جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 76 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 76 )

  • سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۶۷

جلسه هفتاد  و شش  
           ( 76  )‌
 
بسمه تعالی

 

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی

دوره سوم – اجلاسیه اول

1367 – 1368
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه یازدهم بهمن ماه 1367

فهرست مندرجات:
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2-بیانات قبل از دستور آقایان:سید مطهر کاظمی،سید احمد حسینی زیدآبادی،نورالله عابدی و جهانشاه دانش.
3-بیانات آقای کروبی«نایب رئیس»در مورد تبعید حضرت امام در آبان ماه سال 1343 توسط رژیم شاه.
4-تسلیت به آقای سیدمحمدرضوی یزدی نمایندة مردم یزد در مجلس شورای اسلامی به مناسبت درگذشت پدر ایشان به وسیلة آقای نایب رئیس.
5-تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسؤولان اجرایی کشور به وسیلة آقای نایب رئیس.
6-رد استعفای آقای احمد زمانیان از نمایندگی مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی.
7-تصویب فوریت طرح تأمین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش.
8-تصویب تقاضای تحقیق و تفحص آقای غلامحسین آقائی در مورد مسائل داروئی.
9-تصویب تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان مجلس در مورد علت جلب و دستگیری آقای مروت‌الله پرتو.
10-بحث پیرامون اعتبارنامه آقای سیدمحمد حسن علوی از حوزة انتخابیه گرگان.
11-قرائت دو فقره نامة عده‌ای از نمایندگان مجلس خطاب به ریاست محترم مجلس و مقام معظم رهبری.
12-پایان جلسه.


  1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.با حضور 180 نفر جلسه رسمی است،دستور جلسه را اعلام کنید.
منشی- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.دستور جلسه هفتاد و ششم روز سه‌شنبه یازدهم بهمن ماه 67 هجری شمسی مطابق با بیست و سوم جمادی الثانی 1409 هجری قمری.
1-بررسی استعفای آقای زمانیان از سمت نمایندگی مجلس.
2-گزارش کمیسیون بهداری و بهزیستی در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص آقای آقائی در مورد مسائل داروئی.
3-کمیسیون امور قضایی و حقوقی در خصوص تقاضای تحقیق و تفحص عده‌ای از نمایندگان محترم در مورد مسأله خدابنده.
4-گزارش کمیسیون تحقیق در مورد اعتبارنامه آقای سیدمحمدحسن علوی از گرگان.
5-گزارش شور دوم کمیسیون فرهنگ و اموزش عالی در خصوص طرح قانونی ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان داوطلب بسیجی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی.
رئیس-تلاوت کلام الله مجید.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم-بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
سنة من قد ارسلنا قبلک من رسلنا قبلک و لاتجد لسنتنا تحویلا* اقم الصلوة لدلوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجران قرآن الفجر کان مشهودا *و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاماً محموداً*و قل رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطاناً نصیرا*و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا*و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لایزید الظالمین الا خساراً*.
(صدق الله العلی العظیم-حضار صلوات فرستادند)
«از آیة 79 تا آیة 85 سورة الاسراء(بنی‌اسرائیل)»
2-بیانات قبل از دستور آقایان:سیدمطهر کاظمی،سید احمد حسینی زیدآبادی،نورالله عابدی و جهانشاه دانش
رئیس-سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی-آقای سیدمطهر کاظمی نمایندة خلخال،آقای حسینی زیدآبادی نمایندة سیرجان،آقای دانش نمایندة مسجد سلیمان. سیدمطهر کاظمی-بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
1-ولادت حضرت فاطمة زهرا سلام الله علیها را به محضر بقیة الله الاعظم وامام امت و قائم مقام رهبری و امت همیشه در صحنه امام تبریک عرض می‌کنم و نسبت به اهانتی که بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی از حلقوم ناپاکی از طریق صدای جمهوری اسلامی به مقام ایشان شده است به محضر امام عصر(عج)تسلیت عرض نموده و مجازات مسببین و سهل‌انگاران را خواستارم.
2-فردا روز مقدس 12 بهمن ضمن عرض تبریک اولین روز دهة فجر روز پایان هجرت طولانی امام امت رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران و پایان مفارقت امام بت‌شکن که ابتدا بتهای درونی خود را شکست تا در چنین روزی به شکستن بتها و مظاهر آن در عرصه‌های گوناگون پرداخت.هجرتی که آغاز و پایانش چهرة خونین به خود گرفت و با موج اقیانوس خونش کشتی امید استبداد و استعمار را به قعر هلاکت و نابودی فرستاد.
اما با این تفاوت که پایان هجرت،مقارن با پایان حکومت سلسلة خون‌آشام،پایان ستمگریها،غارتگریها و پایان سلطه بی‌چون و چرای امپریالیسم جهانی و ماتریالیسم شرق و غرب در ایران بود.
اگر روزی پیامبر اسلام(ص)رهبر هجرت مسلمانان از مکه به مدینه در پرتو شخصیت الهی خود شهر کوچک یثرب را به صورت مدینه فاضلة بشریت درآورد،در تاریخ ما نیز هجرت حضرت امام سرفصل بلندترین و عظیم‌ترین تحول اجتماعی در تاریخ پرفراز و نشیب این مرز و بوم بوده و تداعی کننده هجرت بنیانگذار اسلام است.اما قبل از آنکه در رأس یک حرکت بزرگ انقلابی قرار بگیرد و رویاروی پرزورترین قدرت جباری مثل آمریکا بایستد خودش را از قید هوسهای نفسانی که همه جا فاجعه‌آفرین است آزاد ساخته و ارزشهای الهی را در وجود مقدس خویش تجسم بخشیده است.
آری هجرت امام در واقع آئینه یک مبارزة عظیمی بود که پوسیدگی و فروریختگی نظام به ظاهر نیرومند شاهنشاهی وابسته به آمریکا را که بر ویرانه‌های ستم حاکم جائر بنای بلند جمهوری اسلامی را پی افکند.
امام در تمام دوران نه تنها مثل اقیانوس پرتلاطم و طوفانی لحظه‌ای آرام نگرفت بلکه از کار رهبری نهضت لحظه‌ای فروگذار نبود یاران و پیروان راستین امام نیز پرچم خونین قیام را به هر قیمتی که بود بردوشهای مجروح و زخمی ولی پرتوان و پرقدرت،برافراشته نگهداشتند.
تا جائی که مجدداً موج استقلال و آزادی‌طلبی و اسلام‌خواهی ملت توأم با بینش و آگاهی بیشتر در سطح گسترده و وسیع‌تر از 15 خرداد 42 به عینیت رسیده بود از دل دریای پرخروش ملت طوفانی سهمگین پدید آمد و کشتی جهت گم کردة رژیم خائن را بر صخرة اسلام و شهادت و ارادة آهنین کوبید.
بلی،این هجرت مثل هجرت نبی‌اکرم(ص)تحول بزرگی در جامعة ایران بلکه در جهان اسلام و مستضعفان به وجود آورد.
جا دارد در قلب همیشه زندة تاریخ این دهة مبارک را گرامی بداریم جاءالحق و زهق‌الباطل ان الباطل کان زهوقا.
امام امت با قاطعیت و حضور همیشه در صحنة امت 12 بهمن را به 22 بهمن و آن را به 12 فروردین وصل و کشتی انقلاب را به مرحلة دهمین سال پیروزی رسانده است و در هر مقطع زمانی حساس جلوه و ظهور و تجلی ولایتی بجا و متناسبی داشته و تمام نقشه‌های شوم استکبار جهانی و تفاله‌های آنان را نقش برآب کرده است.
باید با صراحت عرض کنم تا به حال هیچ خط و جریانی نتوانسته خود را صددرصد در خط امام قرار دهد زیرا که امام در رأس قلة آگاهی و اخلاص قرار گرفته و دیگران در پای کوه و کنار دره.آن چرا که حضرت امام می‌بیند نمی‌توانند ببینند مخصوصاً در پیامها و رهنمودهای معظم‌له در سال 67 همة جریانها به این نتیجه رسیده‌اند که کوچکتر از آنند که کوه شجاعت و قاطعیت و اخلاص و صداقت و محروم‌نواز را در دل کوچک و تنگ خود بگنجانند.
به طوری که در پیام اخیر حضرتش به گورباچف و مرکز تفکر مارکسیسم و ماتریالیسم شرق که ای بسا دوست و دشمن آن را یک پیام سیاسی تلقی کرده‌اند در حالی که این پیام بلندتر و فراتر از یک حرکت سیاسی است بلکه یک پیام الهی فوق سیاسی است به نمایندگی از انبیاء و مسلمانان جهان از موضع عزت و قدرت ولایتی است که در تاریخ جاودانی و ماندنی است.
فرق امام با دیگران این است که بسیارند کسانی که انقلاب اسلامی و این نظام مقدس را دوست دارند ولی خودشان در آن خواست مطرح‌اند.
اما امام همة این ارزشها را برای اسلام و برای حفظ نظام و برای رضای خدا می‌خواهد.
3-حال که روشن شده است امام در هیچ گروه و جریان و خطی خلاصه نشده و نخواهد شد و در پیان بزرگ منشور برادری چگونه پدرانه نصیحت می‌فرماید.نکتة قابل توجه که کمتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است اشارة حضرت امام به نقش واسطه‌ها در ایجاد نفاق بین امت واحده است.آن واسطه‌ها چه کسانی بودند؟این واسطه‌ها می‌توانند از استکبار جهانی و عوامل نامرئی آنها و ای بسا انسانهایی که دچار گرفتاری نفسانی هستند و در این رهگذر کوبیدن وله کردن هیچ شخصیت بزرگ سیاسی و دینی برای آنها مطرح نیست.
اینجا است که نمایندگان محترم مجلس که حافظ استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی هستند برای حفظ استقلال خود که یک وظیفه و تکلیف بیش نیست باید بکوشند و در همة موضوعات کشور مثل یک فقیه و مجتهد مسائل اسلامی در مسائل اجتماعی و سیاسی و سرنوشت این ملت بزرگ اجتهاد نموده و با در نظر گرفتن همة جوانب امر در رهنمودهای مقام ولایت،حضرت امام و قائم‌مقام رهبری،نقش محرومان و مستضعفان مخصوصاً لحاظ زمان و مکان به فرمودة حضرت امام تصمیم بگیرند ولو برخورد جریانها و خطوط نفسانی در کشور کار را به جایی رسانده بود که قداست و استقلال یک نماینده نیز مورد هجوم قرار می‌گرفت به طوری که یکی از آقایان در سخنان خود چنین بیان کرد:آنهایی که خود را مستقل می‌دانند مصداق«مذبذبین بین ذلک لا الی هؤلاء و لاالی هؤلاء…»هستند.
آیا این جسارت ممکن نیست راه را به جایی برساند که استقلال این ملت بی‌نظیر در برابر استکبار شرق و غرب این گونه تفسیر شود.
در نتیجه چگونه یک فقیه در چارچوب کتاب و سنت و اجماع و عقل و لحاظ زمان و مکان موضوعات و مسائل را بررسی و حکم خدا را استنباط می‌کند.همان گونه یک متفکر و صاحب نظر مسائل سیاسی و اجتماعی که مصداق به ارزش مجلسیان هستند در چارچوب ولایت فقیه و ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی و رعایت حقوق محرومان و پابرهنه‌ها با لحاظ زمان و مکان باید تصمیم‌گیری کند.
4-در جامعة ما خیلی خود و جریان خود را به عنوان الگو معرفی می نمایند و از مردم توقع انتخاب این روش را دارند که به طور خلاصه می‌توان بررسی کرد:
1-یک دسته تفکرشان حاکمیت مرفهین و سرمایه داران است ولی خود در بساط چیزی ندارند از مال دنیا.اینها به خاطر تفکر خطرناکی که دارند نمی‌توانند برای جامعه الگو باشند.
2-دسته‌ای تفکرشان حاکمیت محرومان و مستضعفان است ولی خود برخلاف اعتقادش راه متکاثرین ثروت و سیم و زر را می‌روند(رئیس-وقتتان تمام است)اینها نیز در عمل خطرناک هستند و نمی‌توانند الگو باشند.
3-دستة سوم تفکرشان حاکمیت مرفهین و خود نیز در حد اعلای رفاه برخوردار هستند.اینها که نمی‌توانند الگو باشند بلکه رغبتی در اجتماع برای اینها نیست.
4-دستة چهارم تفکرشان حاکمیت محرومان و مستضعفان در مجرای اسلام و قرآن و خود پابرهنه و محروم و یا چیزی برای خود اخذ نکرده و نمی‌کنند.در جامعة اسلامی تکلیف دستة سوم روشن است آنچه که غلط‌انداز است دسته اول و دوم است.
اما این دستة چهارم است که می‌تواند اسوه و الگو برای جامعة انقلابی و اسلامی باشد بلکه می‌تواند الگو برای جهان اسلام و جهان مستضعفان باشد و این قشر هستند که می‌توانند با افکار و اعمال خود انقلاب را به دل محرومان دنیا صادر و امیدی برای محرومان جهان و خطر بزرگی برای استکبار جهانی باشند.
علی(ع)تفکرش و هم عملش این راه را تأیید می‌فرماید آنجا که در دوران زمامداری به نان جوین اکتفا می‌کند و دو خورشت را یک جا صرف نمی‌نماید در حالی که علم امامت هم دارد،ملکة ولایت همه چیز را در محضر فکر او حاضر می‌کند ولی می‌فرماید باید استمرار داشته باشد و همواره نداری و محرومیت را بیابم و لمس کنم.
درست است 90% حداقل مسئولین کشور ما از طبقة محروم و مستضعف برخاسته‌اند بدانید و بدانیم که این کافی نیست.در مسئولیتها استمرار ساده

زیستی لازم است و این فاصله است که خطرناک است.من به صراحت عرض می‌کنم دسته‌ای از مسئولین به خاطر فاصله‌ای که از زندگی محرومان گرفته‌اند فقر و محرومیت و نداری و گرانی را لمس نمی‌کنند.آیا می‌تواند لمس کند خانوادة بی‌پناهی در مدت ماهها یا یک کلة مرغ که از آن طریق پروتئینی به دست می‌آورد چه می‌کشد؟و این خطر از همه خطرات حتی خطر استکبار جهانی نیز بیشتر است.
5-امروز تذکر حضرت امام به دستگاه قضائی و اعزام هیأتی به چند شهرستان برای اجرای احکام الهی باید عاجلا سیستم قضایی کشور را عملاً جهتش را عوض کند(رئیس-وقت شما خیلی گذشته)به طوری که حضرت امام به شورای محترم نگهبان فرمودند در تصمیمات خود لحاظ زمان و مکان بکنند،دستگاه قضائی نیز باید قید زمان و مکان را ملاحظه نماید و اگر اینها لحاظ شود یک قاضی به خود اجازه نمی‌دهد به خاطر یک تسویه حساب شخصی خود یک مسئول حزب‌اللهی یک شهرستان را به بهانه‌های مختلف در هفتة بسیج با لباس بسیجی در آخر وقت اداری احضار و بازداشت کند و مسئولین حزب اللهی و شهدای زنده و جانبازان مخلص دیگر را نیز تهدید به بازداشت و زندان نماید.اما در کنار این،اربابها و خوانین و مفسدین که سالها تجاوز به نوامیس مردم کرده و دهها سال مردم را برده خود کرده اگر باغ و بستانی در روستا دارد و خود در شهر با رفاه زندگی می‌کند اگر روستائی محروم و جوان بسیجی او و فرزند معلول و جانباز در راه انقلاب او به آن(رئیس-آقای کاظمی شما امروز نظم را به کلی به هم زدید.)باغ و بستانی که با به بردگی کشیده شدنشان آباد شده است چپ نگاه کند به خاطر نگاه چپش تهدید به زندان بشود و دادگستری امیدی برای این گونه افراد اشرار و خوانین و مکانی برای سلب امنیت شغلی مسئولین حزب‌اللهی گردد و اگر این روال پیش برود و اغراض شخصی در دستگاه قضائی راه پیدا کند نتیجة کار به کجا می‌انجامد.
رئیس-آقای کاظمی دیگر من قطع می‌کنم شما شانزده دقیقه حرف زدید.
کاظمی-من تذکراتی داشتم در مورد حوزه انتخابیه‌ام خلخال که فرصت نشد امید است که در جلسات آینده به عرض برسانم.
رئیس-اگر همه آقایان این جور بکنند دیگر در مجلس نظمی نمی ماند.من خواهش می‌کنم آقایان مراعات کنند ده دقیقه صحبت باید بشود.سخنران بعدی را دعوت کنید.
منشی-آقای حسینی بفرمائید.
سیداحمد حسینی زیدآبادی-بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
مقاومت عظیم ملت ایران در برابر توطئه‌های دشمنان جنایتکار یکی از علل قوی موفقیتمان بوده است همت بلندملت برای شکستن پلهای اجنبی وفرسوده نمودن مهره‌های
(C-I-A)فراموش‌نشدنی است.مردم رشید باید بدانند که راهشان پایان نیافته،زیرا جهانی شدن عدالت و حاکمیت مستضعفین،راهی بسیار طولانی است و هر چه کشورمان به حاکمیت اسلام نزدیکتر شود،میدان توسعه طلبی استکبار در هم شکسته می‌شود و گامهای اساسی برای عدالت برداشتن،موجب هجمه مستکبرین می‌شود و حضرت امیر(ع)به خاطر داشتن عدالتش با توطئه مستکبرین به شهادت می‌رسد.حکومت مولا و شاگردانش بر پایه آزادی انسان با حصار قانون و ضوابط الهی است و جباران روزگار اهل تهدید و ارعاب و شکستن حریم انسانی و سلب آزادی و امنیت قانونی هستند.مکر مکاران و حیله و نیرنگ نابخردان برای کشوری که مرکز قوی حکومت جهانی اسلام است پایان نیافته.استکبار روزی اهدافش توسط شاه تأمین می‌شد و زمانی مقاصدش را با تعویض مهره‌هایی مختلف از قبیل شریف امامی و امینی و ازهاری و یا بختیار به عنوان یک چهرة به ظاهر ملی تعقیب می‌کند و این بیانگر عمق توطئه‌هاست.و بعد از پیروزی این انقلاب بزرگ،از درون گروهکها ظهور می‌کند و زمانی مسبب اصلی جنگ می‌شود و امروز هم با قاچاق مواد مخدر و ترویج اعتیاد و ایجاد اختلاف و شیطنتهای دیگر فتنه‌انگیزی می‌کند.
مردم عزیز باید همه سرسپردگان و مزدوران را بشناسند و به اسلافشان ملحق نمایند.بیداری ملت و هوشیاری و کیاستمان توطئه‌های آمریکا را در هم می‌شکند.تشکیلات جاسوسی صهیونیستها و سیا و استعمار انگلیس است که انقلابیون واقعی و با هدف را می‌کوبند،و چهره‌هایی را ترویج می‌کنند تا زمینه نفوذشان در میان صفوف مدیران جامعه فراهم شود و برای نابودی اخلاق و حیثیت مسلمین و در هم شکستن مبارزه روحانیت و مکتب اسلام تلاش کنند،تا کودتای خزنده به نتیجه برسد.
ارتشبد نصیری در لباس درویشی مزدوری می‌کند و می‌دانیم که با بیت و بهائیت‌زاده استعمار است.دورنگی‌ها در مقاطع مختلف ناشی از عدم ثبات فکری و عدم عقیده راسخ داشتن و اسیر جو و آمال بودن است.اگر کسی خیال کند سران منافقین بعد از پیروزی انقلاب وابسته شده‌اند بسیار ساده‌اندیشی است.وقایع نهضت نفت و مشروطیت درسها می‌آموزد که چگونه  چهره‌های ملی و به ظاهر فداکار بعداً از آستین استعمارگران درآمدند و در رأس امور در کنار شاه قرار گرفتند و به خانه‌نشینی علمای متعهد ومنزوی نمودن آنان و طرفدارانشان تلاش کردند.اخیراً معاون کا-گ-ب(پانارف)پیشنهاد همکاری با آمریکا و انگلیس و اسرائیل را اعلام داشته و از اینکه در بعضی اهداف مشترک با هم بوده‌اند جای بحث نیست.دنیای اسلام باید بیدار باشد.برادران افغانی به گفته‌های پنهانی آمریکا و شوروی دل‌خوش نکنند و مراقب توطئه‌ها باشند.آقای دبیرکل هم به عنوان دلسوزی برای ملت مسلمان دنبال قطعنامه نیست زیرا اجزاء مواد قطعنامه و فشار شورای امنیت امری آسان است بلکه او به دنبال جایزه صلح است.مصاحبه‌های مختلف با جاسوسان خارجی و منافقین باید کاملاً مورد عنایت باشد مبادا امکانات جمهوری اسلامی رسماً در اختیار آنان قرار گیرد که با بعضی حرکات و کلمات اطلاعات به دشمن دهند و به مقدسات مذهبی و افتخارات مسلمین توهین نمایند.حضرت زهرا سلام الله علیها که هر خیری به بشریت می‌رسد به خاطر آن وجود مقدس است.نفوذ در خطوط انقلابیها از دسیسه‌های با برنامه دشمنان قرآن است.تا آنجا که بزرگترین مقام رسمی مملکت بعد از مقام معظم رهبری به اشغال استعمار درآمد و دیدیم که افشاگران علیه بنی‌صدر چگونه متهم می‌شدند و باطل در لباس حق جلوه کرد.امروز اگر حسن نزیه نیست تفکر او و جریان ضدمذهب برای مبارزه با فقه و علماء دینی زمینه تحریف اسلام را فراهم می‌آورد زیرا نفوذ بعضی افکار در میان جوانان مصیبت بزرگی است که دشمن را به هدف می‌رساند،حرکتهای مرموزانه برای دزدین عقیده و تحریف حقایق مشمول فعالیت هستند.مجتهدین والامقام و بزرگان به شاگردانشان دستور دهند که جوابهای محکم و منطقی ارائه دهند.مسائل مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا اعداءالله نتوانند در دهه دوم انقلاب به مقصد برسند و راهشان مسدود و افکار خائنانه آنان خموش گردد و البته رسالت حکومت اسلامی است که زمینه سالم را برای بحثهای علمی فراهم آورد تا مباحث علمی گرفتار امواج سیاسی نشود که در این صورت ضایع‌شدن علم و علماست.
باید اهداف دشمنان بین‌المللی را دانست تا با موضعگیریهای بجا نقشه‌های بیگانگان را خنثی سازیم.اگر می‌خواهند مکه غریب و مظلوم بماند باید تصمیمی اتخاذ شود که طعمه استکبار نشویم.اگر هدف دشمن مأیوس نمودن مردم و دامن‌زدن به اختلافات است با گرایش به حق و ریشه‌کن نمودن عوامل تفرقه و دوئیت و توزیع عادلانه امکانات میدان شیطنت آنان را تنگتر کنیم.با گفتن حقایق به مردم آنان را از اسارت شایعات بی‌اساس مصونیت دهیم.درست است که زالوصفتان مبنایشان زراندوزی و تکاثر است.عدم اجراء قانون و مسامحه با آنان نیز شرکت در ظلمشان می باشد و هرجا روش تکاثری و چپاولی باشد گناه است.سیاستهای غلط اقتصادی که ضربه‌های جبران‌ناپذیری به ملت وارد نموده نباید از نظر دور داشت.کشورهای بلوک شرق بعد از چندین سال دریافته‌اند که دولتی شدن امور و سلب آزادی از مردم یک بعدش شکست اقتصادی کشور است.گورباچف اعتراف می‌کند که حکومت شوروی هفتاد سال اشتباه کرده است و ما عقیده داریم مردم باید در همه امور شرکت داشته باشند و بندهای 8 و 9 اصل سوم قانون اساسی صراحت دارد.زیرا دولت سالاری روش ورشکسته‌ای است و برای حکومت و مردم و نظام ضرر دارد.قدرت مهلت قهرمان و ابتکار آنان را در جنگی که تجربه نداشتند دریافتیم.مردمی که با اهداء جوانانشان 12 بهمن و 22 بهمن و فتح‌المبین‌ها و بیت‌المقدس‌ها آفریدند برای تقویت بنیه اقتصادی کشور بسیار مؤثر هستند.دولت باید وقتش را صرف کارهای اساسی نماید.چرا کالاهایی که در انحصار دولت است از مواد غذایی گرفته تا دارو و ارز سرازیر بازار سیاه میِ‌ود؟از 3900 واحد تولیدی فقط 300واحد دارای مهر استاندارد هستند.تولیداتی که از نظر کیفیت،مرغوبیت لازم را نداشته باشند چه زیانهای جانی و مالی به وجود می‌آورند و مصداق بارز اسراف در وقت و مواد اولیه و نیروی کار است.با صنایع تبدیلی می‌توان جلو

ضایعات هزاران تن محصولات سیب را گرفت.احداث صنایع مادر و احیاء معادن و عدم عرضه مواد خام به دول خارجی و تبدیل به کالاهای صنعتی برای پیشرفت اقتصاد مؤثر است.چندین سال متوالی است که درآمدها تحقق پیدا نمی‌کند و برای رسیدن به سقف مصوب بودجه سالانه گرفتار استقراض می‌شویم.برای سال 68 باید درآمدهای واقعی را در نظر گرفت.افزایش ارقام بدون در نظر گرفتن منبع واقعی درآمد برابر با عدم حصول آن و کاستن از بودجه عمرانی و صرف هزینه‌های جاری نمودن است و این به معنای کاهش تولید ناخالص ملی است که با کاهش تولید،بیکاری و فساد و فحشاء رشد می‌کند.اگر پایه پول کشور بر فروش نفت و استقراض از سیستم بانکی باشد مسلم است که حجم پول و نقدینگی افزایش می‌یابد و مقایسه سال 57 با 67 روشن است و این یک واقعیت است که این کابوس وحشتناک با وسیع‌تر شدن دامنة استقراض گسترش می‌یابد.باید تولیدات داخلی رشد یابد و ارزش افزوده داشته باشد.اصولاً اتکاء به نفتی که نه مصرف جهانی آن در اختیار ما می‌باشد و نه قیمت آن و شیطنت استکبار بر آن سایه افکنده یک خطر است.و فریادی که کشاورزی را اصل ومحور می‌داند حق است و ما متأسفانه از زمین موجود قابل کشت و آب موجود استفاده نمی‌کنیم و بنیاد مستضعفان فقط در سیرجان امسال میلیونها تومان ضرر وارد نموده.برای ادغام تشکیلات موازی بدون گرایش خطی باید عمل کرد.در مجلس دوم بیش از صد امضاء برای ادغام صنایع سنگین داشتیم لکن آن مسئله حق گرفتار موج سیاسی شد.و مبارزه با سوداگران مرگ و اعتیاد که امری حیاتی است.لکن باید همه عوامل دیده شود تا این مسئله ابتر نماند.ضعف فرهنگ و فقر و بیکاری عامل بسیاری از منکرات است و آهنگ رشد جمعیت نیز باعث رشد بیکاری می‌شود که عدم اشتغال،خطری عمده برای یک جامعه می‌باشد.و شورای عالی قضایی بدانند که به بهانه عدم قانون نمی‌توانند احکام الهی را معطل و حقوق مردم را مهمل بگذارند.زیرا اصل 167 قانون اساسی برنامه را روشن کرده است(قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر حکم قضیه را صادر نماید و نمی‌تواند به بهانه سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد).باید در جشن‌ها از اسراف جلوگیری شود و سود سهام ایران در کروپ آلمان و پاکیران پاکستان و سایر کشورها و سایر طلبها برای مردم مشخص شود و در این ایام مبارک قیاس انقلاب با حکومت شاه و سایر انقلابها ظلم عظیم است زیرا مقایسه حق با باطل شایسته نیست.آنچه که مهم است باید مطالعه کرد که به اهداف اسلامی و آرمانها و اصول قانون اساسی چقدر رسیده‌ایم و نقص بزرگ آنکه به اهدافمان نرسیده‌ایم تلاش کنیم در دهه دوم انقلاب به وعده‌ها عمل شود و به اهدافمان برسیم انشاءالله.به امید ظهور مولایمان و طول عمر اماممان و موفقیت برای همه خدمتگزاران مخلص.والسلام علیکم و رحمة الله برکاته.
منشی-آقای دانش سه دقیقه از وقتشان را به آقای نورالله عابدی داده‌اند بفرمائید.
نورالله عابدی-بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.در این روزها ملت یکپارچه آمادة استقبال رهبر عظیم‌الشأن انقلاب و ورود ایشان به کشور اسلامیشان هستند.در این روزها بود که همة ملت یکپارچه چشم به راه ورود امام و در برابر حکومت طاغوت که فرودگاههای کشور را بسته بود یکپارچه شعار می‌دادند که«خمینی،خمینی،قلب ما باند فردگاه تو».دهة فجر انقلاب اسلامی و ورود حضرت امام را به میهن اسلامیمان به همة دلباختگان این نظام و انقلاب و همة مسلمانان تبریک عرض می‌کنم.من چون وقت کوتاهی را دارم.یکی دو مطلب هست که خدمت عزیزان عرض می‌کنم و دولت خدمتگزار هم متوجه باشد که هر اندازه تصمیمات مجلس شورای اسلامی به صورت کامل اجرا بشود می‌تواند منافع زیادی را برای ملت داشته باشد.(در این موقع آقای کروبی«نایب رئیس»ادارة جلسه را به عهده گرفتند)اولین مطلبی که هست بحث پیرامون شورای عالی صنایع است.
قانونی را مجلس شورای اسلامی در سال 61 در دوره اول تصویب کرد و شش وزارتخانه را موظف کرد،وزیر صنایع،وزیر صنایع سنگین،وزیر معادن و فلزات وزیر نفت،وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه،(وزیر برنامه و بودجة فعلی)وزیر دفاع ملی.اینها را مأمور تدوین خط مشیی و سیاست کلی بخش صنعت و تعیین اولویت‌ها و ارائة ان جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی با رعایت اصل 74 قانون اساسی نمود.متأسفانه با وجود این که همة مسئولین و دولتمرادان اعتقاد دارند که صنعت مملکت یک صنعت وابسته بوده تا این تاریخ که نزدیک به 6 سال از عمر این قانون می‌گذرد و اینها موظف بودند که تعیین اولویت کنند و خط مشیی کلی و سیاست بخش صنعت و معدن را ظرف مدت 6 ماه مشخص و تقدیم مجلس بکنند،هنوز این کار را نکرده‌اند و این مایة تأسف است.نخست‌وزیر محترم متوجه باشند که هر اندازه این مسأله به طول بیانجامد و بخشهای مختلف کشور خط‌مشی آن مشخص نگردد مخصوصاً در بخش صنعت هر اندازه که ما سرمایه‌گذاری کنیم دفن سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود.امروز ما شاهد هستیم در شرایطی که صنعت ما به علت وابستگی و به علت مالکیت رژیم طاغوتی گذشته یک صنعت وابسته بوده امروز که با کاهش درآمدهای ارزی شاهد کاهش تولید صنایع کشور هستیم.(نایب رئیس-وقتتان تمام است)اعتقاد ما این است که جهت‌گیریهای بخش صنعت باید در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی باشد.در راستای رهنمودهای حضرت امام که بخش کشاورزی را محور(نایب رئیس-وقتتان تمام است)استقلال تمام کشور می‌داند.در آن راستا باید باشد.بحث بعدی در رابطة شورای اقتصادی است.
متأسفانه شاهد هستیم که شورای اقتصاد تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که تورم را در جامعه دامن می‌زند و این به نفع قشر محروم جامعه نیست.افزایش نرخ سیمان،افزایش نرخ آهن آلات،افزایش نرخ رب گوجه‌فرنگی برای ما قابل تحمل نیست.تحت عنوان این که سازمان حمایت از مصرف کننده و شورای اقتصاد کشور بیاید هر قوطی یک کیلویی رب گوجه‌فرنگی را از 20 تومان به 50 تومان افزایش بدهد.این تورم را در جامعه گسترش می‌دهد و فشارش را بر قشر محروم جامعه افزایش خواهد داد.پس متوجه این قضیه باشیم.(نایب رئیس-وقتتان تمام است)که تصمیمات شورای اقتصاد باید مهارکنندة تورم در جامعه باشد.
چون وقت تمام است من بیش از این مزاحمت فراهم نمی‌کنم و به این تذکر بسنده می کنم که هر تصمیمی که شورای اقتصاد بگیرد باید مهارکنندة تورم باشد این کار را نکنید شورای اقتصاد و جناب آقای نخست‌وزیر محترم متوجه باشند که یک باره این اختیارات قانونی را مجلس از شورای اقتصاد خواهد گرفت،اگر بخواهد به این روند ادامه بدهند.چون وقت من تمام است بیش از این ایجاد مزاحمت نمی‌کنم.والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
نایب رئیس-آقای دانش بفرمائید.
جهانشاه دانش-سلام علیکم،بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم.با شایسته‌ترین درود و سلام‌ها به پیشگاه امام زمان«عج»و نایب برحقش امام امت و امت شهیدپرور و ارواح طیبة شهداء.ابتدائاً فرارسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی را به مقام معظم رهبری و تمام مستضعفین جهان بالاخص حزب الله ایران تبریک عرض می‌نمایم.یک دهه از انقلاب اسلامی سپری شد در این 10 سال حوادث و رخدادهای بسیاری بر ما گذشت،به جاست که این برهه از انقلاب را موشکافانه بررسی و از تجارب به دست آمده برای وحدت همه جانبه بهسازی و سازندگی میهن اسلامی در دهه‌های آتی نهایت استفاده را ببریم و روز زن را عملاً با تأسی از آن بانوی بزرگوار اسلامؤگرامی داشته که این خود نیز سلاح و سد عظیمی است در برابر هجوم دائمی فرهنگ بیگانه،توجه به جامعة زن توجه به بازوان اصلی انقلاب است.
از طرفی به برادران مسلمان لبنانی توصیه دارم،شما را چه شده است که اینچنین خصمانه به جان هم افتاده و از دشمن اصلی غافل شده‌اید؟مگر مظالم و وحشیگریهای رژیم اشغالگر قدس را در لبنان فراموش کرده‌اید؟شما بدانید جز با وحدت همه جانبة تمام نیروهای اسلامی به حق خویش نخواهید رسید و هر راهی غیر از آن خدمت به رژیم اشغالگر و جناح لبنانی فلسطینی حامی آن است.بیایید با همبستگی علنی با فلسطینیان مبارز در سرزمینهای اشغالی تمام سلاحها و فریادها را متوجه رژیم اشغالگر قدس بسازید.
اینجانب تأکید مکرری دارم بر اجرای دستورات حضرت امام و تأسی از فرامین این بزرگوار و التزام عملی به نطق منشور برادری ایشان که امیدوارم مسئولین مملکت،حساسیت زمانی کشور را از حیث سیاسی و اجتماعی بیشتر از پیش مورد توجه قرار دهند،تا بلکه به امید پروردگار به دور از هر گونه تفرقه و تشتت بر مشکلات و مسائل به ارث رسیده از زمان طاغوت و جنگ تحمیلی فائق آئیم.در حال حاضر هر گونه حرکت که به وحدت ضربه بزند محکوم است و به جوانان توصیه می‌کنم فقط یک حزب وجود دارد،حزب الله.همواره لازم است با برنامه‌ریزی درازمدت و پشتکار و با وحدت کلمه و تکیة مستمر به درگاه خداوند قادر متعال در راه خدمتی صادقانه به امت حزب الله این عناصر پویا و انقلابی و حرکت‌زا

که سر منشاء پایداری نظام جمهوری اسلامی از آن چشمه لایزال الهی است کوشا بوده‌وبدون فوت وقت یک اقدام هماهنگ وهمه جانبه صورت پذیرد. که اگر امروز ذره‌ای سستی به خود راه دهیم، فردا دیر است. وظیفه اصلی همه مسؤلین، خدمت خالص وبدون سیاست بازی به مردم که حامیان به حق انقلاب هستند،میباشد، واین مهم میسر نخواهد بود، مگر با تحقق وحدت در عمل که آرزوی هر مسلمان پاکباخته وانقلابی است، وجز این راه طریق شیطان است وجوانان باید مستقل وگوش به فرمان امام باشند. زیرا مردم بارها وبارها از مسئولین به طریق گوناگون مصراً خواسته‌اند که به اصول بنیادین وآرمانهای انقلاب اسلامی ودستاوردهای خون شهیدان جامه عمل بپوشانند وفقط پاسخ عملی است که اکنون خریدار دارد. بویژه در نقاط محروم کشور که صدای ضعیف تری دارند.
بدیهی است سرلوحه همه انتظارات مردم، قسط واجرای عدالت اجتماعی است. بنده هشدار می دهم آنهائیکه دل برای اسلام ووظیفه وادای دین می سوزانند ونه برای پست وجیب خود، باید بدانند در شرایط حاضر که جوانهای ما بیکار هستند، حتی داشتن یک زندگی نیمه مرفه اسراف است ودر شان یک نظام اسلامی که رهبرش آنچنان زندگی می کند، نیست که جوانان آن بیکار بگردند وعمرشان عاطل وباطل سپری شود. اگر واقعاً انقلاب را باتمام ابعادش درک کرده‌ایم به فکر شهرهای محروم ، روستائیان ، کارگران، کشاورزان وعشایر مولود باشیم.
کوخ نشینان وکپر نشینان تا کنون دین خود را در این ده سال مقاومت ادا کرده‌اند. کافی است به طومار پرافتخار خانواده‌های معظم شهدا، مفقودین واسرا وجانبازان رجوع کنیم . ملت رشید وآگاه ایران در یکی از حساسترین مراحل ومیدانهای سیاسی، اجتماعی واقتصادی خویش تکلیفش را دانسته اما، مامسئولین عقب مانده‌ایم وحاضر نیستیم گوش به حرف حساب حامیان به حق انقلاب بدهیم، بایستی که تفاوتها وتبعیض ها از سطح جامعه تعدیل گردد ،امنیت اجتماعی در کلیه سطوح بوجود آید وبا عنایت به موقعیت مملکت الگوهای اقتصادی را هر چه سریعتر نشان دهیم. متاسفانه در زمینه اقتصادی باید بدانیم اقتصاد حاکم بر جامعه ما در گذشته رویه نادرست سرمایه داری بوده وهنوز هم نتوانسته‌ایم التیام بخش زخمهای نظام اقتصادی باروند سراسر غلط سابق باشیم.
این حقیر از محضر امام بزرگوار ،این بت شکن زمان، ولایت فقیه مرجع عالیقدر جهان اسلام عاجزانه درخواست می کنم که سقف ونوسان سرمایه را در جایگاه اقتصادی کشور مشخص نموده ، زیرا که تلاقی خط‌کشی‌ها به آنجا ختم می شود.
اکنون برای ما انتظام دیدگاه‌های اقتصادی شرط مسلم است. باحرکت امام عزیز قال قضیه کنده شده ونهایتاً تمام این موضوعات، افتراها، اتهامات وایجاد جو بدبینی ومحیط یاس طرف ، طرف کشی وخط وخط بازی که به بچه‌های معصوم هم سرایت کرده، پایان می دهد. از برادران وخواهران نماینده تقاضا مندم در مواردیکه جداً آرمانهای انقلاب مخدوش می شود سکوت جایز نیست. رقابتها را برای اسلاح کلیه جامعه ترقیب کنیم. فراموش نشود که دستور کار انقلاب حفظ شعاعر اسلامی ورسیدگی به احوال مردم فقیر اقصای نقاط دور دست است. به مسئولین ومدیران برادرانه پیشنهاد میکنم باید انتقاد پذیر باشیم واجازه ندهیم افراد از ترس از دست دادن نان خود سکوت کنند . بایستی به فرهنگ وهنر توجه خاص شود، ما باید تلاش کنیم بیشترین بها را به نیروی انسانی داده وآنرا مصدر ارزشها بدانیم زیراکه دستهای مرموز برای اشاعه ابتذال فرهنگی کار می کنند. برنامه‌های ارائه شده را در این زمینه (نائب رئیس-وقتتان تمام است) بی درنگ وبدون وقفه به مرحله اجرا درآوریم. بنابراین برنامه های آموزشی،عقیدتی، هنری وورزشی وحتی خدماتی وامسال آنرا باید در اولویت با دیگر برنامه‌های فرهنگی تعمیم داد. امام امت ، فرمود: فرهنگ هر جامعه هویت وموجودیت آن جامعه را میسازد. پس توفیق ما در هر امری منوط به تربیت با جهت گیری وسمت وسو دادن در آموزش وپرورش است. زمینه تربیت سنگرداران تعلیم علم ودانش را برای نونهالان ونوجوانان این مرز وبوم با قوت هر چه تمامتر بایستی فراهم کنیم . ما باید ترسیم کنیم فرهنگ عظیم اسلامی خود را، فرهنگ انقلاب، فرهنگ آن بسیجی که رشادتهاو مقاومتها نشان داد. به تاریخ نویسان میگویم
به ناطقین وواعظین میگویم ای تاریخ نویسان ای وعاظ بشکند ان قلمی که ننویسد وآن زبان لال شود که نگوید بریاران امام چه گذشت! رشد زمینه تربیت به معنای اخص پویا کردن فرهنگ اسلامی است. در آینده نسل جوان توقعات بسیاری از ما دارد بایستی برنامه های حساب شده‌ای برای نسل جوان داشته باشیم نیروهای جوان حذب الله کمر جنگ را شکسته (نایب ریس- آقای دانش وقتتان تمام است.) ودنیای استکبار را به حیرت واداشته‌اند اما متاسفانه باند بازیها وروابط خشک سیاسی بدون جایگاه برای صداقت وارزش کارایی وآزمون وتجربه افراد در جایگاه به حق خود حذب الله را مجبور به تحمل هزاران فشار وحتی گردن کج برای خاستهای به حق خود می‌کنند.
هشدار: یکی از پدیدهای طبیعی که همه ساله فاجعه می آفریند سیل است در کشور ما بارها ثابت وآزمایش شده
است که سیل مصیبتها آفریده است ویکی از راههای مبارزه بااین پدیده بنیان کن حفظ وتوسعه جنگلها ومراتع وایجاد طرح های وسیع آب خیز داری است. خوزستان با یک ملیون وهفده هزار هکتارزمین آبی یکی از قطب های کشاورزی کشور است که بجا است وزارت کشاورزی امکانات خود را در آن استان بسیج نماید. به علت فشار دام روی عرصه مراتع خوزستان روز به روز مراتع آن سیر قهقرائی را طی می کند وفرسایش شدید خاک به علت از بین رفتن پوشش گیاهی باعث پوشیدن مخزن سدهای مولد انرژی واز دست رفتن خاک مخصوصاً در مناطق کوهستانی مسجد سلیمان وایذه واقع در شمال شرقی اهواز است. طرحهای وسیع واحیاء مراتع به منظور انجام عملیات سریع ترمیم مرتع وعملیات بازدارنده از تخریب در عرصه های مشخص مرتع وجنگل در سطح استان پهناور خوزستان باید به صورت جدی صورت پذیرد، تا دامداران وعشایر با مشاهدات اثرات مثبت اینگونه طرحها به عملیات اصلاح مراتع همت گمارند. والسلام علیکم ورحمة الله.
3 – بیانات آقای کروبی ( نایب رئیس) در مورد تبعید حضرت امام به ترکیه در آبانماه سال 1343 توسط رژیم شاه
نایب رئیس – سال 43 به جرم مخالفت با سلطه بیگانه ومصونیت آمریکائیان ( قانون کاپیتولاسیون ) امام بزرگوار وعظیم الشانمان را در آبان همان سال به کشور ترکیه تبعید نمودند، نیمه شب بازداشت وسریع به ترکیه تبعید کردند، در حالیکه چند ماه بیشتر از آزادی امام از زندان نگذشته بود . امام با یک حرکتی سریع بسیار قوی وتوفنده با اعلامیه بسیار مستدل وسخنرانی بسیار قوی وغرانظام حاکم وفاسد را ازاینکه دشمن اینچنین برکشور ما دارد حاکم میشود مورد حمله قرار داد. آمریکا نتوانست تحمل کند، امام را به ترکیه تبعید کردند. یک سال در ترکیه و وسپس انتقال به عراق دادند وحدود 14 سال تبعید بودن امام به طول انجامید. اما آنچه که مهم بود اینکه لحظه‌ای امام در این سالهای تبعیدی انقلاب وملت ومبارزه را فراموش نکرد وقاطعانه انقلاب را رهبری می نمود. در همان روزها امام تحریر را تنظیم نمود وبخصوص بخش فتواها واحکامی در رابطه با دخالت اوقاف در مدارس وحوزه های علمیه. آنان که آن موقع ناظر قضایا بودند به خوبی توجه دارند که ریشه داری، خائنانه وبا ظاهری فریبنده با کمک ساواک در کار بود وآن دخالت اوقاف در کار روحانیت ومدارس علمیه بود.
همکاری با اوقاف ، تدریس کردن، تعلیم تعلم، گرفتن حقوق، وارد شدن در آن مدارس همه را امام تحریم کرد وفرمود کسی که آنجا وارد بشود نمازش درست نیست. امام جماعتی که آنها نماز بخواند فاسق است وکسی حق
اقتدای به اورا ندارد. بااین حرکت کاملاً نقشه فریبنده نظام حاکم فاسد شاه را امام منزوی ورسوا وبرملا وخنثی کرد ونگذاشت که آنها به آن مقصد شوم فریبنده خود برسند وهمچنین در عراق سالها که حضور داشتند با پیامها، با اعلامیه‌ها انقلاب را رهبری می نموندند، به مناسبت تاجگذاری، به مناسبت جشن دوهزار وپانصد ساله ومواقع مختلف که پیش میامد، امام اعلامیه‌هائی صادر مینمود وخط را به مقلدینش ونیروهای آزاده مدام ومستمر میداد ، تا به لطف وفضل الهی این تلاش واین جدیت واین رهبری پیامبر گونه به ثمر ونتیجه رسید وسال 57 انقلاب به پیروزی رسید. 12 بهمن( فردا) روزی است که امام بزرگوار وعظیم الشانمان پس از 14 سال مبارزه وتبعید ودوری از وطن وملت وارد کشور شد. فراموشمان نمی شود وبرای دنیا فراموش شدنی نیست که استقبالی که از امام شد در دنیا بی نظیر بود. چه موجی، چه شعفی، چه خرسندی ونشاطی در مردم وجود داشت. از فرودگاه تا گلزار شهدا (بهشت زهرا) صف فشرده وطولانی مردم آماده استقبال حضرت امام بودوباز همچنان که امام انقلاب را به بهترین وجه‌رهبری نمد تا پیروزی ونظام شاه وبیرون کردن آمریکا از میهن اسلامیمان باز مرحله بعدی آن به مراتب مهم تر بود وآن حفظ ونگهداری انقلاب که باز به لطف وفظل الهی بعد از پیروزی انقلاب هم به عالی ترین وجه امام این ده سال انقلاب را رهبری نمود ودر مقابل توطئه ها وحیله های دشمن ایستادگی کرد وملت هم فرامین امام را مطاع دانستند وپشت سر امام انقلاب را پاسداری کردند ونگاهبانی از خون شهدا نمودند

با پیامهای امام، با مواضع سیاسی امام، با مواضع فقهی امام نه اینکه الحمدالله شکستی ورخوتی وسستی در انقلاب به وجود نیامد، بلکه با موضع گیری قاطع امام روز بروز انقلاب اسلامی نیرومند تر وقوی تر وپرتوان تر شد . حالا ما در چه مرحله از پیروزیها باشیم وچه دشواریهائی داشته باشیم اینها بجای خود محفوظ، ولی آنچه که مسلم است تحقیقاً دشمنان انقلاب این حرکات را انجام دادند برای شکست انقلاب وبه هدف شومشان نرسیدند وانقلاب پیروز وسر بلند دارد پیش
می رود دشمنان انقلاب این حرکتهای شیطنت آمیز را نمودند برای اینکه انقلاب را با شکست مواجه کنند اما ریشه های انقلاب روز بروز نیرومند تر وقوی تر شد ما از خدای بزرگ عاجزانه
می خواهیم که سایه پر مهر وپر برکت امام با ظهور حضرت مهدی علیه السلام بر سرمان مستدام باشد وامام عزیزمان بتواند این انقلاب را صحیح وسالم به صاحبش ولی عصر انشاء الله تحویل بدهد.
4 – تسلیت به آقای سید محمد رضوی یزدی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی به مناسبت در گذشت پدر ایشان به وسیله آقای نایب رئیس
نایب ریئس – تذکرات نمایندگان محترم به مسئولین محترم کشور: قبلاً یک نکته‌ائی‌را من عرض‌میکنم بعد تذکرات را بخوانم، امروز صبح که وارد مجلس شدید اطلاع یافتیم که پدر بزرگوار جناب حجتة السلام آقای سید محمد رضوی یزدی نماینده محترم مردم فداکار یزد رحلت نموده اند.
جناب حجة السلام والمسلمین سید کاظم رضوی یزدی امام جمعه اشکذره یزد. ما از طرف همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همکار عزیز وبزرگوارمان آقای سید محمد رضوی یزدی که از نیروهای بسیار ارزشمند ونیروهایی که در دوران خفقان هم نقشی داشته‌اند ومبارزه کرده‌اند وطعم تلخ شکنجه ها وزندان های شاه را تحمل کرده اند، ما به این برادر بزرگوارمان در گذشت پدر عزیزشان را تسلیت عرض می کنیم، همچنین به نمایندگان استان یزد وملت مقاوم وفداکار استان یزد بخصوص مردم منطقه‌ای که ایشان ارشاد وهدایت می کردند به همه آنها تسلیت عرض می کنیم واز خدای بزرگ می خواهیم که انشاء الله ایشان با شهدا واجداد بزرگوارشان محشور باشند.
5 – تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسئولان اجرائی کشور بوسیله آقای نایب رئیس
نایب رئیس- تذکرات نمایندگان محترم به مسئولین محترم کشور:
آقای دانش نماینده مسجد سلیمان به وزارت آموزش وپرورش درباره ایجاد مرکز کاردانی تربیت معلم در مسجد سلیمان واحداث دبیرستان شبانه روزی در هفت گل لالی واندیکا .
وبه وزارت پست وتلگراف وتلفن راجع به احداث ساختمان(2) مخابرات مسجد سلیمان ونصب دکل مخابراتی شهرستان.
وبه وزارت راه وترابری در خصوص گشایش دفتر شرکت آسمان واسفالت جاده گدارلندر.
آقای حسینی کوهستانی نماینده بهشهر به وزارت بهداشت ودرمان درباره رفع کمبود دارو ومتخصص زنان وزایمان.
آقای مهدیزاده نماینده گناباد به وزارت نیرو وسازمان میراث فرهنگی در ارتباط با حفظ قنوات تاریخی گناباد.
آقای تاج گردون نماینده گچساران وکهکیلویه به نخست وزیر راجع به اسکان زلزله زدگان کهکیلویه، پشتکوه ،
طهماسب ورود تلخی طیبی.
آقای دامادی نماینده ساری به وزیر جهاد سازندگی درباره تسریع در ترمیم جاده سواسره به بالاده.
آقای آقائی نماینده فسا به شورای عالی قضائی در مورد رسیدگی به پرونده های اراضی مورد اختلاف مناطق ششده وقره بلاغ واصل آباد، حسین آباد، پشت چک.
آقای ضیاء پورنماینده گنبد به صدا وسیما راجع به اعلام نماز جمعه گنبد از رادیوگرگان و پخش خطبه ها.
آقای کاووسی نماینده تویسرکان به وزارت راه وترابری در خصوص احداث تونل در گردنه سرابی واسفالت راههای تویسرکان به اسد آباد، همدان ونهاوند.
آقای قریشی نماینده خمین به وزیرآموزش وپرورش درباره رفع کمبود دبیر ومعلم راهنمائی در خمین تذکرداده‌اند.
6 – رد استعفای آقای احمد زمانیان از نمایندگی مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی
نایب رئیس- دستور را مطرح کنید.
منشی- اولین دستور برسی استعفای آقای زمانیان از سمت نمایندگی مجلس است (گروهی از نمایندگان – مامخالفیم،ما مخالفیم)
بیات - طبق آئین نامه اول باید استعفانامه ایشان خوانده شود.
مجید انصاری- جناب کروبی! اگر موافق ندارد بدون بحث رای بگیرید.
محمد صادق خلخالی- من موافقم!
نایب رئیس- اجازه بفرمائید اول استعفانامه ایشان خوانده بشود.
(به شرح زیر خوانده شود)
بسمه تعالی
حضرت حجة السلاموالمسلمین هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی سلام علیکم.
باتوجه به وضعیت غم انگیزنهاوند پیش وپس از انجام تحقیق وتفحس مورخه 25/4/1366 اینجانب در دوره دوم مجلس شورای اسلامی وعدم قرائت حاصل آن در مجلس شورای اسلامی وعدم برخورد قانونی با مجرمین ونیز با توجه به برخورد ناروای قوه قضائیه با مشکل مردم نهاوند وتسلط مجدد(معماریان) معروف به( حسینی )جانشین دادستان انقلاب ، به شهر ومردم نهاوند وایجاد رعب ووحشت وانتقامجوئی از سوی وی از کسانیکه علیه وی در تحقیق وتفحص مذکور موثر بوده وهمچنین تحریکات وبدگوئی وافترا واتهامات ناروا ونشر اکاذیب از سوی امام جمعه نهاوند قادر به انجام وظایف نمایندگی نبوده وناگزیر استعفای خود را تقدیم میدارم.
تقاضا دارم مقرر فرمایید برابر مقررات در دستور کار مجلس قرار داده شود. در خاتمه از مردم شریف، متدین وغیرتمند منطقه نهاوند که اینجانب را مورد اعتماد قرار دادند وسه دوره بعنوان نماینده خود بمجلس فرستادند متشکر وسپاسگذارم واز اینکه قادر نیستم از حقوق آنها در راستای وظایف شرعی وقانونیم دفاع کنم پوزش می طلبم.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی – احمد زمانیان
مجید انصاری – اگر موافق ندارد، دیگر آقای زمانیان بحث نکنند.
نایب رئیس- نیمساعت برای این مطلب وقت دارند ، خودشان وآقای خلخالی هم موافقند ، مخالفان هم بالاخره مطالبی را میخواهند بفرمایند بعد رای گیری می کنیم، حالا آقای زمانیان صحبت خودشان را بفرمایند.
احمد زمانیان – بسم الله الرحمن الرحیم قال علی علیه السلام :
« ولا نتخوف قارعة حتی تحل بنا »
درود خداوند منان بر امام وامت وقائم مقام رهبری وشما، امناء ملت ووکلای امت.
برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده مردم مسلمان ، معترضانه تقاضای استعفا دارم ! این تقاضا نه بدان معنی است که خواسته باشم تا ودیعه‌ای که ملت به من سپرده در معرض خیانت قرار دهم ونیز نه بدان معنا است که جمهوری اسلامی را زیر سوال برده وبه ضد انقلاب، خوراک تبلیغاتی دهم ، بلکه این استعفا در راستای رسوب زدائی انقلاب از عناصری که آگاهانه یا نا آگاهانه با عملشان زمینه بدبینی مردم را فراهم می آوردند ودر نهایت موجبات شکست انقلاب را ایجادو انقلابی که با حرکت توفنده خود پایگاههای امپر یالیسم جهانی را یکی پس از دیگری تسخیر نموده وبشریت را از اسارت وبردگی طاغوتها نجات می دهد زیر سوال ببرند.
لازم میدانم که قبل از ورود در دلائل استعفا مطالبی را که با همه وجود لمس کرده وبه آن ایمان دارم گوشزد نمایم:
1 – انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام امت تکرار انقلاب انبیاء الهی ورهبری آن نیزتکرار همان رهبری‌ها است،که با تبر قدرت وایمان وجوانمردی بر همه بتهای شرک وکفر ونفاق هجوم می برد وآنها را یکی پس از دیگری می شکند وخدایان زور وزر وتزویر را رسوا نموده وپرچم عدالت وآزادگی وسر افرازی را برقلل رفیع تاریخ وکرامت عرفان به اهتزاز در می آورد ، به گونه ای که در جهان امروز فرزندانش در فلسطین ولبنان وافغان وغیره عرصه را برددمنشان ووسواسان وخناسان وآخوندهای خود فروخته درباری ، آنها که (یعرفون نعمت الله ثم ینکرونها) تنگ نموده میروند تا آخرین نفس آنها را بگیرند.

