مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با صداوسیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون تحولات جنگ ایران و عراق و اوضاع لبنان

مصاحبه آقای هاشمی با صداوسیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی پیرامون تحولات جنگ ایران و عراق و اوضاع لبنان

  • یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۶۳

 س - آخرین تحولات جبهه‏های جنگ، خصوصاً ادعاهای اخیر رژیم صدام و رسانه‏های تبلیغاتی امپریالیستی مبنی بر بازپس‏گیری جزایر مجنون را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

 ج - ما همان طور که در گذشته هم گفتیم، صدام الان با تبلیغات زنده است و به طور روزمره کار می‏کند. در مورد جزایر مجنون نیز به زودی ما خبرنگاران خارجی را برای بازدید از آنجا دعوت خواهیم کرد و با رفتن آنها به این جزایر، صدام بیش از پیش رسوا خواهد شد. البته آنها از رسوا شدن، هیچگونه ابایی ندارند و در گذشته هم پس از هر عملیاتی ادعا کردند که مناطق آزاد شده توسط نیروهای ایران دروغ است و دروغ گفتن برای آنها عادی شده است. به هر حال ما برای اینکه مبادا تزلزلی در روحیه بعضی از افراد ساده، پیش بیاید، این دروغ‏ها را افشا می‏کنیم.

 وضع جبهه‏ها همانگونه است که ما می‏خواهیم؛ ما آن جاهایی که می‏خواستیم برویم رفته‏ایم و به‏اهدافی که می‏خواسته‏ایم، رسیده‏ایم.

 س - رژیم صدام ادعا کرده است که چهار فروند کشتی نفتی را در جزیره خارک هدف قرار داده، نظر شما در مورد این ادعا چیست؟

 ج - این حرف آنها هم مانند حرفهای قبلی‏شان دروغ است. هیچ حادثه‏ای در خارک اتفاق نیفتاده و آنها هیچ حمله‏ای به کشتیهای ما نکرده‏اند. فرماندهان نظامی آنها برای اهدافی که دارند، به دروغ به مقامات بالا این گزارش‏ها را می‏دهند و با این کارها می‏خواهند شکستهای خود را جبران کنند. آنها با این حرفها، می‏خواهند وضع خلیج‏فارس را ناامن جلوه دهند و رسانه‏های گروهی استکباری هم در این مورد با آنها همکاری می‏کنند و اینها به صورت یک توطئه خبری و تبلیغاتی است. عمده مطلب این است که آنها از رسوا شدن باکی ندارند و فکر می‏کنند هر روز می‏توانند، هیاهو راه بیندازند.

 س - اوضاع لبنان را با توجه به شکست کنفرانس آشتی ملی و فرار نیروهای مداخله‏گر فرانسوی از بیروت، چگونه پیش‏بینی می‏کنید؟

 ج - اوضاع در بیروت، مقداری پیچیده است. استکبار به‏آسانی از آنجا دست برنمی‏دارد و آنها در مقابل مسلمین لبنان، اظهار عجز می‏کنند. آشتی در لبنان حرف درستی نیست و در آنجا آشتی نخواهد شد، مگر اینکه خواسته‏های مردم را جامه عمل بپوشانند. باید به اکثریت مردم در لبنان توجه کنند، حکومت از دست فالانژها خارج شود و مردم احساس آزادی کنند.
 س - نظر شما راجع به سفر دونالد رامسفلد فرستاده ویژه آمریکا و همچنین وزیر امور خارجه مصر به بغداد چیست؟

 ج - برای حفظ روحیه صدام و حزب بعث عراق، این سفرها انجام می‏شود و این کارها همان حرکات تبلیغاتی و حمایت نمودن از رژیم عراق است. این سفرها در واقع به دنبال اهداف کنفرانس وزرای امور خارجه عرب - که در بغداد برگزار شد - صورت می‏گیرد؛ البته مصر هم به این حرکات تبلیغاتی احتیاج دارد. مصر می‏خواهد با جنایت بزرگی که مرتکب شده و اسرائیل را به رسمیت شناخته است، خود را از انزوا نجات دهد و موقعیتی پیدا کرده با کمک رژیم عراق به دامان اعراب برگردد. رژیم عراق برای خارج کردن رژیم مصر از انزوا، پیشقدم شده و حتی به آمریکا اطمینان داده است که با به رسمیت شناختن اسرائیل و امنیت دادن به آن موافق است و این در حالی است که این رژیم، در گذشته به‏ظاهر با اسرائیل مخالفت می‏کرد. رژیم مصر اکنون از این ریاکاری رژیم عراق برای بازگشت به جامعه اعراب استفاده می‏کند و رژیم صدام هم به خیال خود، می‏خواهد از پشتیبانی مصر برای تثبیت خود استفاده کند.

 س - نظر شما در مورد پیشنهاد رئیس جمهور که سال 63 را سال پیروزی در جنگ، جهاد در ادارات و خودکفایی در محصولات غذایی اعلام نمودند، چیست؟

 ج - نظراتی که ایشان فرمودند، همان نظرات بنده نیز می‏باشد. ما در صورتی که جنگ را - ان‏شاءالله - در سال جدید پیروزمندانه به پایان برسانیم، خیلی از امکانات‏مان آزاد می‏شود و می‏توانیم آنها را برای آباد نمودن کشور، خصوصاً رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید محصولات کشاورزی به کار گیریم و اصولاً رسیدن به خودکفایی از اهداف مهم و اصلی ماست.

 س - پیرامون برنامه‏های مهمی که مجلس در سال 63 در دستور کار خود خواهد داشت، توضیح دهید؟

 ج - دوره مجلس فعلی به زودی تمام می‏شود و باید صبر کنیم که ببینیم ترکیب مجلس آینده چه خواهد شد؛ البته من حدس می‏زنم، مجلس آینده همانند همین ترکیب فعلی خواهد بود. الان برنامه‏هایی داریم که در دستور کار مجلس است و اگر نمایندگان در مجلس آینده موافق باشند، آن موقع نیز مطرح خواهد شد.