مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج جلسه شورای عالی جنگ و طرح لبیک یا خمینی

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج جلسه شورای عالی جنگ و طرح لبیک یا خمینی

  • سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۶۲

 س - آقای هاشمی! شورای عالی دفاع، امشب جلسه داشت، بفرمایید مسائلی که در این جلسه مطرح شده، در چه زمینه‏هایی بود و چه تصمیماتی اتخاذ شد؟

 ج - بسم‏الله الرحمن الرحیم. در این جلسه گزارش نتایج علمیات دو مرحله‏ای والفجر 2 و همین طور مرحله اول والفجر 3 را از مسئولان نظامی شنیدیم و بررسی شد و تصمیماتی که درخصوص جنگ بایستی اتخاذ می‏شد، اتخاذ شد. کارهای دیگری هم داشتیم در مورد مسائل مربوط به نیروها و پایگاهها و جاهای دیگر که تصمیماتی گرفتیم.

 س - عراق در چند روز گذشته با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی سعی کرده که نشان بدهد، مهران و چند منطقه دیگر در محاصره نیروهایش است و امروز هم اعلام کرد، که به خاطر حسن نیت از این مناطق عقب‏نشینی کرده است. می‏خواستیم ببینیم وضعیت رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی والفجر 3 هم اکنون به چه صورتی هست و شما این تبلیغات را ناشی از چه مسائلی می‏دانید؟

 ج - حرکاتی که عراقی‏ها در این دو هفته کردند و طرز تبلیغاتشان واقعاً خیلی رسوا کننده است. آنها در والفجر 2 و هم در والفجر 3 حرفهایی زدند، ادعاهایی کردند که مطمئن بودند، ظرف 24 ساعت کذبش ظاهر می‏شود و برای من هم واقعاً یک مقدار جای سئوال است که یک حکومت چطور به خودش جرأت می‏دهد در سطح جهانی دروغ‏هایی بگوید که چند ساعت طول نمی‏کشد و روشن می‏شود که دروغ گفته است.

 در والفجر 2 آنها یک بار مدعی شدند که اصلاً حاج عمران و رایات و این جاها دست خودمان است، یک بار مدعی شدند نیروهای ما را محاصره کردند، یک بار مدعی شدند پس گرفتند، حتی یک بار خبرنگارها را تا آن نزدیکی‏ها آوردند و بعد از دو سه روز هم دوباره اعلان کردند که فلان قله را ایران پس گرفته است. در حقیقت اعلان تمام شدن سلطه‏شان بود بر کل منطقه حاج عمران، چون آن قله در نقطه‏ای واقع شده که شمالش و محوطه اطرافش از دربند به این طرف قرار می‏گیرد.

 خوب! آنجا این جور تبلیغات کردند و رسوایی‏شان را پذیرفتند. دوباره آمدند در قضیه والفجر 3 هم یک مقدار شلوغ‏تر و بیشتر ادعا کردند. اولاً یک مقدار نیرو جمع کردند و آنچه که واقعیت داشت این بود که از بصره و العماره و سومار و از جاهای دیگر (آن طوری که ما گزارش گرفتیم) یک مقدار نیرو در منطقه آوردند. در بعضی گزارش‏ها بود که خود صدام هم آنجا آمده (حالا من دقیق اینها را نمی‏دانم، ولی در گزارش‏ها آمده) هیاهوی فوق‏العاده‏ای راه انداختند که مهران، چند دهکده، قصبه و اینها را محاصره کردند، نیروهای ما در محاصره هستند، اعلام کردند و خبرنگارها را آوردند و این درست در موقعی بود که نیروهای ما حالت تهاجمی داشتند و حدود نهصد نفر از نیروهای عراقی در تپه‏هایی که ما امروز اعلام کردیم، تسخیر شده در محاصره ما بودند که هیچ راهی به بیرون نداشتند، گاهی با هلی‏کوپتر برایشان غذا و امکانات می‏آوردند.

 در چنین شرایطی آنها در کل تبلیغاتشان در دنیا و با بوقهایی که در اختیار داشتند سر و صدا راه انداختند که عراق مثل روزهای اول جنگ، قدرت تحرک دارد، می‏تواند داخل خاک ایران بیاید، نیروهای ایران را محاصره کرده است؛ از نیروهای ما دعوت می‏کردند که خودتان را تسلیم کنید، ما شما را محاصره کردیم.

 خوب! برای ما که جزئیات وضع جبهه را می‏دانستیم، این طور برخورد کردن از جانب یک دولت، خیلی عجیب بود و بعضی از دولتهای دوست، آنها هم همین حرفها را تکرار می‏کردند. ما منتظر بودیم که اینها چه جور پایان این دروغ‏هایشان را می‏خواهند درست کنند که به هر حال در مقابل ملتشان، در مقابل ارتششان، در مقابل دوستانشان در دنیا رسوا نشوند. ما واقعاً فکر می‏کنیم اگر روزی بنا باشد، بعضی از فرماندهان نظامی ما برای تبلیغات جنگ، به مردم یا به ارتش و یا به سپاه دروغی بگویند، اثر نامطلوبش خیلی قوی و مضر است برای پشت جبهه و داخل جبهه، چون ما با اعتماد مردم کار می‏کنیم. خوب! اینها این کار را کردند. امروز صبح هم درست در موقعی که محاصره آن نهصد نفر تکمیل شد (عده‏ای از آنها را نابود کردند، عده‏ای را هم بازداشت کردند و حدود سیصدنفرشان را هم اسیر کردند) اینها در همان موقع اعلام کردند که مإ؛،،ظظ  داریم برمی‏گردیم، کارهایمان را کردیم برمی‏گردیم. این کار الان برای ما مفهوم درستی ندارد، غیر از اینکه این حرکات از یک حکومتی سر می‏زند که زندگی برایش لحظه‏ای شده، یعنی فکر فردا را نمی‏کند.

 من نمی‏دانم او فکر می‏کرد که ما تهاجم عظیمی داریم می‏خواست به افرادش روحیه بدهد، یا در آستانه ورود وزیر خارجه ژاپن فکر دیگری داشت برای مثلاً معاملاتشان با ژاپنی‏ها، یا این هیاهوها را برای نجات آن محاصره شده‏هایشان به راه انداختند که به آنها روحیه بدهند، یا نیروهای ما را متوقف کنند که آن محاصره را ضعیف بکنند، یا فکر می‏کردند با این حرکتشان نزدیک مهران می‏آیند و آنجا یک نمایش تبلیغاتی می‏دهند و کارهای ما را در حاج عمران، در دنیا خنثی می‏کنند، یا واقعاً فرماندهان نظامی به ما فوق خود دروغ گزارش می‏دهند و آنها بدون تحقیق در صداوسیمایشان پخش می‏کنند و ممکن است چیزهای دیگری هم باشد.

 به هر حال از نظر ما نشان ورشکستگی و نشان بی‏اعتمادی مردم و یأس از اعتماد مردم و دچار حرکتهای روز مرگی و انفعالی شدن است. البته باید یک مقدار باز بیشتر صبر کنیم، ببینیم چطور آنها به خودشان جرأت می‏دهند، این چنین دروغهایی را بگویند.

 س - وضعیت نیروهای دشمن و همچنین رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی والفجر 3 هم اکنون به چه صورتی است؟

 ج - اینها را آقای صیاد شیرازی و آقای محسن رضایی گویا در مصاحبه‏شان توضیح دادند، لابد مسئوولان نظامی می‏گویند. وضع خیلی خوب است، ما تمام ارتفاعات شمال و شمال غربی مهران را تصرف کردیم که از آن ناحیه هم مهران تأمین شده، هم جاده تأمین شده و هم دشت، آن طرف ما در عراق در تیررس ماست که عراقی‏ها مجبورند نیروی زیادی را در آن دشت بچینند می‏توانستند مقابل ما بایستند و اصلاً آنها عقب‏نشینی‏شان در گذشته به همین ارتفاعات بوده، عقب‏نشینی کردند به یک ارتفاعات دیگری به نام قلاویز که آنجا البته ارتفاعات از ماست، مرزی است (یعنی قسمت عمده‏اش از ماست)، مثل بعضی جاهای دیگر که هنوز در خاک ما حضور دارند، طبعاً باید فکری هم برای آن کرد.

