مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسایل مختلف جنگ و ماجرای مک فارلین

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسایل مختلف جنگ و ماجرای مک فارلین

  • دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۶۶

س ـ روزنامه هفتگی هورسو چاپ آلمان غربی: در سئوال اول اشاره می کنم به حادثه ای که در تلویزیون جمهوری آلمان پیش آمد و موجب ناراحتی در کشور شما شده است که بسیاری از مردم آلمان انتقاد کردند. برنامه که از تلویزیون آلمان پخش شد، دولت ایران تقاضا کرده است که دولت آلمان از ایران معذرت خواهی بکند، آیا گمان نمی کنید که به خاطر اینکه آزادی مطبوعات و آزادی سخن در دو کشور با هم اختلاف دارد بهتر بود که این مسأله در سطح پائین تری حل می شد، به نظر شما روابط کشور آلمان و کشور ایران در آینده چگونه ادامه خواهد یافت؟
ج ـ در مورد سئوال اول، معنی آزادی در تعریف دولت آلمان چیست؟ مثلاً اهانت کردن به رهبرانی که مقدس هستند در نظر ملت ها و دولت ها آزادی است؟ و آیا این کار پسندیده است و آیا تعریف این است، که این تعریف خوبی ندارد و فکر هم نمی کنم این طور باشد، چرا که این اخلاق را از بین می برد.
به علاوه اینکه آن مسئله دروغ بود و یک شوخی ساده ای نبود و منظره ای را نشان داد که دروغ بود و دروغ در هیچ فرهنگی پسندیده نیست. و اینکه تند برخورد شد، شاید یک مقدار بیش از حد لازم برخوردها تند بود ولی شما در نظر بگیرید که ملت ما در ایران و مسلمانان در سراسر دنیا چه حدی برای امام ما احترام قائل هستند و تحقیقاً عواطفشان جریحه دار شد.
در مورد آینده روابط با آلمان ما امیدواریم روابط مان با دولت شما تضعیف نشود. خوب یک اشتباهی یک فردی انجام داد که گذشت، نباید بگذاریم بر روی روابط آینده ما تأثیر بگذارد. ما مایل هستیم که با آلمان روابط خوبی داشته باشیم.
خیلی چیزها مورد نیاز ماست که در آلمان هست، به علاوه سوابق طولانی در روابط ما هست و دلیلی نداریم که این روابط را تضعیف کنیم.

س ـ  تلویزیون ای بی سی آمریکا: گزارشاتی رسیده و یا احتمالاً شایعاتی بوده است که برای نخستین بار پاسداران انقلاب از اطاعت فرمان برای ادامه جنگ خودداری کرده اند و دلیل آنها این بوده است که تلفات انسانی در جنگ بسیار زیاد است، آیا چنین خبری صحیح است؟
ج - من فکر نمی کنم چنین خبری یا گزارشی بوده باشد برای اینکه پاسداران و بسیجیان ما داوطلبانه به میدان جنگ می روند، برعکس این ممکن است باشد که آنها عجله دارند که زودتر وارد جنگ شوند و ما کنترل می کنیم تا زمان مناسب برسد، من خواهش می کنم منبع این خبر را شما ذکر کنید.

س ـ خبرنگار ای بی سی آمریکا: همان طور که عرض کردم این ممکن است یک گزارش و یک شایعه باشد و من اجازه ندارم عرض کنم که این را از کجا شنیدم.
ج - ما این جور خبرها را فکر می کنیم القای یک مطلب برای ایجاد شایعه هست.

س ـ تلویزیون ای بی سی آمریکا: سئوال دیگر من راجع به گروگان های آمریکایی در لبنان هست و آیا اینکه دولت ایران آماده هست که فعالانه برای آزادی گروگان هایی که در لبنان هستند تلاش کند، گروگان های آمریکایی و غیرآمریکایی از جمله تری ویت انگلیسی که هنوز در لبنان است؟
ج - ما این را بارها اعلام کرده ایم که آمادگی داریم، اگر احساس کنیم طرف ما در حالت دشمنی با ما نیست ولی متأسفانه وضع رفتار کشور شما این طور نشان می دهد که در حال خصومت با ماست و حتی در همان دورانی که تلاش می کرد که ما کمک کنیم برای آزادی گروگان ها، شیطنت هایی کردند که نشان خصومت بود.
ما نشانه هایی می بینیم که آمریکایی ها تمایلی هم دارند که نه مردم آمریکا، بعضی از مسئولان آمریکایی که گروگان ها باقی بمانند برای اهداف سیاسی که ما هنوز نفهمیدیم چرا، احتمالاً برای بهانه دخالت ها و تبلیغات.

س - روزنامه دی ولت: نقش جنابعالی در تلاش های جنگی جمهوری اسلامی ایران بخصوص در مجموع عملیات کربلا چیست؟
 ج - من نماینده امام در شورای عالی دفاع هستم و کمک هم می کنم برای مسائل جنگ مثل همه ملت ایران.
برای تدارک جنگ، برای برنامه های جنگ، برای مسائل سیاسی جنگ و از این کارهایی که از من ساخته است در جنگ کمک می کنم.

س - روزنامه دی ولت: در کنفرانس مخالفان عراقی که در ماه دسامبر در ایران برگزار شد در مطبوعات خبری بود که مخالفان ترجیح می دهند که یک ائتلافی از نیروهای مختلف عراقی در عراق به حکومت برسند و آن را به هر شکلی از یک جمهوری اسلامی ترجیح می دهند. دولت ایران نظرش در مورد این راه حل برای پایان جنگ چیست و اصولاً چه نوع رژیمی را برای عراق ترجیح می دهند؟
ج - اینکه ایشان می گویند که معارضان عراقی ترجیح می دهند که جمهوری اسلامی نباشد این نبود، آنها قطعنامه شان را منتشر کردند و خلاف ادعای ایشان آنجا هست. اما نظر جمهوری اسلامی این هست که هر چه ملت عراق بخواهد همان باشد. یعنی ما مایل نیستیم که نظرات مان را بر مردم عراق تحمیل کنیم. بعد از سقوط صدام و حزب بعث ملت عراق باید تصمیم بگیرند. البته ما به دلیل اینکه مردم عراق هم مثل مردم ایران مسلمان هستند ما مایل هستیم که در عراق هم حکومت اسلامی باشد و این در صورتی است که مردم بخواهند و اگر مردم نخواهند ما نمی توانیم و نمی خواهیم تحمیل کنیم. در ایران هم حکومت اسلامی را مردم خواستند و رأی را مردم دادند و رفراندوم اولی که در انقلاب شد نزدیک 99 درصد رأی دهندگان گفتند حکومت اسلامی.
س - صدای جمهوری اسلامی ایران: شما فکر می کنید آمریکا شکست و قتل عام خودش را در ویتنام و همچنین شوروی در افغانستان تکرار خواهند کرد یا اینکه به خلیج فارس نزدیک نمی شوند، اضافه می کنم به عنوان یک خبرنگار، خبر موثق دارم که ریگان دیشب اصلاً نخوابیده چون مطلع شده شما امروز مصاحبه مطبوعاتی دارید.
ج - قسمت اول سئوال شما که گفتید تکرار می شود مسائل ویتنام یا افغانستان در خلیج فارس، خیلی بعید است چرا که در ویتنام نتیجه به دست آمریکا نیامد که آمریکا را تشویق کند که آن مسائل تکرار شود و شوروی ها هم که در افغانستان معلوم است که پشیمان هستند و ثمره ای به دست نیاورده اند و به علاوه خلیج فارس هم مثل افغانستان و ویتنام نیست، اینجا مشکلات بیشتری جلوی راه آنها خواهد بود و من خیلی بعید می دانم.
در مورد سئوال آخر شما شبیه همان سئوال خبرنگار آمریکایی بود و شما باید مدرک آن را بگویید چون بدون مدرک نمی توانید بگویید و این هم بعید است که آقای ریگان این قدر از مصاحبه بترسد که خوابش نبرد.

س - روزنامه واشنگتن پست: اخیراً اخباری بوده است در رسانه های ایران و همچنین از بعضی دیپلمات های مقیم تهران که اشخاصی که ادعا می کردند نمایندگان آقای ریگان هستند با شما تماس تلفنی داشتند همین اواخر حتی در ماه مارس تلاش می کردند جنابعالی را قانع کنند که با ریگان تماس بگیرید به امید آنکه در روابط ایران و آمریکا بهبودی حاصل شود. آیا چنین پیامی دریافت داشته اید، اگر پاسخ مثبت است چه کسی و پاسخ جنابعالی چه بوده است و چگونه روابط ایران با آمریکا در آینده می تواند بهبود یابد؟
ج - در مورد سئوال اول این اواخر نبود چند هفته بعد از همان ماجراها بود که همان روزها من خودم اعلام کردم، کسی با تلفن و با آدرس مشخص به دفتر مجلس تلفن کرده بود و شماره تلفنی داده بود از کاخ سفید و درخواست کرده بود که من با آن تلفن با شخص آقای ریگان صحبت کنم و اضافه کرده بود که اگر احیاناً در آن ساعت آقای ریگان نبودند شخصی به نام دیگر آن تلفن را جواب می دهند بعدهم ما تحقیق کردیم، این تلفن از کاخ سفید بود. شماره تلفن هم الان در دفتر من هست. اسم آن شخص را هم داریم ولی چون آن تلفن کننده به ما گفته اسمش را نگوییم اسم ایشان را نمی گوییم.
در مورد روابط ما با آمریکا این را مدتی پیش امام اعلام کردند و من هم مکرر گفتم که ما فکر نمی کنیم تا قیامت باید روابط با آمریکا قطع باشد. قطع روابط ما از آمریکا شروع شد، اول آمریکا روابطش را قطع کرد، بعد از آنکه شاه را به آمریکا بردند و اینجا دانشجویان ما عکس العمل نشان دادند وقتی که آنها شروع کردند برای ما فرصت مناسبی پیش آمد برای اینکه سیاست آمریکا در ایران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب موذیانه هست و هنوز هم هست، ما این لقب شیطانی که به آمریکا دادیم نخواستیم اغراق کنیم، یعنی سیاست شما الان به ما ضرر می زند. شما می دانید اموال ما را آنجا بایکوت کرده اید به هیچ دلیلی، اموال ماست و پول آن را داده ایم چرا به ایران نمی آید و یا توطئه هایی که می شود و تبلیغات دروغی که می شود و حمایت که از دشمنان ما می شود، آن روزهایی که با ما رابطه داشتید در سفارتخانه هایتان اسنادی را منتشر کردیم و آنجاها مرکز توطئه ای علیه ما بود.
ما اگر مطمئن شویم که آمریکا قصد شیطنت با ما ندارد و به ما ثابت شود، ما حاضریم رابطه برقرار کنیم ولی به نظر ما بسیار مشکل است چون در همین دوره کوتاهی که درباره این گروگان ها با ما تماس داشتند چند کار شیطنت آمیز انجام دادند که یک نمونه اش این بود که مخفیانه دست اسرائیل را در این جریان گذاشته بودند که می دانستند ما متنفریم و دیگر این بود که همین مبلغ مختصری که معامله شده بود چند برابر قیمت پول از ما می خواستند و چیزهای دیگری که تا به حال گفته ایم و بعضی ها را هم نگفته ایم.
به هرحال ایجاد رابطه با آمریکا مشروط به این است که آمریکا دست از شیطنت بردارد و یکی از مشکل ترین کارهایی که در بین ما و شما الان هست مسئله اسرائیل است، اگر آمریکا بخواهد بی حدوحصر از اسرائیل حمایت بکند همان طور که الان می کند خیلی مشکل است که بتواند با ایران رابطه برقرار کند.

