مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون عملکرد اولین دوره مجلس شورای اسلامی و وظایف دومین دوره مجلس شورای اسلامی
کار مداوم چهار ساله مجلس شورای اسلامی میتواند در دوره اولش سرفصل یک تحول در تاریخ قانونگذاری در دنیا به حساب بیاید. عملکرد اولین دوره مجلس شورای اسلامی را میتوان از زوایای گوناگون و از جمله از نظر سیاسی - اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی و با ترکیب نمایندگان و شیوه کار مجلس بررسی کرد. از نظر سیاسی، مجلس کاملاً موفق بوده و موضعگیریهای کلی مجلس و نمایندگان جهتدار، ضدظلم، به نفع اکثریت محروم داخل کشور و دنیا، مخالفت با امپریالیسم و مجموعاً در جهت عدالت و مردم بوده است و این را میتوانیم بهخوبی در تمامی حرکتهای اکثریت مجلس ببینیم.
اکثریت نمایندگان مجلس کاملاً طرفدار مظلومان و محرومان و طبقه مستضعف بودند. لوایحی که جنبه حمایت از طبقه محروم را داشت و ضدظلم بود، به راحتی در مجلس تصویب میشد و ما هیچگاه در تمام دوره مجلس از درون مجلس به مشکلی برخورد نکردیم. این کاملاً محسوس است و اگر به مصوبات مجلس و مذاکرات آن مراجعه کنید به خوبی میتوانید این مسأله را ببینید و تأیید کنید.
در زمینه عملکرد فرهنگی، مجلس از لحاظ فرهنگی و رشد افکار و کمک به مردم در مسائل سیاسی مجلس شورای اسلامی تجربه خوبی دارد که اگر پارلمانهای دنیا به اندازه مجلس ما به ملتهایشان متکی باشند و مذاکرات مجلس را بهطور مستقیم پخش نمایند و این رویه را ادامه دهند. این میتواند تحولی در تاریخ پارلمانها باشد.
شما خبرنگاران به ویژه خبرنگاران خارجی میدانید که ما امروز پارلمانی در دنیا نداریم که همه برنامههایش مستقیم از رادیو پخش شود. رادیویی که همه دنیا میتوانند صدای آن را بشنوند، شما میدانید لحظهای که مجلس ما رسمی میشود و زنگ رسمیت به صدا در میآید تا آخرین لحظهای که زنگ ختم مجلس زده میشود، تمامی اظهارات نمایندگان از رادیو پخش میشود و این در حالی است که اگر نهادی کوچکترین تردیدی در مورد خودش داشته باشد، چنین جرأتی بهخود نمیدهد. البته من قبول دارم پارلمانهای دنیا هم تماشاچی و خبرنگار دارند، اما اینها همه غیر از این است که همه چیز مجلس مستقیماً پخش شود. این مسأله از نظر جلب اعتماد مردم به مجلس و نمایندگانشان و رشد فکری مردم بسیار مهم است، زیرا کشاورزی که در صحرا کار میکند و یا کارگری که در کارخانه مشغول کار است، مسائل مربوط به خودشان را از مجلس میشنوند، مردمی که نمایندهای را انتخاب کردهاند اظهاراتش را مستقیم میشنوند.
پخش مستقیم مذاکرات مجلس در طول چند سال، باعث شد که مردم با مسائل کشورشان آشنا شدند و شاید بتوان گفت که هیچ وسیلهای برای رشد سیاسی و علاقمند کردن مردم بهکشورشان و مسائلشان بهتر از این نبود و البته این اعتماد به نفس لازم دارد.
ما گاهی در مجلس صحنههای نامطلوبی هم داشتیم که پخش هم شد و برای ما ضرر هم داشت ولی ما این ضرر را بر ضرر بیاطلاعی مردم ترجیح دادیم و در مجموع وضع این مجلس به گونهای بود که در طول این چهار سال توانست بخش عظیمی از مردم کشور را با بسیاری از مسائل قانونگذاری و حقوق قانونی خودشان آشنا کند. الان مردم در مقایسه با چهار سال قبل خیلی بیشتر از حقوق خود مطلع هستند.
پرکاری یکی از ویژگیهای این مجلس بود. تا آنجا که من اطلاع دارم در دنیا مجلسی بهاین پرکاری نبوده است. ما در این چهار سال حدود ششصد و چهل یا پنجاه جلسه رسمی داشتیم که معمولاً چهار ساعته بودند و گاهی موارد طولانیتر هم بود.
کمیسیونها در تمام این مدت فعال بودند به اضافه این که نمایندگان ما در سرزدن به حوزههای انتخابیه خود و رسیدگی به حوائج مردم و درک افکار و خواستههای آنان نیاز بهوقت داشتند به اضافه این که کار مطالعه بر روی حدود هشتصد طرح و لایحه کار سنگینی بود که قسمت عمده آنها تصویب شده که حجم بسیار بالایی است.
مسأله اعلام بیکفایتی رئیس جمهور معزول - بنیصدر - یک اقدام شجاعانه مجلس بود که کشور را از یک مخمصه نجات داد. از کارهای مهم دیگر مجلس، مسأله گروگانهای آمریکایی بود. مجلس به خوبی این قضیه را حل کرد. مجلس با دقت همه مواضعی که لازم بود در پایان آن حرکت دانشجویان داشته باشیم، در مصوبه خود تکمیل کرد.
تصویب لایحه حذف ربا از سیستم بانکی که از دیگر کارهای مهم مجلس بود با توجه بهاین که این لایحه تازه به مرحله اجرا درآمده، شما نمیتوانید ابعادش را دریابید. طی دو سه سال آینده که این قانون جا بیفتد، ممکن است در سیستم بانکی دنیا مخصوصاً در کشورهای اسلامی تحول عظیمی باشد و ما به این قانون خیلی اهمیت میدهیم.
