جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 59 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 59 )

  • یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۶۷

جلسه پنجاه و نهم
       (59 )

بسمه تعالی

 

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلای

دوره سوم – اجلاسیه اول

1367 – 1368
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه سیزدهم آذرماه 1367

فهرست مندرجات :
1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2 – بیانات قبل از دستور آقایان : حسن جعفری و هدایت الله آقائی غیاث آبادی . 
3 – تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس .
4 – مراسم تحلیف آقای عباس میزا ابوطالبی از شهرستان بوئین زهرا .
5 – تصویب لایحه اداره امور شرکتهای بیمه .
6 – بحث پیرامون لایحه اصلاح بند ( ج ) تبصره 22 و جدول شماره 2 قسمت نهم قانون بودجه سال 1367 کل کشور .
7 – اعلام وصول طرح اجازه اقامت به کمک دندانپزشکان تجربی قبول شده در سال 1354 .
8 –  تصویب اعتبار نامه آقای جواد حسین زاده نماینده مردم درگز.
9 – قرائت نامه عده ای از نمایندگان به محضر آیت الله العظمی منتظری .
10 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده .

جلسه ساعت هشت و پانزده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد


 ( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )

1 – اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس – بسم الله الرحمن الرحیم ، با حضور 181 نفر جلسه رسمی است .
دستور جلسه اعلام کنید.
منشی – بسم الله الرحمن الرحیم ، دستورجلسه پنجاه ونهم روز یکشنبه 13/9/67هجری شمسی ، مطابق با بیست و سوم ربیع الثانی 1409 هجری قمری .
1 – دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور اقتصادی و دارایی در خصوص لایحه اداره امور شرکتهای بیمه .
2 – گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص لایحه اصلاح بند ( ج ) تبصره 2 قانون بودجه سال 1367 کل کشور که یک فوریت آن در جلسه 3/9/67 به تصویب رسیده است .
3 – گزارش شوردوم کمیسیون امور اداری و استخدامی در خصوص لایحه راجع به حقوق والدین بازنشسته و و ظیفه و مستمری بگیر شهدا ، جانبازان و مفقودین انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی .
4 – گزارش شوردوم کمیسیون امور بازرگانی و توزیع در خصوص لایحه اصلاح ماده 56 قانون نظام صنفی .
رئیس – تلاوت کلام الله مجید .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
اذاالسماء انفطرت * و اذاالکواکب انتثرت * واذاالبحار فجرت * و اذاالقبور بعثرت* علمت نفس ما قدمت و اخرت* یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم * الذی خلقک فسویک فعدلک * فی ای صوره ماشاء رکبک * کلا بل تکذبون بالدین * و ان علیکم لحافظین * کراماً کاتبین * یعلمون ما تفعلون* ان الا برارلفی نعیم * و ان الفجار لفی جحیم * یصلونهایوم الدین * و ما هم عنها بغائبین *و ماادریک مایوم الدین * ثم ما ادریک مایوم الدین * یوم لاتملک نفس لنفس شیئاً * ئالامر یومئذلله *
 (‌صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
»  سوره الانفطار «
2 – بیانات قبل ازدستورآقایان :حسن جعفری و هدایت الله آقائی غیاث آبادی .
 
رئیس – ناطقین قبل از دستور را دعوت کنید . 
منشی  - آقای جعفری نماینده شهر بابک و آقای آقائی نماینده فسا.
حسن جعفری – سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله . بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین صلی الله علی محمد واله الطاهرین . ربنا و فقنا لما تحب و ترضی با تقدیم خالصانه ترین سلام و تحیات به پیشگاه حضرت مهدی ارواحنافداه و نائب برحقش امام امت و با عرض سلام و درود به روان پاک جاودانگان تاریخ : نائب برحقش امام امت و با عرض سلام به فرد فرد اسرای عزیزمان که سالها در بند اسارت یزید زمان ، حاکم بغداد مردانه استقامت کرده اند و با سالها در بند اسارت یزید زمان ، حاکم بغداد مردانه استقامت کرده اند و با تشکر و قدردانی از اهالی شریف شهر بابک که برای دوین بار اینجانب را خدمتگزاری برای خود دانستند سخنم را آغاز می کنم :
این ایام مصادف است با سالروز اسوه علم و تقوی و شهامت و پایداری یعنی مدرس رضوان الله علیه که بحق فریاد رسای مظلومان تاریخ بود در برابر عصیانگر قرن ، سردسته رژیم کودتا یعنی رضا خان ، تاریخ فراموش نمی کند که وقتی این عالم ربانی عصایش را بدست می گرفت و بخانه ملت یعنی مجلس می آمد فرعون زمان و زاویه نشینانشنهیب پرصلابت این پیر سالخورده چنان آرام و قرار از گوش فراموشکار و حق نشنو آن بیدادگران ربوده بود که آنی نمی توانستند مدرس را تحمل کنند تا آنکه سرانجام در آذر ماه 1316 با بشهادت رسانیدن این عالم بزرگ خیال خود را راحت کردند ، غافل از اینکه آنها رفتنی هستند نه مدرس و اینک سر از جنهم بدر آورده ببینند که نهال آرزوی مدرس که برپائی حکومت اسلامی بود عملا ریشه نهاده وشاخه هایش به همه جا سایه افکنده و میوه هایش شهدی امید بخش درکام مستضعفین و شرنگی مرگبار در ذائقه مترفین از خدا بی خبر گردیده است . ضمناً چون کشور در برهه ای خاص اززمان بسر میبرد و جنگ تحمیلی 8 ساله را پشت سر نهاده در استانه تحول است تا بتواند آبی برآتش دست افروخته های عوامل مزدور استکبار بپاشد و خرابیهای چندین ساله را بازسازی و نابسامانی ها را سامان بخشد تذکر چند نکته را فرض می دانم :
 1 – از مردم شریف و عزیز کشور می خواهم که در این مقطع حساس بیش از پیش گوش به فرمان امام امت بوده و رهنمودهای معظم له را جزء به جزء نصب العین خویش قرارداده از انتخاب و اظهار نظر در فرموده های امام و اعمال سلیقه های شخصی بپرهیزند .
2 – هفته ای که گذشت هفته بسیج بود ، همه می دانیم که بسیج یادآور 8 سال مقاومت و ایثار ، هشت سال گذشت و فذاکاری ، 8 سال پشت پا زدن به همه چیز خود حتی تحصیل و سرنوشت آینده خویش و بالاخره 8 سال افتخار آفرینی است ضمن قدردانی از تلاش پیگیر و فراموش نشدنی آنان عرض می کنم : ای افتخار آفرینان یادتان نرود که امام امت فرمود « کار بسیج پایان نیافته است » یعنی دشمنان اسلام و انقلاب همواره منتظرند تا در فرصت مناسب از داخل و خارج زحمات چندین ساله شما جان برکفان را نقش برآب سازند .
 لذا توصیه می کنم هماره تشکل و آمادگی خویش را حفظ کرده در سنگرهای مختلف در کمین دشمنان باشید تا دشمنان اسلام اندیشه تهاجم به کشورمان را در سرنپرورانند واشرار داخلی فرصت اعمال شرارت نیابند . درون و برون مملکت اسلامی خویش را زیر نظر داشته باشید تا بازماندگان طواغیت و تفاله های رژیم منحوس گذشته دایه گونه دل نسوزانند و غم آب و خاک ایران را نخورند و با تشیکل سمینارها و مصاحبه ها خواب خوش نبینند .
 و شما ای شهدای زنده و سندهای افتخار انقلاب ای جابنازان عزیز بیش از پیش نگهبان و پاسدار اقنلاب باشید ، می بینید که هر روز بعنوانی و در پوشش نقابی به گوشه ای از دستاوردهای انقلاب ، دستبرد زده با تشکیل سمینار و برگزاری کنگره ها به جای زنده نگه داشتن یاد بزرگان اگر
 
فرصتی یابند به یاد جنگلهای هندوستان افتاده ، زن و مرد خمیازه فرهنگ طاغوت را می کشند و یاد جشن فرهنگ و هنرشیراز را در خاطره ها تجدید می نمایند ! ای داغدیده ها شما هنوز هستید و چنین برنامه هائی انجام می شود ؟ ضمناً از بعضی مراکز علمی و دانشگاهی خبر میرسد که در لباس هنر دوستی سعی دارند بوسیله برادران و خواهران متعهد جوان دانشجو صحنه هائی را به نمایش گذاشته یا بگذارند که باور نمی کردم به این زودی شان انقلاب فرهنگی پذیرای آن باشد ، می ترسم آنچه را با اسلحه از در بیرون راندید با احترام از دریچه و بالای سربرگردانند و مهر انقلاب اسلامی را هم پای آن حک کنند . لذا از نمایندگان با کفایت حضرت الله منتظری در دانشگاهها می خواهیم کاملا مراقب اوضاع باشند چون آنچه می گذرد مردم می گویند حضرت امام روحی فداه و ناظرند و لذا همه چیز به دیده قبول و پذیرفته است .
 3 – باز هم شما ای بسیجیان ، افراد زیادی از شما را می شناسم که به علت سالها ماندن در جهبه موفق به اخذ دپیلم نشدید اینک باید سخت بکوشید که این کمبود را جبران کنید وگرنه می ترسم سنگر علم و دانش به دست نااهلان افتد و همان ها که همه روزه ژست علمی می گیرند و قیافه روشن مابی نشان می دهند حاکمیت علم را در اختیار گیرند و شما خوب می دانید که بالاخره مملکت نیازبه علم وتخصص دارد، لذاباآموختن دانش واندوختن تجربه ، مملکت را از
وجود متخصصین بی تقوی بی نیازکنیدوگرنه آنان هم دین شمارابه بازی میگیرندهم دنیای شما را !
 4 – در این فراز روی سخنم با مسوولین محترم کشور به ویژه وزارتخانه ها است و سپس از ادارات مربوطه می خواهم فرموده های امام را در مورد بسیجیان و آنان که نقد جان را در پیشبرد اسلام نثار کردند به حقیقت برخورد کنند نه با شعار
 معلم بسیجی نامه ای به وسیله اینجانب به ریاست محترم مجلس نوشته و چنین درد دل کرده که روزی که بالاغ می دادند درجبهه بودم تا از خود دفاع کنم ، حال که آمدم می بینم مرا به گوشه ای دور دست در شهرستانی دور از وطن فرستاده اند که هفته ها نمی توانم روی فرزندانم را ببینم ! نوشته است آیا این است فرستاده اند که هفته ها نمی توانم روی فرزندانم را ببینم ! نوشته است آیا این است جزای یک بسیجی ؟ و یا در حوزه انتخابیه خودم لااقل می بینم با آنکه از جانبازان و خانواده های شهداء و اسراء افراد حائز شرایط هستند ، ادارات و بعضی از نهادها از غیر آنان استخدام م یکنند ، در صورتی که همگان قبول دارند بازماندگان شهدا و اسراء‌و جابنازان انقلاب در اولویت هستند .
 
 5 – مسولین محترم بنیاد مستضعفان متوجه باشند که فلسفه وجودی این نهاد رسیدگی به مستضعفین است نه شعار .
 برای نمونه ، اوایل دوره دوم که به مجلس آمده بودم عده ای از کشاروزان منطقه ای که زیر نظر بنیاد اداره می شود پیش من آمدند و از بی توجهی مسوول بنیاد در منطقه سخن گفتند و سپس از من خواستند عرضحال کتبی آنان را به مقام محترم سرپرستی برسانم ، طی نامه های متعدد عرضحال دادند و منهم پیگیری کردم منتها چیزی که هرگز دریافت نکردم و نکردند جواب بود !
 مورد دومی به ضمیمه مسائل گذشته پیش آمد ، لازم دانستم حضوراً با سرپرستی صحبت کنم ، دفتر گفت هفته آینده روز چهارشنبه ساعت یک بعدازظهر بیائید ، ناچار روز و ساعت مقرر مراجعه کردم و در اتاق انتظار نشستم ،‌ساعت 2 شد 3 شد خبری نشد ! گفتند پایان وقت شاید بتوانید ایشان را ببینید و خلاصه ساعت 4 شد ، پس از سه ساعت تمام معطلی گفتند آقای سرپرست تشریف بردند ! با توجه به اینکه وقت قبلی تنظیم شده و سرپرستی می دانسته که نماینده ای از او وقت ملاقات گرفته است این چنین عمل کرده اند !
 لذا از جانب آقای نخست وزیر می خواهم مسوولیت اخیر را که امام امت به عهده ایشان گذاشته اند خود نظارت کنند و در سرپرستی بنیاد تجدید نظر فرمایند و جابنازانی را که نیمی از نقدجان را تقدیم رضای حق داشتند به امید رسیدگی دیگران یله ورها نگردانند .
 تذکر کوتاهی هم چون گذشته در امور دانشگاهها دارم و امیدوارم که مثمرثمر باشد : از دانشجویان عزیز م یخواهم که به پژوهش و تحقیق باز ندارد و از استادان ارجمند خواستارم با عمل ، دانشجویان را ملزم به پوپائی و تحقیق نمایند و از طرح مسائل گذرا و سطحی بپرهیزند .
 از دست اندرکاران به ویژه دانشگاه ها و به ویژه تربیت معلم می خواهم که بیش از پیش نسبت به این دانشگاه توجه لازم مبذول دارند و از برخوردارهای نامناسب و بعضی تبیضات بپرهیزند که اثر سوئی در روحیه دانشجوی امروز که دبیر فردا است ، خواهد گذاشت .
 جمله ای هم در مورد حوزه انتخابیه ام شهر بابک بگویم ، همان شهری که بزرگترین
بهره اش در چند سال اخیر تجزیه ارضی و ممنوعیت از بهره گیری آبهای تحت الارضی است . همان شهری که بعد از جریان سیل سال 65 هنوز چهره اش به حال خرابی باقی است و اقدامات انجام شده نتوانسته اثر لازم را بگذارد ،‌شهری که آبهای زیر زمینی اش بطرف سرچشمه پمپاژ می شود و رزمندگانش تا به امروز بحمدالله به طرف جبهه های حق علیه باطل رهسپار بوده و هستند
 
ولی متاسفانه گرفتاریهایش به مرکز مخابره می گردد و آنچه تا به حال بجائی نرسیده شق سوم است که امیدوارم با احداث کارخانجات صنعتی و سرمایه گذاری لازم و توجه بیشتر دولت ، اندکی از این بدبختیها تقلیل یابد . باز یادآوری می کنم که با احداث سدهای خاکی روی رودخانه های « آبدرو تاجو » امید می رود کشاورزی منطقه اند اندکی تغییر کند ، مشروط بر اینکه وزارتخانه های نیرو و جهاد که متولی اینگونه امور هستند به دفع الوقت و بی توجهی و اهمال کاری نگذرانند والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – آقای آقائی بفرمائید .
 هدایت الله آقایی – سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز فرا رسیدن شانزدهم آذر ماه ، روز باشکوهی که تحت لوای آن حرکت های دانشجوئی در مبارزه با رژیم ستمشاهی و دست یابی به ارزش های اصیل و ناب الهی شتاب می یافته را به عموم دانشجویان و دانشگاهیان از خود گذشته تهنیت عرض کرده و توفیقشان را در تلاش برای جهانی کردن انقلاب اسلامی از خداوند بزرگ آرزو دارم .
 که به دروغ خود را وکلای مردم می دانستند چگونه گرفتار وحشت و اضطراب میشدند .  اما پیرامون مسئله بازسازی که این ایام به حکم توقعات روانی جامعه از پذیرش قطعنامه مطرح شده چند نکته لازم به ذکر از دیدگاه اینجانب وجود دارد که بعرض می رسانم:
          متأسفانه یک برداشت غلط وانحرافی از بازسازی بطور خواسته یا ناخواسته در اذهان عموم شکل گرفته وآن رفاه بعد از جنگ است وبه تبع آن تقاضاهای روز افزونی بوجود آمده واین در حالی است که تازه فشارهای ناشی از 8 سال مقاومت یکی پس از دیگری خود را نشان میدهند. اگر در تصور عمومی نسبت به این برداشت تغییر ندهیم چه بسا حرکت انقلاب از مسیر اولیه بتدریج فاصله بگیرد. بازسازی به معنای بازنگری وتعمق در اصول انقلاب ونیز استفاده از شرایط جدید به منظور سرعت بخشیدن به تحصیل نتایج را باید جایگزین تفکر«امروز را دریاب !»نمود اساسی ترین گام در این راه عبارت است از ترسیم چهره اقتصادی وسیاسی آینده نظام جمهوری اسلامی ایران که خوشبختانه، مکتب حیاتبخش اسلام با انطباق پذیری خاص خود نسبت به نیازهای بشر همراه با قرنها زحمات فقهی، تلاطمات سیاسی وده سال تجربه عملی بعد از انقلاب در اختیار ما می باشد.
            رها کردن این سرمایه های گران، اخذ تصمیمات عجولانه نشأت گرفته از دنیای شرق و غرب بزرگترین اشتباه تاریخی است که ممکن است مرتکب شویم بیاد داشته باشیم که با توجه به شرایط فرهنگی واجتماعی جامعه ایران اگر الگوی کشورهای سرمایه داری را انتخاب نمائیم سر از فئودالیزم بیرون می کنیم. واگر چارچوب اقتصادی بلوک شرق وکمونیسم را بپذیریم به دوران برده برداری باز خواهیم گشت وبلاخره تصمیمات زیگزاگی نیز چیزی جز خنثی کردن حرکت به همراه نخواهد داشت. امروز عمده ترین سوال بر سر راه ما، سوال مشترک تمامی انقلابهای جهان یعنی اول عدالت یا اول رونق اقتصادی قرار دارد وبدون شک حیات انقلاب اسلامی در گرو زنده نگهداشتن امید به اجرای عدالت بین توده های مردم محروم است. بنابراین به همه تصمیم گیرندگان صحنه های اقتصادی واجتماعی در مقطع کنونی توصیه می کنم بخاطر رونق اقتصادی شعار عدالت کمرنگ نشود.
              در باب تصمیمات اخیر بویژه تجارت خارجی مطالب فراوانی گفته شده ودر این خصوص سخنان قبل از دستور برادر صالح آبادی نماینده محترم وشجاع مردم مشهد را قابل بر رسی می دانم. اما در مورد فروش کارخانجات دولتی به بخش خصوصی متذکر میشوم که بخش دولتی از جهت مدیریت صنعتی ظرفیت بسیار خوبی دارد قابلیت مدیران واحدهای صنعتی در حال
 
حاضر چنان است که اگر آزادی عمل همانند آنچه در بخش خصوصی به لحاظ تصمیم گیری در قیمت ها ، صادرات وواردات وجود دارد داشته باشند یقیناً بدون کوچکترین بارمالی کارخانجات را بصورت قطب های درآمدزا در خواهند آورد .
 لذا پیشنهاد می کنم براساس شرایط فوق بار دیگر به مدیریت های ذیصلاح وفداکار که در شرایط سخت وبحرانهای سیاسی واجتماعی کارخانجات را از ورشکستگی نجات داده ودر خط تولید قرار داده اند فرصت داده شود . در غیر این صورت اصل مشارکت مردم در قالب تعاونیها یا شرکت های سهامی عام بطوریکه سرمایه داران بزرگ نتوانند جای القانیانها ، برخوردارها وامثال آنان را پر کنند ، مد نظر قرار گیرد به هر حال سرمایه دارها کسانی نیستند که گره گشای مشکلات فعلی جامعه ما باشند واگر در بلوک غرب نظاره گر تحرک اقتصادی آنها هستیم . بدلیل آن است که اولا سیستم سرمایه داری ابزار کنترل متناسب نیز به همراه دارد وثانیاً آنچه را به عنوان عدالت می شناسیم در فرهنگشان جائی ندارد .
 مطلب دیگر درمقطع بازسازی توجه به فعالیت های هماهنگ ورشد موزون در تمامی زمینه ها می باشد . پذیرفتن تعداد زیاد دانشجو ، بدون برنامه ریزی قبلی وتأمین امکانات آموزشی ورفاهی ، بهره برداری بی رویه از معادن بدون تأسیس صنایع جنبی ودهها مورد مشابه نمونه های عینی از رشد ناموزون هستند که تا کنون شاهد آنها بوده ایم مجموع سیاست های قابل اجرا در آستانه بازسازی اقتصادی کشور را که عموماً نیز در برنامه پنجساله توسعه اقتصادی آمده بصورت زیر می توان برشمرد :
 1 ـ تکیه به استعدادها ومنابع موجود شامل نیروهای متخصص وکارآزموده ، ظرفیت های مالیاتی ، طرحهای نیمه تمام وتوان موجود واحدهای صنعتی وکشاورزی .
 2 ـ مشارکت مردم درکارهای خدماتی وتشکیل شوراهای پرقدرت مردمی جهت اداره امور جاری آنان .
 3 ـ ترغیب مردم به ایجاد واحدهای کوچک صنعتی وارتباط دادن آنها به واحدهای بزرگتر جهت مبادله کاروتکنولوژی .
 4 ـ کنترل جمعیت بااستفاده ازاهرم های اقتصادی وفرهنگی ودرصورت ضرورت قانونی کردن آن .
 5 ـ کاهش حجم بوروکراسی از طریق دادن اختیارات بیشتر به دستگاههای اجرائی .   
 