 س - ادامه عملیات را به چه صورتی پیش بینی می‏فرمائید؟

 ج - این چیزی نیست که من حالا برای شما صحبت کنم، به هر حال کارهای ما ادامه دارد تا این که حقمان را بگیریم.

 س - در رابطه با میزان خسارت نیروهای عراقی اگر آماری در دست دارید، لطفاً بفرمایید که تا چه حدی است؟

 ج - آماری که اینجا مطرح شد، همان‏هایی بوده که تا به حال منتشر شده است؛ تلفات و اسرا و غنایم و اینها تقریباً همان ارقام است، یعنی امشب مطلبی اضافه به ما گزارش ندادند.

 س - اخیراً رسانه‏های ترکیه مطالبی را در رابطه با جنگ مطرح کردند، موضع جمهوری اسلامی در این رابطه چیست؟

 ج - من نمی‏دانم آنها چیزی گفته باشند که زیاد به ما مربوط بشود، مثلاً از دو طرف جنگ خواستند که منافع کشورهای همسایه را مراعات کنند. خوب! این را ما خودمان همیشه مواظب بودیم، ما حتی سعی کردیم به کشورهای جنوب خلیج فارس که به یک نحوی هم در جنگ شریکند، صدمه‏ای وارد نشود و طبعاً ترکیه که مزاحم ما نیست و روابط فراوانی هم با ما دارد، فکر نمی‏کنم تهدیدی برای منافع ترکیه باشیم.

 س - در رابطه با طرحی که اخیراً سپاه پاسداران انقلاب به نام "طرح لبیک یا خمینی" عنوان کرده، اگر توضیحاتی دارید بفرمایید؟

 ج - این ابتکاری که اخیراً از طرف سپاه اعلام شده کار بسیار خوبی بوده است. گویا در مدت جنگ (در سه سال) یک رقم بسیار بالایی از نیروهای مردمی آموزش دیدند، به جبهه رفتند و بعد مدتی هم آنجا کار کردند، بعد مرخص شدند و دنبال کارشان رفتند، که اینها در دستگاه اداره کننده جنگ سپاه و مجموعه برنامه‏های پرسنلی پرونده درستی ندارند، ارتباط درستی ندارند. یکی از مسئوولیت‏های سپاه همین است که مردم را، آنهایی را که نیروی جنگیدن دارند، آنها را آموزش بدهد و منظم بکند، ارتباط منظمی با آنها داشته باشد که در زمان صلح و در زمان جنگ بتواند با آنها ارتباط برقرار بکند، آموزش را ادامه بدهد و این ارتباط محفوظ باشد. بعداً اینها این جوری اعلام کردند کسانی که در این مدت به نحوی در عملیات شرکت کردند و آموزش دیدند، بیایند و پرونده‏ای تشکیل بدهند. رابطه‏شان را مشخص کنند، سازماندهی بشوند که در فواصل معینی از زمان با سپاه به صورت مرتب رابطه داشته باشند تا اگر لازم شد آموزش‏های جدید به آنها بدهند، مثلاً کاربرد اسلحه جدیدی بنا شد یادشان بدهند یا مسائل تازه‏ای بنا شد به آنهإ؛//ظظ  آموزش بدهند، بتوانند آموزش بدهند، یک نظمی داشته باشد، الان آنها در سراسر کشور متفرقند و نظمی در ارتباطشان با سپاه نیست. آنها دسته‏بندی می‏شوند در یک واحدهایی در مواقعی که لازم باشد، اطلاع می‏دهند هر کس می‏خواهد، در کلاس‏ها شرکت می‏کند، آموزش مجدد می‏بیند و شاید مثلاً ارتباط داشته باشد برای گرفتن جزوه‏ای، مقاله‏ای، چیزهایی که برای این جور آدم‏ها مفید است. در مجموع من خیال می‏کنم که یکی از کارهای خوب سپاه با گرفتاری‏هایش همین است که امکانات چنین نظمی را در نیروهای پشت جبهه و احتیاط و مردمی تدارک می‏بینند.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته