جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 43 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 43 )

  • سه شنبه ۳ آبان ۱۳۶۷


   
                             مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
                                       دورهً سوم- اجلاسیه اول
                                           1367-1368
       صورت مشروح مذاکرات جلسهً علنی روز یکشنبه یکم آبانماه 1367
فهرست مندرجات:
1-اعلام رسمیت جلسه وتالاوت آیاتی از کلام الله مجید
2- بیانات قبل ازدستورآقایان:عیسی ولائی ، علیرضا رستمی ،ؤ‌نجفقلی حبیبی ،‌دکتر شیبانی و صادق خلخالی ..
3- تسلیت به حضور امام امت به مناسبت سالروز شهادت آیت الله حاج آقا مطصفی خمینی  وتذکرات نمایندگان مجلس به مسوًولان اجرائی کشوربه وسیله آقای رئیس.
4- تصویب اصلاحیه کمیسیون در مورد لایحه اصلاح قانون نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی پس از اظهار نظر شورای نگهبان .
5- تصویب کلیات لایحه جذب نیروی انسانی به نقاط محروم و دور افتاده ومناطق جنگی .
6- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسهً آینده.
             جلسه ساعت هشت وپانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1-اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم.با حضور 182 نفر جلسه رسمی است.دستور جلسه اعلام شود
منشی-بسم الله الرحمن الرحیم.دستور جلسه چهل ودوم روز یکشنبه اول آبانماه سال 1367 هجری شمسی مطابق با یازدهم ربیع الاول1409 هجری قمری.
1- گزارش کمیسیون امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی مصوب 13/11/1360 اعاده شده از شورای محترم نگهبان .
2- گزارش شور اول کمیسیون امور اداری واستخدامی در خصوص لایحه جذب نیروی انسانی به نقای محروم و دور افتاده ومناطق جنگی .
3- گزارش شوراول کمیسیون امور اداری واستخدامی درخصوص لایحه  استخدام حداکثر 1500 نفر در وزارت امور اقتصادی و دارائی و گمرک ایران .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید                     
                 ( صدق الله العلی العضیم- احضار صلوات فرستادند)
                           ((ازآیهً14 الی 17 سوره لقمان ))
    2- بیانات قبل از دستور آقایان : عیسی ولائی ،‌علیرضا رستمی ، نجفقلی حبیبی ،‌دکتر شیبانی و صادق خلخالی .
    رئیس- سخنرانان قبل ازدستوررا دعوت کنید .
    منشی- آقای ولایی نماینده تهران. آقای رستمی نماینده سنقر. آقای دکتر شیبانی نماینده تهران.
    عیس ولائی – بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام و دورد به امام امت درهم شکننده سنتهای غلط و امت هشیار و مقاوم و قهرمانان بویژه خانواده های شهداء ،‌جانبازان ،‌اسراء و مفقودین . استکبار غرب که بعد از پیروزی انقلاب دل به دولت موقت بسته بود وبه این امید که شور انقلابی مردم فروکش کرده و آرام آرام بطور لغزنده رژیم ایران مجدداً سر در آستان غرب خواهد سائید خوشبختانه با تسخیر لانه جاسوسی و برباد رفتن تمام آمال و آرزوها و افشای چهره های وابسته این خواب خوش را از چشمشان ربود .
    لذا نقشه براندازی رژیم جمهوری اسلامی را پیریزی نمود و برای رسیدن به این اهداف از راه کودتاهای مستقیم و یا زمینه سازیها جهت کودتا توسط سرسپردگان داخلی و گروهکهای مزدور تحرکهائی از خود نشان داد و کندی ای نیز در حرکت انقلاب ما ایجاد کرد اما هشیاری رهبر و یکپارچگی و روحیه اطاعت از رهبری مردم این نقشه ها را خنثی نمود. شرق و غرب که بقول استاد شهید مطهری به مثابه دو تیغه یک قیچی اند که هر دو برای
شورویها کنار آمد. ایندفعه با حرکت نظامی مستقیم یکی از جاه طالب ترین و سرسپرده ترین رژیمهای منطقه را بقصد تجزیه ایران بجنک با این کشور تشویق کردند 8 سال مقاومت جانانه ملت مقاوممان شرق و غرب را وادار کرد که بواقعیت این انقلاب اعتراف کنند که با جنگ نمی توانند این انقلاب الهی را ساقط کنند . بعد از پذیرفتن قطعنامه امروز بفکر اینند که انقلاب رااز محتوی خالی کنند و تمام اصول انقلاب ما را خدشه دار کنند . حرکت شرق و غرب در لبنان جنگ قیمتها،  برخورد با عراق در برابر کارشکنی های این رژیم در مورد قطعنامه 598 و هزاران مسائل پیشت پرده دیگر جهت تحت فشار قراردادن ایران است . گرچه امام بزرگوار فرمودند : تا زنده ام نخواهم گذاشت مسیر سیاست واقعی ما عوض شود. که خداوند امام بزرگوار ما را تا حضور حضرت مهدی (عج) برا یجهان اسلام نگهدارد .امیداواریم بار دیگر جام زهر آلود بدست آنحضرت ندهیم. همچنان به تعبیر امام شوروی را جنایتکار وامریکا را جهانخوار بدانیم .
    مساله دیگر در رابطه با نامه های اخیر حضرت امام است :
    امیر مؤمنان در حکومت پنجساله خود از طرف سه گروه تحت فشار و با آنها در ستیز بود. قدرت طلبها و زورمندان با همکاری وقدرت سرمایه زرپرستان و فتوای جاهلانه تزویرگران علی اول مؤمن بررسول الله را کافر و واجب القتل قلمداد کردند .امروز امام بزرگوار از طرف همین سه گروه تحت فشار است . حال که بقول یکی از نویسندگان امام اولین توپ را شلیک کرد باید اسلام شناسان دلسوز، قلم بدستان متعهد رگبارهای خود را بسوی مقدس نماهای احمق و آخوندهای   بی سواد بگیرند تا بشود اسلام غریب را آنچنان که هست بجامعه عرضه کرد و جهلی را که عامل اصلی رکود پیشرفت اسلام بوده است از این جامعه آماده و انقلاب کرده که امامی همچون تمام انبیاء‌سنت شکن دارد بزدایند و پرده اوهام را کنار بزنند وبر ما قانونگذاران است که با این رهنمود قانونی تدوین کنیم که سرلوحه کار جهانیان قرار گیرد و برشورای نگهبان وشورای مصلحت است که با این دید مصوبان مجلس را تحت محک شرعی بودن یا نبودن قرار دهند .
    به امام عرض می کنم هماهنگونه که در دوره دوم مجلس شورای اسلامی از آن حضرت درخواست کردم مشکلات اقتصادی و تبیین اصول اقتصادی نیاز به شکستن خیلی از باورهائی دارد که در ذهنها رسوب کرده است واین شجاعت و قدرت را غیر از شخص شما هیچکس ندارد . فکر میکنم پس از گذشت 10 سال از انقلاب عظیم اسلامی و دادن اینهمه شهید واسیر و جانباز جامعه این آمادگی را دارد واین حق را نیز دارد که شما دیدگاه اقتصادی خود را با تشکیل گروهی از علماء و دانشمندان واقتصاد دانان اسلامی و متخصصین وآشنایان به اقتصاد شرق و غرب و هدایت مستقیم آنها دیدگاه اسلام ناب محمدی رادر امور اقتصادی به جهانیان عرضه کنید ویقیناً با این کار جلو خیلی از اختلافات فرزندان انقلابرا خواهید گرفت . گرچه جبهه آخوندهای بیسواد و مقدس نماهای احمق و دشمنان آگاه و فرصت طلبها متحدتر می شود اما به همان نسبت جبهه طرفداران انقلاب که امروز بخاطر مشخص نبودن مسائل اقتصادی مقابل هم جبهه گرفته اند متحدتر و یقیناً از سرخوردگی جوانان و قشر وفادار به انقلاب جلوگیری بعمل خواهد آمد . اگر دیدگاه حضرت امام در رابطه با مالکیت و حدود کنترل آن از طرف دولت مشخص باشد و یا به عبارت درست تر مدون باشد زمانیکه صحبت از نظارت و کنترل دولت میشود هیچکس بخود اجازه نمی دهد که بگوید همه جیز را باید دولتی کرد . و اصولاً وجود بخش خصوصی فاجعه ای برای انقلاب است و زمانیکه پای واگذاری کار بمردم بمیان می آید بگویند مردم آزادند جنسها را با ارز خود وارد کنند وبدون قیمت گذاری ونظارت دولت بفروشند .در حالیکه امام فرمود (( و بطور کا تجارت براساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت )) یعنی مردم آزادند در صادرات و واردات با نظارت دولت در نوع و قیمت اقدام کنند . این برخوردهای افراط و تفریطی بدان خاطر است که  (( هرکسی از ظن خود شد یارمن )) با نظر امام هر کسی براساس سلیقه خودبرخورد کرد،‌نه سلیقه امام و متاسفانه تمام آن افراط و تفریطها نیز به امام نسبت داده میشود .من فکر میکنم حسنین هیکل روزنامه نگار معروف مصری حرف قابل تامل و صحیحی دارد که میگوید :
    (( امام خمینی توپخانه های سنگینی در اختیار دارد اما پیاده نظام ندارد . یعنی اهداف را بخوبی تشخیص می دهد ونشانه گیری میکند اما نیروهای پیاده که لازم است برای فتح قلمرو نشانه گیری شده حرکت کنند در اختیار ندارد )) وقتی امام می فرماید انحصار تجارت را بشکنید ومردم را آزاد بگذارید این زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که جوانان جبهه رفته و محرومین زجر کشیده در این انقلاب قدرت وارد شدن در این معرکه را داشته باشند. در حالیکه امروز وقتی صحبت از آزاد گذاشتن مردم در امر تجارت می شود یک عده قلیل که امکانات بسیار زیادی دراختیار دارند از این موقعیت ها استفاده میکنند و محرومین همیشه از این قافله عقب خواهد ماند و محرومتر میگردند . علیهذا دولت می بایست زمینه شرکت این قشر را نیز فراهم کرده وبا دادن امکانات به آنها عملاً تجارت را از انحصار عده معدود بیرون آورد وبه تمام دست اندرکاران عرض میکنم مردم از شعار بی عمل خسته ومایوس شده اند و اصولاً غرش آسمان پس از بارانهای تند وسیل آساست نه غرشهای پیاپی وآسمان خشک و زمین تشنه ، ماهم تا کاری نکرده ایم شعار ندهیم وبعضی و بعضی از مصاحبه های مخرب و غیر مدبرانه ای که در بالابردن قیمتها نقش اساسی دارند را انجام ندهیم و جرائید و صدا وسیما هم در پخش این نوع مصاحبه ها احساس مسؤولیت بیشتری کنند . به مسوولین سیمای هم پخش این نوع مصاحبه ها احساس مسؤولیت بیشتری کنند . به مسؤولین سیمای جمهوری اسلامی تدکر میدهم در تابستان که اوقات بیکاری  بچه ها بود فیلمهای سینمائی و سریالهای مفید کمتری بنمایش گذاشته میشد . متاسفانه هر سال ایام تحصیلی سریالها و فیلمهای سینمائی بالنسبه زیادی بنمایش گذاشته میشود که طبعاً محصلین بجای آنکه بنیه علمی خود را با انجام تکالیف شبانه تقویت کنند پای تلویزیونها تماشاگر فیلمها         می باشند. اگر حضرات قصد خیر دارند خوبست فیلمها و سریالها را برای شبها وروزهای جمعه تمام ایامی که به مناسبتهای گوناگون تعطیل رسمی اعلام می گردد درنظر بگیرند.
    از قوه قضائیه در رابطه با شیوع منکرات از قبیل بدحجابی ها ،مواد مخدر و عدم سرگردانی مردم در محاکم قضائی واحقاق حق مظلوم از ظالم درخواست قاطعیت بیشتری دارم و در رابطه با حکمی که اخیراً خانمی از دادگاه کیفری گرفته است مبنی بر تخریب 13 منزل در خاک سفید و 60 ضربه شلاق به هر نفر از صاحبان آن که همگی با گرفتاری تمام در سال 57 آنرا بنا نموده اند از شورایعالی قضائی و ریاست محترم دیوانعالی کشور درخواست میشود از اجرای آ“ جلوگیری بعمل آورده و شخصاً به پرونده مربوطه رسیدگی فرمایند .
    به وزارت بهداشت و درمان در مورد تامین کلاسهای بیشتر جهت دانشجویان رشته پزشکی تذکر میدهم که مسؤولین این وزارتخانه نه بفکر بالابردن آمار و ارقام نباشند بلکه بفکر بالابردن تخصص ودانش پزشکی باشند واین با بیش از 100 دانشجو در یک کلاس نشاندن قابل تامین نیست . همچنین حضور دانشجویان بسیار بربالین یک مریض هم بوحشت و مرض ومریض می افزاید وهم بازدهی لازم را ندارد.
    با توجه به اینکه وقتم تمام شده است بعضی از مطالب هست که آنها را میدهم برای جراید. والسلام علیکم و رحمه الله . ( احسنت – احسنت )
    منشی – آقای رستمی – بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی و امت ایثارگر و قائم مقام رهبری و سلام برشهیدان ،‌جانبازان و رزمندگان اسلا. انقلاب اسلامی ایران انفجار نور بود در شب ظلمانی حاکم بر مستضعفان و محرومان ومسلمین جهان .
    جهان مستضعفین و محرومین ، ملل در بند عالم که نظاره گر پیروزی این انقلاب خدائی وایستادگی ومقاومت ده ساله . این ملت ایثارگر هستند منتظرند تا ببینند که این مکتبی که اعلام نموده است .(( السلام یعلوا و لایعلی علیه ))‌چگونه در جهات فرهنگی ، اقتصادی ،‌اجتماعی امت خویش را به سمت  کرامت و عزت سربلندی رهنمون میسازد . ((         )).
    با عنایت به اینکه ریشه های تحقق این انقلاب خدائی گرایش اقشار میلیونی جامعه به سمت ارزشهای اعتقادی فرهنگی مشخص میشود .در این میان توجه عمیق و جدی و همه جانبه به جایگاه حساس و سرنوشت ساز آموزش و پرورش ضرروتی اجتناب ناپذیر است . با وقوف به این جایگاه مشخص خواهد شد که در یک نگاه دقیق محل (( درمان واقعی همه دردهای فکری و فرهنگی جامعه ،‌آموزش و پرورش می باشد . ))
    (( اگر از اصلاح آموزش و پرورش غفلت کنیم به فرض آنکه همه امکانات عالم را دراختیار داشته باشیم در نیل به اهداف انقلاب اسلامی موفق نخواهیم شد زیرا توفیق ما در هر امری منوط به تربیت انسان است وانسان را در هر کشوری بر وفق مرام و به تناسب نیازهای آن کشور ،‌ درآموزش و پرورش
ریدن واز بین بردن اسلام نقشه می کشند همانگونه که ایدئولوگ جدید شوروی اخیراً مکنونات قلبی خود را بروز داده و اعلام نموده که (( کاپیتالیسم و سوسیالیسم یکدیگر را نفی نمی کنند نهایتا ً راهشان به هم میرسد)) همانطور نیکسون رئیس جمهور آمریکا که سالیان دراز علیه انقلاب کمونیستی جنگ زرگری داشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفته است انقلاب اسلامی برای خاورمیانه خطرناک است باید با تربیت می کنند )) . یادآوری نقش عظیمی که معلمین ودانش آموزان در تکوین و پیروزی انقلاب به عهده داشتند وادامه این وفاداری در (( 8 سال دفاع مقدس )) و تقدیم شهدائی فراوان به حمایت از اسلام ناب محمدی و وفاداری به امام میتواند ما را به توان عظیمی که آموزش و پرورش در مسیر استمرار و تعمیق انقلاب دارد متوجه سازد .
    تعبیری عمیق تر و ژرف تر از این تعبیر بلندامام در مورد معلمین وجود ندارد . آنحا که میفرمایند : (( معلمی شغل انبیاست )).
    آموزش و پرورش برای اینکه بتواند در راستای رسالت انبیاء‌عظام حرکت نماید ،‌شدیداً محتاج یک توجه زیربنائی و همه جانبه از سوی همه دست اندرکاران نظام می باشد هر گونه تاخیر و غفلتی در این زمینه موجب خسارات جبران ناپذیر خواهدگردید .استکبار جهانی که صلابت واستواری نوجوانان و جوانان بسیجی را آزموده است با تمام توان خویش تلاش نموده و مینماید تا این قشر عزیز و عظیم را با توطئه های رنگارنگ از ارزشهای انقلاب جداسازد و نتیجتاً به عوامل اصلی (( توسعه و شکوفائی وسرمایه های لایزال توانائی واقتدار کشور )) ضربه های ناشی از فاصله گرفتن از ارزشهای مکتبی را وارد آورد.
    امروز را باید دریابیم فردا دیر است .
    (( ملت پیروز و موافق و مستقل فردا،‌ ملتی است که امروز توانسته باشد آموزش و پرورش خود را سامان بخشد و اصلاح کند وآنان که آینده نگر و جامعه شناسند با مشاهده وضع فعلی آموزش و پرورش کشورها ،‌به درستی و آسانی می توانند وضع آینده آنها را پیش بینی کنند)).
    در شرایط سازندگی کشور(( آموزش و پرورش باید بعنوان محور و عامل توسعه کشور شناخته شود وباید برای وصول به این مقصد )) موانع و نابسامانیها و مشکلات شناسائی وبا   برنامه ریزی دقیق برطرف گردند.
    ضرورت رشد استعدادها و خلاقیت ها ، تربیت نسلی آماده کار و تلاش و تحول آفرین، انسانهائی مقاوم در برابر تمامی توطئه های استکباری ، داشتن دانشگاهی سرشار از نبوغ و رشد و توانائی ، داشتن جامعه ای مسلح به سلاح علم وایمان ،‌توفیق در حهت ریشه کن کردن بیسوادی،‌ پاسداری از آرمانهای شهیدان همیشه سرفراز تاریخ ،‌همه و همه در گرو این است که ما در مسیر تربیت و تعلیم چه اهتمامی را  داریم وچه تلاش عمیق و گسترده ای را معمول میداریم ؟‌
    در شرایطی که بیش از 80 نفر از نمایندگان مجلس فرهنگی بوده و بقیه نمایندگان محترم نیز آشنا به مسائل و معضلات آموزش و پرورش هستند انتظار فرهنگیان محترم کشور از ما خدمتگزاران ملت در تهیه و تصویب طرحهائی مناسب شان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در ابعاد مادی و معنوی بسیار طبیعی و حیاتی می باشد .
    رعایت نکات زیر در برخورد با مسائل آموزش و پرورش نشانه توجه یه جایگاه مناسب این وزارتخانه می باشد .
    رئیس – اگر وقت به کسی داده اید وقتتان تمام شده است . یعنی شما هفت دقیقه را صحبت فرمودید . (رستمی – بسیار خوب والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .) ایشان سه دقیقه از وقتشان را به آقای حبیبی داده اند.
    نجفقلی حبیبی – بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از برادر رستمی که فرصتی دادند ،‌ من مطلبی را میخواستم به استحضار برسانم . در خبرها آمده بود که کمیته های تخصصی بازسازی کشور به ریاست هفت تن از وزراء تشکیل شد . این کمیته ها عموماً مربوط به مسایل اقتصادی است . اینجانب ضمن تشکر از اینکه به هر حال این کمیته ها تشکیل شده در عین حال باید با نهایت تاسف عرض بکنم که هیچ اثری از مسایل فرهنگی و بازسازی فرهنگی و وزرای فرهنگی و دانشگاهها و دانشگاهیان در این کمیته ها دیده نمیشود . بااینکه مسوولین معظم کشور در خطبه ها و بیانیه ها ،‌ خطابه ها به راستی انقلاب ما را انقلاب فرهنگی معرفی کرده اند وهمین طور هم هست که بین آن ادعا واین عمل در این مقطع حساس هیچ اثری ورابطه ای دیده نمیشود . من گلایه خودم و دانشگاهیان کشور را در این مورد اعلام میکنم وهمین طور تعجب خودمان را از این بی توجهی به بازسازی فرهنگی کشور . در حالیکه حتی برای امور اقتصادی هم یکی از بهترین مشاورین ، متخصصین دانشگاهی هستند که از آنها دعوت نشده با اینکه مکرراً اعلام آمادگی   کرده اند . در این جلسه روسای دانشگاههای کشور که دو سه روز قبل در تهران تشکیل شد متفقاً رؤسای محترم دانشگاههای کشور براعلام آمادگی دانشگاهها صحه گذاشتند وتاکید کردند و مصر بودند براینکه به هر حال بتوانند در این وضعیت حساس کشورنقش خودشان را ایفا بکنند . ما امیدواریم که انشاءالله مسؤولین عالی برای بازسازی کشور به این نکته توجه بفرمایند . والسلام علیکم و رحمه الله .
    منشی – آقای دکتر شیبانی بفرمائید .
    دکتر شیبانی – بسم الله الرحمن الرحیم . ((من آنچه شرط ابلاغ است با تو میگویم )) .
    باسلام به امام امت و امت شهید پرور . تذکراتی بنظرم رسید که عرض کنم ضمن تشکر از جناب آقای مهندس موسوی که برای رفاه مردم مستضعف دستوراتی مکرر داده اند درخواست دارد جلوگرانی اجناس ضروری مردم گرفته شود. کوپنهایی که اعلام میشود به موقع اجناس آن تحویل گردد . برای تعاونیهای مسکن کارمندی وکارگری فکری بکنند که احتیاجات آن در اختیار باشد و تسهیلات لازم برای آن در نظر بگیرند.
    درمورد گازرسانی تذکری که دارم معمولاً قسمت اصلی شهر را گاز نمیدهند و از اطراف آن شروع می کنند که بهتر است اول قسمت اصلی شهر را گاز بدهند بعد به حاشیه آن بپردازند . وسایل گازسوز کمیاب است . لوله برای داخل منزل گران است . با وجودیکه دولت تاکید کرده بود که این وسایل وارد شود،‌ ولی هنوز اقدام جدی نشده است .
    در مورد دانشگاهها با تاکیدی که حضرت امام نسبت به اهمیت آن دارنداولاً‌ دولت به هر طریق صلاح میداند به فکر خوابگاه برای دانشجویان باشد . سطح علمی داشنگاه را باید بکار گرفتن استادان خوب و تامین احتیاجات دانشگاه هر چه بیشتر بالابرد.
    در اینجا لازم است که از طرف جامعه اسلامی دانشگاهیان اعلام بکنیم که اساتید مسلمانی که سابقه اسلام شان قبل از انقلاب اسلامی است اعلام کرده اند که همه گونه آمادگی برای همکاری با شورای انقلاب فرهنگی که مرجع اجرای آن بازسازی فرهنگی است که ظاهراً آقای خامنه ای به این دلیل این قسمت را در آن کمیته های هفت نفری معین نکرده اند . به هر حال اعلام آمادگی کرده اند جامعه اسلامی دانشگاهیان که هرگونه کمکی که  از دستشان برمیاید بکنند.
    در مورد صندوقهای قرض الحسنه عدهای از برادران بدون اینکه مدرک قابل استنادی داشته باشند همه را متهم به فساد می کنند ویا اینکه سازمان اقتصاد اسلامی که توسط شهید بهشتی وعده ای از عزیزان و خدمتگزاران به اسلام پایه گذاری شده مورد حمله قرار میدهند . مجلس باید مربی دیگران در اخلاق اسلامی باشد . از مسؤولین میخواهم که بی جهت مانع کار صندوقهای قرض الحسنه نشود . اگر صندوقی خلاف کرده طبق قانون رسیدگی کنند.
    به وزارت کشور و فرمانداران هم تذکر میدهم بدون حکم دادگاه حق ندارند مانع کار صندوقها شوند یا برای آنها کارشکنی کنند .شماها که این قدر دم از مردم میزنید چه اصراری دارید این نهاد مردمی را بدنام کنید؟
    از دولت محترم درخواست دارد که سهم سرانه بیمه کارمندان را طوری تنظیم کند که پول پزشکان و بیمارستانها و داروخانه و آزمایشگاههایی که بیمه می بینند به موقع پرداخت شود . والسلام علیکم و رحمه الله .
    رئیس – بقیه وقتشان را به آقای خلخالی داده اند.
    صادق خلخالی – بسم الله الرحمن الرحیم . با تشکر از آقای دکتر شیبانی در یک شب ظلمانی و تاریک در کوچه های تنگ و باریک نجف اشرف ساواک با دست اندرکاری بعث عراق به سراغ طعمه خودشان که قبلاً انتخاب کرده بودند پعنی آیت الله آقای حاج آقا مصطفی خمینی میرود و او را در نیمه های شب مانند مرغ بی بسمل شهید می کنند ودر واقع میخواهند آب را به طور دلخواه به آسیاب خودشان وارد سازند . غافل از آنکه بزرگ ایران به رهبری پدر بزرگوارشان به خونخواهی برمیخیزد وخون این شهید بزرگ مانند خون حضرت یحیی می جوشد و تار و پود زندگی اهریمنی و پر از فساد دودمان ننگین پهلوی وایادی مزدور وطن فروش سرمایه داران      بی امان جهانی را برباد میدهد . شهید آیت الله آقای حاج اقا مصطفی که در واقع می توانیم بگوئیم در 30 سال زندگی که با هم داشتیم کسی مانند حقیر به زوایای زندگی او آشنایی نداشت . ایشان را خیلی مردم نمی شناسند . عظمت علمی و مقامات معنوی آیت الله شهیدمان تحت عظمت و بزرگی حضرت امام قرار دارد وحال باید آنکه یک حساب جدا وعلیحده برای این شهید باز کرد. در عالم ادبیات با ادبای بزرگ مانند سیبویه و کسائی قابل نقایسه است . در عالم فقه مانند صاحب مدارک و صاحب ریاض و صاحب جواهر

قابل مقایسه است .در مسایل اصولی حساب صاحب رای است و کتابهای عدیده ای را در این زمینه نوشته است که بعضی از آنها چاپ شده وبعضی از آنها هم ممکن است چاپ بشود. در فلسفه کلمات مرحوم صدرا و حاج ملاهادی سبزواری را خوب درک میکرد و در این زمینه درس میگفت .در مقام فلسفه همین جوری که خودشان در این تفسیری که نوشته اند آنجا دارند و واقعیت را هم گفته اند باید با مرحوم بوعلی سینا و میرداماد و ملاصدرا مقایسه کرد.چ
    درعالم عرفان و معنویات با صدر الدین قونوی ومحی الدین ابن عربی قابل مقایسه است ومقاماتی دارد که من نمی خواهم در اینجا وقت عزیزان شما را بگیرم. من این مصیبت بزرگ را در درجه اول به ملت بزرگ شهید پرور ایران وساحت قدس حضرت اما امت و مادر گرامی حضرت حاج آقا مصطفی تبریک و تسلیت میگویم . از این خونها ما الهام گرفتیم وایشان دخیل در کار بود که به ضرس قاطع میتوانم بگویم اگر ایشان در وضع فعلی وجود داشت خیلی از انحصارات و نابسامانی ها و تک رویها وجود نداشت .مرد مقتدری بود و جامعیتی داشت و مورد اعتماد حضرت اما بود و ما احساس راحتی میکردیم وقتی میدیم آقای حاج آقا مصطفی خودش یک استوانه بزرگی است برای پیشبرد نهضت و روی این جهت برای خاطر اینکه دست امام را قطع بکنند ودست ملت را ببرند رفتند و این جنایت را مرتکب شدند. امیدواریم که انشاءالله رسانه های گروهی در این زمینه حق مطلب را ادا کنند .‌آقای حاج آقا مصطفی در بزرگداشت فاتحه مرحوم آیت الله سعیدی در نجف اشرف سهم بزرگی داشت که آن موقع شاید بتوان گفت که سراسرنجف را خفقان گرفته بود. نهضت روحانیت که با دست آقای دعایی وشهد محمد منتظری در عراق پاگرفت زیر نظر مستقیم حضرت آیت الله آقای حاج آقا مصطفی بود. من این مطالب را بدون اغراق عرض میکنم . و ما به وجود همچو مرد وارسته و استوار و محکمی در همه زمینه های علمی افتخار می کنیم ودر مبارزاتمان از ایشان الهام گرفته ایم و انشاءالله این را ه ادامه پیدا کند.
    من درباره آموزش و پرورش مطلبی بگویم . آقایان! به آموزش و پرورش باید رسید . آموزش و پرورش خیلی بیچاره است . من دیروز جلسه ای که در وزارت آموزش و پرورش با مسؤولین امر داشتم گفتم خدا میداند من دلم میخواهد کسی روضه همین معلمها را بخواند وما گریه کنیم . معلمین دلسوز ولی تراکم جمعیت ، شما ملاحظه کنید ، در سال 1364 در رقم 60 هزار جمعیت به دبستان و دبیرستان میرفتند .ولی در عرض دوسه سال 164 هزار جمعیت هجوم به این مدارس آورده اند .باید این را چاره کرد والا همه همتها را در حوزه های علیمه بگذاریم و بخواهیم مدرسه علوم دینی بسازم ولی مردمرا ندیده بگیریم دخترها و پسرها را نتوانیم به الگوی اسلامی تربیت کنیم در آیند ه یک فاجعه ای خواهد بود. زیاد شعار ندهیم . معنای شعار دادن به این نیست که ما بخواهیم اصالت نه شرقی فحش بدهیم وهم به غربیها فحش بدهیم . این به عقیده من درست نیست . باید یک قدری در این مسائل مطالعه کرد ،‌دقت کرد . حضرت آیت الله آقای منتظری هم فرموده اند عوض اینکه ( مجید انصاری – امام هم به آمریکا فحش داد،‌ هم به شوروی) شعار بدهیم به شعورمان بپردازیم ،‌به واقعیتها عمل کنیم . نه شرقی و نه غربی بودنمان به این معنا نیست که به همه فحش بدهیم . ( مجید انصاری – به معنای مرگ برآمریکا مرگ بر شوروی …) من این مساله را با ضرس قاطع دارم عرض میکنم. شما که شعار میدهید به افرادی شعار میدهید که خیلی پست و بی چیز هستند و هیچ هم احترامی ندارند .شما با این شعارهایتان آنها را بزرگ     می کنید . ولی آنها میایند به ساحت مقدس بزرگان ما ، به ساحت مقدس ( چرا نگوئیم ) حضرت امام جسارت می کنند هیچوقت ما حاضر نیستیم . خدا هم در قرآن میفرماید که خداهای آنها را فحش ندهید ،‌ آنها به خدای شما فحش میدهند ودر تغییر اسمها هم دقت کنیم . در تاریخ طبری ، ‌در تاریخ کامل ابن اثیر در تاریخ مروج الذهب هزار سال قبل نوشته شده من باب مثل کرمانشاه را آنجا هم کرمانشاه اسم برده اند. حالا ما چون شاه را از میان بردیم و اخراج کردیم شاهرود را عوض کنیم . کرمانشاه را عوض کنیم . کرمانشاه را عوض کنیم با اینکه این یک لفظ است ، طبیعی است . حضرت آقای هاشمی هم که در کرمانشاه بودند( رئیس- وقتتان تمام است ) در بیانات خودشان اصلاً بدون اینکه توجهی داشته باشند میفرمودند کرمانشاه . بی خود به خودتان فشار نیاورید. (( باختران )) این اجنبی است . آدم این مطالب را نمی فهمد . کرمانشاه ،‌کرمانشاه است . انقلاب ما هم جا افتاده است و جاافتاده هم خواهد بود. با این چیزها دل مردم را نمیشود خوش کرد.مردم را باید فرهنگ داد ،‌‌ آموزش داد ،‌به پرورش آنها خدمت کرد،‌ دکترداد بهداشت داد،‌خانه بهداشت … هیچکدام ا زاینها را نمیدهیم . مانند دوران پهلوی کلاه را عوض می کنیم ،‌لباس را عوض می کنیم ، اسم کرمانشاه را باختران می گذاریم کاری را دوا نمی کنیم . غیر از اینکه مردم را اسیر بکنیم هیچ فایده ای ندارد . والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته .
    یدالله اسلامی – مرگ بر آمریکا ،‌ مرگ بر شوروی .
    3- تسلیت به حضور امام امت به مناسبت سالروز شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی و تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
    رئیس – در سالگرد شهادت بزرگ مرد روحانی حضرت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی به محضر مبارک حضرت امام وبیت شریف ایشان از طرف همه نمایندگان مجلس تسلیت عرض می کنیم . شهادتی که الهام بخش حرکت وسیع مردم شد و اولین مشعل حرکت مردم را برافروخت. تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرایی .
    آقای قریشی نماینده خمین به وزارت کشاورزی در خصوص رفع کمبود کود شیمیائی در خمین و حومه .
    آقای نبوی نماینده بوشهر و گناوه به وزارت راه در خصوص ترمیم اسلکه بندر بوشهر ولایروبی خورهای بنادر گناوه ، دیلم وریگ .
    آقای خلخالی نماینده قم به صدا وسیما در خصوص نصب دکل تلویزیونی در منطقه خلجستان قم و به وزارت نیرو در خصوص برق رسانی روستاهای منطقه گیری خلخال و حومه و رسیدگی به وضع منطقه آب گرم خلخال .
    به وزارت بهداشت در خصوص ایجاد خانه بهداشت در هریس خلخال .
    به وزارت آموزش و پرورش در خصوص ایجاد مدرسه راهنمائی در هریس خلخال .
    به وزارت جهاد در خصوص آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای سرخه ده و خجلستان قم .
    به دولت در مورد حفاظت محیط زیست .
    آقای مقتدائی نماینده آبادان به وزارت کار در خصوص عدم اجرای قانون بنیاد مهاجرین در خصوص تشکیل شورای عالی بنیاد .
    آقای شهرزاد نماینده اصفهان به وزارت بهداشت در خصوص اعمال نظارت بیشتر و خدمات درمانی .
    به وزارت آموزش و پرورش درخصوص تقویت وایجاد جاذبه بیشتر در رشته های ریاضی و فیزیک دبیرستانها.
    آقای برومند نماینده مغان به مدیر کل کشاورزی در خصوص بازنگری به اداره خدمات مغان ورساندن موادلازم به کشاورزان .
    به وزارت راه در خصوص توجه به اداره راه مغان وبازسازی جاده های اردبیل ، گرمی ،‌ بیله سوار – پارس آباد ،اصلاندوز.
    آقای رنجبر نماینده صومعه سرا به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در خصوص شروع عملیات احداث دانشسرای تربیت معلم صومعه سرا و به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در خصوص تسریع در پروژه آموزشکده کشاورزی صومعه سرا،‌به جهاد سازندگی در خصوص اتمام برق رسانی روستاهای در دست اجرا .
    به وزارت کشور در خصوص رسیدگی به وضع بخشداری تولمات ومرکزی صومعه سرا .
    آقای نجفی نماینده خواف و رشتخوار به وزارت اقتصاد در خصوص استقلال دارایی بخش خواف واستقرار شعبه دارایی در مرکز بخش رشتخوار .
    به وزارت کشور در خصوص استقرار شعبه ثبت احوال در بخش رشتخوار .
    به وزارت ارشاد در خصوص توجه بیشتر به اثار باستانی منطقه.
آقای  قریشی نماینده خمین و‌ آقای شهیدی نماینده محلات و دلیجان به وزارت راه وترابری در خصوص احداث راه مهندسی بین محلات و خمین.
آقای قلی زاده نماینده مینودشت به صدا وسیما در خصوص پوشش تلویزیونی منطقه گالیکش – تنگراه تذکر داده اند.
4- تصوی اصلاحیه کمیسیون درمورد لایحه اصلاح قانون نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی پس از اظهار نظر شورای نگهبان.
رئیس – دستور را شروع کنید.

منشی – بسم الله الرحمن الرحیم . اولین دستور گزارشی است که اعاده شده از شورای نگهبان است در مورد لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون اشتخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی . آقای رحمتی مخبر کمیسیون امور اداری واستخدامی بفرمائید.
رحمتی ( مخبر کمیسیون )- سلام علیکم و رحمه الله .
بسم الله الرحمن الرحیم .لایحه اصلاح قانون راجع به نحوه شمول قانون استخدام کشوری درباره کارکنان دانشکده پزشکی مصوب 13/11/60 اعاده شده از شورای نگهبان. در جلسات متعدد با حضور نماینده محترم شورای نگهبان ومسؤولین ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت ودر جلسه نهائی مورخ 3/7/67 با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.
داستان دانشکده پزشکی امام رضا از این قرار است که این دانشکده وابسته به آستان فدس رضوی بود .در سال 59 این دانشکده از آستان قدس رضوی منفک وبه دانشکده پزشکی مشهد ، (فردوسی ) ملحق شد. در سال 60 کارکنان این دانشکده که از آستان قدس به دانشگاه ملحق شده بودند طی یک مصوبه ای مشمول قانون استخدام کشوری شدند . سازمان امور اداری و استخدامی یا سازمان بازنشستگی کشور برای اینکه سوابق خدمتی اینها را جزو سوابق خدمت دولتی آنها منظور بکند لازم بود که کلیه پرداختهای این کارکنان که سهم کارگر و سهم کارفرما بود از صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی کشور منتقل بشود .این پرداختها عبارت بودند از سهم کارگر وسهم کارفرما .آستان قدس سهم کارگر رااز صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی منتقل کرد. اما حاضر به انتقال سهم کارفرما از صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی کشوری نشد. مجلس یک لایحه ای را که آمده بود به تصویب رساند که آستان قدس را ملزم کرده بود به اینکه سهم کارفرما را نیز به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل کند .ولی شورای محترم نکهبان یک ایرادی گرفتند که چون آستان قدس مشمول قوانین دولتی نیست شما نمیتوانید آستان قدس را ملزم بکنید به انتقال این سهم کارفرما از صندوق آستان قدس به صندوق بازنشستگی . بنابراین این لایحه با ایراد شورای محترم نگهبان روبروشد و برگشت . کمیسیون آمد و یکی دو نفر از اعضاء‌را مسوول کرد که با مسؤولین آستان قدس صحبتی بکنند وخودآنها رضایت بدهند به اینکه سهم کارفرمای این کارکنان منتقل شده را به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل کنند . ولی متاسفانه حالا به چه دلیلی باز هم آستان قدس با این انتقال موافقت نکرد و همچنان بر این مساله مصر بود وشاید دلیلش هم این بود که می گفتند قراردادی که ما با این کارکنان بسته ایم منوط به استمرار خدمتشان در آستان قدس است . بنابراین چون اینها الان دیگر خدمتشان تقریباً نیمه تمام در آستان قدس میماند نسبت به زمان بازنشستگی شان و به وزارت فرهنگ ‌و آموزش عالی منتقل میشوند که البته الان مسؤول این کار وزارت بهداشت و درمان و آموز ش پزشکی است . بنابراین ماسهم کارفرما را منتقل نمیکنیم . واین مبلغ را هم خدمتتان عرض کنم که حدود پنج میلیون تومان بیشتر نیست که البته حالا با آن همه خرج و برجهایی که درآستان قدس هست چرا آستان قدس با انتقال این سهم کارفرما ومشکل این بندگان خدا موافقت نکردند که اکثر هم کارکنان جزء هستند .این یک مقداری برما جای نگرانی است و جای سؤال هست . منتها حالا به وقل معروف فضولی است و به بنده مربوط نیست . ما مسؤول بودیم در قبال این کارکنانی که اکثراً خدماتی بودند و با یک حقوقهای جزئی داشتند  منتقل میشدند و سوابق اینها داشت از بین میرفت . لذا ما ناگزیر شدیم از ردیف 503001 قانون بودجه که بودجه های پیش بینی نشده مربوط به نخست وزیری هست این راموکول به آن کردیم که دولت موظف باشد این سهم کارفرما را به جای آستان قدس به صندوق بازنشستگی کشوری واریز بکند تا سوابق این بندگان خدا محسوب بشود ومشکل اینها مرتفع بشود.به هر حال من توضیح بیشتری را لازم نمیدانم . اگر احیانآً مخالفتی بود یا سوالی بود من در خدمت شما هستم . والسلام .
رئیس – آقای موحدی به عنوان مخالف صحبت می کنند.
موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم .من فقط خواستم که یک تذکر آئین نامه ای داده بشود. از آنجائی که آستان قدس رضوی یک مؤسسه یا شرکت یا دستگاه دولتی نیست و خواه ناخواه دارای یک معاون مجلس و پارلمانی و حقوقی که در اینجا باشد واز حقوق آن استان قدس دفاع بکند نیست ،‌بهتر بود کهمخبر محترم کمیسیون در اینجا آستان قدی را زیر سؤال نمیبرد و تحت این عنوان که آستان قدس که این همه خرح و برج دارد مثلاً چطور شده که این پنج میلیون تومان را قبول نکرده که بپردازد ؟ من این نکته را لازم است عرض کنم که آستان قدس رضوی مسلماً تمام دارائی ها واموالی که دارد براساس مقررات شرعی از موقوفات ناشی میشود ویا از نذورات و تبرعات و امثال ذلککه مردم تقدیم می کنند . و در گذشته قبل از انقلاب ،‌زمان رژیم شاه بودند کسانیکه ایادی شاه بودند ،‌هم استاندار بودند وهم متولی ویا نایب التولیه آستان قدس بودند ،‌ هم خودشان به هیچ وجه موازین شرع واسلام ودین و این چیزها را رعایت نمیکردند وحدود موقوفات را رعایت نمی کردند .
رئیس – پس شما مخالف پیشنهاد اصلاحی نیستید .
موحدی ساوجی – موافق نیستم . مخالفم . حالا عرض میکنم و هم خودشان رعایت نمیکردند وهم آنجا در واقع یک چراگاهی بود برای قدرتمندها و ایادی شاه که بروند آنحا و بخواهند که هر چیز با ارزش و عتیقه ای بودبرای خودشان بردارند .اما الان این جور نیست وکسیکه در آنجا نصب شده از سوی امام امت ،‌رهبر انقلاب و ولی فقیه منصوب شده و اگر چنانچه برخلاف مقررات و موازین شرعی و مصالح وقف عمل بکند در پیشگاه خدا که مسؤول است به جای خود محفوظ در همین دنیا در برابر رهبر و در برابر مردم مسوول خواهد بود.
اما درارتباط با اینکه جناب مخبر محترم گفتند که حالا که بودجه ای که از ناحیه این لایحه پیش بینی میشود حدود پنج میلیون تومان را آستان قدس رضوی تقبل نکرده ،‌ تقبل نکردنش هم به خاطر اسن است که متعهد نبوده است ،‌ تعهدی نداشته ،‌ قراردادی قبلاً به این صورت نبوده است . حالا که آنها قبول نکرده اند مادولت را مکلف می کنیم که از محل اعتبارات دولت بپردازد . این تکلیفی که کمیسیون محترم امور استخدامی کرده اند د رصورتیکه محلی داشته باشد ،‌منبعی داشته باشد ،‌دولت قبول بکند مساله ای نسیت . اما اگر چنانچه دولت نپذیرد یا محل ومنبعی نباشد این برخلاف آئین نامه است و برخلاف قانون اساسی است. زیرا هر گونه طرح و یا هر گونه پیشنهادی که در مجلس داده میشود اگر چنانچه مستلزم هزینه ای باشد باید منبع تامینش و درآمدش مشخص باشد . بنابراین باید مخبر کمیسیون اینجا روشن بکند که آیا این مساله قانون اساسی وآئین نامه ای را رعایت کرده است یا نکرده است ؟
رئیس – شما یک اخطار آئین نامه ای کردید ویک توضیحاتی دادید . آن اخطار          آئین نامه ای و قانون اساسی تان وارد نیست . چون در حقیقت سهم کارفرما از پیش بایست داده میشده و وظیفه دولت هم بوده که بدهد .منتها انتظار این بوده که آستان قدس بدهد وآنها    نتوانسته اند بدهند،‌حالااین به خود دولت برمیگردد .یعنی ما یک خرج جدیدی که بردولت تحمیل نمیکنیم . این چیزی است که عده کارکن بوده اند ،‌حالاباید برای بیمه شان سهم کارفرما داده بشود واین چیزی بوده که وظیفه دولت بوده . قبلاً در لایحه آستان قدس منتقل شده بوده ،‌آنها     نپذیرفته اند  حالا به خود دولت برمیگردد واز یک منبع خاصی گفته اند بدهند آقای رحمتی توضیح بدهند .
رحمتی (مخبر کمیسیون )- من به دومطلب اشاره میکنم .اولاً ما آستان قدس را زیر علامت سؤال نبردیم ولی واقعاً انتظار داشتیم که براساس آنچه که خودشان قرارداد بسته اند عمل میکردند واین متن قرارداد هست که الان در دست من است . من عین این را میخوانم.
تبصره – کلیه کسور دریافتی از کارمندان مذکور که بابت بازنشستگی در صندوق آستان قدس واریز گردیده براساس مقررات قانون استخدام کشوری در اختیار سازمان مذکور قرار خواهد گرفت . این چیزی است که خودشان از اول قبول کرده اند و براین اساس دانشکده منتقل شده است. لذا می باید این را منتقل میکردندوبه هر حال الان ما داریم درمورد بخش خصوصی هم حتی میگوئیم که اگر در بخشهای خصوصی و در هر دستگاهی که اگرکسی کارکرد وقرارداد بیمه داشت اینهم جزو قرارداد کارش هست که یک سهمی از کارگر گرفته میشود، یک سهم از کارفرما،‌بعداگر این محل کارش هست که یک سهمی از کارگر گرفته میشود،‌ یک سهم از کارفرما ،‌بعد اگر این محل کارش را عوض کرد باید اینکسور به صندوق جدید انتقال پیدا کند به صندوقی که آن کارگر درسمت جدید به آن وابسته میشود. اگر ما حرفی زدیم به خاطر این هست …
رئیس – پس شما اخطار را وارد میکنید؟
رحمتی – خیر.
رئیس – اگر این طوری است که شما نمیتوانید پیشنهاد بدهید .
رحمتی – در مورد پیشنهاد دولت عرض میکنم .درمورد پیشنهاد دولت

اگر ما به این ردیف منتقل کردیم به خاطر این بود که راهی غیر از این نداشتیم . بنابراین با خود دولت صحبت کردیم و خود آقای نخست وزیر پذیرفته اند که ….
    رئیس – ایشان نمیتوانند بپذیرند .
    رحمتی – از بودجه های پیش بینی نشده .
    رئیس – تعیین کرده اند که از چه منبعی داده بشود.
    رحمتی – این هم با شورای نگهبان صحبت شده و هم با خود دولت هر دو پذیرفته اند که از این محل اشکال ندارد .
    رئیس – چون آقای موحدی به صورت مخالف صحبت کردند یک موافق میتواند صحبت کند .
    منشی – آقای فدائی ثبت  نام کرده اند که تشریف ندارند .
    رئیس – در مجلس از آقایان نمایندگان اگر کسی به عنوان موافق بخواهد صحبت کند    می تواند ( اظهاری نشد) نماینده دولت بفرمایند .
    عبادیانی ( معاون سازمان امور اداری و استخدامی ) – بسم الله الرحمن الرحیم .با توجه به اینکه سوابق خدمت کارمندان دولت در دستگاههای دولتی فقط قابل احتساب است دررابطه با صندوق بازنشستگی کشوری،لذا قانونی قبلا به تصویب مجلس رسیده که این تعداد از کارکنان آستان قدس که دردانشگاه پزشکی امام رضا کار میکردندواین دانشکده به وزارت فرهنگ وآموزش عالی منتقل شد سوابق خدمتشان قابل احتساب باشد.یعنی این اشکال قانونی توسط این قانون مرتفع شد.اما یک اشکال وجودداشت و آن اینکه احتساب سوابق خدمت کارمندان حتی در بخش دولتی هم موکول به این است که  بابت این سنوات خدمت کسورات بازنشستگی پرداخت بکنند.یعنی5/8 در صد سهم کامند است و5/8 درصد سهم کارفرما.لایحه ای که الان مورد بحث است درخصوص سهم کارمند مشکلی ندارد.یعنی کارمندان کسورات باز نشستگی خودشان را به صندوق آستان قدس پرداخته بودند،آستان قدس آنهارا به صندوق بازنشستگی کشوری واریز می کند.ولی درخصوص آن درصد مربوط به سهم کارفرما که در اینجا آستان قدس هست،آستان قدس خودش را مکلف به پرداخت سهمیه خودش به صندوق بازنشستگی کشور نمداند.یعنی میگوید که قرارداد قبلی مبنی براینکه این کسور منتقل به صندوق ثالثی بشودوجود نداشته وبه همین دلیل شورای محترم نگهبان ایراد گرفتند که به هر حال چون رضایت کارفرما دراین رابطه لازم هست واینجا آستان قدس،بخش دولتی نیست بلکه باید رضایت آن قبلا جلب بشود.لذا این ایرادرا به مصوبهً مجلس گرفتند وگفتند به این ترتیب شما آستان قدس را نمی توانید مکلف کارفرما را به صندوق بازنشستگی کشوری بپردازد.لذا اصلاحیه ای در کمیسیون با حضورنمایندهً شورای نگهبان انجام گرفت به این ترتیب بود که ما از محل ردیف503001 که محل هزینهً پیش بینی نشدهً دولت هست.درآنجا این موردرا که خوب مبلغ زیادی هم البته نیست ولی به هر حال طبق مقررات باید به صندوق باز نشستگی کشور پرداخت بشود. اینرا تعمیم بکنیم که به این ترتیب ایراد شورای محترم نگهبان مرتفع خواهد شد.من فکر می کنم که تو ضیح بیشتر نیاز نباشد ومطلب روشن هست.به هر حال اگراین تصویب نشوددرواقع سنوات خدمت این کارمندان معطل می ماند وقابل احتساب نخواهد بود.ولذا برای رفع مشکل این تعداد کارمندان ما مجبور بودیم که به این طریق مشکل را حل بکنیم.
    رئیس- دستور بعدی را شروع کنید.
    5- تصویب کلیات لایحه جذب نیروی انسانی به نقات محروم ودور افتاده ومناطق جنگی
    منشی- دستور بعدی لایحهً جذب نیروی انسانی به نقاط محروم ودور افتاده ومناطق جنگی است.آقا رحمتی مخبر کمیسیون بفرمائید.
    رئیس- قبل از شروع دستور من یک تذکری را عرض بکنم درمورد نام نویسی که صبح ها آقایان برای نفر سوم سخنرانی  قبل از دستور می کنند برای اینکه آئین نامه عمل بشود.چون جلو تر تشریف می آورند آنجایک چیزی می گذارندورقه ای که نوبت می گیرند من حالا نمی دانم شیوهً کار آقایان چگونه است سبحان اللهی که مسوًول این کار هستند نظرشان را به آقایان می گویند.طبق همان نظر عمل بشود یعنی کسی که یکساعت قبل باید حضور داشته باشدوخودش ثبت نام بکند طبق آئین نامه باید حق را به او بدهیم.اینکه جلوتر حالا یک رویه ای بوده یعنی آقایان می آمدند یک چیزی،کاغذی می نوشتند به دیوار می زدند نوبت می گرفتنداین در آئین نامه نیست.بنابراین این باعث می شود که معمولا اختلاف نظر پیش بیایدویکی از حوادثی که پیش آمددو سه روز پیش بود که یکی از اقایان که ثبت نام کرده بودند به همین شیوه وآقای دیگری آمده بود آنروز صبح وقت گرفته بود،آقای سبحان اللهی وقت داده بودند به دومی.آن نمایندهً اولی اعتراض داشتند وتعبیر کرده بودند که نماینده دوم که آقای صالح آبادی بودند حق مراغصب کردند.مااز نظرآئین نامه نمی توانیم اینرا غصب بگوئیم وآقای سبحان اللهی مسوًول هستند ازطرف هیاًت رئیسه این را کنترل می کنند اگر اینگونه موارد پیش آمدقضیه را باایشان حل کنید که به اینجا نکشد.بفرمائید.
    علی اکبر ناطق نوری- آقای هاشمی!این روشی که فرمودید بسیارروش خوبی است.
    رئیس- بلی،این روش آئین نامه است.صلا آن طور نمی شودوماکاغذ را نمی توانیم ملاک قرار بدهیم بفرمائید.   
    منشی- درست است کاغذ ها اعتبار ندارند.
    رحمت الله رحمتی (مخبر کمیسیون)- لایحهً جذب نیروی انسانی به نقات محروم ودور افتاده ومناطق جنگی شمارهً ترتیب چاپ157 وشمارهً چاپ سابقه60 هست.
    لایحهً جذب نیروی انسانی به نقاط محروم ودورافتاده ومناطق جنگی که طی شماره چاپی 60 به کمیسیون اداری واستخدامی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بوددرجلسه مورخ3/2/67 با حضور مسوًولین ذیربط مورد بحث وبررسی قرار گرفت وبا اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.
    یک توضیح بسیار مختصری را من خدمت نمایندگان محترم عرض می کنم.وبعد اگر احیاناّ سوًالی بود یا مخالفتی در خدمت آقایان هستم.
    یکی از مشکلاتی که مناطق محر.م با آن روبرو هستند که این هم زائیدهً همان محرومیت های دیگر هست،مساًله کمبود نیروی انسانی ماهر هست.چه دربخش صنعتی چه در بخش های اداری وشرکت ها.ما به هیچ عنوانی نمی توانیم فقط با عامل جبر،نیروی انسانی مورد نیاز این مناطق محروم را تاًمین بکنیم.واین تجربه نشان داده هر جا وهر وقت که این کار انجام گرفته بازدهی کار انصافاّ خوب نبوده است چون کامندی یا کارگری  یا یک متخصصی که به یک منطقهً محروم می رود وهزاران کیلومتر،صدها کیلومتر از منطقهً خودش دورهست احیا ناّامکان اینکه بتواند خانواده اش را به دلیل خصوصیات جغرافیایی آن نقطه وآشنا نبودن حال وهوای آن منطقه،خانواده اش را نمی تواند آنجا ببرد.بااین مشکلات روبرو هست و قطعاّ این در کارش اثر منفی خواهد داشت.بنابراین همیشه ما به دنبال این بودیم ودولت هم به دنبال این بوده واین لایحه هم حاکی ازاین فکر خوب هست.این سیا ستگذاری خوب دولت هست.که ما انگیزه ایجاد کنیم برای رفتن کارکنان دولت ویا متخصصین به مناطق محروم واین انگیزه رادراین لایحه ما به دوصورت آوریم واگر احیاناّ خواهران وبرادران محترم نماینده دلائل دیگر روشهای بهتر وبیپتری را در نظر داررندوارائه می کنند ما می توانیم در شور دوم این لایحه در خدمت آقایان باشیم .ودور افتاده وجنگی می روند دو امتیاز میدهد:
    یکی مساًلهً یک ماه مر خصی استحقاقی با حقوق ومزایا هست که این یک ماه مرخصی علاوه برآن مرخصی است که هر دستگاه اجرائی قانوناّ به کارکنان خودش می دهد.یعنی الان بسیاری از دستگاههای اجرائی یک ماه مرخصی استحقاقی برای کارمندان خودشان در نظر گرفته اند.الان اگر مشمولین این گونه دوایر دولتی به این مناطق محروم،دورافتاده ومناطق جنگی هست برای انجام کاری ماًمور بشوندویابه آنجا اعزام بشوند.اینها علاوه برآن یک ماه،یک ماه دیگر هم می توانند ازاین مرخصی استفاده بکنند.یعنی دو ماه مرخصی می توانند داشته باشند.واین یک ماه مرخصی با حقوق ومزایا هست. این یک امتیاز هست که به این افراد داده می شود.   
    امتیازدوم- مبلغی تحت عنوان فوق العاده جذب نیروی انسانی به مناطق محروم است که این مبلغ شامل حال این افراد خواهد شد.ودرمورد اول که مرخصی بود اینرا باید عرض کنم که این مرخصی حتمناّ باید با مسوًول دستگاه ذیربط انجام بگیردواگر به دلائلی خود کارمند نخواسته که ازاین مرخصی
استفاده کند ویا اینکه شرایط محیط ویا موقعیت ایجاب نکردواین فرصت را به این کارمندنداد که ازاین مرخصی استفاده کندمیتوانددر قبال عدم استفاده ازمزایای این مدت ازحقوق وفوقالعادهً این مدت استفاده بکند.این دوامتیازی است که در این لایحه پیس بینی شده برای کارکنانی که به این مناطق می روندوامید واریم که ان شاءالله باتصویب این درمجلس شورای اسلامی انگیزه ای باشدکه بخشی از مشکل کمبود نیروی انسانی ماهر درنقاط محروم این جبران بشود.والسلام.
    رئیس- مخالفان وموافقان صحبت کنند.
    منشی- اولین مخالف آقای غلامرضا فدائی هستند.(اظهاری نشد)نیستند آقای روحانی نیا بفرمائید.
    روحانی نیا- بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه دارند که سابقهً این لایحه درمجلس شورای اسلامی مربوط به یا ل62 هست،این لایحه دارای دو جنبه هست:
    یکی خواسته است به مناطق جنگی خدمت بشود.دوم خواسته است به مناطق محروم خدمت بشود.من عرض می کنم اگر ازشما بپزسند که این چه خدمتی به کناطق جنگی است که سال61 دولت لایحه اش را به مجلس می آوردخدمت کاکنان دولت در مناطق جنگی به تصویب می رسانید.آنهم درشرایطی که جنگ به این موقعیت رسیده است.موافق محترم جواب بدهد.
    مساًله دوم راجع خدمت به مناطق محروم من فکر نمی کنم هیچکس دراین مجلس باشد که ازاینکه مناطق محروم ازداشتن متخصصین هنر مند محروم هست رنج نبرد.وهمه می خواهند سیاستی پیش گرفته شود که این تورم نیروی متخصص در مراکزومحروم بودن افراد کار کن وکارآدرمناطق محروم به یک جوری جبران شود.این لایحه آمده است که این مشکل را جبران بکند.وبعد جالب است که آمده درلایحه میفرماید ما باید انگیزه ایجاد بکنیم که مناطق محروم متخصصین بروند..به جبر نمی شود.بعد برای خدمت بیشتر به مناطق محروم چکار بکنیم.مرخصی بیشتر بدهیم.بیشتر بدهیم تا بیشتر کار بشود خوب طبیعتاّکمتر کار می شود.من عرض می کنم به جای اینکه در طول این چند سال آمدند لایحهً جذب نیروی متخصص به مناطق محروم بردید بهتر است سیاستگذاری می کردیدوسیاستگذاری بشود که نیروهای مناطق محروم به مراکز آموزش تخصصی جذب بشود.واگر روزی که این لایحه به مجلس آمد یک چنین سیاستی پیش گرفته شده بود.بعد از پنج،شش سال بچه های خود مناطق محروم آمده بودند این بهتر مقرون بهصرفه بود تا اینکهبخواهیم باوصله پینه کردن وحقوق اضافه دادن ومرخصی بیشتر دادن این انگیزه را ایجاد کنیم.وقتی که اگیزهً انقلابی،الهی نباشد مگر باپول اضافی دادن،مرخصی اضافی دادن آنهم یک نوع جبراست چطور می فرمایند ما نمی توانیم به جبر کسی راآنجا وادار به کار بکنیم.اینهم جبراست منتها جبر اقتصادی است که آن متخصص را به آنجا فرستاده است.بنابراین پیشنهاد مشخص بنده به جای این لایحه اینست:
1-    اولویت بیشتر دادن به رشد آموزش مناطق محروم وجذب نیروهای مناطق محروم به مراکز تخصصی.
2-    اولویت بیشتر دادن به امور استخدامی به کسانی که در مناطق محروم هستند.
3-    الان ما رنج می بریم از این وضعی که بردستگاهها حاکم است درادارهً امور استخدامی،حقوقهای بسیار متفاوتی که هست خوددولت لایحه ای آورده است تحت عنوان لایحهً خدمات کشوری،مجلس بیاید یک کاری بکند که آن لایحه خدمات کشوری که شمول آن فراگیرتر وعام تر است.همهً این نارسائیها را برطرف می کند که آن زودتر بیاید به جای مقررات استخدامی کشوری ودرآنجا مشخصاّ پیش بینی شده است که هر کسی که دراستخدام دولت هست یادر استخدام دولت در می آیداین مجبور است به حسب مقررات که یکی از چند سال از دورهً کارش رادرمناطق محروم بگذراندوخود آن قانون اگر اجرا بشود مااینقدر نیاز به امتیاز دادن واینجور وصله پینه کردن واینجوری عمل کردن نیمه بهاء نیازی به اینها نیست.والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
منشی- اولین موافق آقای نورالله عابدی هستند بفرمائید.(اظهار شدنیستند) آقای سید حائری بفرمائید.(حائری- آمادگی ندارم) آقای معماری بفرمائی
قاسم معماری- بسم الله الرحمن الرحیم.درجواب برادرمان آقای روحانی نیا عرض شود که یکی از کارهای خوبی که باید این مجلس انجام بدهد.همین لایحه است که دولت آورده.یعنی ما باید سیاستگذارباشیم اگر مادر کارمان،درکمیسیونها به این پیشنهادها بهاء ندهیم همیشه نقاط محروم از نیروی ماهرومتخصص خالی خواهد بودودرنتیجه هر چه نیرون متخصص وماهراست درتهران ومراکز استانها جمع خواهد بود وبه سرما همیشه کلاه خواهد رفت.ایرادفرمودند که چه بهتر است که بچه های خود مناطق محروم آموزش داده بشوددراین دانشگاهها برای تربیت نیروی ماهر ومتخصص این خوب است.اما متاًسفانه ماهم ازاین طرفی نبستیم.درهمین مورددرمناطق قبل از دستور12 تیرماه من عرض کردم.هرچه دکتر بنگلادشی وهندی است به ما داده اندواز طرح هم که خواستیم دکتر داشته باشیم بهداری آذربایجان این نیروها را در خودش نگهداشته.ودوسه تا را هم امسا ل آورده اند.یعنی اینها که از نقاط محروم میآیند درس می خوانند باید برکردند به مناطق محروم برای خدمت در مراکز استانها نگهداشته می شود.به بهانه های مختلف که این متخصص را لازم داریم مثل اینکه نقاط محروم باید نیروی متخصص نداشته باشد.یعنی هرچه باصطلاح ساختمان خوب مثلا چندوقت پیش من رفته بودم به یکی از بخش های محروم اهرمان به نام هریس.روستائی است به نام خشکناب.از نظر ساختمان بهترین ساختمان در مانگاه،اما از بهمن ماه تا امروز که در خدمتتان هستم دکتر آنجا ندارد.یعنی9 ماه این منطقه محروم که باید بهاءداده میشد دکتر ندارد.یعنی اگر هم دکتر داشته باشد یا کره ای است یا هندی.اگرمامی خواهیم کار بکنیم،شما را به خدا دست ازاین شعارها یردارید بیائید شعوری عمل کنیدودر عمل برسیم که حکومت ما کحومت عدل علی است دراین1400 سا ل،اسلام دوچیزآورده،سه چیزنیاورده
یکی مساًله رهبری وامامت است.که هرکسی نباید درراًس حکومت باشد.چنگیزها ونرون هاویزیدها.بلکه علی ها.
دوم منی که به عدل خدا معتقدم.آن عدل درجامعه پیاده بشود.تبعیصات از بین برود.
امادراین ده سال متاًسفانه از نظر انقلابی،ازنظرفرهنگی کار نشده.این نقاط محروم است که از نظر جبهه وجنگ بهترین بهاءرادادند.خانواده هایی پنج،ششنفر شهید دادند.همین نقاطی که شما به اصطلاح به آن اعتنا ندارید.همین اهر ما هزاروچهارصدده وشش تا بخش.بروید هر یک ده آنجا.را نگاه کنید خانوادههای شهید را می بینید.اما در مقابل اینها ما شرمنده ایم که چه بهاء دادیم.یعنی همیشه ما گرفتا پزشکان بنگلادشی وکرهای وهندی بودیم که عوض اینکه مطلب را بفهمد چون زبان نمی داند. عوض درمان لال بازی یعنی قب ستان ها آباد شدن چه بهتر است این پزشکان متخصص وماهر از تهران واز مراکز استان تمرکز زدائی بکنید.سیاستگذار باشید به شکارچی کوه نشان میدهند نه شکار.این لایحه دولت است پیشنهاد بدهید.این نیروهای متخصص بروند لااقل مثل معلم.همانطور که معلم که استخدام می شود پنج سا ل،شش سا ل،هفت سا ل باید دردهات خدمت کند. این آقای پزشک این آقلی مهندس چه ما نعی دارد؟اینهم برود همین نقاط محروم اگر ما می خواهیم کار بکنیم.به فرمایشات آیت الله منتظری امکانات را بطرف روستاها ببریم.والا اگر کار ما این باشد فقط شعار بدهیم اما درعمل همان کاری که تابه حال بوده وباشد همیشه محروم،محرومترومراکز استان روز به روز مثل پیکری که سرطانی باشد.غده های سرطانی دراین بدن زیاد میشود یعنی دراطراف تهران شما صدودو شهرک دارید این نشانهً مریض بودن جامعه تان است.یعنی اینکه ادعا کردیددرعمل واقعاّ لنگ هستید.یعنی درامتحان صفر،بیائیددرعمل پیاده بکنید.یعنی متخصص ها بروند.اگر ما بخواهیم از پستان مفت هم گرفته بشویم.این اهرماوامثالهم معادن زیاد دارداین نیروهای متخصص آنجا برود.چرا مثلا معدن سنگن ما صدوپنجاه سا ل به دسا شوروی،بلژیک،فرانسه،اتریش بهره برداری شد اما دراین ده سا ل که آقاگفتیم کارشناسها بیایند به هزار ویک بهانه،به بهانه های بنی اسرائیلی آمدند
((هفت شهر عشق را عطار گشت
                ما هنوزاندر خم یک کوچه ایم))
در کوچهً اولش هنوز مانده ایم.هنوز بهره برداری نشده معدن طلا داریم. معدن اورانیوم داریم.این نیروهای متخصص کجا هستند؟من درسال 63
گفتم. اگر می خواهید کشاورزی محور باشد این کاخ شیشه ای وزارت کشاورزی برسر این مهندسین خراب بشود . مهندس کجا و کاخ نشین کجا ؟ مهندس برود مزرعه کارکند . از این بوروکراسی شما را به خدا بکاهید . این نظام نوین اداری کی ؟ ( رئیس – آقای معماری در موضوع صحبت کنید ) به هر حال این بهترین لایحه هست . یعنی این نیروی جاذبه است اگر بخواهیم جاذبه ایجاد بکنیم باید این نیروهای به اصطلاح ماهر و متخصص به نقاط محروم بروند در در اینکه گفتند در سال 63 آورده شده به مناطق جنگ ، از این مهندسین رفتند . همین جهاد،‌        خداحفظ شان بکند. این سنگر سازان بی نام ،‌همین نیروهای متخصص به نام جهادی رفتند . جهاد دانشگاهی رفتند . پزشکان رفتند . در کنار آن نقاط محروم را انشاءالله ببینید . و اینکه یک امتیاز انشاء الله برادران در پیشنهادهایی که در شوردوم خواهند داد اینکه کسی که آنجا خدمت می کند پنج کارمند اگر باشد به ازاء پنج ساله یک گروه اضافه بدهند . یعنی از نظر معنوی هم به او ارزش قائل بشوند . و اعم از نظر مادی .  واز نظر مسکن خانه سازمانی بدهند تا این عشق داشته باشد جاذبه برای کار داشته باشد . والا اگر شما سیاستگذار نباشید این لایحه تصویب نشود نقاط محروم باز محرومتر است . نیروهای متخصص و ماهر به آنجا نخواهند رفت . وما در مقابل آنها شرمنده خواهیم بود . امید است که انشاءالله این مجلس پابرهنه ها در این دور سوم که واقعاً این رشدشان را نشان میدهند . با این برنامه ها بخصوص آن برنامه پنج ساله را که تصویب فرمودید . اینرا هم انشاء الله تصویب بفرمائید نشان بدهید که در عمل واقعاً خودتان از خانواده های محروم و مستضعف هستید وبه مناطق محروم و مستضعف هم با این سیاست های سازنده قدم های بزرگی در تصویبش ان شاء الله برخواهید داشت . والسلام علیکم و رحمه الله وبر کاته .
    منشی – آقای اکرمی مخالف هستند بفرمائید .
    سید رضا اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم . جناب آقای معماری به اصل لایحه عنایت نکردند در مورد نیروی انسانی متخصص و ماهر عمدتاَ‌ محور صحبتشان بود که عنوان لایحه عام است . لایحه جذب نیروی انسانی به نقاط محروم ودورافتاده . بنابراین عنایتی به نیروی انسانی ماهر و متخصص بطور خاص ندارد . پس مقصود ایشان یا دراین لایحه اصلاً نیست . یا بسیار کمرنگ و غیر قابل توجه :
    نکته دیگر این است اگر واقعاً اشکالاتی هم نسبت به کار داریم باید انصاف را از دست ندهیم از پشت این تریبون عزیزانی گوش فرا میدهند و قضاوتهایشان در مورد این سخن های ما شاید بگونه دیگری باشد . ما در امتحان صفر نشدیم و این نظام که دهمین سال پیروزی انقلاب را می گذراند . با همه مشکلاتی که برایش به وجود آوردند . به فضل الهی کارنامه ارزشمند و قابل توجهی دارد ،‌ و ما در کوچه اول نمانده ایم ،‌که اگر مانده بودیم اینهمه علیه ما توطئه نمی کردند . این یک نکته در رابطه با فرمایشات آقای معماری .
    اما در رابطه با اصل لایحه من شش نکته به ذهنم آمده خدمت نمایندگان محترم عرض  می کنم . ان شاءالله روی این نکات یا پاسخ داده بشود و یا اینکه این لایحه رای نیاورد :
    نکته اول ما می خواهیم نیروی انسانی را به مناطق محروم و دور افتاده جذب بکنیم سؤال:  در مورد نگهداری نیروی موجود ما چه برنامه ای داریم ؟‌الان عزیزانی که در این شرایط سخت دارند کار می کنند سفره دلشان را وقتی باز کنند . بسیاری از مشکلات رامطرح می کنند که انصافاً شاید توان فرسا باشد ما برای همین اینهائی که هستند چه برنامه ای داریم که بخواهیم دیگران را از نقاط دیگر جذب بکنیم به مناطق محروم و دور افتاده . چه حالا بومی در آن مناطق هست و یا مهاجری است که رفته در آنجا متوطن شده است برای نگهداری آنها چه مزایایی داریم که بخواهیم از جاهای دیگر جذب بکنیم .
    نکته دوم همانطوری که آقای رحمتی مخبر محترم کمیسیون ابراز کردند گفتند ما به جبر نمی توانیم مامور وافراد را به مناطق محروم و دورافتاده بفرستیم . خوب چرا نمی روند؟ علل گوناگونی دارد :‌یک علتش این است او در اینجا دها مشکل دارد چرا برود به آنجا که از نظر آب و هوا ،‌منطقه جغرافیائی ،‌خانواده ،‌مدرسه ،‌ دبیرستان و امثال اینها که اشاره کردند برمشکلاتش بیفزاید.
    نکته سوم اینکه بطور کلی نیروی انسانی موجود کارمفید ندارد. کارشان شده شماره زدن ، ثبت کردن ، وارد کردن ، بایگانی نمودن و امثال اینها …
    انسان اگر کارمفید داشته باشد شائق به ادامه کار هست. اما اگر کار مفید نباشد همان کار را هم کار را هم که دارد انحام میدهد برای او خسته کننده خواهد بود و خودش می گوید ، می گوید من کارمفیدی انجام نمی دهم .بالاخره ورود هست و حضور هست و خروج . والسلام . ماباید  یک کاری بکنیم در رابطه با جذب و نگهداری واقعاً یک ترتیبی داده بشود که کارمند ما کاری را که انجام میدهد ما به الازاء آنرا حقوق نداند . این کار را خدمت به خلق بداند وخدمت به خلق را عبادت بداند. وبه عنوان رضایت الهی و رشد روحی کار را انجام بدهد .اگر چنین زمینه معنوی که در آخر صحبتهای آقای معماری وجود داشت ایجاد بکنیم یقیناً با تمام وجود می رود که با مسائل مادی به آنجا نخواهد رفت . که در این لایحه این نکته اصلاً مورد لحاظ و توجه قرار نگرفت .
    نکته چهارم اینکه مناطق محروم بطور نسبی قابل تغییر هستند . ممکن است امسال کارشناسان بروند روی پارامترها و ضوابطی بگویند در این نقطه ،‌نقطه محروم است که دوسال آینده‌، یک سال آینده کارشناسان بروند بگویند این نقطه محروم قابل تغییر هستند . چه امنیت فکری برای او ایجاد می کنیم که برود آنجا پنج سال بماند بگوید اینجا نقطه محروم است لااقل مزایای پنج ساله را من دارم و بکار خودش ادامه بدهد چون قابل تغییر است امنیت فکری برای او نیست .
    نکته پنجم خدائی اش این اصلاحات ،‌اصلاحات جزئی است این اصلاحات جزئی      نمی تواند مشکل مناطق محروم را حل بکند باید برویم سراغ جاذبه های صحیح دیگر که ما بتوانیم امکانات و نیروی انسانی را به آن مناطق بکشانیم .
    نکته بعدی که پایان عرض من است این که خود این لایحه یک نوع ایجاد تبعیض ناورا می کند بین آدمی که به عنوان مامور پامیشود و میرود توی نقطه محروم و دورافتاده وبین آن نیروئی که بومی آنجا است و همانکار را دارد انجام میدهد همان کار یکسان اگر نیروی متخصص بود می گفتیم آنجا متخصص نبوده این معلومات بیشتری دارد تجربه بیشتری دارد خوب به هر حال ما به الازای بهتری باید داشته باشد اما وقتی مطلق است می گویئم (( لایحه جذب نیروی انسانی )) .یک معلم است یک دبیر است یک کارمند است یک خدمتگزار است بلند می شود میرود آنجا،‌همان کاری را انجام میدهد که بومی آن جا انجام میدهد ما وقتی به این مزایا بدهیم و آن حقوقی که اشاره کردند همین طور مرخصی با دادن حقوق و فوق العاده خود ما ایجاد تبعیض ناروا کرده ایم ودر خود آن جا این مشکل زا خواهد بود چه رسد به این که مشکل گشا بشاد . من مدعی و مستدعی هستم که سازمان امور اداری واستخدامی برود آن لایحه اساسی را که دور دمش هم سپری شده ولی نیاورده اند الان هم دوره سوم مجلس است ( در فرمایشات حضرت امام هم بود ) ولو به طور مقطعی آن لایحه را بیاورند تا ان شاءالله مجلس سوم بتواندیک کار بایسته ای در رابطه با قشر کارمند انجام بدهد . لذا من  با کلیات این لایحه مخالفم .
    منشی – آقای کاظمی دینان موافق هستید بفرمائید .
    کاظمی دینان – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران بزرگوار در مخالفت با این لایحه در ابتداء در شور اول مطالبی را عنوان فرمودند که یکی از آنها این بود : در زمانی دارد این لایحه مطرح میشود که جنگ تمام شده وحال آن که ما می دانیم بااین فکر بلندی که در سرمااست واین رهبر بزرگواری که داریم واسلامی که ما قبول کردیم ومدام باید آماده باشیم که ازجائی و از سمتی به ما حمله بشود جنگ ما با کفر واستکبار تمام شدنی نیست هر لحظه ای ممکن است ازسوئی به ما حمله شودوما دائماّ در جنگیم.واین قانون که تصویب میشودمربوط به یک زمان خاصی نیست دفعتاّ واحده ممکن است که جنگی پیش آید آن وقت که نمیشود قانونی تصویب کرد.قانون چون باید شامل حال آینده بشود دراین صورت الان که جنگ نیست قانون تصویب میشود درزمانی که جنگ پیش آمددیگر این مراتب شامل حال آن برادرانی وآن کسانی میشود که در جبهه های نبرد حضور پیدا می کنند ومی رزمند.
    مطلب دیگر که عنوان فرمودند که این جبراست وبه این نحواز نظر اقتصادی دارند افراد رامی کشانند به آن نقاط محروم.باید عرض بکنیم که ((هر کجا آب ودانه ای باشد،مردم ومرغ ومور گردآیند))آن هائی که باید برونددر نقاط محروم خدمت کنند لااقل باید امتیازاتی داشته باشند وبرای تاًمین خودشان وبرای این که یک مقدار قوه بنیهً مالی بگیرندوازاین راه تشویق بشوند به آن جا ها کشانده بشوند لازم است که چنین مواردی عنوان بشود که آنها براین امتیازات درآنجا هاباهمان میل واشتیاق خدمت بکنند هر جا های ایران خدمت کردند خوب درنظام

جمهوری اسلامی خدمتش افتخار است وعبادتاست مخصوصاّدرنقاط محروم آنوقت بااین امتیازی که داده میشوداین برادر ضمن اینکه آن افتخارراداردواین غبادت راانجام میدهد میداند که از نظر زندگی اش هم تاًمین میشودواین خودتشویقی هست ومن یادم هست که آن زمان درنقاط محرومی که بوده مبلغ45 تومان به عنوان بدی آب وهواوفوق العاده شغل برای بعضی از معلمین معین میکردندوآن زمان که حقوق275 تومان بوده برادران به خاطر این 45 تومان می رفتنددرجاهائی مثل کویر آبادورامین آن جا هاخدمت میکردند وحال آن که جاها اصلاً معلم نمی رفت با این 45 تومان برای این که یک مقدار کمکی به او بشود میرفت آنجا و با اشتیاق خدمت میکرده بنابراین ، این موارد لازم هست در تنظیم این لایحه که آمده وان شاءالله الرحمن مناطق محروم مملکت که نیاز به نیروهای کارآمد داردنیروهای عادی دارد بعضی جاها هم معلم اصلاً‌ حاضر نمیشود برود،‌ یا اینکه کارمندی حاضر نمیشود برود. و این فوق العاده سبب میشود به آنجا کشانده بشود. حتی صحبت متخصصین نیست افراد عادی کارکنان عادی ما هم حاضر نیستند در نقاط محروم بروند ولی وقتی فوق العاده ای معین بشود بدان جا کشانده میشوند ومیروند آنجا خدمتشان را ارائه میدهند.
    موارد را برادر بزرگوارمان جناب حجت الاسلام اکرمی مطرح فرمودند من از سؤال    ششم شان که فرمودند خوداین لایحه تبعیض است درشور دوم میشود این تبعیض را برداشت یعنی آنهائی که اهل محل هستند آنجا دارند خدمت می کنند شامل حال آنها هم بشود چه اشکالی دارد ؟ آنهائی که در آن نقاط محروم زندگی میکردند ساکن‌آنجا بودند حالا در این لایحه منظور بشود که آنها هم از این فوق العاده هائی که معین شده استفاده بکنند ،‌که برادرمان هم فرمودند شامل حالشان میشود.
    بعد فرمودند این اصلاحات جزئی مشکلات را حل نمیکند ولی من می خواهم عرض بکنم در این زمان ما جاهائی داریم که الان یک ماه از سال تحصیلی گذشته هنوز معلم نرفته معلم در اداره آموزش و پروش نشسته اما به این نقاط محروم نرفته با این لوایح میشود برنامه هائی اجرا کرد که آنجا بدون معلم بدون کارمند نباشند . مطالبی را برادران عنوان فرمودند در همین جا میفرمایند : (( استخدام افراد غیر متخصص طبق تبصره ( 60) بودجه ممنوع است )) و امتیازات شامل حال همه افرادی که در نقاط محروم خدمت می کنند اعم از محلی یا غیر محلی میشود پس آن مشکلی که برادران احساس می کردند و به عنوان مخالفت عنوان فرمودند آن مشکلات هم در این لایحه از بین میرود .
    سؤال دیگری جناب اکرمی مطرح فرمودند که گاهی این مناطق محروم دورافتاده ای روی پارامترهائی تغییر می کند . یک وقتی می بینی که به عنوان محروم اعلام میشود و گاهی اوقات این مناطق محروم از این محرومیت خارج میشوند و تکلیف آن کارمندان چیست ؟‌ این موارد در شور دوم باز قابل اصلاح است وشاید برادران در این قسمت هم چاره اندیشی کرده باشند.
    سؤال دیگر این بود کارمفیدی در دست ندارد چه نقشه ای دارید ؟‌ اینهمه کارهست ، ‌عنوان کردن این سؤال اصلاَ یک مقدار باز یاس و ناامیدی در کارکنان دولت به وجود میاورد . آنهائی که الان با حداقل دارند زندگی می کنند با تمام مشکلات با همه اینکه قیمتها بالارفته و حقوق آنها هیچ تغییری نکرده مشغول خدمت هستند مابیائیم برنامه هائی اجراء بکنیم مطالبی را عنوان کنیم که باعث دلگرمی آنها بشود امتیازاتی برای آنها قائل بشویم که‌آنها با اشتیاق بیشتر بدانند مؤثرند ودارند در این ده سال کار می کنند خدمت می کنند باعث دلسردی آنها نشویم اینهمه که الان امورات دارد می گردد بدست همین کارکنان است اگر یک مقداری هم سردرگمی هست باید مابرویم بنشینیم چاره اندیشی بکنیم برنامه هائی تنظیم بکنیم که ای سردرگمی ها از بین برود .
    سؤال دیگری عنوان کردند که مشکلات زیادی دارند،‌ چرا به آنجا بروند که بیشتر شود خود اینهم باز این جا یاس و ناامیدی بوجود می آورد . میفرمایند هیچ خدمتی در زیر این آسمان کبود بهتر از خدمت در کردستان نیست کردستان پر از مشکلات و مخاطرات را میفرمایند هیچ خدمتی در زیر آسمان کمبود بهتر از خدمت در کردستان نیست با عنوان کردن این جملات باعث میشود که آنهائی که به شهرهای بزرگ روی آورده اند اصلاً‌دیگر جا تغییر نمی دهند مامیائیم  برنامه های ژندارمری و وزارت کشور را در مورد شهربانی و در ارتش آن گردشهائی که کارکنان می کنند حق ندارد کارمندی مرتباً‌در یک نقطه مرفه باشد . بلکه  برایشان نقاط محروم معین میکنند شده بارها که یک مسؤول ژاندارمری را ما گفته ایم چرا منتقلش می کنید ؟ جواب داده اند مسؤولین که باید برود درنقاط محروم ،همیشه که نباید در جاهای راحت باشد و ثابت ماندنشان باعث میشود آنهائی که در نقاط محروم خدمت میکنند در همان نقاط محروم بمانند . دولت بیاید برادران در شور دوم برنامه ای اجراء‌بکنند که گردش داشته باشد یعنی کارکنان دولت موظف باشند اگر دو سال در نقاط مرفه و راحت هستند و وسایل برایشان آماده است یکسال،‌دوسال هم در نقاط محروم باشند بدین ترتیب برای کارمندان این مطلب جا بیفتد که باید همه جای مملکت خدمت بکند ( رئیس – وقتتان تمام است ) همه جای ایران قابل خدمت دادن است وارائه خدمات هست . اجازه بدهید این جمله را هم عرض بکنم ( رئیس – بفرمائید ) سوال دیگری در مورد نگهداری نیروهای موجود بود : چه تصمیم و برنامه ای داریم ،‌در این برنامه ای که برای 5 سال دارند تنظیم می کنند ؟ این میزان دقیقاً معین شده است اگر ما می خواهیم برنامه خوب اجرا بشود پیشرفت داشته باشیم به اهدافمان برسیم باید کارمند مورد توجه قرار بگیرد. آن کسی که دست اندرکار است مورد توجه قرار بگیرد معلم اگر خیالش راحت باشد مامیتوانیم مطمئن باشیم که دانش آموزانی که دارند تربیت میشوند در آینده انقلاب را ادامه خواهند داد وحضور مشا عرض کنم که آینده سازان خواهند بود ، اینها را بیندیشیم و برایشان چاره اندیشی بکنیم که در این بودجه الان انشاءالله برنامه و بودجه دارند تنظیم می کنند این منظور است والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .
    منشی – آقای حبیبی مخالف .
    نجفقلی حبیبی – بسم الله الرحمن الرحیم .در مورد این لایحه من ابتدا تشکر می کنم از همه کارکنان و متخصصاتی که در مناطق محروم زحمت کشیده اند و زحمت می کشند خداوند این سرمایه های بزرگ را برای ملت ما حفظ بکند .
    اما درمورد این لایحه من دو ، سه تا مطلب بودکه می خواستم عرض بکنم انشاءالله که مجلس محترم و دولت خدمتگزار اینها را مورد عنایت قرار بدهد . مشکل ما داریم برای اینکهچرا افراد متخصص به مناطق محروم جذب نمیشوند؟ قطعاً اول باید مسائل بنیادی این قضیه حل بشود اگر دیدیم بعد از آن که تمام روشها را اعمال کردیم نشده بعد بیائیم برای این قضایا از این روشها استفاده بکنیم این روشهائی که الان پیشنهاد شده دقیقاً یک مسکن است و به هیچوجه من الوجوه بصورت بنیادی و اساسی برای ما کارساز نخواهد بود . مدت سالها هم هست که به هر حال حالا کمتر یا زیادتر از این جور جاذبه ها استفاده شده اما اگر بفرمائید حالا 50 سال است که از این روشها استفاده میشود و مناطق محروم شما تامین شده اند از این به بعدهم خواهند شد. و چنین چیزی نشده . پس بهتر است که ما بیائیم از دولت محترم درخواست بکنیم مثلاً یک لایحه جامع برای نظام اداری کشور را که برادرهای دیگر هم اشاره کردند تدوین بکند ودر آن اساس کلی قضیه را که بررسی بکند ما بتدریج به این حل مساله خواهیم رسید. افرادی که با این روحیه بروند به مناطق محروم خوب همیشه مورد تردید است که جقدر واقعاً میتوانند آن جا گذار باشند و خدمت بکنند ؟ حالا یک تعدادی مسلماً هستند که با یک طیب خاطر و با یک علاقه معنوی انشاءالله میروند اما اگر کسی فقط به خاطر اینکه شما یک سلسله مزایای مادی محض برایش منظور میکنید برود آنجا به مجرد اینکه یک منابع درآمد دیگری برای خودش در جای دیگر سراغ پیدا بکند فوری آنجا را ول می کند وبرمیگردد .
    عوامل دیگری که در این قضایا دست اند کارند و باید بررسی بشود یکی مساله پارتی بازی و حاککمیت رابطه است به جای ضابطه اینها در این مسائل بسیار نقش دارد که متاسفانه هیچوقت مورد توجه قرار نمی گیرد باید روی اینها بررسی بشود. من حالا نمیخواهم اینجا اینها را بشکافم و فرصت و جایش هم اینجا نیست .
    یکی از دلایلی که معمولاً متخصصین کمتر در آن مناطق میتوانند دوام بیاورند نه فقط مسائل آن امکانات مادی شخصی شان است بلکه اینها احتیاج به امکانات برای کار خودشان دارند یک متخصص هست احتیاج به لوازمی هم دارد که بتواند تخصص اش را به نحو مطلوب اعمال بکند فرض بفرمائید یک پزشک جراح قلب ، ‌درجه یک ، خوب حالا بفرستیدش شما به یک درمانگاه  در یک نقطه محروم‌، خوب این جز این که یک نیروئی را شما تلف کرده اید بدون این که وسایل لازم را به او بدهید آن کاری نمی تواند بکند من نمیخواهم بگویم آنها را نه ،‌آنها را باید انجام داد ،‌ اینها را هم باید انجام داد ،‌ فقط من خواستم ریشه های – تا قضایا را اینجا عرض بکنم :
مساًله عوامل مهاجرت به شهرهای بزرگ را باید دراین قضیه دخالت دادومساً اش را بصورت اساسی بحث وبررسی کرد یکی ازبهترین راهها این است که ما بیائیم وبه ترتیب نیروهای بومی برای ادارهً امور منطقه شان واقعاّ بصورت جدی وبا برنامه ریزی منظم عمل بکنیم با وعده وان شاءالله میشود هم که نمیشوداین مسائل را حل کردقطعاّبایستی از طریق مدارس مختلف آموزش وپرورش یادانشگاههائی که درآن مناطق وجود دارند ضمن اینکه آنها رابایدتقویت کرد امکاناتی برای بومی فراهم بکنیم تا آنهادرس بخوانندآن جا،روشهایی هم میشود پیش بینی کرد فرض بفرمائید برای جوانان مناطق محروم میشود سهمیه برایشان منظور کرد که بیایند دردانشگاههای مختلف ویادردانشگاه بومی منطقه خودشان بروند تحصیل کنندوتسهیلاتی که میشود برایشان قائل شد یاکلاسهای تقویتی که میشود برایشان قبل از ورود به دانشگاه انجام دادوآموزشهای لازم رابه آنها دادوبایک سهمیه ای وارددانشگاهشان کرد به دانشگاههای دیگر کشور که وارد می شوند تعهد قطعی از آنها گرفته که بعد از پایان تحصیلات به زادگاه خودشان بر گردند.آن مساًله رابطه وضابطه که عرض کردم یکی ازآنها هم همین جا ها پیدا میشودوقتی که یک کسی فرضاّاززاهدان می آید این جا دردانشگاه تهران درس می خواند ممکن است حال وهوای تهران اورا جذبش کندواینجا بماند.باید مقررات محکم اجراء بشودتعهد ها دقیق گرفته بشودازدانشجو یان پزشکی که می آیندوبااین هزینه های سنگین به هر حال تحصیلاتشان را انجام میدهند خوب تعهد خدمت 5ساله ده یاله در منطقه خودشان مناطق بومی شان اخذ بشودودقیقاّ به این مساًله توجه بشود.من برای اینکه زیاد وقت مجلس محترم رانگیرم دراین جا می خواهم عرض بکنم کخ این میاًله یعنی احتیاج مناطق محروم به نیروی انسانی کارآمدولازم ومتخصص با احتیاج کل کشور به نیروی متخصص،کارآمد به اندازه ای که خودکفا بشود یکی است.حالااین درسطح کل کشور است که درارتباط مثلا باخارج مطرح میشود این یکی در یک گوشه ای از کشور است که مثلا با منا طق مرکزکشور مربوط میشود ماباید برای این مساًله به صورت جدی واساسی فکربکنیم.پیشنهاد بنده این است که دولتمحترم ضمن تهیه لایحه جامع برای نظام اداری که فکر های اساسی دراین قضیه باید بکند به مساًله خود کفائی درنیروی انسانی برای مناطق محروم بصورت جدی بپردازداین با زمان بسیار کمی مثلا من فکر میکنم بین 5 تا6 سا ل میشود طی یک برنامه ریزی منظم به این بیچارگی وبی سامانی خاتمه دادشما اگر الان فرض بفرمئید /0002،/0003،/5000 دانشجو برای دبیری در مناطق محروم از اهالی آن جا بگیریدوازآن دانش آموزان دبیرستان که الان دارند درس می خوانندوآموزشهای تقویتی که به آن ها میدهید اینها را آماده بکنید که وارد دانشگاهها بشوند خوب4-5 سا ل دیگر اینها فارغ التحصیل میشوندوآن بخش را تاًمین می کنند. بخصوص که شما خودتان مستحضر هستید این نیروهای موقتی که از جا های دیگر به نقاط محروم میروند چون خیال زود دوباره ازآن جا بر می گردند تا میآیند به مشکلات منطقه آشنا بشوند برای کارهای برنامه ریزی اطلا عات لازم را پیدا بکنند منتقل میشود چون این برای یک مقدار امکانات مادی رفته بودآن جا تاجائی دیگر تاًمین بشود برمی گرددآن مساًله رابطه وپارتی بازی هم وجودداردامکانات انتقالش را تسهیل وتسریع می کند.بنابراین ما با این راه نمی توانیم.یکی از استانداران مناطق محروم میفر مود که ما از اول انقلاب تا حالا دراستانمان هرچه متخصص آوردیم یکسال ویا یکسال ونیم بیشتر دوام نیاوردند.خوب ما هیچوقت قادر نبودیم به برنامه ریزی دراز مدت برای استانمان فکری بکنیم واین مساًله همچنان باقی است اگر دولت قول بدهد که ظرف5سا ل کلیه مناطق محروم کشورراازنظر تاًمین نیروی انسانی از مردمان بومی به حد خود کفادربیاورد بسیار خوب این لایحه به عنوان یک میاًله موقت مانعی ندارد که تصویب بشود مثل همهً مسکنهای دیگری که بعداّدردهای دیگری را به وجود می آورندولی اگر این قول رانمی خواهد بدهد ویاتضمین قطعی به مجلس نمی خواهد برای این قضیه بدهد خوب چرا ما بیائیم دوباره یک چنین چیزی را…مابگوئیم مکلف است برودآنلایحه نظام جامع اداری را تهیه کندودرآن جا قطعاّ برای این قضیه باید پیش بینی بشود،من عرض میکنم خدمت سروران ارجمنددرموردمسالاه تاًمین استاد برای دانشگاهها مگر قضیه غیر ازاین است؟سالهای سال گفته اند که حالا 4تا دانشجو به خارج می فرستیم متخصص بشود بر گردد که بعد دیگرخودمان تاًمین کنیم.چون این قضیه جدی گرفته نشده هم چنان این جریان منحوس ادامه دارد وما هرگز هم نمی توانیم به یک خود کفائی نسبی دراین قضایا دست پیدا کنیم چون هرگز مساًله را جدی نگرفته ایم دراین مساًله هم همین است تاشما نیائیدوبرای تربیت نیروهای بومی فکری جدی واساسی نکند طبق یک برنامه ریزی منظم به هیچوجه قادر نخواهید بود این مساًله راخاتمه بدهید.حالا امسال صدتاکارمند میفرستید با یک ماه مرخصی اضافی،چون اینها سا ل بعد برمی گردند،مجبور می شوید که سا ل دیگر با2ماه مرخصی اضافی نمیدانم با2برابر،3برابر حقوق اضافی واین خلاصه پایان نمی پذیرد الا با تربیت نیروهای بومی که راهش هم عرض کردم بسیار بسیار ساده است با کلاسهای کنکور وتقویتی که برای دانش آموزان دبیرستانهایشان میتوانیم بگذاریم با تقویت دانشگاههای بومی باتخصیص سهمیه وبورسیه برای دانشجویان وداوطلبان بومی ظرف4-5 سال ما میتوانیم به حد خود کفائی دراین مورد برسیم والسلام علیکم ورحمه الله.
    منشی- آقای نوروزی بفرمائید.
    عبدالله نوروزی- بسم الله الرحمن الرحیم.دررابطه بااین لایحه که برادرهای موافق ومخالف صحبت داشتند من تصورم براین است که برادرهای مخالف هم نقطهً نظرشان دقیقاّ رسیدگی به نقاط محروم بود اگر جمع بندی صحبتهای برادرمان آقای اکرمی،آقای روحانی نیا وآقای دکتر حبیبی را بررسی بکنیم می بینیم که آنها هم به غیر از فکر کردن ورسیدگی به امور مناطق محروم کشور، چیز دیگری را نداشتند.بلکه اشکالی که می گرفتند عموماّ دررابطه با ضعف لایحه ونقصی بود که جوابگوی همه جانبه نیازهای نقاط محروم نبود.بحث این لایحه که ان شاءالله درشوردوم می بایدکامل بشودونواقص این تا حدود زیادی برطرف بشودوآن نقطهنظر هائی که میتواند از زوایای مختلف محرومیتها رادرجامعه ما کم بکند ا شاءالله درشور دومرویش کار خواهد شدوکمیسیونهای ذیربط بررسی خواهند کرد ولی آنچه که مطلب است،کلیت این لایحه است وضرورتی که یم بایستی به آن رسید.مادراین ده ساله که اززمان انقلاب گذشته دررژیم قبل که الی ماشاءالله فاصله بسیارزیاد بوده واصولا نقاط محروم ودورافتاده مملکت هیچ عنایتی به آن نمیشده مگر یک هدف سیاسی خاصی وجود داشته.ولی بعد ازانقلاب بخصوص با پیروزی انقلاب وبا شروع جنگ جوانهای پر شور مملکت از نقاط نسبتاّ باامکانات وتحصیلکرده ها ومتخصصین حرکت کردند بدون کمترین توقعی رفتند به استانهای مرزی ودورافتاده وخدماتی را هم انجام دادند ولی این شیوه نمی تواند که برای همیشه استمرار داشته باشد ما می باید به هر حال هم به آن جوانهائی که باآن علاقمندی درابتدای امر رفتند به نقاط محروم عنایت داشته باشیم وهم برای استمراروتداوم این شیوه که نیروهای متخصص ومتدین در نقاط دورافتاده ومحروم کشور کار بکنند تا هم آن مردم مناطق بتوانند به یک سطح کیفی از نظر تحصیلات برسد خودآن جا به هر حال از نظر رشد عمرانی وآبادانی وهم چنین ازنظر رشد فرهنگی وآموزشی به یک مرحله ای برشند که نیازشان بر طرف بشوداین امر واجب ولازمی است.نمونه های عینی زیاد داشتیم ببینید!وقتی که ما معلمین مجرب را نداشته باشیم وقتی مهندسین متخصص را ومتدین را نتوانیم جذب بکنیم برای آنجا وبرایشان یک امکانات حداقل را فراهم نکنیم یقیناّ نمی توانیم ازوجودشان بهره برداری کنیم وآنها درست است که بااعتقادشان رفته اند بخصوص در سالهای اول انقلاب وبا آن شوری که به هر حال وجود داشت ولی این ها  برای سالیان متمادی که نمی توانند بدون یک زندگی ساده حداقل یک زندگی که بتواندتاًمین مخارج خانواده شان را بکند یک انگیزه ای که اگر زن وبچه اش را برداشت وبرددر یک نقطه محروم بتواند دریک فرصتی سربزند به خانواده اش بتوانیم لااقل یک خانه سازمانی در اختیارش قراربدهیم،یک جاومکانی که یک مختصرحقوقی که می گیردتامخارج عمده زندکی اش نشودوبدون پس انداز حتی درسال یکبار نتواند سربزند به شهرودیارخودش.اینهاراما بایستی فراهم بکنیم این یک بسیارحداقل است که مابایستی به آن برسیم ما الان بسیار ازپستهای سازمانی ماندر شهرستانهای دورخالی هست ما برای اداره کردن یک اداره شهرستانمان درنقاط نسبتاّ محروم حتی یک تکنسین مجرب را نداریم چه رسد که یک مهندس با تجربه،فارغ التحصیلان جوان مادیگرالان رغبت وقتی انگیزه های شغلی وقتی زمینه های مادی وقتی رفاه نسبی وقتی بسیاری از عوامل درتهران ودر مراکز استانها وشهرهای دانشگاهی وجوددارنددرخودشان نمی بینند که بروند وبرای همیشه آن جا بمانندما می باید زمینه ها را فراهم بکنیم وما می باید امکانات را به نسبت شهر های بزرگ ومراکزاستانها به خصوص تهران کم بکنیم ودرآن جاها زیاد بکنیم واین زمینه ها رادرتهران ثابت نگهداریم تا آنها
 
بتوانند کار بکنند.الان در ساحل دریای عمان اگر برادرها وخواهرها تشریف برده باشند وببینند بعضی از شرکتها وبخش خصوصی که درآنجا فعالیتهای عمرانی می کنند بدلیل این که حقوق خوب میدهند،به دلیل اینکه از نظرمعیشتی یک مقداری امکانات رادراختیار می گذارد رفاه نسبی را برای آن متخصص ومهندس دراختیار می گذارد آنها خیلی راحت ومهندسین میرونددرساحل دریای عمان دراسکلت سازی،دربندرسازی،درتاًسیسات ماهیگیری وشیلات ودیگرودیگرکارمی کنندودرقسمتهای مختلف ولی همان ادارات وهمان مناطق دستگاههای اداری شان به دلیل این که هیچگونه انگیزه مادی وامکانات وجودندارد خالی است یک نیروی متخصص چند ساله هم آنجا وجودنداردکه بتواند جوابگوی آن نیازها باشد.خوب،این چه عاملی است که این دورابطه را به وجودآورده؟درهمان شهر،درهمان منطقه درساحل دریای عمان،در سیستان وبلوچستان دربخشهای مختلف وجوددارد،چرا دراینجا ما نمی توانیم این کاررابکنیم وشهرهای محروممان راآموزش بدهیم؟ما می بایستی با انگیزه های مادی ضمن اینکه به شدت معتقد به معنویت هستیم وباید باشدولی رفاه نسبی وانگیزه های مادی وتشویقی را هم برای متخصصینمان اعم ازآموزشی،پزشکی ومهندسی به وجود بیاوریم تا آنها بروند بمانند چندسال درآنجا رشد کافی بدهند،مدارس آنجارا تنظیم بکنند.
    چرا درکنکورودانشگاه های پزشکی مان از یک نقطهً دورافتادهً مملکت ما حداقل قبولی را نداریم؟خوب اگر مرتباّاین فاصله تکرار بشودوشهر های بزرگ ما رشد بیشتری بکنند،مرتب جذب دانشگاهها بشوند،باز بروند متخصص بشوند،باز درهمان مراکز استانها،مراکز شهرهای بزرگ وتهران بمانند.بازفاصله بی نهایت زیادتر خواهد شدوفاصلهً صعودیپیدا خواهد کرد.فاصلهً میان نقاط محروم متمکن تصاعد پیدا خواهدکرد.ما می باید (بخصوص دربخش آموزش) انگیزه های مناسب را به وجود بیاوریم که این لایحه حداقل آن است تا اینها بروندوچند سال بمانندودرآنجارشدپیدا بشود،سطح آموزش بالا برود،دبیرستانهای ما فارغ التحصیل های خوب بدهند،فارغ التحصیلان با سواد بدهند.این فارغ التحصیلان با سواد بیایند.دردانشگاههادرکنکورها شرکت بکنند ووقتی دردانشگاهها موفق شدند برگردنددرانجا ها به عنوان تحصیل کرده ها.لذا این امر یک ضرورت هست.آن مواردی که اشاره شد که حالا مردم بومی آنجا تفاوتش چه خواهد شد،این مطلب راوقتی ماصحبت از متخصصمی کنیم،اگر متخصص بومی هم بودباضوابطی که نوشته خواهد شدویک آئین نامه اجرائی درستی که برایش تنظیم خواهد شدومواردی را که در شوردوم روی آن کار خواهد شد یرای متخصصین بومی هم همان انگیزه ها را که نگذارند بیایند یقیناّ ما به متخصصین بومی بیشتر از متخصصینی که از شهرهای بزرگ هجرت می کنند نیازداریم چون آنها دردها رابیشتر می شناسند.لذا می بایستی برای آنها هم رفاهیات وامکانات را فراهم بکنیم واینها درآنجا چندسال پنج سال،10سال،چها سال بمانند(رئیس- وقتتان تمام است) چشم الان تمام می کنم.در بازنشستگی اینها اثر بدهیم،دربالا بردن مزا یای شغلی شان اثر بدهیم،در مرخصی که اشاره شده اثر بدهیم،درترفیعات دیگر شان اثر بدهیم واین تعهد را هم بکنیم که اگر کسی رفت به دلیل اینکه ما جایگزینش کسی را گیر نیاوردیم پس تا ابدالدهر نباید درآن نقطهًمحروم بماند که آنوقت دیگر از ترس اینکه مبادا قدرت انتقال رابه جای دیگر نداشته باشد هیچگاه انگیزه برای رفتن رانداشته باشد.والسلام علیکم ورحمه الله.
    منشی- آقای دکتر شهرزاد مخالف هستند،بفرمائید.
    دکتر محمد کریم شهرزاد- بسم الله الرحمن الرحیم.دررابطه بااین لایحه ازطرف برادرها مسائل اساسی گفته شد فقط چند نکته راهم من عرض می کنم که به نظر می آید برای آنها باید یک اساسی بشود.
     مساًله اول تاریخ این لایحه است،زمانی که درتاریخ26/10/62 به مجلس آمده یعنی نه درمجلس دوره دوم بلکه درمجلس دوره اول!وحتماّآن روزها یک ضرورتهائی بوده که این لایحه راآورده بودند.چند روز قبل بنده در نطق قبل ازدستورازهیاًت محترم زئیسه خواهشی کردم که مجداّان را تکرار می کنم وآن این هست که واقعاّترتیبی داده بشود که اولویت لایحه ها مشخص بشود.لایحه ای که در سال 62 به مجلس آمده بحث آن راحالا در سال67 داریم میکنیم!یاقبل ازاین لایحه،لایحه دیگری دررابطه باسی .چهل نفر پزسنل یک بیمارستانی،در مشهد بود که کل قضیه روی 5 میلیون تومان هست وما این همه رویش بحث می کنیم!
    امروز چهل ودومین جلسه مجلس سوم هست یعنی اگر مرخصی ها راهم حساب بکنیم یک هشتم عمر مجلس سوم شخصیت دراین مجلس حضوردارند که هر دقیقه ازوقتشان به سرنوشت نظام ارتباط پیدا می کند.درآینجاواقعاّوقت ما چگونه باید بگذرد؟یک فکری باید برای این بکنیم!به صرف اینکه لوایح در چه تاریخی به مجلس رسیده دردستور کار گذاشتن این درست نیست.یک ترتیبی داده بشود یا از طریق اصلاح آئین نامه یا ازطریق جلسه مشترک هیاًت محترم رئیسه وروًسای کمیسیون ها یا با مکانیزم دیگری واقعاّاین مشکل حل بشود.بعضی از برادرها فرمودند که اگر نمایندگان طرحی،نظری،چیزی دارند بیاورند خوب الان طرحهای مهمتر دردشتور کار مجلس هست.مثلا همان طرحی که دررابطه با رسیدگی به زندگی واموال مسوًولین هست یا طرحی که مربوط به مالک ومستاًجر هست وچیزهای دیگر…اما…
    رئیس- خوب،تا اینجایش که مربوط به ما بود!همانطور که گفتید که یک لایحه ای که به مجلس می آید طبق آئین نامه هیچ چاره ای نیست وباید بحث بکنیم وبخصوص این لایحه که مهم هم هست ولو اینکه کوچک است ولی به هرحال تاًثیر خواهد داشت دروضع کل محرومان کشور.اگر خوب یابد یابا اصلاح وبی اصلاح،نمایندگان دقت بکنند که همین رااگر غنی نیست غنی اش بکنند.این هم موضوعش مهم است وهم ارزش بحث دارد بعلاوه این تذکر هم مکررداده شده، که دولت نیاز هایش را به صورت لایحه به مجلس می آوردودرمجلس باید بحث بشود.آن طرح هائی راهم که اشاره میفرمائید نوبت آنها هم میرسد یعنی اتفاقاّماسرمان هم خیلی شلوغ نیست،منتظریم که طرح ولایحه بیشتری به ما برسد والان هر چه داشته باشیم مجلس فرصت دارد که به اینها برسد.
    دکتر شهرزاد- اما دررابطه با این لایحه که مشترک بود بین فرمایشات مخلفین وموافقین.مساًله رسیدگی به مناطق محروم هست(دراین مورد همه اتفاق نظر دارند) اما اینکه صرف انرژی وکار کردن روی این قبیل مسائل واقعاّاین مشکل راحل می کند یانه؟بعید به نظر می آید که راه حل اساسی،این مسائل باشد.ما در طب وقتی یک مریضی را می بینیم دوجور درمانش می کنیم.یک درمان علامتی هست که این درمان علامتی بیماری این را طولانی تر می کند وبسیار هم گران قیمت هست ودر نهایت مشکلی را هم حل نمی کند وهمان درمان مسکن واری که فرمودند…!امادرمان ریشه ای بر اساس تشخیص وبرنامه ریزی هست.
    شما ملاحظه بفرمائید دراین لایحه از نظربوروکراسی چه بارزیادی را تحمیل می کند.چندین وزارتحانه درگیر این میاًله خواهند شد که تشخیص بدهند که مناطق محروم ومناطق جنگی کجا هست وشرایطشان چه هست؟مضافاّدرست است که همانطور که برادرعزیزمان اشاره  فرمودند جنگ ما بااستکبارادامه پیدا خواهد کردولی واقعیت این است که شرایط ما فرق کرده وشرایطی که امروز داریم باشرایط سا ل62 که این لایحه آمده متفاوت هست.چندین آئین نامه بایستی برای ای لایحه نوشته بشودواین درحالی هست که همهً مااز پیچیدگی نظام اداری رنج می بریم.ولی درعین حال داریم زنجیر های جدیدی به دست وپای خودمان می بندیم برای ادامهً همین نظام اداری وگسترده تر کردن آن.
    عنوان شده که ما به پرسنلی که به مناطق محروم یا مناطق جنگی میروند یک ماه مرخصی اضافی بدهیم،خوب این فردی که آنجا میرود در منطقهً خودش یک مسوًولیتی دارد.حالا یا طبیب هست،یا مهندس هست،یا داروساز هست یاکارهً دیگر هست.وقتی که ما یک ماه مرخصی اضافی بدهیم مراجعین خودش درآنجا باید چکار کنند؟یعنی ما مشکل را یک جا میخواهیم به صورت مقطعی حل بکنیم می آئیم یک جای دیگر را بی صاحب می کنیم.بنابراین این درمان اساسی نیست.همانطور که اشاره فرمودنددرمان دراز مدت رسیدگی به مناطق محروم تربیت نیروی انسانی متعهدوبومی ازان مناطق هست اما این سوًال پیش می آیدد حالا تا مثلا7سال دیگر که برای یک منطقه محروم طبیب تربیت شود مردم آنجا چکار بکنند؟همین کاری را باید بکنیم که در کشورهای دیگر ی هم که امکانات بسیار بیشتری از ما دارند انجام میدهند؟مثلا در آمریکا طبیبی که فارغ التحصیل میشود این در تمام ایالتها نمیتواند کار بکند،این
پروانه اش مشخص است که برای فلان منطقه ارزش دارد.ما میتوانیم این مطلب رابرای کوتاه مدت(اگر ان شاءالله شورای محترم نگهبان بااین قبیل مسائل موافقت بفرمایند)مساًله رابه این صورت می توانیم حل بکنیم.فارغ التحصیلان دانشگاهها براساس درجه بندی که از مناطق مملکت میشود.درجهًیک،درجه2،درجه3،اینها مدت مشخصی موظف باشند بروند آنجا کار بکنند.ما با خدمتهای 20روزه ویک ماهه واینها که مساًله مردم را نمی توانیم حل بکنیم.مثلا روی قضیه پزشکی که برادرعزیزمان جناب آقای معماری اشاره فرمودند،خوب،خوب این واقعاّ مشکل مردم است.اماما با طبیب20روزه که نمیتوانیم مساًله مردم را حل بکنیم.باید طبیبی باشد که برود آنجا مریضش را عمل کند بعد پیگیری بکند،درمانش را ببیند.بایستی یک فکر اساسی برای این قضایا بکنیم.
    راه حل درازمدت،تبیت نیروی بومی هست برای آن مناطق وتوجه بیشتر به گزینشها هست.اشکالی که الان ما پیدا کرده ایم این است که میفرمایند مجبور می شویم به وسیلهً دادن امتیاز مالی افرادرابه مناطق محروم بکشانیم خوب اشکالات معنوی وجوددارد که فرد جذب نمیشود چرا ماههای اول انقلاب سالهای اولانقلاب اینجور نبود؟همه عطش داشتند برای خدمت کردن به محرومین! این آرمانها یک مقداری افت کرده،ما اینهارا بایستی در گزینش ها تقویت بکنیم.الان اگر رنج می بریم که توزیع طبیب نا متناسب است خوب استدلال می کنیم اینها نیروهائی بوده اند که در زمان قبل برای ما تربیت شده اند بایستی با اینها هم بسازیم.ولی به هر حال برای آینده باید فکر بکنیم.این گزینش ها راکه اینطور ساده باآن برخورد می کنیم تحت عنوان دفاع از نابغه ها وآزادی عمل وغیره…اینها دردراز مدت برای ما مشکل به وجود می آورند نیروی بومی بگیریم با تعهد این دردرازمدت آنجا خواهد ماند.
    بنابراین بنده با این لایحه شدیداً‌مخالفم و معتقد هستم تصویب این قبیل لوایح این نظام فعلی را ادامه خواهد داد و ما را به طرف درمان علامتی و درمان مسکن وارد می کشاند و باعث میشود که ما ،‌ درمان اساسی را انجام ندهیم بخصوص که الان درگیر برنامه پنج ساله هستیم و میتوانیم این مسائل را درآنجا بگنجانیم و فکر درازمدت برایش بکنیم .
    بازهم درخواست برادرهای عزیز دیگر از هیات محترم دولت تکرار میکنم . اگر واقعاً‌شما رنج می برید از سازمانهای موازی ،‌ از نظام اداری و این مسائل ،‌از این فرصتی که هست و مجلس هم آمادگی کامل دارد یک لوایح بنیادی در رابطه با سیستم اداری به مجلس بیاورید . انشاء الله رویش کاربیشتری بشود و مشکلات ما حل بشود .
    یک نکته ای را هم بایستی عرض کنم در رابطه با مسائل پزشکی و تخصصی بنده خودم شاهد بودم در انگلستان صفهای طولانی بود و حدوداَ دویست ، سیصد نفر صف گرفته بودند که برای  تیروئیدشان نوبت بگیرند . اینجور نیست که جاهای دیگر مشکلاتشان را حل کرده باشند آنهم امکاناتی که آنها دارند و آن چپاولی که از نیروهای انسانی جهان سوم می کنند!‌ بنابراین ما در رابطه با حل مشکلاتمان یک مقداری هم بایستی صبرو حوصله داشته باشیم . اما در عین حال بایستی برنامه ریزی بکنیم والسلام علیکم و رحمه الله .
    رئیس – بعضی از آقایان پیشنهاد می کنند که تنفس را برای آخر جلسه بگذاریم ( عده ای از نمایندگان ـ تنفس بدهید خسته شدیم ) بسیار خوب ، یک ربع ساعت تنفس می دهیم .
    ( جلسه ساعت 30/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً‌ ساعت 05/11 به ریاست آقای مهدی کروبی ( نایب رئیس ) تشکیل شد )‌
    نایب رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است ،‌دنباله دستور را بفرمائید .
    منشی – مخالف بعد آقای فرزاد….
    یکی از نمایندگان – موافق باید صحبت کند .
    نایب رئیس – اینجور نیست ، اینجا سه نفر مخالف صحبت کرده اند : آقای روحانی نیا ،‌ آقای اکرمی ،‌ آقای حبیبی ( اینهائی که اینجا مرقوم فرموده اند ) موافق هم آقای معماری ،‌آقای کاظمی ، آقای نوروزی بودند بنابراین نوبت مخالف است .
    منشی – آقای دکتر شهرزاد هم صحبت کرده اند ،‌نوبت آقای غریبانی است ( اظهار شد حضور ندارند ) آقای چیت چیان بفرمائید .
    حمید چیت چیان – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرها و خواهرها دقت بفرمایند من کمال می کنم اگر یک مقدار عمیق تر این لایحه را مورد بررسی قرار بدهیم توجه پیدا می کند به اینکه همان برنامه های اساسی که مورد نظر مجلس هست این لایحه یکی از نمونه های همان است چرا؟ برای اینکه اساسی بودن یا اساسی نبودن لایحه و طرح را ما از میزان آثار و تاثیرش در جامعه بایستی بشناسیم . این لایحه به این لحاظ اساسی است که به طور مستقیم در زندگی یک تعداد بسیار زیادی ( دهها هزار ) از کارمندان خدمتکزار که در نقاط محروم مشغول خدمت هستند . تاثیرمی گذارد وبه طور غیر مستقیم آثار خدمات اینها در جامعه یعنی در همان نقاط دورافتاده ای که همه ما میخواهیم از آنها حمایت بکنیم و رفع محرومیت بکنیم در آنها اثر خواهد گذاشت . از آنجائی که نظر همه نمایندگان و نظام جمهوری اسلامی براین هست که رفع محرومیت از محرومان بشودو نقاطی که در زمانهای گذشته همواره تحت ستم بوده اند رفع تبعیض بشود و امکانات مملکت به طور عادلانه توزیع بشود وهمه اقشار جامعه از مواهب الهی بتوانند استفاده مناسب بکنند باید به این مساله توجه بکنیم در راستای این هدف که میخواهیم رشد و توسعه به نقاط محروم کشور بدهیم ، یکی از عوامل اساسی در رشد وتوسعه عبارت است ،‌ از نیروی انسانی، یعنی اگر تمام پارامترهای لازم برای رشد در یک جائی فراهم بشود اما اگر نیروی انسانی لازم و مناسب را ما در آنجا نداشته باشیم برنامه های رشد و توسعه با موفقیت روبرو نخواهد شد. توجه بفرمائید !‌ الان در بسیاری از نقاط محروم ما با این مساله مواجه هستیم که نمونه هائی از آن را برادران موافق لایحه اشاره کردند من تاکید می کنم و خواهش می کنم که توجه بفرمائید : مدرسه هست اما معلم نداردبهداری و خانه بهداشت و این قبیل تاسیسات هست اما پزشک در آنجاوجود ندارد دولت و مجلس توجه می کند برای نقاط محروم ،‌ برای پروژه های عمرانی و غیرذلک بودجه تعیین می کنند اما به دلیل اینکه کارشناسهائی مورد نیاز برای انجام پروژه در آن نقاط محروم    نمی روند بودجه های معمولاً‌ آخر سال برگشت میخورد و ما مواجه با این مساله که یک پرونده که به صورت معمولی بایستی در عرض یک سال یا دوسال یا سه سال به ثمر برسد سالها طو ل میکشد و عاقبت هم نتیجه و ثمری نمی بخشد . بنابراین یکی از مسائلی که بایستی خوب به آن توجه بشود برای رفع محرومیت از نقاط محروم و دورافتاده کشور این است که نیروی انسانی مناسب برای آنجا تامین بشود . حالا توجه بفرمائید که اگر برادران میفرمایند که ما بایستی برای افراد انگیزه معنوی ایجاد بکنیم این قطعاً‌ مساله صحیحی هست . انگیزة معنوی بسیار لازم هست اما می بینیم واقعیات به ما نشان میدهد که کافی نیست . یک کارمند که میخواهد خدمت بکند اما میبینید اگر بخواهد در نقاط دورافتاده خدمت بکند حقوق برایش کفایت نمی کند و شغل دوم نواعاً ‌در نقاط محروم کمترگیر می آید . بنابراین روی می آورد به شهرهای بزرگ که از حقوق کارمندی استفاده بکند . خدمتش را هم انجام بدهد ،‌ ضمناً شغل دیگری را هم انتخاب بکند که بتواند مجموعاً‌ زندگی خودش را بچرخاند . بنابراین چه ایراد دارد که ما کارمندها را تشویق بکنیم با انگیزه های معنوی که دارند بتوانند بروند در نقاط محروم خدمت بکنند . اما نظام هم برای آنها امتیازات بیشتری قائل بشود . این غیر از عدالت چیز دیگری نیست . بنابراین هم انگیزه های معنوی وهم امتیازات مادی کاملاً قابل جمعند اینها مباین همدیگر نیست و لازم هست که ما به این مساله توجه کافی داشته باشیم . حالا شهرهای بزرگ جاذبه دارند،‌ انواع جاذبه ها … ( من          نمی خواهم روی این مساله تاکید بکنم ) که در نقاط دور افتاده نیست . ما میخواهیم که از لحاظ حقوق ،‌مسکن و سایر امتیازات یک امکاناتی در اختیار کارمندان شریف دولت قرار بدهیم . که اینها توجه بکنند و زندگی شان تامین بشو دبروند به نقاط محروم این امکانات مسکن ممکن است باشد. حقوق هست ،‌ لوازم زندگانی هست و سایر امتیازات هست . اما چرا در این لایحه آمده اند واز مرخصی به عنوان یک امتیاز استفاده کرده اند ؟‌ما که میخواهیم حقوق اینچنین کارمندان را افزایش بدهیم چرا از مرخصی استفاده می کنیم ؟ این مساله ای است که لازم هست برادران و خواهران به آن توجه بکنند هدف در اینجا افزایشی مرخصی نیست . من خدمت برادرها و خواهرها توضیح میدهم توجه بفرمائید ما دو نوع کارمند داریم ،‌این دیگر هجرت می کنند وبه آن نقطه محروم میروند و یک عده افراد دیگر که در آن نقطه محروم متوطن هست ،‌ساکن هست و بومی آنجا هست ،‌ شامل هر دوی
اینها هست. آن کسانی که بصورت مامور با مهاچر میروند گاهی اوقات احتیاج دارند که به خانواده خودشان ،‌به وطن اصلی خودشان سربزنند این مدت محدود مرخصی که در مورد همه کارمندها هست برای اینها تکافو نمی کند . ملاحظه کنید از سیستان و بلوچستان یک کارمند می خواهد بیاید تهران به خانواده اش سربزند ،‌امکانات هواپیما که در اختیار اینها نیست اگر بخواهد از طریق زمینی بیاید دوروز بایستی در راه باشد بیاید و دو روز هم برگردد ملاحظه میکنید که این کمتر می تواند از امکاناتش استفاده کند ،‌ این مرخصی که در این لایحه به اینگونه افراد به مدت یک ماه داده شده برای این است که این راحت تر بتواند به وطن اصلی اش و خانواده اش و امور دیگرش رسیدگی بکند.اما اگر کامندی نخواست از مرخصی استفاده بکند(نکته اینجاست،توجه بفرمائید! )آن کسانی که بومی هستند ووطنشان آنجا است مکسانی که مهاجرند اما نمی خواهند از مرخصی شان استفاده بکنند اینها مختارند می توانند که مرخصی نروندواز حقوق معادل آن مرخصی استفاده بکنند.بنابراین مساًله این نیست که مرخصی بیشتر بدهیم تا کمتر کار بکنند.نه ،مساًله این است که این حق را داشته باشد و مختار است یا از مرخصی استفاده بکند یا از حقوقی که معادل آن هست واین را من خدمت برادرها توجه میدهم چون که در صحبت های بعضی از مخالفین محترم از جمله برادر عزیزم آقای اکرمی و سایرین این قضیه را اشاره کردند ،‌من می خواهم عرض بکنم که اگر توجه بیشتر بکنیم حتی نیروهائی که بومی هستند در نقاط محروم ،‌آنها هم از مزایای این استفاده می کنند و هیچگونه تبعیضی بین افرادی که مهاجر هستند وافراد متوطن و بومی نیست واین تبعیض اصلاً جائی ندارد اگر لایحه را مرور بکنید دقیقاً به این مساله توجه پیدا می کنید .
    نقطه دیگری که لازم هست من اشاره بکنم این است که بعضی از برادرها فرمودند این ممکن است بار بروکراسی ایجاد بکند . کسانی که با مسائل اداری آشنائی دارند یا خود بنده که تجربه دارم در رابطه با مسائل ماموریت جنگ وغیر ذلک اطلاع دارند و دارم که تعیین نقاط دورافتاده و محروم جنگی مساله شاق و پیچیده ای نیست . پارامترهائی هست که براساس آ“ پارامترها و امتیازاهائی که داده میشود مشخص میشود که چه جائی محروم و دورافتاده است و چه جاتئی نیست . تهیه این آئین نامه کار شاق ومشکلی نیست ،‌یک اعده از کارشناس ها می توانند با مشورهای لازم این کار را انجام بدهند و بار بروکراسی چندانی روی دوش دولت ندارد .آنچه که هست مسلماَاین طرح برای محرومین قدم بسیار بزرگی است در راه از میان برداشتن مشکلاتی که در پروژه های عمرانی ، در خدمات ودر امکاناتی که می خواهد به مناطق محروم عرضه بشود این مشکلات را از پیش پا برمی دارد و با عنایت به اینکه تمام برادران و خواهران متفقند در اینکه بایستی به محرومین کمک بیشتر بکنیم و رفع استضعاف ومحرومیت بشود عرض می کنم که این لایحه اثر بسیار تعیین کننده ای دارد البته این را نمی گویم که این تمام مساله و مشکل را حل خواهد کرد اما بخش عمده ای از مشکل را قطعاً‌رفع خواهد کرد . امیداور هستم که برادرها توجه بفرمایند به اثر این لایحه و بدانید که این از‌آن لوایح اساسی است که دائماً مورد نظر نمایندگان بوده که این چنین لوایحی بیاید و انشاءالله این قدم مؤثری خواهد بود .