 6 – کاهش هزینه های جاری از طریق حذف یا ادغام سازمانهای موازی اما در مورد بازسازی خرابی های ناشی از جنگ قبل از هر چه لازم است شورای محترم مصلحت اولویت ها و چارچوب عمرانی را مشخص نماید . لایحه ای که امروز در صحن مجلس به بررسی گذاشته
می شود تنها  برنامه ای است برای چند ماه باقیمانده از سال ، لذا باید توجه داشت که تلاش های اساسی طی برنامه های بودجه ای سالهای آینده باید صورت پذیرد . اعتبار پیش بینی شده در این لایحه آنقدر نیست تا جوابگوی نیازهای واقعی مهاجرین عزیز جنگی باشد در همین راستا از نمایندگان محترم مناطق جنگی کشور تقاضا می شود این مطالب را برای مهاجرین تشریح نمایند . نکاتی چند پیرامون مسایل حوزه انتخابیه :
 شهرستان فسا مرکز جغرافیائی شرق فارس که مردم روستائی ، عشایر و شهری آن در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی خصوصاً جنگ تحمیلی با تقدیم بیش از دو هزار شهید و مجروح و مفقود الاثر دین خود را ادا نموده است متاسفانه دچار بی مهری هائی گردیده که اهم آنها بشرح زیر است :
1 – آب آشامیدنی شهرستان فسا با سختی بالای 1800 ppm و آلودگی میکربی بصورت دردآوری مردم را رنج می دهد تاسیسات جدید آبرسانی این منطقه که جزو طرحهای مهم انقلاب نیز بشمار می رود و عمده کارهای آن به همت سازمان آب منطقه ای فارس آماده شده و نیاز به لوله دارد به هیمن منظور قراردادی بین این سازمان و شرکت لوله سازی خوزستان منعقد شده و پول پیش پرداخت نیز به شرکت پرداخته اند متاسفانه بی کفایتی مدیریت کارخانه باعث شده تا هم اکنون که 6 ماه از شروع قرارداد می گذرد لوله ها را تحویل ندهند لذا از وزارت صنایع سنگین و بانک صنعت و معدن سهام داران این شرکت مصرانه تقاضای پیگیری امر را دارم .
 2 – وزارت آموزش و پرورش هوای شهرستان فسا را سرد تشخیص داده ! و کلاسهای مدارس را تا آخر خردادماه دایر می کند و وزارت نفت هوای این شهر را گرم تشخیص داده و سهمیه سوخت را کم نموده از سازمان هواشناسی می خواهم که وضعیت رسمی هوای شهرستان فسا را اعلام نمایند .
 3 – وضعیت بهداشتی و درمانی این منطقه که در تذکرات و مکاتبات گوشزد نموده ام امیدوارم مسولان امر به وعده ها و برنامه های خود عمل کنند . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
3
 
 – تذکرات نمایندگان مردم در مجلس به مسوولان اجرائی کشور به وسیله آقای رئیس
 رئیس – تذکرات نمایندگان مجلس به مسوولان اجرائی کشور :
 آقای میرولد نماینده ملایر به وزارت دفاع در مورد عدم اجرای مصوبات دولت در اجرای بندالف وب تبصره28 قانون بودجه سال1367کل کشور وبند«و» تبصره28 قانون بودجه سال1366 .
 آقای موشح نماینده بندر انزلی به وزارت کشور درباره رسیدگی به پرونده تعزیرات خوار بار فروشان و بازداشت بدون مجوز آنها .
 آقای موسوی ننه کران نماینده اردیبل به مدیر عامل بانک ملی در باره تاسیس سرپرستی بانک ملی در اردیبل و به وزیر صنایع درباره اقدام سریع در تاسیس کارخانه سیمان در اردیبل .
 آقای حسن بیکی نماینده دامغان به وزارت مسکن راجع به واگذاری سریع زمین به متقاضیان و تجدید نظر در قیمت گذاری .
آقای مرسلی نماینده ابهربه نخست وزیر وبنیادمستضعفان درمورد رسیدگی به وضعیت شهرک های عسلک ابهر و مینو خرم دره و عمل به تعهدات .
 به وزیر بازرگانی در خصوص تغییر دفتر بازرگانی ابهر به وزارت بازرگانی و تشکیل دفتر بازرگانی در سلطانیه .
 به وزارت آموزش وپرورش درخصوص رسیدگی به مدیریت اداره آموزش وپرورش ابهر .
 به وزیر نفت در خصوص تسریع در عملیات گازرسانی ابهر و خرم دره ، به وزارت
 
 
کشوردرخصوص رسیدگی به وضعیت شناط بالا و سیدجمال الدین . به وزارت دادگستری و بنیاد مستضعفان در خصوص تعیین تکلیف اراضی چرگر .
 آقای قلی زاده نماینده مینودشت وکلاله به وزارت راه در موردترمیم راه کلاله – خواچه لر و به وزارت بهداشت ، درمان در خصوص تکمیل بیمارستان بندر ترکمن .
 آقای قمی نماینده ورامین به وزارت آموزش و پرورش در خصوص جلوگیری از فعالیت آموزشگاههای آزاد و غیر مجاز و تامین فضای آموزشی ، تکمیل دانشیرای امامزاده جعفر ، به سازمان زمین شهری در خصوص اختصاص زمین به تعاونیهای مسکن کارگران و فرهنگیان . به مجمع تشخیص مصلحت در خصوص تسریع در اصلاح قانون کار . به وزارت بهداشت و درمان در خصوص پیگیری عملیات ساختمان درمانگاه پاکدشت و تامین پزشکک درمانگاه قرچک .
 آقای محمودیان نماینده بویراحمدبه وزارت نفت در خصوص گاز کشی شهر سی سخت .
 آقای پرتوی نماینده سقز و بانه به وزارت نفت در خصوص تامین سوخت سقز و بانه .
4 – مراسم تحلیف آقای عباس میرزا ابوطالبی از شهرستان بوئین زهرا
 رئیس – آقای ابوطالبی نماینده بوئین زهرا برای مراسم تحلیف تشریف بیاورند .
 عباس میرزا ابوطالبی – بسم الله الرحمن الرحیم . من در برابر قرآن مجید ، به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه برشرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم و ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت ، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم . از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم والسلام .
 رئیس – دفتر را امضاء ‌بفرمائید .
5 – تصویب لایحه اداره امور شرکتهای بیمه
 رئیس – دستور را شروع می کنیم یکی ، دو ماده از لایحه بیمه مانده بود ، ماده 5 را رای گیری نکرده ایم . پیشنهادی دارید ؟ ( رحمتی – من در ماده 5 پیشنهادی دارم ) آقای رحمتی در ماده 5 پیشنهاد دارند ، مطرح کنند .
 رحمت الله رحمتی – بسم الله الرحمن الرحیم . خواهران و برادران محترم مستحضر
 
هستند که در جلسه قبل حساسیت خاصی روی بعدی از این قضیه بود که باید مجلس به نحوی بر این نهاد نوپا ( البته بعد از ادغام را عرض می کنم ) یک نظارت خاصی به هر حال داشته باشد . در اساسنامه و یا نحوه استخدام کارمندان بیمه یعنی آن شکل جدیدی که پدید خواهد آمد در لایحه دقیقاً روشن نیست الان کارمندان دو تا از این شرکتهای بیمه تابع قانون کار هستند ، دو تا از این بیمه های قدیم که ادغام خواهد شد ، تابع قانون استخدام کشوری هستند یا تابع قانون خاص هستند و بقیه هم این بیمه هائی هستند که خصوصی بوده اند یعنی هر کدامشان یک وضعیت استخدامی خاصی دارند ، ما معتقدیم که باید یک وضعیت استخدامی مشخصی را برای اینها پیش بینی بکنیم ، بنابر این پیشنهاد ما در ماده 5 دقیقاً این هست که آئین نامه استخدامی این بیمه را ، یعنی کارکنان بیمه مرکزی ، بیمه ایران و آن چهار شرکت بیمه ای که الان قبول شده ، آسیا و البرز و دانا اینها تابع یک آئین نامه ای باشد که توسط مجمع عمومی شرکتهای بیمه نوشته می شود و بعد به تایید هیات وزیران برسد و به لحاظ اینکه مجلس یک نظارتی برآن داشته باشد که تقریباً این هم باز یک بار اضافی و یک چیز جدیدی به آئین نامه های خاص نباشد و آن مشکلاتی که همیشه ما متوجه آن بوده ایم در این رفع بشود و پدید نیاید علی ایحال این طبق اصل 85 در کمیسیون اداری و استخدامی به تصویب برسد . پیشنهاد صریح ما این است . دلیل مان هم ، همانطور که عرض کردیم نوشتن یک چنین آئین نامه استخدامی را در درجه اول لازم می دانیم به خاطر اینکه الان یک پراکندگی وجود دارد اگر ما این را به حال خودش رها کنیم چون هر کدام از این بمه ها تابع یک قانون خاصی هستند اگر یک آئین نامه مشترکی نوشته بشود وضعیت استخدامی اینها روشن و یکپارچه خواهد شد و اما اینکه گفتیم طبق اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون استخدام به تصویب برسد . به لحاظ این است که چون از آئین نامه های استخدامی ما یک نگرانی داریم و شاید الان در کشور یک چیزی در حدود 17 – 10 قانون استخدامی برای شرکتها و دستگاههای مختلف وجود دارد که هر دسته و قشری از اقشار جامعه تابع یکی از قوانین هستند و هیچگونه نظارتی ( به غیر از یکی ، دو تا از این قوانین ) از طرف مجلس بر آنها اعمال نشده است . تمامش به صورت یک آئین نامه داخلی نوشته شده ، حداقل این که ما الان جدیداً داریم مطرح می کنیم این با نظارت کمیسیون امور اداری استخدامی باشد ، تا آن مشکلات و مسائلی را که ما در حل معضلات اداری مد نظرمان هست . متوجه باشیم که دامنگیر این لایحه نشود ، والسلام علیکم و رحمه الله .
 
 رئیس – بسیار خوب ، آقای رحمتی این پیشنهاد شما قابل طرح نیست ، برای اینکه اگر ما بخواهیم چیزی به کمیسیونها برای تصویب طبق اصل 85 بدهیم باید لایحه آن بیاید در دستور کار مجلس قرار بگیرد ، مجلس ارجاع کند به کمیسیون ها و اگر چنانچه دولت به صورت لایحه به مجلس بفرستد . آن موقع قابل طرح است که شما به ما بگوئید این را به کمیسیون بفرستند ، الان قابل طرح نیست و خلاف قانون اساسی  هم هست ، خلاف آئین نامه خودمان هم هست
 رحمتی – خوب ، پیشنهاد می دهیم .
 رئیس – نه حالا اصلا لایحه ای نیست . اگر لایحه ای مجلس آمد ، آن موقع ما می فرستیم . باید در دستور هفتگی بیاید بعد مجلس بگوید که به کمیسیون بفرستید ، تقاضا بشود ، تقاضای یک نفر هم نمی شود 15 نفر باید تقاضا بکنند بفرستند ، به کمیسیون . در ماده 5 دیگر پیشنهادی نرسیده چون برای رای گیری نصاب نیست یک پیشنهاد حذف هم در ماده 6 داریم مطرح کنید .
 منشی – آقای موحدی ساوجی و آقای عوض زاده پیشنهاد حذف ماده 6 را داده اند .
 رئیس – بسیار خوب . آقای عوض زاده توضیح بدهند .
 سیدعلی عوض زاده – بسم الله الرحمن الرحیم. نمایندگان محترم توجه دارند اساسی ترین مشکلی که در تشکیلات اداری و استخدامی هست و در قانون اساسی هم پیش بینی شده و اگر جزوه ای را که روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به صورت ماهانه یا هفتگی چاپ می کند ، ملاحظه بفرمائید می بینید اساسی ترین مشکلی که از طرف مردم و کارمندان دولت مطرح می شود عدم پرداخت هماهنگی است و علتش هم واضح است و واقعاً هم حق می گویند ، مشخص هم هست . که یک مدرک مشخص با یک مدت زمان خدمتی که یک فردی در یک دستگاه از تشکیلات نظام پرداخت آن با یک دستگاه و دیگر فرق می کند . هم مقررات استخدامی آن و هم نظام پرداخت آن با یک دستگاه دیگر فرق می کند . فرضاً در یک جائی با یک مدرک لیسانس یا مدرک دیپلم یا فوق لیسانس ( فرقی نم یکند ) با یک مدت زمان مشخصی کار ، یک حقوقی را می گیرد . در جائی دیگر می بینیم نصف آن را می گیرد یا کمتر یا بیشتر . نهایتاً مهم ترین مشکلی که در تشکیلات نظامپ اداری هست و واقعاً هم تبعیض بسیار نابجائی است ، مساله عدم پرداخت هماهنگ است . آنچه که در ماده 6 لایحه شرکتهای بیمه پیش بینی شده ، غیر از این است ، غیر از اینکه پیش بینی شده در اینجا به صورت عادی افرادی که در اینجا پیش بینی شده در اینجا به صورت عادی افرادی که در اینجا کار می کنند مبلغی را به عنوان کارشان ، به عنوان حقوقشان می
 
گیرند ، پیش بینی کرده اند از یک مبلغ اضافی هم غیر از آن که هست در اینجا پرداخت بکند . یعنی همان موضوعی را که همه مردم ، همه کارمندان همه نمایندگان محترم مجلس به آن معترض هستند که ما باید پرداخت هماهنگ در همه جا داشته باشیم در اینجا در ماده 6 آن پیش بینی شده است که ما این تبعیض را باز دوباره بیشترش بکنیم ، یعنی آنچه را که شما به آن معترض هستید اگر به ماده 6 رای بدهیم معنایش این است که ما این تبعیض را دوباره زیادش بکنیم و نهایتاً تبعیض و تغییراتی در بین کارمندان دولت بیشتر بشود و دوباره صدای افراد هم که صداهای حقی خواهند بود به عنوان اعتراض به نمایندگان محترم و مجلس بلند بشود . خوب در اینجا چه پیش بینی کرده اند؟ .... من عین ماده را می خوانم ، ماده 6 این جوری می گوید که « موسسات بیمه موضوع ماده 5 می توانند حداکثر ده در صد از سود ویژه خود را فقط بین کارکنانی که در ساتل مربوط با فعالیت فوق العاده در جهت افزایش تولید یا ارائه خدمات مناسبتر باعث بالا رفتن سود ویژه موسسه شده اند ، توزیع نماینده » یعنی شرکت بیمه بیاید این ده درصد از کل سود خود را که در یک سال به آن تعلق می گیرد در اختیار مسوولین شرکت قرار بدهد . مسوولین شرکت هم این ده درصدسود را بین افرادی که فعالیتشان یک مقداربیشتر بوده یا بهتر کار کرده اند تقسیم می کند .
یکی از برادران این را حساب کرده بود ، می گفت اگر ما با توجه به وضعیت فعلی شرکتهای بمه ده درصد را حساب کنیم در هرسال به غیر از حقوقش اگر به همه افراد ( نه فقط آنهائی که فعالیت مناسب و خوب داشته اند ) بین همه افراد ما سود ویژه را تقسیم کنیم . بین صد تا صدو پنجاه هزار تومان و بعضی از برادران هم پیشبینی می کردند ، می گفتند دویست هزار تومان با بالا رفتن سود احتمال دارد به یک فردی تعلق بگیرد ، حالا ما فرض کنیم دویست هزار تومان غیر از حقوقش تعلق نگیرد ، پنجاه هزار تومان ، آیا واقعاً پنجاه هزار تومان یک بیعدالتی در آن وجود ندارد ؟ اگر واقعاً ما این ماده 6 را تصویب بکنیم . بانکها هم می آیند همین مساله را از ما م یخواهند . مگر کارمندان بانکها چه فرقی با کارمندان بیمه دارند آن هم کار خدماتی می کند این هم کار خدماتی
 میکند یا تشکیلات وزارت بازرگانی و سازمانهای وزارتی چه فرقی م یکند آنها هم می گویند آقا گاگر قرار بر این است که سود ویژه را تقسیم کنیم . خوب سود ویژه بانکها را هم بین ما تقسیم کنید . بچه های وزارت بازرگانی هم می گویند سود ویژه وزارت بازرگانی را هم بین ما تقسیم کنید و اگر واقعاً قرار بر این است که ما یک اضافه حقوق بدهیم خوب اگر اضافه حقوق را واقعاً نیاز است به همه اعضاء کارمندان دولت بدهیم به همه آنها که کار خدماتی انجام می دهند . در وزارت بهداری ، در بانکها درگمرکات ، هر جا خلاصه یعنی هر جا که کار خدماتی انجام می دهند و پول دراختیارشان قرار می گیرد ما می گوئیم ده درصد پنج درصد بیست درصدش را به آنها بدهیم . اگر این کار کار صحیحی هست . خوب نهایتاً ما بیائیم این را تعمیمش بدهیم به همه کارمندان دولت اگر نه ، این کار واقعاً بیعدالتی است و بیعدالتی را هم هم ما نباید دست روی آن بگذاریم و تاییدش بکنیم . خوب نهایتاً باید این را حذف بکنیم و واقع قضیه اش اگر چنانچه ما بخواهیم بهاین ماده 6 رای بدهیم ، نهایتاً به تبعیض ناروا خودمان دست زدهایم و تاییدش کردهایم و قسمت بعدی این هم نماندگان محترم توجه بفرمایند ، این ماده 6 که در اینجا هست ، این در لایحه دولت وجود نداشته ، یعنی خود دولت هم این را پیشنهاد نکرده بوده . آنچه که در اینجا هست این را در کمیسیون آورده اند ، با پیشنهاد نکرده بوده . آنچه که در اینجا هست این را در کمیسیون آورده اند ، با پیشنهاد برادران عزیزمان که در اینجا بوده ، تهیه کرده اند ( رئیس – وقتاتان تمام شد ) نهایتاً به نظر من آئین نامه ای هم اشکال دارد ، چون دولت در پیشنهادش نبوده و این را در کمیسیون به آن اضافه کرده اند متشکرم .
 منشی – آقای هراتی مخالفند ، بفرمائید .
 
 حسین هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم . تکیه اصلی برادرمان در مخالفتشان روی نظام پرداخت یکسان بود اما غافل از این نکته هستند که خود ایشان که عضو محترم کمیسیون امور اداری و استخدامی هستند . چرا تا حالا یکبار از سازمان امور اداری و استخدامی سوال نکرده اند که این لایحه نظام پرداخت یکسان که حدود شش سال است در کمیسیون های هیات دولت معوق مانده ، به صحن مجلس نیامده ؟ در ارتباط با نظام پرداخت یکسان ، آنچه که مطرح است اشل حقوق است ، یعنی اشل حقوق یکسان برای کار مساوی و برابر نه مزایای یکسان خود شما در صحن مجلس تصویب کردید که برای نقاط محروم یک مزایای جدیدی داده بشود که پرسنل و نیروی اسنانی در آنجا جذب بشود . خود شما در صحن مجلس تصویب کردید که یک سری تخصص های سطح بالا که امکان جذبشان به دوایر دولتی وجود ندارد ، از یک مزایا و معافیت هائی برخوردار بشوند . پس بنابر این حداقل خود شما در صحن مجلس به سه تفائوت در مزایای حقوقی رای دادید . اینکه شما می فرمائید تبعیض هست ، تبعیض در یک کار کاملا مساوی و برابر و همسو نه در یک ، دو کار متفاوت . انتظار نداشته باشید که یک ماشین نویسی که در یک اداره ای درتهران نشسته همان حقوق و مزایائی را بگیرد که یک ماشین نویس در آغاجاری با پنجاه درجه حرارت بالای صفر ، دور بودن از همه مزایا و امکانات شهری حقوق یکسان داشته باشد ، این مطلب اول .
 اما چرا اینجا مساله ده درصد مطرح شده ؟ باز این هم درارتباط با پرداخت حقوق نیست . دقیق عنایت بفرمائید در ارتباط با مزایائی است که این سازمان شخصاً خود کارمندانش تلاش
می کنند و درک می کنند . من ماده 6 را بخوانم : « موسسات بیمه موضوع 5 می توانند حداکثر ده درصد از سود ویژه خود را فقط بین کارکنانی که در سال مربوط با فعالیت فوق العاده در جهت افزایش تولید (یک) یا ارائه خدمات مناسب تر ( دو - ) باعث بالا رفتن سود ویژه موسسه شده اند توزیع نمایند » . یعنی آن کارمندی که در طول سال آمده تلاش کرده فعالیت کرده ابتکار به خرج داده درآمد این موسسه را برده بالا . حالا می گوئیم توکه در این درآمد را خودتن بالا برده ای سهمی که آن داشته باش تا انگیزه فعالیت بیشتری برای تو باشد .
 اصولا یک تفاوت اساسی بین موسسات بیمه و سایر ادارات وجود دارد ، موسسات بیمه اگر کارمندش پشت میز بنشیند هیچکس به سراغ او نمی آید هیچکس نمی آید درخواست کند که آقای من را بیمه کنید . نه ، این فرد بیمه گر هست که باید به موسسات ، به سازمانها ، به جاها و
 
اماکن مختلف برود و سبب تشویق و ترغیب افراد را به وجود بیاورد که آنها بیایند و درخواست بیمه کنند . لذا این پرسنل با آن پرسنل اداری تفاوتش از زمین تا آسمان است یعنی این پرسنل بیمه گر اگر پشت میز بنشیند و تنها اکتفا به همان کارهای روزمره بکند ،. شما مطمئن باشید که علاوه برآن که سوددهی نخواهد داشت ، ممکن است زیاندهی هم داشته باشد . این تفاوت اساسی آن .
 نکته دومی که در اینجا وجود دارد این است که نوع پرسنلی که به موسسات جذب
می شوند . عموماً دارای مدارک سطح بالا هستند . اینها لیسانس و بالاتر از لیسانس می گیرند  برای اینکه این فرد حداقل باید زبان خارجی را بداند با موسسات خارجی ، با تلکس ها ارتباط داشته باشد و برای اینکه این پرسنل برای اینجا جذب بشود ، ما آمده ایم در این رابطه یک پیش بینی کرده ایم .
 نکته سوم این است که این یک تجربه جدید و نوئی است که ما کارمند را در سود حاصل از تلاش و ابتکار خودش سهیم و شریک کنیم . بگذارید این به عنوان یک تجربه آموزشی در این موسسه پیاده بشود تا ما آثارش را در آینده ان شاء الله ببینیم اما اینکه فرمودند . خلاف قانون اساسی است ، کجایش خلاف قانون اساسی است ؟ می گوئیم در سودی که شخصاً به خاطر ابتکارش به دست آورده ، بعد هم گفتیم حداکثر ده درصد ، ممکن است دو درصد باشد ممکن است سه دصد باشد ، ممکن است یک درصد باشد . تصور نکنید که فردا ده درصد گفتیم ، گفتیم « حداکثر ده درصد » بنابر این من عرایضم را خلاصه کنم ، این یک تجربه نو و ابتکاری و جالبی است که در این رابطه پیاده می شود . پرسنل موسسات بیمه با سایرین تفاوتشان از زمین تا آسمان است . اگر فعالیت نکنند . سودی که نخواهد داشت زیاندهی هم خواهد داشت ، دوم انگیزه ای
می شود برای تلاش و فعالیت بیشتر . سوم اینکه یک تجربه نو و جدیدی در این رابطه است . بگذاریم این تجربه را احساس کنیم ، شاید ان شاء الله در اینده الگوئی هم برای سایر موسسات در این رابطه قرار بگیرد . والسلام .
 منشی – موافق ، آقای رحمتی :
 رئیس – آقای عوض زاده و آقای موحدی ساوجی که پینهاد داده اند موافقند آن « ده درصد » تبدیل به « پنج درصد » بشود ؟ ( موحدی ساوجی – ما مخالفیم ، حذف بشود ) بسیار خوب اینها حالا پیشنهاد حذف داده اند ، آقای موحدی مقدمند . از اول هم گفتند ، پیشنهاد دهنده هم بودند ، اجازه بدهید ایشان صحبت کنند .
 
 موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم . عرض می شود که اولا من اخطار قانون اسای را واقعاً وارد می دانیم به جهت اینکه در قانون اساسی آمده است که « هر گونه پیشنهادی که در مجلس به طرح و لوایح دولت داده بشود و این پیشنهاد باعث کم شدن و کسر درآمد و یا افزایش هزینه ها بشود این قابل طرح نیست . » در اینجا تعجب است که آقای هراتی می گوید که این سود کارکنان شرکتها از یک درآمد شخصی است یا از میراثی است که مثلا به دست آورده اند که می آورند اینجا می دهند ؟ بعد می گویند که خوب ما این سودی که خودمان به دست آورده ایم ،یک سود شخصی است ، می خواهیم که این مقدارش مال خودشان باشد ، این که نیست . اصولا من معتقدم که علاوه بر این اشکال قانون اساسی و اخطار قانون اساسی که باید نمایندگان محترم توجه کنند اگر رئیس مجلس هم این اخطار را وارد ندارند ، لااقل نمایندگان به این ماده 6 رای ندهند. ببینید آقا ! ما دراین مملکت دولتی که داریم، دولت یک سری درآمدها دارد، یک سری هزینه ها دارد. این درآمدهاتا نباشد دولت نمیتواندبه وظایفش به سیاستهایش ، به برنامه هایش جامه عمل بپوشاند . این درآمدها از طرق مختلف حاصل می شود و اگر چنانچه دستگاهی که این دستگاه یک مقدار درآمد زا است ، بیاید بگوید که کارکنان من از این


درآمد یک درصدی بتوانند به عنوان مزایا و فوق العاده حقوق استفاده بکنند . کمااینکه در همین لایحه اتلان وزارت مربوطه به جای اینکه مطلبش را در دولت جا بیندازد وزراء‌مختلف قبول بکنند ، ببینند آیا این « حداکثر » « پنج درصد » یا « ده درصد » در سال چقدر می شود ؟ آخر همینطور ما بیائیم بگوئیم که تا ده درصد تا پنج درصد شرکتهای بیمه می توانند از محل سود ویژه خودشان به کارکناشان بدهند . خوب خود همین مساله موجب می شود که درآمدهای عمومی دولت کم بشود و در اینجا من این نکته را عرض م یکنم ، آن شرکت ، آن سازمان ، آن وزارت خانه ای که درآمدی به دست می آورد ، این درآمد مربوط به آن سازمان نیست آن درآمد ملک طلق کارکنان آن سازمان نیست ، این درآمد متعلق به کل کشور و کل جامعه است و این معنا ندارد که یک کارمند شرکت بیمه ای که نوعاً حقوق و مزایا و فوق العاده هایشان چون شرکتی است ا کارمندان وزارتخانه ها و سازمانهای دیگر هم بیشتر است و به طور طبیعی از شهرداریها در آمدهاشان ، دریافتی هایشان بیشتر است ، ما آن رفتگر بینوای شهرداری را که یک کار و یک زحمت روشن و مشهود « علی رئوس الاشخاص » دارند در شهرها انجام می دهند ،؟ آن بینوا در همان حقوق اندک بماند بگوئیم چون درآمد ندارد، فقط ناچار است که برود زباله های مردم را جمع کند ، اما این آقا که در شرکت بیمه کار می کند به این دلیل که ماهیت این شرکت عبارت است از اینکه بالاخره یک درآمدهائی خواهد داشت ، ( در گذشته هم داشته . این درآمد مال حالا نیست ) شرکتهای بیمه در دنیا ضرر که نمی دهند ، در ایران هم ضرر نمی داند ، و الان هم ضرر نخواهند داد و مسلم سود ویژه خواهند داشت . چه معنا دارد که بگوئیم چون این شرکت دارای سود ویژه است . بیائیم همینطوری چکی بگوئیم که تا ده درصد یا پنج درصد هم که اگر بگوئید ، ارقام درآمدها را شما اگر در نظر بگیرید ، آن وقت متوجه خواهید شد که این درآمدها چقدر است ؟ در سال 1360 سود ویژه فقط بیمه آسیا بوده 271 میلیون ریال ( من خرده هایش را دیگر نمی خواهینم ) در سال 61 یک میلیارد و نهصد و نود و یک میلیون ( 1991000000 ) ریال . در سال 62 دو میلیارد و پانصد و نود میلیون ( 2590000000 ) ریال . در سال 63 دو میلیارد و ششصد و سی و سه میلیون ( 2633000000 ) ریال . در سال 64 سود ویژه همین یک شرکت ( که الان شما برای چهار شرکت می خواهید بگوئید ) بوده است دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون ریال . و حالا سال های 65 و 66 را مشخص نکرده اند . یعنی همه اش رو به تزاید است ، سود ویژه آن هر سال رو به افزایش است . وشما می دانید که ده درصد دو میلیارد و هشتصد و هشتاد و هشت میلیون ( یعنی نزدیک
 
به سه میلیارد ) ریال چقدر می شود ؟ و ما همینطور بیائیم بگوئیم آقا ! به عنوان اینکه اینها در این درآمدها و در این سودها ویژه سهیم هستند ، پس بین اینها تقسیم بکنیم . پس آقا ! به دولت هم شما اجازه بدهید خدماتی که در کل کشور باید به همه مناطق ، به همه شهرها توسط همه دستگاهها بدهد ، اینها تعطیل بکند ! الان وزارت اقتصاد و دارایی است که ممکن است مدافع این ماده ( 6 ) باشد . ما از مسوولان وزارت اقتصاد و دارائی می خواهیم ... ( رئیس – وقتتان تمام است ) که چون درآمدهای وزارت اقتصاد و دارائی مربوط به کل مملکت است ، شما در برابر کل کارکنان دولت مسوول هستید ، نه فقط در برابر آنهایی که مالیات اخذ می کنند یا در شرکتهای یمه کار می ککند . چرا می آئید در اینجا از یک تبعیض ناروا و ظالمانه دفاع می کنید ؟
 این است که من این ماده 6 را خلاف چند اصل از اصول قانون اساسی می دانم . هم از آنجائیکه تبعیض ناروا است خلاف قانون اساسی است و هم از آن جهت که باعث کاهش درآمدهای دولت میشود . والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – کمیسیون توضیح بدهند .
 سید هادی خامنه ای (رئیس کمیسیون امور اقتصادی و دارائی) – بسم الله الرحمن الرحیم . همانطوری که در جلسات قبل هم راجع به این قضیه اشاره ای شد ، اصل یک حرکت تشویقی که در جهت تحریک به فعالیت بیشتر و مفید ، در دستگاههای ما به عنوان یک جریان سالم شروع بشود ، به نظر ما یک حرکت تحولی و بسیار انقلابی است و تبعیض هم نیست . البته اگر صححبت ازتبعیض ناروا به میان بیاید مثل این است که شما بگویید که آقا ! چرا در مملکت ما انقلاب شده ؟ تبعیض است ! چون کشورهای دیگر انقلاب نکرده اند ، شما تبعیض کرده اید که اینجا انقلاب کرده اید ! چیز خوب را باید همه جا به وجود آورد و اگر دستگاههایی وجود دارند که تاب تحمل چنین تحولی را می توانند داشته باشند ، خوب بسم الله ! آنجا هم راه بیندازید .
اکرمی – قیاس مع الفارق است !
خامنه ای – خوب ، بالاخره ! و اما اخطار قانون اساسی را ریاست محترم مجلس باید جواب بدهند .
درباره اصل مبلغ صحبت شد که مثلا درآمد سالانه فلان بیمه دویست میلیون تومان است . اولا که شما تعداد کارکنان آن را نگفتید که چند نفر کارمند دارد . کارمندان همان شرکت بیمه ده هزار نفر هستند . علاوه بر آن وقتی یک سقف برای یک چنین حرکتی تعیین می شود معنی اش
 
این نسیت که همه آن را می خواهند در اختیار همه افراد ، بدون ضابطه بگذارند . اینجا بهماده 6 و تبصره اش اگر درست دقت بشود ، قیدی آمده که ، به افرادی که در جهت افزایش تولید یا ارائه خدمات مناسبتر باعث بالا رفتن سود ویژه موسسه شده اند ، داده بشود . خود همین پرداخت هم یک آئین نامه ای دارد که هیات وزیران تصویب می کند و هیات مدیره باید آن را اجرا بکند . حالا اگر با این چهار چوبهای محکم باز هم راه برای اشکالها باز هست خوب ، قانون هم همینطور هست .
و اما اصل مبلغ در یک سقفی در نظر گرفته شده برای اینکه از آن بالاتر نرود . اما گاهی ممکن است قسمتی از آن مبلغ به مصرف برسد این به معنی آن نیست که همه اش را مصرف خواهند کرد . با ضابطه مصرف می شود ، ضابطه هم در اینجا تا آنجائی که به عقل ما رسیده و فکر کردیم که با این ضابطه ها می شود محکم کاری کرد ، در ماده 6 و تبصره آورده ایم .
بنابر این هیچ اشکالی اینجا پیش نمی آید . و هیات وزرا در اینجا کنترل کننده آئین نامه اند و هیات مدیره هم که منتخب همین ها است ، اینها هم اجرا کننده هستند . فکر می کنیم که این حرکت ، یک حرکت درستی است و با اصل قرآنی « لیس للانسان الاماسعی » هم کاملا جفت و جور است . دستگاههایی که یک حقوق معین و استانداردی می دهند و هیچ کنترلی روی کیفیت اجرای دستورالعمل های اداری و مقدار آن ندارند و ضابطه  آنها فقط با شروع ساعت اداری و خاتمه محدود می شود و هیچ معلوم نیست چقدر کار می شود ، چقدر زحمت کشیده می شود ، به نظر ما یک حرکت درستی ندارند . البته ادارتی که فعلا طبق قانون استخدام کشوری عمل می کنند محدودیت دارند و باید در آینده یک فکر اساسی برای آنها بشود .
اما اینجا شرکت است و شرکتی اداره می شود و درآمدش هم اگر از درآمد سیستمهای بانکی بیشتر نباشد کمتر نیست . یک مجموعه شبه تجارتی است که به نفع دولت سرویس می دهد ودرآمد ایجادمیکند. اگراین حرکت بتواندتشدید بشودبه نظر ما چیز مفیدی است . والسلام علیکم .
رحمتی – فرمودید تعداد کارمندان چند نفر است ؟
سیدهادی خامنه ای – تعداد کارمندان را گفتند هزار نفر است که ما اشتباهاً ده هزار نفر عرض کردیم !
رئیس – خیلی زیاد نبوده ، ده برابر گفتید !
منشی – نماینده دولت توضیح بدهند .
 
ماجدی ( معاون کل وزارت امور اقتصادی و دارایی ) – بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین . به استحضار نمایندگان محترم برسانم که در مخالفتهایی که با این بند ماه 6  شد دو نکته مهم وجود داشت که من آن دو نکسته را اینجا می شکافم :  یکی مساله پرداختهای یکسان برای کارهای یکسان بود . و مساله دوم این بود که این سود متعلق به همه درآمدهای دولت است . در هر دو رابطه پاسخ قانع کننده وجود دارد .
اینکه در رابطه با کارهای یکسان پرداختهای مساوی انجام بشود ، حرف متین و صحیحی است . اما ما خودمان اعلام می کنیم در مقابل کارهای یکسان و فعالیتهای یکسان . برادران و خواهران مستحضر هستند که کار وفعالیت بیمه و بانک و امثالهم با یک کار معمولی دولت متفاوت است . یعنی نوع کار و تخصص کار ، مختلف از آن کاری است که احیاناً در شهرداری یا در جای دیگر بگذاریم ، این معنای عدم عدالت نمی دهد . بلکه عین عدالت است . ما اگر بخواهیم در واقع عدالت را رعایت کنیم و قسط را رعایت بکنیم ، مستلزم این است که با توجه به نوع فعالیت ، پرداختهای یکسان داشته باشیم . اما در میان خود کسانی که به فعالیت بیمه می پردازند آیا می توانیم بگوییم که همه کارشناسان


بیمه یا مثلا همه کارشناسان بانکی ، میزان بازدهی و کارشان یکسان است ؟ اگر واقعاً به این اعتقاد داریم ، به این تفاوتها می توانیم ایراد بگیریم . اما ما در عمل دیده ایم و در کار اجرایی مشاهده کرده ایم که بسیار تفاوت وجود دارد . دو نفر لیسانس ، هر دو لیسانس اقتصاد و کار را با هم شروع می کنند . اما در عمل بازدهی یک کسی بسیار کم است و توانائی یک کارمند دیگر بالاست . ما بگوییم آقا ! نو موظفی مثل همان کارمند دستمزد بگیری وافزایش کارایی تو نادیده گرفته بشود ؟ خوب ، اینکه عدالت نیست . بنابر این ، این میزان سودی که الان دارد پرداخت می شود ، در واقع این تفاوت بازدهی هاست . این ، تفاوت کارایی هاست . این تفاوت کوشش و توان یک فرد است که می رود شب کار می کند و بازدهی اش را بالا می برد . این به نفع دولت است .
 اما مساله دوم که آقای موحدی ساوجی اشاره کردند و من خواهش م یکنم عنایت کنند این بود که ، این سود متعلق به تمام درآمدهای دولت است . و اشاره هم کردند  به مالیاتها . اتفاقا ً اشاره درستی کردند . ما در همین امسال ( سال 67 ) در تبصره 12 برای سه نوع مالیات ، ( مالیات مشاغل و مالیات شرکتهای غیر دولتی ) گفتیم اگر از این حد بیشتر بگیرند ، پنج درصد متعلق به کارکنانی است که که در این زمینه فعالیت داشته اند . همین الان که من در اینجا خدمت شما هستم ، در هشت ماهه اول سال این سه نوع مالیات ، بیست میلیارد ریال درآمد دولت راافزوده کرده . از این مقدار پنج درصدش به کارمندان آنجا تعلق می گیرد . این ، آیا کمک به بودجه دولت است یا ضرر دولت است ؟ بنابر این حرف ایشان متین است ، ما باید در فکر درآمدهای عمومی باشیم . اما وقتی که انگیزه می دهیم و درآمدهای عمومی دولت از آنچه که پیش بینی کرده ایم افزایش پیدا می کند و کارمند بیشتر فعال می شود ، آیا اگر درصدش را به او پرداخت کنیم ، این کمک به بودجه دولت است یا کمک به درآمدهای عمومی است ؟ یا این در واقع برعکس است ؟ ! در هیمن رابطه در جلسه قبل هم اشاره کردم . فعالیت بیمه و صنعت بیمه هنوز در کشور ما رشد نکرده است اگر ما بخواهیم رشد پیدا بکند باید این انگیزه را رای کارمندان افزایش بدهیم . افزایش میزان فعالیتهای بیمه ، از یکطرف درآمدهای بیمه را بالا می برد ، که چون شرکت دولتی است هفتاد و پنج درصدش به عنوان مالیات به دولت بر می گردد . یعنی در واقع ما این انگیزه را می دهیم . این انگیزه ، هم درآمدهای دولت را افزایش می دهد و هم انگیزه رفتاری کارکنان را تقویت می کند که یک درصدی هم به خودش برسد .
 یک نکته حائز اهمیت را به عنوان یک نکته اساسی در اینجا اشاره کنم . اگر قرار شود که
 
دولت بتواند در این نوع فعالیتها موفق بشود ، ما نیاز داریم که آن انگیزه هایی که در بخش خصوصی هست ، این را در فعالیتهای بنگاه داری دولت تقویت کنیم . وگرنه دولت در این نوع فعالیتهای بنگاه داری ، که قاعدتاً قانون اساسی بهعهده دولت گذاشته ، از دست خواهد رفت . و بعد گفته می شود که دستگاه دولتی و شرکت دولتی توان اداره ندارد . در حالیکه اگر این را به بخش خصوصی بدهید ، ”نچنان اداره خواهد کرد . بله ، وقتی دست بخش خصوصی م یدهید او می آید حقوقش را بالا می برد . در چهار چوب کار نمی کند . می آید 20% سود هم به آن کارمند می دهد ، آنوقت معلوم است که طبیعتاً آنجا موفق تر خواهد شد . شما همین انگیزه ها را بدهید به بخش دولتی ببینید آیا بهتر اداره نمی شود ؟ آنوقت می گویند مدیر دولتی توانایی ندارد ! شما اگر این انگیزه ها را بدهید ، هم کمک به بودجه دولت م یکنید و هم مشخص می شود که برخی از این فعالیتها که طبق قانون اساسی به عهده دستگاه دولتی وشرکتهای دولتی است و باید اداره کنند ، هم بودجه دولت را کمک می کنند وهم خوب میتوانید اداره کنند . ( رئیس – وقتتان تمام است ) .
 و آخرین نکته هم ( با اجازه آقای هاشمی ) این مساله هشتصد تومان کمک عائله مندی است که در همین مجلس تصویب شده و سه سال است دارد داده می شود ولی به شرکتهای بیمه و بانکها پرداخت نمی شود . یعنی شما آنجا یک کمکی کرده اید ولی کارمندان بیمه و بانکها از این استفاده نمی کنند . در هر حال این مساله می تواند به عنوان بخشی از این قضیه مطرح بشود و به شرکتهای بیمه کمک کند . والسلام .
 عوض زاده – شما الان برخلاف نظر دولت صحبت کردید  این مساله اصلا در لایحه دولت نبوده .
 رئیس – خوب ، حالا درلایحه دولت نبوده ،‌این معنایش مخالفت نیست . یک چیزی به ذهن دولت نرسیده و مجلس اضافه کرده است .
 خامنه ای – دولت در کمیسیون موافقت کرده است .
 رئیس – آن اخطار قانون اساسی که آقای خامنه ای جوابش را به من محول کردند من جوابی ندارم . چون در قانون اساسی می گوید که درآمدها باید به خزانه ریخته بشود . شما اینجا به خزانه که نمی ریزید .
 ماجدی – چون افزایش در بودجه سال 66 است و شرکت هم دولتی است ، هم در فصل سوم و هم در فصل هشتم بودجه دولت ، میزان سودی که باید به دولت داده شود مشخص شده .
 
