مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون تحولات جبهه‏های جنگ و ادعاهای صدام

مصاحبه آقای هاشمی با روزنامه جمهوری اسلامی پیرامون تحولات جبهه‏های جنگ و ادعاهای صدام

  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۳

س - آخرین تحولات جبهه‏های جنگ خصوصاً ادعاهای اخیر رژیم صدام و رسانه‏های تبلیغاتی امپریالیستی مبنی بر بازپس گیری جزایر مجنون را چگونه ارزیابی می‏کنید؟

 ج - ما همان طور که در گذشته هم گفتیم؛ صدام الان با تبلیغات زنده است و به‏طور روزمره کار می‏کند. در مورد جزایر مجنون نیز به زودی ما خبرنگاران خارجی را برای بازدید از آنجا دعوت خواهیم کرد و با رفتن آنها به این جزایر، صدام بیش از پیش رسوا خواهد شد.

 البته آنها از رسوا شدن هیچگونه ابایی ندارند و در گذشته هم پس از هر عملیاتی ادعا کردند که مناطق آزاد شده توسط نیروهای ایران دروغ است و دروغ گفتن برای آنها عادی شده، بهرحال ما برای این که مبادا تزلزلی در روحیه بعضی از افراد ساده پیش بیاید این دروغها را افشا می‏کنیم.

 وضع جبهه‏ها همانگونه است که ما می‏خواهیم. ما آنجاهایی که می‏خواستیم برویم رفته‏ایم و به‏اهدافی که می‏خواسته‏ایم رسیده‏ایم.

 س - رژیم صدام ادعا کرده است که چهار فروند کشتی نفتی را در جزیره خارک هدف قرار داده، نظر شما در مورد این ادعا چیست؟

 ج - این حرف آنها هم مانند حرفهای قبلی‏شان دروغ است، هیچ حادثه‏ای در خارک اتفاق نیفتاده است و آنها هیچ حمله‏ای به کشتیهای ما نکرده‏اند. فرماندهان نظامی آنها برای اهدافی که دارند به‏دروغ به مقامات بالا این گزارشات را می‏دهند و با این کارها می‏خواهند شکستهای خود را جبران کنند.

 آنها با این حرفها می‏خواهند وضع خلیج‏فارس را ناامن جلوه دهند و رسانه‏های گروهی استکباری هم در این مورد با آنها همکاری می‏کنند و اینها بصورت یک توطئه خبری و تبلیغاتی است. هدف عمده این است که آنها از رسوا شدن باکی ندارند و فکر می‏کنند هر روز می‏توانند هیاهو راه بیندازند.

 س - اوضاع لبنان را با توجه به شکست کنفرانس آشتی ملی و فرار نیروهای مداخله‏گر فرانسوی از بیروت چگونه پیش‏بینی می‏کنید؟

 ج - اوضاع بیروت مقداری پیچیده است. استکبار به‏آسانی از آنجا دست برنمی‏دارد و آنها در مقابل مسلمین لبنان اظهار عجز می‏کنند.

 آشتی در لبنان حرف درستی نیست و در آنجا آشتی نخواهد شد، مگر این که خواسته‏های مردم را جامه عمل بپوشانند. باید به‏اکثریت مردم در لبنان توجه کنند، حکومت از دست فالانژها خارج شود و مردم احساس آزادی کنند.

 س - نظر شما راجع به سفر فرستاده ویژه آمریکا و وزیر امور خارجه مصر به بغداد چیست؟

 ج - برای حفظ روحیه صدام و حزب بعث عراق این سفرها انجام می‏شود و این کارها همان حرکات تبلیغاتی و حمایت نمودن از رژیم عراق است. این سفرها در واقع به دنبال اهداف همان کنفرانس وزرای خارجه عرب که در بغداد برگزار شد صورت می‏گیرد.

 البته مصر هم به‏این حرکات تبلیغاتی احتیاج دارد. مصر می‏خواهد با جنایت بزرگی که مرتکب شده و اسرائیل را به رسمیت شناخته است، خود را از انزوا نجات دهد و موقعیتی پیدا کرده که با کمک رژیم عراق به دامان اعراب برگردد.

 رژیم منزوی مصر پیشقدم شده و می‏خواهد حتی به‏آمریکا اطمینان داده که با به رسمیت شناختن اسرائیل و امنیت دادن به‏آن موافق است و این در حالی است که این رژیم در گذشته به ظاهر با اسرائیل مخالفت می‏کرد.

 رژیم مصر اکنون از این ریاکاری رژیم عراق برای بازگشت به جامعه اعراب استفاده می‏کند و رژیم صدام هم به‏خیال خود می‏خواهد از پشتیبانی مصر برای تثبیت خود استفاده کند.

 س - نظر شما در مورد پیشنهاد رئیس جمهور که سال 63 را سال پیروزی جنگ، جهاد در ادارات و خودکفایی محصولات غذایی اعلام نمودند، چیست؟

 ج - نظراتی که ایشان فرمودند، همان نظرات بنده نیز می‏باشد. ما در صورتی که جنگ را ان‏شاءاللّه در سال جدید پیروزمندانه بپایان برسانیم، خیلی از امکاناتمان آزاد می‏شود و می‏توانیم آنها را برای آباد نمودن کشور خصوصاً رسیدن به خودکفایی که از اهداف مهم و اصلی ماست، بکار بگیریم.

 س - پیرامون برنامه‏های مهمی که مجلس در سال 63 در دستور کار خود خواهد داشت توضیح دهید؟

 ج - دوره مجلس فعلی به‏زودی تمام می‏شود و باید صبر کنیم که ببینیم ترکیب مجلس آینده چه خواهد شد، البته من حدس می‏زنم مجلس آینده همانند همین ترکیب فعلی خواهد بود.

 الان برنامه‏هایی داریم که دستور کار مجلس است و اگر نمایندگان در مجلس آینده موافق باشند آن موقع نیز مطرح خواهد شد.