    اما اینکه چرا از سال 62 این لایحه ارائه شده و دوباره آمده به صحن مجلس ، این نشان دهنده ضرورت امر هست متصدیان اموراجرائی کشور دیده اند که تصویب این لایحه و این قانون ضروری هست وبنا به ضرورت این را دوباره ارائه کرده اند . امید است که ما از لایحه استقبال بکنیم ودولت تشویق بشود و خدا اجرشان بدهد بیشتر از این لوایح بیاورند که ما بتوانیم به تدریج وب ا سرعت لازم انشاءالله این چنین قدمهائی را در راه رفع استضعاف و تبعیض از اقشار و نقاط مختلف کشور به عمل بیاوریم . والسلام علیکم و رحمه الله .
    منشی – آقای فرزاد مخالفند ، بفرمائید .
    علیرضا فرزاد – بسم الله الرحمن الرحیم . جهت اطلاع سروان عزیز، نمایندگان محترم ، یک بخش عمده این لایحه در ارتباط با مناطق جنگی است . برادرهائی که درگیر این موضوع    می باشند خوب می دانند که مناطق جنگی منظور شهرهائی است که بعد از جنگ مدام مورد حملات دشمن بودند وکارمندان دولت اجباراً خانواده هایشان را از آنجا منتقل کرده بودند و به صورت مجرد در منطقه جنگی باقی می ماندند و رفتن مرخصی و سرزدن به خانواده هایشان برایشان یک بحث اساسی بود. خود من به عنوان مدیر اجرائی در بخشی از مناطق بدون اینکه حتی قانونی وجود داشته باشد مرخصی بیش از مقرره در قانون به کارمندان می دادم !‌ برای اینکه مشکلاتشان لمس می شد حقیقتاً اگر ما بخواهیم کارمندهائی را در یک منطقه ای جدای از   خانواده شان در آن شرایط خاص نگه می داشتیم این مرخصی اضافی ضرورت داشت . ولی برای جمعیت متخصص وکارمند ممکلت قائل شدن مرخصی دوماه در سال ظلم به مملکت است ،‌ ما اصلاً حق نداریم که یک نیروئی را دوما بیکار در مملکت نگه داریم چه خودش مایل باشد یا نباشد! هیچ پزشک متخصصی هم ( در رشته خودمان هم بگویم ) حاضر نیست دوماه از سال را برود در جامعه بگردد،‌در حالی که ما نیاز به او داریم . اصولاً هر کسی در محیطی که کارمی کند،‌در شهر محل کارش می تواند خدمت ارائه بکند ولی وقتی برود به شهر دیگر برای دو ماه برای ایام مرخصی اش کار نمی تواند بکند و با توجه به اینکه در همه زمینه ها مانیروی متخصص کم داریم قائل شدن دوماه مرخصی برای نیروی متخصص کار ظالمانه ای است . این از یک بعد . بعد ضرورتش هم بیشتر در مناطق جنگی بود ، آن  هم به این دلیل که اصولاً‌ به خاطر شرایط خاص شهرهای آبادان ، خرمشهر ،‌ مریوان‌،‌ بانه ،‌اسلام آباد و خیلی از این شهرها خانواده هایشان را از این مناطق منتقل کرده بودند واین مرخصی آن وقت پیش بینی می شد در قانون که آنها به          خانواده هایشان سر بزنند بحث کمک کردن به مناطق محروم همانطور که خیلی از برادرنمان اشاره کردند نیاز به یک تفکر بنیادین دارد . در ابطه با رشته تخصصی خود ما (پزشکی )‌ اصولاً‌ پزشکانی که در شهرهای بزرگ داریم اصلاً در استخدام دولت نیستند که ما بخواهیم با کمک مادی آنها را به آن مناطق ببریم . قریب به اتفاقشان خارج از استخدام دولت هستند . ما باید که این را بپذیریم که پزشکی که با سالی حدود یک میلیون تومان هزینه مملکت تربیت میشود بفرستیم به مناطق محروم. تا سال 54-53 که ما پزشکهای خارجی نداشتیم قریب به اتفاق پزشکهائی که امروز در شهرهای بزرگ ما می گوئیم دارند ظلم می کنند،‌ پولهای زیادی می گیرند البته تعدادشان محدود است       ( جدای از آنهائی که خدمتگزار هستند ) اینها کسانی هستند طاغوتی و غیر طاغوتی (پزشکهای مملکت ) که تا سال 54-53 مناطق محرومشان را گذارانده اند یعنی قریب به اتفاقشان در روستای محروم سیستانو بلوچستان وکردستان خدمت کرده اند وامروز در شهرهائی نظیر تهران هستند . ولی متاسفانه از سالهای 54 به بعد و بخصوص بعد از انقلاب قریب به اتفاق فارغ التحصیلان این مملکت و بخصوص نیروهای متعهد به مناطق محروم نرفته اند واین بخشی از نرفتنشان را آقای حبیبی اشاره کردند که مساله ملاحظات و پارتی بازی واینها بوده بخشی از آنهم نداشتن این تفکر واین قانون که الا و لابد همه نیروهای متخصص باید که خدمتشان را ازنقاط محروم شروع بکنند اگر می خواهیم کار بنیادین بکنیم حقیقت این هست که ما این نیروی متخصص را که فردا        می خواهد کار دولتی بکند در مملکت یا نکند بگوئیم چون از امکانات مملکت استفاده کرده و پزشک یا مهندس شده ای خدمتت را باید که از مناطق محروم شروع بکنی ما امتیازات بسیار خوبی داریم که اگر بخواهین قائل بشویم کشش بسیار زیادی دارد و معنویت همراهش هست .
    ما می توانیم بگوئیم کسی که در مناطق محروم خدمت می کند می تواند از فرصت های مطالعاتی مان در کشور به متخصصینی تعلق می گیرد که در دانشگاههای بزرگ و در شهرهای بزرگ هستند ما می توانیم امکان ارتقاء شطح علمی و گرفتن تخصص را برای کسانی قائل بشویم که خدمت در مناطق محروم را گذرانده باشند و چهار پنج سال در مناطق محروم باشند اینها امتیازات مادی نیستند وضمناً کشش بسیار خوبی هم ایجاد میکند .
    یک بحث دیگری که واقعاً بحثی اساسی است ما که تا ابد نباید به کسانی که به مناطق محروم میروند برای رفع محرومیتشان پول بدهیم . باید آن مناطق محروم را از محرومیت در بیاوریم . ببینیم که ده سال انقلاب چه کارهائی برای مناطق محروم شده ، البته این بحث من ندیده گرفتن اقدامات و خدماتی که در مناطق محروم انجام شده نیست ولی ما بجای اینکه بخواهیم از این کانال نیرو به مناطق محروم بفرستیم ومناطق محروم را از محرومیت دربیاوریم بالاخره یک زمانی آن مناطق باید نزدیک بشوند به مناطق قدرتمند شما در حال حاضر هم که نگاه کنید با گذشت ده سال از انقلاب ما ابتدای انقلاب 60% مردممان در روستاها بودند الان 45% در روستاها هستند آیا حقیقتاً در زمان برنامه نویسی

و بودجه نویسی ما 45% بودجه ممکلت را به مناطق محروم اختصاص می دهیم؟ اگر که           می خواهیم نرفتن نیروهای تخصصی و متعهد به مناطق محروم را حل بکنیم بیائیم سهم مناطق محروم رابه آنها بدهیم ،‌اصلاً توجه هم نمی خواهد بکنیم که با پنجاه سال سلطنت جابرانه پهلوی به مناطق محروم ضلم شده است . به آن معیارها هم توجه نکنیم در حال حاضر بیائیم حق مناطق محروم را در بودجه نویسی و برنامه هایمان ببینیم و به ازاء جمعیت مناطق محروم بودجه شان را به آنها بدهیم که اگر این کار بشود یک کار اساسی و بنیادین هست.
    یک بحثی هم بحث محرومیت است . برادرمان چیت چیان گفتند (( خیلی راحت میشود تشخیص داد)) البته به این راحتی هم که گفتند نیست ! مناطق محروم همه شان نسبی هستند ما  دو منطقه محروم را نمی شناسیم که شرایط مساوی داشته باشند . بعد از اجرای این قانون اگرما مناطق محروم را درجه بندی بکنیم مدام از مناطق محروم درخواست ها و پیشنهادهائی مطرح میشود که به این دلائل منطقه ما محرومتر است وبرای اینکه نیرو جذب بشود درجه بندی شهرما را بالاتر ببرید . واگر بخو.اهیم همه مناطق محروم را یک درجه قائل بشویم خود این هم یک کار ظالمتنه ای هست و مطمئناً‌نیروهای متخصصی که می خواهند بروند آن مناطقی را انتخاب می کنند که درجه محرومیت منطقه شان خیلی پائین تر و به طور نسبی محرومیتش کمتر باشد . دیگر صحبتی ندارم والسلام .
    منشی – آقای یوسف پور موافقندبفرمائید .
    نایب رئیس – آقای یوسف پور پنج دقیقه وقت دارید .
    علی رحم یوسف پور – بسم الله الرحمن الرحیم . فشرده عرض می کنم که با توجه به صحبت مخالفین محترم که همه موافق بودند به کسانی که می روند در مناطق محروم کار کنند امتیاز داده بشود منتها روی دادن امتیاز بحث داشتند و صحبت برادر عزیزمان جناب آقای فرزاد که فرمودند باید مناطق محروم را از محرومیت بیرون بیاوریم خوب راه بیرون آوردن از محرومیت چیست ؟ اولاً‌ شما ببینید که دولت یا مجلس در این چند ساله برای مناطق محروم به اندازه کافی بودجه در نظر گرفته ،‌منتها در هزینه ما مشکل داشتیم . بودجه یک دبیرستان در یک منطقه محروم تصویب می شود ولی پاییز و زمستان که می رسد می بینیم که آن بودجه هزینه نشده ، برای درمانگاهش بودجه درنظر گرفته میشود ولی پنج سال شش سال طول می کشد آن بودجه هزینه نمی شود سهیمه لیسانسیه به فلان ممنطقه محروم میدهند ولی شخص لیسانسیه وقتی آنجا را     می بیند  می گوید آقا من اینجا خدمت نمی کنم برای اینکه نه جا برای سکونتش هست و نه وسیله برای رفت و آمدش ! خوب ، با تصویب بودجه برای فلان منطقه محروم که خود بخود از محرومیت بیرون نمی آید باید کسانی بروند این بودجه ها را هزینه بکنند راه‌آنجا درست بشود. این بودجه ها را آنجا هزینه بکنند ،‌ راه‌آنجا درست بشود ، مساله بهداشت ودرمانش درست بشود آموزش و پرورشش درست بشود،‌تا بعد دکتر برود آنجا.
    آقای فرزاد در یک سطح بالاتری نشسته اند وصحبت می کنند . می فرمایند دکترنمی رود آنجا . ما اصلاً دکتر نخواستیم ما فعلاً را ه  می خواهیم که کسی به آنجا نرفته است تا این پول راه را هزینه بکند . بهداشت و درمان می خواستیم که در ساختن درمانگاهایشان الان ما مشکل داریم ما فعلآً درمانگاهی نداریم که پزشک برود درآن کار بکند.
    الان در استان چهارمحال و بختیاری  در مدت هشت نه سال گذشته حدود یک میلیارد تومان پول وزارت کشاورزی داشته ،‌خوب شما بروید بررسی کنید که از این یک میلیارد تومان اگر 60 میلیون تومنانش در مناطق محروم خرج شده حرف شما درست است برای اینکه آن کارمند خدمات ، آن مهندس خدمات نمی توانند بروند درمناطق محروم کار کنند . یعنی نمی روند حالا شما آقای دکتر میفرمائید معنویات را زیاد کنید ؟‌خوب برادر عزیز آن معلمی که در اصفهان صبح پا میشود با دوتومان میرود سرکلاسش با آن معلمی که در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری باید یک روز در راه باشد وبیست کیلومتر ، ده کیلومتر پیاده روی کند وهر بار باید یک جفت کفش پاره کند هزینه زندگی اینهاباید مساوی باشد ؟ یعنی معنویت چه جوری باید باشد که این بتواند مخارج اضافی را تحمل کند؟ همه اش گفتیم آقای باید یک کار بنیادین ویک کار اساسی انجام بشود! خوب برادران عزیز! این نه ساله چرا کار بنیادین انجام نشد؟ مگر کار بنیادین غیر از این هست که ما نیروی متخصص نیروهای کارآمد را به آن جاها راهنمائی کنیم ؟
    شماشرکت نفت رادر نظر بگیرید نیروهای حزب اللهی و غیر حزب اللهی با سرو کله الان به شرکت نفت و جزیره لاوان وکیش و خارک میروند کار می کنند جائی که بد آب و هواترین بخشهای کشور هست برای اینکه شرکت نفت اضافه حقوق میدهد ، مرخصی میدهد ،‌ هواپیما میدهد وهمه میروند آنجا . هر کس برود آنجا هم دنیایش را دارد هم آخرتش را ! ولی کسی که میخواهد برود در منطقه محروم کار کند باید حقوقش را بدهد خرج کرایه ماشین و لباس واینها.
    بنابراین ،‌من عقیده ام براین است که مخالفین محترم ، مشکلات مناطق محروم ، مشکل کمی بودجه نیست . مشکل این است که کمتر نیرویی حاضر است برود آنجا کار بکند و به مشکلاتش به طور ملموس فکر نکرده اند بنابراین این واقعاً یکی از لوایح انقلابی است و انشاءالله برای منطقه محروم مؤثر خواهد بود و این نظر که آقا ما باید کاراساسی بکنیم باید فکر اساسی بکنیم ، ده سال مردم منطقه محروم را در هوانگه داشتیم که تو در همینجا نگه دارد،‌گرسنه باش ،‌ بهداشت و درمان نداشته باش تا من بروم فکر اساسی بکنم ! خوب وقتی راه نباشد ، بهداشت و درمان نباشد ، مدرسه نباشد ، چه جوری نیروی خودکفا تولید می شود؟‌
    بعد صحبتی که یکی از مخالفین محترم کردند که ماباید آنجا را از نظر نیروی انسانی خودکفا کنیم اشکالی ندارد.شما باید این فرد روستائی را به دیپلم برسانید که بتواند برود به دانشگاه یا نه ؟ خوب نمی توانست راهنمائی را تمام کند ، دیپلمش را تمام کند ،‌معلم خوب نمی رود آنجا کارکند ببینید کشورهای دیگر چگونه بیسوادی را ریشه کن کرده اند :
    کشور ژاپن پنجاه سال پیش بیسوادی را ریشه کن کرده ،‌الان هم در قوانین آن کشور به کسانی که بخصوص در آموزش وپرورش در مناطق محرومشان یا مناطق دورافتاده شان کار کنند بیشترین حقوق و مزایا تعلق می گیرد . خوب معنویت این است که طرف با شکم گرسته پای پیاده بیست ، سی کیلومتر در برف وسرما راه برود و هیچ امکاناتی هم نداشته باشد خوب چگونه میتواند برود آنهم در یک کلاسی که نه بخاری دارد و نه پنجره درست و حسابی دارد بخواهد درس بدهد؟
    بنابراین برادران عزیز با حلوا گفتن دهن محرومین و مستضعفین شیرین واقعاً نمیشود . ما الان مشکلی که در چهارمحال و بختیاری داریم این است که سه تا بخش محروم داریم و هرساله بیشترین بودجه برگشتی مال این مناطق محروم است ، صدتا،‌دویست تا ،‌پروژه که در مناطق محروم باید انجام بشود ، ده تایش هم انجام نمیشود! می بینیم تصویب کرده اند که یک دبیرستان 12کلاسه در منطقه لردگان یا اردل تصویب بشود بعد آخر سال آموزش و پرورش می گوید ما چون آنجا نتوانستیم هزینه کنیم پس بهتر است برویم در مراکز شهرستانها هزینه بکنیم ومتاسفانه آنجائی که مرفه ترند روز بروز بر امتیازاتشان افزوده میشود و مناطق محروم هم روز به روز با وجود کارهای اساسی که انجام شده نمی توانند خودشان را به پای شهرستانهای مرفه برسانند بنابراین از برادران عزیز تقاضای عاجزانه داریم که انشاءالله به این لایحه رای بدهند و ما بهر صورت باید تفاوت بگذاریم بین آن کسی که در منطقه محروم کار می کند یادر منطقه ای که واقعاً وضعش خوب است. البته قطعاً اشکالاتی دارد که در شور دوم میشود رفع کرد . پیشنهادهائی که حالا مابورس تحصیلی به آنها میدهیم ،‌مرخصی به آنها ندهیم ،‌پول ندهیم به آنها . وآن امتیازاتی که واقعاً مورد نظر برادرها هم هست پیشنهاد بدهند و تصویب بشود. امااینکه به کسی که در منطقه محروم خدمت می کند امتیاز داده بشود که واقعاً علاقه داشته باشد مورد مورد نظر همه برادرها است . بله سال 58،‌ اول انقلاب ما هزار نفر در جهاد سازندگی شهرکرد داشتیم که مجانی کار میکردند ، آیا آن جهادگر چندسال میتواند با حقوق سه هزار تومان یا مجانی کارکند؟
    نایب رئیس – وقتتان تمام شده ، مقداری هم اضافه صحبت کردید .
    یوسف پور- بله ،‌بیشتر از این هم صحبتی ندارم والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .
    نایب رئیس – اول مخبر کمیسیون و بعد نماینده دولت توضیح بدهند .
    منشی – آقای رحمتی بفرمائید .
    رحمت الله رحمتی ( مخبر کمیسیون امور اداری و استخدامی ) – بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از مخالفین و موافقین محترم که نسبت به شکافته شدن مطلب همت کردند و بحث خوبی انجچام گرفت ، من به این اشکالات
در حد توان خود پاسخ میدهم ورفع زحمت میکنم :
    اشکالاتی که به این لایحه گرفته شد به دو قسمت تقسیم می شود : یکی میتوانیم اشکالات کلی بنامیم ویکی هم اشکالات جزئی که در متن لایحه هست در رابطه با اشکالات کلی من مطلبم را به این شکل شروع می کنم که اگر من تعریفی از این لایحه کردم ،‌خدمت شما عزیزان عرض بکنم تدوین این لایحه ، کار بنده نیست ! کار دولت هست وبعد هم در کمیسیون با حضور افراد واقعاً متخصص و متعهد در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته وبه تصویب رسیده .
    من مطلبی را خدمت شما عزیزان عرض کنم . اخیراً رسم شده که در رابطه با هر لایحه ای که مطرح میشود بعضی از برادران این را احاله میدهند به یک حرکت کلان به عنوان این که این کار یک کار جزئی است وما باید کار اصولی واساسی بکنیم ومن نگران این هسشتم که یکوقت خدای ناکرده ما خودمان را واقعاپ با این قضیه فریب بدهیم! البته با اصل این مطلب ما هم موافقیم که باید یک کار اساسی صورت بگیرد ولی آن نظام اداری وآن لایحه کلانی که نظام اداری را بطور کلی دگرگون کند ودر گیرنده همهً این مسائلی باشد که موردنظر شما ست،این واقعاّ یکمقدار بعید بنظر میرسد که ما بتوانیم به این زودیها آن را از تصویب نهایی مجلس بگذرانیم ودوای درد افراد با شد.برادران مطرح میکردند که اینها مسکن است.حالا من تخصصی در مسًله پزشکی وعلم پزشکی ندارم ولی معتقدم مسکن زمانی بد است که ما به مسکن اکتفا بکنیم ولی اگر برای یک دردشدید ما مسکن بدهیم ولی در کنارش از کار اساسی هم باز نمانیم،باورم نیست که این کار خلافی باشد بهر حال حالا حرف سر این است که آیااین اصلا مسکن هست،مسکن نیست؟من معتقدم که این لایحه وتصویب این لایحه بمنزله کشیدن آخرزیرین دیوار است که سد راه محرومیت زدایی ازمناطق محروم مااست چرا؟چون الان برادرمان آقای یوسف پور اشاره کردند برادرهای دیگر هم اشاره کردند.خیلی از اوقات توجهات خاصی به مناطق محروم از نظر تخصیص بودجه شده ولی آخر سال بودجه برگشته چون این انسانی است که باید واقعاّبرنامه ریزی کند،سیاستگذاری کند واین بودجه را بکار بگیردودر جهت رفع محرومیت حرکت داشته باشد.در بسیاری ازشهر های آباد اگر شما نگاه کنید تمام آنچه که ساخته شده وآبادانی آن شهر یا آن منطقه واقعاً مرهون پول و     بودجه ای نبوده که ما در اختیار آن شهرستان یادر اختیار آن منطقه قرارداده این بلکه بدلیل وجود نیروهایی بوده که آنجا توانسته اند با برنامه ریزی صحیح این بودجه را بکار بندند و البته هر طرحی وهر برنامه ای که در رابطه با مرحومیت زدایی در مجلس محترم مطرح بشود قطعاً تمام نمایندگان با آن موافق خواهند بود . ما هم  موافقیم که دامنه این حرکت از آنچه که الان این لایحههست گسترده تر باشد و واقعاً یک قدم بیشتری در جهت خدمت به محرومین ما بتوانیم برداریم . باور نمی کنم که هیچ کس در مجلس مخالف این مسئله باشد .
    مطرح کردند که این مسکن بودنش به این دلیل هست که نیرویی را تربیت بکنیم و بفرستیم به مناطق محروم . ما باید نیرو را از داخل خود مناطق محروم تربیت بکنیم. یک مثالی خدمتتان عرض بکنم . الان نهضت سوادآموزی با تمام تلاشی که در طول این چند سال بعد از انقلاب داشته واقعاً تعداد زیادی از افراد بیسواد جامعه ما را باسواد کرده است (به این مطلب توجه کنید) این کار نهضت سوادآموزی قابل تقدیر است . اما آیا به همان میزانی که نهضت سوادآموزی توانسته است افراد بیسواد را باسوادکند این از درصد بیسوادی مملکت کم شده ؟‌ خیر؟‌چون آنطرف قضیه لنگ مانده یعنی در مناطقی که آموزش و پرورش نتوانسته معلم بفرستد ، نتوانسته مدرسه بسازد . محصلین ما ، بچه هایی که زمان تعلیم و تربیتشان بوده اینها از تعلیم و تربیت بخاطر نبودن معلم بازمانده اند شما اگر بنا است پزشک را از بومی مناطق محروم تربیت بکنید چگونه میخواهید تربیت بکنید ؟ چه کسی را میخواهید بیاورید و سهمیه برای چه کسی           می خواهید قرار بدهید که بیاید وارد دانشگاهها بشود؟ مثل اینکه جناب آقای دکتر حبیبی بودند که اشاره می کردند که مثلاً ما سهمیه ای قرار بدهیم برای مناطق محروم . ما با این مخالف نیستیم ولی شما سهمیه قرار بدهید ببینید آیا آن مناطق محرومی که مورد نظر ما هستند چند نفرهستند که بتوانند از این وضعیت استفاده بکنند ،‌این پوئنی که شما به ایشان داده اید که از این سهمیه استفاده کنند شما باید محصل را تربیت کنید ، دوره ابتدائی اش را بگذراند. دوره دبیرستانش را بگذراند و آمادگی داشته باشد که بیاید وارد دانشگاه شما بشود . نیروی انسانی را تریت کنیم یعنی ما برویم در مناطق محروم یک تعدادی را جمع کنیم در تهران اسکان بدهیم و معلم بگذاریم بالاس سرشان که آنجا تربیت بشوند؟ یا اینکه معلم را بفرستیم پیش آنها تا برود آنجا تدریس بکند؟
    بنابراین اگر ما معتقدیم این خدمتی است به محرومین که باید امتیازی داد واقعاً به آن کسانی که می خواهند به آن مناطق بروند به لحاظ اینکه این قدم اول است . این آغاز را ه است . بعد در رابطه با سایر مسایل مثل بخشهای عمرانی ، من یک مثالی می زنم اگر مثلاً کمیسیون فرهنگ و آموزش عالی آمده یک طراحی را بعنوان مثال در مجلس آورد که دولت مکلف است سهمیه ای برای مناطق محروم در دانشگاهها در نظر بگیرد یا اینکه در رشته های زیر دانشکده هایی را آنجا تاسیس بکند . ما نمی توانیم بلند شویم اعتراض بکنیم به وزارت فرهنگ و آموزش عالی که آقا


   
تاسیسات ، راه و ساختمان و همچنین کاردان عملیات بندری .کاردان فنی ماشین ، کشتی ، کاردان دریانوردی، کاردان کشوری مدنی ، کاردانی اداری و مالی ،‌کاردان آموزش ابتدائی در استان چهارمحال و بختیاری ،‌کاردان راه و ساختمان در همین استان کاردان ریاضی ،‌ادبیات فارسی ، ‌دینی، ‌عربی علوم تجربی ، کشور و مدنی ، کارشناس فیزیک و کارشناس ریاضی ،‌ کارشناس ادبیات فارسی ،‌ کارشناس علوم ومعارف اسلامی برای استان هرمزگان وبوشهر . کاردان کشوری مدنی برای کردستان .برای ایلام کاردان دینی و عربی کاردان ریاضی کاردان علوم اجتماعی وبرای سازمان تربیت بدنی در  9 استان محروم کشور کاردان تربیت بدنی و ورزش . این دوره هائی است که تا به حال تصویب رسیده و دوره های دیگری هم در حال حاضر در سازمان در شرف مطالعه هست که بتدریج مجوز برگزاری این دوره ها به دستگاهها درمناطق محروم داده شده وداده میشود که عمدتاً استانداریها عهده دار اجرای این دوره ها هستند و بعضاً‌هم بعضی از سازمانهائی مثل وزارت آموزش و پرورش که توانایی اجرای این دوره ها را دارند این داده شده که طبیعتآً‌ پیامد اول این دوره ها تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز این مناطق است ودوم اینکه چون از اینها تعهد خدمت گرفته میشود اینگونه نیروها درهمان مناطق ملزم به انجام خدمت هستند . بنابراین اقدامات متعددی در جهت تامین نیروی انسانی در این مناطق درشرف انجام است و بعضاً انجام شده . مساله بازدید ازمناطق محروم است ، بحث با مسؤولین استانداریها هست در رابطه با مشکلاتی که این استانداری ها در رابطه با جذب نیروی انسانی دارند واصلاً این لایحه پس از بازدید از چند استان محروم و عنوان شدن مشکلات از جمله مرخصی ها که عنوان کردند انگیزه تهیه این لایحه برای ما بوده . مساله دیگر اینکه مابرای پرداخت فوق العاده محل خدمت ..
    نایب رئیس – آقای عبادیانی اجازه بدهید . وقت ما از نظر آئین نامه کاملاً تمام است چون سر ظهر که میشود از نظر آئین نامه وقت تمام است یا باید تمدید وقت کنیم یا باید بگذاریم برای بعد. شما چقدر دیگر می خواهید صحبت کنید؟
    عبادیانی – من فقط دو دقیقه دیگر بیشتر مزاحم نمیشوم .
    نایب رئیس – خلاصه بفرمائید.
    عبادیانی – منظور خلاصه این است که اصولاً‌ اقداماتی که در رابطه با نقاط محروم هست بخض عمده اش در حدود اختیارات دولت هست ومیتواند عمل بکند و بعضاً هم عمل شده از جمله مواردی است که عرض کردم و بخشی از آن نیاز به قانون دارد که از جمله عمده ترین آنها این قانون است که درواقع این قانون گرچه یک قانون چهار ماده ای هست ولی یک قانون اساسی هست و یک قانون زیر بنائی هست در رابطه با نقاط محروم یعنی آن بخش از اقداماتدولت کهنیاز به قانون دارد عمدتاً در رابطه با اینگونه موارد است که دراین لایحه پیش بینی شده وآن بخشی که نیاز به قانون نداشته بسیاری اقدام شده و بسیاری هم در آینده اقدام خواهد شد. بنابراین نمایندگان محترم توجه داشته باشند که این لایحه هم در رابطه با جذب نیرو است و هم در رابطه با جذب نیرو است و هم در رابطه با نگهداری این نیروها که الان در مناطق محروم دارند خدمت می کنند وهم برای افراد بومی هست وهم افرادی که از مناطق دیگر به آنجا مامور هستند ویا منتقل شده اند. بنابراین آن نگرانی که در رابطه با کارکنان بومی هست به هیچوجه وجود ندارد وکارکنان بومی را دقیقاً در برمیگرد . من بیش از این مصدع نمیشوم انشاء الله که نمایندگان رای مثبت خواهند داد.
    نایب رئیس – توجه بفرمائید دوتا رای گیری داریم . رای گیری اول اصلاحیه کمیسیون در رابطه با ارجاعی از شورای محترم نگهبان است که اصلاحیه خوانده میشود و رای گیری میشود.
    منشی – اصلاحیه ای را که کمیسیون برمبنای نظر شورای نگهبان داده می خوانم .
    ماده واحده به صورت زیر اصلاح میشود:
    1- سوابق خدمت کلیه کارکنان دانشکده پزشکی امام رضا علیه السلام که در تاریخ تصویب لایحه قانون شمول مقررات قانون استخدام کشوری به کارکنان دانشکده پزشکی امام رضا وابسته به دانشگاع مشهد 27/1/59 به طور تمام وقت و در مقابل دریافت دستمزد در خدمت دانشکده مزبور بوده اند اعم از سابقه خدمت در دانشکده نامبرده و سایر ادارات ومؤسسات آستان قدس و سوابق خدمت دولتی آنان از لحاظ اعطاء‌ پایه قابل احتساب خواهد بود.
    2- کلیه کسور پرداختی سنوات خدمت مستخدم به صندوق بازنشستگی آستان قدس رضوی به صندوق بازنشستگی کشوری انتقال می یابد و معادل سهم کارفرما که آستان قدس رضوی بابت بازنشستگی مستخدم پرداخت نموده است از محل ردیف شماره 503001 به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت خواهد شد.
    سنوات مذکور از لحاظ بازنشستگی و وظیفه قابل احتساب می باشد.
    ملاک تعیین کسور بازنشستگی آن مدت از سنوات خدمت آستان قدس یا دولتی گذشته این قبیل مستخدمین که بابت کسور بازنشستگی پرداخت نکرده اند اولین حقوق گروه و پایه ایست که به موجب قانون استخدام کشوری برای آنان برقرار می گردد . گروه این مستخدمین براساس شرایط احراز در تاریخ تصویب این قانون تعیین میشود .
    تبصره – مستمری بازنشستگی ، مستمری از کار افتادگی و مستمری وراث وظیفه بگیر که تا تاریخ 27/1/59 براساس مقررات آستان قدس برقرار شده است کماکان طبق مقررات مربوطه و به وسیله آستان قدس پرداخت خواهد شد.
    نایب رئیس – حضار 186 نفر اصلاحیه کمیسیون برای تامین نظر شورای محترم نگهبان به رای گذاشته میشود. موافقین قیام بفرمایند ( اکثربرخاستند ) با اکثریت تصویب شد ، رای گیری دوم.
    منشی – رای گیری دوم کلیات لایحه جذب نیروی انسانی به نقاط محروم و دورافتاده و مناطق جنگی است .
    نایب رئیس – اصل لایحه به رای گذاشته میشود . موافقین قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند )‌ با اکثریت قوی تصویب شد .
    اسامی غائبین و دیرآمدگان را اعلام کنید .
    منشی – غائبین عبارتند از آقایان :
    سید هاشم بنی هاشمی – عبدالعزیز دادگر – علی محمد سوری لکی – خسرو ضیاءپور – علی مثبت فاضل همدانی – کریم ملک آسا – سید عباس موسوی.
    البته این براساس کارتهائی است که ورود برادران و خواهران را به مجلس اعلام کرده است . آنهائی که کارت نزده اند ممکن است اسمشان اشتباهی خوانده بشود.
    برادرانی که با تاخیر وارد شدند در جلسه آقایان : تاجگردون ( 35 دقیقه ) – حسن بیگی (35دقیقه )‌- شفیعی (30 دقیقه )‌ - رضا زهی (35 دقیقه ) – راه چمنی (39دقیقه ) – مرسلی (45دقیقه )‌ - فارغ (45 دقیقه )‌.
    6- پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .
    نایب رئیس – ختم جلسه اعلام میشود جلسه بعدصح سه شنبه ساعت 8 صبح خواهد بود.
(جلسه ساعت 05/12 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی


                 

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
دورهً سوم- اجلاسیه اول
1367-1368
صورت مشروح مذاکرات جلسهً علنی روز سه شنبه سوم آبانماه 1367
فهرست مندرجات:
1-اعلام رسمیت جلسه وتالاوت آیاتی از کلام الله مجید
2- بیانات قبل ازدستورآقایان: احمد خارستانی ،‌محمد رشیدیان ،‌ذبیح الل صفائی و اشرفی اصفهانی.
3- بیانات آقای کروبی (( نایب رئیس )) بمناسبت هفته وحدت .
4- تذکرات نمایندگان مجلس به مسؤولان اجرائی کشور به وسیله آقای نایب رئیس .
5- تصویب کلیات لایحه استخدام حداکثر 1500 نفر در وزارت امور اقتصادی و دارائی و گمرک ایران
6- اعلام وصول طرح دو فوریتی بمناسبت روز سیزدهم آبان
6- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسهً آینده.
جلسه ساعت هشت وپانزده دقیقه به ریاست آقای مهدی کروبی (نایب رئیس) تشکیل شد
1-اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم.با حضور 180 نفر جلسه رسمی است.دستور جلسه اعلام شود
منشی-بسم الله الرحمن الرحیم.دستور جلسه چهل وسوم روز سه شنبه سوم  آبانماه سال 1367 هجری شمسی مطابق با سیزدهم ربیع الاول1409 هجری قمری.
1- گزارش کمیسیون امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه استخدام حداکثر 1500 نفر در وزارت امور اقتصادی و دارائی و گمرک ایران
2- گزارش شور اول کمیسیون  دیوان محاسبات در خصوص لایحه اصلاح ماده 4 قانون محاسبات عمومی  .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید
                     
                  ( صدق الله العلی العضیم- احضار صلوات فرستادند)
                           (( سوره آل عمران آیات 100-105 ))
    2- بیانات قبل از دستور آقایان : احمد خارستانی ، محمد رشیدیان ، ذبیح اللخ صفائی و اشرفی اصفهانی
    رئیس- ناطقین  قبل ازدستوررا دعوت کنید .
    منشی- آقای احمد خارستانی  نماینده سروستان ،‌آقای رشیدیان نماینده آبادان ،‌آقای صفایی نماینده اسداباد.
    احمد خارستانی  – بسم الله الرحمن الرحیم . با سلام به حضرت ختمی مرتبت ولی الله الاعظم و نایب برحقش امام امت . صلوات به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی و همچنین تبریم میلاد با سعادت پیامبر نجات و رحمت و تبریک میلاد حضرت امام جعفر صادق و تبریک به مناسبت هفته وحدت به منادی وحدت قائم مقام رهبری و امت مسلمان در سراسر جهان وایران اسلامی و تاکید بر این نمکته که تنها راه نجات ملل اسلامی ،‌وحدت در مشترکات اعتقادی و دین است که می بایست بعنوان یک پشتوانه عظیم در رویارویی با ظالمان و ستمگران مورد بهره برداری قرار گیرد و الا آمریکائیها و سعودیها و اذناب آنها با زور زر و تزویر تلاش می کنند تا آتش نفاق و جدایی را درمیان جوامع اسلامی شعله ور کنند . آنچه در پاکستان و هند و سایر بلاد برسرفرق اسلامی می آید نتیجه همین سیاستهای تفرقه آمیز استعماری است که داروی شفابخش آن همین نغمه آسمانی وحدت است که فقیه عالیقدر برای جهان اسلام پیشنهاد نمودند . مردم ایران در آستانه برگزاری مراسم بزرگداشت دهمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار دارد . دهسالی که با مقاومت ایثار و اخلاص و صداقت و پیروی از امام عزیز توانست مجموعه توطئه های اقتصادی ، ‌سیاسی ، نظامی و فرهنگی را پشت سر بگذارد و به نتیجه دلخواه مستکبرین نرسد . در کنار همه دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در داخل و خارج بنظر می آید مسؤولان و رهبران اجرایی    می بایست با جمع بندی دقیق و با بازنگری صحیح ،‌عملکرد دهساله گذشته را مورد ارزیابی قرار دهند ، تا گذشته بتواد چراغ راه آینده باشد . بدلیل  حضور و نفوذ دشمنان انقلاب اسلامی ئر صحنه های باز تصمیم گیری این کار مهم نمی تواند بصورت مطلوبی عملی گردد . لذا پیشنهاد  می نمایم در این رابطه در دهه فجر انقلاب اسلامی مسؤولان طراز اول ممکلت در جلساتی که بدور از غوغاسالاری وسایل ارتباط جمعی باشد و با حضور فقیه عالیقدر و دولتمردان و وکلای مجلس بصورت خصوصی در فضای برادرانه اهداف از پیش تعیین شده ، انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهند و کمیته های تخصصی مسایل اقتصادی ،‌سیاسی ، فرهنگی ،‌اجتماعی و آموزشی را بررسی و طی این جلسات نقاط قدرت و ضعف خودمان را کشف کنیم بگونه ای که برنامه های آتی تاکیدی بر نقاط قدرت داشته باشد و بشدت از ضعفها و اشتباهات دوری گزیند .
    مساله آموزش و پرورش وتربیت نسل جوان کشور ما که جوانترین نسل جهان حاضر میباشد ،‌مساله ساده ای نیست که بتوان از کنار آن گذشت . گرایشات منفی و بعضاً بی هویتی هائی که ما امروز در قالبهای مختلف در صحنه اجتماع با آن روبرو هستیم ما را برآن میدارد که حساسیت بیشتر و جامعتری نسبت به این بخش از کار ورسالت بدهیم .برادران وخواهران! تاخیردر این وادی گناه نابخشودنی است . اگر دانشگاهها و مدارس فردای ما نسل دین باورتری را نداشته باشند یقیناً همه ما در پیدایش این گناه بزرگ شریم و سهم خواهیم بود درمورد مساله زندانها باید در کنار مسؤولان انتظامی و قضائی ،‌عناصر برجسته و خوش فکر و متعهد ومتدین مسولیت بازسازی اخلاقی و اندیشه زندانیان را بعهده بگیرند . زیرا در اسلام روی این مساله تاکید فراوان است . و فقیه عالیقدر بارها در این مورد تذکرات لازم را داده اند . یقیناً‌ برای تربیت زندانیان در شهری مانند تهران مسؤولی هم طراز رئیس دانشگاه تهران را برای رسیدن به آرمانهای اسلامی طلب می کند از مسؤولان در این رابطه می خواهم سعی و کوشش خویش را بصورت جدی تر برای حل این معنا مصروف دارند. درهفته گذشته برادر بزرگوارمان جناب آقای خامنه ای نتایج اولین جلسه بازسازی را اعلام کردند .که در ضمن آن به واردات آزاد بعضی کالاها اشاره گردید. خدمت امام عزیز و سران سه قوه وخدمت نمایندگان محترم عرض مینمایم در بازسازی آنچه اهمیت دارد این است که مساله تولید را حل کنیم والا واردات میتواند مسکن باشد . برادران عزیز ! رؤسای محترم سه قوه‌! در شرایطی که خرید و فروش آزاد برنج وارداتی میتواندارزش افزوده فراوانتری را داشته باشد در مقایسه با کسی که برنج را در داخل تولید مینماید . درپایان این تولید نیست که تقویت می گردد بلکه گرایش به بازرگانی و بخش خدمات است که رشد می نماید و نتیجه آن ضربه به تولید ونهایتاً وابستگی بیشتر است . در زمینه بازسازی امام عزیز فرمودند که     (( به مردم بهاداده شود)) انتظار می رود مردمی که برای دفاع مقدس حاضرند برای خون دادن بسیج شوند یقیناً این مردم میتوانند بازوان توانای انقلاب اسلامی برای بازسازی باشند  . اگر مطلب بازسازی واردات چند قلم کالا تعیین شود این مطلب می تواند منافع افراد خاصی را تضمین نماید،‌نه منافع عموم مردم را . گرچه اینحانب معتقد به رفع نیازهای مردم در همه زمینه ها میباشم . حال که مملکت ما بعد از پذیرش قطعنامه 598 وارد مرحله جدیدی از زمان شده است . پیشنهاد میکنم که کلیه مرزهای مملکت را بگونه ای  تقسیم کنیم که سازمان دفاعی مرزی به عهده همه استانهای مملکت واگذار شود . و همه امکانات انسانی و مادی در خدمت دفاع بوده است امروز در خدمت دفاع مرزی قرار گیرد . مساله حفاظت از مرزهای شرقی و شمالی و جنوبی مساله مهمی است که می بایست بر تقسیم کار استانی استعدادهای ملی جذب گردد ودر یک رقابت سالم ما بتوانیم مرزهای جمهوری اسلامی را حفاظت و پاسداری کنیم .  امروز نزدیکی دو قدرت بزرگ مسلط که متاسفانه با وقاحت هر چه تمامتر وحتی لجن مال کردن شعارهای دروغین حمایت از خلقها و آزادی بشر صورت می گیرد بیش از هر زمان دیگر به زیان ملتها و خصوصاً‌کشورهای جهان سوم و بویژه مستضعفین جوامع اسلامی تمام شده وتمام خواهد شد . تشکیل المپیک شرکتهای چند ملیتی باشرکت قهرمانان کشورهای مختلف با هزینه چند میلیارد دلاری با وجود فقر و بدبختی و قحطی و گرسنگی در آفریقا و شرق آسیا حکایت از آینده پرظلم و ستمی است که بر بشریت عصر حاضر روا می گردد .سکوت قدرتها و ابرقدرتها در مقابل جنایات صدامی خصوصاً استفاده از سلاحهای مرگبار شیمیائی علیه مسلمانان تراژدی تلخ ظلم و تباهی را به انسانهای حاضر و نسلهای فردا هشدار می دهد . جنایات اسرائیل بر علیه مجاهدین فی سبیل الله ونیروهای حزب الله ومسلمانان در لبنان و سکوت توطئه آمیز زان ارتجاعی مسلمان و عرب نشان میدهد که تنها راهی که برای نیروهای مسلمان و انقلابی میماند از خود گذشتن و بخدا پیوستن است . تا این اتحاد شوم ظالمان وستمگران را به رسوایی بکشاند شهادت پرافتخار حر عاملی حریت را به احرار جهان نشان میدهد . انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و امت حزب الله ایران چگونه میتواند در مقابل اینهمه ایثارها که به تبعیت از امام بزرگوار صورت می پذیرد ساکت باشد . زندگی حسینی حر عاملی وهمه مبارزین و مجاهدین مسلمان لبنان فریاد رسای عدالت و عدالتخواهی است. برماست که اینهمه ارزشها را گرامی بداریم . و بر وزارت خارجه است که با همه امکانات مملکت در کنار این عزیزان باشد.مانمی توانیم نزدیکی به قدرتهای سلطه گر را به مصلحت انقلاب جهانی اسلام بدانیم. به هر صورت تکلیف است که نگذاریم این خونها بی نام بماند و تنهابماند .