لایحه اراضی شهری از لوایح بسیار مهم بود. اگر جنگ نبود و امکانات ما به گونهای بود که میتوانستیم از این لایحه بهخوبی استفاده کنیم، مسأله مسکن را میتوانست حل کند. البته تاکنون در زمینه اجرای این قانون مشکلات اجرایی داشتهایم ولی امیدواریم که این مسأله حل شود.
ما مثل انقلابهای دنیا برخورد بولدوزروار نکردیم که وقتی آمدیم کل نظام گذشته را دور بریزیم و همه کارها را برای مدت ده پانزده سال بهدست گروه کوچکی بنام شورای انقلاب بدهیم. ما از همان اول به طرف انتخابات و کارهای مردمی رفتیم و نظام کشور را بههم نریختیم. بنابراین مجلس که وظیفه حل کردن مسائل روزمره کشور را به عهده داشت، باید برای انتقال نظام گذشته به نظام جدید دائماً قوانین را اصلاح میکرد که مرحله انتقالی انجام بشود و این کار جاری مجلس است.
ما خیلی وقت صرف این قسمت کردیم و ضروری هم بود در صورتی که انقلابهای دنیا بدینگونه برخورد نمیکنند. آنها اعلام میکنند همه چیز عوض شده و چند نفر به نام شورای انقلاب مدت ده پانزده سال تا وضع تثبیت بشود؛ امور را در دست میگیرند. ما یک سال اول پس از پیروزی انقلاب را با شورای انقلاب عمل کردیم، اما خیلی زود مجلس را تشکیل دادیم و مجلس که میخواست حرکت قانونی به این شکل بنماید، علیرغم دشواری کار، آن را به خوبی انجام داد.
مشکلات دولت را حل کرد، به اضافه این که تشکیل سازمانهای مردمی مثل بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری، شورای سرپرست صدا و سیما، وزارتخانههای جهاد سازندگی، صنایع سنگین و سپاه پاسداران نیاز به کارهای قانونی جدید داشت که مجلس ضمن کارهای روزمره بهاینها هم رسیدگی کرد.
نطقهای پیش از دستور نمایندگان در بالا بردن آگاهی تودهها نقش مهمی داشته است. تماس مردم با مجلس و نمایندگان مجلس در کنار وظایف قانونگذاریشان انجام گرفت.
من هنوز به خوبی با همه چهرههایی که انتخاب شدهاند به خوبی آشنا نیستم و با توجه بهاین که حدود صدو هفت و یا هشت نفر از مجلس قبل انتخاب شدهاند، آنها را خوب میشناسم و حدود نصف کسانی که جدید انتخاب شدهاند را میشناسم، در مجموع فکر میکنم که مجلس دوم از مجلس اول ضعیفتر نخواهد بود بلکه شاید به دلیل این که مجلس دوم تجربه مجلس اول را هم خواهد داشت، مجلس نیرومندی باشد.
س - خبرنگار خبرگزاری کیودو ژاپن: در زمینههای اقتصادی، مصوباتی که در چهار سال گذشته به تصویب رسید، کدامیک با مشکلات اجرایی روبرو شده است؟
ج - بعضی از مصوبات هنوز مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفته و بنابراین به مرحله اجرا در نیامده است؛ مثلاً اراضی کشاورزی که مشکل دارد، یا لایحه بازرگانی خارجی که ما آخرین اصلاحیه را هم در مورد آن انجام دادیم یکی دوبار به شورای نگهبان رفته و برگشته ولی هنوز حل نشده است.
برخی از مصوبات را هم ابلاغ کردیم؛ لیکن در مرحله اجرا مشکلاتی پدید آمده است؛ مثلاً اراضی شهری که ما آن را تصویب کردیم به گونهای بود که اگر به سرعت عمل میشد و مشکلی پیش نمیآمد میتوانست مسأله زمین را برای ساختمان در کل کشور حل بکند، البته در حدی که امکان ساختمان در کشور ما هست.
این قانون در مرحله اجرا و به هنگام نوشتن آئیننامه و تصویب آن مشکلاتی پیدا کرده که مقداری قضیه را کند کرده و شاید کمبود مصالح که ناشی از جنگ است هم جزء این عوامل بوده است. ما هنوز نتیجه مطلوب را به ویژه در تهران از این طرح نگرفتهایم، اما مشکل مهم قانونی سر راهش نیست. مشکل اجرایی را هم فکر میکنم اگر وزارت مسکن فعال شود میتواند برطرف کند و در مورد بقیه لوایح باید بگویم ما مصوباتی داریم که دولت نتوانسته است آنها رإ؛ظظ خوب اجرا بکند. ما از دولت خواستیم که بهمنظور متناسب نمودن نظام اداری و تشکیلات اداری کشور با نیازهای انقلاب و جامعه نوینمان لایحهای را تدوین کنند و در ظرف مدت معینی برای تصویب به مجلس ارائه دهند. ولی به دلیل این که کار بزرگی است، هنوز نتوانستهاند آن را به مجلس بیاورند. البته در آستانه این کار هستند ولی مهلتشان تمام شده که این را نمیشود گفت به مشکل برخورد کرده است بلکه باید گفت؛ مجلس توقع سطح بالایی داشته، وقت کمی تعیین کرده و یا دولت نیروی لازم را به کار نبرده است. این گونه چیزها را داریم به هر حال بعد از تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان، معمولاً مشکل اساسی در اجرا ندارد. لایحه نظام بانکداری هم برای اجرا نیاز به زمان دارد و فوری قابل اجرا نیست.
س - خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی: امام در دوره اول مجلس استفاده از احکام ثانویه را منوط به آراء دو سوم مجلس دانستند، آیا این اجازه امام در مجلس دوم هم ادامه خواهد یافت؟
ج - این سئوال تاکنون به طور مشخص برای ما مطرح نشده بود و ما برای مجلس اول این تأیید نظر را از امام داریم و فکر میکنیم که باقی باشد، چون امام این اجازه را به مجلس شورای اسلامی دادند و اگر روزی تشخیص بدهند که آراء مجلس به اندازهای که ایشان میخواهند قابل اعتماد نیست، ممکن است پس بگیرند. بنابراین تا زمانی که ایشان پس نگرفتهاند این حق برای مجلس شورای اسلامی وجود دارد.
س - خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن: آیا در دومین دوره مجلس دولت عوض خواهد شد؟
ج - خیر، در قانون اساسی چنین مسألهای وجود ندارد که با آمدن مجلس جدید دولتی که کابینهاش از قبل تشکیل شده است، عوض شود. البته مجلس دوم حق استیضاح دارد و اگر مایل باشد میتواند دولت را استیضاح بکند، در آن صورت دولت باید دوباره رأی اعتماد بگیرد. اگر مجلس بخواهد، میتواند دولت را برکنار کند؛ اما بهطور طبیعی چنین نیست، دولت بهکار خودش ادامه میدهد و اگر مجلس خواست میتواند از این راه اقدام کند.
س - خبرنگار سازمان خبری هلند: قوانین مربوط به اصلاحات ارضی، ملی کردن صنایع و همچنین ملی کردن بازرگانی خارجی که از مهمترین لوایح میباشد، چه زمانی تصویب خواهد شد؟
ج - در مورد اصلاحات ارضی شورای انقلاب مصوبهای دارد و مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه مصوبهای دارد. از نظر مجلس کار تمام شده و به شورای نگهبان رفته است که شورای نگهبان در مورد این قانون اشکالاتی گرفته که به کمیسیون برگشته و اکنون در حال بحث و بررسی است و فکر میکنم طی همان ماههای اول مجلس آینده، این مسأله باید حل شود.
در مورد اراضی کشاورزی و بازرگانی خارجی، ما لایحه را تصویب کرده و به شورای نگهبان فرستادهایم. شورای نگهبان اشکالات اصولی نگرفته بلکه ماهیت لایحه را یک مقدار عوض کرده است و ما دوباره اصلاح کردیم و فرستادیم. بار سوم نیز اعتراض جدیدی پیدا شد که کاملاً نظر شورای نگهبان تأمین نشده است. اخیراً آن را اصلاح کرده و فرستادیم شاید کارش تمام شود و ابلاغ کنیم. در زمینه صنایع و ملی شدن آن چنین چیزی نداریم؛ یعنی کاری بود که شورای انقلاب در گذشته انجام داده است. براساس تصمیم شورای انقلاب، صنایعی که ظالمانه و با استثمار و با سوء استفاده از اموال دولتی و یا اعمال نفوذ در مراجع دولتی احداث شده بود، ملی شد؛ یعنی از صاحبانش گرفته شد و در اختیار دولت یا بنیاد مستضعفان قرار گرفت. تعدادی از صنایع بزرگ را هم دادگاهها مصادره کردند که بخش عظیمی را تشکیل میدهند. صاحبان آنها را نوعاً ثروتمندان بزرگی تشکیل میدادند که ثروتشان نامشروع بود. این صنایع مصادره شده و در اختیار بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و سایر نهادها قرار گرفته است و در حال حاضر حدود 70% صنایع بزرگ زمان شاه از دست سرمایهداران و پولدارهای بزرگ گرفته شده و براساس قانون اساسی صنایع مادر یعنی صنایع سنگین کشور مثل راه آهن، کشتیسازی، ماشینسازی، فولاد، صنایع مس و امثال اینها دولتی است که بخش خصوصی نمیتواند در آنها فعالیت بکند. بنابراین مسأله ملی کردن صنایع در جامعه ما به طور کلی مطرح نیست.
س - خبرنگار جمهوری اسلامی: اخیراً ریگان طی پیامی از دولت حجاز درخواست استفاده از پایگاههای هوایی را مطرح کرده است، با توجه به این که ارتش عربستان در حال حاضر توسط مستشاران آمریکایی اداره میشود، بیان این درخواست که به یک مانور تبلیغاتی بیشتر شبیه است، چه انگیزهای میتواند داشته باشد؟
ج - یک مقدار از این مسائلی که اکنون در خلیج فارس میگذرد جوسازی و شانتاژ تبلیغاتی است؛ یعنی اصل این که مطرح میکنند آمریکا در منطقه دخالت خواهد کرد، بیشتر یک تهدید به حساب میآید تا واقعیت. ما بسیار بعید میدانیم آمریکاییها چنین جرأتی به خود بدهند که بیایند با جمهوری اسلامی ایران درگیر بشوند.
آمریکاییها در چند دهه گذشته بهاندازه کافی این را تجربه کردهاند که ملت آمریکا تحمل چنین کار بزرگی را ندارد. آمریکاییها در ویتنام خیلی ضرر کردند و اخیراً در لبنان افتضاحی بر سر آمریکائیها آمد که واقعاً تاریخ باید به آن رسیدگی کند. اکنون بیش از 2 میلیون نفر از جوانان کشور ما آموزش نظامی دیدهاند که همگی آنها انسانهای شهادتطلب و اسلحه بردوش هستند و آمریکا این مسأله را به خوبی میداند و کنگره آمریکا یقیناً چنین ریسکی را نمیپذیرد. مردم آمریکا هم زیر بار چنین خطر عظیمی نمیروند. به علاوه، به بحرین بیایند و از آنجا علیه ما بجنگند، خود ملت این کشور علیه آمریکا میجنگند. بنابراین گفتههای دولت آمریکا بیشتر بلوف است و شیوه آنها این نیست که خودشان با کشوری مثل ایران رودررو بشوند، زیرا وقتی آنها نوکرانی مثل صدام دارند که به نیابت آمریکا با ما میجنگند، چرا خودشان بیایند؟
آمریکا میتواند به عربستان سعودی فرمان دهد. به هر حال ما این را بیشتر یک شانتاژ تبلیغاتی میدانیم اما به دلیل این که چند درصد امکان دارد این مسأله واقعیت پیدا کند، ما باید کاملاً آماده باشیم، این گونه نیست که محال باشد و ما محکم در مواضع خود ایستادهایم.
س - خبرنگار خبرگزاری فرانسه: به نظر میرسد جمهوری اسلامی ایران فعلاً از عملی کردن تهدید خود مبنی بر بستن تنگه هرمز منصرف شده است، در چه شرایطی امکان دارد این تهدید را به اجرا درآورید؟
ج - ما هنوز محکم بر سر آنچه گفتهایم، ایستادهایم و مایل نیستیم تنگه هرمز بسته بشود، بسته شدن تنگه هرمز برای ما ضرر دارد. ما همیشه تأکید کردهایم، تنگه هرمز را موقعی میبندیم که خلیجفارس برای ما قابل استفاده نباشد. اگر خلیج فارس برای ما قابل استفاده نباشد. ما خلیجفارس را برای دیگران هم غیرقابل استفاده میکنیم. این سیاست ما بوده است، زیرا موقعی که خلیج فارس برای ما غیرقابل استفاده شود، یعنی نفت ما صادر نشود، طبعاً دیگر نیازی به خلیجفارس نداریم، چون در آن صورت ارزی نداریم که بخواهیم چیزی بخریم و از خلیجفارس استفاده کنیم تا بنادر فعال شود و اگر مقداری ارز هم داشته باشیم میتوانیم کالاهای خریداری شده را از راههای هوائی و زمینی بیاوریم در آن صورت کسانی که ما را از خلیجفارس محروم کنند، خودشان هم باید محروم شوند، اگر به چنین روزی برسیم تصمیممان پابرجاست و تنگه هرمز را میبندیم ولی امیدواریم دنیا آن قدر عاقل باشد که آن روز را به وجود نیاورد.
س - خبرنگار روزنامه یومیوری ژاپن: حزب جمهوری اسلامی در تعیین کابینه دوره اول مجلس نقش تعیین کنندهای داشته است بهطوری که از نتایج انتخابات دوره دوم برمیآید، تعداد کاندیداهای برنده این حزب کاهش یافته است، لطفاً تعداد کل اعضاء این حزب در دو دوره مجلس و نقش آنها در تعیین کابینه را بفرمائید؟
ج - ما با آن دیدگاهی که شما به حزب و مجلس نگاه میکنید نمینگریم، یعنی شیوه برخورد ما در مجلس با کابینه به آن شکل برخورد حزبی که در ژاپن یا فرانسه و کشورهای دیگر غربی هست، نمیباشد. اعضای حزب جمهوری اسلامی در مجلس مجبور نیستند که به وزراء حزبی رأی بدهند، ما موارد زیادی داشتیم که وزیر حزبی به مجلس معرفی شده و اعضاء حزبی رأی ندادند.
موارد زیادی هم داشتیم که غیر حزبی به مجلس آمده و ما رأی دادیم یا حتی مرحوم شهید رجایی را حزب جمهوری اسلامی کاندید کرد اما ایشان حزبی نبوده، تعصب حزبی به آن شکلی که در کشورهای شما هست، در اینجا وجود ندارد. ما نمایندگان حزب جمهوری را در مجلس شورای اسلامی کاملاً آزاد گذاشتهایم، یعنی هیچکس به خاطر وابستگی به حزب در هیچ موضوعی تا به حال رأی حزبی نداده است.
بنابراین، وقتی که نخستوزیری مطرح بشود، هر یک از افراد به نظر خودشان رأی میدهند، در لوایح هم همین طور است. لذا این امر سرنوشت کار را تغییر نمیدهد اما در مورد این مسأله که تعداد نمایندگان حزب جمهوری اسلامی در دو دوره چقدر بوده است، باید گفت این طور نیست که کسانی را که حزب کاندیدا کرده، همه حزبی بودند و یا کسانی را که حزب کاندیدا نکرده است، حزبی نیستند؛ مثلاً در تهران از سی نفر کاندیدایی که حزب معرفی کرده بود، تعدادی عضو حزب نیستند و در شهرستانها هم، در بعضی نقاط، حزب از کسانی حمایت کرده که عضو حزب نیستند ولی آنها را صالح تشخیص داده و از آنها حمایت کردند.
در بعضی نقاط افراد حزبی داریم که دیگران آنها را کاندید کرده و رأی آوردهاند، در حالی که حزب آنجا با او موافق نبوده است؛ مثلاً آقای فاضل هرندی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی است که در اصفهان کاندیدا شده بودند. در صورتی که دفتر حزب جمهوری اسلامی اصفهان ایشان را کاندیدا نکرده بود، ولی دیگران ایشان را کاندیدا کردند و ایشان رأی آوردند و با این که عضو شورای مرکزی حزب قم هستند، طبق دستوری که امام دادند، شورای مرکزی حزب در شهرستانها دخالت نکرد. بنابراین چه بسا وقتی که مجلس جدید تشکیل بشود، تعداد افرادی که حزبی هستند بیشتر از گذشته باشد، اما حزب کاندیدا نکرده باشد. من هنوز رقم دقیق را نمیدانم، اکنون حدود 120 نفر از اعضای حزب در مجلس داریم، مجلس آینده هم فکر میکنم در همین حدود باشد.
س - خبرنگار کیهان: با توجه به مشکلات ناشی از جنگ برای رفع محرومیتهای اقتصادی و ایجاد عدالت اجتماعی چه اقداماتی باید صورت گیرد و وظیفه مجلس دوم در این رابطه چیست؟
ج - خیلی کارها نشده و خیلی کارها هم باید بشود. به عنوان مثال، انقلاب که شد حقوق کارگران را یکباره سه برابر کردند. برای حقوقهای بالا یک سقفی قرار دادند، جهاد سازندگی و نیروهای دیگر با امکانات فراوان به روستاها فرستاده شدند یا در زمینه توزیع کالا که سابقاً به طور آزاد فقط به نقاط مرفه میرسید، تلاش شد.
