مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون بستن تنگه هرمز

مصاحبه آقای هاشمی با خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون بستن تنگه هرمز

  • یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۶۶

س - نظرتان در مورد اقدامات اخیر آمریکا چیست؟
ج ـ آمریکا برای جبران حیثیت از دست رفته خود در میان دنیای عرب، هیاهوی جدیدی به راه انداخته است. چون مرتجعین عرب، احساس کرده اند آمریکا ارباب خوبی برای آنها نیست و هر لحظه ممکن است منافع آنها را قربانی کند.
به تازگی آمریکایی ها از طریق سفارت سوئیس در تهران، در مورد حضور موشک های ساحل به دریای ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز و همچنین مسایل لبنان تذکراتی را به ما داده اند و وزارت خارجه ما ضمن رد تذکرات آمریکا تأکید کرده است که آمریکا حق چنین اخطاری را ندارد.
ما بیشترین ساحل و بیشترین منافع را در تنگه هرمز و خلیج فارس نسبت به کشورهای کوچک جنوب خلیج فارس داریم و این موضوع روشن است که ما بیشتر از دیگران حافظ منطقه هستیم، ضمن آن که حضور آمریکا در اطراف منطقه حضوری غاصبانه است.

س ـ نظرتان در مورد بستن تنگه هرمز چیست؟
ج ـ برای بستن تنگه هرمز نیازی به موشک نیست و ایران قادر است آن را با توپخانه ببندد. 
به هر صورت اگر تنگه هرمز بسته باشد یا نه، سراسر خلیج فارس زیر تیر هواپیماها، هلی کوپترها، کشتیها، ناوچه ها و توپخانه های ماست.

س ـ جواب جمهوری اسلامی در مورد کمک به آزادی گروگان های آمریکایی چه بوده است؟
ج - در مورد لبنان نیز جواب ما به تذکر آمریکا این بوده که دست از غاصب بودن خودشان بردارند، ما به آمریکایی ها گفتیم اگر شما توقع دارید که جمهوری اسلامی ایران به واسطه نفوذ معنوی خود در لبنان به شما کمک کند، این کمک ما مشروط به پس دادن اموال غصب شده ی ماست.

س ـ نظرتان در مورد اقدامات ایران در خلیج فارس چیست؟
ج ـ اقدامات ایران در خلیج فارس حالت بازدارندگی و مقابله به مثل در مقابل شرارتهای رژیم عراق است و برای امنیت خلیج فارس کافی است به عراق موشک داده نشود.

س ـ  دعوت برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از آمریکا برای برقراری امنیت در خلیج فارس را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج ـ آمریکا چه امنیتی می تواند در خلیج فارس به وجود آورد؟ ولی اگر تقدیر شده باشد که تفنگداران آمریکایی طعمه نهنگ های خلیج فارس شوند، راهش فقط این است که به خلیج فارس بیایند.
آمریکا یک بار ماجرای طبس را تجربه کرده است و باید بداند که توفانهای خلیج فارس بسیار نیرومندتر از توفانهای طبس است و از طرف دیگر، ما هم الان آمادگی بیشتری داریم.
این کشورها که برای حضور آمریکا در خلیج فارس، چراغ سبز می دهند، سودی نمی برند و بالاخره ملتهای آنها، مردم منطقه و ملت ایران می فهمند که این کشورها به قدری خیانت دارند که برای یک حرکت سیاسی پای ابرقدرتی را در منطقه باز می کنند.
آمریکا در تمام دنیا آسیب پذیر است و اگر چنین جرأتی بکند، در همه جای دنیا برای آمریکایی ها، ناامنی به وجود خواهد آمد و حوادث لبنان در همه جا می تواند اتفاق بیافتد.
البته ما دلمان نمی خواهد چنین مسأله ای باشد و تهدید هم نمی کنیم، اما به ملت آمریکا تذکر می دهیم که قدری دست زمامدارانشان را ببندند، زیرا آنها الان تعادل ندارند. آنها برای اینکه مسایل سیاسی داخلی خودشان را تحت الشعاع قرار دهند، چنین حرفهایی را مطرح می کنند.

س ـ نظرتان در مورد ادعای بلندگوهای تبلیغاتی غرب مبنی بر احداث دو ایستگاه استراق سمع شوروی در ایران در قبال دریافت موشک، چیست؟
ج ـ هیچ کشوری در دنیا، من جمله شوروی، نمی تواند ادعا کند که در ایران کوچکترین مرکزی دارد و اصولا ابرقدرتها در آینده هم در ایران جایی نخواهند داشت.
ما مدتهاست که در منطقه به عنوان یک قدرت موشکی مطرح می باشیم و نیازی به اینکه از شورویها موشک بگیریم، نداریم.
ما وقتی اولین موشک خود را به بغداد زدیم، به دنیا اعلام کردیم که از این به بعد روی ایران به عنوان یک قدرت موشکی حساب کنید.

س ـ نظرتان در مورد شایعات اخیر در مورد خرید موشک چیست؟
ج ـ اینها گاهی می گویند ایران از چین موشک می گیرد، گاهی می گویند از آمریکا و گاهی از شوروی. البته چیزهایی هست که ما از خارج می گیریم، ولی شایعاتی که رواج پیدا می کند، پایه های امپریالیستی دارد و برای اهداف خاص سیاسی تعقیب می شود.