    اما استان فارس . استان  فارس بعداز انقلاب حدود حدود یازده استاندار و سرپرست را بخود دیده است . و نسبت به استانهای همجوار همچون کرمان و اصفهان به لحاظ طرحهای عمرانی و صنعتی و سرمایه گذاری زیربنای عقب مانده است من اینجا نمیخواهم علل وعوامل و دلایل این عقب ماندن استان فارس را ذکر نمایم . ولی حال که بناست استانداری برای این استان تعیین شود خوب است که برنامه های مسؤول جدید در هیات دولت بررسی شده وسپس انتخاب شود . تا انشاء الله امت حزب الله استان فارس هم بتوانند در سایه بازسازی اقتصادی مملکت سهم مناسب خویش را بدست آوردند.
    اما مردم محروم و مستضعف خرامه‌،‌سروستان کوار ،‌کوربال در طول جنگ در جبهه وپشت جبهه ایثارگریهای شایان توجهی را مبذول داشتند . اینجانب ایثارگریهای ایشان را تقدیر می نمایم و در مورد مسایل و مشکلات حوزه انتخابیه تذکراتی را به دستگاههای مربوطه میدهیم .
    1- احداث بیمارستان در شهر خرامه که مردم در اینمورد کمکهایی را خواهند کرد .
    2- کمک به آموزش و پرورش خرامه و سروستان کوار جهت رفع تنگناهای آموزشی و پرورشی و فضای آموزشی و امکانات لازم برای معلمین و محصلین .
    3- تاسیس دانشسرا در حوزه انتخابیه جهت تربیت کادر آموزشی آموزش و پرورش منطقه خرامه سروستان وکوار .
    4- رسیدگی به وضع سه رشته قنات سروستان دو رشته قنات خرامه ، کانال کشی جهت آبیاری رودخانه کر در کوربال و مطالعه سد رودخانه قره قاچ .
    5- با توجه به اینکه منطقه کوربال و خرامه یکی از قطبهای کشاورزی منطقه می باشد که سالانه دهها هزار تن برنج تولید مینماید به وزارت کشاورزی در مورد تشکیل سریع شرکت تعاونی برنج کاران کوربال را تذکر می دهیم .
    البته در مورد وزارت کشاورزی متاسفانه تغییرات یک شبه ای صورت گرفته که نمیدانم میتواند پاسخگوی نیازهای مردم و خودکفایی مملکت باشد یا نه ؟ که امیدوارن مسؤلینی که اینگونه برخوردها را مینمایند . فردا در پیشگاه خداوند و مردم سرافراز باشندو پاسخگوی تصمیمات خود باشند . واسلام علیکم ورحمه الله .
    نایب رئیس – متشکر . نفر بعدی را دعوت کنید .
    منشی – آقای رشیدیان بفرمایید.
    محمد رشیدیان – بسم الله الرحمن الرحیم . با عرض سلام به ساحت مقدس حضرت حجه بن الحسن ونایب برحقش امام امت وامت حزب الله و نمایندگان محترم و تبریک به مناسبت ولادت با سعادت منجی بشریت و رحمت عالمیان حضرت محمد صلی الله علیه وآله و سلم        ( صلوات نمایندگان ) و بمناسبت هفته وحدت مسلمین وحدت در زیر سایه اسلام و برائت از کفر جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار به فرمایش حضرت امام مگر تحقق دریانت جز اعلام محبت و وفاداری نسبت به حق و اظهار خشم و برائت نسبت به باطل است چرا که سنت پیامبر اکرم کهنه شدنی نیست ونه تنها اعلان برائت به ایام و مراسم حج منحصر نمیشود که باید مسلمانان فضای سراسر عالم را از محبت و عشق نسبت به ذات حق و نصرت و بغض عملی نسبت به دشمنان خدا لبریز کنند و بوسوسه خناسان و شبهات تردید آفرینان و متحجرین و منحرفین گوش فرا ندهند و لحظه ای از این آهنگ مقدس توحیدی جهانشمولی اسلام غفلت نکنند . شعارهای کوبنده انقلاب و فریا برائت از کفر و شرک آمریکا وشوروی یکی از عوامل وحدت است و برائت از استکبار و مشرکان از ارکان توحیداست .شعار مرگ بر آمریکا و شوروی و اسرائیل وصدام نه تنها یکی از عوامل وحدت بیش از یک میلیارد مسلم است بلکه عامل جرکت مستضعفان جهان است . خدا میفرماید : (( تبت یدا ابی لهب )) ودر جای دیگر درباره منافقان میفرماید ((    )) واز آین آیات فراوان است  . و شگفت است که کسی از نمایندگان پشت این تریبون که حاصل خونهایی است که آمریکا و شوروی و مزدوران او در این کشور اسلامی ریخته اند بیاید بگوید معنای نه شرقی و نه غربی این هست که بگوئیم . خدا و رسول خدا شعار میدهد مرگ بر کافران ومشرکان و لعنت بر ستمگران ((الا لعنه الله
علی القوم الظالمین)) مرگ برآمریکا و شوروی ، آمریکا و شوروی بزرگترین جنایتکار زمان نما هستند ( احسنت – احسنت ) اگر امت اسلامی از آغاز انقلاب تا به امروز روی مرگ برآمریکا ، مرگ برشوروی و مرگ برمنافقین تاکید داشته اند و خواهند داشت . بخاطر جنایتهای آنهاست .
    بعلاوه یک نکته دیگر مساله دیگر انقلاب سمبلیک یا طاغوت زدایی است وقتی انقلاب شد انقلاب سیاسی، اداری ، اقتصادی و فرهنگی و در درون انقلاب فرهنگی انقلاب سمبیلک یا طاغوت زدایی آثارطاغوت ، مجسمه ها ،‌مقبره شاه و تغییر اسامی خیابانها واماکن و مدارس و شهرها و هزاران اثر طاغوتی دیگر از بین می رود و دگرگون میشود . بهمین جهت نمیدانم این آقایی که صحبت فرمودندخودشان آن مقبره پهلوی را برای چه تخریب کردند؟ اگر قرار باشد که خیابانها به همان خیابان های پهلوی و خیابان رضاخان و لایتعهد باشد این چگونه است ؟           ( احسنت- احسنت ) .
    مساله دیگر مساله قطعنامه است و پذیرش قطعنامه از طرف جمهوری اسلامی با تمام قدرت از این قدرت از این قطعنامه دفاع کنند و ذره ای هم تخفیف ندهند کوچکترین تخفیف و خدشه به قطعنامه باعث میشود که آن دشمن تجری و جسارت بیشتر پیدا بکند  و این بازیها فقط بخاطر این است که جنایتکار از مجازات رهایی پیدا بکند و برملت عراق مسلط بشود و       تصفیه های خونین داخلی راه بیندازد .
    مساله دیگر مساله اوپک هست که اوپک اتحادیه ای است برای دفاع از قیمت گذاری نفت اینکه را به قیمت ارزان نفروشند بعضی از عوامل آن عمل آن مثل عربستان سعودی و کویت و امارات متاسفانه عوامل آمریکا وعوامل بیگانه و عراق در درون این اوپک هستند و بجای اینکه از قیمت بالای نفت دفاع بکنند همواره عواملی هستند که قیمت را می شکنند و با درود نفت اضافی به بازار  باعث میشود که اوپک همیشه با قیمتهای پائین نفت را بفروشد ئاین همان معناست که   می گویند: ((        )) عیناً براین کشورها تطبیق دارد.
    مساله دیگر مساله بازسازی است . مساله بازسازی مساله بسیار مهمی است اما این اقتصاد کلان و بازسازی کلان متاسفانه مساله اصلی که مساله بازسازی مناطق جنگی و استانهای زیرآتش ، کسانی که هشت سال تمام استانها و مناطقی که هشت سال تمام در مقابل دشمن ایستاده اند و مورد هجومهای دشمن بوده اند اینها دارد تقریباً فراموش میشود . و اسمی از آنها نیست . بازسازی صنعت بصورت کلان و محور بازسازی هم باید کشاورزی باشد در پیام اخیر حضرت امام کشاورزی را محور قرارداده اند . توصیه ودستور فرموده اند که از (( هرز رفت )) آبها جلوگیری بکنند . من معتقدم که هیات هفت نفره را باید تقویت کرد اشکالاتی که برسراه هیات هفت نفره واگذاری زمین وجود دارد باید از بین برود قوه قضائیه باید با هیات هفت نفره بیشتر همکاری داشته باشد مجلس باید قوانینی بیاورد که دست هیات هفت نفره و واگذاری زمین را و کشاورزی را باز بگذارد . ما یک ملتی هستیم  بالطبیعه و اصالتاً کشاورز ، سرزمین وسیعی که هر گوشه ای از آن با آب و هوای مخصوص بخودش میتواند نه تنها خوراک و غذای این کشور را تامین کند بلکه کشورهای همجوار را هم تامین بکند ومیدانیم که انقلاب مورد تهدید موادغذائی قرار می گیرد . بنابراین باید محور اصلی در بازسازی کشاورزی و دامداری باشد . خود بخود کشاورزی ، صنعت و راه و بهداشت و درمان و فرهنگ ومدارس و دانشگاه . و همه اینها رابه همراه می آورد و ترکیب جمعیت و تراکم جمعیت و آن ترافیک را هم در کشور از بین خواهد برد . بخاطر اینکه پراندگی بصورت منظم و طبیعی صورت خواهد گرفت .
    مساله دیگرمساله کشاورزی در خوزستان است ، با اینکه خوزستان یک سرزمین وسیع کشاورزی است . چهارفصل برای کشاورزی مناسب است . ومیتواند در جهار فصل محصول خوب بدهد و گندم ایران را تامین کند و بیش از نزدیک به یک سوم آب ایران در این سرزمین هموار و آماده و مستعد جاری است متاسفانه بازهم دراینجا مساله صنعت مطرح است . ما مخالف صنعت نیستیم . ما موافق صنعت هستیم منتها بشرطی که مساله اصلی که کشاورزی است در درجه اول رعایت بشود سرزمین بسیار پهناور و وسیعی که ماداریم ومیتواند به راحتی بدون هیچ دستکاری بهترین محصول رابدهد این را رها بکنیم و به دنبال این را رها بکنیم و به دنبال چیزهای دیگر برویم البته بازسازی صنایعی که در طول جنگ تخریب و منهدم وویران شده اند در خوزستان هم هست . آنها را هم سازمانهای مربوطه باید انجام بدهند.
    مساله دیگر مساله بیش از یک میلیون مهاجر جنگ تحمیلی است که اینها در بازسازی گویا اصلاً ‌فراموش شده اند . مردمی که روابط سیاسی ،‌اقتصادی ،‌ فرهنگی و اجتماعی شان را از دست داده اند واز هم گسسته است کسانی که در شهر خودشان در روستای خودشان بیش از 7-8-10 تا درآمد داشتند مردم روستای چوبدو ، اروند کنار و بهمنشیر اینها 7-8-10 نوع درآمد داشتند درآمد کشاورزی درآمدخرما درآمد صید ماهی درآمد دام وگاو و گوسفند . حتی از راه تجارت اینهاکار میکردند  الان ما آوردیم در شهرهای مختلف در یک اتاقها اینها را جا داده ایم واقعاُ جای ناراحتی است . گو اینکه ملت ایران همکاری کرد دولت و مجلس همکاری کرد ودر اینجا لازم است از برادر عزیز و بزرگوارمان جناب آقای سرحدی زاده که در زمان تصدی کوتاهش توانست بسیاری از مشکلات مهاجرین را تا آنجا که ممکن بود و بودجه مجلس رادر مجرای خودش برای بازسازی و خانه سازی و احداث بیش از دویست هزار خانه ساخته شده در سراسر کشور برای جنگ زدگان در مناطق جنگی و 21 هزار قطعه علیرغم همه محدودیت ها و فشارهای مالی که برملت ایران و بردولت بود ، توانستند این کارها رابکنند . ولی واقعاً اینها برای رفع نیازها ومشکلات مردمی که تمام هستی خودشانرا از دست دادند واز هستی ساقط شدندکافی نیست . مردمی که کشاورز بودند الان نخیلات آنها و نخلهای آنها از بین رفته ،‌ صدام که سمبل است و فرعون سمبل نابودی وانهدام نسل به حرث است همین عمل را انجام داده وما هم باید درست در مقابل نقطه مقابل طاغوت انجام بدهیم . یعنی حرث را و نسل را احیا کنیم . وروی نیروهای حزب الله ،‌جذب نیروها ،‌ پرورش نیروها کار بکنیم . برادران محترم نماینده ! نیاز به برنامه هست ،‌نیاز به طرح هست . من الان حدود هشت تا طرح دارم اما این طرحی است که نیاز به کمک داردنیاز به اصلاح دارد در مورد جذب نیروهای  حزب الله . در امور فنی ودر امور فرهنگی و درمسایل مختلف لازم است که دانشگاه را تقویت کنیم . لازم است که آموزش و پرورش را تقویت کنیم لازم است که معلمان محروم ومستضعف و پابرهنه را واقعاً تقویت بکنیم تا فرهنگ را تقویت نکنیم تا معلمین راتقویت نکنیم تا اساتید را تقویت نکینم تا امکانات وسیعی در اختیار آنها قرار ندهیم یعنی تا اینها را انجام ندهیم مدیر نخواهیم داشت ، مدیر متعهد نخواهیم داشت . مدیر مسلم نخواهیم داشت .مدیر دلسوز و کارشناس نخواهیم داشت . و همینجور روزمره گذراندن ما را بجائی نمی رساند . ماباید نمایندگان محترم ،ایام تعطیل را به فکر و تدبیر و برنامه بگذرانیم ( نایب رئیس – وقتتان تمام است) بنده هشت تا طرح دارم اگر موافقت فرمودید یکی پس از دیگری ارائه میدهم که بعضی از آنها بارمالی داردکه باید دولت بدهد یا ستادفرماندهی کل قوا بدهد در خصوص بسیجیها است . این بسیجیهای عاشقی که هشت سال زحمت کشیده اند . جانبازان انقلاب که الان همه هستی شان رااز دست داده اند خانواده شهدا اینها احتیاج به طرح و برنامه وسیع دارد نه برنامه های روزمره . نه برنامه های موقت نه برنامه های فصلی و دفعی یک برنامه منسجم وعمیق ….( نایب رئیس – آقای رشیدیان وقتتان تمام است ) چشم . بنابراین من پیشنهاد میکنم وزیر کشاورزی وزیر علوم و وزیر جهاد ووزرای مختلف اینها هر کدام برنامه های منسجم وعمیق خودشان را در بودجه سال 68 بگنجانند وبرنامه ریزی کنند.
    واز جناب آقای هاشمی رفسنجانی تقاضا می کننم که 10-15 روز به مردم روستاهای آبادان و خرمشهر اجازه بدهند که ادامه بدهند به برداشت محصول خرمای خودشان والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته .
    منشی – آقای صفایی بفرمائید .
    ذبیح الله صفایی – بسم الله الرحمن الرحیم . ملت ما از سال 1342 به بعد باتاسی به حضرت امام امت مبارزه با آمریکا را به عنوان یک اصل پذیرفته است . اصلی ترین شعار ملت ما در طول قبل و بعداز انقلاب اسلامی شعار مرگ برآمریکا بوده است . شعار مرگ برآمریکا درکنار نماز و عبادت نشانه کینه عمیق و دیرینه ملت ما با شیطان بزرگ است . فریاد مرگ بر آمریکا بدون شک برای مردم انقلابی ما عبادت تلقی میشود. مردم با تمام وجود احساس کرده اند که آمریکا دشمن اسلام وسملمین است و بفرموده حضرت امام امت آمریکا دشمن شماره یک مردم مرحوم ومستضعف جهان است . آمریکا شیطان بزرگ است . آمریکا طراح تمامی توطئه ها ،‌شرارتها و شیطنت هائی است که تاکنون برعلیه ملت ما وانقلاب واسلام ما طراحی شده است  و در آینده هم بلاتردید طراحی خواهد شد . جوهر و روح انقلاب ما ضدیت با آمریکاست . آمریکا هیچگاه به ما حسن نیت نشان نخواهد داد .
امریکا بداند که هرگز در بین ملت ما جای ندارد وملت ما با هیچ قیمتی وتحت هیچ شرایطی حاضر نیست با آمریکا کنار بیاید.آنانی که سعی دارند شعار مرگ برآمریکا را کمرنگ جلوه دهندوبابیان جملاتی قبح رابطهً باآمریکا رادرذهن ملی ما بشکنند وزمینه را برای محور شعار مرگ برآمریکا وسپس مبارزه باآمریکا رااز بین ببرند،از طرف ملت ما طرد خواهند شد، کشور ها و انقلاب هاو شخصیتها ئی که ابتداداعیهً یبارزه باآمریکا راداشته اندوبعداّ به دامن آمرکا غلطیده اند یکباره آمریکائی نشده اند.بلکه ذره ذره وبه تدریج از اصول واهدافشان کوتاه آمده اندوفریب کید ومکر شیطان راخورده اند.اگر خدای نکرده سیاسیون ما بخواهند ذره ای از اصول انقلاب عدول کنند که نخواهند کرد با حضرت امام امت وملت مبارزوفرزندان شهادت طلب وانقلابی ما طرف خواهند شد.ملت با کسانی که بخواهند مبارزهً ضد امریکائی راکمرنگ جلوه دهند برخورد خواهد کرد.ملت ما باید هشیار باشد که به بهانهً بازسازی وبه بهانهً سیاست درهای بازوبه بهانهً عدم انزوا آمریکا به کشور ما باز نگردد.نمایندگان حزب الله آیا هیچ فکر کرده اید که چرا امام امت دوراه را مقابل ما قرار داده اند؟چرا اسلام ناب محمدی رادر مقابل اسلام آمریکائی قرارداده اند؟امام امت در فرصت های گوناگون به بیان مشخصات اسلام ناب محمدی می پردازندوخشم وکینهً خودرانسبت به اسلام آمرکایی نشان میدهند.مبارزهً قاطع وبی رحمانه با اسلام آمریکائی والام رفاه وسرمایه که طی یکی دوسال اخیر بطور مداوم ومستمر از طرف حضرت امام امت بیان می شوددرراستای مبارزهً با آمریکاست.راه عملی مبارزهً باآمریکا پیاده کردن اسلام ناب محمدی است.تغییر ساختارهای اساسی کشور بر پایهً اسلام پابرهنگان وبرخورد انقلابی وویرانگرانه با ساختارهای سنتی که می توانند امیداسلام آمریکایی با شند تنها راه حفظ اصول انقلاب اسلامی است.آمریکا ازطریق سرمایه داری ورفاه باز خواهد گشت.تا زمانی که سرمایه داری در کشور ما در امنیت بسر ببرد تا زمانی که سرمایه داری همچنان درعمل رشد کند وریشه بدواند.وبه دنبال کسب قدرت سیاسی باشد تنها شعار بر علیه امریکا دادن کار مثبت وسازنده ای نیست.ذکر مشکلات جزئی وفقطعی وبزرگ جلوه دادن جزئیات انحراف از کاربزرگ واصلی یعنی بر خورد نکردن با اسلام آمریکایی ومظاهر اسلام آمریکایی است.وبطور قطع آمدن آمریکا بطور کامل را بدنبال خواهد داشت.قطع شریانهای سرمایه داری وازبین بردن زمینه های رشد ورفاه وسر مایه یعنی سد کردن راه آمریکا.بدون شک سرمایه داری با همهً مظاهرش رنگ ولعاب به ظاهر اسلامی دارد.به عنوان نمونه:برسی ومطالعه رشد بخش خدمات وتجارت وافزایش سرسام آورنقدینگی بخش خصوصی زنگ خطر ورودآمریکا رابه صدا درآورده است.من دراین رابطه مطالبی را نوشته بودم که چون چند دقیقه ازوقتم را به آقای اشرفی دادم ازذکر جزئیات خودداری می کنم.
    تدوین سیاست اقتصادی واجتماعی امکان پذیر نیست مگر در پیاده کردن اسلام ناب محمدی(ص).اگر اسلام ناب با همان ویژگیهاومشخصاتی که حضرت امام امت میفرماینددرجامعه پیاده نشود به هیچیک ازا هدا فمان نخواهیم رسید.ودر سیاستهای داخلی وخارجی نخواهیم توانست آنطور که مورد نظرامام وامت است عمل کنیم. (نایب رئیس یکدقیه دیگر وققت دارید.که سه دقیقه هم برای آقای اشرفی می ماند.)وبه وعده هایی که به مرردم خدا جودادهایم عمل نخواهد شد.فساداداری،رشوه،اختلاس،فحشاء،مواد مخدر،عمیق تر شدن فاصله های طبقاتی،مشکلات ودرهم ریختگی ها اقتصادی، مشکلات فرهنگی در اینجا به عنوان نمونه به مشکلات آموزش وپرورش بایداشاره کرد.مشکلات سیاسی وغیره…زائیدهً اسلام آمریکائی است.وبدون مبارزه با ریشهً مشکلات نم توان چاره ای برای مشکلات اندیشید.اقدامات مقطعی ومجزای از مشکلات ریشه ای حتی تسکین هم نمبدهد. اینجاست که نقش مجلس سوم مشخص می شود.نمایندگان محترم! حضرت امام امت در یکی ازپیام های اخیر شان فرمودند نجات اسلام از غربت نیاز به قربانی دارد.وامیدوارم که من یکی از قربانی های آن باشم.امروز اسلام قربانی می طلبد ما باید قربانی نظام اسلامی شویم بر علیه سرمایه داری بشویم.ابوذروار فریاد کنیم که امام نیزچنین کرده اند.باید سیستم اسلام محمدی(ص) راطراحی کنیم واساس سیسم اسلام آمریکایی رادرهم بریزیم من به مردم انقلابی اعلام می کنم که بایداز مجلی بخواهند که سیستم رااصلاح کنند به نمایندگانی که دردهای حضرت امام رادرک کرده اند به نمایندگانی که در لفظ عمل مدافع خط امام هستند اعلام می کنم وهشدار میدهم که موقعیت خودرادریابند.مجلس شورای اسلامی باید مسوًولیت خودرا به انجام برساند.اگر این مجلس نتواند حلال مشکلات کشوروانقلاب باشدونظرات حضرت امام راپیاده کند دیگر امیدی به مجالس طرحهای بعد نیست(نایب رئیس- وقتتان تمام است)واینکار شجاعت می طلبد. شجاعتی امام گونه به دور از ملاحظات سیاسی وملاحظات افرادواشخاص.یک تذکر کوتاه دارم اگر اجازه بفرمائید(نایب رئیس- وقت گرفته می شود.آنوقت ما حق نداریم که از سه دقیقه کمتر شد وقت بدهیم)به وزارت نفت درموردسوخت کشاورزی حوزهً انتخابیه ام اسدآباد برای تعمیرآن تذکر می دهم.
    به وزارت بازرگانی وسازمان غله هم تذکر میدهم که دراسرع وقت وضعیت نا بسامان نان منطقه را حل کنند.والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
    اشرفی اصفهانی- بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تبریک به محضر امام امت وامت انقلابی ونمایندگان عزیز به مناسبت سالروز ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام وششمین ستارهً درخشان امامت وولایت وبا تشکر از یرادر عزیزمان که سه دقیقه وقتشان را به من دادند.البته امروز بحمدالله جو مجلس ما یعنی همیشه جو اینچنین بوده.امروز به دنبال صحبت هایی که درجلسهً قبل شد ضد آمریکایی را به خودش گرفت وپاسخ مرگ برآمریکای همیشگی ما دراین کشور طنین اندازاست وهمانگونه که نمایندگان عزیز درنطق های قبل ازدستورشان امروز مطالبی را دراین رابطه بیان فرمودند.امام عزیزوبزرگوارمان همواره فرموده اند( آمریکا شیطان بزرگ است وتمام مصیبت های ما از ناحیهً آمریکاست)).آیت الله العظمی منتظری فرموده اند که: ((همیشه فریاد مرگ بر آمریکارا سردهیدوفراموش نکنید مرگ برآمریکا را،این ابرجنایتکاری که همهً فتنه ها یی که دردنیا بپاخاسته می شود از ناحیهً آمریکا ست)).ما این جماه ای که من دراینجا لازم است عرض کنم مطلبی است که مربوط به استان باختران می شودوتغییر نام از کرمانشاه به باختران است.من لازم نمی دیدم این مساًله پشت تریبون مطرح بشود اما مرا مجبور کردند که مساًله رامطرح کنم.جهت اطلاع امت انقلابی مخصوصاّنمایندگان دورهً سوم همانگونه که امام عزیزمان فرمودند.طاغوتزدائی باید پس از انقلاب انجام شودوامام درارتباط با مساًله شاه وکلمهً شاهنشاهی فرمودند من از شاه وشاهنشاهی بسیار تنفر دارم واین کلمه باید از تاریخ محو شود.وبه دنبال آن مساًله تغییر نام خیابانها،میادین، بیمارستانها وبسیاری از شهر ها از جمله بندر پهلوی به بندر انزلی، شاهی به قائمشهروهمابون شهر به خمینی شهر،نام باختران که قبلا کرمانشاه بود مردم درراهپیمائی هاوتظاهراتشان که همواره مرگ بر شاه سر میدادند مدتی نام این شهر به عنوان((قهرمان شهر))وبعد((ایمان شهر)) نام گرفت که متاًسفانه این دونام درآنجا جای نگرفت.تا اینکه درزمان حبات شهید محراب درسال60 این مساًله مطرح شد که باید نام این شهر مشخص بشود چیست ونام های متعددی در شورای (نایب رئیس- وقتتان تمام است) نهاد های انقلاب اسلامی مطرح شد درآن جلسهً شورای نهاد های انقلابی که خود ایشان هم تشریف داشتند.نام های گوناگونی مطرح شد وبعد به هیاًت دولت مساًله توسط وزیر کشورزمان جناب آقای ناطق نورسی منتقل شدودرآن زمان به اتفاق آراء هیاًت دولت تصویب کردند با نظر موافق ریاست محترم جمهوری جناب آقای خامنه ای که نام این استان به عنوان استان باختران معرفی بشودوتصویب بشودواین موضوع تصویب شدوایشان مراتب تشکرشان را در یکی از خطبه های نمازجمعه که من به عرصتان میرسانم(نایب رئیس-وقتتان تمام است) یکدقیقه خواهش می کنم اجازه بفرمائید.من خدمتتان می خوانم این عین سخنان شهید محراب هست که در نماز جمعهً باختران مطرح فرمودند.یک تشکر ازرئیس جمهور مکتبی وعزیزماومنتخب ما ملت ونخست وزیر محبوب ووزیر کشور که طی خواستهای اینجانب وخواستهای خانواده های شهدا،که کراراّخواستیم به اینکه نام این شهر واستان تغییر پیدا کند ودیگر اثری از شاه دراین منطقه نباشد.ضمن تشکر ازرئیس جمهور ورئیس مجلس ونخست وزیرووزیرکشور((دامه تاًییداتهم)) این است که موافقت نام استان،استان باختران باشد وبهترین نامی بود که برای این منطقه با تکبیر نماز گزاران انتخاب شد.الان بعد از هشت سال از این واقعه ما بیائیم پشت تریبون مطرح بکنیم یک مساًله ای که الان برای ما مساًله درست می کند.عواملی خدای نکرده پشت پرده باشند بخواهند مساًله سیاسی درست بکنند والان امام جمعهً محترم،نمایندهً حضرت امام دیروز سخت ناراحت ازاین مساًله بودند که برای ما مساًله درست می
شود افرادی که خدای نکرده مریض
هستند و مساًله شاه و…(نایب رئیس- وقتتان تمام است)..ورادیو منافق ورادیو صدام هم همیشه می گوید مردم کرمانشاه و کرمانشاه…من با توجه به این مساًله مهم و حیاتی که دراستان ما وجود داردوامنیت استان به عهدهً من هست من یه عنوان رئیس کمیسیون داخلی ومسائلی که می دانیم دنبال این مسائل ممکن است پیش بیاید این است که من تقاضامند هستم که برادرهای عزیز نسبت به مسائلی که پشت تریبون مطرح می کنند یک مقداری با مطا لعه ودقت با شد که خدای نکرده تالی فاسدبوجود نیاوردو مساًله ای درمنطقه بوجود نیاورد.اگر مساًله ای هست قبلا با مسوًولین استان،نمایندگان مطرح کنند اگر به توافق رسیدند مسوًولین،نمایندگان ملت انقلابی ایران،ملت باختران که همه شان خواهان این جهت بودند آنوقت بیایند مساًله ای را پشت تریبون مطرح کنند (نایب رئیس- وقتتان آی اشرفی تمام است.) با تشکر ازجناب حاج آقای کروبی خیلی معذرت می خواهم.
    3- بیانات آقای کروبی ((نایب رئیس )) بمناسبت هفته وحدت
    نایب رئیس- متشکرم.آغز هفته وحدت ومیلاد مسعودوپربرکت منجی عالم بشریت حضرت ختمی مرتبت پیامبر عالیقدر اسلام ومیلاد مسعود امام ششم امام صادق علیهم السلام را به عموم مسلمین جهان تبریک عرض کنیم. امیدواریم که در پرتو تعالیم حیات بخش اسلام،مسلمین با وحدت وباانسجام وبا اخلاق اسلامی بتوانند به اهداف مقدس شان نائل شوند وسرزمین های اسلامی از لوث دشمنان اسلام پاک بشود. سلطهً بیگانه درسرزمین های اسلامی وجودنداشته باشد وبا منطق وحی وحکومت اسلامی درسراسر جهان اسلام،مسلمین به حقوق از دست رفته شان دست بیابند.
    متاًسفانه با توطئه های دشمنان اسلام با شیطنت های دشمنان،باآگاهی دشمنان وبا نا آگاهی عده ای ازدوستان،تفرقه وتشتی بین مسلمانها بوجود آمده ودشمنان توانستند ازاین تشتت استفاده کنند.فراموشمان نمی شود که آغاز نهضت حضرت امام سال42بود که دریک سخنرانی صحبت می فرمودند((مسائلی درجهان اسلام وبعضی کشور ها بود موضوع تشیع وتسنن،عده ای دامن میزدند برای تشتت وتفرقه)) امام فرمودند(اینهایی که بحث شیعه وسنی می کنند که بسیاری از آنها نه دلشان برای شیعه می سوزد ونه برای سنی ونه برای تشیع ونه برای تسنن بلکه برای تفرقه وتشتت ورسیدن به اهداف شوم شان کار می کنند)).باکمال تاًسف این توطئه ها واین شیطنت ها وجود داشت وموًثر هم بودونتایج شوم وتلخ آنرا هم مسلمین وجهان اسلام مشاهده کرده.
    باپیروزی انقلاب اسلامی حرکتی وسیع وگسترده برای وحدت مسلمین شروع شد.امام عزیزمان در پیامها یشان در فرامینش در دستور های فقهی وفتواهایش به حجاج وغیر حجاج توجه خاصی داشتند که وحدتی بین مسلمین بوجودبیاورند.تا به آن اهداف مقدس شان برسند وبه خصوص با پیشنهادآیت الله العظمی منتظری موضوع((هفته وحدت))واز آن سالی که این برنامه شروع شده درسراسر جهان اسلام،بسیار مفید وموًثر بوده. گامهای موًثری وبزرگی وبلندی در پیشبرد((وحدت))الحمد لله برداشته شده.
    جمهوری اسلامی پیشگام وپسشقدم برای حرکت مقدس بوده با تشکیل سمینار ها،کنفرانس ها،پیامها،دعوتها به مسلمین جهان وبا عملی که در جمهوری اسلامی نشان داده که درتمام زمینه ها بین تشیع وتسنن الحمد لله وحدت وجود داردودرهمه صحنه ها در جبهه در مجلس در نهاد های انقلابی در کارهای اجرائی همه کنار هم حضورداشتند.این حرکت مقدس راآغاز کرده وشروع کرده وبا اینکه دشمنان شیطنت می کنند ومتاًسفانه حرکت ها منفی هم در جهان اسلام هست.درعین حال موًثر ومفید بوده.امیدواریم که بتوانیم در این حرکت مقدس موفق وپیروز بشویم وان شاءالله یک روزی را شاهد باشیم که مسلمانها همه زیر پرچم اسلام در صفی واحدوفشرده در مقابل دشمنان اسلام بایستند وسرزمین های اسلامی را ازوجود دشمنان اسلام پاک کنند وآن آرمانها واهداف اسلامی شان را ان شاءالله تحقق ببخشند.وماازرهبرانمان ازامام بزرگوارو عظیم الشاًنمان واز آیت الله العظمی منتظری که این هفته را دستورش را دادندو بسیار هم موًثر بود،صمیمانه تشکر می کنیم ومجدداّ میلاد مسعود پیغمبر را به همه مسلمین تبریک وشادباش عرض نمائیم
    4- تذکر نمایندگان مجلس به مسوًولین اجرائی کشور به وسیله آقای نایب رئیس
    نایب رئیس- تذکرات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به مسوًولین اجرائی کشور.
    آقای یونس محمدی نماینده خرمشهر به نخست وزیر درمورد ریدگی به مشکلات مها جرین جنگ تحمیلی ساکن خوابگاه توحید شیراز.
    آقای سیدرضا اکرمی واصغر نوروزی نمایندگان سمنان ودماوند به صدا وسیما درمورد نصب دکل تلویزیونی درروستا های فیروزکوه وروساتاهای شمالی سمنان.
    آقای احمد همتی نماینده مشکین شهر به وزارت نفت درمورد سوخت رسانی برای مردم وکشاورزان منطقه مشکین شهر.
    آقای روحانی نیا ماینده سپیدان به وزارت کشوردرمورد تعیین تکلیف شوراهای روستائی وتسریع درکار تاًسیس بخشداریها.
    آقای امام موسوی نماینده شوشتر به وزارت کشور درمورد رسیدگی به وضعیت کمیته انقلاب اسلامی شوشتر.به وزارت بهداشت درمورد رسیدگی به وضعیت بهداشت ودرمان شوشتر.به وزارت دفع درمورد رسیدگی به نحوهً رفتار سازمان اتکا با مردم بومی وبه شورایعا لی قضائی درمورد رسیدگی به وضع داد سرای انقلاب اسلامی شوشتر.
    آقای محمودیان نامینده بویراحمد به وزارت راه وترایری ووزارت نیرودرمورداسترداد بودجه تخصیصی پروژه های عمرانی منطقه بویراحمد واستقلال اداره آب استان کهکیلویه وبویراحمد.
    آقای توحیدی نماینده بروجن ولردگان به وزارت بهداشت درمورد احداث بیمارستان درلردگان.به وزارت دادگستری درمورد تعیین مسوًول برای دادگاه لردگان.
        آقای اربابی فرد نمایندهً رامیان وآزادشهر به وزارت آموزش وپرورش درموردرسیدگی به مدیریت آموزش وپرورش رامیان.
    آقای کبیری نماینده مرودشت به وزارت بهداشت ودرمان درمورد رسیدگی به وضعیت بیمارستان شهید مطهدی مرودشت،توجه جدی به وضعیت بهداشت ودرمان منطقه.
    آقای سید مصطفی ذوالقدر نمایندهً میناب به اداره شیلات درمورد فراهم نمودن امکانات برای صیادان جا سک وکلاهی.
    آقای عبدالرسول موسوی نماینده ممسنی به نخست وزیر ووزیر کشاورزی درمورد تسریع درکمک رسانی ووام به کشاورزان توابع ممسنی خسارت دیده دراثر سیل تگرگ.
    آقای دکتر ضیاءپور نماینده گنبد به وزارت بهداشت ودرمان درمورد دارودرگنبد تذکر داده اند.
    5- تصویب کلیات لایحه استخدام حداکثر 1500 نفردروزارت امور اقتصادی ودارائی وگمرک ایران
    نایب رئیس- دستور را شروع کنید.
    منشی- اولین دستور لایحه استخدام حداکثر یک هزار وپانصد نفر دروزارت امور اقتصادی ودارائی وگمرک ایران مخبر کمیسیون امور اداری واستخدامی تشریف بیاورند.
    رحمت الله رحمتی (مخبرکمیسیون)- سلام علیکم ورحمه الله.بسم الله الرحمن الرحیم. شمارهً ترتیب چاپ لایحه ای که دردست برسی است 155 است وشمارهً سابقهً آن31 0
    گزارش از کمیسیون امور اداری واستخدامی به مجلس شورای اسلامی لایحهً استخدام حداکثر هزار وپانصد نفر در وزارت امور اقتصادی ودارائی وگمرک ایران که طی شماره چاپی 31 به کمیسیون امور اداری واستخدامی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بوددرجلسات مورخ14/4/67، 21/4/67 و5/7/67 با حضور مسوًولین ذیربط مورد بحث وبررسی قرار گرفت وعیناّ بتصویب رسید واینک گزارش شور اول آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.
        رئیس کمیسیون اموراداری واستخدامی –علی محمد غریبانی
    یک توضیح مختصر قبل ازورود به لایحه اینکه این هزاروپانصد نفری که تقاضای استخدامشان ازمجلس شده نهصد نفر آن برای بخش دارائی هست وقسمت های ممیزه وکمک مویز مالیاتی وششصد نفرآن برای گمرکات.
    من نکتهً بسیار مهمی را که لازم می دانم اول عرض بکنم وتوجه مجلس محترم را به این نکته جلب کنم این هست این کمیسیونی که به عنوان کمیسیون اصلی انتخاب شده درحالی این لایحه را تصویب کرده که خودش
این کمیسیون مستمراّدر طول این چندروزهً مجلس حداقل این دورهً دوم واین دوره ای که بنده درخدمت دوستان بودم وبه یاددارم(نایب رئیس- آقایان بفرمائید بنشینید) همیشه مدافع تعدیل نیروی انسانی بوده است دردوره اول هم وقتی که کمیسیون کار وامور اداری واستخدامی یکجا بود ما چند لایحه به مجلس آوردیم به صحن مجلس آوردیم که همهً این لوایح حاکی از تعدیل نیروی انسانی بودوجمع وجورکردن دستگاههای اداری وتقریباّ یکنوع مبارزه باگستردگی وبی رویه پیش رفتن تشکیلات اداری را همیشه مدافع آن ما بودیم.
    اما دقیقاّ این مطلب را عکس آن می دانیم اینجا استخدام این هزار وپانصد نفررابرای وزارت دارائی در حقیقت یکنوع سرمایه گذاری می دانیم واین سوًال هست که آیا مجلس محترم بااین سرمایه گذاری موافق هست یا خیر؟یک سرمایه گذاری که هزینه کردن یک مبلغ بسیار مختصری می تواند صدبرابردرآمدداشته باشد.آقایان می دانند وهمه هم در نطق های قبل از دستورودرمصاحبه هابارها گفته اند که یکی از بخش های درآمدی ما یکی از جا هایی که باید به عنوان منبع درآمد روی آن سرمایه گذاری کنیم،مساًله مالیاتها هست.دررابطه با مالیاتها هم باید به چند نکته واقعاّ توجه داشت:
    یکی اتخاذ روشهای جدید هست یعنی اگر واقعاّ وزارت دارائی بتواند روشهای جدید وسالمی را برای کسب درآمد اتخاذ بکند این می تواند به بالا بردن درآمد کشور از طریق غیر نفتی کمک کرده باشد.