اگر از آن مقدار بیشتر شد قابل پرداخت است وگرنه پرداخت نخواهد شد .
 رئیس – خیلی خوب ، اینجا که ننوشتهاند بیشتر از آن .
 ماجدی – با یک جمله می شود این را اضافه کرد .
 رئیس – نه ، نمی شود الان این کار را کرد .
 مجید انصاری – این . بااصل 3 و 75 قانون اساسی مغایر است .
 خامنه ای – در سود ویژه پیش بینی شده .
 رئیس – حرفی نداریم ولی اینجا که ننوشته ! آقای انصاری شما اخطار قانون اساسی را بگویید .
 مجید انصاری – بنظر می رسد که این ماده 6 با سه اصل قانون اساسی مغایرت دارد که به دو اصلش آقایان اشاره کردند . یکی اصل سوم هست که نفی تبعیض ناروا می کنند که دقیقاً مشخص است این یک تبعیض ناروایی است چون تلاش و کوشش اضافه ، همه کارمندان ممکن است انجام بدهند . اما تخصیص بخشی از سود به قشر خاصی از کارمندان دولت تبعیض ناروا و خلاف اصل سوم قانون اساسی است  ( بند 9 از اصل سوم قانون اساسی ) .
 اصل 75 هم که هرگونه پیشنهاد مجلس و نمایندگان که موجب افزایش هزینه های عمومی می شود ، این را هم قابل طرح نمی داند .
 واصل دیگر که ملزم می کند کلیه درآمدهای دولت باید چه به خزانه واریز بشود و هرگونه پرداخت از خزانه واریز بشود و طبق مکانیزم خاصی مجلس اجازه بدهد که مثلا در ردیف مخصوصی در بودجه سالانه قید بشود و از خزانه دریافت بشود .
 آقایان بدون اینکه این سود ویژه به خزانه واریز بشود بخواهند آن را دریافت بکنند ، مغایرت باقانون اساسی دارد . بنابر این ، این ماده 6 مخالف با سه اصل قانون اساسی است.
 رئیس – خیلی خوب ، حالا آن دو مورد را من تایید نمی کنم . ولی در مورد سوم که باید به خزانه برود و از خزانه گرفته بشود ، ما معمولا اینطور موارد را می گفتیم در بودجه سال بعد گنجانده بشود ، که این کار هم اینجا نشده . حالا آقایان به این اخطار قانون اساسی ، خودشان توجه بکنند . چون نهایتاً مربوط به شورای نگهبان می شود . حالا در موقع رای گیری ، با توجه به این اخطار قانون اساسی که گفته شد . و دو مورد دیگر را هم که آقای انصاری تذکر دادند هر یک از آقایانی که این اخطارها را قبول دارند ، در رای شان می تواند موثر باشد .
 
 189 نفر درجلسه حضوردارند. اول ماده پنج را رای می گیریم (که قبلا رای گرفته نشده) . ماده 5 را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 5 – آئین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
 رئیس – نمایندگانی که باماده 5 که قرائیت شد موافقند قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 آقایان عوض زاده و موحدی ساوجی پیشنهاد حذف ماده 6 را داده اند . البته آقای حسینی شاهرودی پیشنهاد پنج درصد را داده اند . آن اخطارهای قانون اساسی به پنج درصد هم وارد است اگر کسانی می خواهند ....
 حسینی شاهرودی – اصلاح می کنم : 5 درصد مازاد بر سود پیش بینی شده سال 66 .
 رئیس – چون اخطارقانون اساسی بود ، آقای حسینی جوابش رابدهند بعد رای می گیریم .
  

حسینی شاهرودی – بسم الله الرحمن الرحیم . اخطار قانون اساسی به اینگونه حل می شود که برای سال 66 یک سودی در نطر گرفته شده ، در بودجه هم نوشته شده . چه امسال چه سالهای آینده ، سودی که مازاد برسود سال 66 باشد ، آن سود مشمول این قانون می شود و. بدین ترتیب اضافه تر هم می شود . یعنی نه تنها کاهش درآمد نخواهد بود ، افزایش درآمد هم خواهد بود .
 موحدی ساوجی – هرسال سود اضافه می شده . فرمایش ایشان فرمایش ناواردی است !
 حسینی شاهرودی – خوب ، اضافه بشود ، عیبی ندارد . اما شما در بودجه که پیش بینی نکرده اید . اخطار قانون اساسی وارد نیست .
 رئیس – چند تا اخطار قانون اساسی بود که یکی دو تایش رااقای حسینی جواب دادند . یعنی معیاری گذاشته اند و تشویقی هست که درآمد دولت را بالا می برند ، نه اینکه پایین بیاورند . ما این را قبول داریم . و اینها هم گفته اند هرچه از سود ویژه سال 66 بیشتر بود . بنابر این آن اخطار وارد نیست .
 اخطار دیگر قانون اساسی این بود که پول باید به خزانه واریز بشود و بعد از خزانه بردارند  آقای علاء در اینجا یک ماده قانونی را به ما نشان دادند که این را هم مثل اینکه جواب داده اند – ماده 39 قانون محاسبات – این را ما نمی دانستیم و یادمان نبود . قانون محاسبات را خود ما تصویب کرده ایم و به تصویب شورای نگهبان هم رسیده :
 « وجوهی که از محل درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار منظور در بودجه کل کشور وصول می شود و همچنین درآمدهای شرکتهای دولتی ، به استثنای بانکها و موسسات اعتباری و شرکتهای بیمه ، باید به حسابهای خزانه که در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح
می گردد تحویل شود . » یعنی ما استثنا کردیم که درآمدهای شرکتهای بیمه لازم نیست به خزانه برود و شورای نگهبان هم این را تائید کرده اند . اگر اشکال قانون اساسی داشت خوب ، طبعاً آن موقع تائید نمی شد . پس اخطارهای قانون اساسی وارد نیست .
 الان دو تا مطلب ما داریم : یکی پیشنهاد آقایان موحدی و عوض زاده که پیشنهاد کرده اند این تشویق به کلی حذف بشود . یکی هم پیشنهاد آقای حسینی شاهرودی که گفته اند 5% بشود
( منشی – آقای رحمتی هم پیشنهاد 5 درصد را دارند ) آقای رحمتی هم همین پیشنهاد آقای حسینی را دارند . منتهی چون آقای حسینی در کمیسیون مطرح کرده اند قابل طرح است والا در جلسه قابل طرح نبود .
 
 رحمتی – پیشنهاد حذف است .
 رئیس – نه ، حذف نیست .
 رحمتی – تقلیل مبلغ حذف محسوب می شود .
 رئیس – این ، حذف حساب نمی شود . پیشنهاد ایشان نظر شما را هم در بردارد .
 حسنی شاهرودی – پیشنهاد من اینست که 5درصد باشد به شرط اینکه از 40درصد حقوق کارمند هم بیشتر نشود . این دو با هم در پیشنهاد من مطرح است .
 رئیس – بله ، این دوتا با هم بوده . یعنی پیشنهاد آقای حسینی این است که پنج درصد باشد و شرطش هم این است که این تشویق بیش از چهل درصد حقوق کارمند نباشد . ما اول به پیشنهاد حذف ماده 6 رای می گیریم .
 193 نفر درجلسه حضوردارند ، نمایندگانی که با حذف ماده 6 موافق هستند قیام فرمایند . ( عده کمی برخاستند ) رای نیاورد .
 حالا عین متن پیشنهادی آقای حسنی خوانده بشود .
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 6 – موسسات بیمه موضوع ماده 5 می تواند حداکثر پنج درصد از سود ویژه مازاد سال قبل خود را فقط بین کارکنانی که در سال مربوط با فعالیت فوق العاده در جهت افزایش تولید یا ارائه خدمات مناسبتر باعث بالا رفتن سود ویژه موسسه شدهاند ، توزیع نمایند . مشروط بر اینکه مبلغ آن از چهل درصد حقوق سالانه هر فرد بالاتر نباشد .
 رئیس – تفاوتها این است : یکی آنجا که گفته افزایش تولید ، منظور سود ویژه سال قبل ( در هرحال ) است . قید دیگر هم این است مشروط بر اینکه از 40% حقوقشان بالا نرود و قید سوم اینکه 10 درصد به 5 درصد اصلاح می گردد یعنی سه تا تغییر دارد .
 189 نفر در جلسه حاضرند ، نمایندگانی که با این پیشنهاد آقای حسینی شاهرودی موافق هستند قیام فرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 خوب ، ماده 6 را با تغییراتی که در آن بعمل آمد برای رای گیری بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 6 – موسسات بیمه موضوع ماده 5 می توانند حداکثر 5% از سود ویژه مازاد سال قبل خود را فقط بین کارکنانی که در سال مروبط با فوق العاده در جهت افزایش تولید یا ارائه خدمات
 
مناسبتر باعث بالا رفتن سود ویژه موسسه شده اند ، توزیع نمایند . مشروط بر اینکه مبلغ آن از 40% حقوق سالانه هر فرد بالاتر نباشد .
 تبصره – نحوه توزیع که توسط هیات مدیریه انجام می گیرد با در نظر گرفتن ارزش کمی و کیفی فعالیت کارکنان مزبور بر طبق آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران می رسد .
 رئیس – 189 نفرحاضرند، موافقن ماده 6 و تبصره به صورتی که قرائت شد قیام بفرمایند . ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 اکرمی – از سالی که افزایش داشته باید به آنها بدهند یا از سال 66 ؟
 رئیس – اگرسال 67 بیشتر ازسال 66 شد . پنج درصد آن مقدار بیشتر را می توانند بدهند .
 آقایان توجه بفرمائید . ماده 7 در چاپ حذف شده بود که در بعضی گزارشها آمده . آن را می خوانیم .
( به شرح زیر خوانده شد )
 ماده 7 – از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانی و مقررات مغایر ملغی است .
 رئیس – پیشنهادی ندارد ؟ ( منشی – خیر ) 190 نفر حاضرند ، نمایندگان موافق ماده 7 که قرائت شد قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) توصیب شد .
6 – بحث پیرامون لایحه بند ( ج ) تبصره 22 و جدول شماره 2 قسمت نهم قانون بودجه سال 1367 کل کشور
 رئیس – دستور بعدی را شروع کنید .
 منشی – دستور بعد گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با لایحه اصلاح بند ج تبصره 22 و جدول شماره 2 قسمت نهم قانون بودجه سال 1367 کل کشور .
 رئیس – مخبر کمیسیون تشریف بیاورند .
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه ) – بسم الله الرحمن الرحیم . گزارش از کمیسیون برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی .
 لایحه اصلاح بندج تبصره22قانون بودجه سال1367کل کشورکه درجلسه مورخ 3/9/1367 یک فوریت آن به تصویب رسید ، و با شماه چاپ 239 به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شده بود ، طی دو جلسه با حضور نمایندگان دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه مورخ 5
 
/9/1367 با اصلاحاتی در عنوان و متن به شرح زیر به تصویب رسید . اینک گزارش آن تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می گردد .
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه – مرتضی الویری
لایحه اصلاح بند ج تبصره 22 و جدول شماره 2 قسمت نهم قانون بودجه سال 1367 کل کشور .
 من قبل از اینکه ماده واحده و بندهای مربوط به آن را قرائت بکنم به اطلاع نمایندگان محترم می رسانم که در متن ، بعضی اصلاحات عبارتی انجام گرفته و یکی دو تا عبارت اضافه شده که دقت بفرمایند و در حین خواندن متن ، اینها را اصلاح بکنند .
 ماده واحده – به دولت اجازه داده می شود قانون بودجه سال 1367 کل کشور را با اصلاحات زیر به مورد اجرا گذارد :
  1 – عبارت ذیل به انتهای بند ( ج ) تبصره 22 اضافه می گردد . « اجازه داده می شود مبلغ چهل میلیارد ( 40000000000 ) ریال از اعتبار موضوع این بند به منظور اجرای طرحهای بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات آسیب دیده ناشی از جنگ تحمیلی اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقت نامه شرح عملیات براساس سهمی که توسط دولت تعیین می شود بین دستگاههای اجرائی ذیربط با وزارت برنامه و بودجه به شرح زیر به مصرف برسد .
 الف – مبلغ بیست و پنج میلیارد ( 25000000000) ریال بابت تامین
خسارت وسائل خانگی و واحدهای مسکونی که توسط مردم بازسازی می شوند .
  ب – مبلغ پانزده میلیارد ( 15000000000 ) ریال بابت اجرای طرحهای بازسازی و نوسازی قسمت ( الف ) جدول پیوست و بازسازی نخلستانهای خوزستان .
 ج – اعتبار ریالی قسمت « ب » جدول پیوست از منابع داخلی دستگاههای اجرائی ذیربط تامین خواهد شد .
 2 – مبلغ سیصد و بیست و یک میلیون و نهصد هزار ( 321900000) دلار از اعتبار موضوع ردیف 7 قسمت ( الف ) جدول شماره 2 قسمت نهم قانون بودجه سال 1367 کل کشور به منظور اجرای طرحهای بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات آسیب دیده ناشی از جنگ تحمیلی طبق جدول پیوست اختصاص می یابد تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تصمیمات متخذه توسط کمیسیون تخصیص ارز نسبت به تخصیص ارز جهت پرداخت و یا ایجاد تعهد ارزی اقدام نماید .
 3 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است اعتبارات ارزی قسمت (ب‌) جدول پیوست به استثنای ردیف 15 ( مصالح ساختمانی و و سائل خانگی ) را با نرخ ترجیحی به دستگاههای اجرائی ذیربط فروخته و مبلغ شصت میلیارد ( 60000000000) ریال درآمد حاصله را به حساب درآمدی ردیف 420505 قسمت سوم قانون بودجه سال 1367 واریز نماید . »
 بطوریکه نمایندگان محترم مطلع هستند لایحه ای که دولت تقدیم مجلس نموده بود ، صرفاً اصلاحیه بند ( ج ) تبصره 22 قانون بودجه بود که فقط منبع ریالی مورد نیاز بازسازی در سه ماه باقیمانده را تامین می کرد . واصلاحاتی که کمیسیون به عمل آورده هم رسیدگی به لایحه دولت بوده و تجدید نظر در مقدار ریال مورد نیاز ، و هم اضافه کردن بخش ارزی به این اصلاحیه بوده . علت امر هم کاملا مشهود است . ما به لحاظ اینکه در قانون بودجه سال 1367 ، بودجه ارزی را داریم و دولت مکلف است که درآمدهای ارزی اش را بر اساس آن بودجه هزینه بکند ، به تبع نمی توانست ارز را بدون مجوز قانونی از محل های معین شده برداشته و در طرحهای بازسازی هزینه بکند .
 تغییر عمده دیگری که لایحه تنظیمی کمیسیون با لایحه تقدیمی دولت دارد ، اضافه شدن جدول هست که در این جدول اسامی طرحهایی که با این اصلاحیه بهمورد اجرا ان شاء‌الله گذاشته خواهند شد ، ( به یاری خداوند متعال ) آمده . و این به لحاظ ایناست که هم دستگاههای اجرائی
 
این طرح ها متعهد شده اند که قسمت عمده ای از این طرحها امسال یا حداکثر در سه ماه اول سال 1368 به بهره برداری برسند ، و هم اینکه قانون بودجه ماهیتاً بایستی موارد هزینه را به صورت دقیق روشن کرده باشد .
 این نمی تواند از نظر قانونی درست باشد که ما پول را به صورت کلان و بدون در نظر داشتن طرحها در اختیار دولت یا دستگاه اجرائی بگذاریم ، بعد روزی که برای حسابرسی و بررسی عملکرد این بودجه بخواهیم برسیم ، نام طرحها و لیست آنها مشخص نباشد و ببینیم که پولها در موردی غیر از مورد نظر قانوگذار ، هزینه گردیده است . به همین علت اسامی طرحها با ارز مورد نیازشان در جدول آمده و قسمت ریالی را نیز براساس توافقی که کمیسیون با دولت ، مخصوصاً وزارت برنامه و بودجه به عمل آورده براساس لیست تنظیم یآنها یک جا در اختیار دولت قرار داده که بتواند طرحها را به مرحله عمل و اجرا در بیاورد .
 من توضیحات بعدی را به لحاظ صرفه جوئی در وقت موکول می کنم به بعد از بحث موافق و مخالف در شوراول این لایحه ، که ان شاء‌الله پس از اظهار نظرها موافقین و مخالفین محترم ، توضیحات کافی خدمت نمایندگان محترم داده خواهد شد . والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
 منشی – اولین مخالف ، آقای نورالله عابدی هستند بفرمائید .
 نورالله عابدی – بسم اللله الرحمن الرحیم . برادرها توجه بفرمائید که اولین لایحه بازسازی بعد از جنگ در مجلس مطرح است و باید برادران و خواهران عزیز نماینده در رابطه با اجرای طرحها و پروژه های بازسازی ، مخصوصاً آن پپروژه ها و طرحهایی که زیر بنای اقتصادی کشور هست ، توجه لازم بکنند تا با سرعت تمام به احرا در بیاید . چیزی را که کمیسیون برنامه و بودجه تصوب کرده از این سرعت می کاهد . اول من چند جمله در رابطه با این لایحه بگویم .
 اولا در این اصلاحیه پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه ، همه بخشهائی که می بایست بازسازی در آنجا صورت بگیرد ، دیده نشده . برای مثال بخش کشاورزی ، بخش راه ، بخش آموزش و پرورش ، بخش مراکز درمانی و بهداشتی و موارد عدیده دیگری که از دید قانوگذار پنهان است . و تنها دستگاه اجرائی در ارتباط با اجراء با آن روبرو می گردد . در نتیجه قدرت هرگونه مانوررا ازمسوولین اجرایی می گیرد و سرعت عمل لازم ، در اجرای پروژه های بازسازی ، از مسوولین اجرایی سلب می گردد .
 