س - روزنامه واشنگتن پست: تلفنی که جنابعالی به آن اشاره کردید در چه زمانی اتفاق افتاد، آیا یک بار بود یا چند بار و آیا دولت ایران احساس می کند که تماسهایی که با آمریکا داشته ارزش داشته است، و ایران توانسته است در نتیجه تماسها تسلیحاتی را بدست آورد و آیا جنابعالی خوشحال هستید که ریگان را بازی داده اید و موجب شرمندگی او در آمریکا شده اید؟
ج - تاریخ آن تلفن همان موقعی بود که من خودم اعلام کردم، همان زمانی بود که کنفرانس معاودین عراقی در تهران بود. و بعد از آن تلفنی نبوده و در مورد اینکه ما خوشحال باشیم از این مقدار برخوردی که با آمریکایی ها شد، چیزی به دست نیامد که خوشحال باشیم و فقط یک آزمایشی بود.
بعد از مدتی که آمریکایی ها از طریق واسطه اصرار می کردند که سیاست شان نسبت به انقلاب اسلامی تغییر پیدا کرده است، چیزی که در این جریان به دست آوردیم چیز مهمی نبوده است. و همان طور که گفته ام و در اسناد شما نیز می باشد، مجموعاً حدود 2 هزار موشک «ناو» بوده است که این نوع موشک را در حال حاضر در ایران می سازیم. بنابراین چیز باارزشی برای ما تلقی نمی شود. تعداد کمی هم از قطعات سیستم «هاگ» بود که ما خودمان در داخل کشور قطعه سازی تجهیزات را داریم و البته به بعضی از قطعات نیاز وجود دارد. اما آن قدر این مسأله برای ما ارزش نداشت، ولی آزمایش برای ما ارزشمند بود. شما بیشتر سود بردید چون ما کمک کردیم چند نفر از گروگان ها آزاد شدند و اگر آمریکایی ها به وعده خودشان وفا می کردند، قرار بود که بعضی از دوستان لبنانی ما را که کشورهای تحت نفوذ شما، الان در اسارت دارند، آمریکا با نفوذ خودش آنها را آزاد کند و شاید اگر به وعده خودش وفا می کرد، تعداد بیشتری از گروگان ها نیز آزاد می شد.
چرا ما باید از اینکه باعث ایجاد دردسر برای سردمداران کاخ سفید و آقای ریگان باشیم، خوشحال باشیم. ما از این قضیه واقعاً خوشحال نیستیم و چنین قصدی نداشتیم و این را بیشتر رسانه های خود شما و رقبای آقای ریگان و حزب رقیب ایشان به وجود آوردند که شاید آنها خوشحال باشند.

س - روزنامه لس آنجلس تایمز: جنابعالی اشاره فرمودید که آمریکا در جریان گروگان ها چند حرکت شیطنت آمیز داشت، با وجود این در پاسخ به سئوالی فرمودید که ایران هنوز آماده است که در این زمینه به آمریکا کمک کند، سئوال این است که در حال حاضر ایران چگونه آماده است در این طریق اقدام نماید؟
ج - من مکرر گفتم که ما یک علامت گذاشته ایم برای اینکه آمریکا حسن نیت خودش را ثابت بکند و آن این است که اموالی که برخلاف حق و قانون از ما در آمریکا مسدود شده، آزاد کند که این عمل به عنوان حسن نیت محسوب می شود و ما نیز نزد مردم لبنان شفاعت می کنیم که گروگان ها را آزاد کنند. البته اینکه حالا مردم لبنان از ما این شفاعت را بپذیرند ما مطمئن نیستیم چون قبلاً آمریکا نسبت به آنها وعده خودش را جامعه عمل نپوشانده است.