    ازطرف دیگر مساًله رعایت عدالت اجتماعی درجامعه هست اگر نیروی لازم برای تشخیص مالیات ومیزان مالیاتی که افراد باید بپردازند این نیرو به اندازه نیروی ما هر وکافی نباشد این منجر به این خواهد شد که یک نارضا یتی عمومی درجامعه ایجاد خواهدشد هم احتمالا ظلم خواهد شد به بعضی ازافراد کم درآمد وهم عرض شود که ظلم شده به درآمد ملی کشورولی اگرمانیروی ماهر به اندازهً کافی داشته باشیم که بتوانند خوب تشخیص دهند خوب وقت بگذارند واینکه چه کسی چه اندازه باید مالیات واقعاّبپردازد این راخوب تمیز بدهند این می تواند علاوه براینکه درآمدمملکت را بالا ببرددراجرای عدالت اجتماعی هم نقش بسیار موًثری داشته باشد شاید این گفتنش لازم نباشد ولی من برای اینکه موضوع بیشتر روشن بشود به عنوان مثال عرض می کنم خود من دریکی از استانهای کشور(البته این حرف مال سه سال قبل است)من بررسی مردم درآمدهای مالیاتی یک استان را دیدم با وجوداینکه این استان،یک استان بسیار اقتصادی وپراشتغال وپردرآمدی بود متاًسفانه میزان دریافت مالیات از بخش دولتی یعنی میزان مالیاتی که از کارمندان دولت دریافت شده بود یک چیزی حدودسه برابر مالیاتی بود که ازمشاغل آزاد دریافت شده بودوحال آنکه آن استان خصوصاّ مرکزآن استان،عرض شود که بازار بسیا غنی دارد وبخش آزادآن،بخش خصوصی اش ازدرآمدهای بسیار خوبی برخوداربوده یکی از علت های این تبعیض وعدم رعایت عدالت درگرفتن مالیات بخاطر این هست که وزارت دارائی آن نیروی کافی ولازمی که باید صرف تمیز مالیات بکند اینرا واقعاّ نداشته کل نیروی انسانی وزارت دارائی حدودده هزار نفر هست که این رااگر ما بخواهیم با کشور هایی مثل ژاپن که حدود چهل هزار نفر کارمند وزارت دارائیش داردوآلمان که صدوپنج هزار نفر کارمند دارد این قابل مقایسه اصلا نیست وبا توجه به اینکه سیاستهای دولت درجهت رشد درآمد های مالیاتی بوده خودآقایان هم مستحضر هستند درطولاین چند سال بودجه بندی که انجام گرفت روی این مساًله بسیار تاًکید می شد وهمین موضوع باعث شده که حجم پرونده های مالیاتی به شدت با لا رفته در مقابل این حجمپرونده ها که بالا رفته نه اینکه به تعداد نیروی انسانی وزارت دارائی چیزی اضافه نشده بلکه درطول این چند سال بعد از انقلاب طبق آماری که به ماداده اند2813 نفر تازه از تعداد کل کار کنان وزارت دارائی کم شده است این مطلب را من تکرار میکنم وتقاضا میکنم که مجلس محترم به آن عنایت داشته باشد باتوجه به سیا ستهای دولت نه تنها هیچ تعدادی به کارکنان وزارت دارائی در طول این چند سال بعدازانقلاب اضافه نشده بلکه نزدیک به3000 نفر کم شده است واین خودش یک ((پارامتر‍‍‍   بسیار مهمی است دربرخورد ما بااین لایحه ویک آمار دیگری که من دارم این است (این نکته هم خیلی قابل دقت است) که ارگ ما 1500 ساعت کار مفید برای یک کارمند حساب بکنیم یک کارمنددر شرکتهای دولتی باید کلا500تا پرونده را درطول این مدت بررسی کند یعنی تقریباّاگر 1500ساعت را به این500پرونده تقسیم کنیم یک کامند برای هر پروندهً یک شرکت فقط 3ساعت وقت داردواین بدیهی است که هرگز نمی تواند با دقت لازم پرونده رابررسی کند واین در بخشهای دیگردرسایر منبع به1200 پرونده می رسد یعنی یک کامندی که می خواهد وضعیتمالیتی یک پرونده را تمیز بدهد هر پرونده یک چیزی کمتر از حدود یکساعت وقت صرف بکند واین نشان میدهد که واقعاّ نمی تونددرجهت رعایت عدالت قدمی برداشته باشد این توضیح را که مربوط به وزارت دارائی بود من کافی میدانم وبعداز صحبتهای موافق ومخالف اگر بحث دیگری بود عرض خواهم کرد
    دررابطه با گمرکات هم به چند نکته اشاره میکنم:الان نمایندگان قطعاّ مراجعتی دارند که از معطلی های مسافرین در مبادی ورودی که می خواهند از کشور خارج ویا وارد بشوند یامتاًسفانه بعضی از مسایل آنجا گاهگاهی پیش می آید که نگرانی ونارضایتی مسافرین را به دنبال داشته است گرچه میزان ارزی ما ومیزان وارداتمان از نظر کیفیت کمتر شده ولی از نظر کمی وتعداد،بعدازانقلاب مخصوصاّ درچند ساله اخیر واردات ما بیشتر شده واگر از نظر کمی زیاد بشود معنی اش این است که باید نیروی انسانی زیادترووقت زیادتری صرف کرد گرچه قلم کالا کوچک باشد وبهر حال چون متعدد هست ومربوط به تعداد زیادی،وقت زیادی را صرف خودش خواهد کرد وقتی که درمورد نارضایتی مسافرین بامسوًولین محترم گمرک صحبت میشود آنها حرفشان این است که در طول این مدت جابه جائی داشتیم اخراجها،انفصالها،بازخرید هائی داشتیم ویک مقدار ازاین نارضایتی ها بر می گردد به همان تعداد کم نفرات که منجر به این نارضایتی ها میشود ویکی دیگر اینکه ما نمی توانیم در تعویض اینها اقدام بکنیم وبازاین راعرض بکنم که گمرکات نیز بعد از اقلاب نه تنها نیروی جدیدی نداشتند بلکه ازآغاز پیروزی انقلاب تا کنون آنها نیز حدود2050 نفر کاهش نیرو داشته اند وما از این2050 نفر کاهش نیرو فقط به اینها مجوز افزایش600 نفررا دادیم (در مقابل آن2050 نفر،600 نفر)آنهم کمیسیون یک برخوردی کرده که عبارت است از نظارت مستمر کمیسیون اداری واستخدامی با درنظر گرفتن آثار ونتایج استخدام،که اینکار انجام بگیرد یعنی گمرکات حدود یکسوم نیرووپرسنل خودش را از دست داده، ومطلب آخر این است که اگر دروزارت امور اقتصادی ودارائی پستهائی بلا تصدی را چه دربخش ممیزین مالیاتی وچه دربخش گمرکات بخواهیم حساب بکنیم،تعداد نیروئی که نیاز دارند چیزی نزدیک به دوبرابر تعدادی است که تقاضا کرده اندآنچه کهپست سازمانی دروزارت دارائی هست یعنی نیاز وزارت دارائی1274 نفر برای پستهای بلا تصدی است که امیدواریم ان شاءالله بعد از بحثها وبررسی وبرخورد مثبت مجلس،این نیرو تاًمین بشود وهمین طوری که اول جلسه خدمت خواهران وبرادران محترم نماینده عرض کردم این را درحقیقت ما یکنوع استخدام ویکنوع گسترده کردن تشکیلات اداری حساب نکنیم،بلکه این را یکنوع سرمایه گذاری حساب کنیم که می تواند به ازاء یک هزینه کم،درآمد سرشاری را ان شاءالله روانه خزانه مملکت بکند واسلام علیکم ورحمه الله.
    منشی- آقای موحدی ساوجی مخالف:
    موحدی ساوجی- بسم الله الرحمن الرحیم. دررابطهً باگمرکات واجازهً استخدام این تعداد از کارکنان جدید که خواسته اند من لازم است عرض کنم که اگر هروزارتخانه ای بخواهد نیروی متخصصی را استخدام کند هیچ منعی ندارد اگر چنانچه لیسانسیه باشد یا فوق دیپلم باشد،منعی ندارد برای استخدام،میماند نیروهایی که فرض کنید که زیر دیپلم هستند یا دیپلم هستند به عنوان کامند های جزءیا به عنوان مستخدم،نگهبان وامثال اینها می خواهند که استخدام بکنند اگر چنانچه وزارت اقتصادودارائی حتی دیپلمه ها را بخواهد دوره ای بدهد مثلا بعد ازاین که گزینش می کند 1000 تا2000 تارادوسال دوره،به اینها آموزش بدهد وبعد اینها حکم فوقدیپلم را خواهند داشت نظیر تکنیسین ها،ومنعی هم برا ین جوراستخدامها هم ندارد.بنابراین ما نمیدانیم که دلایل محکم وقوی که برای لزوم وضرورت این استخدام آقایان می خواهند بیان بکنند،چه دلایلی وچه براهین قوی وروشنی دارند؟ ما از یکطرف ملاحظه می کنیم که در کشور دستگاههای اجرائی ما از لحاظ نیروی انسانی کمبودندارد حالا ممکن است نیروی انسانی کیفی کم داشته باشیم که نیروی انسانی کیفی یعنی متخصص اگر بخواهد دستگاههای ما بگیرد هیچ منعی ندارد،ولی توری نیروی انسانی که کیقیت ندارد،درکشور ما درحد زیاد هست وتورم
کارمند وزیادی نیرو بیداد می کند.
    البته گمرکات مملکت واقعاّبه نظر مانیاز به اصلاحات داردواز لحاظقوانین ومقررات بایستی که دولت قوانینی بیاورد ومقررات گذشته رایک باز نگری بکند،تجدید نظر بکند به این که همان قوانین گذشته باشد وبعد هم آن افرادی را که خدمتگزار ارند،مخلصند،مصالح مناقع وحقوق دولت را درنظر می گیرندافرادی که درواقع حاضرنیستند تحت هیچ شرایطی با اعمال نفوذ یاباپارتی بازی یا فرض منید که رشوه وامثال اینها از حقوق دولت دسا بردارندوحقوق دولت رانادیده بگیرند این گونه افراد را مورد توجه بیشتر قرار دهد همین الان هم مادرگمرک داریم ازاین قبیل افراد ولی اگر افرادی باشند نامطلوب وعناصر ناصالح با کنار گذاشتن آنها ماردرست نمیشود،باید یک مقدار آکوزش باشد،تربیت باشد،بعد هم نظارت دقیق باشد والا اگر شما بیائی1000تا2000تانیروی جدید هم استخدام بکنی،الان که 10سال هم ازانقلاب گذشته از کجااطمینان داری که همین نیروهائی که جدیدندوبرای آنجا استخدام می کنی این ها باز هم ازلحاظ رفتار وعمل دچار لغزش نشوند انحراف نشوند؟فرض کنیدواقعاّ بشود این نیروهای جدید را تاًمین کرد،آن وقت خانه می خواهد،زندگی می خواهد،باید زندگی اش تاًمین بشود.اگر چنانچه زندگی این فرد تاًمین نشود کارمند دولت،که زندگی اش تاًمین نمیشود یا ناچار است برود سراغ کاردوم، یک کار بیرون وکار آزاد پیدا کند که یک جوری زندگی اش را تاًمین بکند ویا این که اگر در جاهائی مثل ادارهً دارائی ممیز باشد یاارزیاب گمرک باشد ویادرجاهای دیگر کار عمده ای دردستش باشد که درارتباط با مسائل مالی است،دادن امتیاز است اگر این جور جا ها باشد کارمندی که درآمد کمی دارد،حقوق اندکی دارد،از یکطرف زندگی اش را نمی تواند تاًمین بکند مگر اینکه واقعاّاین آدم سلمان فارسی باشد ویایک لقمه نان وبعدهم آب نمک.بخواهد زندگی کند عین علی بن ابیطالب والا…(یکی ازنمایندگان-شما در موضوع صحبت نمی کنید)شما خواهش میکنم که گوش بده متوجه میشوی در موضوع است.این است که دراینجا باید توجه به این نکته بشود ممکن است آقایان بگویند آقا ما میخواهیم نیروی جدید تازه نفس وحزب اللهی انقلابی آن چنانی را ببریم توی این دستگاه ویک خون جدیدی دررگهای گمرکات جاری کنیم!من عرضم این است که اگر یک فردی گرفتار باشد،مضطرباشد.بیچاره باشد ومشکلات کمر شکن زندگی به اوفشار بیاورد این آدم مگر واقعاّ یوسف پیغمبر باشد والا مگر میشودوسوسه های شیطانی بعد هم نیاز های زندگی وبعد هم می بیند که هر روز میلیونها وصدها میلیون سرمایه دارد از کنارش می گذرد این آدم مثلا بخواهد گذشت بکند!مگر واقعاّ خیلی آدم ایثار گر واز خود گذشته وصابرباشد درزندگی اش که همه مشکلات رابخواهد تحمل کند.این جا است که ما اگر بخواهیم بامفاسد،با اشکالات،باضعفها،با نقصها مبارزه کنیم ریشه ای بامسائل برخورد کنیم نه اینکه بیائیم فکر کنیم که بردن یک چند صد تا نیرودریک دستگاهی،دریک سازمانی آن سازمان مساًله اش حل میشود مشکلش برطرف میشود وباز من دراینجا نکته دیگری را که لازم میدانم عرض کنم انصافاّ گمرکات کشور با گذشت نزدیک ده سال ازانقلاب هنوز خودش را نتوانسته باانقلاب وباوضعیت کنونیکشوروباارزشهای اقلاب تطبیق بدهدوشما اگر بروید ملاحظه کنید ومشاهده منید خواهید دید که دراکثر گمرکات اشکالات ومشکل تراشی وفساد مالی وفساد اداری وامثال اینها مشاهده میشودواین نیست مگراینکه باید وزارت امور اقتصادی ودارائی هم برای مساًله مالیات وهم برای مساًله گمرکات(که گمرکات از مساًله مالیات هم مهمتر است)وسازمان گمرکات یک برنامه دقیق وحساب شده ای باشد، تشویق باشد،تنبیه باشد،مراقبت ونظارت وکنترل دقیق باشد.
    ما اخیراّ به بندر عباس یک سفر 24 ساعته ای داشتیم ودیداری از بعضی از کارخانه ها ودستگاههای مربوطه به شیلات کردیم. ملا حظه شد که برادران وزارت جهاد سازندگی برای اینکه یک تحول جدیدی،یک حرکت جدیدوفعالیت جدیدی ایجاد بکنند آمده اند مثلا گفته اند با شمای کارگر،شمای کارمندی که دارای در شیلات کار میکنی تا این مقدار اگر کنسرو تولید کردی معادل حقوق مزایای ما ها نه ات بگیر ازاین مقدار اگر بیشتر شد در مقابل هر قوطی کمپوت یاکنسرو یک تومان به حقوق ویا دریافتی کل تان اضافه میشود همین مساًله موجب میشود که حتی جمعه ها هم بیایند کاربکنند،2ساعت بیشتر ازوقت مقررکار بکنند برای اینکه تولید را بیشتر بکند کارش را بیشتر بکند.
    درارتباط باکل کشور من معتقدم به کارکنان دولت کمک بشود که دربرابر کار بیشتر،تلاش،بیشتر،بازدهی بیشتر ما به اوبهای بیشتر بدهیم،حقوق ودریافتی بیشتری را تخصیص بدهیم تا هم به مملکت کمکی شده باشد وهم ازافراد کار بکشیم والا شما مرتب بخواهید باددستگاه اداری مملکت را بیشتر بکنیدونیروهایش را بیشتر بکنید،بازدهی ونتیجه مطلدبی برای شما نخواهد داشت والسلام علیکم ورحمه الله.
    منشی- آقای ذوالقدر موافق هستند،بفرمائید:
    مصطفی ذوالقدر- بسم الله الرحمن الرحیم.شکی نیست که گمرکات نقش بسیار همهمی درزندگی مردم ومملکت داردءمثلا اگر کالائی وارد مملکت نشود یادیر از گمرک ترخیص شود سبب گرانی،سبب احتکار،سبب فساد کالا،سبب کمبود کالا درمملکت میشود پس این لایحه به نظر من بسیار خوب است که به وزارت امور اقتصادی ودارائی اجازه داده میشود1500 نفر استخدام کند ودرمیسیون امور استخدامی واموراقتصادی ودارائی هم تصویب شده وبه اتفاق دارد.
    اولا برادران وخواهران عزیز نماینده اگر به جنوب تشریف برده اند دیده اند که الان ما آنجا ده ها کمرک تعطیل داریم یعنی دربندرعباس،در بوشهر،دفاتر گمرکی تعطیل است وقتی هم به آقایان مراجعه میشود میفرمایند که ما ارزیاب نداریم که ان شاءالله وقتی این لایحه تصویب بشود دیگر نمی توانند بگویند که ما پرسنل وارزیاب نداریم واین دفاتر منافع زیادی برای مملکت دارد:
1-    یک دفتر گمرکی اقلا ماهی500 هزار تومان،یک میلیون تومان درآمد برای دولت دارد ودوتاارزیاب می توانند ماهی یک میلیون تومان درآمد برای دولت بدست بیاورند بعد جلو قاچاق را می گیرد.شما می بینید که ما چقدر مرز دریائی داریم.کی جلو این افرادی که میلیونها جنس گران قیمت قاچاق را می برند ایستاده است؟اگر ما آنجا یک دفتری داشته باشیم آنها دیگر لااقل ازآن نزدیکها نمی توانند قاچاق ببرند.
2-     صادرات قبل از انقلاب:شما نگاه کنید.قبل از انقلاب تمام صادرات ایران000/000/300 دلار ربوده ولی بعد ازانقلاب به یک میلیارد دلار رسیده خوب،این یک میلیارد دلار صادرات پرسنل می خواهد،ارزیاب می خواهد،کارمند می خواهد همینطور که نمیشود که بگوئیم مرتب صادرات راافزایش بدهیم! یابا صادرات غیر نفتی از تک محصولی نجات پیدا کنیم. ازنفت نجات پیدا کنیم وبه صادرات غیر نفتی بپردازیم ولی ارزیاب هم نداشته باشیم،کارمند هم نداشته باشیم،پرسنل نداشته باشیم!
3-     افزایش مسافرین: مسافرین ما قبل از انقلاب به/000/200/1 نفر می رسید اما الان سالانه/000/100/2 نفر مسافر داریم کسانی که به خارج رفته اند این مساًله رادرک می کنند ولی اگر خارج نرفته اند در ک نمی کنند خدا می داند که در هیچ فرود گاهی درتمام دنیا مثل فرود گاههای ایران یک مسافر را7ساعت،5ساعت معطل نمی کنند،چرا؟چون در گمرکات ما ارزیاب نیست کارمند نیست.دادمردم در فرودگاهها بلند است،برای این که یک ارزیاب مگر چقدر می تواند ارزیابی وبازرسی کند؟بااین همه مسافر وافزایش آن وتعداد پرسنل بسیار کم.
4-     تاسیس گمرکات اختصاصی:شما قبل از انقلاب گمرکات اختصاصی نداشتید؟الان در کرمان گمرک دارم.چرا؟ چون پسته باید از کرمان صادر بشود،فرض کن،زعفران از مشهد،قالی از تبریز،از تهران،اینها تمام جدیداّ تاًسیس شده،واینها هم منافع زیاددارد زیرا جلو قاچاق را می گیرد فرض کن درکرمان ارزیاب میداند که این پسته چیست.در مشهد میدانند این زعفران چیست ولذا است که ما وقتی گمرکات اختصاصی تاًسیس می کنیم باید هم پرسنل به آنها بدهیم والا نمی توانند ادامه دهند.
5-     پرداخت((دموراژ     )):شما همه شنیده اید که گاهی شده به اندازهً قیمت خود کشتی ((دموراژ))پرداخت شده وشما شنیده اید که دریک روز 200000 دلار،به کشتی ((دموراژ)) داده ایم چرا باید((دموراژ)) بدهیم ؟چرا اگر ده نفر کارمند باشد یک کشتی که حالا دردو ماه تخلیه میشودآن وقت5روزه تخلیه میشود،کاری کنیم که ضرر تاًخیر در تخلیه را ندهیم.در سفری که ما با کمیسیون بازرگانی به بندر عباس رفته بودیم به ما گزارش دادنددر یک روز200 هزار دلار((دموراژ)) پرداخت کرده ایم!اگر 2سال قبل رفته بودید در بنادر می دیدید یک موتورلنج گاهی بیش از 3 ماه در نوبه می خوابد چرا؟کارمند نیست. ارزیاب نیست. یک
 
موتور لنجی که10000000 تومان قیمت آن است این موتور لنج باید دو ماه بمانددرنوبه تا بارش تخلیه بشود.
    6- بازسازی مناطق جنگی : خوب ، برای بازسازی منطاق جنگی کسلم اجناسی وارد مملکت مبشود . مگر شما می توانید با این تعداد کم پرسنل ( Personnel) این همه  جنس را تخلیه کنید؟
    7- حضرت امام که فرمایشاتشان از همه مهمتر است فرموده اند : (( باید صادرات ما رونق پیدا کند ))‌یا فرمایشات اخیر ریاست محترم جمهوری را که اخیراً فرموده اند نمی دانم شنیده اید یا نه که دولت می خواهد کالاهای زیادی را آزاد کند یعنی آزاد کرده است در روزنامه ها هم اعلام شده ،‌ خدا می داند که فردا دیگر هیچ نماینده ای نمی تواند پایش را توی گمرکات بگذارد چون می بیند صدها نفر دادشان بلند است که آقا کالای مایک ماه ،‌ دوماه ،‌سه ماه در نوبه مانده .
    8- شما ببینید از وقت انقلاب تا الان 2100 نفر از گمرکات کم شده ،‌ خوب. در مقابل ، ‌جایگزین آنها چند نفر شده اند ؟‌300 نفر یعنی ما از 2100 نفر که کمبود داشتیم و اخراج یا بازخرید یا بازنشسته شده اند یا سکته کرده اند و مرده اند در مقابل جای آن چه آمده ؟ 300 نفر که باید جوابگویآن 1800نفر بقیه هم باشند .
    9- همانطوری که آقای رحمتی مخبر کمیسیون فرمود هر جای دیگر که ما استخدام کنیم (که آقای موحدی ساوجی هم به آن اشاره کرد) آن سبب ضرر برای دولت است . شما در هر  اداره ای که پرسنل بگیرید کارمند بگیرید باید حقوق بدهید جز در این مورد یک کارمند گمرک یا مالیات بگیر میلیونها تومان درآمد به جیب دولت سرازیر می کند این بر احدی مخفی نیست و همه می دانند آقای موحدی ساوجی اصلاً در موضوع صحبت نکرد و اصلاً به درو دیوار می زد و     می گفت که اگر شما یک کارمند بگیرید ،‌خانه می خواهد منزل می خواهد جا می خواهد ! خوب درست است ما همین طوری که کارمندهای زاید داریم آن 600 نفر دیگر آن 1000 نفر دیگر مانند سایر افراد و هروقت دولت برای آنها مزایائی داد، حقوق زیادی داد! آن 600 نفر هم مثل باقی ،‌ بعد آقای موحدی فرمودند گمرکات ما تا حالا خوب نشده اولاً این حرف کاملاً بی مورد است چرا باید ما به یک ارگان دولتی که شب و روز دارند زحمت می کشند چنین حرفی بزنیم ؟ بعد برادر، ما الان اجازه استخدام 600 نفر نیرو به گمرکات می دهیم شما بیائید این 600 نفر را از افراد متدین،   افراد حزب اللهی  افراد خوب انتخاب کنید خوب هم استخدام بشودوارد این پرسنل بشود تا بقیه را هم درست کنند خوب ، همه همان افراد قدیمند الان اینها اجازه استخدام 600 نفر خواسته اند شما بگوئید این 600 نفر باید جبهه رو باشند باید متدین باشند باید حزب اللهی باشند نه این که بگوئیم ما آقا اجازه استخدام نمی دهیم ! چرا؟ چون که کارکنان گمرکات خراب هستند یک حرف معقول نیست ودرست هم نیست .
    10- شما اجازه استخدام 1500 نفر دادید این 1500 نفر ، 900 نفرش برای چیست ؟ مالیات بگیر است . خوب این را دیگر من نمی گویم شما در شهرستانها بروید ببینید می بینید که یک نفر که مامور مالیات است در یک ماه می تواند 1000000 تومان درآمد به جیب دولت واردکند آن 900 نفر که مخصوص وزارت اقتصادی و دارائی و مالیات بگیر هستند برادران توجه کنید ما این 600 نفر که اجازه دادیم اگر این لایحه تصویب بشود بعد میرود شور دوم مدتی در کمیسیون تا آنجا بیاید به شوردوم مجلس برسد بعد از مجلس برود شورای نگهبان بعد از شورای نگهبان برگردد حالا معلوم نیست از کجایش دیگر ایراد بگیرند ، خدا می دند اند تا آن تاریخ 600 نفر یا سکته می کنند، می میرند یااینکه بازخرید میشوند ،‌یا بازنشسته میشوند ، یا اخراج می شوند که باز هم احتیاج به 600 نفر دیگر داریم پس شما این 600 نفر را از حالا اجازه بدهید که بعد با درد سر روبرو نشوید والسلام علیکم و رحمه الله ( نمایندگان – احسنت ).
    منشی – مخالف بعد آقای عبدالعلی زاده ( اظهار شد نیستند ) آقای نوربخش بفرمائید .
    محسن نوربخش – بسم الله الرحمن الرحیم . همانطوری که نمایندگان محترم می دانند این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه رد شد وصحبتی هم که من میکنم از طرف کمیسیون است که با توجه به این که مخبر کمیسیون اقای عبدالعلی زاده در مسافرت بودند محول شد که من دلایل رد کمیسیون را خدمتتان عرض کنم من یک نکته را قبلاً به برادر عزیزمان که در موافقت صحبت کردند عرض کنم : دلایلی را که مطرح می کنیم به گونه ای باشد که به هر حال با واقعیتها تطبیق بکند مساله دموراژ به هیچوجه ربطی به مامور گمرک ندارد باری که به بندر می رسد اداره بنادر و کشتیرانی تخلیه می کند بعداً از گمرک ترخیص میشود درنوبت ماندن کشتی به هیچوجه ربطی به کمبود مامور گمرک ندارد اما در رابطه بادلایل رد این لایحه :
    ایراد اول به کمیسیون امور اداری و استخدامی هست که واقعاً به عنوان کمیسیون برنامه و بودجه از این دوستان گله داریم که چند شعار داده میشود که در مجلس کار اساسی بکنید واز خرده کاری بپرهیزیم و تشکیلات سازماندهی را در جهتی که متناسب با نظام جدید هست حرکت بدهیم اگر هم در مجلس قانونی مطابق با این تصویب بشود خود ما می آئیم واین را کنار         می گذاریم  . من اینجا خدمت برادران عرض بکنم که در سال گذشته ،‌در بهمن 66 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاهها که در رابطه با همین نیاز دستگاههای مختلف بود به تصویب رسید. مطابق این لایحه یا این قانون مشخص شده که ظرف مدت یک سال دستگاههای مختلف موظف هستند که با مراجعه به سازمان امور اداری و استخدامی نسبت به اصلاح تشکیلات تفصیلی خود اقدام بکنند . به این معنا که هر وزارتخانه ای و هر سازمانی ازبهمن سال 66 تا بهمن امسال فرصت داشته که رجوع بکند به سازمان امور اداری و استخدامی مشخص بکند نیروهائی که در قسمت ثبت وستاد می خواهد ومطابق این قانون که تصویب خود همین مجلس هست این نسبت را متناسب بکند . در این قانون مشخص شده که (( اگر دستگاه رجوع نکرد سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است راساً نسبت به اصلاح تشکیلات آن اقدام و مراتب را به دستگاه مزبور ابلاغ نماید و پرداخت هر گونه وجهی به کارکنان مازاد بر پست های مصوب تصرف غیر قانونی درامول دولتی محسوب خواهد گردید . ))
    ببینید برادران !‌اگر واقعاً قانون را با این شدت و غلظت می نویسید که تشکیلات به تصویب برسد،‌ پستها مشخص بشود ،‌ نسبت به پستهای ثبت و ستاد تعیین بشود و مطابق بااین دستگاهها نیازهای استخدامی شان را مشخص بکنند من فکر می کنم که لغو این توسط خود کمیسیون اموراداری و استخدامی و بدون اینکه قانون تعدیل نیروی انسانی در مورد وزارت امور اقتصادی و دارائی صورت بگیرد که ما در کمیسیون برنامه و بودجه از برادران این را خواستیم ،‌ یعنی ابتدا رد نکردیم .از برادران خواستیم که آنچه را که مجلس تصویب کرده به کار ببرند ، مشخص بکنند تعداد پستهائی که مورد نیازشان هست طبق این قانون چیست ؟ نسبتها چگونه هست ،‌آنچه که کمبود هست بسیار خوب ،‌ بدون اینکه این قانون به کار گرفته بشود آمده ایم براساس آنچه که توسط دولت منعکس شده ،‌ مجلس هم واقعاً بدون اینکه بررسی مفصلی بکند در کمیسیون امور اداری و استخدامی این را به تصویب رساندند و اینحا ارائه دادند . این در واقع دلیل اصلی هست که در کمیسیون موردتائید قرار نگرفت و من توجه برادران و خواهران را به این نکته جلب بکنم که شما در این قانون آمده اید برای یک دبستان آموزش و پرورش ضابطه گذاشته اید گفته اید که به ازاء افزایش هر 20 نفر دانش آموز در مناطق شهری و 15 نفر دانش آموز در مناطق روستائی یک نفر اجازه استخدام دارد . در قسمت بهداشت و درمان که شما خودتان میدانید در قسمتهای آموزشی و در قسمتهای بهداشتی با توجه به رشد جمعیت بیشترین نیاز از نظر خدمت رسانی هست. در این قسمت های حساس این قانون آمده  ضابطه گذاشته و براساس این ضابطه هم عمل میشود . آنموقع ما براساس اینکه می آئیم و آماری که ارائه میدهیم که فرض کنید در کرج تعداد مغازه ها از چهل هزار تا به نود هزار تا رسیده ،‌یا نمی دانم در گمرکات حجم صادرات شما از 300 میلیون دلار به 700 میلیون دلار رسیده . مگر این افزایش حجم یا این افزایش تعداد مغازه (اگر بخواهیم متناسب با این برویم ) مگر در بقیه کشورها هم متناسب با رشد اقتصادی شان      می آیند قسمت خدماتی شان را گسترش می دهند ؟ یعنی اگر این مبنای استدلال باشد ما همیشه عقب این جریان هستیم و مرتب تعداد این نوع واحدها زیاد میشود ما هم باید اینجا بیائیم واستخدام بکنیم .
    مطلب دیگر این است که معمولاً هر استخدامی و هر نیازی آن هم در یک چنین ابعادی (1500نفر ) ، توجه بکنید که شما حالا حتی اکر بودجه این را در نظر بگیرید (که توضیح خواهم داد که بودجه اش چقدر خواهد شد ) توجه خواهید کرد که ازنظر حجم بودجه جاری ما چگونه خواهد شد . یک چنین حجم استخدامی باید در رابطه با یک برنامه مشخصی باشد که آن دستگاه میخواهد
ارائه بدهد . آیا به وزارت امور اقتصاد و دارائی برنامه جدیدی محول شده؟‌ما الان یک بخش داریم در رابطه با همین نظام بودجه بندی ممکلت که متاسفانه با توجه به درهم ریختگی ای که بودجه ممکلت دارد که این هم از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب همینطور به صورت سنتی ادامه پیدا کرده وما هم به عنوان نمایندگان هر ساله می آئیم و می نشینیم وبا نشست وبرخاست آنچه را که سنتاً به مارسیده تصویب می کنیم . اخیراً آمده ایم براساس اینکه وظایف دستگاهها چیست ؟ ! … شرح وظایف مشخص بشود و در ازاء‌ هر وظیفه مشخصی بودجه آن دستگاه تعیین بشود با توجه به این وظایف بودجه هر دستگاه مشخص شده . در رابطه با این وظایف مساله برنامه هر دستگاه مطرح است که آیا برنامه جدیدی به وزارت امور اقتصاد و دارائی محول شده که یک چنین نیازی دارد ؟‌ اگر بحث کارهای عقب افتاده هست که من اینجا اشاره می کنم به صحبتی که خود جناب نخست وزیر در هنگام رای اعتماد فرمودند . خود همه برادران خوب به خاطرشان هست . ایشان به عنوان یکی از مسائل ومشکلات که در رابطه با اصلاح ساختار و تشکیلات مملکت بود این را مطرح می کردند که از وقت مفید هر کارمند کمتر از دوساعت یا یک ساعت ونیم استفاده میشود . آیا این امر در مورد وزارت امور اقتصاد و دارائی استثناء است ؟ آیا در وزارت امور اقتصادی و دارائی 7 ساعت وقت مفیدی که هست به طور مؤثر استنفاده میشود ؟‌ اگر این حرف واقعاً مبنای صحیحی دارد واز وقت مفید کارمند در حمهوری اسلامی یک ساعت ونیم استفاده میشود ما کحا می خواهیم این یک ساعت ونیم  را به دو ساعت و به سه ساعت و به 5 ساعت برسانیم ؟ با توجه به اینکه وظیفه جدیدی هم اضافه نشده . بنابراین ملاحظه می کنید که در یک چنین روندی وبا توجه به آمار و ارقامی که در رابطه با پستهای مصوب ونبودن کادر برای آن ،‌یا اینکه تعداد مغازه ها زیاد شده و ما ممیز مالیاتی نداریم اگر این را بخواهیم مبنا بگیریم پس باید قبول بکنیم که از وقت کارمندهای ما 7 ساعت مفید دارد استفاده میشود که به هیچوجه چنین نیست و من فکر می کنم که برادران این را قبول نداشته باشند .
    نکته دیگر بارمالی این قضیه هست . /1500 نفر اگر در حد حداقل حقوق هم در نظر بگیریم فقط حقوق خود کارمند چیزی در حدود 720 میلیون ریال میشود .من تازه هزینه های بالاسری رل که معمولاً برای هر کارمند با یک نورمی (norm) باید در نظر بگیریم ، که اگر آن را در نظر بگیریم در حدود یک میلیارد ریال خواهد شد آن را من در نظر نمی گیرم . این بودجه یا در بودجه آقایان که الان می خواهند تصویب بکنند هست که مطمئناً‌ با توجه به صرفه جوئی هائی که شده و با توجه به کسر بودجه ای که ما هم اکنون در 8 ماهه با آن روبرو هستیم مطمئناً چنین بودچه ای منظور نشده . یا امید آقایان به این هست که در سال آینده بودجه اش هم منظور بشود و بتوانند استخدام بکنند . خوب ،‌اگر چنین هست چه عجله ای برای این کار هست و چرا این قانون تعدیل نیروی انسانی مورد استفاده وزارت امور اقتصادی و دارائی قرار نگیرد که مشخص بشود پستهای مورد نیازشان چقدر هست و بعد با توجه به آن بودجه به آن بودجه مورد نیازشان چقدر هست که در هنگامی که بحث بودجه سال 68 هست به راحتی میشود هم بودجه را تامین کرد و هم کارد مورد نیاز وزارت امور اقتصادی و دارائی را . الان همه اینها در ابهام است . یعنی اولاً ‌بودجه آقایان تامین نیست و حتی اگر این قانون هم تصویب بشود در امسال قابلیت اجراء ندارد چون بار مالی دارد و طبق قانون بارمالی باید تامین شده باشد که قابل اجراؤ باشد . ودیگر اینکه مشخص نیست که واقعاً نیاز واقعی این دستگاه چقدراست ؟
    من یک نکته دیگر را هم عرض کنم و صحبتم را تمام میکنم و آن در رابطه با نیاز واقعی است ما این را توجه بکنیم که وزارت امور اقتصادی و دارائی و گمرک از قدیمی ترین سازمانهای جمهوری اسلامی هستند. یعنی اگر شما رجوع بکنید به تاریخجه وزارتخانه های  مختلف ملاحظه خواهید کرد که اولین وزارتخانه ای که تشکیل شده تحت عنوان (( مالیات و گمرکات )) در واقع این دو سازمان بوده است.
    از نظر تشکیلات واز نظر سازماندهی امور متاسفانه در این وزارتخانه هنوز تشکیلات جدید از نظر سرویس دهی صورت نگرفته و برادران کارهائی را شروع کرده اند که حتماً این باید تمام بشود تا با توجه به نوع نیارهای جدید ، نحوه سازماندهی متناسبش را داشته باشد . من فقط گذرا اشاره می کنم ، برادرانی که از گمرک مهرآباد می آیند شما ببینید در چند ایستگاه توقف     می کنید ؟ ابتدا قسمتی می روید که چمدان شما را بازدید می کنند ، بعد از اینکه بازدید شد و روی پاسپورت شما نوشتند که یک چمدان بازدید شده در هنگام خروج یک عده دیگری هستند از خود گمرک که آنها چک ( Check )  می کنند که یک چمدان بوده یا نه ؟ خوب این بر میگردد به اینکه واقعاً از نظر سازماندهی روش مناسبی ایجاد نشده که ما یک چنین نیاز پرسنلی را منعکس بکنیم که 600 نفر برای گمرک ، 900 نفر برای قسمت مالیاتی واین نکته را من عرض کنم کسانی که تقاضای استخدام برایشان شده همه لیسانسیه نیستند ، ‌بلکه دیپلم هم هستند یعنی قضیه کاملاً بازهست و اینطور نیست که بگوئیم آن 900 نفر فقط برای قسمت مالیاتی موردنیاز هست (نایب رئیس – وقتتان تمام است ) بلی ، من جمله ام را تمام میکنم . به طور مفصل در کمیسیون صحبت شد . در قسمت های خدماتی هم آقایان نیاز دارند ،‌ همچنین در گمرک هم به همین طریق و به نظر میرسد که با توجه به عدم تامین بودجه این لایحه ای که پیشنهاد شده پیشنهاد مشخص من این است که این قضیه متوقف بشود تا در بودجه سال 68 که هم این قانون تعدیل نیروی انسانی که خود مجلس رویش کار کرده ویک کار اصولی هست درواقع زمین گذاشته نشودومورددقت قرار بگیردوهم اینکه با توجه به نیاز واقعی دربودجهً سال 68 بودجه اش را هم ما بتوانیم منظور بکنیم،آنچه که نیاز واقعی هست والان واقعاّ در یک فضای ابهام وسوًالات زیادی این تصمیم گیری(اگر صورت بگیرد)دارد انجام میشود.
    منشی- موافق بعد آقای روحانی نیا.
    رمضان روحانی نیا- بسم اللهالرحمن الرحیم.نمایندگان محترم مستحضر ند که درست است مجلس در قانون بودجه دستور منع استخدام جدیدرا به دولت محترم داده است منع استخدام این است که می گوید افزایش نیروهای خدماتی در دستگاههای دولتی،افزایش بار مالی فوقالعاده ای برای هزینهً دولت داردوبرای اینکه دولت ضرندهدوافزایش هزینه نداشته باشد آمده ایم قانون منع استخدام گذرانده ایم.من عرض می کنم آنچه که امروزدولت لایحه برای استخدام نیروی جدیدآورده است،این یک چیزی است که فلسفه اش بافلسفهً منع استخدام فرق می کند.منع استخدام برای این بودکه هزینهً دولت بالانرود.آوردن این لایحه برای این است که هزینه دولت بالا برود،درآمد دولت بالا برود،افزایش در هزینه ودرآمد شما داشته باشد این واقعیت غیر قابل انکار است.همه می گوئیم که نباید ما تنها بردرآمد نفت تکیه کنیم،تک محصولی نفت نباید باشد.درآمدهای شما کجا است؟سراغ مالیات باید رفت مثل هر کشوری که می خواهد خودش رااداره کند.سراغ صادرات باید رفت برای اینکه دستگاههای مولد مملکت رشد پیدا کند.آنلازمهً صادرات بیشتر داشتن،لازمه درآمد مالیاتی بیشتر داتن نیروئی است که این مسوًولیت به عهدهً آن گذاشته بشود.
    الان شما می بینید در ادارهً مالیات آن قدر پرونده های معوقه روی هم تلنبار شده است وکسی نیست به اینها برسد.در گمرکات شما ملاحظه می فرمائید گمرکی که می خواهد با همان کادر15سال قبل ازاین کار کند،گمرکی که الان 2500 پست سازمانی خالی دارد،گمرکی که درطول این چنه سال،دوهزاروصدنفر(2100 )نیرو ازآن افت کرده،گمرکی که امسال78% افزایش وزن در صادراتش را داشته است.خوب با همهً اینها شما می گوئید چرا گمرک فساددارد،با همهً اینها می گوئید چرا درآمدش کم میشود؟برادرمان جناب آقای موحدی یک مطالبی فرمودند،که خوب،آقایان منعی نداردکه فوق دیپلم ولیسانس بخواهد استخدام کنند! خوب معلوم است که اینها چنین نیروئی که دیپلم وفوق دیپلم ولیسانس با شند پیدا نکرده اند که استخدام بکنند،اگر چنین نیروهائی پیدا کرده بودند که نیاز به آوردن این لایحه نبود. فرمودند گمرک نیاز به اصلاح دارد خوب کی منکر این فرمایشات شما است؟ یکی از جاهائی که باید اصلاح بشود همین است که شما نیروهای انقلابی متعهدی که بسیجی هستندودارند از جبهه ها بر می گدند،دیپلمه های فراوان متعهدی که داریم این نیروهای متعهد متخصص بسیجی حزب اللهی را ببرید جایگزین کنید به جای آن نیروهائی که احیاناّ معتقه به انقلاب نبودند ودر گمرکات هستند.
    فرمودند که برای این نیروهای جدیدی که میخواهد برود هزینه ای در نظر گرفته نشده است وبودجه اش کجا است؟من عرض می کنم مگر ما مسوول تاًمین هزینهً این لایحه هستیم؟آن دولتی که این لایحه را آورده است او باید
هزینه اش را تاًمین بکند وطبعاّ فکر کرده است فرمودند نیروهائی که گرفته میشود اینها احتیاج به خانه سازمانی دارند و درآمد بیشتر می خواهند . خوب اینکه این کارمندها نیاز به خانه سازمانی دارند باید امکاناتشان را بیشتر بکنیم تا فسادهای مالی بعضاً ایجاد نشود از کدام راه ؟ این فرمایش شما مطلوب ! برای اینکه فسادهای اداری پیدا نشود یک راهش این است که هزینه کارمندی را ،‌ حقوق کارمندی را،‌امکانات زندگی را برای کارمند بالاببریم . خوب درست برای تحقق همین خواسته است که شما ناچار به آوردن یک چنین لایحه هستند . یعنی ناچار به این هستید که درآمد جدید به دولت بدهید تا خدمت رسانی بیشتر را از دولت بخواهید . اینکه گمرکات نتوانسته اند خودشان را با انقلاب وفق بدهند،‌فرضاً که چنین باشد باید نیروهای انقلاب بیشتر در گمرکات برود تا گمرکات بتوانند با ضرر کمتر خودشان را به انقلاب وفق بدهند . تا آنجا که ما شنیده ایم مساله دموراژها را گفته اند یکی از علل ترافیک فشرده ( traffic )  کشتی ها همان کمبود نیرو در گمرکات هست و این کمبود نیرو یک علت ایجاد ترافیک سنگین در کشتی های بارخالی کن میشود .
    مساله آخر این را عرض می کنم ‌، فرمودند که لایحه تعدیل نیروی انسانی ، اولآً این تضادی با آن ندارد ،‌در ثانی خود جناب آقای رحمتی هم توضیح دادند با توجه به اینکه ما ضروری و لازم میدانیم که لایحه تعدیل نیروی انسانی زودتر به مجلس بیاید،‌ولی در عین حال این را فوری از آن می بینیم . حالا میفرمایند شما بیایید صبربکنید امسال متوقف بشود تا سال آینده همراه بودجه، همراه لایحه تعدیل نیروی انسانی بیاید . حالا ما فرض می کنیم صبر کردیم . نتیجه این است که همچنان درآمد مالیاتی شما افت خواهد داشت ،‌نتیجه این است که وضع گمرکات شما همچنان افت خواهد داشت و این ضررهائی که در طول این چند ماه از ناحیه گمرکات و از نایحه مالیات و عدم افزایش مالیات بر هزینه دولت صرف میشود جواب این چه خواهد شد ؟‌ به هر حال به نظر می رسد به لحاظ نقشی که مالیات برای ما دارد ،‌ به لحاظ نقشی که گمرکات برای ما دارد، به لحاظ اینکه باید ما از تک محصولی نفت درآمد ممکلت را ببریم روی صادرات و وادرات برای اینکه ببریم روی مساله مالیات و تعدیل مالیات برای اینها رای دادن به لایحه دولت ،‌ یک عمل خیر ثواب ضروری است و انشاء الله امیداواریم برادران ضربتی رای بدهند این لایحه تمام بشودبه لایحه دوم برسیم ،‌ دیگر بحث زیادی ندارد والسلام علیکم و رحمه الله .
    منشی – مخالف بعد، آقای احمد رباطی :
    احمد رباطی – بسم الله الرحمن الرحیم ، ذهن نمایندگان محترم را به چند نکته در رابطه با مخالفت خودم نسبت به این لایحه عرض می کنم :
    یکی از مسائلی که برادران ما در نطقهایشان و چه در رسانه ها و روزنامه ها مدام روی آن بحث و تحلیل میشود مساله حجم نقدینگی است در جامعه . واقعاً جای بحث دارد که این نقدینگی موجود در جامعه ما هژکه فشار خودش را روی تمامی زمینه های اقتصادی ما اعمال    می کند از کجا ناشی میشود ؟ اگر این را مورد بررسی قرار بدهیم یکی از دلایل مهم آن کسری بودجه هائی است که ما طی سنوات داشته ایم که این کسری بودجه ها رسوب کرده و بصورت نقدینگی و کلی بردوش اقتصاد جامعه ما خودش را نشان داده . ما اگر بخواهیم حرکتی اصولی در جهت اینکه مهار کنیم حداقل رشد نقدینگی را ، حالا این موجود یا حجمی که فعلاً وجود دارد جای خودش . اینکه مابخواهیم طی سالهای آتی و آینده جلو رشد نقدینگی را بگیریم یکی از طرق آن برخورد صحیح  و اصولی با بودجه سالانه مان هست . اگر ما به ترکیب هزینه های جاری و هزینه های عمرانی دقت بکنیم هزنیه های جاری ما نسبت به کل بودجه چیزی در حدود هشتاد درصد است و هزینه های عمرانی ما چیزی در حدود بیست درصد . این عدم توازن و عدم تناسب شایددر کمتر کشوری وجود داشته باشد که ما مبتلا به آن هستیم . اگر ما بخواهیم حرکت اصولی در جهت این که هزینه ها ی عمرانی مان را متناسب با توان و ظرفیت خودمان و امکانات اقتصادی خودمان افزایش بدهیم و هزینه های جاری را مهار بکنیم ،‌همانطور  که در برنامه توسعه پیشنهادی برنامه بودحه آنجا قید شده که یکی از برخوردها در زمینه مالی کاهش هزینه های جاری هست . خوب ما باید این را به عنوان یک اصل در نظر بگیریم که چگونه میتوانیم عمل بکنیم تا جلو رشد هزینه های جاری را بگیریم . یکی از همین زمینه ها خود همین لایحه ای است که پیشنهاد شده. دقیقاً ما می بینیم که دامن زدن به هزینه های جاری ما است که اگر حساب بکنیم حقوق 1500نفر را ، شاید در ماه چیزی در حدود 5/7 میلیون و درسال چیزی در حدود بیش از 80 میلیون بر  هزینه های  جاری ما اضافه میشود . حالا تفاوتی که بین هزینه های جاری و هزینه های عمرانی هست یکی اینکه هزینه های جاری معمولاً غیر قابل کنترل است ،‌بخصوص اگر دستمزد بدهید دیگر نمیتوانید آن را کاری بکنید باید مدام این را بدهید . اما اگر هزینه عمرانی باشد امکان اینکه ما بتوانیم کنترل بکنیم هست ،‌همانطور که یکی از مسؤولین خود وزارت اقتصاد و دارائی در   مصاحبه شان گفته بودند به دلیل مسائل بودجه ای ما این سری هزینه های عمرانی را نمی توانیم  عمل بکنیم . بنابراین می بینیم که کنترل ( Control )   است وبه جهت همین تحمیل هزینه های جاری است که ما در طی سنوات دیده ایم که مدام این بخش ما رشد داشته و غیر قابل کنترل بوده و نتوانسته ایم آن را مهار بکنیم . اما روی هزینه های عمرانی مان هر وقت فشاری برما متحمل شده بلافاصله آن را زده ایم وکم کرده ایم . این یک نکته .
    نکته دیگر اینکه ما چه داعیه ای داریم که بدون اینکه به مسئله مدیریتمان که یکی از امهات و مشکلات بزرگ مملکت ما است ، قبل از اینکه ما به اصطلاح مدیریتمان ،‌به اصلاح روشها،‌ به اصلاح ساختارهای سازمانی ،‌توجه به کارآئی و آموزش نیروها  بپردازیم همیشه سعی می کنیم از طریف دیگری برویم که توی دوری خواهیم افتاد که هیچوقت از آن راه نجات نخواهیم داشت من مثالی می زنم ،‌ کارخانه های خودمان را دقت بکنیم ما می آئیم اگر دچار مشکل میشویم بلافاصله افزایش پیشنهاد قیمتها را می کنیم بدون اینکه توجه داشته باشیم که مدیریت ما چه می کند . آیا به ضایعاتش ، به پرتش ( Pert ) به کارآئی نیروهایش ،‌ به خلاقیتهایش به بسیاری از مسائل توجه دارد یا نه ؟ اما چون زمینه هموار شده هر کس در واحد تولیدی خودش ( به عنوان مثال ) دچار مشکل میشود بلافاصله پیشنهاد افزایش قیمت دارد. می آید به شورای اقتصاد واز آن طرف هم تصویب و نتیجه اش این بارهای تورمی است . بدون اینکه ما توجه داشته باشیم بگوئیم آقا ما  این افزایش قیمت را قبول نمیکنیم شما برو ببینم در زمینه نیروی انسانی در زمینه ضایعاتت ،‌در زمینه پرت کارخانه ات و سایر مسائلی که مربوط به واحد تولیدی میشود شما برو در آن زمینه ها کاربکن ! ما راحت ترین کار را انتخاب کرده ایم و آن هم  افزایش قیمت‌! یا اگر واحدمان سرویس دهی خدماتی است بیائیم تا مشکلی شد بگوئیم آقا استخدام بکنید. واقعاً‌ ما بیائیم یک تیم بی طرف ،‌محقق به طور مخفی بفرستیم برود در گمرکات ما انصافاً یک بررسی بکند. شما ببینید چند درصد آنچا چرت می زنند ! به قول یک برادری که می گفت من یک کت و شلوار داشتم فقط حدود یک ساعت ، یک ساعت ونیم با جیبهای ما بازی کردند ! خوب ما واقعاً‌ اینها را برویم ببینیم . ببینیم آیا مدیریت در جهت بالا بردن کارآئی پرسنل تحت امر خودش چکار می کند ؟‌ اگر ما مراحل و ایستگاههائی داریم که اینها تکراری هستند ما چه روشهائی را میتوانیم اتخاذ بکنیم ؟ چه اصلاحاتی را می توانیم انجام بدهیم که کارهای تکراری را از بین ببریم؟ مابه جای اینکه این پیشنهادها را به مجلس بیاوریم درخواست افزایش پرسنل داریم . شما فکر   می کنید با 1500نفر استخدام کردن مشکل حل می شود ؟‌ مطمئن باشید نه ! بردارها اشاره به مساله واردات و صادرات می کنند ، در زمان شاه چیزی در حدود 18 میلیارد گاهی 20میلیارد واردات داشتیم . الان بودجه ارزی ما چقدر است ؟ واردات ما چقدر است ؟‌آیا یک سوم آنموقع هست که ما الان نیاز داریم بگوئیم پرسنل را زیاد بکنیم ؟! اگر در مقام قیاس بربیائید به طور قطع واردات ما کمتر از آن موقع است . بنابراین نیازی نیست . در زمینه های مالیاتی انصافاً شما ببینید ما این سیستم مالیاتی که داریم بیائیم این را اصلاح بکنیم . الان سیستم مالیاتی این خرده ریزها را قشنگ می گیرد . برای اینکه اینها را بخواهیم بگیریم مرتب بگوئیم پرسنل زیاد کنیم ،‌اما آن دانه درشتهائی که هستند . شاید ما با یک سیستم مالیاتی ساده اما اگر واقعاً‌ بخواهیم مساله مالیاتها را حل بکنیم بیائیم  این دانه درشتها راطراحی کنیم بگیریم . الان خود اقتصاد و دارائی نیم درصد از مالیاتها    می گیرد  که این خارج از قانون محاسبات در اختیار خود وزارت هست . نکته ای که یکی از برادرها اشاره کردند ما اگر بخواهیم کارآئی پرسنلمان را علاوه براصلاح روشها ،‌ سیستمها بالاببریم یکی از طرقش بالابردن انگیزه پرسنل است خوب بابائی که چهارهزار و پانصد تومان ،‌ پنج هزار تومان حقوق میگیرد که باید 5 هزار تومان کرایه خانه بدهد به طور قطع این نمیتواند درست کار بکند، دست به فساد میزند ،
رشوه می گیرد وهزار کار دیگر . مابیائیم 1500 نفر دیگر را هم بگذاریم بغل این آن مسائلی که ما فکر می کنیم الان وجود دارد که تا حدودی هست ،‌احتمالاً گریبانگیر اینها هم بشود . خوب ،‌ما بیائیم انگیزه ها را یک مقدار بالا ببریم ، آن هم از طریق تشویق و تنبیه . ما بیائیم ملاک را کارائی قرار بدهیم و از این نیم درصدهائی که چیزی بیش از 120 میلیون تومان در اختیار وزارت اقتصاد و دارائی قرار میگیرد بیائیم نیروهای خودمان را تشویق کنیم،‌مشکلات زندگی شان را حل بکنیم ،‌خارج از قانون محاسبات هم هست . تلاش بکنیم که گرفتاریهای پرسنل را حل بکنیم . اگر ما نتوانیم حل بکنیم … من خاطرم هست که اوائل انقلاب بعضیس از کارشناسان خبره ای که بودند نظرشان این بود که ما با چیزی در حدود یک میلیون نفر میتوانیم ( زیر یک میلیون نفر ) این سیستم اداری خودمان را بچرخانیم . خوب ،‌شما الان  نگاه بکنید خیلی جاها هم که می روید استخدام می کنند ، منتها بعضی ها قراردادی است . خرید خدمت است بالاخره میگیرند نیرو. در صورتی که انصافاً اگر بررسی بشود،‌روی تعقل و تدبیر ومبانی خواهید دیدکه همان چیزی هم که هست اضافه برمازاد است وبا کمتر از آن و با کارآئی بیشتر میتوانیم مسائل خودمان را حل بکنیم که با توجه به این من فکر می کنم اگر مجلس بنابراین دارد که کارهای اصولی و مبنائی را انجام بدهد واقعاً طرق صحیح را اتخاذ بکند . جائی باید رای ندهد ،‌ندهد .باید رای بدهد ، بدهد . حالا این طوری نیست که یک لایحه ای که از هیات دولت آمد واقعاً آنجا دیگر هیچ نقصی درش نیست. نه ، بسیاری از لوایح آمده که وقتی شما بیائید تجزیه و تحلیل و ارزیابی بکنید شما نقایص بسیار زیادی در آنها هست . بنابراین مجلس رسالتش این است که واقعاً روی آن مبانی واصول صحیح ایستادگی بکند . یکی از برادران اشاره کردند که در ژاپن 40 هزار تا پرسنل مالیاتی دارد در ایران 10 هزار تا . خوب، این قیاس مع الفارغ است ( نایب رئیس – آقای رباطی ! وقتتان تمام است) ژاپن 50 میلیون تن فولاد تولید میکند ،‌ما چقدر تولید میکنیم ؟‌ما نیائیم این طوری قیاس بکنیم ،‌ ببینیم توان اقتصادی مان چیست متناسب با آن بیائیم بگوئیم این پرسنل را می خواهیم . عرضم تمام است والسلام علیکم و رحمه الله .
    نایب رئیس – موافق بعد را دعوت کنید .
    منشی – موافق بعد آقای هراتی ( اظهار شد نیستند ) آقای نبوی .
    سید محمد حسن نبوی – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم عنایت دارند که گمرک دروازه صادرات و واردات است و منبع درآمد دولت است ویکی از گذرگاههای عمده اقتصاد کشور است . با تعطیل گمرکات در بنادر خلیج و بنادر بحر عمان و همچنین با توجه به بازسازی بنادر خرمشهرو آبادان و دیگر بنادر مستلزم بازگشائی گمرکات آنجا خواهد بود . تعطیلات گمرکات و همچنین بازگشائی گمرک های بنادر خرمشهر و آبادن و جاهای دیگر مستلزم نیروی انسانی لازمی است . با آماری که گمرک ارائه کرده است نه تنها بعد از انقلاب برکارکنان گمرکات اضافه نشده بلکه با بازنشستگی ها و اخراج ها و فوت ها و بازخریدها تعداد زیادی از کارکنان گمرکات کم  شده و جایگزینی ها مستلزم استخدام جدید است . در ارتباط با مسائلی که بعضی از دوستانمان فرمودند که برنامه عمرانی یعنی بودجه عمرانی با بودجه جاری باید هماهنگ باشد،‌خوشبختانه استخدام در گمرک و دارائی به معنای افزایش اعتبارات عمرانی نیست بلکه این سرمایه گذاری است وبرای تولید وایجاد سرمایه . در گمرک ها اگر آقایان تشریف ببرند یا تشریف برده باشند خواهند دید که مشکل عمده مردم و گمرک و دولت درارتباط با کمبود نیروی انسانی است . یعنی سه بندر در شهرستان بندر لنگه سه بندر در شهرستان بندر کنگان و هم چنین شهرستان تنگستان و سایر بنادر اینها یکی از ادله اش همان کمبود نیروی انسانی است گرچه گمرک برای تعطیل این بنادر دلیل های دیگری میگوید ولی دلیل واقعی کمبود نیروی انسانی است. با کارکنان و کارگرانی که آن طرف خلیج کار می کنند در موقع برگشت مواجه میشوند با مشکلاتی که در ترخیص کالایشان و کارشان مدت ها باید متوقف بمانند  و علتش هم نبودن کارشناس است وارزیاب . در بندر بوشهر لنج هائی که از آن طرف خلیج به بوشهر میایند و حامل کالا ومسافر هستند 45 روز ، دو ماه گاهی اوقات متوقف می مانند تا نوبت بررسی وارزیابی و کارشناسی کالایشان بشود. متاسفانه در بندر گناوه و دیلم و ریگ که از ابتدای شال جاری 7 ماه تمام کالاهای ملوانی در این بنادر متوقف مانده ودر صد بالایی از کالاهای اینها ضایع شده واز بین رفته گرچه گمرک هنوز تسلیم این معنا نشده است که عدم ترخیص ناشی از کمبود نیروی انسانی و توان خودشان هست . گناه را به گردن مردم انداخته اند ، کالاهای مردم دارد از بین میرود و ملوانان بیچاره ای که تنها راه اعاشه شان از آن طرف خلیج به این طرف خلیج آوردن کالاهائی است دارند به کلی ضایع میشوند . با اینکه کمیسیون محترم بازرگانی مجلس و همچنین وزیر محترم دارائی موافقت کردند با ترخیص کالا مع الوصف گمرک هنوز بهانه جوئی میکند ونسبت به مردم مستضعف و بیچاره ای که طبقه ملوان و کارگر است این همه بی عنایتی نشان میدهد . البته خود گمرک به ژاندارمری نوشته است که کالاها را ترخیص … یعنی احازه مسافرت ندهید . اما از طرف علت را چیز دیگری بیان می کند . من از اینجا خواهش میکنم که گمرک یک مقدار سرسختی ولجاجتش را در برابر مردم کم کند ودستور وزیرش را لااقل نادیده نگیرد و نیروی انسانی در گمرک عدمش یعنی کمبودش کاملاً‌محسوس است . آماری که گمرک ایران داده است در طول این چندسال بعد از انقلاب ارقامی که آقایان دیده اند 2100 نفر از گمرک به علل مختلف از کاربرکنار شده اند و همچنین یک عده دیگری هم به  علل دیگری در قبال این همه که از کار برکنار دشه اند گمرک تقاضا دارد 600 نفر کارشناس و ارزیاب داشته باشد تا بتواند بهتر خدمت کند و بهتر به کمک دولت و ملت برسد . این استخدام و موافقت با استخدام هیچگونه نه تنها بارمالی ندارد بلکه پست های خالی است که اعتبارشان و بودجه شان موجود است وگذشته از این همینطور که عرض شد گمرک یک منبع درآمد است و استخدام در گمرک یعنی کمک به درآمد دولت و کمک به اقتصاد مردم . بنابراین من وکسانی که با وضع گمرک و مشکلات گمرک آشنا هستند کاملاً با این مساله موافقیم که مجلس ،‌ آقایان نمایندگان و خانم های محترم با این لایحه موافقت بفرمایند که صد در صد به نفع دولت و ملت خواهد بود . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
    منشی – مخالف بعدی آقای ذبیح الله صفائی بفرمائید .
    ذبیح الله صفائی – بسم الله الرحمن الرحیم . بنده با این لایحه مخالفم و مخالفت خودم را مختصراً‌عرض میکنم خدمت نمایندگان محترم . ما یک مشکلی در کشور داریم بنام مشکل اداره کشور و در طی 2-3 دوره مجلس هم نظر امام بوده در پیامهایشان به مجلس وهم اینکه خود نمایندگان محترم مجلس همیشه داد و فریاد داشتند که نظام اداری مامتورم از نیرو است و از حجیم بودن نظام اداری و اینکه فلان وزارتخانه 20 هزار کارمند اضافی دارد ،‌فلان شرکت این قدر نیروی اضافی دارد . همیشه این جور مسائل طرح میشده و رویش بحث میشده .با توجه به قانون تعدیل نیروی انسانی که برادرمان آقای نوربخش هم مفصلاً گفتند جریانش را و نمایندگان محترم در جریان قرار گرفتند واقعاً اگر نیرو برای گمرک یا برای وزارت اقتصاد و دارائی یا برای شغل های ممیزی وامثالهم نیاز هست آقایان بیاند جابجا کنند .از نیرویهای مازادی که در دستگاههای دیگر دولتی هستند یا مامور کنند ،‌یا بهرحال به یک شکلی انتصاب کنند ، گزینش کنند . ما در شرایط فعلی با وضع خاص اقتضادی که داریم واقعاً نمیتوانیم به هزینه های جاری مان اضافه کنیم و حجیم تر کنیم دستگاه اداری مان را . البته مت خودم اعتقاداتی دارم و معتقدم که اگرما روش های کاری مان را اصلاح بکنیم و سازماندهی کنیم کارهای مان را در دستگاههای دولتی و سیستم کارمان را اصلاح بکنیم با همان نیروهای موجودی که داریم بیش از آن چیزی که الان بازده داریم بازده باید داشته باشیم و میتوانیم بازده کاری را بالاببریم ومسلماً در همین وزارت اقتصاد و دارائی ممکن است تعداد زیادی نیرو الان باشند ولی در کارهای اداری و کارهای دفتر وقتشان صرف بشود . ماباید اینها را بیاوریم آموزش بدهیم ،‌آماده کنیم ، تسهیلات برایشان فراهم بکنیم که بروند مقلاً در گمرکات و یا جاهای دیگری که نیاز هست و مسلماً در مرکز و در وزارتخانه با نیروهای کمتر میشود کارهای بیشتری انجام داد . همانطور که آقایان دیدند کمیسیون برنامه و بودجه هم با این استخدام 1500 نفر مخالفت کرده بود . اخیراً مجلس تصویب کرد که از خانواده های معظم شهداء ، از رزمندگان با آن شرایط خاص دولت موظف باشد استخدام بکند . ما اگر بیائیم مجوز استخدام این 1500 نفر را به این وزارتخانه ها بدهیم یک بابی باز کرده ایم که هر روز دستگاههای دولتی و وزارتخانه های مختلف بیایند و تقاضای استخدام نیروهای جدید بکنند و این مساله واقعاً برای ما خطرناک است . ما چه استفاده از این نیروهای موجود کرده ایم ؟ بدون استثناء هر کدام از شما به هر وزارتخانه ای ، به هر اداره ای به هر دستگاه دولتی الان بروید متوجه خواهید شد که چقدر بیکاری هست . البته ما این واقعیت را باید درنظرداشته باشیم که کارمندان ما از اقشار مستضعف هستند ، از اقشار
کم درآمد هستند . دولت نتوانسته به آنها رسیدگی کند ،‌علت رسیدگی نکردن هم این بوده که خوب ما تعداد کثیری نیرو داریم که در دستگاههای اداری مشغول خدمت اند و حجم زیادی از بودجه ما را بودجه جاری می بلعد . یعن با این شرایط ما بازهم بیائیم اضافه کنیم ؟ من کاری به نیازهای وزارت اقتصاد ندارم . قبول دارم که مشکلات هست ولی واقعاً‌این را از حالا بیایند یک عده ای رویش کار بکنند که جابجا کنندنیروها را ،‌هماهنگی داشته باشند وزارتخانه های مختلف . سازمان اداری و استخدامی در این رابطه هماهنگی کند ونیروهای مازاد بقیه دستگاهها و بقیه ادارات را یا مامور کند یا منتقل کند ، به یک نحوی واقعاً با هم کنار بیایند . به هر حال وضعیت ما طوری است که الان سیستم متاسفانه چون خرابی دارد،‌سیستم ناسالم هست ما اگر افراد جدیدی را هم استخدام بکنیم معلوم نیست در کوتاه مدت اینهااصلاً‌برای  ما بازده داشته باشند . چرا که اینها به اصطلاح صفر کیلومتراند ،‌تا بیایند راه و چاه را یاد بگیرند ، کارها را یاد بگیرند کلی وقت صرف میشود ،‌کلی نیرو هدر میرود . بنابراین ،‌من معتقدم که نظام اداری را نباید از این بیشتر متورم کرد، نباید از این بیشتر حجیم کرد و ما به اندازه کفایت نیرو در دستگاههای دولتی داریم . باید جابجا کنیم ، یا مامور کنیم و یا هماهنگی داشته باشیم که به هر شکلی ممکن هست از همان نیروهای موجود در استخدام دولت استفاده کنیم و به این دلایل با استخدام این  نفر مخالف هستم . والسلام علیکم و رحمه الله .
    عده ای از نمایندگان – تنفس بدهید .
    نایب رئیس – جلسه برای تنفس تعطیل میشود خواهش می کنم زودتشریف بیاورید .
    * ( جلسه ساعت 35/10 به عنوان تنفس تعطیل و مجدداً ساعت 05/11 به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد ) .
    رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است . آقایانی که هنوز وقت صحبت دارند بگویند به ترتیب صحبت کنند .
    منشی – آقای حسینی شاهرودی موافق بفرمائید .
    حسینی شاهرودی – بسم الله الرحمن الرحیم . مثل اینکه هنوز آقایان تشریف نیاورده اند و کسانی که مخالفت کرده اند به خصوص با این لایحه هنوز خوشدان حضور در جلسه ندراند اما در عین حال توجه برادران عزیز را جلب می کنم براینکه مخالفین محترم در مخالفت با این لایحه فرمایشاتی را کردند که به نظرمن بسیاری از آن فرمایشاتی که آقایان داشتند در مخالفت با این لایحه اگر خوب دقت بکنیم همانها می تواند دلیل خوبی برموافقت با این لایحه باشد. من بعضی از اینهارا یادداشت کرده ام که بد نیست به آنها اشاره کنم . یکی از مخالفین محترم گفتند که آیا برنامه جدیدی به وزارت اقتصاد و دارائی محول شده تااینکه پرسنل جدیدی را بطلبد . باید عرض بکنم که به وزارت اقتصاد و دارائی بلی ،‌ برنامه های جدیدی واگذار شده و به خاطر همان برنامه های جدید اولاً پرسنلی را می طلبد . قبل از اینکه این برنامه های جدید را بگویم باید عرض بکنم که هر تشکیلات اداری بالاخره در طول زمان یک عده ای از آن تشکیلات خارج می شوند حالا یا به عنوان بازنشستگی یا به عنوان بازخریدی ویا عناوین دیگر وبه خصوص بعد ازانقلاب که یک تعداد افراد زیادی در حدود 3 هزار نفر به عناوین مختلف از این وزارتخانه خارج شده اند و جایگزینی اینها ضرورت دارد به خصوص که شما اگر دقت بکنید وزارت اقتصاد و دارائی یعنی مساله مالیات ها در نظام گذشته یک نقش بسیار جزئی داشته و نقش اصلی با صدور نفت و درآمدی که از طریق نفت حاصل میشود بوده . در حالیکه سیاست امروز کشور این است که سیاست درآمدهای دولت برپایه اخذ مالیات باشد نه برپایه درآمد نفت باشد. طبیعی است که خوب پیدا است وظیفه زیادی به عهده وزارت اقتصاد و دارائی گذاشته میشود در کسب درآمد برای دولت و جایگزینی 3 هزار نفر خودش اضافه برآن و اضافه براینکه لایحه مالیاتها که ما در اواخر مجلس گذشته به تصویب رساندیم یک سری وظایف جدید را به عهده وزارت اقتصاد و دارائی قرار دادیم که انصافاً اگر این تعداد که به نظر من به عنوان کسی که 4-5 سال با این وزارتخانه از نزدیک همکاری داشتیم باید عرض بکنم که اگر این تعداد تصویب نشود که یقیناً نیاز به بیش از این تعداد هست وزارت اقتصاد و دارائی از عهده وظایفی که به عهده او گذاشته شده در لایحه مالیاتها که از اول سال 68 اجرا خواهد شد برنخواهد آمد که یکی از آن وظایف مالیات است ، بعد از املاک و ثروت و دارائی است که خوب شما ببینید محاسبه و شناسائی و بعد اخذ مالیات از املاک در سراسر کشور اگر بنا باشد انجام بپذیرد طبیعی است که چه پرسنل عظیمی را نیازمند است وهمچنان مالیات براراضی بایر که با تصویب در لایحه مالیاتها از سال 68 در کل کشور اجرا خواهد شد که اراضی بایر یا باید فروخته بشود، یا باید ساخته بشود آن اراضی که در داخل شهر هست ویا مالیات داده بشود که در واقع مالیات یک نوع تشویقی بر فروش و یا ساختن این اراضی بایر هست طبیعی است که باز شناسائی اینها و محاسبه اینها نیازمند به پرسنل وافرادی است که بتوانند این کار را انجام بدهند وهمچنان مالیات بر خانه های خالی که باز هم سیاست گذاری بود که مجلس گذشته انجام داد برای اینکه خانه های خالی نیفتد بنا شد که مالیاتی برخانه های خالی بسته بشود . باز شناسائی خانه های خالی در کل کشور این نیازمند به پرسنل هست و افرادی که بتوانند این کار را انجام بدهند. طبیعی است که اگر ما این لایحه را تصویب نکنیم وزارت اقتصاد و دارائی از وظایفی که الان به عهده اش است ووظایفی که بعداً به عهده اش خواهد آمد در سال 68 یقیناً عاجز خواهد ماند و من نظر برادران عزیز را جلب می کنم به این نکته که چون یکی از برادران این نکته را گفت که ما باید سعی بکنیم که هزینه های جاری کشور را کم بکنیم وبر      هزینه های عمرانی کشور بیفزائیم و یک بودجه سالم آن بودجه ای است که توازن بین هزینه جاری و هزینه عمرانی در آن باشد و متاسفانه بودجه فعلی کشور این توازن اصلاً در آن دیده نمی شود که این حرف حقی است که این برادر عزیز زد ولی در عین حال من باید این را عرض بکنم که اتفاقاً این هزینه ها جاری در آنجا از آن مواردی است به خلاف بسیاری از موارد دیگر که حق با ایشان است که اگر جائی بنا است کارمندی اضافه بشود برهزینه جاری کشور افزوده خواهد شد ولی به خلاف همه جا یا بسیاری از موارد این مورد از مواردی است که اگر ما در اینجا این هزینه جاری را بپذیریم می تواند کمک عنده ای به هزینه های عمرانی ما داشته باشد . به خاطر اینکه علت اینکه امروز توازن بین هزینه های جاری و عمرانی نیست چیست ؟‌ علت اصل کمبود بودجه هست . چون بودجه نیست که به هزینه های عمرانی داده بشود لذا است که هزینه های عمرانی با جاری توازن در آن نیست . ولی اگر ما بیائیم این 70 یا 80 میلیون تومان را بپذیریم در هزینه های جاری مان یقیناً‌با پیش بینی هائی که میشود بیش از 2-3 میلیارد ما درآمد خواهیم  داشت که این 2-3 میلیارد را ما می توانیم صرف و خرج هزینه های عمرانی بکنیم که یک مقدار به توازن  نزدیکتر بشود . بنابراین دقیقاً این مورد از آن مواردی است که اگر ما خست بکنیم در گرفتن نیروهای کارآمد برای این وزارتخانه از منابع بسیار عمده و بزرگی محروم خواهیم شد و کشور محروم خواهد شد .
    نکته دیگری که در بیان دوستان و مخالفین عزیز بود این مطلب بود که می گفتند که جابجائی بکنید، نیروهای زاید را از این طرف و آن طرف جابجائی بکنید و تامین نیرو بکنید .باید عرض بکنم برادران عزیز ! این جابجائی تا آنجا که امکان داشته و در این وزارتخانه انجام شده. البته یک قانونی بود یک طرحی بود که جابجائی از تمام وزارتخانه ها به تمام وزارتخانه ها بشود اما بعد از آنکه آمار دادند دیدیم متاسفانه این جابجائی بسیار بسیار کم انجام شده . اما در این وزارتخانه این کار انجام شده . اگر نمی خواست انجام بشود که الان ما همین تعداد دستگاههائی هم که داشتیم بسیاری از اینها را می خواستیم تعطیل بکنیم . بنابراین این جابجائی انجام شده ولی در عین حال این کمبود هست . من فقط یک نمونه اش را عرض بکنم . در آن پست های سازمانی که سال 60 در همین مجلس تصویب شده الان تمام گمرکات ما و تمام دستگاههای مالیات گیری و مجاسبه مالیاتی ما الان کمبود از نظر پست سازمانی اصلاً فاحش است نه اینکه واقعاً‌نصف است . مثلاً در گمرک آستارا . در یک گمرک آستارا مادر جائی که باید یازده نفر داشته باشیم 2 نفر داریم. در جائی که باید 10 نفر داشته باشیم یک نفر داریم . طبیعی است وقتی که 12 نفر این کالاهائی که وارد میشود یا صادر میشود را ارزیابی بکنند ،‌وقتی بجای 12 نفر 2 نفر باشد طبیعی است که از عهده وظایف خودشان برنخواهند آمد. اینکه برادران می گویند فساد در گمرک هست یا در اداره مالیاتی هست باز یکی از عوامل فساد که من هم قبول می کنم  و احتمالاً ممکن است کم و بیش در بعضی از جاها باشد باز علتش همین مساله انحصاری بودن است . وقتی که شما یک نفر ارزیاب در یک گمرک دارید یا 2 نفر در یک جا و یکی رئیس است ویکی مرئوس و آن هم
معمولاً در گوشه های کشور هستند و در مرزهای خروجی کشور هستند طبیعی است که وقتی 2 نفر در یک جا هستند و آن هم با آن زحمت های سرسام آور ،‌ آن هم عدم امکاناتی که اصلاً امکانات دراختیارشان نیست طبیعی است که فسادآور است و ما اگر بتوانیم تعداد این نیروها را افزایش بدهیم از فساد میکاهیم اضافه براینکه ما می توانیم با این 1500 نفر اصلاً سیاست گذاری بکنیم . به نظر هم نباشد چه خوب است که ما این قانون را تصویب بکنیم منتها قید بکنیم در آن که این 1500 نفر از نیروهای انتخاب شده جبهه رفته ای که از جبهه برگشته اند و امتحان خودشان را داده اند ،‌ ما این نیروهای متدین متعهد انقلابی را تزریق بکنیم در گمرکات کشور و همچنان در دستگاه های مالیاتی کشور و یک مقدار اگر خدای نکرده فسادی هم هست ما به وسیله نیروهای متعهد بتوانیم فساد را کمتر بکنیم . اضافه براینکه من مجبورم این جمله را در اینجا بگویم من همیشه خودم به عنوان یک عضو کمیسیون اقتصاد و دارائی از این مساله می نالیدم که اصولاً احتمال میدهم که فساد در بعضی از تشکیلات گمرکی ما یا مالیاتی ما باشد . اما برادران عزیز ! ‌مساله فساد قضیه و علتش این نیست . علت جای دیگر است . ما هر وقت برگشت کردیم به قوانین اسلامی خوب طبیعی است که این مساله کم خواهد شد . وقتی که شما یک ممیز مالیاتی را (البته این حرف من مجوزی نمی شود برای این برادران خدای نکرده آنها این حرف من را مجوز ندانند ) یک برادری در گمرک دارد خدمت می کند در هوای 45 بالای صفر ما حداقل امکانات را برایش فراهم نکرده ایم یک ساختمان مناسبی برایش قرار نداده ایم حتی یک کولر در بعضی از جاها قرار نداده این و یا یک ممیز مالیاتی که حداقل معیشتش را فراهم نکرده ایم طبیعی است که فساد اداری از اینجا به وجود می آید . اسلام در مورد قاضی می گوید هر چه نیاز دارد برآورده بکن تا مبتلای به فساد نشود . عرض کردم باز این مطلب موجب این نمی شود که خدای نکرده مجوزی باشد برای آقایان که در بعضی از موارد دچار خلاف میشوند . اما علت جای دیگر است علت این طرف قضیه نیست و مطلب بعدی من تعجب می کنم از بعضی از دوستان عزیزی که (رئیس – وقتتان تمام است ) ارادت هم خدمتشان داریم می فرمایند ( که مخالفت کردند  با این لایحه ) در زمانی که برادر عزیزما جناب آقای نوربخش خودشان مسئول بانک مرکزی بودند و در وزارت اقتصاد و دارائی در زمان برادر عزیزمان آقای دکتر نمازی خودشان تقاضای پنج هزار نفر نیرو کردندکه در آن زمان موافقت نشد حالا چطور بعد از 4-5 سال که تعداد زیادی از نیروها هم خارج شده اند ویا بازنشسته شده اند ویا با آنها برخورد شده اخراج شده اند و الان نیاز کشور هم بیشتر هست با 1500 نفر موافقت نمیکنند و من الان اعلام میکنم این 1500 نفر هم به هیچ جا نخواهد رسید الا اینکه می تواند گوشه ای از این درد را انشاءالله درمان کند . والسلام علیکم و رحمه الله .
    رئیس – مخالف بعدی صحبت کند.
    منشی – آقای مختاری مخالف بفرمائید .
    مختاری – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران مخالف مطالبی که باید گفته بشود فرمودند ولی نظر من این هست که باید مساله فرهنگ کم کاری رادر جامعه اصلاح کرد .همانطور که برادران فرمودند ممکن است اگر ما آمار بگیریم در کل جامعه یک کارمند 8 ساعت کاری در روز یک ساعت کارمفید هم نداشته باشد .من خودم در گمرک جلفا سرو کارم افتاد آنجاکاری داشتم و کارمندها آن قدر زیادبودند که خودشان نمی دانستند چه کار دارند ؟ حالا شاید در کل کارمند کم باشد ولی توازنی نداشته باشد ، یعنی یک جا کارمند زیاد باشد یک جا کارمند کم باشد . ولی درد این است که وقتی یک ارباب رجوع کاری را به کارمندی مراجعه می کند به خاطر داشتن آن فرهنگ غلط که حالا ناشی از مسائلی هست نامه شما را می گیرد و می اندازد روی میزش و     می گوید برو فردا بی وقتی از او سوال می کنی چرا؟ می گوید به شما مربوط نیست و بعد       می بینی که این آق هیچ کاری ندارد و آنجا دارد وقتش را تلف میکند . این در اثر چیست ؟ در اثر این است که مشکلات کارمندان دارند ما این را قبول داریم برادرمان فرمودند که ما کارمندانی که داریم زیر هوای 40 درجه، امکانات ساختمانی و کولر و این امکانات راندارند. ما اگر 1500 تا کارمند دیگر اضافه کردیم به آن مشکلات و معضلات 1500 تا دیگر اضافه کرده ایم . این 1500تا کارمند که کولر و ساختمان نیمشود . مشکلات کارمندی را باید حل کرد ، فرهنگ صحیح کار کردن را حل کرد تا کارمند خودش کار کند . ما بجای اینکه بیائیم این یک میلیارد ریال حقوقی که برادرمان برآورد کردندبه اینها اضافه بدهیم بیائیم یک مقداری به آن کارمندها برسیم که خوب کار کنند. فرمودند اگر ما 1500 نفر بسیجی یا رزمنده یا نیروی خوب فرستادیم کارمندها را اصلاح میکند . خیر وقتی یک نفر کارمندی که به فوت وفن اداری وارد نیست امروز به یک اتاقی میرود که چهارنفر کارمند نشسته اند حتماً در آن سیستم هضم خواهد شد .اینحوری نیست که یک نفر بتواند آن چهارنفر را دنبال خودش بیاورد به جز اینکه ما اداراتی درست کنیم که کلاً در اداره ما همه افراد جدید باشند وافراد قدیمی به آنصورت نباشد و بیائیم به مساله کارمندی برسیم ،‌به مشکلاتشان برسیم و فرهنگ خوب کار کردن را در جامعه پیاده کنیم . این مشکل کمبود کارمند که الان احساس میشود در کل ادارات ماهست و اینها بیشترش ظاهری و صوری است . در عمل وقتی برخورد میکنیم می بینیم همه در اثر کم کاری است . بجای اینکه بیایند 1500 نفر براین کارمندان فقیر اضافه کنیم یک مقدار به وضع آنهابرسیم وما که اعتقاد داریم در جامعه ما در کل باید معضلات اداری حل بشود و شاید مردم ما منتظر یک انقلاب اداری هستند نیائیم با اضافه کردن این 1500 تا و اصلاحات روبنائی 1500 تا مشکل برمشکلات کارمندی فعلی اضافه بکنیم . باید از ریشه مسائل کارمندی کل جامعه را حل کرد و آنوقت بررسی کرد در هر جا کارمند کم هست کارمند اضافه کرد والسلام علیکم و رحمه الله .
    رئیس – آخرین موافق صحبت کند .
    منشی – آقای طاهائی ( بیات – نیستند )‌آقای عوض زاده .
    سید علی عوض زاده – بسم الله الرحمن الرحیم ، صحبت هائی که تا حالا مخصوصاً مخالفین انجام دادند بنظر میرسد که یا از گمرکات اطلاع کافی ندارند و وضعیت دارائی را در جریانش نیستند . مخصوصاً راجع به وضعیت نیرو .کمیسیون اداری و استخدامی که قبلاً لایحه تعدیل نیرو را تصویب کرده همین کمیسیون بوده واین لایحه تعدیل یکی از لایحه هائی بوده که الان بعضی از مخالفین به آن استفاده کردند. با توجه به همین لایحه یعنی لایحه تعدیل بود که به این 1500 نفر اجازه داده شد و اتفاقاً در داخل کمیسیون اعضاء‌با اتفاق آراء به 1500 نفر رای دادند. علتش هم این بود . در ابتدا وقتی 1500 نفر تقاضا شد وبه کمیسیون آمد شاید اکثریت قریب به اتفاق مخالف 1500 نفر بودند که این اجازه را به دارائی و به گمرک بدهند که آنها 1500 نفر یعنی 900 نفر برای دارائی و 600 نفر برای گمرکات استخدام بکنند . نهایتاً برای اینکه این موضوع دقیقاً بررسی بشود مدتهای طولانی در کمیسیون روی این بحث شد و نهایتاً اعضای کمیسیون به جاهای مختلفی مسافرت کردند واز نزدیک پرونده ا و وضعیت موجود گمرکات و وزارت دارائی و   حوزه های ما مالیاتی و پرونده های موجود را بررسی کردند . من جاهائی را که کمیسیون به    آنجا ها مسافرت کرده و از نزدیک پرونده ها را بررسی کرده خدمت نمایندگان محترم اسمهایشان را می خوانم ببینید وقتی کمیسیون به یک چیزی رای داده اینجوری نبوده که روی هوا باشد و خدمتتان هم عرض کردم که در ابتداء کمیسیون با 1500 نفر مخالف بود اما پس از بررسی مداوم و لازم به احساس نیاز واقعاً رسید و پس از آن رای داد. جاهائی که کمیسیون به آنجاها رفته خود فرودگاه بود در چند نوبت و مخصوصاً ساعت 12 شب که پروازهای خارجی می آیند و در آنجا مسافرین آنجا قرار می گیرند و وقتشان تلف میشود ریاست کمیسیون آقای غریبانی یک شب ساعت 12 شب بلند شدند رفتند آنجا ببینند که وضعیت چه جوری است آیا آن چیزهائی که ادعا می کنند درست هست یا درست نیست ؟ و نهایتاً وقتی ایشان رفتند و برگشتند تمام حرفهای مسؤولین محترم گمرک را تائید کردند . انبارهای عمومی در سطح تهران بطور کلی از طرف اعضای محترم کمیسیون بازدید شده . کالای متروکه بطور کلی بازدیده شده . انبار فرش بازدید شده و حوزه های مالیاتی تهران و کرج تعدادی از آنها بصورت مداوم از طرف اعضای محترم کمیسیون اداری و استخدامی بازدید شد گمرکات بندر عباس ، کیش و مرزبان و بوشهر از طرف ریاست محترم کمیسیون شخصاً ایشان آنجا رفتند و بازدید کردند برای اینکه ما به نتیجه برسیم که آیا واقعاً نیازی را که این آقایان میفرمایند صحیح است یا صحیح نیست ؟ پس از این همه بازدید و اینکه واقعاً چندین مرتبه ما این لایحه را نگهداشتیم تا آنجا که هیات رئیسه محترم تقاضا کردند که اگر شما این لایحه را به هر صورت تصویب یا رد نکنید چون وقتش گذشته خیلی شما در داخل اینجا نگهداشتید اگرنیاورید ما اینرا همینجوری میاوریم درداخل جلسه علنی اعلام می کنیم . نهایتاً پس از
این همه بررسی و بررسیها یدقیق کمیسیون محترم به این نتیجه رسید که نه تنها اینها نیاز هست بلکه اینها حداقل نیاز هست . البته شروطی هم کمیسیون با اعضای محترم مخصوصاً با وزیر محترم و افرادی که میاندند با آنها در جریان گذاشته و قرار براین است که نیازهای خودشان را قبل از اینکه اینها را بگیرند قبل از آن بیایند کمیسیون را در جریان بگذارند و اگر چنانچه کمیسیون اینها را دوباره پس از این همه برنامه ها تائید کرد آنها بروند بگیرند اما اجازه کلی 1500 نفر را مجلس بدخهد . خوب بعضی از برادرها میفرمایند ما در تشکیلات اداری باید مسائل مهم را بیاوریم . خوب این از مسائل مهم نیست که ما در دارائی که 4791 پست هست 1292 پست یعنی حدود 50 درصدش بلاتصدی است . یعنی نیرو در اینجا باید باشد خالی است واز اینجا حدود 2033 نفر یا حداقل دو هزار نفر . اگر ما میخواهیم وضعیت یک مقدار مناسبی داشته باشیم که بتوانند هر حوزه مالیاتی یک نفر داشته باشد آنجا کمبود نیرو دو هزار نفر دارند . اما از این دو هزار نفر فقط 900 نفر را خواسته اند البته اگر بیشترازآنرا هم می خواستند شاید جایش واقعاّ بود که مجلس محترم این اجاره را میدادند.لاحیه تعدیل را درست است که ازآن طرف آورده، دردرست است که ما از آن طرف منع کردیم که استخدام نکنند اما این استخدام در جاهائی که مورد نیاز هست برعکس ما باید به آنجا ها آجازه بدهیم که نیروهای خودشان را بکیرند.یا در قسمت گمرکات حدود600 نفر را از مجلس محترم اجازه خواستند که استخدام کننددرصورتی که در طول بعدازانقلاب حدود دوهزار و خرده ای نفر را اینها یابازنشسته کرده اند یا اینها را اخراج کرده اند یا باز خرید کرده اند. از این دوهزار نفر نیرو یک نفررا شما اجازه استخدام نداده ایدوهمه این دو هزار نفر نیرو پست هایشان الان بلا تصدی است وجایشان خالی است وباید استخدام کنند وبرای این دوهزار نفر نیرو فقط600 نفر نیرو تقاضا کرده اند وانصاف هم نیست که ما کارآئی بهتر را بخواهیم وبگوئیم که این افرادی باید باشند که وضعیت گمرکات را باید به وضع مطلوب برسانند ما از آنها این تقاضا را داشته باشیم اما بگوئیم که دوهزار نفر نیروئی که از وضعیت موجود شما کم شده حداقل بجای دوهزار نفر نیرو600نفر شما اجازه استخدام نداشته باشید.نهایتاّ کمیسیون وقتی با اتفاق آراء به این موضوع راًی داده900نفربرای دارائی و600 نفر برای گمرکات با تحقیقات کامل بوده،گرچه خودش مخالف بوده اما پس از مخالفت ها مجبوربود که یا حرف این آقایان راقبول بکند اعدادوارقامی را که اینها میدهند یااگر قبول ندارد خود کمیسیون برودواز نزدیک مواردرا مشاهده کند.نهایتاّ شایددرابتدا هم حرف قابل قبول نبودوبرای همین هم کمیسیون وقت بسیار زیادی دراین باره گذشت واگر جاهائی را که برای شما من خواندم رفتندومطالعه کردندواز نزدیک مشاهده کردندوپس از مطالعه ومشاهده نزدیک وحضوری وصحبت های حضوری به اتفاق آراء به 1500 نفر راًی مثبت دادند متشکرم.
رئیس- کمیسیون ودولت.
رحمتی (مخبر کمیسیون استخدام)- بسم الله الرحمن الرحیم.مهمترین مسائلی که مخالفین محترم مطرح می کردند من به آن اشاره خواهم کردوتوضیح میدهم.یکی از مسائلی که اکثر مخالفین محترم به آن اشاره کردند مساًله حجیم تر شدن دستگاههای اداری ما ست که اینرا من درآن صحبت اولیه هم خدمت نمایندگان عرض کردم،گفتم کمیسیونی دارد این لایحه را به تصویب میرساند یعنی درکمیسیون تصویب کرده وراًی داده که خودش متولی برخوردباگسترش بی رویهدستگاههای اداری است.یعنی ما واقعاّرفتیم واز نزدیک بازدید کردیم واین نیازراتشخیص دادیم با توجه به پرونده ها،باتوجه به نیروی انسانی موجوددرگمرکات وتشکیلات مالیاتی کشوروبا یک بررسی ویک مقایسه به این نتیجه رسیدیم که واقعاّاینها نیازدارندوبرای رفع مشکل آنها ودرجهت بالا رفتن درآمد کشور ما لازم هست که این اجازه استخدام رابه وزارت محترم دارائی بدهیم.دررابطه با این موضوع چند آمار که اول هم عرض کردم به آن باز اشاره میکنم منتها گذرا.یکی بالا رفتن حجم پرونده ها است که من یک موردش را با اینکه حالا یادداشت نکرده ام اگر اشتباه بود مسوًولین محترم وزارت دارائی هستند.اشاره میکردند مثلا به حوزه مالیاتی کرج گ.اینکه قبل از انقلاب تعداد پرونده ها حدود90هزار بوده والان این 90هزار پرونده به چهارصد هزار رسیده واین رشد عظیم اگردرشهرستانهای دیگر،اگر در حوزه های مالیاتی دیگر تا این حد را قبول نکنیم حداقل باید بپذیریم که تا اندازه ای بالا رفته وکار زیادتر شده واصلا سیاسی که دولت درپیش گرفته وخود مجلس محترم این سیاست را پیشنهاد کرده وبرآن مصربوده هم این وضعیت را می طلبیده است.
دوم پست های بلا تصدی این وزارتخانه است که گمرک حدود2516 تا پست بلا تصدی الان دارد با احتساب تمام استخدامهائی که داشته.یعنی اشاره که میکردند اینها قبلا استخدام     کرده اند تعداد بسیار مختصری در حدودسیصدنفر بوده وبااحتساب آنها الان2516 نفر خود گمرکات نسبت به اول انقلاب پست بلا تصدی دارد وقسمت مالیاتی وممیز مالیاتی هم1299 نفرآماری است که به ما داده اند که اینها الان نیاز دارند برای پرکردن پست های بلاتصدی.در مقابل افت نیروی انسانی که عرض کردیم فقط در کل وزارتخانه اعم از گمرک وقسمت مالیاتی چیزی حدود پنج هزار نفر بوده. یکی دیگر ازمسائلی که برادران اشاره می کردند این بود که میگفتند ما بیائیم از نیروی انسانی دستگاههای دیگر استفاده کنیم.ببینیداین حرف ظاهرش بنظر حرف خوبی میرسد،ولی اگر یک مقدار شکافته بشود می بینیم که واقعاّ نمیتواند این جوابگوی این نیاز باشد.شما الان به هراداره ای به هر وزارتخانه ای مراجعه کنید وازآنها بخواهید که نیرویشان را تعدیل بکنند ویک تعداد نیروی خودشان را دراختیار وزارت دارائی قرار بدهند قطعاّ هیچکدام از اینها نمی آیند نیروی ماهروجوان وپر کارش رابدهد به وزارت دارائی.علی القاعده.نیروی کم کار مسن وبا  سابقه اش را می خواهد بدهد.یک کارمندی که20- 25 سال سابقه خدمت دارد در یک وزارتخانه دیگری حالا وزارت دارائی بیایداینرا بکیرد با50 سال سن تازه بخواهدآموزش بدهد،آن هم یک آموزش تخصصی واقعاّوبگوید توبیا بایست اینجا وکار بکن معلوم است که نتیجه کار این کارمند انتقالی وماًموری از یک وزارتخانه دیگر به وزارت دارائی چه خواهد بودوباآن سیاستی که ما دنبال می کنیم این چه نتایج مثبتی مثلا برای ما در بر خواهد داشت.اشاره کردند به صحبت های جناب آقای نخست وزیر درراًی اعتماد که الان کارمندهای ما مثلا یک ساعت ونیم کار مفید در روز بیشتر ندارند.ما در مقابل این مطلب به این وزارتخانه ای که کمیسیون مجوز استخدامش را تصویب کرده اشاره میکنیم که اگر ساعات کار مفید رابا احتساب هشت ساعت کار درروز ولی در مقابلش تعطیلی ها ومرخصی ها واینها رادر نظر بگیریم1500 ساعت خواهد بود برای یک کارمند ویک کارمند وزارت دارائی1500 ساعت اگر بخواهد کار بکند در مقابل پرونده هائی که دارد فقط میتواند به یک پرونده در شرکت ها سه ساعت وقت بگذاردواین معلوم است که ورقزدن یک پرونده حجیم یک شرکت بیش از این وقت می برد تا اینکه بخواهد بررسی بکند،حسابرسی بکند وبعد تمیز مالیاتی بدهد وازآن مالیات مطالبه بکند.ودر بخش ها ومنابع دیگر مالیاتی در مقابل این مقدار ساعت کار مفید1200 پرونده دراختیار یک کارمند قرار می گیردومعلوم است که بهیچوجه رعایت عدالت اجتماعی نمیتواند بشود.شما اگر برویدونگاه کنید می بینید که بسیاری از مالیات دهندگان ما افرادی هستند که درآمدهای جزءداشتندوباآن صداقت وصفاوایمان واعتفادی که به نظام داشتندمالیات خودشان را خودشان رفتند پرداخت کردندوگاهی ازاوقات افرادی بادرآمدهای کلان طفره رفته اند وتوانسته اند اززیربار دادن مالیات شانه خالی بکنند به لحاظ اینکه آن نیروی ما هرولازم وکافی نبوده است که بتواند اینها راواقعاّ بررسی بکندوارزیابی دقیق وصحیحی رویش داشته باشد.نتیجه این کار این خواهد بود که مالیاتی باید در فرهنگ ما جا بیفتدومدتها موردبحث نمایندگان محترم بود که باید به مالیات داده با همان چشمی نگاه کنند که دارنددر مورد خمس دادن وزکات نگاه می کنند.وقتی که این بی عدالتی اعمال شد کم کم در فرهنگ مالیات دادن خواهد مردواحیای آن کار ساده ای واقعاّ نیست ولطمه کلانی به مملکت ودرآمد کشور خواهد خورد.
مساًله اصلاح گمرکات کشوررااشاره کردند اینرا بنده هم اول مطلبم عرض کردم،حرف بسیار صحیحی است ولی برای این حرف کلی وپیشنهاد کلی چه راه حل جدیدی را شما پیشنهاد می کنید؟ما پیش بینی کردیم که اگر بتوانیم نیروی جدیدی را، نیروهای جوان وانقلابی را تزریق بکنیم به این دستگاه وبودن این افراددر کنار کارمندان سابق که آنها هم اکثر قریب به اتفاقشان افراد صالحی هستند معدود افرادی هستند دربین آنها که نا صالح هستند وآن مصیبت ها ومسائلی که من وشما در جریان هستیم ناشی از کاروحضور آن افراد معدود خواهد بود.ولی اگر ما یک سری نیروی جدیدوجوان وپرکار وسالم را تزریق کردیم به این دستگاه ودر کنا آنها قراردادیم وقطعاّ یکی ازروش های اصلاح گمرکات
همین خواهد بودوعلاقمندم که برادرمان آقای ساوجی هم که این مطلب رااشاره کردند پاسخ را هم گوش بدهندکه انشاءالله در راًیشان موًثر خواهد بودوازطرفی یکی دیگر ازروش های اصلاح گمرکات این است که یک نیرودریک جا همیشه ثابت نماند وبتوانندنیروها را جابجا کنندویا احیاناّ اگر تخلفاتی دیدند با تخلفات وافراد مختلف بر خورد بکنند.همین برخوردها بوده ودر جهت همین اصلاح بوده که گمرکات در طول این هشت سال نزدیک به 2050 نفرافت نیروی انسانی داشته واگر بخواهد این برخوردها راادامه بدهد قطعاّ به نیروی قوی وجوان وسالم نیازداردوما باید به آن بدهیم تا بتواند کار بکند.
    یکی دیگر از مسائلی که اشاره کردند رعایت قانون تعدیل نیروی انسانی بوده.
    اولا بنده عرض میکنم قانون تعدیل نیروی انسانی برتمام قوانین استخدامی همیشه حاکم خواهد بود.ولی اگر شما نگران آن هستید ما میتوانیم در شوردوم اینرادرلایحه تصریح بکنیم ودقیقاّ اشاره کنیم که این استخدام با توجه به لایحه تعدیل نیروی انسانی خواهد بود تا این نگرانی هم مرتفع شود به هرحال این جای نگرانی نیست که ما لایحه را کلا زیر علامت سوًال ببریم.
    اشاره کردند به بار مالی که براین لایحه مترتب خواهد بود.بنده عرض میکنم آن برادر بزرگواری که اشاره کردند به میزان هزینه ای که تصویب این لایحه در برخواهد داشت جواب ندادند که چقدردرآمددرمقابل این هست.بنده اول صحبتم عرض کردم ما واقعاّ این استخدام را یک نوع سرمایه گذاری میدانیم.این منهای جا های دیگراست که ما فقط نیروی انسانی را به دستگاهی بدهیم،یا به دستگاهی اجازه استخدام افرادی را به دهیم که اینها را در کارهای خدماتی فقط به کار بگیرند.گرچه آنجا هم اگر نیازباشد لازم است.اینجا شما اگر نیرودادید در مقابلش درآمد مالیاتی را بالا برده اید.یکی از برادران انتقاد داشتند به این که من اشاره کرده ام ومقایسه کرده ام ایران رابا ژاپن وآلمان درتعداد نیروی انسانی در بخش مالیاتی وگفتند اگر ما می بینیم که چهل هزارنفر در قسمت مالیاتی یا وزارت دارائی ژاپن کار میکنند در مقابلش چند صد هزار،چند ده هزا تن فولاد هم تولیدات آنها است.بنده می خواهم عرض کنم که اتفاقاّ هر جا که تولیدات کمتر باشد واتکاءبیشتر به بخش مالیاتی باشد آنجا ست که باید نیروی انسانی را بالابردوبرادرانی که ژاپن رفته اند واز نزدیک دیده اند میدانندوتصدیق می کنند این عرض بنده را که بسیاری از کارهای خدماتی ارزنده ای که درژاپن دارد امروز انجام می گیرد متکی بر مالیاتی است که ازمردم گرفته میشودوبه همین دلیل هم تعداد نیروی مالیاتی اش را بالا برده نه به خاطر اینکه چند میلیون تن تولید فولادش هست.
    یک صحبت دیگر این بود که نیروی خدماتی اینها استخدام خواهند کرد.بنده عرض میکنم همانطور که در متن لایحه هم اشاره شده حداقل مدرکی که برای استخدام در نظر گرفته اند دیپلم است برای آموزش دادن واین خودش دلیل این است که برای کارهای خدماتی نمی خواهند ودر بخش خدمات نیرو تااندازه ای دارندوما حتی پیشنهاد کردیم که ازآن بخش استفاده کنند برای استفاده در پست های بلا تصدی که پاسخ قانع کننده ای داشتند وآن اینکه اینها بخاطر داشتن سواد کم ونداشتن مهارت نمیتوانند آن پست های بلا تصدی راپر بکنند.این خلاصه ای بود از پاسخ به مهمترین ایراداتی که مخالفین محترم به این لایحه داشتند.بنده باز هم در پایان عرض میکنم که ما با اعتقاد به جمع وجور کردن وداشتن سیاست انقباضی در برخورد با دستگاههای اداری ما این لایحه را تصویب کردیم وآنرا هم نیاز این دستگاه ووزارتخانه میدانستیم وازطرفی هم آنرا یک نوع سرمایه گذاری میدانستیم وامیدواریم انشاءالله مجلس محترم هم به آن راًی بدهدوآثار مثبت آن راانشاءالله درآینده نزدیک خواهیم دید.والسلام.
    رئیس- آقای ایروانی شما اگر بحث طولانی دارید ما میتوانیم بگذاریم برای جلسه بعد ولی اگر کم صحبت میفرمائید بفرمائید.
    ایروانی (وزیر اموراقتصادی ودارائی)- بسم الله الرحمن الرحیم،استحضار دارید که درسال1353 یعنی 14 سال قبل سازمان مصوب برای داشتن تعداد ممیزین وکمک ممیزین جمعاّ4300 نفربوده.بعد از 14سا ل،الان نسبت به همین مقدار 1299 نفر ازاین4300 نفر ما هنوز کم داریم.این مقایسه بسیار روشنی است ازنظر علمی که ما چقدر افت نیروی انسانی دراین بخش داریم وبه خصوص اینکه ما توسعه شهر هارا داریم،نسبت جمعیت شهرها به تناسب سا ل 1353 خیلی بیشتر شده،فعالیت های اقتصادی گسترش پیدا کرده ومنابع جدیددرآمدی ا‚دده.ماوقتی بحث ظرفیت مالیاتی را میکنیم بعد می گوئیم باید به این ظرفیت برسیم.برای رسیدن به این ظرفیت باید برنامه ریزی کنیم ودراین جهت باید خودمان را تجهیز کنیم ولی ما هنوز نسبت به سازمان سال53 بسیار افت نیروی انسانی داریم.طبیعی است که واحد یابی نمیشود،پرونده هارسیدگی نمیشود وبه ظرفیت مالیاتی هم هیچگاه نخواهیم رسید.بنایراین این مساًله روشنی است که افزایش حجم کارها،افزایش پرونده ها یک نمونه کوچکً آنرا گفتند همه این شهر هائی که ما بازدید می کنیم گرمساردرتا حوزه مالیاتی است دوتا ممیزودوتاکمک ممیز لازم دارد باز دوتا کمک ممیزندارد.دونفر برای کل شهر بااین توسعه هائی که پیش آمده.بنابراین همه پرونده هاحجیم شده وعملا رسیدگی غیر ممکن شده.درمجموع هم نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب2813 نفر افت نیروی انسانی است که رقم قابل ملاحظه ایست به دلیل بازخرید ها،باز نشستگی ها،بعضی قوانین بود که جاذبه خیلی خوبی داشت افراد بیرون رفتند،در بیرون کار کردنددر بخش خصوصی وهمینطور بهسازی وسالم سازی محیط ونظاماداری باعث شد که این افت را ما داشته باشیم.ما سطح نیاز خودمان را برای سال1363 درواقع طرحش هم اینجا هست تهیه شده5628 نفر نیازرا تاًیید کرده اند،سازمان امور اداری و استخدامی بررسی کرده اینهارا.این نیاز برای سا ل63،5628 نفر بوده منتها بعد ازاینکه ما تصدی وزارتخانه را داشتیم درسال 64 ماگفتیم می رویم روش هارا عوض کنیم، سیتم هارا عوض میکنیم.خود من مخالف استخدام همیشه هستم،خود من مخالف متورم شدن بودجه جاری هستم اماباید دید این زمینه آیا نظیر بقیه جاهاست که بودجه را متورم می کند یا خودشدرآمد زا هست؟درآن سال ما باتغییر روش ها،تغییر سیستم ها،دستور العمل های جدید گفتیم برویم مشکل را حل بکنیم.منتها بعد از سه سال که ما بااین مساًله سپری کردیم درسال گذشته بود که این نیاز بسیار مبرم بود وطبق سه تا سناریوئی که ما تهیه کردیم مادر شرائط فعلی نسبت به سازمان قدیم گذشته1292 نفر افت نیروی انسانی داریم(دربخش مالیاتی صرفاّ)با قانون جدید مالیاتهای مستقیم که یک کمک ممیز هر ممیز لازم دارد2033 نفر کم داریم وبا فرض افزایش غعالیت های اقتصادی وافزایش حجم پرونده ها ما 6277 نفر کمبود داریم. منتها چیزی که ما آوردیم برای این بخش یرای6270 نفر900 نفر بوده(تنها 900 نفر)این بسیار بسیار اندک بوده به تناسب نیازمان.بنابراین وظایف دیگری را که اضافه شده درهمین قانون جدید مالیاتهای مستقیم که مجری هست ازابتدای سال آتی مالیات سالانه املاک که این مالیات ازنوع جدید هست این باز افزایش عملیات ماست، مالیات واحد های مسکونی خالی هست،مالیات اراضی بایر است که هم در تهران،همدرشهرستانها هست واینها اضافه شده.من یک مثال دیگر می زنم از فعالیت های مالیاتی که به فعالیت های ما اضافه شده.مالیات نقل وانتقالات املاک قبل ازانقلاب تویط دفتر خانه ها گرفته میشد،از میزان مالیات هشت در صدش را می گرفتند چهاردرصد حق الزحمه،چهاردرصد برای بازنشستگی،جمعاّ هشت درصد.الان از همین یک منبعی که اضافه شده به حجم عملیات ما سالی50میایارد ریال وصول می کنیم.اگر همین وظیفه جدید را که ما بعهده گرفتیم هشت در صدش را حساب کنید میشود چهار میلیارد(چهاردرصد میلیون تومان) تمام این استخدام اینجا اشاره شد72 میلیون تومان است.
    چطور ما به شرکت نفت این همه اختیارات میدادیم؟الی ماشاءالله، برای چه؟برای اینکه این درآمد زاست درآمدش هم فقط ارزی نیست معادل ارزی آن ریال در بودجه ما هست.چون درآمد زاست ما باید این بخش را تقویت کنیم سرمایه گذاری کنیم درآن بخش.بخش مالیاتی هم عیناّ مثل درآمد های نفتی عمل می کند وما درسال65 شاهد بودیم که درصددرآمد های مالیاتی5/46 درصد شد.درگذشته در سال56 کل سهم مالیات دردرآمد های دولت19درصد بوده اصلا احتیاج به درآمد مالیاتی باروزی6میلیون بشکه نفت نداشتند ولی ما که این همه می گوئیم که باید متکی باشیم،از درآمد نفتی خودمان را رها کنیم،ساختار بودجه رااصلاح کنیم،این حرفهای خوب وزیبا که خود بنده هم ممکن است زیاد بزنم،جزبااین که مکانیسمهایی یک جایی برایش طراحی بکنیم وچون با اعمال ابزاروفراهم کردن ابزار غیر این ممکن نیست ما می بینیم که در کشور آلمان برای گمرکات ومالیات خودش که همه اش هم مکانیزاسیون
وکامپیوتری هست،صدوپنج هزار نفر نیروی انسانی دارد آنوقت ما این چهار هزاروسیصد نفری که درسال 53 تصویب شده ما الان هزارودویست ونودودو نفرش را کم داریم اصلا این تطبیق ندارد با آن چه که ما خواهان هستیم وآن ساختار هایی که می گوئیم.بنده عرض کردم درموردسیستم وروشها،خدمتنمایندگان محترم توضیح میدهم ما آمدیم مالیات را مقطوع گذاشتیم.مالیات مقطوع به جای اینکه بررسی بکنیم برای تاکسی ها گفنیم1500 تا هر تاکسی دیگر اصلا این ممیزی نمیخواهد همه را یکجا حساب کردیم یا حوزه های خاص مالیاتی گذاشتیم کلی صرفه جوئی دروقت وکاغذ ونیروی انسانی کردیم.ماروشهای بسیار متعددوبخشنامه های متعددی برای ایجاد یک جا هایی که میشود مشابه هست وامکان پذیر هست یک واحد عمل بکنیم همهً این صرفه جوئی هاانجام شده که بتوانیم وظایف مان را بهتر انجام دهیم.بنابراین نکتای که باید بهش توجه بکنیم مساًله این است که بهیچ وجه بار مالی ندارد.بنده اینجا به عنوان وزیر امور اقتصادودارائی می گویم بسیاربسیاردرآمد زاست وغیر این ممکن نیست،صرفاّازباب درآمدی عرض می کنم.ما هزینه ی وصول مالیاتمان نسبت به برخی از کشورهای اروپای غربی هم بسیار بهتر است آنها دودرصد هزینه وصول مالیاتشان است مال ما یک ونیم درصداست اگر همین یک بعدرا بگیریم حالا این هفتادودومیلیون تومان را بیشتر از این حساب بکنیم یعنی هزینه اش را یکصد میلیون تومان اگر فرضبکنیم هست ما حداقل اگر نگوئیم شش میلیارد تومان اش راوصول می کنیم حتماّ چهار میلیارد تومان برای ماوصولی دارد.بنابراین،این مقوله ای نیست که با برخی بخشهای خدماتی ودستگاههایی که عریض وطویل میشود مشکلات هم بیشتر میشود ما مقایسه کنیم.اگر استدلال داریم که نیروی انسانی ما بصورت متوسط یک ونیم ساعت بازدهی دارد،خوب آن یک ونیم ساعت،کدام سازمانها است؟ما که درحوزه ها مالیاتی ازطریق اضافه کار،جا ن همه را به لب رسانیده ایم تا ساعت10 شب می گوئیم کار کنید اضافه کار کنید نیروی انسانی جدید نداریم اصل تشویق وتنبیه چقدر بنده،چند صد نفررا به سوریه فرستاده باشم خوبست.هرجا کار بزرگی انجام شده ما تشویق کردیم به عناوین مختلف ما تشویق کردیم واین سیاست هاییی که از اصول مدیریت است بنده اینجا ادعا می کنم به نحواحسن باآمار ثابت می کنم ما به آن توجه کردیم.هم درگمرکات داشتیم هم دروزارت اموراقتصادی ودارائی.
    راجع به نوع نیازی که ماداریم نوعی نیست که درسطح آموزش لیسانس باشد مادیپلم نیاز داریم،فردی باشد که جوان باشد فکر جوان داشته باشدوبه تدریج سی سال تجارت یاد بگیرد،یک کمک ممیز قانون مالیاتهارا یاد بگیرد قوانین ما دروکلیدی را در حافظه اش داشته باشد،وبه بازدهی برسد وبادادن آموزشهای مختلف ومتعدددرطول خدمت ما این را به حداکثر راندمان وبازدهی برسانیم.بنابراین نوع نیازمان درسطح دیپلم است بعضاّ هم درسطحلیسانس اقدام کردیم فرضاّ پنجاه تا مجوزدرگمرک گرفتیم شش تا فقط توانستیم جذب کنیم بعد از یکسال ونیم تلاش وآگهی کردن دربخش مالیاتی هم همینطور ضمن اینکه نوع نیاز ما هم ازاین مقوله نیست که دست ما باز باشد ویکی از برادران عزیز به آن اشاراتی داشتند.
    عرض کنم که دررابطه باگمرکات آمار خروجی از گمرک وافتش از1/1/58،دو هزارویکصدودونفر است.شش هزارواندی نیروی انسانی دارد یک سوم آن افت است.این رقم بسیار تکان دهنده ای است بنده دارم اینجا عرض میکنم.ما درگمرکات درسا ل60 یعنی با تمام بر رسیهایی که سازمان استخدامی کرده وبرایش کرده،کارهایش را کرده،درسا ل60 سازمانی را که به تصویب رسانده از آن سازمان6/25 نفر پست بلا تصدی داریم ودر مشاغل بسیار حساس ارزیاب وکارشناس امور گمرکی666 نفر که بسیاری از عمده نیاز های ما درواقع اینجاست.ما افت پست بلا تصدی داریم که باید پربکنیم.پراکندگی جعرافیایی واحد های گمرکی هم164 تا است وبسیارش تعطیل شده اگر براینستکه این واحد ها تعطیل بشوند یعنی با همین روند خوب اینکه کاری انجام نمیشود تعطیل گمرکات را شما تصور نکنید که خیلی به سود است یعنی تمام درآمد های گمرکی مان را از دست میدهیم یعنی قاچاق را تشویق می کنیم واین خیلی ساده است به خصوص دربنادر جنوبی کشور.اگر این600 نفر گمرک موافق بشود این لایحه بیاید حالا شور بعدیش هم بیاید خود همین مسیری که داریم طی میکنیم دارددوسال خودش طول می کشد به هر واحد گمرکی4 نفر می رسد این بسیار غیر علمی وضداصولی مدیریت است که ما دریک گمرکی مثل آستارا که12 کارشناس باید داشته باشیم یکی داریم. 19 ارزیاب باید داشته باشیم یکی داریم وبخاطر همین است که نمی توانیم این گمرک را صادراتی اش بکنیم.واصولا هم صحیح نیست ما یکنفر ارزیاب داشته باشیم این خودش زمینه ساز برخی مسائل نامطلوب است یعنی خود روشهای ما یک روشهایی نباید باشد که افراد رابه اصطلاح درمعرض انحطاط قرار بدهد.
    راجع به صادرات غیر نفتی، عرض میکنم ببینید!در رابطه با صادرات غیر نفتی.گمرکات ما درواقع با واردات بیشتر تنظیم شده.صادراتی کردن گمرکات خودش کار بزرگی است،ما گمرک خانه های صادراتی درست کردیم ولی باید توسعه پیدا بکند نیروی انسانی نداریم،ما مراجع صدوریمان باید مختلف باشد.مااین همه بحث توسعه سیاست حمایت ازصادرات غیرنفتی میکنیم چه کار باید بکنیم؟آیا نباید ما گمرک خانه اختصاصی داشته باشیم ماوقتی که صنایع دستی رادراصفهان یا پسته رادرکرمان،خودمان را تجهیز می کنیم که از مبداء صدوربتواند صادر بشود برای تسهیل امور صادراتی یا زعفران در مشهد ویا قالی در چهار شهر بزرگ همه اینها نیروی  انسانی می برد اجرای این سیاستها که مبادی صدور هم باید مجهز بکنیم تاًکید حضرت امام هم درپیامشان برای باز سازی بود جز با مکانیزم اجرائی ممکن نیست همه اش در سطح کلام باقی می ماند.رقابت ها باصنعت داخلی ما تابه حال نمی کردیم ولی آمدیم یک حرکتی را شروع کردیم گفتیم پرونده های بزرگ صنعتی را ما گمرک خانه اختصاص در محل پروژه میسازیم یعنی ما در ماشین سازی اراک الان گمرک داریم یعنی ما درپروژه مثلا پالایشگاه گمرک داریم ما این ماهواره بومهین را چه جور ترخیص کردیم میآئیم ماهواره را یا ماهواره صدا وسیما را می ریزیم دم گمرک خوب ما این کاررا نکردیم ماآمدیم گفتیم گمرک خانه اختصاص بکنیم درمحل برایتان ترخیص می کنیم آسیب نبیننددر زیر آفتاب وبوران نمانند این سیاستها نیروی انسانی میخواهد می توانیم هم نکنیم هیچکس هم بما نگفته بود هیچکس هم اعتراض نمی کند ولی خود کفائی وحمایت از صنعت ما قوانین مالیاتی را دگرگون کردیم به جای ترنکی بیائیم به اصطلاح خودمان بسازیم قانون آن را هم نمایندگان محترم تصویب کردند درگمرک هم داریم این کارها را می کنیم واحتیاج به قانون هم نداشته ما این سیاست را پیش گرفتیم بنابراین باز هم این نیروی انسانی میخواهد.
راجع به مسافرین حجم مسافرین تقرباّ دوبرابر شده خوب وقتی این دو برابر میشود ما بایست سرویس بدهیم به مردم،ماباید مردم راراضی نگهداریم تمام این صرفه جوئی ها،اصول مدیریت،برادران اگر بعضاّ مراجعه داشته باشند می بینند که کاملا انجام شده وما تا آنجائی که توانستیم تلاش کردیم با هزارزحمت بعضاّ نیرو از سپاه ماًمور گرفتیم،ما کارهایی کردیم همه اش مسکن ولی اینها کافی به مقصود نیست ونظر نمایندگان محترم را تاًمین نمیکند.
راجع به گمرکات راجع به انحصاری کردن گمرکات.آقایان شاید تعجب بکنند کارشناسان فرشمان درایران 6 نفر هستند این رقم تکان دهنده نیست صنعت فرش ما بزرگترین صنعتی است که باید حمایت بشود ولی 6 تا داریم خوب ماآمدیم برای جلوگیری از قاچاق فرش،چهار گمرک کشور را تخصصی کردیمبعد آنوقت اینها را تقسیم کردیم خوب یک صرفه جوئی از نظرافراد متخصص درنیروی انسانی کردیم ولی این رقم یک رقم باز هم تکان دهنده ای است.لذا من از برادران محترم در خواستم این است که عنایت به این مساًله بکنند.گفته شد که قبل ازانقلاب،ما20میلیارددلار واردات داشتیم الان کمتر است،بنده عرض می کنم ما مگر ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را به وارد کنند نمیدهیم؟تمام این وارد کننده ها رقم های ریز دارند وارد می کنند حجم پرونده ها جند برابر شده مثل سابق نیست یک محموله کالا بیاید بعد20میلیارد،صدمیلیارد دلار هم که باشد چیزی نیست چون رقم درشت است اما ما گقتیم هرکسی میتواند،واردات غیر انتقال ارزرا گذاشتیم پدیده واردات درقبال ارز صادرات یک پدیده بعد ازانقلاب است همه رقم پرفرما ها ریز هست خوب این کلی نیروی انسانی بیشتری می برد این مقایسه درواقع با بینائی که عرض کردم مقایسه درستی میتواند نباشد وحجم کارهارا بشدت افزایش بدهد.مطالب من بسیار زیاد هست.لکن چون فرصت نیست فقط این مساًله را عرض می کنم که این لایحه با فوریت دردولت تصویب شددرانتهای مجلس دوره قبل وسازمان اموراداری واستخدامی.
هم تائید داشته این بسیار بسیار نسبت به نیاز ما اندک است و کمیسیون محترمکار وامور استخدامی همه اعضای کمیسیون تک تک به حوزه های مالیاتی مراجعه کردند اینطور نبوده این کمیسیونی   بوده تا بحال مخالفت با این مسائل میکرده با مراجعه حضوری با بررسی کارشناسی کمیسیون ما در این مساله به تصویب رسیده ودر کمیسیون امور اقتصادی ودارائی هم دوره قبل و هم این دوره مورد تصویب قرار گرفته . خواهش من این است برای اینکه درآمدهای مالیاتی مان را بالاببریم ،‌ درآمد سود بارزگانیمان را بالا ببریم ، سالم سازی کنیم و بهسازی کنیم محیط اداری خودمان را کمک بکنیم و بالطبع نیروهایی هم که ما می گیریم نیروهائی هستند که مؤمن و متدینند وهر عنصری از نیروهای متدین ما هر جا گذاشتیم یک محیط وسیع و بسیار خوب کارها کرده ونتیحه بسیار مثبتی هم گرفتیم .آن تعداد بسیار اندک را اگر از خانواده شهدا گرفتیم بازده خیلی خوبی داشته و نیتجه بسیار چشمگیری داشته وما به این مساله عنایت کامل داریم خواهش من این است با توجه به سیاست های دولت که مورد عنایت نمایندگان محترم هست و سالم سازی ساختار بودجه وافزایش درآمدهای مالیاتی که گفتم حدود ده برابر و بیش از آن می کند این درآمدی را که نسبت به آن هزینه می کنیم وتا صد برابر هم می تواند افزایش بدهد ما را یاری بکنند ما دنبال پرونده های ریز هم به هیچ وجه نیستیم معافیتهایی که ما در سالهای اخیر دادیم در درآمدهای ریز کم نظیر بوده و انشاءالله با این مصوبه بتوانیم که این حداقل وظیفه را در شرایط فعلی که شرایطی در آن هستیم که ساختار بودجه ای و ساختار درآمدهای دولت اصلاً جالب نیست بتوانیم انجام خدمت بکنیم . تشکر میکنم.والسلام علیکم ورحمه الله .
    رئیس – خیلی خوب بحثها را بطور مستوفی شنیدیم الان دیگر رای میگیریم 185 نفر در جلسه حضور دارند نمایندگانی که با کلیات این لایحه که بحث شد موافق هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند)‌ تصویب شد با اکثریت خوب .
    6- اعلام وصول طرح دو فوریتی بمناسبت روز سیزده هم آبان
    رئیس- حالا یک دو فوریتی آقایان داده اند فکر می کنم مخالفی درآن نباشد تحمل فقط اطلاع بدهیم اگر مخالفی نداشت وفوریتش تصویب شد که بحثی نداریم اگر هم بحث داشته باشیم برای جلسه بعد میگذاریم پیشنهاد عدهً زیادی است حدود114 نفرازنمایندگان امضا کرده اند مه روز سیزدهم آبان که روز تسخیر لانه جاسوسی است،به عنوان روز مبارزه با استکباردرتاریخ شناخته بشود،فعلاّ دو فوریت مطرح است،اگر آقایان به عنوان دوفوریت نمی خواهند مخالفت بکنند مادوفوریت راراًی بگیریم تا به جلسه بعد برسد.
    موحدی ساوجی- من مخالفم این احتیاج به قانون ندارد.
    رئیس- خیلی خوب پس این را روز پنجشنبه مطرح کنیم دیگر حالا که وقت جلسه گذشته است اسامی غائبین را بخوانید.
    منشی- بسمالله الرحمن الرحیم. ابتدا عرض می کنم که سه نفراز برادران را در جلسه گذشته ما غایب اعلام کردیم اینها حاضر بودند ولی بخاطر اشتباهی که دردستگاه رخ داده بوده غایب اعلام شدند:
    آقای سید محمد حائری نماینده دهلران مهران.
    آقای دادگر نماینده چاه بهار.
    آقای فرض پور نماینده آستارا.
    کسانی که امروز غایب بودند: آقای سید هاشم بنی هاشمی.آقای سید نورمحمد محمودیان.
    تاًخیر کنندگان اول وقت:آقای سید محمد دعائی(30دقیقه) آقای طباطبائی شیرازی(25دقیقه)،آقای سید محمد علی قریشی(25دقیقه)،آقای یونس محمدی(35دقیقه)،والسلام علیکم ورحمه الله.
     رئیس-  خیر کنندگان بعد از تنفس را شما هیچوقت اعلام نمیکنید.
     منشی (دوزدوزانی)-جناب آقای هاشمی! تعداد زیادی هشتند که اسامی آنهارادر جلسه آینده اعلام میکنم.
    7- پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلس آینده ودستور آن
رئیس- خوب دراین مورد برنامه بریزید که اسامی اینها را که بعد ازتنفس تاًخیر می کنند اعلام بکنید آقایان توجه داشته باشند همه ما باید در جلسه حضورداشته باشیم روزهائی که تنفس میدهیم.جلسه بعد روز پنجشنبه ساعت 8 صبح ودستور جلسه هم بقیه دستور هفتگی است.جلسه ختم میشود
                  (جلسه ساعت 10/12 پایان یافت)
            رئیس مجلس شورای اسلامی- اکبر هاشمی رفستجانی