ودر راستای این حرکت خداپسندانه ملت قهرمان ایران با پشت سر گذاشتن ده سال جنگ ومبارزه وکشیدن رنجها ودیدن محرومیتها جون کوه ایستادگی می نمایند.
2 – اصولاً پذیرش مسئولیت در هر نظام ورژیمی که الهی نباشد حرام وخلاف شرع مقدس وهمکاری با طاغوت محسوب می گردد زیرا حاکمیت افراد بردماء وانفس واعراض نمی تواند مشروع باشد مگر از جانب خدای متعال .با توجه به این اصل مهم اینجانب وشما امناء ملت ودولتمردان، هر کدام به نوبه خود مسئولیت پذیرفتیم زیرا این حکومت را حکومتی الهی ، ورهبری این حکومت را شخصیتی والا مقام والهی وجانشین رسول الله دانسته واطاعت از اورا به مصداق
« اطیعواالله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم »
اطاعت از خدا وپیامبر می دانیم.
با پذیرش این مسئولیت، واجب شرعی می دانیم که از اسلام وقرآن وهمه ارزشهای والای این نظام عزیز واز حیث مردمی که صادقانه جان ومال خود را در طبق اخلاص گذاشته وبه امر امام خود تقدیم خدا کرده با همه وجودمان حتی آبرویمان دفاع نمائیم.
3 – دشمنان جمهوری اسلامی بدانند که این حرفها واین استعفا نه تنها دلیلی بر ضعف نظام  اسلامی نیست بلکه دلیلی واضح وروشن بر قدرت وتوانائی نظام است زیرا امر به معروف ونهی از منکر از برجسته ترین دستورات اسلامی وتضمین کننده قسط وعدالت اجتماعی است.
دشمن بسیار علاقه دارد که مسئولین نظام ونمایندگان معظم مجلس عیوب وکمبودها را مطرح نکنند تا به گمان فاسد خود کم کم مردم مایوس شوند وانقلاب از داخل بپوسد.
باید دشمن از این قصه بمیرد که نمایندگان مجلس مقلدان امامند وهر گاه احساس کنندکه عناصری‌درمقابل انقلاب ومردم احساس مسئولیت نمی کنند ویا با عملشان ضربه به انقلاب می زنند اگر با گوشزد نشد، برخورد می نمایند که شاهد آن برخوردهای پدرانه امام است در نامه هائی که به شورای محترم عالی قضائی نوشته وفرمودند: (اینجانب تحمل تعطیل حکم خدا را ندارم)ونیز نامه بیش از یکصد ونود نفر از نمایندگان محترم مجلس به ریاست محترم آن در رابطه با ضعف قوه قضائیه.
4 – جمهوری اسلامی ایران با توجه به خصلت اسلامیش در هیچ شرطی از شرایط حاضر نیست اموال، انفس واعراض مردم مسلمان حتی اقلیتها مورد هجوم قرار گیرد که در این راستا مشاهده می کنید که ایران اسلامی در مقابل تجاوز شوروی به افغانستان ، آمریکا وصهیونیزم به فلسطین اشغالی ونژاد پرستان آفریقای جنوبی به سیاهپوستان منطقه فریاد می زند ، برخورد می کند ...
خلخالی – من اخطار آئین نامه ای دارم. 
نایب رئیس – آقای زمانیان اجازه بفرمائید آقای خلخالی اخطارشان را بفرمایند.
محمد صادق خلخالی – عرض کنم ماده 23 در مبحث پنجم صفحه 14 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی دارد که ( هر نماینده می تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد بشرطی که دارای دلیل موجهی باشد) وایشان دلیل موجه ندارند وخودشان نمی توانند بگویند من دلیلم موجه است این قبلاً باید در آن مورادی که ادله را بررسی می کنند باید بررسی بشود که دلیل ایشان موجه است یا نه ( اعتراض نمایندگان ) توجه کنید وپذیرش آن با اکثریت آراء عده حاضرین است... ( نایب رئیس – آقای خلخالی اجازه بفرمائید...) ایشان مطالبی که میگوید هیچکدام مدلل نیست (همهمه نمایندگان) بهانه بدست ضد انقلاب میدهد، میدهد، ریسمان وآسمان را باهم جفت می کند (زنگ رئیس) نگذارید مجلس زیر سوال برود ، هر کس هر جور بخواهد استفاده بکند ، بگویید من می خواهم استعفا بدهم ایشان در دوره قبل هم همین جوری بود حالا هم همین جور است!
بعد از تصویب اعتبار نامه دیگر استعفا دادن چه معنائی دارد ؟...
نایب رئیس – آقای خلخالی بس کنید ، واقعاً این اخطار بود که شما کردید ؟!
سید علی عوض زاده – آقای خلخالی در هر حال آقای زمانیان حرفشان را میزنند.
معماری – یکی آنجا، یکی اینجا! این یعنی خفقان! (زنگ رئیس)
زمانیان – من از ریاست محترم مجلس تقاضا می کنم مجلس را آرام کنند تا بقیه عرایضم را بتوانم بکنم ...
نایب رئیس – فرمایشتان را بفرمائید.
زمانیان - ... طبیعی است به این ویژگی در داخل کشور در مقابل زورگوئی وتجاوز به منافع عامه مردم وتجاوز به حریم مقدس عدالت اسلامی ، ساکت نمی نشیند ودیدید برخورد قاطع وکوبنده نظام را باگروهکها وضد انقلاب وقاچاقچیان حرفه‌ای وحرکته های ضد اخلاق.
در راستای این رسالت بزرگ دنیا شاهد بود که با رهنمود دادن امام به مجلس ، عناصر نامطلوب وضد انقلاب حتی در پست ریاست جمهوری مطرود وبه گورستان تاریخ سپرده شد.
نمایندگان محترم ، برادران، خواهران!
همانگونه که امام در سال 57 فرعون ایران را به نیستی فرستاد واو را در دیار فراعنه مدفون ساخت اجازه نخواهد داد بلعم باعورها وسامری ها چهره زیبا وملکوتی  انقلاب را مشوه نمایند ، که شاهد زنده آن اسقاط دولت موقت وبنی صدر وآخوند های درباری بود.
حسین علیه السلام چگونه زیستن وچگونه مردن را به ما آموخت وفرزند راستینش امام امت نیز با تاسی به جدش چگونه زندگی کردن را وزیر بار ظلم نرفتن وآزاده بودن وحریت در تمام شئون زندگی سیاسی را با عملش وکردارش وگفتارش برایمان ترسیم نمود.
ملت ایران! ای مردم سرافراز وسربلند وآگاه! مردم نهاوند ای موکلین قهرمان وصبور وعزیزم وای سربازان امام ! اگر در بعضی از جاها مسائل مایوس کننده ای هست ویا سهل انگاری وحق کشی وجوددارد وجریاناتی که با اهداف انقلاب سازگار نیست ویا افرادی در سنگر خدمتگذاری از پشت به شما وانقلاب خنجر می زنند هر کسی هست، هر جا هست ، هر شعاری که می دهد آنرا به حساب جمهوری اسلامی وامام وروحانیت نگذارید. باید اینجا عرض کنم که روحانیت ما در آئینه وجود اماممان مورد قبول است ، اومیزان حق ومیزان عدل ومیزان فتوت وجوانمردی ومیزان صداقت ومردانگی است وهر کس چون او بود سرباز اوست.
من از شما مردم توقع دارم که همه مشکلات ومعضلات وجریاناتی که در اثر جنگ ویا غرض مغرضین ویا قصور دوستان ناآگاه به وجود آمده به گردن روحانیت نگذارند ومن مطمئن هستم که بیداری وهوشیاری شما نقشه دشمن را خنثی خواهد کرد.
اما مساله استعفاء:
امیدوارم نکاتی که عرض می کنم به عنوان یک عاشق دل سوخته انقلاب به سمع مبارک امام برسانند.
امام عزیز!
استعفای من ناله دل عاشقان وسربازان نهاوندی توست که از جور وستم وحق کشی وافترا وتهمت واهانت بعضی از دست اندرکاران بلند است .
امامم ! مرادم واستادم وقتی من در مجلس با یک نطق چند دقیقه‌ای استعفایم را تقدیم می‌دارم وبلافاصله مجلس با بیش از یکصد ونود وچند امضا یعنی امضا همه نمایندگان حاضر در پارلمان وضعف قوه قضائیه گلایه می نمایند، یعنی ای امام ناله من ناله همه مجلس است ونالخ انسانهائی است که در اثر سهل انگاری برخی مسئولین ویا مسائل دیگر به شما ای پدر مهربان گلایه می کنند .
رهبرم!
من با پشت سر گذاشتن سه دوره نمایندگی به حق سوگند می‌خورم که نمایندگان معظم مجلس در راستای اهداف شما حرکت نموده وافتخار خدمت گذاری ملت ایران را دارد واین تعداد جمعیت که در ظرف مجلس گنجانیده شده آئینه تمام نمای ملت ایران است که سخاوتمندانه با ایثار جان ومال در خدمت آن مقام معظم واسلام ناب محمدی (ص) تا آخرین قطره خون در مقابل ظلم وجور واجحاف وانحراف وهر حرکتی که بخواهد انقلاب واسلام را زیر سوال ببرد ایستاده است .
خدا را به گواهی می طلبم که استعفا برای من تلخ تر از زهر است زیرا عوارض آن را در موقعیت کنونی می دانم ولی چه کنم وقتی که می بینم در حوزه انتخابیه ام به مردم ستم می شود، ظلم می شود، وبوسیله آنهائی که باید عدالت را تضمین کنند، عدالت زیر پا می رود وبا تهمت وافترا وجو سازی در مجامع عمومی در روزنامه ها وحتی نماز جمعه عرض وآبرو حیثیت افراد مورد تاخت وتاز قرار می‌گیرد وتخلفات قضائی توجیه می گردد.

وودیعه‌ای که ملت بدستم داده وسوگند خورده‌ام از آن دفاع کنم اما نمی توانم از آن دفاع کنم ، ومیبینم عصائی که امام بدستم داده تا باآن از تجاوز گرگها وکرکس ها به جان ومال واعراض مردم ممانعت به عمل بیاورم ، آن عصا را می شکنند ودر کیفر این اطاعت، قلم دست وپایم را خورد
می کنند! وعملا وجودی عاطل وباطل می گردم به مصداق(لایکلف الله نفس الاوسعها) دیگر نه وسعی نه رمقی برای من وموکلینم مانده ولذا وجود خود را در مجلس بیهوده ودر سنگر نمایندگی عاطل وباطل می بینم.
امامم ! ما نمایندگان مجلس نمایندگی را برای خدمت به مردم واحیاء ارزشهای اسلامی پذیرفته‌ایم نه برای سمت وعنوانش.
اما اجمال داستان غم انگیز نهاوند:
در اوائل سال 66 متوجه شدم که بدیهی ترین اصول انسانی واسلامی بوسیله یک دیپلمه که بجای دادستان انقلاب اسلامی کار می کند وبا معاضدت عناصری که باید یار انقلاب وپشتیبان مردم باشند زیر پا رفته.
به دادسرای انتظامی قضات شکایت کردم، دادسرای مزبور با اعزام هیاتی ضمن تایید مراتب از دادگاه عالی قضات تقاضای تعلیق نمود واین عمل انجام شد در آن مدت با کمسیون محترم اصل نود وقضائی وریاست محترم مجلس مسائل را در میان گذاشتم وبرای اثبات ادعایم چند نفر از ستمدیدگان را به مجلس آوردم وحتی با قائم مقام رهبری مذاکره کردم وهیات اعزامی ایشان نیز همه مسائل را تایید کردند.
وبوسیله حضرت حجة السلام والمسلمین حاج آقای کروبی دامة افاضاة که خداوند جزای خیر به اوبدهد در قبال تلاشی که داشته اند از فرزند محبوب امام ملاقات گرفتم وگزارش دادم.
هنگام گزارش دیدم فرزند امام چگونه حالش متغیر شد وآثار غم در چهره اش نمایان شد. بعداً متوجه شدم که معظم له از شورای عالی قضائی توضیح خواسته بود که باکمال تاسف طی نامه ای از طریق نخست وزیری برای اینجانب تصویر نامه شورای عالی قضائی با امضای یکی از اعضای محترم شورای عالی قضائی ارسال گردید.
من از آنچه که در این نامه نوشته شده به خدا پناه می برم. آیا می توانم بگویم در این نامه حقایق تحریف شده ؟ آیا می توانم بگویم در این نامه ذکر شده که از مجموع 224 زندانی دادگاه انقلاب 49 نفر آنان محکوم به اعدامند در حالی که این صحت ندارد وحتی یک نفرذ از زندانیان دادگاه انقلاب نهاوند به اعدام محکوم نشده بود. وطولی نکشید که همه آزاد شدند؟
آیا ملت ما وشهیدان ما می بخشند کسی را که اینگونه دروغ بشورای عالی قضائی گزارش
می دهد وآنها با حسن اعتماد آنرا به بیت وحی وبه بیت نبوت وبه بیت ولایت منتقل می کنند ودر نهایت حق ملت ضایع می گردد وآبروی امام وانقلاب در معرض سوال قرار می گیرد؟
من در اینجا از پشت این تریبون اعلام جرم می کنم علیه آنهائیکه این گزارش را دادند ومنجر به این شد که یکی از اعضای شورای عالی قضائی ناخواسته مرتکب گناه کبیره شود.
نمایندگان مردم من ناچار شدم در تاریخ 25/4/66 تقاضای تحقیق وتفحص کنم واین امر منجر به این شد که با رای قاطع مجلس ، کمیسیون قضائی مجلس مامور پیگیری ماجرای غم انگیز وتکان دهنده نهاوند شد.
به هر حال گروهی از کمیسیون قضائی وبازرسی کل کشور ودادسرای انتظامی قضات به نهوند اعزام شد وبرای تکمیل کار وگزارش 30 نفر از ستم دیدگان را مجلس به پزشک قانونی معرفی کرد وهمه آنها اعلام کردند که در نهاوند خیانت شده ، حیثیت اسلام وانقلاب زیر سوال رفته.
ای امام ! ای نمایندگان مردم!
کمیسیون قضائی مجلس بعد از کار خود گزارش تکان دهند‌ه ای به هیات رئیسه داد تا طبق آئین نامه داخلی گزارش گردد. ضمن تاسف از عدم گزارش آن بعد از دو سه روز یکباره شورای عالی قضائی بر خلاف ضوابط موجود دادستان تهران وبازپرس شعبه 21 دادسرای عمومی تهران را به نهاوند برای احقاق حق فرستاد.
ما امیدوار شدیم اما ( خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود ) من چه بگویم ای مجلس ؟ گو اینکه این آقایان آمده بودند که ضمن تایید اعمال ظالم کارهای نیمه تمام اورا تکمیل نمایند. شاهد این مدعا :
1 – ظالمی که به مردم آنهمه ستم کرده بود وبه عنوان متهم به اصطلاح تحت باز جوئی قرار گرفته بود در کنار هیات نشسته بوده، با آنها ناهار وشام می خورده وشبها پیش آنان خوابیده است ، این در حالی است که شاکیان بیرون از ساختمان از سرما می لرزیدند!
2 – شاکیانی که برای تسلیم شکایت خود وتظلم پیش هیات می رفتند نوعاً با چشم اشکی ورنگی پریده ویا چهره ای گرفته بیرون می آمدند وسخن از حمایت هیات از مظالم وملامت مظلومین می کردند!
3 – بعد از چند روز که هیات به تهران برگشت ظالم را در بنز خود سوار کردند وبا خود به تهران بردندوصدور حکم عدم تعقیب، نشان داد که بعنوان دست خوش ، مدتی به او مرخصی داده اند!
4 – هیات تعداد قلیلی از شاکیان را پذیرفت وعملا تظلم همه شاکیان مورد بررسی قرار نگرفت .
5 – هیات بعنوان مسائل مطروحه نهاوند آماده بود اما قسمتی از وقت خود را یا برای مهمانی در شهرهای مجاور یا به کارهای قضائی، غیر مسائل مورد نظر گذرذاندند.
6 – طولی نکشید که ظالم مجدداً با استقبال همکاران وهم مسلکانش قهرمانانه به شهر نهوند برگشت ودرنمازجمعه موردتقدیرقرارگرفت ومجداداً رعب ووحشت درسراسر منطقه نهاوند حاکم شد!
ای امنء ملت ووکلای امت!
در حالیکه کمیسیون قضائی کجلس ، بازرسی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات، دادگاه عالی قضات ، هیات اعزامی از طرف قائم مقام رهبری وپزشک قانونی تهران همه وهمه گزارش کتبی دادند وظلم وجرم مجرم ومجرمین را تایید کردند وبا آنکه خود مجرم اعتراف به جرم خود کرده ، اما بازپرس شعبه 21 دادسرای عمومی تهران با این همه ادله به عنوان فقد دلیل منع تعقیب صادر کرد!
اگر بازپرس شعبه 21 می گوید شهادت این همه شهود وگزارش این همه ارگانها ونهادها دروغ است پس باید بگوید ظالم در پرونده دادسرا به دروغ اعتراف کرده واورا بعنوان درغگو باید تحت تعقیب قرار دهد علاوه بر آنکه چنین فرد دروغگوئی نمی تواند بر مسند قضا بنشیند.
علاوه بر همه اینها دادگاه عالی قضات حکم تعلیق مجرم را داده وشورای عالی قضائی بدون آنکه رفع تعلیق از دادگاه قضائی بخواهد مجدداً او را به منصب قضاوت بر می گرداند وبه عنوان دست خوش با آنکه «قراردادی » بوده اورا استخدام می نماید وبدینوسیله تمام ارزشهای حاکم بر جمهوری اسلامی وحیثیات اجتماعی نادیده گرفته می شود.
فاش می گویم واز گفته خویش دلشادم                                     بنده عشقم واز هر دوجهان آزادم
من فاش بگویم همان کسی که تورج منصور، عموزاده حسنعلی منصور معدوم مدیر عامل شرکت سایپا را با آنهمه جرم آزاد کرد بر پرونده پر ماجرا ودردآلود نهاوند نیز انگشت منع تعقیب گذاشت!خدایا به توپناه‌میبرم ازاینگونه قضاوت ! خدایا به تو شکایت می کنم از این همه حق کشی!
بعد از صدور منع تعقیب مرا به عنوان نشر اکاذیب ودر اواخر سال 66 به دادگاه ویژه دعوت کردند بعد از حضور در دادسرا به اتاق دادستان محترم هدایتم نمودند ! برادران! وقتی برای بازجوئی رفتم ، دیدم آن روز بازپرس شعبه 21 تهران دادستانی را اجاره کرده است  وهمان مسائلی که در نامه ارسالی خدمت فرزند محبوب امام نگاشته بودند خواستند پیاده کنند که نشر اکاذیب کرده ام!
از آن تاریخ تاکنون من وموکلینم در معرض بدترین تهمتها وجو سازیها قرار گرفته ایم تا آنکه درجمعه های گذشته درنمازجمعه ودر روزنامه های کثیر الانتشار با دادن مصاحبه ها حیثیت نماینده ای را که سه دوره امت با رای اکثریت قاطع مردم به مجلس راه برده زیر سوال بردند (نایب رئیس- از وقت شما یک دقیقه دیگر باقی مانده است ) چشم، تمامش می کنم، آیا با این وضع ، دیگر می توان در سنگر نمایندگی ماند ؟ وقتی که نماینده مردم تامین شغلی نداشته باشد چگونه می تواند از حیثیت جامعه دفاع کند؟
وقتی که نماینده نتواندوظیفه اش را انجام دهددیگربرای چه بماندوشاهد این مسائل باشد؟
لازم به تذکر است که از مردم شجاع ومومن شهرستان نهاوند وروستاهای تابعه کمال قدردانی را نموده واز اینکه سه دوره این حقیر را مورد اعتماد قرار داده وبه مجلس فرستادند تشکر وقدر دانی می نمایم واز اینکه نمی توانم در خدمتشان باشم پوزش می طلبم.

