مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون فعالیت دوساله مجلس و نقش کمونیستهاو شرایط پایان جنگ و...

مصاحبه آقای هاشمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون فعالیت دوساله مجلس و نقش کمونیستهاو شرایط پایان جنگ و...

  • شنبه ۸ خرداد ۱۳۶۱

س ـ فعالیت دو ساله مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ج ـ فعالیت دوساله مجلس روی‌هم رفته رضایت‌بخش است. با توجّه به شرایط خاص موجود در کشور، همیشه تعدادی نماینده کم داشتیم ولی اکنون مجلس دارای 239 نفر نماینده است، و درمجموع کارهای زیادی انجام شده است. مجلس بر امور کشور نظارت داشته است؛ همچنین مردم از تریبون مجلس دائمآ و به طور مستقیم در جریان مسائل کشور قرار دارند. از لحاظ سیاسی مجلس کارهای عمده‌ای داشته است. پس از انتخاب بنی‌صدر به ریاست جمهوری جهت حرکت انقلاب به طرف لیبرالیسم منحرف شد، مجلس سدّ راه حاکمیت این خط انحرافی شد و در مقابل این جریان ایستادگی کرد و این مقاومت مجلس، در نهایت به عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری منجر گردید. همچنین خط سالم مجلس، اثر مستقیم بر سیاست خارجی و سیاست جنگ دارد. یکی از کارهای مهم مجلس برطرف کردن نیاز مبرم کشور به قوانین روزمره‌ای است که کشور در مرحله انتقال قانونی از رژیم طاغوتی به رژیم اسلامی نیاز دارد، است و مجلس دائمآ در حال انجام آن است. از کارهای عمده‌ای که تاکنون در مجلس پایه‌ریزی شده، طرح‌ها و لوایح اصلی در مسائل اقتصادی است، مانند اراضی شهری، ملّی کردن بازرگانی خارجی و بسیاری چیزهای دیگر و همچنین لوایح سیاسی مانند طرح احزاب و مطبوعات و لوایح اداری مانند لایحه بازسازی بوده است. در مجموع هم در بخش اقتصادی، سیاسی و اداری و هم در حضور کلّی نظارت بر جریانات کشور، مجلس بسیار مؤثر بوده است و مردم مطمئن هستند که احتمال انحراف در مجلسی که دارای چنین محیط بازی است، وجود ندارد و در آینده پایه حرکتهای ضروری انقلاب در مجلس ریخته خواهد شد. ما امید داریم در آینده لوایح مهمی مانند لایحه توزیع عادلانه آب، اصلاح سیستم بانکی کشور و حذف ربا از بانکها، مقررات استخدامی که به طور کلی وضع اداره کشور را اصلاح خواهد کرد، تعیین سرنوشت نهادهای انقلاب، در مجلس مطرح شود. به طور کلی ما در مجلس هم کار سیاسی و اقتصادی داریم و هم نظارت و هم حفظ رابطه مردم با حکومت که بیشتر از طریق مجلس است، به عهده ما است. درمورد نحوه رابطه شورای نگهبان با مجلس شورای اسلامی باید گفت همان‌گونه که در قانون اساسی مشخص شده، شورای نگهبان حق دارد درباره لوایح تصویب‌شده مجلس در رابطه با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام، اظهار نظر کند و اگر مصوبه‌ای را بر خلاف مقررات اسلام و قانون اساسی تشخیص داد، متذکر می‌شود، مجلس نیز می‌پذیرد و ایرادها را اصلاح می‌کند و در مواردی هم که به بن‌بست می‌رسیم از حقّی که امام مبنی بر تشخیص ضرورت به مجلس داده‌اند، استفاده می‌کنیم و شورای نگهبان نیز این را پذیرفته است.

س ـ لطفآ درباره نقش کمیسیون‌ها در روند حرکت مجلس، توضیح بفرمایید.

ج ـ از آنجا که رسیدگی به تمامی جزئیات لوایح و طرح‌ها، در جلسه علنی امکان‌پذیر نیست، لذا کمیسیون‌ها با استفاده از فرصت کافی و دعوت از متخصصان و صاحبنظران، لوایح را پس از بررسی و اصلاح، جهت بررسی در جلسه علنی، مهیا می‌سازند و به طور کلی کمیسیون‌ها نقش مهمی در تصویب لوایح و طرح‌ها به عهده دارند.

 س ـ شرایط کنونی ایران برای پایان جنگ چیست؟

ج ـ از اوّل ما تجاوز نکردیم، بلکه همواره دفاع کرده‌ایم و چون جنگ بر ما تحمیل شد و حقوق ما تضییع گردید، لذا ما برای کسب حقوقمان، شرایط خود را اعلام کردیم: یکی خروج دشمن از خاک ایران است، ولی آنها همچنان پافشاری کرده‌اند و مانده‌اند، ولی رزمندگان ما با توانایی کامل قسمت زیادی از میهن اسلامی را از وجود دشمن پاک کردند و دیگری غرامت است که باید به ما پرداخت شود. و سوم رسیدگی به جنایات جنگی حزب بعث است. ما تا آن اندازه که در عرف بین‌المللی حق داریم، باید مجرمیت صدام را به عنوان جنایتکار جنگی دنبال کنیم و آخرین شرط، بازگشت آوارگان عراقی به کشورشان است. 

س ـ نظر حضرت عالی درباره حمایت قاطع کشورهای جبهه پایداری از جمهوری اسلامی ایران و توطئه وارد کردن مصر به جرگه اعراب، چیست؟

 

ج ـ جبهه پایداری به خوبی درک کرده است که وجود ایران انقلابی، برای اعراب بسیار مغتنم است تا شاید بتوانند هر چه زودتر خود را از شرّ اسرائیل خلاص کنند. آنها موضع ضدّصهیونیستی و ضدّامپریالیستی ما را می‌دانند و اکنون که کشورهای مرتجع عرب تلاش دارند که مصر را وارد جناح مرتجع خود سازند، جبهه پایداری به حضور ایران احساس نیاز بیشتری می‌کند. 

 س ـ نظر جناب عالی پیرامون توطئه اخیر خبرگزاری‌های امپریالیستی مبنی بر احتمال تجاوز ایران به کشورهای عربی، چیست؟

ج ـ هر وقت که ما به پیروزی بزرگی دست می‌یابیم، اینها شروع به تلاشی بیهوده می‌کنند و این بار چون ضربه، قاطع‌تر و پیروزی مهمتر بوده و نزدیک به نوزده‌هزار تن از نفرات دشمن به اسارت درآمده‌اند و تعدادی بیش از این نیز به هلاکت رسیده‌اند، دیگر برای عراق نه روحیه و نه توان مادّی باقی مانده است. شاید اینها قصد دارند با به راه‌اندازی سر و صدا، کشورهای عربی را وادار به حمایت بیشتر از عراق کنند و یا اگر بتوانند زمینه دخالت آمریکا را به گونه‌ای صریحتر در منطقه، فراهم آورند.

 س ـ در صورت ممکن نظر خود را پیرامون فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی و نقش آن در مخابره سریع اخبار موثق از جبهه‌های جنگ و چگونگی انعکاس این اخبار از رادیو تلویزیون و دیگر رسانه‌های گروهی، بیان فرمایید.

ج ـ نحوه فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی بسیار خوب بوده و جریانات جنگ در سطح داخلی و جهانی به موقع انعکاس پیدا کرده است و همین اقدامات به موقع باعث شده که خبرگزاری‌های معاند و مخالف نتوانند حقایق را بپوشانند. ما احساس می‌کنیم که واقعیات جنگ از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی به خوبی و به سرعت منعکس می‌شود و این باعث می‌گردد که دیگر خبرگزاری‌ها، بالاجبار هرچند کمی دیرتر، حقایق را بازگو کنند و این عمل هم سبب بالا رفتن اعتبار خبرگزاری جمهوری اسلامی می‌شود و هم غرض‌ورزی خبرگزاری‌های بیگانه را در تأخیر انعکاس اخبار پیروزی ایران، نشان می‌دهد. طبعآ دنیا هم این را خوب می‌فهمد و من حرکت خبرگزاری جمهوری اسلامی را خوب می‌بینم.