س - نشریه اینکواری چاپ لندن: با توجه به دیدارهای برخی از سران کشورهای خلیج فارس با جناح های مخالف رژیم عراق و احتمال تغییرات سیاسی در رژیم عراق، آیا ایران می تواند از طریق کانال های سیاسی حقوق خود را به دست بیاورد و این مسأله تا چه اندازه امکان پذیر می باشد؟
ج - البته رسیدن به آن مطلب محال نیست. ما معمولاً وقتی که حمله ای می کنیم و ضربه ای می زنیم سپس یک مقداری صبر می کنیم، شاید حامیان عراق توجه بکنند و حقوق ما با فشار آنها داده بشود. حالا نیز مأیوس نیستیم که چنین چیزی صورت بگیرد ولی تجربیات گذشته نشان داده است که اگر زوری در کار نباشد و ترسی از ادامه جنگ نداشته باشند، آنها ـ عراق - تسلیم نمی شوند و جاهای دیگر این گونه نشان داده است، وقتی که جنگ خاموش شد هیچ کس حاضر نمی شود که حق دیگری را با مذاکره بدهد. همان طور که در اسرائیل می بینید از سال 68 که جنگ متوقف شد، تاکنون اسرائیل یک قدم هم از اراضی اشغالی عقب نرفته بلکه جلوتر هم آمده است. ولی ما هر باری که حمله می کنیم، مقداری هم صبر می کنیم تا شاید نتایج سیاسی داشته باشد.

س - خبرگزاری فرانسه: جنابعالی سال گذشته اغلب می گفتید که امسال، سالی است که ضربه نهایی را به عراق وارد خواهیم کرد، امسال را چگونه می نامید؟
ج - تعبیر ضربه نهایی را بیشتر رسانه های گروهی از شعارهایی که در زبان مردم بود گرفته و پخش کردند، ما ضربه سرنوشت ساز گفتیم. من خودم در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران توضیح دادم که ما ضربه سرنوشت ساز خواهیم زد و آن کار را نیز انجام دادیم و همان طور که در عملیات کربلای - 5 مشاهده کردید یک عملیات و ضربه بسیار کاری انجام گرفت و در نتیجه این عملیات، ماشین جنگی رژیم عراق واقعاً آسیب دیده و راه را برای پیروزی های بیشتری باز کرد.
ما گفتیم که امسال (66) سال بهره گیری از ضرباتی است که در سال گذشته بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد آوردیم.

س - روزنامه رسالت: در قبال تردد نفتکش های حامل پرچم آمریکا و شوروی از حوزه آبهای خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران چه عکس العملی نشان خواهد داد؟
ج - تردد کشتی های نفتکش برای ما مسأله ای نیست. این کشتی ها می توانند از خلیج فارس تردد کنند و آزاد است و حتی کشتی های جنگی نیز از این منطقه رفت و آمد می کنند. آنچه که در حال حاضر مطرح می باشد این است که اگر کشورهای جنوب خلیج فارس بخواهند بدین گونه عمل بکنند که عراق به کشتی های ما حمله بکند و با حیله ای که آمریکا و شوروی کرده است، بخواهند جلوی مقابله به مثل را بگیرند، طبعاً دست ایران نیز بسته نخواهد شد. البته تا به حال ما در هیچ موردی مسئولیت زدن هیچ کشتی را قبول نکردیم و هیچ موردی وجود ندارد که بشود اثبات کرد که جمهوری اسلامی ایران کشتی را زده باشد. ولی در خلیج فارس مقابله به مثل شده است. و من فکر نمی کنم که چنان چه نفت بعضی از کشورهای خلیج فارس روی کشتی آمریکا یا شوروی برود مصونیت پیدا می کند. چرا که مقابله به مثل به هر حال انجام می گیرد و ما وحشتی نداریم از اینکه یک کشتی دیگری آنجا حاضر باشد و قبلاً هم این مسأله را اعلام کردیم.

س - مجله «العالم» چاپ لندن: چنین به نظر می رسد که ابرقدرتها و برخی کشورهای منطقه می کوشند که شما را به بحرانی کردن منطقه خلیج فارس بکشانند، حضور ناوگان آمریکا و ارسال ناوچه های ایتالیا و دعوت کویت از مسکو و واشنگتن و پیشنهاد عربستان سعودی جهت خرید ناوهای جنگی نشانگر وقوع یک رویارویی نظامی در منطقه است. نظر شما در مورد این تغییر و تحول چیست. به علاوه موضع شما نسبت به کنفرانس جناح های فلسطینی در الجزایر چیست و پیرامون کنفرانس بین المللی مبنی بر ایجاد راه حل جهت مشکل خاورمیانه چه نظری دارید و اختلاف موجود میان گروه های فلسطینی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج - در مورد اینکه برخی از کشورهای منطقه و ابرقدرتها می خواهند در منطقه خلیج فارس بحران ایجاد بکنند، باید بگویم که اینها یک مقدارش هیاهو و ایجاد ارعاب است و خود آنها می دانند در این منطقه چیزی به دست نخواهند آورد ولی احتمال دارد که اینها بخواهند برای نجات صدام بحرانی ایجاد بکنند و ما هم آمادگی کامل برای مواجه شدن با چنین بحرانی را داریم.
و اینکه از این بحران چه نتیجه ای می گیرند، نظر من این است که هم امنیت کشورهای جنوب خلیج فارس از دست خواهد رفت و نیز امنیت اقتصادی دنیا. و اگر چنانچه چنین بحرانی روی دهد، نفت از منطقه خلیج فارس خارج نخواهد شد.
در مورد فلسطین ما مایل هستیم که همه جناح های فلسطینی متحد شده و یکپارچه برای نجات فلسطین مبارزه کنند و هرکس بخواهد این اتحاد را به وجود بیاورد ما نیز کمک خواهیم کرد. اما یک مطلبی به چشم می خورد و آن این است که الان یک تلاشی در کار است که جمهوری اسلامی و اسلام را برای کشورهای عربی منطقه بزرگ جلوه دهند و اینها را دعوت می کنند که با اسرائیل کنار بیایند و آماده باشند برای مواجه شدن با خطر اسلام که البته این کلاهی است که بر سر اینان می گذارند. اینجا هیچ خطری نیست بلکه ما پشتیبان کشورهای اسلامی خواهیم بود. و بعد از جنگ برای ایجاد امنیت در منطقه پیش قدم خواهیم شد و امنیت به نفع ما است و ما امیدواریم که این حیله برای کشورهای عربی منطقه و فلسطین کارساز نباشد.

س - تلویزیون ان. اچ.ک ژاپن: در یکی از مصاحبه های خودتان گفته اید که گزارشی در مورد سفر مک فارلین در حال تهیه می باشد آیا این گزارش آماده شده است؟ همچنین نوارهای مربوط به مذاکرات مک فارلین چه زمان منتشر خواهد شد؟ همچنین نقشه هایی که مک فارلین به شما نشان داده است که شوروی می خواهد به ایران حمله کند در چه زمانی منتشر خواهد شد؟
ج - گزارش سفر مک فارلین به ایران در حال تهیه می باشد و در زمان مناسب منتشر خواهد شد و شاید آمریکاییان در این مدت بیشتر حرف بزنند و بعد ما اسناد را منتشر می کنیم تا حقایق گویاتر باشد.
در مورد نقشه ای که گفته می شود باید بگویم که مک فارلین هیچ نقشه ای به ما نداده است بلکه این نقشه در برخوردها و پیغام های دیگری که آمریکا انجام داده به ما رسیده است. در آن نقشه خطوطی که آمریکاییان ادعا می کنند که روس ها از آنجا وارد می شوند و چه اهدافی را دنبال خواهند کرد تعیین شده است که این نقشه هم موجود می باشد و به طورکلی بعضی از دوستان ما پیشنهاد می کنند که ما مجموعه این مدارک را در یک غرفه ای در یکی از نمایشگاه های بین المللی که در آینده تشکیل می شود، به معرض نمایش بگذاریم و اگر این کار را مصلحت دیدیم عمل خواهیم کرد.

س - خبرگزاری جمهوری اسلامی: ادعا شده است که آمریکاییان از جریان مذاکرات با طرف ایرانی فیلم و نوار پیاده کرده اند، به نظر شما انگیزه طرح این موضوع چه می تواند باشد و تا چه حد این ادعا صحت دارد؟
ج - من بعید می دانم که در ایران چنین کاری شده باشد. ممکن است در بعضی از جاها فیلم و نوار تهیه کرده باشند ولی به هرحال اگر چنین کاری کرده باشند به نفع ما می باشد. ما آنچه را که واقعیت بوده تا به حال گفتیم و هر چه هم واقعیت ها بیشتر روشن شود، حرفهایی که ما زده ایم صحت آن بهتر روشن می شود. بنابراین ما از چنین ادعایی هیچ وقت نگران نمی شویم.