در خاتمه اولا از محبت همه برادران وخوهران ونماینده وکارگزاران وخدمتگزاران مجلس شورای اسلامی خصوصاً ریاست محترم مجلس ونایب رئیس محترم آن صمیمانه تشکر می کنم وتوفیق برای همگان وطول عمر با عزت وعظمت برزای امماممان را از حضرت احدیت خواستارم.
ثانیاً با یک شعر سخنم به پایان می رسد:
کما قال اخو هوازن، امرتکم امری بمنعرج اللوی ، فلم تستبین النصح الاضی الغد.اللهم انصر امام الامة ، وانصر من نصره، واخذل من خذله،وایده بتاییداتک ، یا ناصر الانبیاء والاوصیاء والاولیاء. والسلام علیکم ورحمةالله (احسنت، احسنت، احسنت).
منشی – اولین مخالف استعفای آقای زمانیان که ثبت کرده است آقای عبدالله نوروزی نماینده ملایر هستند...
عده ای از نمایندگان – همه ما مخالف استعقای ایشان هستیم.
محمد صادق خلخالی  - مخالفین دیگر وقت صحبت ندارند، من بعنوان موافق می خواهم صحبت کنم(همهمه نمایندگان).
نایب رئیس- آقای خلخالی عزیز ،برادر من! چنین چیزی در آئین نامه نداریم که موافق هم بتواند صحبت بکند واگرنه آئین نامه باید اصلاح بشود.
سید علی عوض زاده – من اخطار آئین نامه ای دارم.
زمانیان – موافق یا مخالف باید با نظر من باشد.
نایب رئیس – آقای عوض زاده اخطارتان را بفرمائید.
عوض زاده – حاج آقا بااجازه شما ماده 2 آئین نامه را می خوانم:
(ماده 2 – بررسی استعفانامه به این ترتیب خواهد بود که ابتدا استعفا نامه قرائت شده وسپس شخص مستعفی یا نماینده دیگری که به تعئین او تقاضای دفاع خواهد نمود...)
پس بنابر آنچه که در این ماده آئین نامه هست اگر آقای خلخالی در موافقت با استعفای آقای زمانیان می خواهند چیزی بفرمایندباید با تاییدآقای زمانیان باشد (نایب رئیس درست است) در صورتیکه ایشان موافق نیستند که آقای خلخالی صحبت کنند واین خلاف آئین نامه است ، واقعاً آقای خلخالی ...
نایب رئیس – کاری که آقای خلخالی کردند ، شما هم دارید می کنید !
(همهمه نمایندگان) آقای نوروزی شما فرمایشتان را بفرمایید .
عبدالله نوروزی – بسم الله الرحمن الرحیم .(ربادخلنی مدخل صدق واخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطاناً نصیراً)
ابتدا سالروز ورود امام بزرگوارمان به میهن اسلامی را از تبعید وپیروزی ملت براستکبار وکفر وشرک وهمه نظامهای ضد توحیدی بحضور بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا له الفداء وامام عزیز وملت مسلمان وهمه مسلمین وشیفتگان عالم تبریک می گویم. در مخالفت با استعفای برادر عزیز وپر سابقه در انقلاب حجة الاسلام آقای زمانیان با خطابه پر شور وگرمی که ایشان ارائه دادند یقینا حرفهای من کمرنگ ووجاذبه لازم را نخواهد داشت وبنده هم در ارائه با بحث ایشان که براین ماجرا چه گذشته وانگیزه ای که سبب استعفای ایشان شده صحبتی ندارم
زیرا ایشان بخوبی اینهار ابیان کردند واز سوی دیگر بنده در آن زمان در منطقه نبودم ودر مجلس هم نبودم . دلیل مخالفت من با استعفای ایشان دوتا موضوع هست: یکی شناختحوزه انتخابیه ایشان که 40 کیلومتر از حوزه انتخابیه خودم فاصله دارد وتاثیر فرهنگی منطقه بریکدیگر وشناختی که از مردم آن منطقه وآقای زمانیان وواثر وجودی ایشان در آن حوزه دارم ودیگر اینکه بعنوان عضو کمیسیون مسکن وشهر سازی وراه وترابری که مدتها است در خدمت ایشان برسر یک میز در جلسات مباحثات هستیم وعلاوه بر این در دوره دوم مجلس چند سالی بنده بعنوان خدمتگزار از طرف دولت در کمیسیون مسکن وشهر سازی وراه وترابری شرکت می کردم وارتباط نزدیک وتنگاتنگ با ایشان داشتم، خدا را گواه می گیرم که نه در رابطه با مخالفت با استعفای ایشان کوچکترین هماهنگی شده ونه ایشان از نظریات بنده که چه می خواهم بگویم اطلاع دارند وبنده بر مصداق معیارها وشناختهای خودم (هر چقدر ناقص باشد) عرض می کنم.
آن چیزی که بنده سعی می کنم کوتاه بگویم اگر برادران شناخت عمیقتری دارند ، یقیناً آنها هم درزوایا وابعاد دیگرموضوع را مطرح می کنندوانشاءالله کمک خواهند کرد به رفع نواقص گفته های من.
آقای زمانیان بعنوان یک عنصر دلسوز ،صاحبنظر، زجر کشیدهانقلاب در چشم نه تنها مردم مسلمان شهرستان نهاوند بلکه آوازه خوشنامی وتلاش ودلسوزی ایشان در خدمت به مردم ومستضعفین در مناطق دیگر استان همدان وحتی استان همسایه باختران ولرستان وحتی همه ملت هم وجود دارد بطوریکه وقتی بنده برای ثبت نام وکاندیدا شدن برای نمایندگی سومین دوره مجلس شورای اسلامی (بعداز سالیانی که در حوزه انتخابیه ام حضور نداشتم) آنجا رفتم وبا مردم می خواستم آشنا بشوم وموضوع را مطرح بکنم ، تقریباً ملاک ومعیار همگان نحوه خدمت ومدیریت ونمایندگی آقای زمانیان بوده وبه بنده ورقبای خوب ومتدینی که در خدمتشان بودیم توصیه می کردند که اگر می خواهید موفق بشوید؟ اگر می خواهید در عمران وآبادی منطقه خدمت بکنید ، اگر می خواهید ارزشهای انقلاب واسلام را حفظ کنید واگر می خواهید پشتوانه محکمی برای رزمندگان در جبهه ها باشید بیائید وهشت سال تلاش آقای زمانیان را به عنوان ملاک ومعیار کارتان انتخاب کنید وبرآن مبنا ومعیار عمل کنید تا یقیناً نه تنها این دوره بلکه دوره های دیگر هم انتخاب شوید .این دقیقاً زبان حال مردم منطقه شهرستان ملایر وشهرهای اطراف وخود شهرستان نهاوند است که اصولاً سابقه درخشان وقدیم در مبارزه با استکبار واستعمار داشته وقبل از انقلاب گروههای مبارز اسلامی آن با رژیم شاه مبارزات جدی
میکردندبعد ازانقلاب هم بعنوان شهرستان پیشتازدرجبهه وجنگ ودرمبارزه برعلیه صدام وصدامیان بود.
یادم هست که سال گذشته باز بعنوان تاکید بر این موضوع برای مردم شهرستان نهاوند به عنوان رفع حوائج اولیه زندگی در روستاها جشن پایان گرفتن همه آلودگیهای بهداشتی در محیط را گرفتند وبه منطقه اعلام کردند که ما دیگر در هیچ روستائی حمام غیر بهداشتی نداریم همه روستاهای ما از جاده وآسفالت وعمران وآبادی وبهداشت وقسمتهای دیگر برخوردار است وهمه اینها را از برکت تلاشهای صادقانه ودلسوزانه آقای زمانیان می دانند وبنده هم براین قضیه معترف وآگاهم.
آقای زمانیان حتی در چشم برادران بزرگوار منطقه که در تهران ساکنند وصاحب منصب در جمهوری اسلامی هستند وبایکی دوتایشان چند صباح پیش صحبت می کردم به عنوان چهره ای شجاع ودلسوز وآزاده ومردمی تجلی میکردند وبه عنوان یک ملاک ومیزان خوبی برای نمایندگی.
وجود آقای زمانیان در جبهه پشتوانه بسیار محکم وخوبی بود هم از نظر تامین آذوقه ونیازهای رزمندگان وهم از نظر حضور مستمر در مقاطع مختلف در شرایط حساس جبهه ها که آخرین مرحله را با مشخصه روشنی بنده در خدمت ایشان ودر خدمت لشکر پیروز 32 انصار الحسین استان همدان که بدنه محکمی از آن را رزمندگان شهرستان همدان تشکیل می دهند در عملیات پیروز مرصاد با تمام شیفتگی دیدم وغبطه می خوردم که این همه تلاش واینهمه حرف گوش دادن مردم را خدا نصیب بنده بکند وایشان در طی این هشت سال جنگ تاجائی که اطلاع دارم وعرض کردم در این یکساله خود شاهد بودم بسیار در امر جبهه وجنگ ورزمندگان سرمایه گذاری بالایی کرده ورزمندگان شهرستان نهاوند واستان همدان همه براین آگاه ومعترفند.
آقای زمانیان در کمیسیون مسکن وراه وترابری علیرغم اینکه بظاهر تخصص وتجربه اش نیست ولی بنده هم عرض کردم در طی چهار سالی که در دولت با ایشان ارتباط داشته ام وهمچنین در مدت چند ماهی که در کنار همدیگر پشت یک میز درکمیسیون می نشینیم ایشان را فردی صاحبنظر ودلسوز وتوانا وخوشفکر در خدمت به نمایندگی مجلس شورای اسلامی دیده وشاهد بوده وهستم تعا آنجا که شناخت بنده اجازه می دهد. خصوصیت دیگری که از آقای زمانیان می شناسم این است که علیرغم ضد استکباری وضد تکاثر ومتکاثرین وضد همه بی ارزشی ها وانباشته کردن سرمایه ها توسط سرمایه دارانوچپاولگران ومحتکرین ونامردها...بودن ایشان ، با همه این خصوصیت ، موضعگیریهای لازم را در این مواقع ومقاطع داشته اند ، در زمانهائی هم که حریتها وآزادگیهائی بایستی باشد ومیبایستی حرف حق زده بشود وگاهی اگر به ضرر شخص باشد (ولو علی انفسکم) دقیقاً آن حریت وآزادگی را من درایشان سراغ داشتم که حق را گفته حتی اگر به ضرر خودشان بوده: اینها به اعتقاد بنده ارزش ومعیارها وملاکهلئی است که می تواند در وجود یک خدمتگزار برای ملت موثر باشد وهشت سال تجربه ایشان در شناخت قوانین در موضعگیری های لازم به نفع ملت ودر حساسیت های لازم که انقلاب خدای نکرده تهدیدمیشده بخصوص در ماههای آخرجنگ شاهدی براین قضیه ومدعا لازم بوده.
لذا بنده سعی ام براین بوده وهست که خصوصیات فردی وشخصیت اجتماعی

وتاثیر وجودی آقای زمانیان را هم در مجلس وهم در محیط حوزه انتخابیه ومنطقه وهم اینکه در رابطه با اینکه ایشان روحانی هستند وبا همه خصوصیات مطیع بی چون وچرای امر امام وزندگی ساده ودور از تکلف ایشان را تاجائی که من یکی دوبار از نزدیک مشاهده کرده ام ، دیده ام وشاهد هستم بنابراین مادر چنین جایگاهی نباید چهره ای مانند زمانیان را از دست بدهیم وخدائی ناکرده به هر حال صدمه بخورد.
یقیناً هر انسانی اشکالاتی هم دارد که اگر آقای زمانیان ده تا اشکال داشته باشند بنده شاید بیش از هزاران اشکال داشته باشم این بمعنی (قداست) نیست بلکه در مجموعه سنجشها ومقایسه های آقای زمانیان را بنده بعنوان چهره ای سالم ومتدین ،مسلمان در خط امام، مفید برای مجلس ومنطقه
می شناسم و ازهمکاران ، برادران وخواهران نماینده عزیز این تقاضا را دارم که با رای خود برای حفظ ثبات وتوان مجلس ان شاءالله با استعفای ایشان مخالفت بفرمایند وان شاء الله از انسجام ویکپارچگی وپیوستگی در مجلس برای شؤونی که حضرت امام وقانون اساسی به مجلس شورای اسلامی داده است حراست کنید. (والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته.)
منشی – مخالف بعدی آقای روحانی نیا هستند، بفرمائید.
عده ای از نمایندگان- بحث کافی است رای بگیرید.
روحانی نیا – فقط پنج دقیقه اجازه بفرمائید ،ان شاءالله زود تمامش می کنم .
نایب رئیس – بفرمائید ولی لازم نیست مفصل صحبت کنید.
رمضان روحانی نیا- بسم الله الرحمن الرحیم. من بطور خلاصه چند جمله ای را عرض
می کنم . نکته اول عرضم این است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی از مطرح شدن چنین مباحثی در صحن مجلس ما سوء استفاده نکنند وفردا رسانه های گروهی بخصوص آنچه که در خارج می نویسند این نقطه ضعفهای جزئی را که مطرح می شود به عنوان یک درد بزرگ برچهره جمهوری اسلامی ظالمانه جلوه ندهند. مطرح شدن چنین بحثهائی در سطح مجلس پشت تریبون آزاد ،این نشانه قوت وعظمت جمهوری اسلامی ایران هست که اگر نقطه ضعفی در گوشه‌ایی از مملکت پهناور جمهوری اسلامی ببینیم بطور علنی وآشکار در سطح مجلس مطرح می کنیم وچنین نیست که بگویند این از نقاط ضعف نظام ماست، این از نقطه قوت وعظمت جمهوری اسلامی  ایران است که بحمدالله هر کجا نقطه ضعفی پیدا بکند با صراحت بطور آزاد می آید ومطرح می کند وانشاءالله (به خواست خدا) دردها را دوامی کند.
نکته دوم عرض من این است که از وقتی که مساله نهاوند مطرح شد من رفتم گزارشات متعددی را بخوانم ببینم اینجا چه خبراست ؟ آنچه که من مطالعه کردم یک گزارش هفده صفحه ای است از هیات تحقیق وتفحص، یک گزارش ده صفحه ای است از مجلس شورای اسلامی یک گزارش پنج صفحه ای است از سازمان بازرسی کل کشور ، یک گزارش از مرکز پزشکی قانونی ویک گزارش هم از رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات است آنچه که از مجموع این گزارشات استفاده می شود این است که به هر حال آنجا تخلفات جدی صورت گرفته است ، آنجا خلاف قانون هائی صورت گرفته است وحضرت آقای زمانی حق دارند چنین فریاد بزنند ومن عرض می کنم حضرت آقای زمانی راه حل این دردها استعفا دادن نیست، فرضاً چنین دردهائی اینجا بوجود بیاید ، قانون شکنی باشد، راه حلش این است که انشاءالله شورای عالی قضائی نظام جمهوری اسلامی که همین دیروز هم حضرت امام آنچنان از آنها تایید کرد وبه آنها عظمت بخشید ومونرد تاید مجلس هم هستند اما انتظار امام ومردم ومسولین این است که انشاءالله با تقسیم کار نسبت به تخلفاتی که در دادگاهها ودادسراها صورت می گیرد برخورد جدی تری انجام بدهند والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.
زمانیان –رای علنی باشد.
نایب رئیس – متشکر، از آقای زمانیان درخواستی نرسیده که رای گیری علنی باشد یا غیر علنی ، اینجا هم نوشته است بعد از صحبتها رای گیری به عمل می آید ، رای گیری چه جوری به عمل می آید دیگر مطرح نیست.
منشی (بیات) – حاج آقا کلمه تصویب هم هست پیداست که ...
زمانیان – عین اعتبار نامه است.
نایب رئیس – در صورت تصویب استعفا نامه .. آنوقت تصویب هم که هست به نظر می اید که حتی قیام وقعودی باشد اینجوری ما احساس می کنیم.
عوض زاده –این جا باید با قیام ئقعود رای بگیرد .
نایب رئیس – بعلاوه یادتان هست که در ماده 125 هست که (بطور کلی در تمام موارد با قیام وقعود انجام میشود جز در مواردیکه استثنا شده) که آن استثنا شدن هم اینجا نیست .
قریشی – با قیام وقعود رای گیری کنید.
نایب رئیس – قیام وقعود است من همین را میخواهم عرض بکنم.
مجید انصاری- آقای کروبی! با ورقه رای بگیرید.
نایب رئیس – چه لزومی دارد؟ نه عبارت آخر هم گویای این است که با قیام وقعود بشود(انصاری- لزوم دارد،این عبارت گویای این مطلب نیست) هم در خود آن ماده هم عرض کردم در ماده دیگر می گوید رای ها کلا با قیام و قعود است جز مواردی که استثنا شده واین جز آن موارد استثنا شده نیست.
حضار 181 نفر موافقین با استعفای آقای زمانیان قیام بفرمایند (دونفر برخاستند) خود آقای زمانیان هم بلند نشدند ورای نیاورد، استعفانامه آقای زمانیان تصویب نشد ، بنابراین آقای زمانیان در مجلس تشریف دارند.(تکبیر نمایندگان)
7 –تصویب فوریت طرح مسکن فرهنگیان وکارکنان آموزش وپرورش
نایب رئیس – آقایان یک طرح یک فوریتی داریم توجه بفرمائید .
منشی – یک طرحی با قید یک فوریت وبا امضای بیش از 110 نماینده تقدیم مجلس شده است .یکی از امضاکنندگان توضیح بدهند . آقای قمی بفرمائید.
محمد قمی – بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه به اینکه ده سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می گذرد وبا توجه به اهمیتی که فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی دارد واز طرفی معلمین این قشر فداکار وزحمتکش وایثارگر نظام ما که در رابطه با به ثمر رسیدن انقلاب ودر جریان هشت سال دفاع مقدس در پاسداری از ارزشهای انقلاب وحضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند واز طرفی مشکلات اقتصادی بسیار زیادی که برای معلمین به وجود آمده غالباً معلمین ناچارند که چند شغله بشوند وبخ بعضی از مشاغل که با حیثیت شغلی معلمی منافات دارد تن بدهند وشایسته است که بعد از ده سال از انقلاب ما بتوانیم برای معلمین یک قدم اساسی برداریم .
معلمین از نظر میزان حقوق ودر آمد ، سطح حقوق ودر آمدشان بسیار پائین وناچیز است واگر مساله مسکن را برای معلمین حل بکنیم یک گامی اساسی است که آنها بتوانند با آرامش خاطر به ادامه خدمتشان در سنگر تعلیم وتربیت، به تربیت آینده سازان انقلاب بپردازند.
از آنجا که تعداد مغلمینی که فاقد مسکن هستند واز این مساله رنج می برند در مملکت بسیار زیاد هستند واز طرفی چون بحث بودجه سال 68 الان مطرح است ضرورت دارد که ما از سال 68 این حرکت را آغاز بکنیم وادامه بدهیم. اگر فوریت این قضیه واین طرح رای نیاورد قطعاً به بودجه 68 کفاف نمی دهد وما نمی توانیم وبایستی باز یکی دوسال دیگر این مساله را به تاخیر بیندازیم. علیرغم اینکه چندین نوبت در خصوص(نایب رئیس – وقتتان تمام است ) این مطلب صحبت شده متاسفانه هنوز قدم اساسی برای معلمین برداشته نشده. من از حضور نمایندگان محترم درخواستم این است که با توجه به این که بودجه سال 68 دردست بررسی واصلاح هست ان شاءالله به فوریت این طرح رای بدهند که ما بتوانیم از سال 68 ان شاءالله با همکاری وزارت مسکن وشهر سازی به این مساله ادامه بدهیم. والسلام .
نایب ریس – خوب ،مخالف صحبت کند.
منشی – مخالف فوریت ؟(اظهاری نشد) مخالف نداریم، موافق هم صحبت نمی کند. برادرها روی صندلی هایشان باشند که رای گیری داریم.
نایب رئیس – حضار 180نفر ، فوریت طرح به رای گذاشته می شود موافقین قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد.
الان تنفس می دهیم لطفاً سر ساعت برگردید.
(جلسه ساعت 40/10 به عنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت 17/11 به ریاست آقای کروبی (نایب رئیس تشکیل شد).
نایب رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است دنباله دستوررا بفرمایید.
8 – تصویب تقاضای تحقیق وتفحص آقای غلامحسین آقائی در مورد مسائل داروئی
منشی – گزارش کمیسیون بهداری وبهزیستی در خصوص تقاضای تحقیق وتفحص آقای دکتر آقائی در مورد مسائل داروئی و مخبر کمیسیون تشریف بیاورند.

غلامحسین آقائی (مخبر کمیسیون بهداری وبهزیستی) – اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم . من قبل از اینکه گزارش کمیسیون را که کتبی تقدیم مجلس شده قرائت کنم لازم می دانم که چند نکته را خدمت خواهرها وبرادرهای محترم نماینده عرض کنم.
نکته اول اینکه چرا اصولا کمیسیون وخود من مایل بودم که در مورد این مساله وارد تحقیق وتفحص بشویم. گزارشات مختلفی از مشکلات داروئی می رسید. برادرهای عضو کمیسیون همه پزشک هستند ومسائل را تا حدودی می دانستند. اما مهمتر تلاشی بود که هیات بهداری بازرسی کل کشور داشتند که پروندهائی که سه چهار سال راکد مانده بود ، اینها را دومرتبه با جوی که در مجلس می دیدند به کمک مجلس به جریان بیاندازند .واز طرف دیگر وضعیت خود وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی که در یک حالت بلا تکلیفی بسر میبردند. اتهاماتی وارد شده بود ، عده ای به زندان افتاده بودند ، با قرار مدتها در زندان بودند، با قرار آزاد شدند وبعد دومرتبه سر پست آمدند.
اینها مسائلی ایجاد کرده بود که از یک طرف در تخصیص ارز می توانست تاثیر داشته باشد. از یک طرف یک سری از مسئولین دستشان بکار نمی رفت چون اتهامات وارد شده بود ومعلوم نبود به هر حال نتیجه اش چه می شود . ازطرف دیگر اینها مجدداً سرکار آمده بودند وسر کار آمدنشان اگر این اتهامات باقی می ماند خوب، به صلاح نبود واز همه مهمتر اینکه این موضوع به هر حال به عنوان یک استخوان لای زخم در وزارت بهداشت مانده بود.
بر همین اساس بود که بعداز صحبتهائی که برادران بازرسی کل کشور در کمیسیون بهداری داشتند (صحبتهای مقدماتی) جلساتی با آقای دکتر مرندی بود وایشان حتی بصورت خواهش خواستند که کمیسیون وارد این مساله بشود وبالاخره این مساله را روشن کند که در این پرونده ها تخلفاتی انجام شده یانه . این یک نکته بود.
نکته دیگر اینکه مسائل درمورد دارو بسیار زیاد بود. اما آن چیزی که به عنوان شروع کار عرضه شده بود – یک بخش بسیار کوچکی – مواردی بود که از طرف بازرسی کل کشور ، گمرک جمهوری اسلامی ایران ،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ودادستانی انقلاب اسلامی تاییدشده بود . یعنی مواردی بود که به تایید رسیده بودت ودر بعضی از موارد کیفر خواست هم صادر شده بود وبعضی ها همینطور بدون صدور کیفر خواست سه ، چهار سال راکد مانده بود.یعنی برای شروع کار مواردی مطرح شد که تقریباً مستدل وهمه مطالبش با دلیل ومدرک بود. در همین رابطه چهارتا پرونده ، تا جائی که دست ما رسیده بود ، در مراجع قضائی مطرح بود:
یکی پرونده مربوط به شرکت سهامی داروئی کشور است که در این پرونده، مدیر عامل شرکت بازداشت می شود ، ماهها در زندان بوده وبالاخره با سی میلیون ریال وثیقه آزاد می شود. معون شرکت با هفتاد میلیون ریال ضمانت آزاد می شود ویکسری از مسئولین وزارتخانه به عنوان مسول ودست اندرکار شناسائی می شوند که از حدودسه ، چهار سال قبل این پرونده با آزاد شدن این افراد راکد مانده است.
یک پرونده دیگر ، پرونده شرکت سهامی داروپخش بود که در این پرونده مدیر عامل شرکت متهم اصلی بوده وبا یک قرار خیلی بالائی که تامینش امکان نداشته دوسال ونیم در زندان می ماند وبالاخره با یک میلیارد وپانصد میلیون ریال وثیقه وضمانت یک تعدادی از مسئولین ، می توانند او را آزاد بکنند معاون این شرکت 8 ماه بازداشت بوده وبا سیصد میلیون ریال وثیقه آزاد می شود. معاون دیگرش 5 ماه بازداشت بوده وبا صد میلیون ریال وثیقه آزاد می شود که مدیر عامل ودومعاونش دومرتبه در پست های حساسی در وزارتخانه مشغول به کار می شوند وبعد پرونده در شعبه 11 دادگاه انقلاب اسلامی راکد می ماند.
پرونده دیگری بوده در مورد مدیر عامل سابق دولتی شرکت اسکوئی ومدیر عامل فعلی دارو پخش که این سالها راکد مانده بود واین اواخر دومرتبه به جریان افتاده است.
یک پرونده دیگری هم بوده در مورد کارخانه داروپخش که این، الان دردست بررسی است. البته اینها چیزهائی بود که اطلاعات کفتند با مدرک به دست ما رسیده. این هم نکته دوم.
نکته سوم اینکه چون ما دیدیم در مجلس اشتیاق خیلی زیادی هست که حق نظارت مجلس بردستگاهها اعمال بشودوهمه برادران وخواهران نماینده مشتاق هستند که اگر مساله ای در مورد یک دستگاه اجرائی مطرح شده این را بروند وبا تحقیق وتفحص به حق برسند. اگر بی جا بوده خوب، رفع اتهام از آن دستگاه می شود واگر بجا بوده با آن برخورد قاطع بشود.
این نکته ما را برآن داشت که مسائل را تا قبل از اینکه برای کمیسیون ثابت نشده، علیرغم اینکه مدارک همه اثبات شده وبا دلیل وخیلی قاطع بود ، ولی گفتیم تا برای کمیسیون این مسائل اثبات نشده عنوان نکنیم. چون مساله دارو هست ومسائل مختلفی که در رابطه با آن بوده وممکن است تشنجی ایجاد بکند بنابراین قرار شد در گزارش کمیسیون خیلی کلی این مسائل گفته بشود مدارک را البته همراه داریم که اگر خواهرها وبرادرهای نماینده خواستند در اختیارشان گذاشته می شود. البته در مورد این مدارک ، من از هر بوستانی گلی اینجا آورده ام ، یعنی یک نمونه از هر موردی که می شده مدرک باشد اینجه هست، که ما در کمیسیون صلاح ندیدیم هنوز اینها را روکنیم. اینها یکسری از مدارک هست که اگر خواستند نمایندگان محترم می توانیم در اختیارشان بگذاریم. حالا من در جای خودش عنوانهایش را خدمتتان عرض می کنم ولی اجازه بدهید وارد ریز مسائل نشویم چون کمیسیون اجازه ندادند . این سه نکته ای بود که من لازم دیدم در آغاز صحبتم خدمتتان عرض کنم.
اما گزارشی که از کمیسیون داده شد.
گزارش از کمیسیون بهداری وبهزیستی به مجلس شورا اسلامی کمیسیون بهداری وبهزیستی مجلس شورای اسلامی در سه جلسه متوالی پیرامون تقاضای تحقیق وتفحص دکتر غلامحسین آقائی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی که از طریق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به کمیسیونه بهداری وبهزیستی به عنوان کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع گردیده بود، بحث و تبادل نظر نموده وبا حضور نمایندگانی از بانک مرکزی وزارت امور اقتصاد ودارائی، سازمان بازرسی کل کشور، دادسرای انقلاب اسلامی وعمومی تهرانومسئولین شرکتهای داروئی ومسئولین وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی موارد اعلام شده در نامه نماینده تقاضاکننده تحقیق وتفحص که خلاصه موارد مطرح شده در نامه تقاضاکننده عبارتنداز:
1- تخلف از طرح ژنریک وعدم رعایت ضوابط وشرایط وقوانین مربوط به دارو، نظیر ترک تشریفات مناقصه ، استعلام بها و غیره .
2- خرید دارو ومواد اولیه داروئی از کارخانجات غیر معتبر وواسطه ها.(در حالی که این کارخانجات،غیر معتبر بودنشان گزارش شده بوده وامکان خرید بدون واسطه هم وجودداشته است).
3- خرید داروهای فاسد وغیر قابل مصرف، تاریخ انقضا نزدیک یا گذشته وتوزیع بعضب از آنها در کشور جهت مصرف.(که بعضی از این خریدها باعلم انجام شده وحتی توضیع با علم).که مسائلی داشته که بعداز تحقیق وتفحص اگر مجلس محترم رای بدهند انشاءالله گزارش اش خدمتتان می آید .
4- عدم اجرای ضوابط ومقررات فنی لازم در خرید دارو (که این ضوابط را خودشان اکثراً اجرا نکرده اند، حتی به گمرک هم نوشتند که شما در کار وزارت بهداشت دخالت نکنید).
5- خرید دارو با دوقیمت متفاوت.
عوض زاده- اخطار آئین نامه ای دارم.
نایب رئیس – آقای عوض زاده اخطار آئین نامه ای دارند ،بفرمایید.
سید علی عوض زاده – ماده 153 ، که البته یک مقدار زیاد است من همه را می خوانم ، بعد اخطار را به آن قسمتش که رسیدم عرض می کنم.
ماده 153 – در اجرای اصل 76 قانون اساسی هرگاه نماینده ای تحقیق وتفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند در خواست خودرا کتباً از طریق هیات رئیسه مجلس به کمیسیونی که امر مذبور در تخصص آن است تقدیم می نماید وکمیسیون اطلاعاتی را که در آن زمینه دارد دراختیار وی قرار می دهد( نایب رئیس – در این مورد نظر شما چیست؟چه می خواهید بگویید؟) این قسمت را اجازه بفرماید بخوانم.
در صورتیکه نماینده مذبور اطلاعات موجود در کمیسیون را کافی تشخیص ندهد کمیسیون از نماینده مذبور در اولین فرصت دعوت به عمل می آورد ودلایل

ضرورت تحقیق وتفحص در زمینه مورد نظر را استماع می نماید وپس از بررسی ، نظر خود را مبنی برتصویب یا رد در خواست نماینده به مجلس گزارش می دهم.این گزارش خارج از نوبت در دستور مجلس قرار می گیرد .در صورتیکه گزارش مبنی برتصویب باشد در مجلس پس از گزارش کمیسیون به وسیله مخبر بدون بحث رای گیری به عمل می آیدودر صورتی که گزارش کمیسیون مبنی بررد درخواست باشد، نماینده درخواست کننده پس از گزارش مخبر می تواند حداکثر به مدت ده دقیقه از درخواست خود دفاع نماید ).
البته ایشان هم تقاضا کننده تحقیق وتفحص هستند ، هم مخبر در اینجا حالا مسکوت است ولی ایشان فقط باید نظر کمیسیون را اینجا بیاید قرائت بکند که مااین را تصویب کردیم. نباید بیاید اینجا یکساعت توضیح بدهد .
نایب رئیس- متشکر،آقای آقایی! شما باید گزارش را اینجا بخوانید. خیلی توضیح ندهید.
آقایی- من نظر کمیسیون را عرض  می کنم .
نایب رئیس – شما حرفهائی که می زنید معلوم است نظر کمیسیون است ، اما در عین حال مفصل وارد موضوع نشوید .
آقائی- خلاصه دارم می گویم ومی روم جلو.
نایب رئیس – یعنی اینها خلاصه گزارش است؟
آقائی – خلاصه گزارش است که اینجا نوشته شده.
نایب رئیس – شما لطف کنید فقط گزارش کمیسیون را بخوانید تا ما سریع به رای بگذاریم.
آقائی – در سایر موارد هم مخبر وقتی می آید صحبت می کند عین متن را که نمی خواند ، یک توضیح مختصری هم می دهد .
نایب رئیس – نه ، حالا ما نگفتیم که اگر یک جائی یک توضیحی لازم بود اینجا گفته نشود.
آقائی – حالا اینجا چون من خودم هم مخبر وهم در خواست کننده هستم اینجور ممکن است عنوان بشود که دارم توضیح می دهم وبحث می کنم در حالی که این بحث نیست یک گزارش معمولی است .
عوض زاده – بدون بحث باید گزارش کمیسیون را بخوانند.
آقائی – بحث ندارد، فقط گزارش مخبر است .
نایب رئیس – آقای دکتر آقائی گزارش را بخوانید.
غلامحسین آقائی – خرید دارو با دوقیمت متفاوت که دو قسمت از وزارتخانه یک جنس را با دوقیمت مختلف خریداری می کردند.
خرید دارو با فاکتورهای جعلی وبا قیمت های غیر واقعی.( که این مورد منجر به صدور کیفر خواست شده وچندین میلیون دلار برآورد شده).
خرید دارو از خارج بیش از نیاز که نتیجه آن توقیف تولید داخلی در بعضی موارد بوده است. (که عرض کردم همه با مدرک است.)
توزیع ومصرف سریع داروهای اضافی وفاسد( در فاصله ای که بازرسی کل کشور برای بررسی می آید ،یکدفعه انبارها را برای اینکه ردی نماند خالی می کنند که خیلی از داردهائی که توزیع شده فاسد بوده است.)
فروش دارو ومواد اولیه داروئی خارج از شبکه رسمی به شرکت های غیر واقعی که منجر به ورود آنها به بازار آزاد گردیده است ، (در این مورد چندین نفر اقرار کرده اند ومدارکش هم بوده وچند مورد را هم که گرفتند ودر روزنامه ها هم اشاره ای به آن کردند.)بررسی ورسیدگی نموده واظهارات هر یک از نمایندگان اعزامی از دادسرای انقلاب اسلامی وعمومی تهران ،بازرسی کل کشور وبانک مرکزی ووزارت امور اقتصادی ودارائی وبانک مرکزی وگمرک ومسئولین وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی وشرکتهای داروئی تابعه را دقیقاً استماع نموده وپس از تبادل نظر با توجه به اینکه بازرس دادسرای عمومی ونمایندگان وزارت امور اقتصادی ودارائی وبانک مرکزی وگمرک، تخلفات را تایید نموده اند، اکثریت اعضاءکمیسیون بهداری وبهزیستی به این نتیجه رسیده اند که برای روشن شدن موارد اعلام شده در نامه تقاضا کننده تحقیق وتفحص وآشکار شدن حقایق لازم است که نسبت به موارد در خواستی نماینده تقاضاکننده ، تحقیق وتفحص لازم از طرف مجلس شورای اسلامی با رعایت ضوابط ومقررات اعلام شده در آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به عمل آید.
نماینده شورایعالی فقط یک مورد در جلسه شرکت کردند. البته کارشناسان وبازپرسان دادستانی انقلاب آمدند اما نماینده شورایعالی قضایی یک جلسه آمدند وحرفشان این بود که شما رسما از ما بخواهید تا ما مسائل را به شما بگوییم.
بیات – آقای دکتر! دیگر توضیح ندهید ، عین نوشته را بخوانید.
غلامحسین آقائی – این روال است که مخبر عین نوشته را بخواند؟ من صحبت کمیسیون را دارم می گویم.
نایب رئیس – این نص آئین نامه است.
عوض زاده- قبلا هم در این مورد داشته ایم که مخبر کمیسیون می آمده فقط گزارش کمیسیون را می خوانده مبنی براینکه تصویب کرده ایم یا رد. اگر ردشده بود آنوقت در خواست کننده می تواند دفاع کند ،اینجا که تصویب کرده اند.
نایب رئیس – ممکن است یک مقدار در همان گزلرش ،استعدلالشان را هم بگویند ولی گزارش باید کتبی باشد.
معماری- خودش تقاضا کننده است ، نباید اینجا صحبت کند.
آقائی – مخبر کمیسیون که منعی برای صحبت کردن ندارد.
نایب رئیس – آقای دکتر جواب آقای معماری را ندهید .آقای معماری اجازه بفرمائید.
آقائی – به هر حال از دوازده نفر عضو کمیسیون ،یازده نفر رای مثبت به این تحقیق وتفحص دادند . مدارکی هم که اینجا همراه من است ،فاکتورهای با دوقیمت یعنی فاکتورهای جعلی است، برات سفید امضا هست ...
یوسف پور در گزارش هم هست ؟
دکتر آقائی – در گزارش عنوان همه اینها هست : جعل اسناد، خرید دو قیمتی ، اینها همه هست فاکتورهایش همه هست وحتی اقرارآن طرف .
معماری – شما بعنوان تقاضا کننده اینجا صحبت نکنید غرض آلود می شود. کسی دیگر باید صحبت کند. هم خودش تقاضاکننده هست هم مخبر!
منشی – آقای معماری شما اجازه نمی دهید صحبت بکنند.
نایب رئیس – آقای دکتر بفرمایید.
آقائی – اینها جزو گزارش کمیسیون است باید بگویم .اینها را باید نشان بدهیم.
نایب رئیس – نه ، جزو گزارش که نمی شود اینها را بگویید. شما گزارشتان را کتبی همراه با یک مقدار استدلال بفرمایید .
آقایی – خوب ،همین را دارم می گویم.
نایب رئیس –با استدلال بگویید . شما دارید توضیح می دهید ، مطلب را خلاصه بگویید.
آقایی – به هر حال مدارک آن هست اگر نماینده ها در مورد آن شک داشتند اینها را در اختیارشان قرار می دهیم .
نایب رئیس- حالا، بالاخره مطلب گزارش تمام شد؟
آقایی – گزارش ، آن چیزی که کمیسیون باید بدهد نه، خود من هم اگر می خواستم صحبت بکنم خیلی حرف داشتم.
نایب رئیس- خودتان که نه، گزارش کمیسیون را عرض می کنم.
آقایی – گزارش کمیسیون هم آن چیزی که در کمیسیون اتفاق افتاد اگر ما بخواهیم بگوییم چه کسانی آمدند، نماینده شورایعالی قضایی چه گفت ،اینها را بازهم نشد که من بگوییم.
نایب رئیس- خوب، برادر من! اینهارا که می گویید خوب بود در گزارشتان می نوشتید.
آقایی – به هر حال این کلیاتی است که عرض کردم .
نایب رئیس- بسیار خوب. به آقایان بفرمائید به داخل تالار تشریف بیاورند نصاب نداریم. بااین وقت کم که دردستور کارهای زیادی داریم آقایان هم برای رای گیری معطلمان کردند.
چون تعداد به حد کافی نیست ، مخبر کمیسیون امور قضائی وحقوقی بیاید در خصوص تقاضای تحقیق وتفحص دوم توضیح بدهد. آقای اصغری بیائید آن را بخوانیدتا تعداد به حد نصاب برسد.
9 – تصویب تقاضای تحقیق وتفحص عده ای از نمایندگان مجلس در مورد علت جلب ودستگیری آقای مروت الله پرتو
سید محمد اصغری (مخبر کمیسیون امور قضائی وحقوقی)- بسم الله الرحمن الرحیم . گزارش از کمیسیون امور قضائی وحقوقی به مجلس شورای اسلامی.

در پی تقاضای تحقیق وتفحص عده ای از نمایندگان محترم مجلس دایر به انجام تفحص و تحقیق  در خصوص علت جلب ودستگیری جناب آقای مروت الله پرتو وارجاع آن طی نامه شماره 344/ق مورخ 20/9/67 ریاست محترم مجلس به این کمیسیون ،کمیسیون مطابق ماده 153 آئین نامه داخلی ،پس از بررسی اجمالی قضیه، اطلاعات حاصله را در جلسه مورخه 4/11/67 در اختیار نماینده متقاضیان تفحص قرار داد وپس از استماع مطالب ودلایل ضرورت ادامه تفحص وتحقیق از جانب نامبرده ، مبادرت به اخذ رای نموده ولزوم انجام تفحص را مورد تصویب قرارداد.
بعد از تقاضای تحقیق وتفحص در مورد علت دستگیری آقای مروت الله پرتو ، کمیسیون قضائی حدود 4،5 جلسه برای توضیح وبررسی قضیه تشکیل داده که در جلسات دادستان محترم کل کشور، همینطور قاضی دادگاه مربوطه – آقای بیگدلی – واعضای دیگری که در این زمینه اطلاعاتی داشتند دعوت کرد. همینطور از خود آقای پرتو دعوت شد وتوضیحات زیادی در این زمینه در جلسات کمیسیون دادند. توضیحات از هر طرف داده شده نظر این بود که حتی المقدور اگر ممکن است به مصالحه ختم شود. جناب پرتو این را قبول نکردند، خود کمیسیون هم این را بعنوان ارزشی قبول داشت که به هر حال در صورت وجود ایهام ویا اتهامی، تحقیق بهتر از عدم تحقیق است. علیهذا رای گیری شد وکمیسیون قضائی برادامه تحقیق وتفحص  رای داد. توضیح دیگری ندارم.
نایب رئیس- دو تا رای گیری داریم تعداد هم به حد کافی نیست. آقایانی که حضور ندارند حق آنهائی را که حضور دارند، تضییع می کنند. یک اقلیتی حق یک اکثریتی را ضایع می کند. البته یکعده عضو کمیسیون برنامه وبودجه هستند که آنها عذرشان خواسته است، آنها مشغولند ، آنها فعالیت می کنند از آنها تشکر هم می کنیم.
الان / 180 نفر حضور دارند . رای گیری اول راجع به تحقیق وتفحص  در رابطه با دارو است (گزارش کمیسیون بهداری است) مصوبه کمیسیون به رای گذاشته می شود، موافقین قیام بفرمایند.(اکثربرخاستند)تصویب شد.
گزارش دوم از کمیسیون قضایی است . مصوبه کمیسیون وگزارش کمیسیوندر رابطه با تحقیق وتفحص  است آنهائیکه موافق هستند قیام بفرمایند. (اکثرا برخاستند) تصویب شد .
10 – بحث پیرامون اعتبار نامه آقای سید محمد حسن علوی از حوزه انتخابیه گرگان
منشی – گزارش کمیسیون تحقیق در مورد اعتبار نامه آقای سید محمد حسن علوی از حوزه انتخابیه گرگان . مخبر کمیسیون بفرمایید.
سید محمد اصغری (مخبر کمیسیون تحقیق )- بسم الله الرحمن الرحیم.
گزارش از کمیسیون تحقیق ...
یکی از نمایندگان – وقت نیست نمی رسیم.
نایب رئیس – آقای علوی شما می خواهید امروز مطرح بشود؟ چون شما اگر منصرف بشوید ،دوکار می شود کرد:
یعنی هم می شود لایحه رزمندگان مطرح بشود. اگر شما از حقتان بگذرید ومنصرف بشوید.
علوی – هر طور شما صلاح می دانید.
نایب رئیس – هر طور شما می گویید.
اگر آقایان یک مقداری صبر کنند ووقت را تمدید کنند، یکساعت تمدید بشود ، هر دو مشکل حل می شود.آقای اصغری بفرمایید.
سید محمد اصغری (مخبر کمیسیون تحقیق)- گزارش از کمیسیون تحقیق به مجلس شورای اسلامی .
در تاریخ 28/10/67 و2/11/67 کمیسیون تحقیق تشکیل جلسه داد.در این جلسات پرونده انتخاباتی آقای سید محمد حسن علوی از حوزه انتخابیه گرگان مطرح گردید. این پرونده پس از عدم تایید در شعبه در جلسه مورخه 14/1067 مجلس شورای اسلامی مطرح ومورد اعتراض آقایان خلخالی وآقائی قرار گرفت. موارد اعتراض به قرار زیر خلاصه می شود:
1- مخدوش بودن وعدم سلامت جریان انتخابات به حدی که هیات اجرائی نیز از امضای اعتبار نامه خودداری کرده است.
2- ابطالدور سوم انتخابات در این حوزه ، دلیل برعدم سلامت انتخابات است.
3- چرا برای اخذ آراء به برخی از روستاها نرفته اند؟
4- محروم کردن زندانیان ازدادن رای.
5- باوجود تمدید وقت تاساعت 30 /6 دقیقه بعداز ظهر ، رای گیری تعطیل شده ومانع اخذ رای عده ای شده اند که بنا به توضیحات ، 33 صندوق مشمول این منع گردیده است. علیهذا هیات نظارت وهیات اجرائی صورت جلسه را امضا نکردند، صندوق ها را قبل از انقضای مهلت بسته اند.
6- تفاوت آراء در برخی مناطق از جمله منطقه آق قلا در مرحله سوم انتخابات وانتخابات مبان دوره ای .
درتاریخ 28/10/67 عدم ارسال گزارش از کمیسیون تحقیق مورد اعتراض آقای علوی قرار گرفت . در عین این که کمیسیون تحقیق با توجه به تاریخ ورود پرونده یعنی 14/10/67 تقاضای استمهال وتمدید وقت کرده بود مع الوصف اشتباهاً استمهال رای نیاورد. ولی پس از بیان تاریخ ورود پرونده مشخص گردید که کمیسیون وقت
رسیدگی را دارد ، علیهذا پس از توضیحات اعضا وطرح این مساله که پرونده بنا به امر امام امت مورد بررسی آیت الله جنتی قرار گرفته وهم چنین با توجه به این توضیح که تحقیقات وبررسی ها از سوی شخص آیت ا... جنتی انجام نیافته ، کمیسیون به این نتیجه رسید که موارد ابهام را مجدداً بررسی نماید. بر این اساس آقایان دوزدوزانی، سبحانی نیا. ودکتر صدیقی ما مور شدند که به محل عزیمت وموارد ابهام را تحقیق وبرسی نمایند. قبل از اعلام نظر هیات اعزامی آقای علوی نیز در کمیسیون حضور یافت وبطور کلی منکر موارد اعتراض گردید ودر خصوص بسته شدن صندوقها وچگونگی تمدید وقت وموارد دیگر اظهار داشت که این موارد مربوط به مسئولیتهای وزارت کشور است.
در تاریخ 9/11/67 کمیسیون تحقیق مجدداً تشکیل جلسه دادوبعد از استماع گزارش هیات تحقیق وتوضیحات آقای سبحانی نیا وبیانات آقای دوزدوزانی کمیسیون وارد مرحله رای گیری شد که نتیجه اخذ رای به قرار زیر بود:
از مجموع 12 رای حاضر در جلسه 2 رای موافق ، 6 رای مخالف و4 رای ممتنع ، در نتیجه اعتبارنامه آقای سید حسن علوی از حوزه انتخابیه گرگان مورد تایید قرار نگرفت.
عمده دلایل عدم تاید عبارتند از :
1- عدم امکان حضور ودادن رای جمعی از رای دهندگان.یعنی عمده دلیل این است که تاساعت شش یا حداکثر 5/6 ،وقت رای دادن (یعنی مهلت) تمدید شده وبعضی ها خوب ، روستاییها وکشاورزها بوده اندکه در آن ساعات آخر باید می آمدند رای می دادند .ولی با این که تا ساعت 6 و5/6 تمدید شده 33 صندوق نشان می دهد که در مناطق آق قلاوبخش مرکزی زودتر از وقت مشخص ، صندوق ها را بسته اند،در نتیجه افرادی بوده اند که می خواستندرای بدهند ونتوانستند رای بدهند وآن در مواردی بوده وجاهائی بوده که طرفداران رقیب انتخاباتی جناب آقای علوی (یعنی آقای قندهاری) رای بیشتر داشته . یکی از دلایل رد این است .
2- ایجاد جو ناسالم پس از ابطال دور سوم انتخابات مبنی بر این که آقای قندهاری صلاحیت نداشته است. آنجا در انتخابات میان دوره ای شایع می کنند که اگر آقای قندهاری صلاحیت کاندیدا شدن را داشت که انتخابات دور سوم باطل نمی شد. ابطال انتخابات دور سوم را دلیلی بر عدم صلاحیت آقای قندهاری می گیرند واین را بصورت بسیار گسترده ای شایع می کنند که به ضرر رقیب انتخاباتی می شود.
3- به طور کلی مخدوش بودن فضای انتخاباتی وتوزیع اطلاعیه ای بی اساس وکذب علیه رقبای انتخاباتی .
البته این مورد سوم توضیحی دارد که به نظرم خیلی لازم نیست که در پشت تریبون اعلام بشود. موردی بوده که گویا در آن مورد ، مساله متوجه جناب آقای علوی بوده ،ادعا کنندگان می گویند که با این که ایراغد واعتراض علیه آقای علوی بوده ولی اطلاعیه ای داده می شود که همان ایراد را به آقای قندهاری می کنند. حالا اگر لازم بوده معترضین توضیح بیشتر را می دهند.
4- موثر بودن جو ناسالم در نتیجه انتخابات که در دور اول تفاوت بیش از ده هزار رای به نفع آقای قندهاری ودر این دوره تفاوت حدود 1000 رای به نفع آقای علوی است.
آن طور که یادم است ، در انتخابات میان دوره ای تفاوت آراء بین

/1000 تا /1500 رای است . عمده دلیل این است ک اگر آن 33 صندوقی که زودتر رای گیری را تعطیل کرده اند تعطیل نمیشد ای بسا این فاصله پر میشد وحتی آراء آقای قندهاری مثل دور قبل که
/ 000 /10 رای جلو بوده، جلوتر می بود. عمده دلایل رددر کمیسیون اینها بود.
نایب رئیس – متشکر، معترضین صحبت کنند.
منشی – آقایان آقائی وخلخالی معترض هستند. آقای آقائی بفرمائید.
هدایت الله آقائی - بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین انه خیر ناصرین ومعین. من برای این که وقت صرفه جوئی بشود مقدمه ...
نایب رئیس- البته بنای ما براین است که حتی المکان خلاصه گفتهبشود برای اینکه وقت کم است منتها حقتان این اندازه است.
هدایت الله آقائی  – به هر حال دروقت قانونی صحبت می کنم.
نایب رئیس-از بقیه هم در خواست می کنیم که از همه وقتشان استفاده نکنند اگر بخواهند همه از همه وقتشان استفاده کنند مشکل میشود.
هدایت الله آقائی- من بیشتر مطالب را مکتوب نوشته ام که سریعتر می شود. سلام ودرود به ارواح پاک شهدای اسلام ارزش آفرینان صحنه تاریخ جان نثاران راه آزادی واستقلال، ومظاهر، فطرتهای پاک انسانی گذشته انسانها مملو است از دردها وآلام حاصل از یک مبارزه بی امان وسخت برای کسب هویت مستقل برای حفظ شرافت وکرامت وبرای زیستن افتخار آمیز. متاسفانه غالب تلاشهای بشر در چند قدمی فتح نهائی ویا اندکی بعداز پیروزی با دسایس مختلف نقش بر آب شده وبه شکست منتهی گردیده.
ملت مظلوم ایران نیز به عنوان یک مجموعه انسانی بارها فراز ونشیب این مبارزات را به خود دیده است.
در اوایل قرن بیستم مردم ایران از فساد وبی لیاقتی دستگاه حکومتی قاجاریه ونفوذ بیگانگان به تنگ آمده ونهضت مقدس مشروطیت را شکل می بخشند. استعمار انگلیس تمام تجربیات خود را در تعدی به ملل دیگر به کار گرفته واصولی ترین شیوه برای برخورد با این حرکت را در به انحراف کشاندن آن می یابد وبا یک چرخش ظاهری از موج ایجاد شده مردمی حمایت می کند. استراتژی استعمار گر در ان مقطع چیزی جز مهره سازی ونهایتاً حاکمیت عوامل مزدور خود ، اما در لباس وظاهری متفاوت با قبل نیست.
گویا اطمینان خاطر آن قدر هست که مظفر الدین شاه نیز در اعلامیه مشروطیت می گوید: (امر ما براین است که مجلس شورای ملی تشکیل ودر تهران استقرار یابد ونمایندگان آن نیز توسط این طبقات مردم انتخاب شوند:شاهزادگان ، روحانیون (البته از نوع ویژه درباری ) خانواده قاجار ، اشراف زادگان مقربین ومالکین.)
بدین ترتیب قلب انقلاب مشروطیت ،یعنی مجلس توسط ایادی اجانب مورد تهاجم سیاسی قرار می گیرد به نحوی که از مجلس دوم به بعد تدریجاً مالکین واشراف، غرب زدگان وشرق باوران ونیز فرصت طلبان حاکمیت یافته وقرار دادهای ننگین یکی پس از دیگری به تصویب می رسد. با انتقال قدرت از استعمار انگلیس به امپر یالیزم آمریکا ، بعد از جنگ دوم جهانی مجموعه سیاستها وتزویرها نیز دست به دست گردید. از جمله مقاطعی که آمریکا ...
نور محمد محمودیان- آقای کروبی ! در موضوع صحبت کنند.
هدایت الله آقائی- خواهش می کنم جو سازی نکنید بگذارید مطلب را بگویم وقت بنده است ودر همین چهار چوب هم صحبت می کنم.
محور ضدیت را براساس نظریه سلف خود گذاشت...
نایب رئیس – آقای آقائی در موضوع صحبت بفرمائید.
هدایت الله آقائی- مقطع تحول تاریخ انقلاب اسلامی بود. امپر یالیزم در کنار تولید وتحریک گروهکها وتحمیل جنگ عراق علیه ایران طرح نفوذ سیاسی وانتظار را شروع کرد.
در چهار چوب این طرح که از لابلای اسناد جاسوسخانه آمریکا مبرهن است می بایست با استفاده از پتانسیل قدرت طلبی وعقده های ناکام مانده سرمایه داران وخوانین ومرتجعین ویا بکار انداختن قسمتی از در آمد آنان.عوامل خوش خط وخالشان را در پست های حساس بر کرسی نمایندگی مجلس وسایرامور، جایگزین دردکشیده ها ، کتک خورده های انقلاب ومحرومیت چشیده ها نمایند. درشیوه منظور نقش عمده را ضرورتاً پاپیون زده های از فرنگ برگشته وسه تیغه های کرده های ادکلن زده بازی نمی کنند در این صحنه حتی انقلابی نماهای سبیل لنینی ویقه چگوارائی نیز حضور چندانی ندارند زیرا مردم رمیده از این طیف طی سالیان گذشته را مشکل بتوان جلب اعتماد کرد . بالعکس تعزیه گردان اصلی معرکه را کسانی تشکیل می دهند که ظاهری جا افتاده وجالب داشته، اهتمام اصلی شان برامور ظاهری بوده ووسایل شخصی را از تبدیل به احسن نمودن خر مصری به بنز 280 گرفته تامنزل واسعه ، از تعدد زوجات تا گرم نگه داشتن بازار صیغه جات را مو به مو انجام دهند اگر بحث از عدالت اجتماعی شد چند هزار تومانی از میلیاردها تومان در امد را در بوق وکرنا صدقه می کنند.
بنابراین بانفوذ عناصر مذکور راه بسیار هموار خواهد شد تا فرهنگ رفاه وابتذال طلبی ومصرف حاکمیت یافته .خوانین وسرمایه داران از در رانده شده از پنجره وارد شوند اقتصاد مصرفی جای اقتصاد تولید وپوشش را بگیردوخلاصه در یک کلام بطور خلاصه اسلام آمریکائی، اسلام ناب محمدی (ص) راکنارگذارد.
امام امت خطر این جریان حساب شده وروبه رشد را بیشتر از همه احساس کردند وپر حجم ترین آتش حملات خود را با نشان دادن وجوه اسلام آمریکائی برسر جهان خواران ریختند.
اما انتخابات در گرگان. با دلایلی که عرض خواهم کرد انتخابات اخیر در گرگان همانند چند مورد دیگر خواسته یا ناخواسته حلقه ای از حلقات جریان فوق باید تلقی نمود . من در مورد شخصیت آقای علوی مطلب زیادی که خدای ناخواسته به حیثیت ایشان خدشه وارد نماید نمی گویم ، اما حداقل این سوالات مطرح است که :
1- سابقه فعالیت انقلابی ایشان چه میزان است ؟ نامبرده در تراک های تبلیغاتی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، شروع مبارزات علیه رژیم شاه را سال 57 ذکر می کند در حالی که برای انتخابات سومین دوره
مجلس شورای اسلامی مبدا مبارزاتع خود را قبل سال 41 ، یعنی پیش تر از مبارزات حضرت امام می گوید.
2- کی، چگونه وچقدر درد محرومیت را ایشان تحمل کردند وچشیدند؟ آیا غیر از این است که سالهای سیاه وتار طاغوت ، در تنعم حاصل از ثنا گوئی های رژیم ستم شاهی ، کمترین غبار ناداری وبی خانمانی برچهره وی ننشسته ؟
3- آیا کرسی نمایندگی تا این حد ارزش دارد که ارزشهای انقلاب نادیده گرفته شود ؟ هم کاسه شدن با تروریستهای اقتصادی ،(همین جا لازم است یکی از سرمایه داران بزرگ منطقه که اسم ومشخصاتش هست ومدارکش هست اضهار داشته من / 000 /200 تومان می دهم اما 000/000/20 میلیون تومان از قبل ایشان برداشت می کنم این یعنی چه ؟) استفاده از نام پدر، اظهار نمایندگی حضرت امام ودهها مورد دیگر با کدام وجه توجیه می شود؟
اما مسائل دیگر انتخابات گرگان :
مساله فضای انتخابات در گرگان : به استناد ماده 33 وبند(1) ماده (8) آئین نامه قانون نظارت ، فضای انتخابات باید سالم وبدور از هر گونه جوسازی وشایعه واتهام وافترا باشد. لالکن در گرگان بدنبال ابطال انتخابات سراسری سومین دوره مجلس شورای اسلامی سوالاتی در اذهان مردم ایجاد شده وکاندیدای غالب ،(یعنی آقای قندهاری که اختلاف رایشان در انجا/000/11 رای بود ودر این دوره ایشان با اختلاف کمتر از 1000 وخرده ای عقب ماندند) در مجامع ومجالس مورد سوال واعتراض قرار می کیرد . از جمله بعضی از آقایان حتی در سخنرانی ها - بعداز ابطال- نماینده حضرت امام در منطقه، فرمانداری وکاندیدای غالب را بشدت زیر سوال بردند که به گوشه ای از سخنان اقای علوی در روز عید فطر در مسجد جامع بطور اختصار اشاره می شود . ایشان انتخابات سراسری را در گرگان انتصابات نامیده واز مظلومیت مردم منطقه در ده سال اخیر سخن سر داده وگفته اند :
«اعضای محترم شورای نگهبان فرمودند در این انتخابات به قدری تقلب وتخلف شده بود که اگر انتخابات گرگان را باطل نمی کردیم به خون شهدا خیانت کرده بودیم.»
تااین لحظه هیچ گونه دلیلی مبنی بر ابطال انتخابات اول در سومین دوره مجلس شورای اسلامی ، از طرف شورای محترم نگهبان اعلام نشده.تنها یکی از اعضای شورای محترم اعلام کرده که بدلیل دخالت امام جمعه