کالاها همان طور که در تهران توزیع میشود، مثلاً در سیستان و بلوچستان هم توزیع میشود و یک مقدار از اموال ثروتمندان را گرفتند. اما کارهایی که باید بشود، به نظر ما یکی مسأله کشاورزی است که باید حل شود؛ یعنی کسانی که روی زمین کار میکنند زندگی خوبی داشته باشند؛ زیرا اکثریت جامعه ما را روستائیان که قشر محرومی هستند تشکیل میدهند که باید توجه بیشتری به روستاها بشود.
هم اکنون با توجه به لوایحی که از مجلس گذشته از لحاظ بهداشت، عمران، جاده سازی و ساختن مدرسه و بیمارستان، نحوه توزیع در حال حاضر عادلانه نیست و به خاطر وضع بد آن تورم طبقه متوسط و پائین را اذیت میکند و باید کار مهمی صورت بگیرد تا این که نحوه توزیع به گونهای شود که مردم جنس گران نخرند، زیرا اگر آنها که نمیخواهند اسراف بکنند اجناس به قیمت عادلانه به دستشان برسد مشکلاتشان با حقوقی که فعلاً میگیرند به مقدار زیادی قابل حل است.
س - خبرنگار روزنامه ماینیچی ژاپن: قبلاً به سفیر سوئد گفته بودید "ما میتوانیم جزایر مجنون را به عنوان یکی از راههای جبران خسارت مورد بررسی قرار دهیم"، آیا هنوز بهاین مطلب معتقد هستید؟
ج - ما این مطلب را از قول یک مقام عرب نقل کردیم که گفته بود ایران اکنون در حقیقت خسارت خود را گرفته است و من هم گفتم این مسأله قابل طرح است. حالا هم میگویم اگر روزی بنا شد جنگ تمام شود و ما خسارتمان را بگیریم، طبعاً دولت عراق این خسارت را که بالغ بر صدها میلیارد دلار است، نمیتواند نقداً پرداخت کند؛ باید از منابعش به طور تدریجی برداشت شود و یکی از جاهایی که میتواند برداشت شود، جزایر مجنون است. البته این در صورتی است که توافق شود، یعنی در قرارداد متارکه جنگ این مطلب ذکر شود که مثلاً ما از یک منطقه نفتی استفاده کنیم یا به اقساط بپردازند و این به عنوان یک راه میتواند مطرح شود.
س - خبرنگار روزنامه نیهون کنزائی ژاپن: با اشاره به این که در طول چهار سال عمر مجلس اول اختلاف نظرهایی میان مجلس و دولت مشاهده شد که بارزترین آنها رد مکرر وزرای پیشنهادی دولت توسط مجلس بود، در این مورد توضیح خواست؟
ج - ولی این به آن معنا نیست که هر وزیری را دولت پیشنهاد بکند اکثریت با او موافق باشند و همیشه ممکن است چنین حالتی پیش بیاید؛ یعنی از این به بعد هم ممکن است وزرایی را دولت معرفی کند و مجلس قبول نکند.
یکی از ویژگیهای مجلس شورای اسلامی آزادی نمایندگان آن است. اعضای حزب جمهوری اسلامی هم ملزم نیستند به وزرای حزبی رأی بدهند همین وزرایی که رد شدند بعضی حزبی بودند؛ یعنی نمایندگان آزاد هستند و این قابل پیشبینی نیست.
هر دفعه ممکن است کابینهای که دولت میآورد همه رأی بیاورند و ممکن هم هست رأی نیاورند و این نشانه اختلاف دولت و مجلس نیست، نشان این است که اکثریت مجلس به این فرد معین نتوانستند اعتماد کنند و اکنون بین دولت و مجلس هماهنگی وجود دارد.
س - خبرنگار دفتر مرکزی خبر: با توجه به جریانات سیاسی اوایل انقلاب که دولتهای شهید رجایی و شهید باهنر و کابینه آیتالله مهدوی کنی با آن درگیر بودند و علاوه بر این جریانات و مشکلات اقتصادی نیز به دولت آقای موسوی اضافه شده است، بهنظر شما دولت ایشان تا چه حد توانسته است در زمینه اجرای طرحها و لوایح مصوب مجلس موفق باشد.؟
ج - من دولت را نسبتاً موفق میدانم اما نه موفق کامل و این عدم توفیق را براثر ضعف یا بیلیاقتی دولت نمیدانم. در مجلس گاهی چیزهایی تصویب میشود که بلند پروازی است؛ دلیل آن هم وارد نبودن خیلی از نمایندگان در کارهای اجرائی است؛ زیرا بسیاری از نمایندگان افرادی هستند که کارهای اجرائی نداشتند یا بعضیها معلم، خطیب و یا استاد دانشگاه بودهاند. بنابراین گاهی پیش میآید که توقعات مجلس از سطح کشش اجرایی کشور بالاتر است.
به همین دلیل یک مقدار ضعف تجربه و کمبود تجربه در مجریان ما وجود دارد که حسننیت و پرکاری آنها مقداری از آن را جبران میکند و در عین حال آن حد نصاب مطلوب را بدست نمیآورند. از سوی دیگر جنگ هم مسأله بسیار مهمی است، این که ما توانستیم در حال جنگ روال عادی زندگی را در کشور حفظ کنیم بدون اینکه مالیاتها را مالیات جنگی تعیین کنیم و از اداراتمان توقع کار فوقالعاده مجانی بکنیم و بدون این که بسیج عمومی امکانات اقتصادی را مطرح کنیم، کار خیلی بزرگی است.
دولت اکنون بخش عظیمی از نیروهایش را در جبهه خرج میکند؛ مثلاً در یک عملیات ممکن است چند هزار کامیون از طرف دولت برای یکی دو ماه در جبهه بمانند یا چند اسکله را همیشه در بنادرمان به تخلیه وسایل جنگی اختصاص دهیم. همچنین بسیاری از نیروهای کارآمد ادارات، داوطلبانه به جبهه میروند یا بخش عظیمی از کادر پزشکان بیمارستانها را به مجروحان جنگی میدهیم. هم چنین گروههای فنی را در جهاد سازندگی و نقاط دیگر در پشت جبهه خرج میکنیم، بنابراین از توان اجرایی دولت و کارهای عادی کشور کاسته میشود. اضافه بر این حدود یک چهارم بودجه صرف جنگ میشود و اگر این یک چهارم به طرف کارهای عادی برود، شما میدانید چه تحولی به وجود میآورد، اداره دو میلیون آواره ناشی از جنگ بردوش دولت سنگینی میکند، اکنون پنج استان ما را جنگ تقریباً نیمهفلج کرده است. همه اینها را در نظر بگیرید، دولتی با شرایط جنگی نیازهای جدید انقلاب و فشارهای مختلف این کارها را انجام میدهد به اضافه 1/5 میلیون آواره افغانی و صدها هزار آواره عراقی و انصافاً باید کار قوه مجریه را که تا این حد کشور را به طور عادی حفظ کرده است مهم حساب کرد، این مجلس، قوه قضائیه و یا شورای نگهبان نیست که این کارها را انجام میدهد بلکه این دولت است که آنها را انجام میدهد. نباید گفت دولت ضعیف است بلکه باید گفت مشکلات زیاد است.
س - خبرنگار تلویزیون سی بی اس آمریکا: آیا نیروی هوایی شما میتواند با نیروی هوایی کشورهای دیگر به غیر از عراق مقابله نماید؟
ج - بعد از چهار سال جنگ، نیروی هوائی ایران از روزهای اول از لحاظ کارآیی قویتر است و ما کارهای مهمی را با نیروی هوایی در عملیات برون مرزی میتوانیم انجام دهیم، منتهی ما در کاربرد نیروی هوائیمان یک مقدار به دلیل وابسته بودن در قطعات نیروی هوایی به کشورهایی مثل آمریکا احتیاط میکنیم و وضع نیروی هوائی ما الحمدللّه خوب است و در این مورد نگرانی نداریم.
س - خبرنگار خبرگزاری فرانسه: آیا فکر میکنید بحث و بررسی پایان جنگ در مجلس دوم محتمل باشد؟
ج - هیچ وقت این طور نیست که اول مجلس تصمیم بگیرد. قانون اساسی ما میگوید اگر بنا باشد فرمان متارکه جنگ داده شود، اول فرمانده کل قوا است که اعلام ختم جنگ را میکند و بعد مجلس باید صلح را تصویب کند و ما امیدواریم که جنگ را زودتر خاتمه دهیم و پیروزی آنچنان باشد که احتیاج به تصویب مجلس نداشته باشد و خود به خود ملت عراق آزاد بشوند.
س - خبرنگار اطلاعات : از جمله مصوبات مجلس یکی لایحه دستورالعمل اجرایی بیانیه الجزایر بود، شما به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی تا چه حد اجرای مفاد این بیانیه با مصوبه مجلس را عملی میدانید؟
ج - آمریکاییها به خاطر دستِ بازی که در کارهای حقوقی و کارهای سیاسی در هلند دارند مکرر از مصوبات مجلس ما تخلف کردند؛ حدود 18 مورد تخلف اصولی کردند. در مواردی شکل این مصوبه از سوی آنان نقض شده است، ما هم بهآنها اخطار کردیم.
آقای مهندس موسوی هم اخطار کردند که آقای خامنهای در نمازجمعه اعلام کردند که اگر آن سیاستها پا برجا باشد و بخواهد ادامه بدهد، ما ناچاریم که تجدید نظر بکنیم. ما مایلیم که مسائل اختلافی و حقوقی خود را با هر کس در دنیا عادلانه حل و فصل کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
س - خبرنگار سازمان خبری هلند: مجلس جدید بدون نخستوزیر سابق آقای بازرگان و طرفداران وی تشکیل خواهد شد، به نظر شما تا چه حد آنها در کار مجلس ایجاد اخلال میکردند؟
ج - اوایل کار مجلس، کارهایی میکردند، چون بنیصدر اینجا بود و اینها هم که با گروهکها و منافقین همکاری داشتند و میدیدند که اکثریت مجلس با آنها نیست، تصمیم گرفته بودند که مجلس را از کار بیاندازند و مطرح کردند که چه کسی باید برود و نتیجه گرفتند که مجلس باید برود و بعد بنبست را مطرح کردند و گاهی اگر لایحهای را قبول نداشتند، نمیآمدند و در مجلس شرکت نمیکردند و در نتیجه مجلس را از اکثریت میانداختند، اما بعد از عزل بنیصدر و این که نمایندهها متوجه شدند که آنها دارند اخلال میکنند، به طور کلی موضع آنها در جامعه ضعیف شد. آنها در مجلس آن قدر اقلیت دارند که بود و نبودشان خیلی مؤثر نبود و شرکت آنها در مجلس آن قدر هم مهم نبود، ما دلمان میخواهد آنها در جامعه باشند و خدمت بکنند.
س - خبرنگار روزنامه صبح آزادگان: چه طرح و لوایحی بهطور مشخص از نظر کار مجلس دوره دوم در اولویت قرار دارد و همچنین از نظر شما مجلس دوم چه تفاوتی با مجلس اول خواهد داشت؟
ج - اولویتها بسته به مجلس آینده است. آئیننامه مجلس این طور است که مجلس دوم که تشکیل شد لوایح گذشتهای که باقی مانده است آنها را باید 10 نفر از نمایندهها پیشنهاد بدهند و مجلس باید تصویب بکند. همین طور دولت اگر میخواهد لوایح قدیم به کار خودش ادامه دهد، باید درخواست کند. این بستگی دارد به مجلس و نمایندگان و در مورد تفاوتها باید بگویم که الان نمیشود پیشبینی دقیق کرد. طرز تفکر و اطلاعات نمایندگان جدید را نمیدانم و در آینده روشن خواهد شد، اما در مجموع تفاوت زیادی بین این دو مجلس نخواهد بود. یک مقدار مسئولین اجرایی در مجلس دوم بیشتر خواهند بود و ترکیب روحانی و غیر روحانی هم مثل گذشته است و روحانیونی که میآیند 4 تا 5 سال سابقه کار داشتهاند.
س - خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن: شورای نگهبان به دفعات مصوبات مجلس را رد کرده است، با توجه بهاین نکته آیا مجلس شورای اسلامی میتواند نتایج مذکور را منعکس کند؟
ج - اکثریت مردم ما مسلمان هستند و دلشان میخواهد که قوانین اسلامی باشد. چیزهایی که مردم از آن حمایت میکنند اینهاست. شورای نگهبان قضاوت اسلام را با قانون اساسی منعکس میکند. البته ممکن است ما اختلاف نظر داشته باشیم با بعضی از اعضاء شورای نگهبان در بعضی از مسائل. مواردی هست که مجلس تصویب میکند و شورای نگهبان قبول نمیکند، در آینده از اینگونه مسائل داریم. اما در کل، این را به نفع میدانیم؛ یعنی اعتمادی که از ناحیه وجود شورای نگهبان برای ملت ماست و ملت مطمئن هستند که قانون غیراسلامی تصویب نمیشود و وقتی شورای نگهبان چیزی را تصویب میکند آنها مطمئن هستند که مال خودشان است و حق است و نگرانی ندارند و در کل وجود شورای نگهبان را بسیار مفید میدانیم.
س - خبرنگار مجله شاهد ارگان بنیاد شهید: به طور حتم مردم باید با نمایندگان خود ارتباط داشته باشند، در دور دوم مجلس برای ارتباط نمایندگان با مردم و رسیدگی به مسائل آنها چه تدابیری گرفته شد؟
ج - طبیعت کار مجلس این است که نمایندهها در این زمینهها باید با مردم خودشان ارتباط داشته باشند و خواستههای مردم را در مجلس و کمیسیونها مطرح کنند. در دوره گذشته به خاطر تروریسمی که بود این ارتباط قدری ضعیف شد و یکی از ضررهایی که از ناحیه تروریسم وارد شد همین بود.
به همان نسبتی که امنیت بالا برود، ارتباط نمایندگان هم بیشتر میشود و نمایندگان خواستههای مردم را به مجلس میآورند به اضافه اینکه روابط عمومی هم کار آمارگیری دارد که از مردم نظرخواهی میکنند و آن را به کمیسیونها و به نمایندهها میگویند و نمایندهها بدانند مردم چه میگویند.
س - خبرنگار مجله مرزداران: نظر مجلس درباره مرزبانی ژاندارمری و مبارزه با قاچاق و قاچاقچیان بینالمللی چیست؟
ج - مجلس قاطع است که با قاچاقچیان مبارزه شود. مجلس امسال بودجه خوبی هم برای مرزها به کار گرفته و وزارت کشور فعالیت خوبی کرده و ما جادههای مرزی فراوانی کشیدیم و پاسگاههای زیادی درست کردیم، ژاندارمری را تقویت کردیم، نیروهای مرزی را تقویت کردیم و مبارزه با قاچاق برای اولین بار در کشور ما، سازماندهی شد.
اطلاعات مرکزی را درست کردند که مقطعی مبارزه نکنند و مثل مبارزه با تروریسم که اطلاعات و برنامهها هماهنگ شده، همه قاچاقچیها شناسایی میشوند و با این شکل مبارزه با قاچاقچی، من فکر میکنم تا یکی دو سال دیگر جمهوری اسلامی آنچنان مسلط شود برآنها که دیگر آنها تحرک خود را از دست خواهند داد.
س - خبرنگار خبرگزاری فرانسه: در ملاقاتی که شما با یگان دریایی سپاه پاسداران داشتید، از عملیات ژاپنیها و کماندوهای خودکشی در جنگ جهانی دوم یاد کرده بودید. آیا این بهاین معنی نیست که سپاهیان انقلاب نیز میتوانند در عملیات خودکشی با کشتیهای حامل مواد منفجره علیه ناوگان آمریکا، انگلیس یا فرانسه که قصد دخالت در منطقه را داشته باشند شرکت کنند؟
ج - ما کلمه انتحار را هیچگاه بکار نمیبریم، بلکه ما شهادت را مطرح میکنیم ما معتقدیم کسانیکه در راه هدفشان شهید میشوند بهترین زندگی جاوید را بدست میآورند و این واژهها با آن خیلی فرق دارد و ما هم اینگونه شهادت را حیات میدانیم، انتحار نمیدانیم.
اما اصل مطلب درست است؛ یعنی ما میدانیم ابرقدرتها با اسلحههای پیچیدهای که دارند، ما در جنگ کلاسیک بر آنها پیروز نمیشویم طبعاً باید چیزی داشته باشیم که آنها ندارند و آنچه ما داریم، آنها ندارند، این روحیه شهادتطلبی است که همه جا استفاده میکنیم. در همین جنگ عراق از این روحیه استفاده میشود، دقیقاً اگر یک روزی ما با آمریکاییها طرف شویم، از این روحیه به هر نحوی در سراسر دنیا استفاده خواهد شد.
س - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: آمریکا در بیروت نشان داد که قدرت پایداری در مقابل مشکلات را ندارد، با این حساب اتکای مرتجعین منطقه به پشتیبانی آمریکا تا چه حد میتواند برای آنها اطمینان بخش باشد؟
ج - خوب اگر آمریکا ندارد، مرتجعین منطقه کمتر از آن ندارند و آنها روی این حساب، به هم کمک میکنند و این طبیعی است که آنها متکی به آمریکا باشند و آمریکا هم از آنها استفاده بکند ولی ملتها اگر صاحب قدرت شوند هیچ چیز نمیتواند ایشان را قادر به اطاعت از خود کند.
س - خبرنگار خبرگزاری رسمی ایتالیا: بعضی از رسانههای گروهی خاص، اعلام کردند که هواپیماهای ایرانی به کشتیهای نفتی در خلیجفارس حمله کردهاند، مقامات دولتی ایران این خبر را رسماً تکذیب نکردند، جنابعالی به عنوان ریاست مجلس و نماینده حضرت امام در شورایعالی دفاع در اینمورد توضیح لازم را بفرمائید؟
ج - ما سیاست جنگ را میگوئیم و سیاست ما ایناست که در خلیجفارس اگر به کشتیهای نفتی حمله کردند به خودمان حق میدهیم که راههای نفتی را ناامن کنیم اما اینکه آن کشتی را چه کسی زده این مطلبی است که جداگانه باید گفته شود، ولی سیاست قطعی ما همین است اگر آنها راه ما را ببندند ما راه دیگری را میبندیم.
س - خبرنگار کیهان عربی: با توجه به دیدار آقای خدام از تهران، آیا پیشنهاد بهبود روابط رژیم عراق با جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی شده است و آیا در این دیدار پیشنهاد آن آمده است؟
ج - ما مایل نیستیم که روابطمان با عربستان سعودی تیره باشد. در این باره هم با آقای خدام مذاکره شد. آقای فهد نامهای نوشته بودند به آقای حافظ اسد و ایشان هم خواسته بودند چارهجویی بکنند در این مسأله، آقای اسد که همراه ما هستند در این جنگ، نمیخواستند اظهاری بکنند که ما قبول نداشته باشیم.
این مسافرت انجام شد که نظرات ما را بفهمند. ما واقعاً با کویت و عربستان چه باید بکنیم، آیا قصد توسعه جنگ داریم؟ ما نظرمان را گفتیم. ما قصد توسعه جنگ را نداریم و کویت و عربستان خودشان را بکشند کنار. ما میدانیم که کویت و عربستان به نیابت از عراق دارند نفت میفروشند و با پول نفت آنهاست که براین موشکها به کشور ما میخورد، در عین حال عکسالعمل نشان ندادیم. ولی توقع ما این نیست که وقتی یک کشتی عربستان را که به خاطر اینکه از خارک عبور کرده در دریا میزنند، عربستان آن را محکوم نکند. خوب! عربستان باید عراق را محکوم کند. دو کشتی عربستان را زدند و به جای اعتراض، زکییمانی گفت: "خلبانهای عراقی از بالا نمیبینند که کشتی مال کیست و کشتیهای ما نروند در خارک". بنابراین صدام اعتراف کرده که کشتی او را زده و اعلام کرده که از آواکسهای عربستان استفاده کرده است.
عربستان هم در این کار شریک بوده است. هم پول موشکها را داده، هم آواکسهای عربستان اطلاعات دادند، هم وزیر نفتش تأیید کرده، هم در بیانیه رسمی بعدی خود عراق را محکوم نکرده است. اینها بیایند محکوم کنند و خودشان را بکشند کنار تا اینکه ما هم سیاست خود را عوض کنیم.
س - خبرنگار مجله زن روز: پیرامون اقدامات مجلس در مورد ایجاد تسهیل امر ازدواج و دیگر مسائل خانواده توضیح دهید.
ج - تأمین حقوق خانواده از نظر اسلام و قانون اساسی، کار نیمه وقت بانوان و امکانات دیگر از قبیل تهیه و تأمین مسکن برای افرادی که ازدواج میکنند از تصمیمات مجلس بوده است.
س - خبرنگار مجله اطلاعات هفتگی: مرحله دوم انتخابات مجلس با استقبال کمتری از دوره اول مواجه شد، علت آن را شما چگونه میبینید؟
ج - چون دوره اول از جهات مختلف توسط گروهکها و ... تحریم نشده بود، مردم به خاطر بعد سیاسی قضیه و اعلام وجود خود، شرکت وسیع کردند. اما در مرحله دوم آن حالت سیاسی خودش را از دست داد و تعداد کاندیداها هم پایین آمد و عدهای از آنها را هم مردم قبول نداشتند و رأی خود را به افراد قبلی داده بودند، الان در مملکت ما رأیگیری جنبه سیاسی دارد. مردم برای حمایت از جامعه اسلامی میآیند پای صندوق و رأی میدهند.
س - خبرنگار روزنامه تهران تایمز: با توجه بهاهمیت تبلیغات خارج از کشور و نابسامانیهای موجود در آن، چرا مجلس در این باره تصمیماتی نگرفت و مسئولیتهای وزارتخانهها و نهادهای مشخص را روشن نکرد؟
ج - مجلس در این مورد خیلی کار کرد، امام دستور دادند که تبلیغات ما در خارج تحرک پیدا بکند. در مجلس هم این حرکت آمد، خود نمایندهها مسافرت زیادی کردند. بودجهای که از مجلس خواستند تصویب کرده و برای لوایحی که میآورند؛ مثل وزارت ارشاد، وزارت خارجه تصویب میشود.
البته قدرت تبلیغاتی دشمن در مقابله با ما، قابل مقایسه نیست. ما امکانات کمی داریم و ضمناً نیروی زیادی تربیت نکردیم و در کل سیاست ما این است که تبلیغات خارجی را تقویت کنیم و اهمیت میدهیم برای برنامههای برون مرزی خودمان.