س - روزنامه آساهی ژاپن: هنگامی که عملیات کربلای - 5 انجام می شد جنابعالی گفتید که این عملیات مقدمه یک عملیات بزرگ است. دلیل آنکه ناگهان قطع این عملیات اعلام شد چه بود و چرا بعد از آن عملیات کربلای دیگری ادامه یافت و در این مورد شایعاتی وجود دارد که برخی کشورها به ایران فشار آورده اند که پایان این عملیات را اعلام نمایند. همچنین شایعه است که برخی کشورها مانند عربستان و ترکیه تلاش می کنند که بعد از ماه رمضان آتش بس برقرار کنند. به نظر شما این حرکات چه نتایجی می تواند داشته باشد.؟
ج - به طورکلی عملیات های ما تماماً ماهیت نظامی ندارد. وقتی که ما عملیاتی انجام می دهیم شرایط سیاسی و غیره را در نظر می گیریم و با توجه به آن شرایط در حدی که فکر می کنیم، انجام می دهیم و ناراحت هستیم از اینکه افرادی حتی عراقی ها در این جنگ کشته شوند چون آنها به هر حال اگر بمانند و در آینده عراق شریک باشند برای ما بهتر است. اما این طور هم نیست که فکر کنیم که به این دلیل جنگ را متوقف کنیم. و وقتی که همه شرایط برای یک عملیات بزرگ آماده باشد، آن عملیات را انجام خواهیم داد.
همچنین در مورد تلاش برای آتش بس باید گفته شود که چنین حرفهایی برای ما گفته می شود ما هم خواستمان روشن است. ما خواسته مشخصی داریم و ما می گوییم که شما اول بیایید قبول کنید که صدام و حزب بعث متجاوز است و آغازگر جنگ آنها هستند و براین اساس دادگاهی برای محاکمه متجاوز تشکیل بشود و ما در چنین شرایطی حاضر هستیم جنگ را متوقف کنیم. اما اینکه گفته می شود بعد از ماه رمضان آتش بس خواهد شد باید بگویم که تاکنون هیچ کسی شخصاً به خواست ما جواب مثبت نداده است. البته مذاکراتی می کنند اما به نظر ما این مذاکرات و گفتگوها جدی نمی باشد.

س - روزنامه گونش چاپ ترکیه: هم اکنون مقامات ترکیه با مقامات عراقی در حال مذاکره احداث سومین لوله خط حامل نفت می باشند. تاکنون مقامات ایرانی درباره شروع مذاکرات احداث لوله نفت با مقامات ترکیه تعلل ورزیده اند. آیا به نظر شما تعلل در این امر بیش از اندازه به طول نیانجامیده است؟ ضمناً امروز هیأتی از مسئولین اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران عازم ترکیه شد. آیا تماس های دوجانبه مقامات ترکیه و جمهوری اسلامی ایران منجر به افزایش حجم مبادلات بازرگانی خواهد شد؟
ج - ما تمایل داریم که با دولت ترکیه حجم مبادلات مان را توسعه بدهیم و مناسبات سیاسی مان را هم تقویت بکنیم. در مورد خط لوله قاعدتاً یک سرمایه گذاری زیادی می خواهد و من فکر می کنم مسأله ای که باید بین ما و ترکیه حل شود همین مسأله سرمایه گذاری است. ما در شرایطی نیستیم که الان بخواهیم یک سرمایه گذاری سنگینی در احداث خط لوله بکنیم. البته من در ریز صحبتها نیستم. قاعدتاً این گونه مسائل باعث تأخیر است.

س - روزنامه گونش: گویا نیروهای کرد بارزانی و طالبانی که در شمال عراق مشغول مبارزه با رژیم عراق می باشند با یاری و واسطه جمهوری اسلامی ایران متحد شده اند. آیا به نظر شما این اتحاد آنها در آینده قدمی در جهت ایجاد کردستان مستقل در عراق نخواهد بود. آیا جنابعالی با ایجاد کردستان مستقل در دیگر کشورها موافق هستید؟
ج - ما مکرراً اعلام کردیم که وحدت و تمامیت ارضی عراق را طالبیم و فکر هم می کنیم نیروهایی که در داخل عراق الان با صدام مبارزه می کنند اگر در عراق یک دولت عادل و مردمی به وجود بیاید اینها تمایلی به تجزیه نخواهند داشت. این حرفها در شرایط ظلم و ستم و تبعیض هست. در بقیه کشورها مثل ترکیه، ایران، سوریه و جاهای دیگر هم همین محور را داریم. باید تمامیت ارضی کشورها محفوظ بماند. منتهی باید دولت ها با همه مردمشان عادلانه رفتار کنند که اینها احساس بیگانگی نکنند که نیازی به خودمختاری یا تجزیه داشته باشند.

س - روزنامه تهران تایمز: به نظر جنابعالی سقوط صدام از کانال سیاسی چگونه تحقق خواهد پذیرفت، به نظر جنابعالی ادامه جنگ لازم است یا فکر می کنید که مجاری سیاسی برای تحقق این هدف کافی خواهد بود؟
ج - ما فکر می کنیم که آنهایی که ما را به پایان جنگ دعوت می کنند راه ختم جنگ را از طریق سیاسی دارند. یعنی اگر مثلاً کشورهایی مثل عربستان، کویت، مصر، آمریکا، شوروی، فرانسه و اینهایی که کمک زیادی به عراق می کنند کمک های خودشان را قطع بکنند، همان طور که به ما کمک نمی کنند و جلو امکانات ما را هم می گیرند، به هرحال فقط کمک نکنند عراق بعد از چند ماه تسلیم می شود و جنگ نیز قطع خواهد شد. راه سیاسی وجود دارد منتهی آنهایی که از عراق حمایت می کنند ظاهراً نمی خواهند جنگ تمام بشود. شما ببینید الان لوله های نفت عراق از عربستان و ترکیه عبور می کند، اگر آنها مایل نباشند این جنگ ادامه پیدا کند می توانند اجازه ندهند این لوله های نفت عبور بکند. عمده واردات عراق از طریق بندرهای کویت و اردن یا عربستان یا ترکیه است. اگر آنها بخواهند جنگ تمام بشود می توانند به پایان یافتن جنگ کمک کنند. فرانسه اگر اسلحه به عراق ندهد و اگر شوروی به عراق اسلحه ندهد عراق نمی تواند جنگ را ادامه بدهد. حتی امنیت خلیج فارس را که اینها می گویند، اگر شرط کنند با عراق که در خلیج فارس شرارت نکند، خلیج فارس امن می شود. پس می بینید تصمیمات در خارج از عراق گرفته می شود. اگر معمای تأثیر سیاستها برای خاتمه این باشد که این مقدور است. اگر یک چنین کاری بشود این جنگ تمام می شود.

س - کیهان انگلیسی: اخیراً آقای راجیو گاندی موضع سختی نسبت به اسلام و مسلمین در هند اعلام کرده، تحلیل جنابعالی از این بیانات آقای گاندی چیست؟
ج - من فکر می کنم اشتباه کردند، چون بالاخره مسلمانها نیروی عظیمی در هندوستان هستند و اینها سهم زیادی در آزادی هند دارند و اگر عواطف دینی مسلمانان در هند جریحه دار بشود مشکلات زیادی برای هندوستان به وجود می آید. هندوستان یک کشور آزادی است و در محیط هند سرکوب کردن جمعیتی مثل مسلمانها کاری بسیار دشوار و ناصحیحی است. اظهارات ایشان هم اخیراً به هر حال به نفع نیست. ما انتظار داریم که این روش ادامه پیدا نکند.

س - رادیو بی.بی.سی: اعلامیه های ستاد مشترک ارتش از دو هفته پیش تاکنون تغییرات قابل ملاحظه ای کرده است. به طوری که دو هفته پیش مخصوصاً عملیات نیروی هوایی، صحبت از یکی دو هواپیما و حداکثر چهار عملیات برون مرزی در روز بود در حالی که الان از 16 عملیات در روز و دهها فروند هواپیما صحبت می شود. در این زمینه توضیح بفرمائید آیا شما هواپیماهای جدیدی به ناوگان هوایی خود اضافه کرده اید.؟
ج - ما هواپیمای جدیدی به ناوگان هوایی مان اضافه نکردیم ولی هواپیماهای موجودمان را یک مقدار زیادی بازسازی کردیم. در ایران الان کار قطعه سازی خیلی خوب است. ما برای قطعات مورد نیازمان نمایشگاهی گذاشتیم. هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی کمک زیادی برای ساختن قطعات کرده اند و چیزهایی هم از خارج توانسته ایم تهیه بکنیم. الان نیروی هوایی ما نسبتاً در وضع خوبی است.

س - روزنامه سان گری ژاپن: گفته می شود معاملاتی که ایران با ایالات متحده برای اسلحه داشته است و تماسهایی که با آمریکایی ها برقرار شده است به اعتبار سیاسی جنابعالی در میان مقامات مذهبی و عموم ملت ایران لطمه زده است. نظر شخص جنابعالی در این باره چیست؟
ج - در ایران این مسأله به عنوان یک پیروزی تلقی شده و همه چیز هم برای مردم روشن است. من فکر نمی کنم برداشت ناراحت کننده ای در میان مردم ما از این قضیه باشد که به اعتبار کسی صدمه بخورد.

س - خبرگزاری فرانسه: با توجه به چهار سخنرانی اخیر حضرت امام خمینی بعضی ناظران عقیده دارند که گفتگوها و مناظراتی در درون هیأت حاکمه ایران موجود است. نظر جنابعالی در این باره چیست؟
ج - اینها نوعاً شایعه و یا دروغ پردازی است که برای تفرقه مطرح می شود. در ایران در مراکز تصمیم گیری انسجام کامل حکمفرماست. شخص امام هر مطلب را مطرح بکنند همه ما از جان و دل قبول می کنیم. اگر احیاناً در یک موردی هم ما اتفاق نظر نداشته باشیم از امام می پرسیم. هیچ گونه مشکلی یا اختلاف نظری که باعث تفرقه بشود الان در میان تصمیم گیرندگان مملکت وجود ندارد.

س - مجله الموقف العربی چاپ قبرس: شنیده می شود که اخیراً درگیریهای مسلحانه در تنگه هرمز بین نیروهای ایران و ناوگان های آمریکایی وجود داشته است. لطفاً در این زمینه توضیح دهید آیا شلیک یک موشک از جانب ایران جدی بوده یا فقط برای تهدید بوده است. لطفاً بگویید که آیا این عمل خساراتی هم داشته است یا خیر؟
ج - درگیری بین ما و نیروهای آمریکایی پیش نیامده، یک هواپیمای تجسسی آمریکا دو سه روز به آبهای ما تجاوز کرد که جنگنده های ما به مقابله رفتند که آن را در بندرعباس بنشانند اما فرار کرد. ناوگان های آمریکایی که در این منطقه هستند اتفاق می افتد گاهی این هواپیماهای گشت ما که به آنها نزدیک می شوند آنها اخطار می کنند یا ما به آنها اخطار می کنیم، به آنها می گوییم نزدیک آبهای ما نشوند، یا آنها می گویند نزدیک آنها نشویم که معمولاً اینها از قدیم و سالها پیش همین جور هست و در هر موردی هم بعداً از طرف مقامات مسئول روی آن مکاتبه می شود. آن چیزی که آمریکایی ها می گویند یا جاهای دیگر می گویند که ما یک موشک شلیک کرده ایم این طور نیست، ما انواع موشک ها را الان در خلیج فارس و جاهای دیگر داریم، موشک سطح به دریا داریم، موشک کشتی به کشتی داریم، موشک هوا به کشتی و موشک های متنوعی داریم که هم ساخت خودمان و هم ساخت شرق و غرب است. از اینها هم تابه حال خیلی شلیک شده، هم آزمایشی و هم در عملیات شلیک می شود. من نمی دانم که آنها نظرشان به کدام موشکی است که خسارت داشته یا نداشته است.

س ـ روزنامه ابرار: شما در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اعلام کردید که در مراکز تصمیم گیری استکباری و ایادی آنها بوی توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران به مشام می رسد. لطفاً پیرامون این مسأله توضیحات بیشتری بفرمایید؟
س ـ جمهوری اسلامی سیاست خودش را در قبال تهدیدات بر مبنای ضربه در مقابل ضربه می داند آیا زمان آن فرا رسیده که در مقابل برخی از کشورهای مرتجع منطقه این سیاست به صورت قوی تری اعمال شود؟
س ـ عراق در عملیات اخیر از سلاح های شیمیایی در جبهه ها و مناطق مسکونی استفاده بیشتری کرده است. آیا ایران در نظر ندارد که در این زمینه با سلاحهای شیمیایی مقابله به مثل کند؟
ج - در مورد سئوال اول توطئه ای که من گفتم همین بود که قبلاً توضیح دادم که چنین بحرانی دارند در خلیج فارس بوجود می آورند که پای ابرقدرتها را به میان بکشند. در مورد سیاست مقابله به مثل که آیا ما بنا داریم پا را بالاتر بگذاریم و علیه کشورهای مزاحم در منطقه، در جنوب خلیج فارس شدت عمل بیشتری به خرج بدهیم، ما اگر نیازی دیدیم ممکن است این کار صورت گیرد در غیر این صورت همین حد را حفظ می کنیم، البته ما ترجیح می دهیم که با همسایه هایمان درگیر نشویم. در مورد سئوال دیگری که کردید در زمینه سلاح های شیمیایی ما اعلام کردیم آمادگی داریم که به کار ببریم. الان از طریق سازمان ملل اقدام کردیم اگر آنها اقدام مؤثری نکنند و عراق باز هم بخواهد این شرارت را بکند به نظر می رسد مجبور بشویم به کار ببریم.

س - کیهان عربی: رسانه های گروهی جهان مدعی هستند که سردی در روابط ایران با سوریه وجود دارد و می گویند که ایران صدور نفت خود را به کشور سوریه قطع کرده است. نظر شما چیست؟
ج - چنین چیزی نیست. همین حالا وزیر نفت سوریه اینجا هستند معمولاً ما سالی یک بار با سوری ها قراری می گذاریم و عمل می شود. الان هم قرار سال گذشته تازه تمام شده است. معمول این است که ما در سال یک میلیون تن نفت مجانی برای مخارج سوریه که در مواجهه با اسرائیل قرار دارد به این کشور می دهیم. سالهای اول این طور بود که اجازه می دادیم که چند میلیون تن نفت ارزان یعنی یکی دو دلار ارزان تر هم بخرد که سوریه اخیراً نفت ارزان دیگر از ما نمی خرید و فقط همان نفت مجانی را می برد، امسال هم قاعدتاً همان برنامه سال گذشته تکرار خواهد شد. تأخیری هم تابه حال اتفاق نیفتاده است.
معمولاً من در کنفرانس های مطبوعاتی تأکید می کنم که رسالت ارباب مطبوعات و رسانه های عمومی این است که افکار عمومی را در جریان حقایق و واقعیت های آنچه که رخ می دهد قرار بدهند. تأکید من این است که سعی کنید همیشه اخبار را صحیح و درست به مردم منعکس کنید. مردم اگر افکار درست به دستشان برسد تصمیمات صحیحی می گیرند. افکار جامعه نوعاً درست در محیط صحیح حرکت می کند. چیزی غیر از این ما از شما توقع نداریم.