انتخابات گرگان مااین انتخاباترا باطل کرده ایم . ازاین که خبر واین مطلب چقدر صحیح است، من اینجا بحث نمی کنم. اما یک سوال مطرح است : اگر امام جمعه یک منطقه فرضاً از یک کاندیدا حمایت کرده باشد آیا آن انتخابات باید باطل شود ؟ آیا در خود همین تهران امام جمعه تهران با عکس وتفصیلات از کاندیداها حمایت نکردند؟ آیا این می تواند دلیلی برابطال انتخابات باشد؟ حال اینکه تا این لحظه کلیه مقامات اجرائی از علت ابطال انتخابات بی خبرند
از طرفی دامن زدن به قضایاواز سوی دیگر عدم اعلام علت ابطال انتخابات ، سوالات را بشدت در ذهن مردم تشدید وطبعاً همه سوالات متوجه کاندیدای غالب بود ودر کاهش رای ودر کاهش رای وی وآلوده کردن فضای انتخابات نقش بسزائی داشته است .
در زمان تبلیغات تنتخابات با پخش نامه هائی به نام انجمن اسلامی هتل حیات یا هایت سابق مشهد علیه دو کاندیدا واطلاعیه انصراف آقای میر آئیز از کاندیداتوری ، (طبق مدارکی که در اینجا موجود است ومن وقت مجلس محترم را در خواندن اینها نمی گیرم) تهمتها وافتراها ووقاحت بیشتر پیدا کرده وفضای انتخابات در سطح شهرستان با عنایت به اظهار نظر صریح هیات نظارت استان (طبق مدارکی که اینجا هست) به نهایت آلاودگی ومسمومیت رسیده است.
من نمی خواهم راجع به آن نامه وآن مسائلی که بوده، محیط مجلس را مسموم بکنم وخدای ناخواسته آلوده بشود جو مسائلی که در گذته بوده که قطعاً بسیاری از نمایندگان می دانند واینجا لازم به توضیح نیست اما این کار که انسان خلافی را که کرده بیاید جعل نامه بکند وبه گردن کاندیدای رقیبش بیندازد، از مهر ونامه ای که هست فقط اسم خودش را پاک کند واسم رقیب خودش را بگذارد ، این را در انتخابات باید به چه چیز تلقی کرد ؟ آیا غیر از تداوم خطی است که آن تخلف را انجام داده ودر آینده هم انجام خواهد داد؟
2- هیات نظارت شورای نگهبان.
در هیات نظارت شورای نگهبان در انتخابات میان دوره ای گر گان ، که همه آنها شهرت طرفداری از آقای علوی را دارند ، بطوری که یکی از آنان جزو مخالفین سرسخت خط امام در منطقه ونماینده حضرت امام بوده که با انتخاب ایشان در هیات نظارت برهمگان روشن بود که چرا آمده است وبه نظر می رسد نه تنها هیات نظارت بلکه شورای نگهبان را زیر سوال برده ومتاسفانه به حیثیت آن شورای محترم ضربه وارد کردکه نهایتاً ضربه به اسلام بود.چهره هیات نظارت به عنوان طرفداری محرز ومسلم از آقای علوی بود واین مطلب به نوعی جریان انتخابات را ازمسیر اصلی خارج نمود.
بعضی از اعضای محترم هیات نظارت در گرگان وآق قلا به تبلیغ برله آقای علوی وبر علیه آقای قندهاری می نمودند. اگرچه هیات محترم نظارت بایستی ناظر بر کل انتخابات بوده ودر صورت تخلف دیگران از قانون مراتب را از کانال قانونی پیگیری وفضای سالمی را ایجاد نماید نه آن که خود فضا را مسموم نماید. اینجا مدارک زیادی است که اعضای محترم نظارت در منطقه بر خلاف قانون افراد را احضار می کردند. با وجودی که در قانون انتخابات ، شکایت باید مشترکاً در هیات نظارت وهیات اجرائی بررسی بشود آنها خودشان به تنهائی شکایت را بررسی می کردند ، افراد را احضار می کردند ومسائل را خودشان آن طوری که می خواستند می بریدند ومی دوختند.
علیرغم فضای ایجاد شده با ترکیب هیات نظارت در گرگان وآق قلا ، یکی از عواملی که به مسمومیت فضا وایجاد جو ناسالم کمک نمود، استفاده از نیروهای طرفدار وبلکه شاخص طیف آقای علوی بود(نایب رئیس- یک دقیقه وقت دارید) که این امر توسط اعضای هیات نظارت انجام میشد. افرادی که به عنوان نمایندگان هیات نظارت بودند کارت نمایندگی آقای علوی را هم داشتند که اینجا مدارک آن موجود است یعنی دو تا کارت داشتند یک کارت از طرف هیات نظارت شورای نگهبان ، یک کارت هم برای نمایندگی از جانب آقای علوی سر صندوق ها ، که همین ها باعث می شدند وقتی که وقت 2 ساعت تمدید میشود، شروع کنند درها را ببندند وآراء صندوق ها را بشمارند که اینجا طومار بزرگی از افرادی که آمده اند پشت در رای بدهند وآن ها اعلام کرده اند که ما صندوق ها را باز کرده ایم، موجود است .
مورد دیگر( نمی خواهم این متن را تاآخر بروم چون وقت تمام است) سوء استفاده از نام پدرشان تحت عنوان آیت الله سید سجاد علوی است، که من فقط حدود 8- 9 تا صندوق را که یادداشت کرده ام وبرادرانمان تشریف برده اند در منطقه وصند.قها را باز شماری کرده اند،عرض
می کنم . در یک صندوق از 380 وخرده ای ،62 تا تحت عنوان آیت الله سید جواد علوی . در ندوق دیگر از 227 تا 83 تا درصندوق دیگر از 515 تا179 تا ، وهمین طور به همین ترتیب بالای 10 ،15 درصد از آراء تحت عنوان آیت الله سید سجاد علوی آمده اند مطرح کرده اند واز مردم رای گرفته اند . (نایب رئیس – آقای آقائی ! وقتتان تمام است ) در مورد مطالبی که عرض کردم مدارک ومستندات آن اینجا است ، برادران وخواهرانی که می خواهند می توانند اینها را ببینند . با عرض تشکر از یکایک برادران وخواهران نماینده وصلی الله علی محمد واله الطاهرین (حضار صلوات فرستادند)
منشی آقای خلخالی بفرمایید.
خلخالی- بسم الله الرحمن الرحیم. من وقت آقایان را نمی گیرم وبطور اختصار عرض می کنم که انتخاباتی که در گرگان اتفاق افتاده، انتخابات درستی نبوده. به این دلیل که دوره اول که انتخابات شد، آقای قندهاری در حدود/11000 رای بیشتر از آقای علوی داشتند. ولی در دوره دوم ما ملاحظه می کنید که حدود1400 تا رای آقای علوی بیشتر از آقای قندهاری دارد. یعنی تفاوت دوره اول با دوره دوم دوازده هزار وخرده ای است.
چرا اینجوری شده؟ وقتی که سوال می شود از شورای نگهبان ، خوبآقایان شورای نگهبان حرفشان قانونی است.
ابطال انتخابات گرگان را ما به نظر خودمان صحیح نمی توانیم  ولی حرف ما فانونی نیست ، حرف شورای نگهبان قانونی است. آنها گفته اند که صحیح نیست اولا زیاد که اصرار شد گفتند که مادلیل نمی آوریم. بعد هم که دلیل آوردند گفتند که امام جمعه منطقه – آقای نور مفیدی- از آقای قندهاری حمایت کرده. نوارش موجود است که ایشان از آقای قندهاری بالخصوص حمایت نکرده یک مساله کلی را گفته.خوب، این مساله کلی را حضرت امام هم گفته پس می توانیم بگوییم که این دخالت در انتخابات است ؟ این مساله را خیلی ملموس وشخصی تر جناب آقای ریاست جمهور در انتخابات گفته عکسش را هم انداخته، عکس نمایندگان را هم انداخته وتایئد کرده ، اگر این طوری بشود باید بگوئیم که انتخابات تهران هم باطل است. الحق والانصاف این دلیل به هیچ وجه دلیلقانع کننده نیست وانتخابات دوره اول گرگان در دور سوم مجلس شورای اسلامی صحیح بوده.
خوب، حالا آمد وباطل شد به قدری جو را به ضرر آقای قندهاری آلوده کرده اند که اصلاً ایشان صلاحیت شخصی برای انتخاب شدن نداشته ودر این زمینه من نمی خواهم بگویم که مثلا طرف مقابل از عنوان روحانیت پدرشان استفاده کرده وخودش را نماینده امام امت جازده ویک شغل هائی که بعد از انقلاب ایشان دارا بوده وبعنوان اینکه یک رجل انقلابی درجه یک خودش را عنوان کرده، من اینها را نمی گویم ولی ماهیت جریان در انتخابات عبارتندازاین بوده که یک جوی را درست کرده اند که ایشان صلاحیت ندارد ، اگر صلاحیت داشت انتخابات ابطال نمیشد. روی این جهت پافشاری زیادی کرده اندوفعالیت پیگیری داشته اند که وقت انتخابات را در بعضی جاها تمدید نکرده اند، در بعضی جاها زودتر تعطیل کرده اند ، فقط 1500 تا رای بیشتر بوده ، اینها همه نمایانگر همین وضع است، همین جو است.
من بیش از این حرفی ندارم تصمیم با خود آقایان است که درباره این جریان نگذارند که حق مردم ازبین برود ویا حق یک وکیلی. این وکالت ، یک چیز مهمی نیست. حالا شد،شد، نشدهم نشد، این دیگر بسته به این است که آقایان خودشان تشخیص بدهند ورای واقعی را انتخاب بکنند ونگذارند که اینجا بر خلاف آن قسمی که خورده ایم ، یک چیزی خلاف واقع اتفاق بیفتد.
والسلام علیکم ورحمة الله ئبرکاته.
نایب رئیس- متشکر . بسیار خوب، عرض می کنم که ما دو تا دستور الان داریم وقت هم تمام است . اول باید تمدید وقت کنیم وآقایان رای بدهند آقای علوی شما چقدر میخواهید صحبت کنید ؟ حق شما یک ساعت است ، اما میخواهید یک ساعت صحبت کنید ؟
علوی – هر طور شما صلاح میدانید.
نایب رئیس – بنده سوال میکنم ، میگویم چکار کنیم؟
علوی – هرچه شما میگویید.میفرماییدمن حرف نزنم ، دفاع نکنم؟ هرطور به صلاح شما است.
نایب رئیس – نه، بنده هیچوقت این را نمی گویم . ما الان وقت مان تمام

است، باید تمدید کنیم. میخواهیم ببینیم بحث شما چقدر است که ما این اندازه از آقایان درخواست کنیم وقت بدهند. اگر وقت دادند صحبت کنید. اگر وقت ندادن طبق آئین نامه باید بماند برای بعد. حق هم دارید وسابقه هم در مجلس دارد که گاهی در یک جلسه معترض یا معترضین وگزارش داده میشده ولی نماینده مورد اعتراض در جلسه بعدی دفاع می کرده. حالا ما اول می خواهیم . وقتی که از مجلس می گیریم بدانیم چقدر باید وقت بگیریم.
یکی از نمایندگان – حاج آقا! نیم ساعت وقت را تمدید کنید.
یکی از نمایندگان – بماند برای بعد.
نایب رئیس – اختلاف نظر است ما رای گیری می کنیم مساله را تمام می کنیم . برادران وخواهرانی که موافقند یک ساعت...
عده ای از نمایندگان – نیم ساعت ، نیم ساعت .
علوی نیم ساعت صحبت می کنم.
نایب رئیس – از این جهت یک ساعت می گویم چون طرح رزمندگان هم بخاطر اینکه دهه فجر است واطلاع دارند ومفید هم هست ، برفرض که یک ساعت هم رای بیاورد میخواهیم آن طرح را هم رسیدگی کنیم . چون آقای علوی الن می گویند که من حاضرم نیم ساعت صحبت کنم یا در جلسه بعد دفاع کنم
یکی از نمایندگان- حاج آقا چه اشکال دارد بگذاریم برای جلسه بعد ؟ چون الان وقت هم گذشته.
یکی از نمایندگان-حاج آقا! نیم ساعت وقت راتمدید کنید.
مجید انصاری – حاج آقا جلسه را به عنوان تنفس تعطیل کنید . جون لایحه رزمندگان هم هست بعد از ظهر ساعت 5/1 یک ساعت جلسه را ادامه بدهید وتمام کنید.(همهمه نمایندگان)
نایب رئیس – آقای انصاری ! این نمی شود به دو علت. علت اول مساله کمیسیون است علت دوم هم بعضی ها آماده سفر هستند شب دوازدهم بهمن است ونمی مانند البته لایحه رزمنده ها هم بیش از نیم ساعت وقت می خواهد . ولو عده ای از پیشنهادهاشان صرفنظر کنند اما چون حدود 10 تا پیشنهاد داریم . بیش از نیم ساعت طول می کشد.
یکی از نمایندگان- از پیشنهادهاشان صرفنظر می کنند.
موحدی ساوجی – فقط موضوع آقای علوی را مطرح کنید به بقیه دستور نمی رسد.
نایب رئیس – حالا بگذارید رای گیری می کنیم اول یک ساعت وقت از مجلس بگیریم ببینیم رای می آورد؟
فارغ – نیم ساعت را رای بگیرید کافی است .
مجید انصاری – اگر مساله رزمندگان مطرح می شود خوب است وگرنه بماند برای جلسه بعد.
نایب رئیس – طرح رزمندگان هم اگر مطرح بشود نیم ساعت بیشتر وقت می خواهد چون پیشنهاد زیاد داریم.
عده ای از نمایندگان – برای همان نیم ساعت اول رای گیری کنید.
نایب رئیس- خیلی خوب ، ما رای گیری می کنیم اگر رای ندادید این کار را می کنیم.
ذبیح الله صفائی – حاج آقا برای اینکه در طلوع دهه فجر خبر خوشی برای رزمندگان باشد ، یک ساعت وقت را تمدید کنید وآن طرح را هم مطرح کنید.
یکی از نمایندگان – فردا جلسه بگذارید(همهمه نمایندگان)
نایب رئیس- خیلی شیرین است ، بعضی ها می گویند فردا جلسه بگذارید جلسه ای که اعلام کرده ایم ووقت گذاشته ایم اوضاع مان اینطوری است ، آنوقت جلسه فردا که معلوم است چه وضعی دارد!
منشی – نصاب برای رای گیری داریم . حاج آقا رای گیری کنید.
نایب رئیس- حضار 180 نفر ، برای تمدید یک ساعت وقت رای گیری می کنیم . برادران وخواهرانی که موافقندجلسه یک ساعت تمدید بشودقیام بفرمایند(عده کمی برخاستند) آقایان منشی ها بین 72 تا 73 نفر اعلام می کنند بنابر این رای نیاورد.
11 – قرائت دو فقره نامه عده ای از نمایندگان مجلس خطاب به ریاست مجلس ومقام معظم رهبری
نایب رئیس- دوفقره نامه رسیده که قرائت می شود.
منشی – دو تا نامه با امضای عده زیادی رسیده که قرائت می شود . نامه اول خطاب به ریاست محترم مجلس است با 137 امضاء :
« ریاست محترم مجلس شورای اسلامی»
سلام علیکم . به استحضار میرساند متاسفانه بر خلاف مصالح عالیه کشور روزنامه رسالت در شماره مورخ ... (تاریخ آنرا نگذاشته اند ) اقدام به درج مطالب محرمانه وافشا مسائل سری مربوط به آمار وارقام بودجه وتنگناهای اقتصادی کشور نمود که قطعاً این اقدام خائنانه جز ضرر وزیان برای اسلام ومسلمین وخدمت به دشمنان انقلاب اسلامی ثمره دیگری در بر نداشت . لذا ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حضرت عالی بعنوان ریاست محترم مجلس وحافظ منافع عامه مردم مصرانه تقاضای پیگیری موضوع واعلام جرم علیه روزنامه مذکور را داریم.)
نامه بعد خطاب به مقام معظم رهبری است:
« بسم الله الرحمن الرحیم . مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مد ظله العالی با سلام وتحیت، »همانطور که خاطر مبارک مستحضر است نخست وزیر بعنوان مسئول هیات عالی نظارت مادامی که وزیر بازرگانی معین نشده است وسر پرستی آن وزارت با نخست وزیر می باشد می تواند جلسه هیات عالی نظارت را به ریاست خود تشکیل دهد وطبق قانون تصمیم بگیرد ونتیجه تصمیم هیات عالی نظارت را به اصناف واتحادیه ابلاغ نمایید. با توجه به ارشاد حضرتعالی در مورد حرکت در چهار چوب قانون اساسی وتبعیت از قانون انتظار میرفت که اصناف متعهد ومتدین از اجرای قانون خرسند وامیدوار باشند.
متاسفانه افرادی از صنوف بجای اینکه با توجه به شرایط حساس کشور سعی در تقویت مسولان کشور ودولت داشته باشند ، با تشکیل جلسات وانتشار نامه ها بر التهاب ها ونارضایتی ها
می افزایند.
لذاما امضا کنندگان ذیل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، ضمنحمایت وپشتیبانی از این اقدام قانونی هیات عالی نظارت ونخست وزیر محترم از مقام معظم رهبری استدعا داریم به هر نحو که مصلحت میدانند تذکر وارشاد لازم را بفرمایند.(تعداد امضا کنندگان 103 امضاء)
نایب رئیس – آقای دوز دوزانی اسامی غائبین را بخوانند . آقایانی هم که مجلس را معطل گذاشته اند مخصوصاً اسامی شان خوانده شود.
منشی – اسامی غائبان غیر موجه امروز که 3 نفر هستند به ترتیب عبارتند از آقایان:
قاسم شعله سعدی – خسرو ضیاءپور ازلیقی وعلیرضا فرزاد.
آقایانی که در اول جلسه تاخیر داشتند عبارتند از : حسین اربابی فرد (30 دقیقه) ، حبیب برومند(30 دقیقه) ،عزت الله دامادی(25 دقیقه) ،علیرضا رستمی  (30 دقیقه) ،رسول صدیقی بناب
(55 دقیقه) ،صالح آبادی (20 دقیقه) ،سید محمد مهدی طباطبائی (25 دقیقه) ،فریدون قاسمی
 (30 دقیقه) ،یغمور قلی زاده  (20 دقیقه) ،یونس محمدی (30 دقیقه) ،قاسم معماری (30 دقیقه) ،سید احمد موسوی  (35 دقیقه) ،مسلم میرزا پور  (20 دقیقه) ،احمد نیک فر  (20 دقیقه) ،وارطان وارطانیان  (25 دقیقه) ،محمد اکبر زاده  (30 دقیقه) ،جهانشاه دانش  (20 دقیقه) ،سید محسن شفیعی  (17 دقیقه) ،هادی غفاری  (3 دقیقه که می فرمایند در کمیسیون بودجه بوده اند)، عطاء الله فضائلی  (17 دقیقه) ،سید فخر الدین هاشمی  (یک ساعت وبیست دقیقه) ،علی محمد احمدی
 (17 دقیقه) ،نادر طاهری (دوساعت و15دقیقه) .
از هفته گذشته روز یکشنبه آقای نادر کاووسی غایب اعلام شده بودند که موجه اند و2 نفر از برادرها بودند که آقای حسینی بجنورد تاخیرشان موجه است ویک نفر از برادران هم اسم شان الان پیش من نیست ، بعداً اعلام می کنم که اوهم تاخیرش موجه بوده والسلام علیکم.
12 – پایان جلسه
نایب رئیس – ختم جلسه اعلام می شود . جلسه بعدی متعاقباً بوسیله روابط عمومی مجلس خدمت آقایان اعلام می شود.
(جلسه ساعت 25/12 پایان یافت)
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی