیشتری از بین می‌روند و خسارتها و تلفات تازه‌ای به وجود می‌آید، اما برای ما بدتر از جنگ این است که به تجاوز عراق و این کار زشت و خیانت بسیار عظیمی که صدام مرتکب شده است، با یک دید سطحی و با بی‌تفاوتی نظر کنیم. ما این مسأله را که اجازه دهیم عراق در خاک ما بماند و آتش‌بس را بپذیریم، برای منطقه از جنگ خطرناکتر و بدتر می‌دانیم و اگر عراق حاضر شود که بدون تنبیه و بدون پرداخت خسارت از خاک ما بیرون رود و ما بپذیریم که صدام با وجود جنایت بیست ماهه‌اش در ایران اسلامی، بدون تعقیب رها شود، این را برای آینده منطقه بسیار خطرناک می‌دانیم. ما ضمن اینکه اعتقاد داریم این جنگ باید هرچه زودتر پایان یابد، معتقدیم که باید به طور عادلانه خاتمه پذیرد و ضمنآ درسی باشد برای کشورهای دیگر که در آینده به فکر تجاوز به کشور همسایه‌شان نیفتند.درباره نشست اخیر هیأت صلح کنفرانس اسلامی باید گفت که این آقایان کاری نکرده‌اند. فقط از رئیس‌جمهوری ما و همچنین از صدام دعوت کرده‌اند که به مکّه بروند. وقتی ما به هیچ نحو حتّی غیرمستقیم حاضر نیستیم پیش از خروج عراق از خاکمان با او وارد مذاکره شویم، آن وقت که رئیس‌جمهوری ایران به عربستان یعنی کشوری که بر علیه ما اعلام جهاد داده و این همه کمک مالی به عراق کرده برود و روبروی صدام بنشیند و مذاکره کند؟!! این دیگر چه نوع پیشنهادی است؟ انجام این عمل از سوی ما بسیار زشت است و این همان کاری است که سادات با اسرائیل کرد و این همه فساد من‌جمله همین تجاوز به لبنان را به دنبال داشت. به نظر ما این آخرین اقدام کنفرانس اسلامی بسیار نسنجیده است و آنها هیچ راهی غیر از تسلیم شدن در برابر حق ندارند. آنها باید بگویند که متجاوز باید محکوم شود و حقوق مظلوم باید داده شود، زیرا خواست اسلام و مصلحت منطقه در این است. این قاطعیت در برابر متجاوز یک ضرورت است و این قانون بین‌المللی است و باید انجام شود؛ زیرا در غیر این صورت هر کسی که قدرتش بیشتر شد، طمعش هم بیشتر خواهد شد. ولی ما به عنوان یک رسالت اسلامی و یک وظیفه انقلابی، برای اینکه درس بزرگی به دنیا بدهیم و ملّتهای جهان را با وظایفشان آشنا کنیم، حاضریم قربانی بدهیم و این خسارت را تحمّل کنیم و به دنیا بفهمانیم که اگر ملّتی در مقابل آمریکا و انگلستان و شوروی و فرانسه و همه عواملشان قرار گرفت، می‌تواند از حق خودش دفاع کند، همچنان که ما تا به حال توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم.