مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج سفر به سه استان سیستان و بلوچستان -هرمزگان-کرمان

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج سفر به سه استان سیستان و بلوچستان -هرمزگان-کرمان

  • چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۶۲

 س -  آقای هاشمی، پس از سفر شش روزه به سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، به نظر شما چه راههایی برای رفع محرومیت در این مناطق وجود دارد؟

 ج - راههای عملی فراوان برای رفع محرومیت استان سیستان و بلوچستان موجود است. با توجه به اینکه در این استان از منابع موجود برای ایجاد شغل امنیت و رفاه نسبی که در سایر نقاط کشور هم وجود دارند استفاده نشده است؛ وجود دریاچه هامون، رود هیرمند، اراضی حاصلخیز، هوای مناسب برای کشاورزی و مردم خوب و زحمتکش از جمله عوامل بالقوه رفع محرومیت در این استان است.

 استفاده از ساحل دریا در بلوچستان و جنوب منشأ یک حرکت عظیم است و تقویت و بهره‏برداری از این ساحل و احداث بنادر مناسب و تأسیسات برای ماهیگیری، فعال کردن پایگاههای نظامی در منطقه و تکمیل راههای در دست احداث از جمله برنامه‏ها خواهد بود.

 ایجاد راه آهن و بستن سد بر روی چند رودخانه در جنوب سیستان و بلوچستان که از کوههای مرکزی آنجا سرچشمه می‏گیرند و ایجاد یک بندر عظیم ماهیگیری تجاری به عنوان راههای عملی برای آباد ساختن منطقه است. فعال شدن کارخانه بافت بلوچ، خود حرکت بزرگی خواهد بود. اگر از معادن دست نخورده آنها بهره‏برداری شود می‏تواند کمک مؤثری باشد و امتداد دادن راه آهن زاهدان - پاکستان تا داخل کشور نیز می‏تواند منشأ یک حرکت جدید تجاری باشد.

 در رژیم گذشته در این منطقه حساب خاصی بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما فرصت زیادی نداشته‏ایم و مشکلات زیادی در همه جا داشته‏ایم، لیکن باید اولویت به این استان داده می‏شد. البته جهاد و مسئولان دولتی تلاشهایی کرده و وضع را بهتر نموده‏اند، اما می‏توانستیم سرعت بیشتری داشته باشیم که باید داشته باشیم.

 مشکلاتی که مسأله افغانها ایجاد کرده و مسأله اشرار و خوانین فراری که هنوز به کمک ایادی‏شان مزاحمت‏هایی ایجاد می‏کنند، باید رسیدگی شود. هیأتی که با ما بود، جمع مناسبی بود؛ ما فکر کردیم در مورد کمبودهای استان در خدمت وزرای مربوطه باشیم. وزرای بهداری، نیرو، راه و ترابری، مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، قائم مقام وزارت کشاورزی و نماینده نخست وزیر و معاون وزارت کشور با ما بودند و علاوه برآنها مسئولان نهادهایی مثل کمیته انقلاب اسلامی، فرمانده سپاه منطقه و گروهی از افراد صاحب نظر نظامی نیز حضور داشتند.

 یکی از مسئولین در مورد مشکلات مهم منطقه می‏گویند آنجا طرح و پول هست اما نیروی انسانی مناسب نیست و آن تعدادی که هست نیز اکثراً از خارج استان به آنجا رفته‏اند. در صورتی که مردم آنجا خوش استعدادند و می‏توانند اگر آموزش ببینند و تخصصها را به آنها بدهیم، خودشان دردهای خود را معالجه کنند. باید دوره‏های آموزشی سریع ضربتی برای آنها به وجود آید تا برای استفاده از منابع استان از نیروی خود مردم استفاده شود.

 س - نتایج گفتگوهای شما با مسئولان اجرائی و مسئولین نهادهای انقلابی اسلامی نقاط مورد بازدید و مسائل و مشکلات آنها چیست؟

 ج - ما به تصمیمات خوبی رسیدیم یعنی آنچه که در سطح تصمیم‏گیری ما بود، اکثراً متفق بودیم درباره مسائل کشاورزی در شمال سیستان و استفاده از دریاچه هامون و بهداشت روستاها که طرح بسیار خوبی وجود دارد. آقای وزیر بهداری رفتند بازدید کردند و گویا 800 روستا را در یک پروژه وسیع قرار است، زیر پوشش آب آشامیدنی سالم ببرند. من با توجه به دیدارم از چاه‏بهار تعجیل بیشتری دارم که جنوب استان سیستان و بلوچستان که امکانات آب آنجا از یک اطمینان بیشتری برخوردار است، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 س - ارزیابی شما از بازدید از چند پایگاه هوائی و ناوگان خلیج فارس و دریای عمان و آمادگی نیروها و توان رزمی در حفظ مناطق مرزی به ویژه با توجه به مسأله جنگ و لزوم حفظ امنیت منطقه چیست؟

 ج - ما با خاطر جمع برگشتیم، در این پایگاهها روحیه‏ها در سطح بالایی بود و امکاناتشان را نیز حفظ کرده‏اند و به طور کلی نیروها در آنجا کاملاً مسلطاند و ما خیالمان راحت است که همه می‏توانیم امنیت آنجا را حفظ کنیم و هم می‏توانیم اگر ضرورت پیدا کرد، برای دشمنانمان آنجا را ناامن کنیم.

 س - نتایج به دست آمده از این سفر تا چه حد با اهدافی که شما در آغاز سفرتان داشتید، مطابقت دارد؟

 ج - من شخصاً از سفر به این سه استان راضی هستم. در کرمان از پیش هم می‏دانستیم مشکل زیاد نداریم. سیستان و بلوچستان و هرمزگان را می‏دانستیم مشکل دارند اما راه حل این مشکلات خیلی برای من واضح نبود؛ آنجا که رفتیم با مردم و علما و روحانیون اهل سنت و ائمه جمعه همه این استانها مواجه شدیم.

 طرحها و خواسته‏ها را از نزدیک دیدیم، خیلی خوش‏بین شدم که راههای عملی برای کمک کردن به این استانها برای آنکه تا حدودی از عقب ماندگی و محرومیت نجات پیدا بکنند و الان دارد مشکلات بندرعباس یک مقدار از لحاظ کمی بندر، زیاد بودن کشتی‏ها و نبودن وسیله حمل و نقل به داخل کشور عمیق است و این در شرایطی است که مسأله صید و صیادها خود یک مسأله مهم منطقه است. ما از نظر پروتئین منبع بسیار مهم و غنی داریم که باید به سرعت حرکت کنیم که هم سواحل جنوب را مرفه و آباد بکنیم و هم داخل کشور را از گوشت ماهی پر بکنیم. به هر حال تا آنجا که دوستان و همراهانمان هم سراغ دارند، با روحیه خوبی برگشتیم و ان‏شاءالله بعد از این سفر برنامه‏های خوبی داشته باشیم.

 س - برخورد مردم با سفر جنابعالی چگونه بود؟

 ج - به نظر ما خیلی زیبا بود. هر چه به نقاط محروم‏تر و دست نخورده‏تر نزدیک می‏شویم، اثر انقلاب را قوی‏تر و پایه‏های انقلاب را محکمتر می‏بینیم. خوبیهای آنها انسان را تحت تأثیر قرار می‏دهد و وفاداری و شور آنها می‏فهماند که خیلی خوب مسائل را درک می‏کنند. من شخصاً خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم.