مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج عملیات والفجر 2 و وضعیت تنگه هرمز و خلیج فارس

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج عملیات والفجر 2 و وضعیت تنگه هرمز و خلیج فارس

  • سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۶۲

س - آقای هاشمی، در جلسه شورای عالی دفاع درباره چه مسائلی بحث و گفتگو شد؟

 ج - ابتدا گزارشی از وضع جبهه عملیات والفجر 2 و غنائم و نتایج درخشان این پیروزی از سوی فرماندهان نظامی به اطلاع شورا رسید. سپس در رابطه با مسأله خاصی که اخیراً پیرامون جاسوسی یکی از نمایندگان صلیب سرخ جهانی از کمپ اسرا که با اعتراض و عکس‏العمل خود اسرا روبرو شده بود، صحبت شد. در زمینه پیروزیهای بدست آمده توسط رزمندگان اسلام، بنا به گزارش فرماندهان نظامی آمار و ارقام تلفات و ضایعات نیروهای دشمن و نیز غنائم بدست آمده، بسیار جالب و دور از انتظار است. آنچه که تاکنون می‏شود مطمئن بود، هلاکت نزدیک به چهار هزارنفر از نیروی دشمن است که اجساد اکثر آنان نیز در منطقه نبرد می‏باشد.

 اسناد بدست آمده از پایگاههای دشمن در منطقه آزاد شده حاج عمران مدارک و شواهدی را ارائه می‏دهد که حاکی از وابستگی ضدانقلابیون و اکراد یاغی به رژیم بعثی صهیونیستی عراق می‏باشد. این اسناد حاوی نکات آموزشی، جاسوسی و دیگر مسائل امنیتی است.

 س - نقش مجاهدین مسلمان عراقی و پیشمرگان مسلمان کرد در این عملیات چگونه بوده است؟

 ج - هنوز برآورد دقیق این مسأله زود است، ولی باید خاطر نشان کنم که مطلع بودن و آشنایی این نیروها به منطقه کمک مؤثری برای نیروهای ما بود و مجاهدین عراقی با ورود به خاک عراق، امیدی برای آینده پیدا کردند و برادران مسلمان کرد خودمان نیز از آنجا که توانسته‏اند در انهدام و تصرف یکی از پایگاههای مهم دشمن - که در ناامنی منطقه محروم کردستان نقش به سزائی داشته - مشارکت داشته باشند، خوشحال بودند.

 انهدام این پایگاههای تغذیه ضدانقلاب طبعا ضربه بزرگی است و با توجه به موقعیت سوق‏الجیشی و استراتژیک منطقه و اینکه عراقیها آنجا را غیر قابل تصرف فکر می‏کردند، نشانگر این است که دشمن در این منطقه دیگر قدرتی ندارد و برآورد صحیحی نیز نسبت به حاکمیت جمهوری اسلامی در مناطق کردنشین کشورمان ندارد. این در حالیست که بنا به اسناد بدست آمده در پادگان حاج عمران، فرماندهان نظامی دشمن کاملاً از زمان و مکان شروع عملیات اخیر مطلع بوده‏اند، اما با این وجود، دشمن در اولین یورش برق‏آسای رزمندگان، مجبور به عقب‏نشینی و تحمل تلفات سنگینی شد و این در شرایطی بود که ما حداقل تلفات ممکن را داشتیم.

 س - عکس‏العمل مراکز خبری جهانی را در ارتباط با پیروزی رزمندگان اسلام چگونه می‏بیند؟

 ج - این بار مراکز خبری دنیا  توجه بیشتری نسبت به پیروزیهای ما از خود نشان دادند که البته سرّ آن را باید بعداً کشف کنیم. آنها تا حدودی حقایق را منعکس کردند و این شاید به این دلیل باشد که پیروزی ما دیگر غیر قابل انکار بود و از طرفی اسناد و اسرای جنگ، دلائل روشنی برصحت گفتار ما می‏باشد. دلیل دیگر این امر، در معرض خطر بودن صدام است. شاید آنان کم کم ترجیح می‏دهند، مقداری اذهان جهانی را به واقعیت غیر قابل انکار نزدیک کنند.

 س - ارزیابی شما از تهدیدهای عراق مبنی بر استفاده از سلاحهای پیچیده و جدید در از بین بردن منابع نفتی و تأسیساتی کشورمان چیست؟

 ج - عراقیها هر کار که بتوانند بکنند از آن دریغ نخواهند کرد و اینان سبعیت را به حدی رسانده‏اند زمانی که مجبور به ترک قصر شیرین و هویزه می‏شوند، آنجا را وحشیانه با خاک یکسان می‏کنند. حالا این طور نیست که کاری را از دستشان بربیاید و از آن کوتاهی کنند؛ راجع به منابع نفتی کشورمان و جاهای دیگر هر چه از دستشان برآید می‏کنند ما هم البته قدرت دفاعیمان در خلیج فارس کم نیست. و خیال نمی‏کنیم که چنین قدرتی عراقیها داشته باشند که کار عمده‏ای بکنند، فرض دوم این است که ممکن است فرانسه و دیگران این پیروزی ما را جدی ببینند، همان طور که تا به حال هم نشان دادند ممکن است آنها دخالت کنند و امکاناتی به طور مباشر و مستقیم در اختیار اینها بگذارند مثلاً هواپیماهای خیلی پیشرفته قرض بدهند یا حتی خودشان به کار گیرند. البته اگر چنین فرضی پیش بیاید ما قبلاً این را اعلام کردیم ما الان امنیت خلیج‏فارس را تأمین می‏کنیم اگر ما امنیت را از خلیج فارس برداریم خلیج فارس امن نیست.

 اگر ما این کار را می‏کنیم چون خودمان احتیاج به خلیج فارس داریم، فرض کنید یک چنین روزی پیش بیاید که البته خیلی بعید می‏دانم، حتی فرانسه هم بتواند. خوب! آن موقع دلیلی ندارد ما خلیج فارس را امن نگه داریم و ما اگر بخواهیم خلیج فارس را ناامن کنیم برای ما خیلی آسان است. ما می‏توانیم طوری حرکت کنیم که یک کشتی هم نتواند به خلیج فارس وارد یا از آن خارج شود. برای ما این کار خیلی آسان است و اگر ما این کار را بکنیم، شما فکر می‏کنید بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس به چه وضعی در می‏آیند. کشورهایی که همه حیاتشان به اینجا وابسته است یا در کل دنیا اگر بنا باشد مثلاً برای چند ماهی نفت از خلیج فارس بیرون نرود فکر می‏کنید چه می‏شود؟ اگر مثلاً هفت تا ده میلیون بشکه نفت روزانه کمتر به دنیا عرضه بشود، درست همان وضعی پیش می‏آید که بعد از انقلاب اسلامی پیش آمد، یعنی یک دفعه قیمت نفت سه برابر شد. پس دلیلی ندارد الان از آن وضع بهتر شود، شاید هم بدتر شود.

 من فکر می‏کنم این دیوانگی را لااقل کشورهای قدرتمند دنیا مثل فرانسه و اینها نکنند. عراق هم نمی‏تواند. بر فرض حالا چنین حالتی پیش بیاید ما از پیش سیاستمان را اعلام کردیم، دنیا هم می‏داند و بعداً نمی‏تواند بگوید، چرا این کار را کردید ما گفتیم حالا اگر آنها می‏خواهند ماجراجویی کنند، ما نشان می‏دهیم که آماده مقابله با آنها هستیم.