 به همین دلیل مادر رابطه با لوایحی که در ارتباط با بازسازی هست ، که به حیات این مملکت بستگی دارد ، باید سرعت لازم را از مسوولین اجرائی بخواهیم . هیچ کس نمی گوید که طرح مشخص نشود ، هیچ کس نم گوید پروژه مشخص نشود . ولی اگر تعداد معدودی پروژه مشخص بشود و بخشهای عمده مملکت نادیده گرفته بشود ، اینکه نمی شود به آن گفت یک لایحه ای که در ارتباط با بازسازی می تواند کارساز باشد .
 این لایحه چند تا پیام دارد : اولین پیامش این است که آمده چهار میلیارد تومان را برای بازسازی اختصاص داده و از محل بازسازی شش میلیارد تومان ایجاد درآمدکرده . برادرهای نماینده به جدول قسمت ( ب ) پیوست لایحه توجه کنید . در این موقعیت حساس که فشار اقتصادی برگرده مردم هست افزایش قیمت هرگونه کالائی در جامعه منجر به عکس العمل هایی خواهد شد . و ما نمی توانیم در این مقطع زمانی چیزی را گران تر از قیمت فعلی به مردم عرضه کنیم . پیامش به نفت ، به نیرو این است که شما قیمت فرآورده های نفتی را در کشور بالا ببرید یعنی ایجاد تورم جدید در کشور و فشار به گرده اقشار محروم جامعه .
 2 – به وزارت نیرو که تامین کننده برق مملکت هست ، پیام داده می شود که شما برای بازسازی پروژه های تخریب شده و منهدم شده دستگاه مربوطه خودت ، بهای برق رابالا ببر . این چه انعکاسی در جامعه ما بعد از جنگ می تواند داشته باشد ؟
 برادران کمیسیون برنامه و بودجه بیایند بگویند ، شما آن تبصره ای را که در سال 66 در بودجه کل کشور تصویب کردید برای بازسازی نبود ، برای توسعه بود . برای سرمایه گذاری بود . آیا بازسازی ، جزء سرمایه گذاری است ؟ با جزء بازسازی و نوسازی است ؟ یعنی به حالت اولیه خودش برگردد . در حالی که در رابطه با بازسازی ، ما پروژه هایی را که داریم بازسازی می کنیم به سال 58 ، به سال 59 ، به سال 60 بر می گردانیم . به سالی که قبل از بمباران آن پروژه و طرح بوده . برادران عزیز ! توجه کنید که ما همه ساله چیزی نزدیک به دو میلیارد دلار فرآورده های نفتی وارد مملکت می کنیم . وزارت نفت تصمیم گرفته در ظرف شش ماهه آینده پالایشگاه آبادان با ظرفیت صد و سی هزار بشکه راه اندازی بشود . حالا بیائیم به وزارت نفت بگوئیم که آقا ! شما می خواهید بازسازی بکنید ، از سود ویژه خودت با نرخ ترجیحی ، ارز به شما می فروشیم . اگر وزارت نفت نداشت که پول را بدهد ، ریال ئوارز را بگیرد ، معنای این ، توقف بازسازی پالایشگاه آبادان است . و من این عدد و رقم را خدمت عزیزان بگویم که چه فاجعه ایدر این مملکت اتفاق
 
خواهد افتاد . اگر پالایشگاه آبادان با ظرفیت صد و سی هزار بشکه در روز راه اندازی بشود فقط تفاوت اختلاف قیمت در ارتباط صد و سی هزار بشکه در روز راه اندازی بشود فقط تفاوت اختلاف قیمت در ارتباط با تصفیه نفت چیزی در حدود دویست میلیون دلار است . شما الان در سال ، چیزی در حدود صد میلیون دلار گاز مایع وارد کشور می کنید . با پنج میلیون « دلار » ده میلیون دلار ، صادر کننده گاز مایع خواهیم بود . این چقدر برای ما مهم است ! خوب اگر وزارت نفت ، شرکت های تحت پوشش وزارت نفت ، قدرت خرید ارز ترجیحی را نداشته باشند ، معنای این و پیام این لایحه توقف پروژه های مهم مملکت هست .
 در رابطه با نیرو ، امروز صنایع خفته مملکت که در اثر جنگ الان مانده اند و کار ن
می کنند ، فردا می خواهند بازسازی بشوند و به برق نیاز دارند . الان چیزی در حدود هزار و پانصد مگاوات در سطح مملکت خاموشی داریم . اگر این افزایش پیدا بکند معنایش چیست ؟ یعنی شما اگر بخواهید صنعت تان را بازسازی بکنید ، برق ندارید به آن بدهید . پس ما بپردازیم به این صنایع عمده و حیاتی مملکت ، اینها را بازسازی بکنیم . رکود و توقف در رابطه با کار بازسازی به وجود نیاوریم . وزارت نیرو که رل اصلی را تا در ارتباط با راه اندازی صنایع مملکت در زمینه تامین برق دارد ، دستش را باز بگذاریم .
 برادرها می آیند می گویند که ما نمی توانیم پروژه هایی را که مشخص نیست به دولت بدهیم . چه کسی غیر از این گفته ؟ ما هم می گوئیم که پروژه به پروژه را مشخص کنید ولی همه چیز را ببینید . شما همه ساله چرا ( من خطابم به کمیسیون برنامه و بودجه است ) مبلغی در حدود دو میلیارد دلار را برای

کارهای ضروری و حوداث غیر مترقبه در بودجه کل کشور می گذارید ؟ برای چه این را
می گذارید ؟ برای اینکه می دانید که بعضی از مسائل هست که از دید قانوگذار و حتی دید دستگاه اجرائی خارج است و نمی تواند آنها را ببیند و در قانون بیاورد . هیات دولتی که شما به آن رای دادید ، اعتماد دارید و می دانیم که اکثراً اسنانهای خادم هستند ، دلشان کمتر از من ودیگری به حال این مملکت نمی سوزد ، بیشتر از ما می سوزد ، بنابر این ما در امر بازسازی برای این قسمت سرعت بدهیم .
 حالا در رابطه با ضایعاتی که بوجود می آید . فرض بفرمائیداگرپالایشگاه آبادان راه اندازی بشود ، مبادی ورودی شما در ارتباط با کالا یک مقدار گشایش ایجاد خواهد شد . در رابطه با نیرو به همین صورت . خوب ، به جای اینکه کشتیها مملو از فرآوردهای نفتی بیاید داخل مملکت بشود ، این کشتیها مملو از کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور وارد مملکت بشود . حالا برادران نماینده مناطق جنگی و درگیر جنگ ، مناطق جنگزده ، مردمی که هشت سال آوراگی را کشیده اند ، امروز قانونی از مجلس می خواهند که هر تسهیلاتی که امکانش برای مملکت وجود دارد ، به مناطق جنگی و جنگزاده سرازیر بشود . معنایش این نیست که ما بیائیم دست همه مسوولین را ببندیم و وقتی که نوبت بازسازی مناطق جنگی فرا می رسد مساله ارز ترجیحی را در رابطه با پروژه های بازسازی مطرح کنیم . شما جواب این همه مهاجر جنگی که متنظر هستند به مناطق شان برگردند و اشتغال پیدا کنند ، چه خواهید داد ؟ این مطالب عمده ای است که در ارتباط با بخش بازسازی باید مد نظر قرار بگیرد .
 امام می فرماید « بخش کشاورزی باید محور استقلال مملکت قرار بگیرد و پیش برود . » شمادراین لایحه بازسازی به ما بگوئیدچه مبلغی را دررابطه بابخش کشاورزی اختصاص داده اید ؟ برای بخش کشاورزی از نظر ریالی شما چه مبلغی را اختصاص داده اید ؟ و تاکید کرده که در بخش کشاورزی ( رئیس – وقتتان تمام است ) سرمایه گذاری بشود و بازسازی بشود . البته یک مبلغ اندکی در رابطه با ارز شرکت های کشت و صنعت هفت تپه اختصاص داده اند.
( من معذرت می خواهم فقط یک دقیقه اجازه بدهید ) این را برادرها توجه بکنند که من می گویم این لایحه باید اصلاح بشود . من موافق نیستم که در مجلس تصویب نشود ، تصویب بشود ولی برادران توجه داشته باشند که در بخش نفت ، در بخش نیرو ، در بخش کشاورزی ، در بخش فضاهای آموزشی و مراکز درمانی ، اینها باید اصلاح بشود تا بتوانیم واقعاً بازسازی را به یک نحو
 
آبرومندانه ای و با سرعت هر چه تمامتر در مناطق بمباران شده و تخریب شده ادامه بدهیم . والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – موافق ، آقای آقائی هستند بفرمائید .
 هدایت الله آقائی – بسم الله الرحمن الرحیم . در ارتباط با این لایحه ای که تقدیم مجلس شده و کمیسیون برنامه و بودجه روی آن کار کرده ، من قبلا لازم است به عرض برسانم که داستانش از این قرار بود که چند ماه قبل در کمیسیون برنامه و بودجه ( خود بنده هم عضو این کمیسیون هستم و از نزدیک در جریان مباحث و صحبتهائی که می شد قرار داشتم ) داشتیم روی برنامه پنج ساله می دیدیم و از این به بعد هم تصورمان همین طور هست . و در برنامه های بخشی و کمی که ان شاءالله شروع خواهد شد باید به طور همه جانبه به مساله بازسازی نگاه بشود و در آن برنامه ها دقیقاً به طور تحلیلی بحث بشود و تصمیم گیری بشود منتها خوب به لحاظ شرایط و مدودیت هایی که بود و مصالحی که تشخیص داده شده بود ، یک مجموعه ای توسط دولت تهیه و به شورا قانون نمی خواهد بگذراند آقای هاشمی هم با توجه به این دیدگاه که این شورا قانون نمی خواهد بگذراند و اصلاح بودجه هم یک امر قانونی هست ، به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادند ، که کمیسیون کار کند و به شکل یک اصلا حیه به صحن مجلس داده بشود . که مصادف شد شد با آوردن این به شکل لایحه به مجلس که مجلس هم دو فوریتش را تصویب نکرد و به شکل یک فوریت به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده .
 منظور اینکه در این زمینه موضع کمیسیون این هست که کار واقعاً باید اساسی و پخته باشد و در طی برنامه پنج ساله هم ، همه جانبه دیده بشود . اما به هر حال با کاری که روی این لایحه انجام شده این ایراداتی که گرفته شد و خیلی هم طبیعی بود که این ایرادات در ذهن باشد ، من جواب می دهم .
 اولین مطلب اینکه باید در نظر داشته باشید این برنامه برای حداکثر سه ماه آ’نده هست . و مسلماً در طس سه ماه آینده ما دستمان از نظر هزینه کردن ریالی و ارزی خیلی بسته است . اگر دقت بکنید ما از اول تا آخر بهمن مواجه خواهیم بود با توقف کار بانکهای خارجی و کلا شرکت های خارجی که می خواهیم این ارزها را به آنها بدهیم و از آنها جنس بخریم یا قرار داد ببندیم از آخر بهمن ، یعنی اوائل اسفند تا آخر اسفند هم مواجه خواهیم بود با تقریباً توقف کار بانکهای خودمان در ارتباط با پرداخت ارز ، یعنی ببینید که در این سه ماه هم دو ماه آن در حقیقت ، یک
 
ماه خارجیها تعطیل هستند ، یک ماه هم خود ما که به ماه آخر سال می رسد . پس ما نمی توانیم فکربکنیم که الان دراین سه ماه ارز اگر فراوان داشته باشیم خیلی کارها را نمی توانیم انجام بدهیم . به فرض اینکه ارز هم باشد ،‌ریال هم باشد ما از نظر زمانی در این مقطع سه ماهه کار زیادی
نمی توانیم انجام بدهیم . لذا ما این لایحه ای که آمدیم اصلاح کردیم ، با یک سری معیارها آمدیم این موارد را معین کردیم و پیشنهاد دادیم به صحن مجلس یکی از آن معیارها این بود که تا آخر سال این برنامه ها قابل اجرا باشد . حالا برادرمان آقای عابدی می فرمایند چرا مثلا در زمینه کشاورزی بودجه تخصیص داده نشده ؟ چرا در زمینه مثلا فرهنگی یا در زمینه های مختلف ما نیامدیم اینجا مواردی را تخصیص بدهیم ؟ در این سه ماه ، آیا می شد ما روی آن زمینه ها سرمایه گذاری بکنیم و کاری را شروع بکنیم ؟ واقعاً چنین چیزی امکان امکان پذیر نبود . پس یکی از آن معیارها این بود که تا آخر سال این کار به یک انجامی برسد و به یک نتیجه ای برسد .
 معیار دوم برای انتخاب ایم مواردی که در لایحه آمده و برایش اعتباراتی در نظر گرفتیم این بود که کار حداقل درحال جریان باشد ، یعنی نخواهیم استارتش را بزینم الان در مورد پالایشگاه آبادان برادران زخمتکش وزارت نفت با همان امکانات اولیه کار را ظروع کرده اند ، خیلی وقت هم هست شروع کرده اند . اینطوری نیست که حالا تازه بخواهند کارگاه ها را تجهیز کنند . یا بعضی از کارها مثل مثلا فولاد نصر د رحال انجام بوده منتها باید یک مقدار تقویت
می کردیم که تا پایان سال ب یک جایی می رسید . پس دومین معیار این بوده که کار تقریباً شروع شده باشد و از قدیم ادامه داشته باشد .
 معیار سوم این بود که بعضی از طرحها ما داریم که اگر همین الان یک سرمایه گذاری مختصری بشود تا پایان سال ، یعنی در طی سه ماه آینده به نتیجه ای خواهد رسید که می تواند ارز را برگرداند . مثلا پتروشیمی رازی با پالایشگاه آبادان یا امثال آن ، اگر ما ارزی می دهیم آنطوری که برادران و وزیر محترم نفت آمدند در کمیسیون اعلام کردند ، تضمین دارد که ارز آن را برگردانند اینهم معیار سوم .
 و معیار چهارم . نقاط بحراین ، مثل بعضی از شهرها که مهاجرین الان شور و شوق دارند که سریع برگردند و زمینه بازسازی عمرانی هم در همین دو سه ماه فعلا یک مقداری هست ، برای این نقاط هم مقداری اعتبار تخصیص داده شد. لذا می بینید که با این معیارها ، نمی توانیم آنجور گسترده در این سه ماه بیائیم اعبتارات زیادی را در نظر بگیریم . چون نه به آن صورت و به آن
 
سرعت به نتیجه می رسد . و نه ظرف زمانی ما اجازه می دهد که چنین کاری را بکنیم . با توجه به این موارد بود که ما آمدیم این چند مورد را مشخص کردیم و اعتبار ارزی و ریالی برایش در نظر گرفتیم .
 اما در مورد این مطلبی که فرمودند چرا با نرخ ترجیحی ؟ خود کمیسیون برنامه و بودجه هم از اول زیاد روی این قضیه اصراری نداشت و نقطه شروع آن هم تقریباً از لابلای صحبتهای برادران مسوول دستگاهها که به کمیسیون دعوت می شدند ، بود یعنی خود آنها بعضاً می گفتند که ماحاضریم با نرخ ترجیحی بدهیم ، وگرنه ما اصرار زیادی نداشتیم . حالا هم به نظر من این قابل اصلاح هست و مساله بسیار مهمی در این زمینه نیست . خیلی متشکر .
 رئیس – مخالف بعدی صحبت بکنید .
 منشی – آقای رشیدیان مخالف هستند ، بفرمائید .
 محمد رشیدیان – بسم الله الرحمن الرحیم . مخالف بنده با بعضی از مواد است ، اساساً با ترکیبی که کمیسیون محترم برنامه و بودجه در این لایحه دولت دخالت کرده و تغییر داده اولا عرض کنم که بسیاری از برادران محترم مسوولین در رده های بالای کشور وقتی از بازسازی صحبت می کنند ، تعریف درستی
از بازسازی بهدست نمی دهند . بازسازی کلان که می فرمایند با آن بازسازی که مردم از آن رنج می برند و درد  می کشند زمین تا آسمان فاصله دارد . وقتی که در برنامه پنج ساله صحبت
می کنند چیزی الان به دست نمی آید . یعنی یک مقدار کلیاتی است که در برنامه پنج ساله آمده و بایستی که ماه ها و سالها متخصصین کارشناسان ، نمایندگان محترم مجلس ، دولت بنشیند . تا برنامه هایی بدهند و پروژه هایی بدهند و جزئیات کار را مشخص بکنند وگرنه به خودی خود هیچ چیزی به دست نمی دهد . بعد هم می گویند بازسازی کلان ، در این بازسازی کلان یک میلیون و نیم نفر مردم جنگ زده و هشت سال آواره ، اصلا به چشم نمی خورد الان مدتی است که از پذیرش قطعنامه گذشته . متاسفانه از هر طرف به مهاجرین فشار می آورند ، از لحاظ تخلیه اماکنی که در آنها ساکن هستند ، و از این طرف هم که بازگشتی در کار نیست . با وجود اینکه در بعضی از نقاط به مردم اجازه داده اند برگردند ، اما خود مردم در این لایحه دیده نمی شوند . به جز آن قسمتی که گفته دو و نیم میلیارد تومان برای خسارت مسکن و کالاهای خانگی در نظرگرفته شود . وقتی از پالایشگاه آبادان صحبت می شود ، آقایانی که در کمیسیون برنامه وبدجه و سایر دستگاهها تشریف دارند نمی دانم آیا واقعیت آبادان و خرمشهر و سایر مناطق زیر آتش و ویران شده را در نظر می گیرند یا همین جور دراطاق های در بسته صحبت می کنند . شما وقتی پالایشگاه آبادان را می خواهید بسازید و با سه چهار هزار کارگر بازسازی کنید تا بعداً راه بیفتد و به فرمایش شما  ارز لازم را برگرداند و بازدهی داشته باشد ، پنج هزار ، ده هزار کارگر به اضافه خانواده هایشان ( یعنی پنج هزار و ده هزار ضربدر پنج نفر حداقل خانواده کارگر اگر بگیریم ) جمعاً می شود پنجاه هزار و نفر یا نه ، بفرمائید چهل هزار نفر آیا این چهل هزارنفر ، آقای محترم : کمیسیون محترم برنامه و بودجه اینها خدمات نیم خواهند ؟ اینها مدرسه نمی خواهند ؟ اینها درمانگاه نمی خواهند ؟ اینها شهرداری نمی خواهند ؟ اینها آب و برق نمی خواهند ؟ همین الان در منطقه جنگی مورد اعتراض است ، اصلا درست نیست ما با تانگکر به سه هزار کاگر نفت آب آود بدهیم . آبی که تازه با تانکر هم گیر نمی آید . مواد خوراکی هم گیر نمی آید . این درست نیست .
 من از برادران محترم ، ( نه بخاطر این لایحه ) از شورای مصلحت ،‌از مجلس محترم ، از دولت محترم تقاضا می کنم مسائل سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی بازسازی را هم در نظر بگیرید . نه یک ماشین ، نه یک کارخانه ، نه یک پالایشگاه این درست نیست . ما انقلاب اسلامی و انسانی کرده ایم و در دنیا می خواهیم یک رهبری انقلابی داشته باشیم . اما همه اش از مکاشین و
 
کامپویتر و انرژی اتمی و سد و اینها صحبن کنیم . از مردم خبری نیست . یک میلیون و نیم مردم هشت سال است آواره اند ، آقایان نمایندگان محترم بفرمائید عمر مفید یک انسان در دنیای سوم و در جهان سوم چند سال است ؟ یعنی یک عمری که می تواند مثمر ثمر واقع بشود و از آن لذت ببرد و بهره بگیرد چند سال است ؟ در دنیای سوم که عمر متوسط 30 تا 32 سال عمر است ، عمر مثبت و زندگی مثبت بیش از 8 سال است ؟ مردم دیگر پوسیدند از این وضعیت ، چرا توجه نباید بشود ؟ و من از برادران کمیسیون و زوارت برنامه و بودجه درخواست می کنم دراین بند ( الف ) پیوست هیچ اسمی از خدمات نیست . مدرسه در آن نیست ، آب در آن نیست ، برق درآن نیست ، و سایر خدمات . راههای آ‘ادان که در این 8 سال زیر رفت و آمد ماشینهای سنگین از بین رفته ، هیچ توجهی به آن نشده . آن ابزار کار مردم کو ؟ مردم ابادان و خرمشهر از مردم با عزت و مرفهی بودند که متاسفانه به دلیل نمایندگی که دارم نمی توانم صحبت کنم که مارک تظاهر و ریا پیدا بکند . دکان های مردم ، اگر این مغازه در فلان شهر بود ، اگر در اصفهان بود الان دو میلیون تومان سرقفلی داشت با ابزار کارش نابود شده ، الان 8 سال است از مغازه اش استفاده نمی کند آیا در این لایحه ولو برای 3 ماه می فرمائید کسی که در اول کار و اول بسم الله الرحمن الرحیم ، توجه به مساله اصلی مردم نداشته باشد فردا هیچوقت توجه خواهد کرد ؟ این تلمبه هائی که حضرت آقای هاشمی فرمودند آقا این ها را از منطقه بیاورید بیرون . تلمبه های سالسالم و نو و تازه خرید را که با وام بانکی خریده بودن دهمه را رها کردند توی بیابانها و برگشتند آمدند پشت جبه توی این لایحه کو آقا اصلا نیاورده اید شما . در یک کلام توی این برنامه ریزی هائی که می کنیم باید مسائل اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی با هم باشد ، صرف اقتصادی که آقا ما می خواهیم این دستگاه را بسازیم بازدهی فوری داشته باشد ، مرئدم کو ؟ شما تا بسازید مردم را هم از دست داده اید .
 اول باید به مردم توجه کرد ، در مسائل دانشگاهی ، در مسائل اجتماعی در مسائل اقتصادی ، همه این ها با هم هستند . اینها رانمی شود به صورت مجرد مورد توجه قرار داد و برنامه ریزی کرد . بنابر این مخالفت من با مواد است و برادرها باید توجه کنند . دولت 5 میلیارد تومان پیشنهاد داده وئ آقایان .... فردا مردم می گویند نمایندگان مجلس آمدند و آن برنامه دولت را تقلیل دادند و به 5 میلیارد ، به 4 میلیارد . این آقای میرزاده که واقعاً فعالیت کرده 5 میلیارد تومان را در 5 – 6 ماهه اول ، نه 5 میلیارد بعضی می فرمایند که 7 میلیارد و 300 میلیون تومان را در 5 ماهه
 
اول صرف کرده ، در 6 ماه اول سال خرج کرده یک میلیارد هم بدهکار است ، یک میلیارد هم به مردم بمباران شده زیر آتش گفته خرج کنید آنها هم خرج کردهاند و. منتظرند پولشان را بگیرند . اولا این دو میلیارد و نیمی که شما نوشتهاید یک میلیاردش را آقایان بدهکارند و کار کرده اند . یعنی ظرف 6 ماه 7 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه کرده اند . حالا این 3 ماه که شما می فرمائید نمی شود جذب کنیم ، چرا نمی شود جذب کنیم ؟ وقتی ما واقعاً هیچ چیزی الان نداریم تجهیز کارگاه کردن ، اگر بخواهیم تجهیز کارگاه کنند این پروفورماهایشان آماده است به شهرداری مناطق جنگزده فقط 5 میلیون دلار اختصاص داده اند . که اگر این آقایان بخواهند خرید بکنند 5 میلیون دلار فقط برای یک شهر داده اند . که اگر این آقایان بخواهند خرید بکنند 5 میلیون دلار فقط برای یک شهر است آنهم شهرهایی مثل آبادان و خرمشهر و شهرهای ایلام و باختران که واقعاً مستغنی بودند و همه امکاناتشان را در جنگ از دست داده اند ، هیچ چیزی نمانده حتی شهردار این مناطق ماشین زیر پایش نیست که کار بکند و رفت و آمد بکند . اگر می خواهید بازسازی کنید یک کلمه است یا می خواهیم بازسازی کنیم یا نمی خواهیم . اگر می خواهیم بازسازی کنیم باید در تمام باید در تمام ابعاد بازسازی را در نظر بگیریم و واقعاً محکم برویم دنبالش ،‌اگر نمی خواهید بازسازی کنیم یا نمی خواهیم . اگر می خواهیم بازسازی کنیم باید در تمام ابعاد بازسازی کنیم یا
نمی خواهیم . اگر می خواهیم بازسازی کنید یک کلمه است یا می خواهیم بازسازی کنیم نظر بگیریم و واقعاً محکم برویم دنبالش ، ‌اگر نمی خواهید بازسازی کنید آقایان مسوولین رده بالا ، شورای مصلحت ، آقای هاشمی ،‌ آقای خامنه ای ، مجلس محترم بفرمائید آقا بازسازی نداریم ؟ مردم مهاجر ، بمباران شده ها 5 –  سال صبر کنید آنها هم می گوین دچشم و صبر می کنند ، ولی این که بیائیم بگوئیم م یخواهیم بازسازی کنیم و یک کلیاتی بگویند ،‌مبهماتی گفته بشود و بعد هم به این شکل برخورد بشود با مسائل این بازسازی نیست ، این فقط مردم را تحریک کردن است و مردم الان یک وضعیتی دارند که کاش این بلندگو همه جا پخش نمی شد و همه جا صدایش
نمی رفت تا من می گفتم که این ها در چه وضعیتی هستند . مردم را در هوانگهداشتن نمی شود . الان من می خوانم ببینید اصلا کجا اسم مردم هست ؟ در این جا در لیست پیوست می گوید : ذوب آهن اصفهان ،‌آلومینیوم اراک ، فولاد نصر ، تا برود به آخر ، تاسیسات راهسازی کجا و کجا تا آخر . اصلا همه اش ماشین آلات ، اسمی ازمردم نیست . آقا مردمی که شما می گوئید آب
می خواهند ، برق می خواهند ، تاسیسات میخواهند ، فرهنگ میخواهند ، آموزش و پرورش


می خواهند ، کشاورزی که 6 میلیون نخل داشته ازبین رفته ، یک میلیون و اندی از آن از بین رفته ، بقیه هم در حال انهدام است آن تلمبه خانه هائی که داشته اند صدها سدی که وجود داشته و اینها  از بین رفته و آب دریا به اندازه یک متر و در بعضی جاها آمده رویش و زمین ها را گرفته و قشر عظیمی از شوری و نمکی ایجاد کرده آینها همه هیچ ؟ اینها را باید توجه کرد . آبادان تنها پالایشگاه و نفت نیست ، آبادان و خرمشهر یک منطقه ای اولا در درجه اول بندری و تجای و کشاورزی است ، بعد نفت . این انگلیس و استعمار بود که این منطقه زرخیز و حاصلخیز را تبدیل کرده به یک منطقه فقط نفت . نفت تنها نیست یکی از ویژگی ها و مختصاتش نفت است ، ملی بهترین منطقه است برای کشاورزی ، بهترین محصولات می تواند آن جا بارور بشود و داشته اند . ما از برادران محترم مجدداً تقاضا می کنیم در این برنامه توجه داشته باشند آن لایحه دولت را که آورده ما با آن موافق هستیم و اگر هم آن یکی نشد لااقل مسائل مدرسه ، تاسیسات ، مسائل زیر بنائی ، خدمات ، درمانگاه ، بیمارستانها ، که زیر آتش همهه ویران شده اند و نلبود شده اند این ابزار و
وسائلی که خدمت به مردم می رسانند ، اتوبوسهائی که مردم را به سرکارشان می رسانند ، ابزار کار مردم ، ابزار کار کشاورزان ، بازسازی کشاورزی و خدمات شهری و روستائی را هم در این لایحه باید حتماً آورد ، والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته .
 منش – موافق بعد آقای نوربخش :
 محسن نوربخش – بسم الله الرحمن الرحیم ، من از آخر صحبت برادرمان
جناب آقای رشیدیان شروع می کنم . ایشان تمام اشکالاتی را که در رابطه با مصوبه کمیسیون بود برشمردند و در نهایت گفتند که من موافق ههمین 5 خطی هستم که هیات دولت به عنوان بازسازی آورده . من توجه نمایندگان محترم را جلب می کنم به آن پیشنهادی که دراین5 خط است که درواقع اختصاص 50 میلیاردریال به صورت کیسه ای وکلی که براساس تصمیماتی که درآینده گرفته خواهد شد بدون کنترل مجلس به امور مختلف اختصاص پیدا کند.من تعجب میکنم که تمام اشکالاتی که برشمردند که تا چه حد به آن مردم محروم کمک خواهد شد ، به آبشان رسیدگی خواهد شد ، به خانه هایشان رسیدگی خواهد شد و غیره همه این اشکالات با این پول کلی که به صورت کیسه ای در اختیار یک فرد گذاشته می شود که تصمیم بگیرد و تقسیم کند بین نیازها برطرف بشود . اما کاری که کمیسیون کرده . من ابتدا این نکته را لازم می دانم این جا ذکر کنم که ما توجه بکنیم در چه شرایط خاصی از نظر سال مالی قرار گرفته ایم ؟ نکته ای که برادرمان آقای آقائی توضیح دادند من تکرار م یکنم که ما در شرایطی هستیم که فقط در 6 ماهه اول امسال د رحدود /1000 میلیارد ریال کسر بودجه دولت بوده . یعنی بیش از آن رقمی که پیش بینی شده در بودجه مصوب درعملکرد ما با مشکل کسر بودجه مواجه بودیم . ما در شرایطی هستیم که علیرغم این که در بودجه ارزی تصویب شده که 1600 میلیون دلار اختصاص پیدا کند برای طرحهای مهم دهه انrلاب متاسفانه تاکنون که در ماه نهم سال هستیم کمتر از شاید 300 – 400 میلیون دلار از آن رقم اختصاص پیدا نکرده و گشایش اعتبار نشده . بنابر این ما در فضای محدودی از نظر ریالی و ارزی قرار گرفته ایم . در این شرایط ببینیم چه می خواهیم بکنیم ؟ آیا همه صحبتهائی که در رابطه با بازسازی می کردیم همین ماده واحده ای است که این جا آورده ایم ؟ و آیا همه انتظاراتی که نمایندگان دارند ، مردم جنگزده به حق دارند آیا همان چیزی هست که این جا آورده؟ من فکر میکنم که این شایسته آن شعارها ودر واقع برنامه هائی که اعلام شده در رابطه با بازسازی  به هیچوجه نیست که ما بگوئیم در این چند خط می خواهیم کل آن وظیفه ورسالتی را که در رابطه با بازسازی داریم انجام بدهیم . آنچه که کمیسیون انجام داد ، در واقع این پیشنهاد از طرف خود هیأت دولت تقدیم شد به مجلس ، کمیسیون با این مشکل مواجه بود که از یک طرف بر اساس پیشنهاداتی که در جلسات رؤسای محترم سه قوه در رابطه با پروژه های مختلف مطرح بود وپیشنهاداتی که در نخست وزیری مطرح میشد وبه علت وضعیت خاصی که ردیفهای بودجه بود ، در آن جا پیش بینی نشده بود . ما بیائیم از این فرصت استفاده کنیم وپروژه های مهمی را هم که در طول جنگ آسیب دیده وبا اختصاص مبالغی می تواند سریعاً به خط تولید بیاید وارزش افزوده ایجاد بکند در این جا منظور بشود ودر واقع کمکی بکند به قضیه . در انتخاب پروژه ها به طور کلی چند تا معیار را ما در نظر گرفته ایم واین پروژه ها را انتخاب کرده ایم . یکی اینکه ارزش افزوده ایجاد بکند ، این ارزش افزوده حتماً ارزی باشد . یعنی فرض کنید پتروشیمی که در این جا ذکرشده یاپالایشگاه آبادان که درخود متن بودجه وجودنداشت وخود جناب آقای هاشمی می دانند که یکی از مسائل مهمی بود که ما درصدد بودیم به نوعی برای بازسازی آنجا مبالغی اختصاص پیدا کند ودر این جا 50 میلیون دلار اختصاص پیدا کرده وسریعاً می تواند به مسأله بازدهی ارزی برسد در مملکت در رابطه با همین معیار انتخاب شده . مطلب دیگر اینکه تا سال آینده حتماً به نتیجه برسد.با توجه به این پروژه هائی که انتخاب شده دراین ارتباط است که این جا لیست شده اولا کشاورزی دیده شده،دوپروژه بزرگ کشت وصنعت در این جا هست که منظور شده . نیروگاهها ، آن دو نیروگاهی که با اختصاص مبلغ قابل امکانی می تواند مقادیر قابل توجهی از نظر نیرو مگاوات وارد سیستم بکند در این جا منظور شده . فولادسازی ها در رابطه با انتخاب پروژه ها منظور شده ودر نهایت کارخانه های سیمان که در امر بازسازی ماده اولیه ای هست که مورد نیاز است . اما در رابطه با آن اشکالی که گفتند در این لایحه ، در این پیشنهاد مردم دیده نشده اند . من توجه نمایندگان محترم را به این ردیفهائی که می خوانم جلب می کنم .
 ردیف 17 از بند « الف » .
 تأسیسات ، راه وبازسازی روستاهای تخریب شده مناطق جنگی زیر 50 درصد 7 میلیون و300 هزار دلار .
 ردیف 18 :
 ماشین آلات شهرداریهای مناطق جنگزده 5 میلیون دلار .
 ردیف 15 :
 مصالح ساختمانی ووسایل خانگی 60میلیون دلار.یعنی جمعاً حدود73میلیون دلار اختصاص پیدا کرده از این 320 میلیون دلار برای این مسائل علت هم به این خاطر است که ما هم با بنیادمسکن صحبت کردیم وهم با برادران در شهرداریها . جناب آقای رشیدیان خودشان می دانند که قبل از هر امر بازسازی که بخواهد از نظر احداث در مناطق جنگی صورت بگیرد در ابتدا مسأله پاکسازی مناطق از نخاله ها وآن مجموعه امکاناتی است که تخریب شده است . به همین خاطر ماشین آلاتی که در این جا منظور شده به این خاطر است که با خود برادران هم که صحبت شد خود برادران بنیاد مسکن هم قبول داشتند که در این فرصت باقیمانده ای که تا پایان امسال هست اگرفرصتی باشد برای آماده کردن زمینه ، به این معنا که ما بتوانیم با عملیات تسطیح وغیره زمینه ای را آماده کنیم که از ابتدای سال 68 در رابطه با کل برنامه بازسازی که برنامه اش تنظیم خواهد شد . وارائه خواهد شد بتواند عملیات بازسازی با سرعت لازم پیش برود . بنابراین اگر شما می آمدید واین جا مبالغی هم اختصاص میدادید به این امر ، مطمئن باشید که فقط بلو که کردن پولها بود در ردیفهائی که به هیچوجه امکان خرجش نبود وبا این توجه با مشورت نزدیکی که با خود مسؤولین دستگاههای اجرائی صورت گرفت ما به این نتیجه رسیدیم که در این زمینه ها اگر به موقع بانک مرکزی عمل بکند من این را تکرار می کنم چون متأسفانه بیش از 3 هفته است که کمیته تخصیص ارز تشکیل نشده وآنچه را که کمیته تخصیص ارز تصویب کرده به مرحله اجراء نرسیده . اگر همه اینها خوب عمل بکند واین گشایش اعتبارات به مرحله اجراء برسد آن وقت است که ما می توانیم بگوئیم در چند زمینه مشخص مملکت کار کرده در ظرف مدت باقیمانده ودر ابتدای سال 68 در موقعیت خوبی قرار گرفته که امر بازسازی را بتواند انجام بدهد . من یک نکته را هم در آخر در رابطه با این نرخ ترجیحی عرض کنم . برادرانی که در مخالفت صحبت می کنند توجه بکنند که بند (2) پیشنهاد خود دولت در واقع در این ارتباط است که اجازه داده از محل فروش ارز مورد نیاز طرح های بازسازی به نرخ ترجیحی اقدام بشود . یعنی برادرانی که می گویند طرح های عمرانی امکان نرخ ترجیحی را ندارد ، چطور خود دولت در رابطه با طرحهای بازسازی نرخ ترجیحی را گذاشته ؟ آنهم مبتنی بر این بود که دستگاههائی که از نظر ریال منابع داخلی دارند ، که ما بخوبی میدانیم منابع ریالی دارند امکان داده بشود که در رابطه با مسائل کسر بودجه هم کمک بشود ولذا این مبلغ اختصاص پیدا کرد . یعنی کمیسیون خودش به صورت ابتدائی وبدون مقدمه مسأله نرخ ترجیحی را منظور نکرد بلکه براساس پیشنهادی بود که خود دولت گذاشته . در رابطه با کشاورزی باز من این نکته را عرض کنم همان طوری که جناب آقای عبدالعلیزاده گفتند در متن اصلاحاتی شده که مسأله نخلستانها وبازسازی نخلستانها را هم منظور کرده وبه هر حال من خواهش میکنم از نمایندگان محترم که با توجه به موقعیتی که از نظر امکانات مالی هم ریالی وهم ارزی داریم وبا توجه به مدتی که باقیمانده در اختصاص منابع ارزی وریالی مملکت دقت بیشتری به خرج بدهیم ، پولها را در ردیفهائی که امکان خرجش نیست مابلو که نکنیم که نتواند استفاده بشود ویا در جاهائی اختصاص پیدا می کند که به هر حال ضرورتهای بیشتری هست . آنچه که در این جا ردیف شده ، در این رابطه است که بتواند به در آمد ملی مملکت اضافه بکند . برادرمان جناب رشیدیان توجه بکنند که اگر ذوب آهن اصفهان را ما این جا میگذاریم ومبالغی میگذاریم به خاطر این است که یک میلیون تن فولاد بند این است که ما بتوانیم این منابع را به آن برسانیم . آیا ما از یک میلیون تن فولاد صرف نظر کنیم به خاطر 800 هزار دلار ؟ یا کاهش آن را بپذیریم وبپردازیم به یک چیز دیگری که به نظرمان در یک شرایط خاصی لازم تر آمده است ، یا اینکه در آمد ملی کل مملکت را توجه بکنیم وبا توجه به آن بادید همه جانبه ای بخشهای مختلف را در نظر بگیریم . من عرض دیگری ندارم .
 رئیس ـ یکربع ساعت تنفس میدهیم .
 (جلسه ساعت 45 / 10 به عنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت 15 / 11 به ریاست آقای مهدی کروبی « نایب رئیس » تشکیل گردید .)
 نایب رئیس ـ بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی    
است ، دنباله دستور را بفرمائید .
 منشی ـ مخالف بعد آقای عبدالله نوروزی .
 عبدالله نوروزی ـ بسم الله الرحمن الرحیم ، من ابتدا یک گله جدی از هیأت رئیسه محترم مجلس بکنم وبحثم را پیرامون این موضوع ادامه بدهم .
هیأت رئیسه محترم،مجلس راکلا فراموش کرده اندوهرلایحه ای که بحث اقتصادی درآن هست که عموماً همه لوایح هم یک بحث مالی واقتصادی دارد بدون این که به کمیسیونهای دیگرارجاع بکنند وکمیسیونهای فرعی نظر بدهندوکارکارشناسی بکنند برای کمیسیون بودجه میفرستند . البته من از برادران عضو کمیسیون بودجه که تلاش پیگیرومستمری دارند تشکر میکنم.به معنی ضایع کردن اجروتلاش آنهانیست،ولی ازهیأت رئیسه محترم این گله رابه طورجدی دارم که کمیسیونهای دیگررا به بازی نمی گیرندوکار به آنها ارجاع نمی کنند که متناسب با مسائل عمومی مملکت باشدوحتی من یک توجیه هم برای این قضیه دارم.گاهی به خاطر اینکه سلیقه های270 نفرنماینده درقضایا ملحوظ نشود بعضی ازمسؤولین محترم وبزرگوارچه درتوسعه اقتصادی(برنامه 5 ساله ) وچه در این رابطه مستقیماً میفرستند کمیسیون بودجه وکمیسیونهای دیگر در رابطه با این قضیه نیست .
 نایب رئیس ـ اجزه بفرمائید که حضورتان عرض کنیم . کمیسیون اصلی آن کمیسیون بودجه بوده ، کمیسیونهای فرعی هم همه طرحها ولوایح می رود ، مگر یک وقتی غفلتی بشود یک مورد ، دو مورد ممکن است در طول سال پیش بیاید که کمیسیون فرعی یک لایحه ای را ...
 عبدالله نوروزی ـ جناب کروبی در رابطه با توسعه 5 ساله وبازسازی دقیقاً کمیسیونهای  دیگری که دست اندرکار بودند با آنها مطرح نشد وچیزی را که به هرحال به صورت خوب یا بد تهیه شد حالا آورده اند کمیسیونهای فرعی دیگر نظر بدهند . این کار کار غلطی است ، می بایستی اصلاح بشود و270 نماینده ...
 نایب رئیس ـ وقتی طرح طبع وتوزیع میشود خود نماینده ها باید مصر و جدی دنبال کار بروند ، تماس بگیرند ، طرح ولایحه را بخوانند ، با مسؤولین مربوطه تماس بگیرند .
 عبدالله نوروزی ـ متأسفانه این اشکال وجودداشته واین توجیه پذیرفته نیست.بنده گله دارم الان ملاحظه کنید،من البته مخالفتم با این لایحه به معنی این که دربست اگردولت اعداد وارقامی را آورد مثل خم رنگرزی،قبول بشود نیست وکاربرادران کمیسیون برنامه وبودجه وزحماتی که کشیده
 
اندتقدیرمیشودولی بحث من این است که ذوب آهن اصفهان،آلومینیوم اراک تا18 موردوهمچنین 15 موردپشت این صفحه این کارهای کارشناسی مختلف را می خواهد وبه کمیسیونهای مختلف مربوط است . آیا 13 نفر کمیسیون بودجه همه شان صاحب نظر در مسائل کارشناسی وفنی وعرض کنم اجرائی مملکت هستند ؟ نمی بایستی کمیسیونهای دیگر در رابطه با صنایع مختلف ، در رابطه با کارهای زیربنائی مختلف اظهار نظر بکنند ؟ حتماً می بایستی فقط کمیسیون بودجه اعداد وارقام را تقسیم بکند وبیاورد در صحن مجلس که من یا امثال من آری یا نه بگوئیم ؟ این اشکال جدی است ومن معتقدم که حتماً بایستی به هر حال برگردد واصلاح بشود . به هرحال به این موضوع عنایت بکنید واز این به بعد هم بایستی توجه کافی بشود وکمیسیونهای ما بحمدالله در دوره سوم عموماً پربار وافراد فنی وکارشناس ومتخصص در آن هستند ، افراد ناآشنا وبیگانه از مسائل اجرائی مملکت نیستند که نتوانند اظهار نظر بکنند . لذا این مطلب به عنوان موضوع اول .
 در همین موارد عرض کردم این توزیع اعتبارات اشکال دارد به اعتقاد من . کدام دستگاه ، کدام کمیسیون ، کدام وزارتخانه ، کدام تشکیلات آمده آمار وارقام واعداد درست وصحیحی را ارائه بدهد که فرض بفرمائید 4 میلیارد تومانی که منظور شده حالا 2 میلیارد و 500 هزار تومانش برای واحدهای مسکونی که توسط مالکین بازسازی شود ، شیوه این قضیه چه جور است ، با چه مبنائی وبه چه خصوصیتی ؟ الان بنده که می خواهم به عنوان یک نماینده رأی بدهم به چه چیز این عدد رأی بدهم ، این تا چه قدر برای بنده حلاجی شده که این 2 میلیارد و 500 میلیون تومان مبنای درستی دارد یا ندارد؟مگراینها نبایستی درکمیسیونهای مختلف بیاید بررسی بشود؟مگر این یک میلیارد و500 میلیون تومانی که برای بخش بعدی گذاشته شده جایگاه وپایه ومبنائی ندارد؟ این پایه ومبنا کجا است ؟ آیا ما می بایستی فقط بیائیم به قول یک بزرگواری قیام وقعودبکنیم؟ این اشکال جدی است که به هرحال وجود داردواین اعدادوارقام مورد قبول مجلس نیست،مگراینکه توضیح مستدل ومنطقی داده بشود تا آگاهانه تصمیم گرفته بشودوبراساس آن رأی داده بشود .
 مطلب دیگر این که وقتی اینجا صحبت میشود نرخ ترجیحی ارز،ضمن اینکه ما محدودیت را می دانیم ، گرفتاریها را می دانیم ، بعدش هم به هرحال بعضی ازوزارتخانه ها از همین توضیحی که داده شده « الف» و «ب» که در رابطه با 15 میلیارد وبعد بند «ج» اعتبار ریالی قسمت «ب» ونمیدانم مبلغ 320 و فلان میلیون دلار ، وزارتخانهائی مثل نفت ونیرو واینها شاید به هرحال با همه مشکلاتی که برادرمان آقای عابدی اشاره کردند واثرات سوء خواهد داشت بیایند نرخ فروش
 
کالایشان را مثل برق ، مثل مخابرات ، سوخت صنعتی وسوخت میان تقطیری را بیایند واستفاده بکنند وبا قیمت گران هم بفروشند ومردم هم قبول کنند . حالا وزارتخانه هائی که در آمد ندارند آیا مختصراعتباری که برای کارهای عمرانی شان داده میشود باید این داده بشود که صرفاً 4 تا وسیله خریده بشود ؟ آنها بایستی دهنشان را رو به آسمان باز کنند ، آیا رو به قبله باید دراز بکشند وبمیرند ؟ یعنی این مطلب بایستی جایگاهش روشن بشود . مگر وزارتخانه ای که نمی تواند عرضه کالا بکند ودرآمد داشته باشد آن بایستی از این مسأله بی بهره باشد ؟ با این توضیحی که شما می دهید واین تأییدی که بر این قضیه شده اصلا مشکل به طور جدی ونگران کننده خواهد شد . بعضی از وزارتخانه هائی که می توانند فرض بفرمائید برای مثال وزارت صنایع یا صنایع سنگین یا فلان برود وسیله نقلیه اش را با قیمت ارز در اختیار دستگاه قرار بدهد آن ممکن است از این مشکل بتواند بجهد . یا وزارت نیرو اگر فرض کنیم نرخ تورمی هم نداشته باشد آثار سوء آن را هم قبول بکنیم ولی ممکن است برقش را بفروشد یا آب بها را گران بفروشد ویا مخابرات تلفن را به همین ترتیب . ولی فرض کنید یک وزارتخانه ای که اصلا چنین مشکلی را نمی تواند حل بکند چنین محل ومحمل در آمدی ندارد باید چه بکند ؟ به این مسأله عنایت بکنید . به هر حال این جایگاه را روشن بکنید وبرای همه وزارتخانه ها یا اگر هر کس توانست بیشتر بیاید ومشکلاتش را بیشتر مطرح بکند ، بیشتر با دست اندرکاران این جور قضایا ارتباط برقرار بکند بایستی بیشتر مشکلش شنیده بشود وحل بشود وکسی که احساس تکلیف کرد ، یک مقداری به هر حال صبور بود مشکلات وسنگینی های بار اجرائی را به دوشش تحمل کرد بایستی بار سنگینش چند برابر بشود وزیر آن فشارها بمیرد ؟ من خواهشم این است که این مطلب را برگردانید وآگاهانه وتخصصی وکارشناسی ، آنهم ظرف یک مدت کوتاهی ، نمی گوئیم که این  برگردد ویک سال کاری از دستمان برود ، ظرف دو هفته ، سه هفته ، حداکثر ، کمیسیونهای مختلف روی این موضوع کاربکنند ، دقیق هم کار بکنند نتایج کارشان را با اعدام وارقام واستدلال بیاورند وبه نتیجه برسانند. والسلام علیکم ورحمه الله .
 منشی ـ موافق بعد ، آقای جهانگیری :
 محمد حسین جهانگیری – بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین ،‌بنده با این لایحه به این جهت موافق هستم که با توجه به تعاریفی که در رابطه با بازسازی بعد از پذیرش قطعنامه مطرح بوده و مردم انتظارتی از دولت در بازسازی داشته و دارند که دولت در این رایطه آیا کاری برای
 
مردم انجام خواهد داد یا فقط در حد شعارها و مصاحبه ها و اینها در جامعه مطرح است ؟ ما از برادرمان جناب آقای میرزاده مسوول ستاد بازسازی و نوسازی کشور به عنوان مسوول اجرایی کار بازسازی سپاسگزاریم که در این مدت باقیمانده از سال 67 لایحه مربوط به ترمیم خسارتها و تامین پرداخت خسارتها و بازسازی و نوسازی در مناطق مختلف کشور را به مجلس آوردند که ان شاءالله مردم با همان برداشت مثبتی که در ذهنشان هست در رابطه با کارهای اجرائی و رفع معضلات و مشکلات مناطق آسیب دیده جنگی بتوانیم آن انتظارتی که مردم از دولت دارند در حد عمل و به دور از هرگونه شعار مشکلاتشان را رفع کنیم . برادرها توجه دارند در این مقطع بازسازی که مطرح است ، بازسازی در جمیع ابعاد است . یعنی در گذشته ای که همزمان با جنگ ما کار بازسازی را انجام می دادیم فقط منحصر به درجاسازی بود دررابطه با بمباران ها و خسارتهائی که از طریق حرکتهای هوائی دشمن ( بمبارانها و موشک بارانها ) ما دچار خسارت می شدیم و برای نگهداری مردم در صحنه های رزم و سیاسی و اجتماعی اینها را نگهداری می کردیم و سریعاً نسبت به بازسازی اقدام می شد . ولی امروز این مقوله بازسازی معنای وسیعتری را دارد . ما می بینیم

        

5 تا از استانهای مرزی ما درگیر جنگ مستقیم با رژیم بعثی صهیونیستی عراق بودند . بعنی شهرهائی که به کلی ویران شدند ، مثل قصر شیرین که آثاری از ساختمان و ساختمان سازی و سکونت الان در آنجا نیست . د رنفت شهر ، سومار ، گیلانغرب ،‌سرپل ذهاب ، خرمشهر ،‌آبادان و دهلران و مهران . روی این مبنا مردم این منطقه با توجه به اینکه 8 سال در مدت سکونتشان با کمترین توقع در سطح شهرکها و ارودگها متحمل خسارتهای روحی و مشکلات اقتصادی بوده اند الان برایشان قابل قبول نیست که مساله و موضع بازسازی در جامعه مطرح باشد ولی اینها نظاره گر باشند . یعنی مسائل صنایع مطرح باشد ، باز ما مردم را در سطح اردوگاهها و شهرکها نگهداری بکنیم که همین افت روحی و افت تحصیلی را در بین اقشار جامعه ما متحمل بشویم . ( یکی از نمایندگان – این مخالفت است یا موافقت ؟ ) لذا الان انتظار دارند که ان شاءالله به فضل خدا کار بازسازی در مناطق آسیب دیده جنگی انجام بشود و الان منتظرند که برگردند . اگر الان این لایحه امروز در مجلس مطرح است نه به عنوان یک حرکت کلان بازسازی ، بلکه به عنوان یک حرکت کوتاه مدت در رابطه با زمان باقی مانده سال 67 مطرح است که به این مردم واقعاً باید رسید و الان آماده بازگشت هستند و این بودجه ای را هم که در نظر گرفته اند البته احیتاج به اصلاحاتی دارد ،‌برنامه های پیشنهادی که در بند ( الف ) لایحه پیش بینی شده مبلغ 25 میلیارد ریال در رابطه با تامین خسارت برای مالکینی که خانه هایشان از بین رفته این فقط در یک بعد شامل می شود و آن هم در بعد بمبارانها است . یعنی آمار و ارقامی که الان ستاد بازسازی ارائه کرده حدود 84348 واحد مسکونی کلا در زمان جنگ تخریب شده و از این تعداد 52201 واحد مسکونی کلا پایان یافته است و تعداد 14161 واحد مسکونی الان در دست اقدام است و 18022 واحد هم باقی مانده است . یعنی باید ما تامین خسارت بکنیم و بدهکاری هایشان را بدهیم و شروع به کار بکنند . روی این مبنا اگر منظور همین بوده در بازسازی دارند و منتظرند که برگرداند و در این رابطه خود و خدا کاری هم تاالان در عمل برایشان انجام نشده و قابل قبول نیست . من از نمایندگان جنگی تقاضا می کنم که خودشان را واقعاً در این مساله سهیم بدانند و در رابطه با این قضیه نگهداری مردم در سطح شهرکها که بار کلان اقتصادی جیره ای و امکاناتی و تهسیلاتی را از طریق دولت دارد اینها ان شاءالله به فضل خدا چون خودشان آمادگی دارند که برگردند دولت هم همراه با این مردم برگردد.
 یک مقطع دیگر مقطعی است که واقعاً ما در حمله مشترک منافقین با رژیم بعثی صهینونیستی عراق در محور غرب دچار خسارتهائی شدیم . روی این مبنا اگر 4 میلیارد تومان در
 
اینجا مطرح شده 4 میلیارد تومان هیچوقت کفاف پخسارتهای کلی استانها و مناطق خسارت دیده را نمی دهد و لذا باید برنامه ریزی کلان ، همان که در برنامه های 5 ساله اقتصادی کشور منظور هست ، منتها با حضور نمایندگان مناطق جنگی که خودشان در مسائل صاحبنظرند ، بیایند نظراتشان را که نظرات مردمشان است و در نتیجه نظارت دولت است ( که دولت ازمردم جدا نیست ) ، نظراتشان اعمال بشود که بتوانند به حق و حقوق خودشان برسند و لذا مسوولین باید توجه داشته باشند در بستن بودجه و ارائه آمار و ارقام برسند و برنامه به دید منطقه ای با مسائل برخورد نکنند ، بلکه به دید کلی و سراسری تماشا بکنند . یک استان را محور قرار ندهند که استانهای دیگر کاملا فراموش شده باشد . الان 4 تا استان غربی کشور ما مثل ایلام ، باختران ، کردستان ، آذربایجان غربی که دچار خسارتهای بسیار کلانی شده اند ، از اول جنگ تا به الان فراموش شده بودند . به خدا قسم اگر این مجلس یک همچو دیدی نسبت به مسائل تامین دیون و خسارت مردم داشته باشد واقعاً دید مثبتی نیست و لذا من تقاضا می کنم اطلاعات ، آگاهی از نمایندگان مناطق جنگی منعکس بشود و بر آن اساس در بستن بودجه و ارسال امکانات و دادن تخصیص اعتبارات قضاوت بشود . روی این مبنا الان این 4 میلیارد تومانی که در نظر گرفته اند و خسارتهائی که در این رابطه به ما وارد شده اصلا هیچگونه کفاف نمی دهد . /25 میلیارد ریالی که برای تامین مخارج و هزینه های سکونتی در نظر گرفته اند این مبلغ با توجه به مدت کوتاهی مخارج و هزینه های سکونتی در نظر گرفته اند این مبلغ با توجه به مدت کوتاهی که الان به پایان سال 67 مانده فقط می شود در مناطق گرمیسری هزینه کرد و لذا با دیدی که ما نسبت به مدیریت اجرائی ستاد بازسازی داریم با توجه به اینکه بنده خودم 2 سال عضو ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی کشور بودم الحمدالله والمنه قابل جذب است یعنی هیچ جای تردید و شکی نیست که این بودجه ای که ان شاء الله اگر اختصاص پیدا بکند ( همان 5 میلیاردی که دولت پیشنهاد داده ) تا آخر سال جذب خواهد شد و ما نباید روی این قضیه جذب تردید داشته باشیم ، یا اگر موافقت روی کل بودجه 5 میلیاردی پیشنهادی دولت نداشته باشیم به خاطر اینکه این نمی تواند کار بکند و هزینه بکند واقعاً این دید درستی نیست ، چون از زمانی که ستاد بازسازی زیر نظر معاونت اجرائی نخست وزیر دارد کار انجام می دهد بینی و بین الله تا این مدت موفق بوده و الان بدهکار است یعنی خیلی از این اعتبارات راباید به دست طلبکارانش بدهد که خود مردم مناطق استانهای جنگی هستند و لذا رقم 15 میلیارد پیشنهادی بند ( ب ) هم به 25 میلیارد ریال افزایش پیدا بکند یعنی
 
دقیقاً همان برنامه بودجه پیشنهادی دولت مورد نظر باشد ، چرا ؟ چون ما یک بعد از کارهایمان مساله ساخت و ساز مدارس ، بیمارستانها ، راهها و اماکن درمانی است . متاسفانه الان در این مدت 8 سال خود برادرها استحضار دارند که در این مناطق هیچ رقم کار عمرانی انجام نشده و لذا اگر بخواهیم کار عمرانی انجام بدهیم به طور نسبی و یک وسیله ای باشد برای امیدواری مردم نسبت به عملکرد دولت و برنامه ریزی های دولت در امر بازسازی ان شاءالله این حتماً مد نظر برادرها قرار بگیرد که در رابطه با ایجاد اماکن آموزشی ، بیمارستانها و تاسیسات کاملا منظور نظر باشد و این اعتباری که در نظر گرفته اند اشاره ای به این کارهای عمرانی و خدماتی در مناطق محروم که واقعاً می شود گفت فوق استضعاف در آنجا هست و مردم الان انتظار دارند که ان شاءالله بعد از خاتمه جنگ به سرعت کارهای عمرانی و آبادانی در مناطق محروم انجام بشود و به ثمر برسد . روی این مبنا الان هنوز که هنوز است خسارتهائی که بهتبع از جریان عملیات مرصاد ما داریم پرداخت نشده . خیلی از خانواده ها هستند که واقعاً برای نان شب محتاجند و احیتاج دارند ، کسب و کارشان را از دست داده اند وسائلشان از بین رفته ، وسائل کسبشان را غارت کرده اند . متاسفانه اگر الان سوال بکنید برنامه ای در رابطه با این قضیه با توجه به مذاکراتی که ما با برادران مسوول داشتیم اشاره به این مساله داشتند ک ما فعلا نمی توانیم با توجه به دستورالعمل های موجود جوابگوی نیازهای مردم منطقه باشیم ، مردم واقعاً دیگر نمی توانند صبر بکنند . لذا
ان شاءالله امید است که برادرها با دیدی مثبت نسبت به برنامه پیشنهادی دولت و اینکه کمیسیون برنامه و بودجه هم در برنامه های خودش ان شاء الله تجدید نظر بکند ، با یک دید وسیع و کلان نسبت بهمسائل بازسازی که از سال 68 به بعد ان شاء الله حتماً در برنامه های مجلس و دولت و شورای سیاستگذاری هست با قوت بیشتری دنبال بشود و مردم آن امیدواری که از اولین روز خاتمه جنگ داشتند ( نایب رئیس – آقای جهانگیری وقتتان تمام است ) در بازسازی مناطق
ان شاءالله این قوت بیشتر بشود ودربازسازی نقش موثری داشته باشند والسلام علیکم و رحمه الله .
 منشی – مخالف بعد ، آقای مجید انصاری :
 مجید انصاری – من در جزئیات مخالفم .
 منشی – کسی دیگری ثبت نام نکرده .
 نایب رئیس – مخالفین وقت دارند ولی کسی بعد از آقای انصاری ثبت نام نکرده است ، مخبر کمیسیون بفرمایند .
 
 عبدلعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه ) – ضمن تشکر از موافقین و مخالفین محترم خوشبختانه برادران مخالف عمدتاً خودشان موافقتشان را با لایحه اعلام کردند ، فقط مخالفتشان در جزئیات لایحه بود که مربوط به شور دوم لایحه است تا شوراول . منتها من توضیحاتی را لازم م یدانم که خدمت نمایندگان محترم عرض بکنم و همینطور در رابطه با مواردی که مخالفین محترم اشاره کردند توضیحاتی را عرض بکنم و همینطور در رابطه با مواردی که مخالفین محترم اشاره کردند که با توجه به وسعت خرابی های حاصله از 8 سال دفاع مقدس بازسازی امری نیست که بشود در قالب یک چنین لایحه کوچکی و آنهم در یکی دو سه ماه باقی مانده از سال برای رفع همه آنها اقدامی کرد . بازسازی کشور در هر شکل و به هر صورتی که ما به سرعت عمل کنیم حداقل 5 سال زمان لازم دارد و خودش یک برنامه 5 سال های را می طلبد و به همین علت هم هست که برنامه ی که شور اول آن به تصویب رسیده ( برنامه 5 ساله کشور ) عنوانش « بازسازی و تجهیز » است یعنی برنامه ای است برای بازسازی کشور به خاطر وسعت خرابیهائی که وجود دارد . این اصلاحیه ای که برای بودجه سال 67 تنظیم شده به هیچوجه قصد این را ندارد که در تمام بخشها و در تمام موارد بخواهد شروع کننده
 

بازسازی باشد یا به نیاز بازسازی آن بخشها جواب بدهد ، بلکه طرحهائی انتخاب شده است که این طرحها دارای ویژه ای هستند که من آنها را خدمت شما عزیزان توضیح می دهم .
 این طرحها هم که انتخاب شده اند و ما به عنوان طرحهای منتخب مورد بازسازی در این سه چهار ماهه اسمشان را قید کرده ایم باز هم منظورمان این نیست که حتماً همه این طرحها به طور صد در صد کامل و کاملا تمام شده بازسازی خواهد شد ، بلکه هدف مااز این لایحه و از این حرکتی که می خواهیم دربازسازی شروع بکنیم اتمام خط بهره برداری از اینها است . کارخانجاتی هستند که ممکن است انبار آنها ، محوطه آنها ، برخی تاسیسات جنبی آنها به همان شکل بماند و به سالهای بعد موکول بشود ولی خط بهره برداری از آن راه بیفتد . یعنی حداقل کار برای بهره برداری مثبت و موثر از طرح پیش بینی شده ، شرایطی که ما برای انتخاب طرحها در بحث بابرادران دولت ، بحثی که ازیک ماه قبل در کمیسیون برنامه و بودجه شروع شده بود و با دستگاههای مختلف بحث کردیم که منجر به انتخاب طرحها شد این شرایط را برای طرحها مد نظر قرار دادیم :
 شرط اول انتخاب طرحی است که تا پایان سال 67 یا حداکثر در سه ماهه اول سال 68 این طرح به بهره برداری برسد .
 شرط دوم ، طرحهائی که وسائل و امکانات کار آنها فراهم هست یا فراهم کردن آنها و خریدهای خارجی شان بیش ازدو، سه ماه وقت را نمی طلبدیعنی مراحل مقدماتی را طی کرده اند . پیمانکار خارجی را انتخاب کرده اندیاکارخانه فروشنده را انتخاب کرده اند ، پروفرما راگرفته اند ، مراحل اداری امر را طی کرده اند منتظر گشایش اعتبار ارزی هستند تا ماشین آلات به کشور حمل بشود .
 شرط دیگر و ویژگی دیگری که طرحها دارنداین است که اگر این طرحها امروز شروع نشوند و بهعنوان قدم اول بازسازی به سراغ این طرحها نرویم ضایعاتی برای ما خواهند داشت که در قدمهای بعدی موثر خواهد شد . مثلا اکر ما نیروگاهایمان به بهره برداری نرسانیم وقتی که
می آئیم در امر کشاورزی که مورد نظر نمایندگان محترم هست بازسازی می کنیم و به روستائی که به روستایش بر می گردد برای زراعتش یک دستگاه پمپ واگذار میشود ، این موتور پمپ تا برق نباشد نمی تواند کار کند . بنابر این برق به عنوان ضرورت اولیه بازسازی امیتاز دارد ، یا همینطور پالایشگاه یا بحث گاز و بحث کاغذ و بحث کارخانه قند . شما کشاورز را بردید و در روستا
 
گذاشتید ،‌چغند ررا کاشت ولی کارخانه ندارد که این را تبدیل به قند بکند و چغندر را از کشاورز بخرد ، به عنوان قدم اول و ضرورت اصلی بازسازی ما رفتیم سراغ این طرحها و این طرحها این ویژگی های خاص را دارند. ضمن اینکه درکنار این قضیه بعداقتصادی طرح را هم درنظرگرفته ایم. طرحهائی که بهره برداری از آنها برای ما همینطور که موافقین و مخالفین محترم توضیح دادند صرفه جوئی ارزی بسیار قابل توجهی دارد . به طور نمونه همین پالایشگاه آبادان که می تواند روزانه 130 هزار بشکه برای ما فرآورده تولید بکند و صرفه جوئی ارزی قابل توجهی دارد . ضمن اینکه رفع نیاز می کند برای ما ، برای سال 68 و سال 69 و سالهای بعد زمینه حرکتی در سایر قسمتها را ازلحاظ ارزی فراهم میکند . با این شرایط و اولویتها طرحها بررسی شده و انتخاب شده .
 اما در مورد مخالفتهائی که برادران ابراز داشتند برادرمان آقای عابدی فرمودند همه بخشهائی که می بایست بازسازی در آنجا صورت بگیرد دیده نشده ما این فرمایش ایشان را عرض می کنم که قبول داریم ، اول هم توضیح دادیم که هدف این نیست که در 3 ماه به تمام بخشها جواب بدهیم . اما در رابطه با مثالهائی که زدند ما اعتراض داریم .
 فرمودند که بخش کشاورزی دیده نشده . من سوالم از نمایندگان محترم این است که در بین 18 طرح قسمت ( الف ) و 15 بند قسمت ( ب ) بیشترین اولویت می کند برای بخش کشاورزی محسوب نمی شود ؟ این کود در کجا مصرف می شود ؟ کشاورز می خواهد کود مصرف بکند یا نه ؟ یکی از واردات عمده کشور الان کود از ردیفهای 12 تا ردیف 17 قسمت
( الف ) کشت و صنعت هفت تپه ، کشت و صنعت کارون ، شیر پاستوریزه خرم آباد و دزفول ، بازسازی ماشین آلات کشاورزی تاسیسات ، راه و بازسازی روستاهای تخریب شده مناطق جنگی ، آیا اینها کشاورزی نیست ؟ برادران بهتر است که وقتی مخالفت می کنند یک مقدار دقت بیشتری بکنند ولودر مثالش. این نشودکه وقتی مردم صدای مارا می شنونداحساس بکنندکه یک عده ای در
دولت ومجلس نشسته اندبحثهائی کرده اندکه دراین بحثهامحورهای اساسی توسعه فراموش شده .
 فرمودند که سرعت لازم باید برای اجرای بازسازی با باز گذاشتن دست مسوولین تامین شود . ما هم دقیقاً همین امر را رعایت کرده ایم که بودجه ریالی را به صورت کلان در اختیار دولت گذاشته ایم ولی تعیین کردن طرحها بستن دست دولت نیست . تعیین کردن طرحها برنامه ریزی و هدایت است . باز گذاشتن دست مسوولین با عنوان اینکه ندانیم پول و ارز درکجا هزینه می شود و در بودجه سال 68 یا 3 ماه یا 4 ماه دیگر در جمع بندی این بودجه ندانیم که بگوئیم آقا


چرا فلان پروژه تمام شد یا نشد ؟ اینکه باز گذاشتن دست نیست ! این هرج و مرج است . بازگذاشتن دست در این است که ما ابزار کار را فراهم آوردیم ، با مسوولین نشستیم برای هر طرح رقم ارز آن را سعی کردیم یا با خود دستگاه یا با نماینده دولت به توافق برسیم . در رابطه با ریالش هم همینطور که عرض کردم ما به خاطر اینکه دست برادرها باز باشد به صورت کلان برخورد کردیم و سقف کلان تعیین کردیم که خود دولت به هر شکلی که مصلحت م یداند در این بستر شناور حرکت بکند و طرحهایش را اجراء بکند .
 فرمودند که اولین پیام لایحه تامین درآمد از محل بازسازی است ! ما که چنین قصدی نداریم . دولت محترم خودش در لایحه ای که آورده اینجا به عنوان یک بند آورده که اجازه داده بشود قسمتی از ارز را به صورت نرخ ترجیحی واگذار بکند . در بند 2 لایحه دولت آمده :
« به منظور تامین بقیه اعتبار مورد نیاز به دولت اجازه داده می شود از محل فروش ارز مورد نیاز طرحهای بازسازی به نرخ ترجیحی اقدام نماید . » اولا ما گلایه می کنیم از وزیر محترم برنامه و بودجه که چرا  زیر این لایحه را امضاء می کنند ، برای اینکه خودشان می دانند این بندی که اینجا هست یک بند بودجه ای نیست . یعنی چه ؟ شما در قانون بودجه ، حتی در قانون اساسی هم این را ندارید که یک درآمد نامعلوم و بدون سقف مشخص را به صورت نامعلوم اجازه هزینه بدهید ، آنهم بدون اینکه به خزانه برود . درآمدهای کشور همه براساس قانون اساسی باید به حساب خزانه برود بعد براساس قانون هزینه بشود . اینکه می گویند شما بفروشید و هر رقمی هم حاصل شد خودتان هزینه بکنید ، آن هم بدون مجوز قانونی روشن ، این خلاف بودجه نویسی و خلاف قانون نویسی است که حالا دولت آورده . ما با خود برادران دولت آمدیم نشستیم گفتیم که شما منظورتان از این بند چیست و به کدام دستگاه شما می خواهید ارز ترجیحی بفروشید ؟ نماینده دولت برادرمان آقای میرزاده معاون نخست وزیرووزارت برنامه وبودجه این سه دستگاه را تعیین کرده اند و گفته اند وزارت نفت ، پست و تلگراف و تلفن ووزارت نیرو می توانند ارزشان را به نرخ ترجیحی بخرند ما هم گفتیم خیلی خوب حالا که خود دولت این را تایید می کند ما هم در لایحه می آوریم . رقمش را هم با نظر خود دولت تعیین کرده ایم . گقته ایم مراد شما از نرخ ترجیحی چیست ؟ گفتند این رقم ! خوب این رقم حاصل شده به عنوان یک رقمی که دولت قصد داشت به آن برسد و این کار را انجام بدهد . وقتی که یک شرکت دولتی پول دارد و دولت می تواند از این پول استفاده بکند چه معنی دارد ؟ اینکه برادرهای مخالف در یکی دو مورد دیگر هم تذکر دادند


که این بند موجب افزایش قیمت فرآورده های نفتی یا برق یا آب خواهد شد به هیچوجه درست نیست . یعنی اینکه ما اینجا گفتیم به نرخ ترجیحی بفروشید ، دستگاه حق ندارد برود فرآورده خودش را گران بکند . اصلا این نبوده ، بلکه خود دولت آمده گفته این دستگاهها با همین نرخی که خدمات را عرضه می کنند توان خرید این ارز را دارند والا این نیست که ما در چنین شرایط اقتصادی کشور بیائیم بگوئیم نفت سفیدی که مورد نیاز طبقه مستضعف جامعه است گران بشود . ما به هیچوجه چنین حرکتی را قبول نداریم و از نظر اقتصادی هم به ضرر مملکت می دانیم که در شرایط فعلی بیائیم و بگوئیم قیمت برق گران شد یا قیمت آب گران شد یا قیمت نفت گران شد . این مصلحت نیست ، حرکت درستی هم نیست . هدف کمیسیون برنامه و بودجه هم از ذکر این رقم این نبوده ، بلکه هدف این بوده که یک شرکت دولتی که می تواند در شرایط فعلی به دولت کمک بکند چه معنی دارد که کمک نکند ؟ مگر دولت خودش وقتی در لایحه خودش آورده که اجازه بدهیم ارز بعضی از دستگاهها را با نرخ ترجیحی بفروشد اینجا قید کرده که من می خواهم نفت یا برق یا آب را گران بکنم ، یا

فرض کنید می خواهم هزینه مخابرات را بالاببرم ؟ یک چنین قصدی در کار نبوده . نه دولت یک همچو قصدی داشته ، نه کمیسیون برنامه و بودجه و این تعبیری که برادرها کردند اشتباه محض بوده و واقعیت ندارد . خرید ارز به نرخ ترجیحی بدون افزایش نرخ خدمات ، بدون افزایش نرخ محصولات ....
 عبدالله نوری – پس این درآمد از کجا کسب می شود ؟
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه ) – محل کسب درآمد را آقای میزاده معاون نخست وزیر و وزارت برنامه و بودجه که آمدند و گفتند اینها این پول را دارند ، وزارت برنامه و بودجه به عنوان امین دولت که حساب و کتاب شرکتها را دارد و بودجه شرکتها را هر سال می بیند آمده گفته آقا اینها دارند و می توانند بخرند . ما خودمان در رابطه با بخش برق عملی نباشد ولی خود دولت و وزارت برنامه و بودجه گفت میتوانند از محل افزایشی که سال گذشته درهزینه خدماتشان داده اند این پول و ریال موجود رادارند که می توانند از محل افزایشی که سال گذشته در هزینه خدماتشان داده اند این پول و ریال موجود را دارند که می توانند بخرند . حالا کمیسیون آمده طبق نظر دولت حرکتی را کرده که این حرکت حرکت صحیح قانونی است . یعنی عدد و رقم را صریحاً مشخص کرده . اگر انتقادی هست به خود دولت بر می گردد ، اگر انتقادی هست به این ناهماهنگی بر می گردد که معاون نخست وزیر و وزارتخانه مالی دولت بیایند بگویند این پول هست ولی دستگاه اجرائی بیاید بگوید نیست . این دیگر به ما بر نمی گردد و الان در این رابطه هم در بخش خودش پیشنهاد هست و ما روی پیشنهادها نظر کمیسیون را اعلام خواهیم کرد و این ربطی به کل لایحه ندارد .
 برادرمان آقای رشیدیان فرمودند که در این لایحه مردم جنگزده دیده نشده اند . من سوال می کنم که از 40 میلیارد ریالی که اجازه هزینه در این لایحه داده شده چقدرش را به مردم بدهند و خسارت مردم تامین بشود ؟ 25 میلیارد ریال از 40 میلیاردمخصوص مردم است که بروند خسارتهائی که مردم خورده اند بدهند . آیا این مسائل اجتماعی را نادیده گرفتن است ؟ ایشان گفتند که مغازه شخص تخریب شده ، خوب میروند از همین محل خسارتش را که برآورد کردهاند می دهند ، از محل دیگری که نمی دهند ؟ تا حالا هم به همین شکل بوده از محل تامین خسارت میرفتند و خسارت را برآورد می کردند و می دادند . ما هم همین را قبول کرده ایم و عمده ترین سهم اعتبار را به همین مساله داده ایم که این معضل اجتماعی که به حق هم صحیح است و صحیح
 
هم هست که مورد نگرانی برادرها قرار بگیرد ان شاء الله به یاری خدا و همت مسوولین تا حدودی حل بشود ، 60 میلیون دلار هم ما در قسمت ( ب ) گذاشته ایم صرفاً برای تامین مصالح ساختمانی و و سائل خانگی مردم ، یعنی تا اینجا دیده شده که اگر بخشی از وسائل خانگی مردم لطمه ای دیده تا آنجائی که برای دولت مقدور است ما ارزش را هم با نظر خود دولت تایید کردیم که به مصرف تامین این وسائل خانگی مورد نیاز برسد .
 فرمودند که کمیسیون برنامه واقعیتها را در نظر گرفته یا در اطاق دربسته تصمیم گرفته است ؟ کمیسیون برنامه تا آنجائی که می توانسته واقعیتها را در نظر گرفته و در اطاق دربسته در خدمت خود شما آقای رشیدیان این لایحه را ما بستیم و خودتان تشکر کردید . شخص آقای میرزاده وقتی که بلند شد گفت من قول می دهیم بروم و از این لایحه دفاع بکنم و خود شما گفتید خیلی متشکرم ، شما مسائل را خیلی خوب دیده اید و سنجیده اید ! مگر روز جمعه وقتی که کمیسیون ساعت یک و نیم بعد از ظهر کارش را تمام می کرد شخص شما تا آخرین لحظه در کمیسیون نبودید ؟ اینکه ما بیائیم بگوئیم در پشت درهای بسته تصمیم می گیرند مجلس را زیر سوال بردن است . ما به لحاظ اینکه شما را به عنوان یکی از نمایندگان زحمتکش و مطلع منطقه جنگی هستید و تعدادی از اعضاء کمیسیون برنامه و بودجه خودشان هم نماینده مناطق جنگزده هستند به احترام اینکه مسائل را ما از نزدیک و و اقعی ببینیم از شما دعوت کردیم در کمیسیون باشید ، از دولت دعوت کردیم ، دستگاه به دستگاه خواستیم و روز آخر برنامه و بودجه و نخست وزیری بودند که ما در حضور اینها لایحه را بستیم . اینکه ما بیائیم بگوئیم در اطاق دربسته تصمیم گرفته شده انصاف نیست . خود شما تا آخرین لحظه بودید و خودتان تشکر کردید که این لایحه واقع بینانه تهیه شده .
 فرمودید که خدمات و مدرسه و شهرداری و درمانگاه و بقیه مسائل کجا دیده شده ؟ ما خدمت شما یک نکته ای را عرض می کنیم . آنهم این است که نمایندگان محترم شما توجه فرمائید ! ما آمده ایم دراختیار دستگاه اجرائی دولت پول قرار داده ایم که به طور مثال : آموزش و پرورش شما بروید در این کشور مدرسه بسازید . حالا ما که در قانون بودجه تعیین نکرده ایم که این مدرسه مخصوص شهر آبادان است یا فرض کنید که مخصوص شهر مشهد است که جنگزده نیست . ما آمده ایم گفته ایم که در سطح کشور شما بروید مدرسه بسازید حالا آموزش و پرورش را فرضاً آقایان م یگویند چرا اینجا دیده نشده ؟ برای اینکه آموزش پرورش پول دارد آموزش و
 
پرورش در سال 67 از نه میلیارد و هشتصد و نود و پنج میلیون ریال اعتبار عمرانی که به آن داده ایم که در سطح کشور مدرسه بسازد به اضافه یک میلیارد ریال جداگانه برای ساختن مدارس ابتدائی راهنمائی و دبیرستان تا امروز که من خدمت شما عرض می کنم چهار میلیارد و ششصد میلیون ریال فقط تخصیص گرفت هاست .
 نایب رئیس – آقای عبدالعلی زاده اجازه بدهید الان وقت ما تمام است شما صحبتان ادامه دارد یا در ظرف یکی دودقیقه تمام است ؟ طبیعی است که مابقی بحث و دنباله می ماند چون نمایندگان دولت آقای آقازاده ، آقای میرزاده و آقای زنجانی هم می خواهند صحبت کنند و بعد هم پیشنهادات است . می خواهیم بدانم صحبتهای شما طولانی است ، اگر طولانی است قطعش کنیم یا باید تمدید وقت کنیم .
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون ) – ده دقیقه دیگر من وقت م خواهم .
 نایب رئیس – آقایان با تمدید وقت مواقفند یا تمام کنیم ؟
 عده ای از نمایندگان – برای بعد بماند.
 نایب رئیس – با تشکر از حضور اعضاء‌محترم شورای نگهبان بقیه بحث می ماند برای جلسه بعد .
7 – اعلام وصول طرح اجازه اقامت به کمک دندانپزشکان تجربی قبول شده در سال 1354
 منشی – یک طرحی با حدود 20 امضاء رسیده که اعلام وصول می شود ، « طرح اجازه اقامت به کمک دندانپزشکان تجربی قبول شده در سال 1354 »
 نایب رئیس – مخبر شعبه 7 برای دادن گزارش تشریف بیاورند .
8 – تصویب اعتبار نامه آقای جواد حسین زاده نماینده مردم درگز
عبدالمجید شرع پسند ( مخبر شعبه 7 ) – بسم الله الرحمن الرحیم . گزارش از انجام مراسم تحلیف در جلسه 13/9/67 به این شعبه ارجاع گردیده بود در جلسه روز 13/9/67 مورد بررسی قرار گرفت و با اکثریت آراء مورد تایید قرار گرفت .
 نایب رئیس – آقای جواد حسین زاده از حوزه انتخابیه درگز مطرح است
( اعتراضی نشد ) معترضی د رمجلس نیست ، اعتبار نامه آقای جواد حسین زاده از حوزه انتخابیه درگز تصویب شد . ( تکبیر نمایندگان )
9 – قرائت نامه عده ای از نمایندگان به محضر آیت الله العظمی منتظری
 
 منشی – یک نامه ای با حدود 114 امضاء رسیده که خوانده می شود .
 بسم الله الرحمن الرحیم . محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی منتظری قائم مقام معظم رهبری .
 حمد و سپاس بیکران به خداوند متعال که نعمت عظمای ولایت فقیه را به ما عنایت فرمود تا با هدایتش در تمام فراز و نشیبها صراط مستقیم نمایان و تشخیص خیر و صلاح برما ممکن گردد .
 ما نمایندگان مردم ایران در مجلس شورای اسلامی که سوگند یاد کرده ایم همواره براساس قانون اساسی و رهنمودهای مقام رهبری حرکت کنیم ، حمایت قاطع و تبعیت کامل خود را از امام امت و حضرتعالی و رهنمودهای روشنگرانه تان اعلام نموده و از کلیه مسوولین کشور مصرانه
می خواهیم تمامی تذکرات صریح و دلسوزانه شما را با جدیت و دقت اجرا کنند . بدیهی است شرایط نوین کشور اقتضا می کند حضرتعالی با ارشاد و راهنمائی های بزرگوارانه بیش از پیش ، ما و همه مسوولین و اقشار ملت را مورد عنایت قرار دهید .
 نایب رئیس – اسامی غائبین قرائت شود .
 منشی – غائبین امروز عبارتن از آقایان : آرطاواس باغومیان – اسدالله جامی

 

قادر شریف زاده .
 درضمن غبیت برادرمان آقای نورالله عابدی از تاریخ 26 آبان تا آذر موجه بوده است . ایشان ماموریت خارج داشته اند که اینجا اشتباهاً عایب خوانده شده اند .
 تاخیر کنندگان امروز عبارتند از آقایان : سید مطهر کاظمی ( 25 دقیقه ) سیدحسن شجاعی کیاسری ( 25 دقیقه ) سیدنور محمد محودیان (‌30 دقیقه ) وحید احمدی ( 30 دقیقه ) بیت الله جعفری لور(‌35 دقیقه) قاسم شعله سعدی(35 دقیقه) سیدمحمدمهدی طباطبائی شیرازی(35 دقیقه ) مصطفی مرسلی ( 35 دقیقه )
10 – پایان جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده
 نایب رئیس – ختم جلسه اعلام میشود. جلسه بعدی صبح چهارشنبه ساعت8 خواهد بود .
( جلسه ساعت 05/12 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی