جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 72 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 72 )

  • سه شنبه ۴ آذر ۱۳۵۹

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی.
صورت مشروح مذاکرات جلسة علنی روز سه شنبه چهارم آذر ماه 1359.
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل  از دستور آقایان ملک پور، لاهوتی، دیالمه.
3- بیانات آقای پروش نایب رئیس.
4- اعلام اسامی غائبین جلسات قبل.
5- معرفی آقای دکتر باهنر به عنوان وزیر آموزش و پرورش توسط آقای نخست وزیر.
6- اعلام وصول چهار لایحه از طرف دولت و تصویب دو فوریت لایحه مربوط به پرداخت دستمزد کارکنان طرحهای عمرانی در مناطق جنگی.
7- تمدید مدت آئین نامة داخلی مجلس به مدت یکماه.
8- پایان جلسه.
جلسه ساعت هشت و سی و پنج دقیقه به ریاست آقای پرورش (نایب رئیس) تشکیل شد.
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
نایب رئیس- جلسه با حضور 181 نفر رسمی است دستور جلسه قرائت میشود.
منشی(الویری) بسم الله الرحمن الرحیم، دستور جلسه هفتاد و دوم روز سه شنبه چهار آذر ماه 1359 هجری شمسی مطابق با شانزدهم محرم الحرام 1401 هجری قمری.
1- تلاوت کلام الله مجید.
2- نطقهای قبل از دستور.
3- قرائت اسامی غائبین جلسه قبل.
4- دنباله رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ارشاد در خصوص طرح قانونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
5- معرفی آقای دکتر باهنر به عنوان وزیر آموزش و پرورش توسط آقای نخست وزیر.
6- اعلام ختم جلسه و تاریخ جلسة بعد.
نایب رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم.     یا ایها الذین آمنوا اذا لقیتم فئه فاثبتوا و اذکروالله کثیراً لعلک تفلحون. و اطیعوالله و رسوله و لا تنازعو فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا ان الله مع الصابرین. ولا تکونوا کالذین خرجوا من دیارهم بطراً رو رئاءالناس و یصدون عن سبیل الله ، والله بما یعملون محیط. و اذا زین لهم الشیطان اعمالهم و قال لاغلب لکم الیوم من الناس و انی جار لکم فلما ترائت الفئتان نکص علی عقبیه انی بری منکم انی اری ما لاترون انی اخاف الله ، والله شدید العقاب.  (صدق الله العلی العظیم- حضار صلوات فرستادند).  «از آیة 47 الی آیه 51 سوره الانفال»
بیانات قبل ا ز دستور آقایان ملک پور، لاهوتی ، دیالمه.
نایب رئیس- آقای ملک پور بفرمائید.
ملک پور- بنام خدا سه دقیقه از وقت بنده را جناب آقای لاهوتی و دو دقیقه اش را هم آقای فؤادکریمی استفاده خواهند کرد و برای اینکه وقت زیادی گرفته نشود بنده مطالبم را از روی یادداشتی که کرده ام میخوانم عرایض بنده شامل هفت مطلب است.
مطلب اول: تشکیلات و سازمان:
تشکیلات و سازمان باید بر اساس اهداف و وظائف از پیش تعیین شده طراحی شود حال اگر مملکتی انقلاب کرد بدیهی است که باید در تشکیلات وسازمان آن تغییرات بنیادی حادث شود. بر این اساس منطقی است اگر دولت و دولتمردان ایران بنشینند و در چهارچوب قانون اساسی تشکیلات و سازمان مملکت را هر چه زودتر تعیین ودر پیاده کردن آن بکوشند. اینکه هر روز بیائیم بدون مشخص بودن طرح کلی وزارتخانه ای را به دو بخش بکنیم و یا دو وزارتخانه را در هم ادغام کنیم و یا همه هم و غم خود را بکار بریم تا یک نهاد انقلابی را در دیگری بگنجانیم دردی را دوا نخواهد کرد به اعتقاد من اگر دولت با همکاری نهادهای انقلابی بتواند از پائین به بالا شوراهای پیش بینی شده در قانون اساسی را تشکیل دهد آنوقت گامی در جهت حل مشکل تشکیلاتی خود و مملکت برداشته است.
مطلب دوم: برنامه ریزی، هماهنگی و سیستم گرائی:
برای خروج از بحران در هر زمینه بطور کلی برنامه های دراز مدت ، میان مدت و کوتاه مدت لازم است یعنی به هر صورت به برنامه ریزی و هماهنگی برنامه ها نیازمندیم. هر حرکتی هر قدر هم صادقانه اگر بر اساس برنامه ورعایت هماهنگی نباشد حرکت مولکولی را میرساند که علیرغم سرعت زیادش مسافتی را که در مجموع بپیماید صفر است به عبارت ساده تر میخواهم عرض کنم که خارج از ضابطه کار کردن، بطور موضعی و بدون در نظر گرفتن محدودیتهای مملکت برنامه ارائه دادن و ساز خود را زدن نه تنها عملی انقلابی نیست بلکه معمولا به هدر رفتن امکانات مملکت می انجامد. باید مشخص شود که وزارتخانه ها و وزراء در چهارچوب آن عمل کنند، گهگاه دیده میشود که فلان وزیر برای تسریع در انجام وظایف محوله اجازه میخواهد که بتواند رأساً حداکثر مبلغی را برای مواردی بپردازد. موافقت با چنین تقاضایی و یا تصویب آن اصولا برخلاف ظاهر آراسته اش تکیه کردن به فرد است که کاری اشتباه میباشد. ما باید در جهتی برویم که بتوانیم بر سیستم تکیه کنیم تا فرد، اولین شرط سیستم گرایی تدوین و پذیرفتن استانداردها و ضوابط است. این صحیح نیست که بعلت عدم آشنایی به ضوابط و یا دست و پا گیربودن ضوابط قبلی اصولا از ضابطه داشتن بهراسیم. بلکه باید در وضع کردن ضابطه و استانداردهای جدید کوشا باشیم وهر کاری را طبق آن انجام دهیم، بهر حال باید بگویم که تکیه بر افراد خطریست که کارها را در درازمدت به نابسامانی میکشاند.
مطلب سوم: مالکیت:
مهمترین بخش در این مورد یکی مسأله آب و زمینهای کشاورزی در روستاها و دهات است ودیگری اصل 44 قانون اساسی. به مسأله آب  زمینهای کشاورزی باید هیأتهای هفت نفره قانونی رسیدگی کند ولی متأسفانه دستهائی در روند طبیعی کار اخلال میکنند. گروهی بر ایشان مشکل است که بپذیرند معیارهای رژیم گذشته به کلی کنار گذاشته شده و جمعی هم آنقدر عجله دارند که عملکردشان بهانه به دست گروه اول میدهد. به من گفته اند در شهرستانها شورایی به نام شورای کشاورزی درست کرده اند که غالباً همان ملاکین سابق در آنها نفوذ کرده اند، این برای جمهوری اسلامی ایران قابل تحمل نیست.        در مورد اصل 44 هم اجازه بدهید آن را بخوانم «نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایة سه بخش دولتی، تعاونی، خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است». راجع به بخض دولتی نوشته است «بخض دولتی شامل کلیة صنایع بزرگ صنایع مادر، بازرگانی خارجی معادن بزرگ پایه گذاری میشود» من هشدار میدهم که بای مواظب بود تا آنچه که مربوط به بازرگانی خارجی میشود به سرنوشت قانون تجارت 1309 مبتلا نشود. این اصل همانطور که اجازه نمیدهد دولت صنایع مادر و معادن بزرگ را به بخش خصوصی بدهد نمی پذیرد که تجارت خارجی مادر و معادن این بخش باشد.      در این زمینه شما وقتی حرف میزنید در جوابتان میگویند اولا دولت در خرید اجناس بالاخص وقتی تعداد آن خیلی زیاد مثلا حدود 000/200 قلم باشد تجربه کافی ندارد بعلاوه این کار تشکیلات وسیعی میخواهد و نتیجه میگیرند که کار باید به آرامی انجام شود حرف من این است که اولا اگر یک عضو و یا وابسته بازرگانی ایران در هر سفارتخانه ما اطلاعات بازار مملکتی را که محل مأموریتش هست برایمان بفرستد ما میتوانیم این اطلاعات را در بانک اطلاعاتی کامپیوتری جمع آوری کنیم و به روز درآوریم و بر اساس جداول مختلف هر لحظه برای تجارت تصمیم بگیریم ثانیاً تشکیلات لازم برای بازرگانی خارجی ملی شده هم آنقدر گسترده نیست. ثالثاً امکان این را می یابیم که الگوی مصرف را کنترل کرده و تغییر دهیم.
مطلب چهارم: اصل 142 قانون اساسی است که آنرا میخوانم «اصل 142: دارائی رهبر یا اعضای شورای رهبری رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط دیوانعالی کشور رسیدگی میشود که بر خلاف حق افزایش نیافته باشد».       تأسف من این است که چرا در این اصل نامی از نمایندگان مجلس نیست شاید منطقی باشد که مایملک نمایندگان در ابتدای نمایندگی به مردم اعلام ودر انتهای هر دوره کنترل شود.(احسنت).
نایب رئیس- شما یک دقیقه دیگر وقت دارید.
ملک پور- به من میگویند یک دقیقه وقت دارم. چون وقتم را به دوستان دیگر داده ام مطلب پنجم راجع به کفایت مذاکرات است ما همه میدانیم مملکت در حال جنگ است تنها راه اینکه بیشتر بتوانیم روی مواد بحث کنیم اینست که به وقت مجلس اضافه کنیم به جای چهار ساعت، شش ساعت یا هشت ساعت کنیم.
مطلب دیگر- تفسیر سایست نه غربی نه شرقی است. اگر این اصل را صحیح نفسیر کنیم به ما یک سیاست خارجی فعال خواهد داد اگر اشتباه تفسیرش کنیم خیلی حساس است و یک ساست خارجی انفعالی خواهد داد که خوب است مجلس روی این مطلب بحث کند.       و آخرین مطلب چون من نمایندة زرتشتیان هستم در رابطه با آقای کروبی که مجلس داشته است پیام کوچکی دارم (نایب رئیس: وقتتان تمام است) یک دقیقة دیگر اجازه بفرمائید. به اطلاع شما نمایندگان محترم مجلس میرسانم که در دوران اوج انقلاب کسی مذهب و مسلک کسی را نمیپرسید و جز چند نفر خائن همة مردم دست در دست هم داشتند، وقتی برای شکستن حکومت نظامی مردم به خیابانها و پشت بامها میریختند و الله اکبر میگفتند همه با هم همراه بودند و فارق از کیش و آئین یکدیگر بر علیه ستم و ستمکاران فریاد میکشیدند. همه الله را قبول داشتند  دارند و بزرگ بودن او را هم همینطور به علاوه الله اکبر یک شعار سیاسی بود برای شکستن مظهر بیدادگری. زرتشتیان چه قبل از انقلاب، چه در زمان انقلاب و چه در دوران دفاع از دستاوردهای انقلاب همراه با برادران هموطن مسلمان خود خروشیدند و جنگیدند عدد زندانهای محمد رضایی جوانان زرتشتی کم نبودند سرگرد ارسطو سروستان به خاطر مبارزات ضد سلطنت تیرباران شد و کامران کیخسرو گنجی بعد از انقلاب به خاطر انقلاب و جمهوری نوپای اسلامی ایران جان خود را در جبهة جنگ با متجاوزان عراقی از دست داد. در اینجا لازمست که از آیت الله صدوقی و سایر مقامات روحانی و مردم یزد، از روحانیت و مسؤولین شهر کرج که در بزرگداشت شهید کامران گنجی منتهای لطف و کوشش را نمودند تشکر نمایم و به نام نماینده زرتشتیان در اینجا میگویم که مستضعفین و زحمتکشان زرتشتی برای حفظ جمهوری نوپای اسلامی از طرف اولیاء امور و تضمین حقوق مساوی میباشد همانطور که رهبران بانفوذ جمهوری اسلامی ایران در مجلس خبرگان میخواستند.
نایب رئیس- آقای لاهوتی بفرمائید.
لاهوتی- بسم الله الرحمن الرحیم، جناب آقای خلخالی یک شوخی با من کردند جوابش را قرآن داده است.      ان الذین آمنوا والذین هاد و  و الصابئین والنصاری و المجوس.      تلگرافی است که استاد محمد تقی شریعتی بوسیله اینجانب به آقایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخابره کرده است که میخوانم:
برادر بنی صدر رئیس جمهور محترم – رونوشت آیت الله زاده حاج احمد آقا خمینی دامت برکاته – رونوشت مجلس شورای اسلامی بعد از عنوانی «لاهوتی»      سابقه 38 ساله کانون نشر حقایق اسلامی در ترویج و تبلیغ اسلام راستین و آشنا کردن نسل جوان مملکت به آن بر قاطبه مردم آگاه و دلسوز به حال اسلام و مملکت از جمله شخص شما پوشیده نیست که یکی از ثمرات آن فرزند شهیدم دکتر شریعتی و خدمات اوست که همواره قضاوت در بارة او را بعهده خود مردم حق شناس ایران گذاشته ام. این مؤسسه همیشه زیر فشار ساواک بود تا آنجا که دوبار خود من و یاران فداکارم را بزندان افکندند. و سالهای متمادی بعد از 15 خرداد 42 در آن را بستند و با تنها فرزند شهیدم آن کردند که همگان میدانند. با همه اینها هرگز در برابر این خدمت ناجیز منتی بر اسلام و ملت نداشته و هیچ پاداشی انتظار ندارم. بلکه به حکم آیه شریفه این خداست که بر حقیر منت گذاشته توفیق انجام خدمت اندکی را به اسلام عزیز و خلق ایران داشته باشم. اما فاجعه ای که هرگز انتظار و حتی تصور آن هم نمیرفت بوقوع پیوست و آن اینکه روز عاشورا هنگامی که مراسم عزای حسینی در کانون برگزار کردم جمعی فریب خوردة به نام حمایت از اسلام و پاسداری از اسلام به کانون حمله کردند و دیواری را خراب نمودند و شیشه ها را شکستند بلندگوها و تلفن و دستگاههای صوتی را نابود و برخی از اجناس جمع آوری شده برای کمک به جنگ زده ها را غارت کردند کاری که هرگز ساواک نکرد. برادر نگرانی عمیق من نسبت به آینده اسلام و انقلاب است. که در رژیم گذشته نه تنها از بستن د رکانون و زندانی شدنم این نگرانی را نداشتم بلکه به آیندهاسلام بیشتر امیدوار میشدم . اما اکنون بار سنگین غم و نگرانی را به کجا برم. انما اشکوبثی و حزنی الی الله .         با تقدیم احترام- مشهد مقدس. محمدتقی شریعتی مزینانی. 28/8/59.
بنده فقط یک جمله میخواستم 0000
نایب رئیس- جناب آقای لاهوتی وقت شما تمام شد منتهی به احترام نوشته آقای دکتر شریعتی حتی از وقتی که آقای ملک پور به برادرمان آقای فؤاد کریمی هم دادند دو سه دقیقه گذشت حالا اگر مایلید اینرا بدهید تا در روزنامه ها هم درج کنند (نمایندگان: چاپ شده).
باباصفری- باید در بارة این یک اقدامی بشود نباید پشت گوش انداخته شود.
نایب رئیس- آقای فؤاد کریمی چون وقتی که آقای ملک پور بشما داده بودند خودشان گرفتند و فکر هم نمیکنم که مطالب شما در یکی دو دقیقه تمام شود (فؤاد کریمی: خلاصه میگویم) چون وقت گذشته است اگر موافقت بفرمائید بماند برای بعد. نفر بعدی آقای عمادالدین کریمی هستند که وقتشان را به آقای دیالمه داده اند، آقای دیالمه بفرمائید.
دیالمه- بسم الله الرحمن الرحیم، الهی لاتکلنی الی نفسی طرفه عین ابداً ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن (آیة 126 سوره النحل) صدام به ایران حمله کرد و با برآوردی که از نیروهای ایران کرده بود به نظرش میآمد که سه یا پنج روزه ایران را. یا حداقل بخش جنوبی ایران را خواهد گرفت. عملا همه دیدیم که تا امروز نزدیک به دو ماه و چند روز از مقاومت دلیرانه نیروهای مسلمان ایران گذشته است و هر روز برای او روشنتر میگردد که کارش بسیار اشتباه بوده است. در تحلیلهائی که از کار او صورت میگیرد تا به امروز در جاهای فراوانی شما هم دیده اید که همه جا به همین لحن از کار و حرکت او صحبت شده است یعنی اینکه او نیروهای ایران را درست برآورده نکرده بود. دقیقاً محاسبه نکرده بود. و فکر نمیکرد که چنین حالت و شرایطی ایجاد بشود. ولی علیرغم این تحلیلها من به نظرم میآید که صدام به خوبی هم، نیروهای ایران را محاسبه کرده بود. به دلیل اینکه در پشت او حرکت دیگری جریان داشت که به وسیله زمینه های دقیق علمی و کامپیوتری محاسبه کرده بود. نیروهای ایران را بخوبی میشناخت. نقاط ضعف و قوت او را میدانست. و در روی این برنامه منسجی هم ریخته بود. تعداد نفرات را محاسبه کرده بود. تعداد توپها و تانکها و تجهیزات نظامی ما را محاسبه کرده بود. و دقیقاً محاسبه به او نشان داده بود که سه یا پنج روز میتواند به آن مقصدی که میخواهد برسد. اما اگر قرار باشد که یک اشتباهی انجام گرفته باشد، اشتباه بر این مبنا بود که در این طرف قضیه زمینه هائی وجود داشت که این زمینه ها قابل محاسبه نبود. مثلا هیچ زمانی سیستمهای کامپیوتری جهان نمیوانستند کلمه ایثار را محاسبه بکنند . برای آنها قابل اندازه- گیری نبود که اگر این اکسیر به یک فرد داده بشود یا ، زده بشود. این فردی که در حد اعلای ایثار قرار گرفته است چند برابر نیروی عادی خواهد داشت. کلمه شهادت در کامپیوتر و ارقام او نمیگنجید. عشق به شهادت قابل محاسبه نبود که اگر یک فرد را که آنها بعنوان یک تن به حساب آورده بودند. این عش به شهادت د راو ایجاد بشود، این چه نیرو و مقاومتی خواهد داشت. و به همین دلیل محاسباتی که کردند، فقط محاسبات فرمولی و ریاضی بود و وقتی ما عوامل دیگری به این نیروها اضافه کردیم. که آنها در روی آن برنامه ریزی نکرده بوند عملا راهشان سد شد. درست مقارن با همین جریانات و گرماگرم زمینه هایی که برای او و سردمداران جهانی صورت میگرفت و روشن میشد که راه نفوذی به محیط ایران نیست ، شما می بینید که در پشت نیروهای مبارز مسلمان ما جبهه ای گشوده میشود که اگر چه در مرحله اخیر انقلاب ما یک جبهه تازه ای هست. ولی در تاریخ تازه نیست. شما می بینید که در پشت چبهه مجدداً جریانها و برنامه هائی جامه عمل میپوشد که مقصود تمامی آنها خلع الید کردن این هسته اساسی است . که احساس میکردند در مقابل او نمیتوانند مقاومت کنند. و این برنامه ها در زمان قبل هم سابقه داشت. آنها زمینه های گوناگونی را از این بافت دیده بودند و میدانستند که این بافت غیر قابل نفوذ است. می بینیم در پشت جبهه این زمینه ایجاد میشود. حملات شدید، بطوریکه خود شما شاید بهتر از من در اماکن و شهرهیی که تشریف برده اید دیده اید که در موضع نیروهای شایعه ساز چقدر در جهت تضعیف این موقعیت و مقام قوی شده است. و روی این زمینه کار میکند البته ما در روی این مسأله زیاد نگران نیستیم به دلیل اینکه هم ملت ما یعنی هم، امت و امام، تجربه 28 مرداد را بخوبی بر آن تسلط دارند و میدانند که چه گذشت. و یقیناً آن تجربه تکرار نخواهدشد. من در جریاناتی که در طول این مدت که به مشهد میرفتم، دیدم که این جریانات پشت جبهه زمینه ای را در اذهان ساخته است. و آن زمینه یک حالت گیجی و یک حالت سر درگمی و تشویشی در ملت ایجاد کرده است. همه آنها سؤال میکنند . میپرسند. اختلاف نظرها برای آنها بزرگ جلوه میکند و در نظر دارند که جواب اینها را بگیرند. وقتی شما جواب به آنها میگوئید . میگویند که خوب ، ما از دیگری خلاف این را شنیده ایم. پس آنها چه میگویند؟ آنطرف چه میگوید؟ اینجاست که من در دفعه قبل که در صحن امام ، در مشهد صحبت میکردم، پیشنهادی را برای مردم طرح کردم و این پیشنهاد را تأیید هم کردند. گفتم که تنها راه حل این قضایا این است. که ما با هم در سر یک میز بنشینیم، صحبت بکنیم. اشکالات را رودرروی یکدیگر مطرح بکنیم و شما ناظر باشید وببینید که ما را که به عنوان نماینده خودتان به داخل مجلس فرستادید آیا تخطی کردیم از آن وظایف یا نه؟ و افراد دیگری را که با آراء دیگری انتخاب کردید؟ آنها این مسأله را تأیید کردند. من هم به آنها قول دادم که در اولین فرصت، خودم پیشقدم چنین مسأله ای باشم. ولی واقعش این است که بعد از این جریان بذهنم آمد که نکند اگر در این شرایط این مسأله طرح بشود به حساب تضعیف مقام ریاست جمهور و غیره گذاشته بشود. و از این مسأله گذشتم و به نظرم آمد که این مسأله ممکنست که جنبه های منفی را به دنبال داشته باشد. تا اینکه در جریانات اخیری که همه شما با آن آشنا هستید . خوشبختانه این پیشنهاد را خود جناب آقای بنی صدر هم طرح کردند. و ایشان هم ظاهراً به همین نتیجه رسیده بودند که تنها راه مسأله بحث آزاد هست. و نشستن و روشن کردن. در بحثی که خود ایشان و دیگران و شما آقایان و خانمهای نماینده هم این مسأله برایتان روشن است که خیلی چیزها را مردم میخواهند بدانند. مردم وقتی برای تثبیت قانون اساسی خون دادند امروز میخواهند بدانند که چه چیزهائی از قانون اساسی نقض شده و چه کسانی این را نقض کردند؟ مردم امروز میخواهند بدانند که این مسأله سانسور و ضد سانسورچی هست؟ میخواهند بدانند که چه کسی سانسور را در جامعه ما پیاده کرده است؟ مردم میخواهند بدانند که آیا صحبتهائی که یک مقام رسمی در محیط عمومی اعلام کرده است آیا واقعاً اینها صحیح است ؟ یعنی ما بعد از این مدت زمان، درست بفاصله کمی از انقلاب اسلامی مان در این حد از گستردگی به این زمینه های فجیع و ناراحت کننده رسیده ایم؟ و عملا مردم یکی از مهمترین چیزها را که مسألة قابل اهمیتی برای آنها است. خون داده اند، کشته داده اند تا بالاخره قسمتی از آن را و جزئی از آن را توانستند در قانون اساسی بگنجانند و آن مسأله رهبری و مسألة ولایت فقیه بود. مردم میخواهند امروز نقطه نظرهای ما را در مورد این بدانند. بدانند که طرفن قضایا در مورد این مسأله چه میگویند. نظراتشان در مورد رهبری، در مسأله ولایت فقیه ، اطاعت از او ، در مسأله سانسور و ضد سانسور . مسایل دیگر چی هست؟ اینها عموماً افکار آنها را مخدوش و مشوش میکرد. و من بهترین راه را در این دیدم و احساس کردم که حال این پیشنهاد هم از طرف خود جناب آقای بنی صدر شده است. این را از این مکان مقدس اعلام بکنم واین مسأله را در جایی که شاید بهترین مکان برای طرح آن باشد دعوت ایشان را لبیک بگویم و آمادگی خودم را برای یک بحث و گفتگوی آزاد، درجائی که مردم ناظر بر آن باشند اعلام بکنم. و امیدوارم که ایشان هم شرایط وامکانات برپائی چنین بحثی را آماده بکنند. البته این را هم قبول دارم که شرایط ، شرایط جنگی است، موقعیت ، موقعیت حساس است. ولی اگر توجه داشته باشید میدانید که حتی از نظر خود ایشان هم شرایط جنگی مانع بحث آزاد نبود و خود ایشان هم فرمودند که در شرایط جنگ هم معتقد به سانسور نیستم. و معتقدم تنها راه حل مسأله ، مسأله بحث آزاد است. وخود ایشان هم مثالی از جریان علی (ع) در جنگ صفین زده- اند. و آن افرادی که حتی در بحبوحه جنگ میآید و از حضرت میخواهد که با او به بحث بنشیند برای او اثبات بکند که آیا خدا هست یا نیست؟ عملا پس در چنین شرایطی این درخواست، درخواست ناهمگونی نیست، در شرایطی که خود ایشان هم چنین مسأله را پذیرفتند و من امیدوارم که ایاشن یکی از فرصتهائی را که از جبهه جنگ برای جلسات سخنرانی، مشابه جلساتی که در قبل داشتند به تهران تشریف میآورند یکی از آن جلسات سخنرانی را اختصاص به چنین بحث آزادی بدهند و در بعضی مواردی که من در بالا صحبت کردم از جمله مسائلی مثل مباحث ولایت فقیه، رهبری، مسایلی مثل سانسور و ضد سانسور ، مسایلی مثل صحبتهایی که ایشان در روزهای قبل طرح کردند و امکان دارد که ما در آن زمینه اشتباه کرده باشیم، باید این مسایل را طرح بکنیم روشن بشود. و اگر ایشان هم مسایلی را در جهتی بودند که مسایل درست برایشان تفهیم نشده بود. این مسایل در یک جو متعادل و تفاهم انگیزی حل بشود. البته در نهایت صحبتم یک خواهشی هم از روزنامه انقلاب اسلامی دارم و آن ایسنت که سر تیتر روزنامه امروز یا فردایش این نباشد که در حالتی که رئیس جمهور در جبهه جنگ مشغول به مبارزه هست. او را در مجلس به مناظره میخوانند. والسلام (احسنت).
3- بیانات آقای پرورش نایب رئیس.
نایب رئیس- برادران چند تذکر کوتاه در زمینه شکوائیه استاد شریعتی اینجا مرقوم فرمودند که خواستند که تذکر بدهم. یکی جناب آقای خامنه ای نوشته اند که اصل قضیه در شرف تحقیق هست و داریم استعلام میکنیم. عموماً مطلعین اظهار داشتند که توسط افراد مشکوک و ناشناخته ای این کار انجام شده که به شکل سیاسی و با استفاده از جو موجود برای اثبات اختناق اینگونه اعمال را مرتکب میشوند.  و بعد نوشته اند که قضیه را پیگیری میکنیم و در آینده مجلس را در جریان امر میگذاریم. باز تذکرات دیگری در همین زمینه هست

که فشرده اش تقریباً همین تذکر برادرمان آقای خامنه ای است. مسأله دیگری که اینجا باید بعنوان یک مقدمه کوتاه که اختیاراتی هست که من هم چند دقیقه ای در زمینه اعتبار و ارزش کیان مجلس عرایض داشته باشم. با توجه به اینکه این ایام، ایام پیشوای آزادگان و سرور آزادی خواهان حضرت حسین بن علی است. اگر چه همه ایام متعلق به شهید و مخصوصاً سیدالشهدا است. ولی باعتبار خصوصیت زمانیش بایستی از این حرکت بزرگ و عظیم بنوبه خود یادی بکنیم زیرا که این حرکت، یک حرکت تاریخ سازی است که تا قلمرو بینهایت و تا دامنه ابدیت ارزش و عظمت آن بر هیچکس پوشیده نیست، و خونی است که در حقیقت به رگهای تاریخ حیات وامید بدهد و حرکتی است که به شبستان سرد و بی فروغ انسان بارقه عشق و امید میباشد. با توجه به این حرکت آزادیخواهانه بار دیگر شهادت سرور آزادگان و ستارگان درخشانی که در گرداگرد این خورشید مقدس فراسوی حرکت انسان نورپاشی کردند به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه تسلیت میگوئیم. ومخصوصاً همزمان با این عاشوریا حسینی حرکت ارزنده و حماسه- های توانبخش دلاوران رزمنده را در جبهه های تاریخ ما افزود. و دلاوریهای رزمندگان ما بار دیگر یأس و نومیدی را بر قلوب دشمن سرازیر کرد. متأسفانه در این رابطه ما می بینیم با آنکه همیشه فریاد پیشوایان تشیع بلند هست. گاهی از اوقات دشمن سوء استفاده میکند و با ایجاد تشنجاتی سعی میکند که آن حرکت اصیل و مردمی را در گوشه ای از حرکت، از توانش جلوگیری بکند که یکی از نمونه هایش همین بود که گفتند و شاید هم زیاد قابل قبول نباشد که در حقیقت از نیروهای مردمی چنین کارهایی را انجام بدهند و قطعاً چنین نیست. افرادی هستند که میخواهند اختلال بکنند . به هر جهت این نوع حرکتهای غیر منطقی و غیر معقول شدیداً محکوم میشود. اما مسأله ای که باید عرض کنم ، این است که: موضع مجلس قاعدتاً در مورد لوایح و تصویبنامه ها و انتخابات یک موضع مشخصی است. و در قبال حرکتهایی که گاهی انجام میگیرد و مثلا در کار قوه مقننه دخالتهایی میشود طبیعی است که مجلس میتوند در هر زمان که اراده بکند و بخواهد موضع- گیری خاص داشته باشد. و حرفش را بصورت منطقی ویا دلیل و برهان بیان بکند. اما باعتبار مخصوصاً اصل 57 قانون اساسی که همه قوا زیر نظر ولایت فقیه بایستی به حرکت وتلاش خودش ادامه بدهد وزیر نظر ولایت فقیه باید اعمال بشود. ازاین جهت میخواهم عرض کنم که حساس بودن شرایط ایجاب میکند که مجلس هم این ضرورت وحدت را حفظ بکند و طبیعی است که با همین صحبتها و بحثهای آزاد قاعدتاً میتواند که خیلی از مشکلات برطرف بشود اما در مقاطعی میدانید که سکوت یک عمل صالح است و گاهی سخن گفتن عمل صالح است. به تعبیر قرآن و قال ارکبوافیها بسم الله مجریها و مرسیها0000 (آیه 43 سوره هود) این کشتی انقلاب هم همانند سفینه نوح حرکتش بنام خداست و سکونش بنام خدا است و هر دو عمل در مقاطع حساس خودش صالح است. و چه بسا سکوت که میتواند زایندگی داشته باشد از این جهت برای حفظ این وحدت که مخصوصاً در موقعیکه انسان یأس را و مشکلات را مشاهده میکند. «فلما را و ابأسنا قالوا امنا بالله وحده» این مسأله وحدت طبیعی است که بیش از هر زمان دیگر امروز به آن نیاز هست. و لذا من فکر میکنم، همانطور که مجلس در آن نامه نوشت عده زیادی از نمایندگان که متجاوز از صد نفر هستند و خواستند من مجدداً نامه آنها را بخوانم تا از رسانه های گروهی منتشر بشود و جراید هم بنویسند خواسته مجلس همین ضرورت وحدت بود که باتکاء این ضرورت وحدت قاعدتاً در این مقطع سکوت را رعایت میکند و سکوت را یک حرکت دقیق و حساب شده میشناسد اما یک نکته ای را که باید عرض کنم این است که: هر سه قوه، قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضائیه. که زیر نظر ولایت فقیه هست. همه باید این نکته را بدانیم . برادران ، خواهران بقول عبدالکریم شهرستانی در الملل و النحل جمله جالبی دارد میگوید که «ما سل سیف فی الاسلام فی کل مکان علی کل قاعده دینیه . مثل ما سل علی الامامه» بر هیچیک از مسایل اسلامی آنطور که بر امامت حمله شده است، حمله نشده و خود ما میدانیم که در رژیم گذشته قرآن بود. خدا بود. نبوت بود. اما چون امامت و رهبری نبود. توحید و نبوت و قرآن هم آن بروز و کارآیی خودش را که باید داشته باشد، نداشت. چون کانون دهنده، حرکت بخش ، تجلی دهنده و بروزدهنده همه مفاهیم اسلامی و بهتر بگویم، جهت دهنده امامت و رهبری است از این جهت همه ما باید پاسدار حرکت این امامت و رهبری باشیم که ملت را کانون بخشید. انقلاب را بروز داد و در حقیقت اینچنین حرکت عظیمی را بوجود آورد و اگر خدای ناکرده حریم امامت و رهبری شکسته شود، طبیعی است که حریم انقلاب و همه شهادتها و حماسه ها شکسته شده است. ما از انقلاب همه مان اعتبار یافتیم. با وحدت است که میتوانیم به انقلاب اعتبار بدهیم. ما همه مان از پدر پیر انقلاب احترام پیدا کردیم ، با وحدت است و با توجه به خواسته های اوست که میتوانیم به پدر پیر انقلاب احترام بگذاریم. ما از انقلاب ارزش یافتیم و همه فرزندان انقلاب باید در اثر هماهنگی، وحدت و توجه به مواضع و مواقع مختلف باید توجه داشته باشیم که بتوانیم در اثر آگاهی مان و شناختمان به انقلاب ارزش بدهیم. از این جهت نامه ای را که برادران امضاء کردند و با تذکراتی خواستند که من بخوانم تا از طریق رسانه های گروهی به اطلاع ملت عزیز و قهرمان و رزمنده ما برسد. و این خواسته تاکنون 135 نفر است که قطعاً بعد از آن ممکن است عده دیگری بخواهند امضاء بکنند و در حقیقت در این نوشته، مواضع مجلس در مقابل رویدادها و رخدادهای موجود مشخص شده است.       بسمه تعالی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، در این لحظات حساس جهانی تمام نیروهای خود را وقف درهم کوبیدن جمهوری اسلامی و پایمال ساختن خون شهیدان نموده- اند و از سوی دیگر خطوط انحرافی وضد انقلاب داخلی جبهه متحدی در مقابل خط روشن و روشنگر امام بوجود آورده اند و با حرکات نفرت آورشان قلب نازنین امام عزیز ما را بدرد آورده- اند. استدعا دارم رفع پاره ای از ابهامات این مواضع را از جانب ما اعلام و به سمع امام امت برسانید:
1- در مورد مسایل تفرقه آور سکوت راحتی به قیمت فدا نمودن حود حفظ نموده و بدین ترتیب ضد انقلاب را ناکام و غمگین و قلب امام عزیزمان را شاد مینمائیم.
2- مطبوعاتی را که از دامن زدن به اختلافات دست برندارند محکوم و از مطبوعاتی که صادقانه به خواست وحدت آفرین امام احترام بگذارند صمیمانه تشکر میکنیم.
3- نگرانی خود را نسبت به هر گونه مسامحه و برخورد غیر جدی بعضی از نمایندگان با مجلس ابراز داشته و از ملت عزیز میخواهیم با دقت مراقب اعمال ما باشند و نسبت به اسامی غائبین و تأخیرکنندگان توجه بیشتری داشته باشند . همچنین از مسؤولین اجرائی در تمام سطوح خواهان برخورد فعال و جدی با مسایل و مشکلات مردم هستیم.
4- از ملت مسلمان و مردم قهرمان ایران که به موقع ما را از تذکرات خیرخواهانه خود با هر نحو بهره مند میکنند تشکر میکنیم. ضمناً یادآور میشویم که بجای پرداختن به هر گونه مسأله انحرافی مطالعه دقیق قانون اساسی را سرلوحه برنامه های خویش قرار دهند و از روحانیون و فرهنگیان عزیز میخواهیم که مردم را در این جهت یاری فرمایند و برای آموزش قانون اساسی، برنامه های منظمی پیش بینی کننند ، باشد که وظایف نهادها و مسؤولین در نظام جهوری اسلامی بیش از پیش روشن گردد و مردم ما ، قدرت قضاوت دقیق تری پیدا کنند.
5- از مسؤولین مملکتی و به تعبیر امام از سران میخواهم که توانشان را صرف سامان بخشیدن به جمهوری اسلامی کنند و در برخورد با مشکلات راههای قانونی را که در قانون اساسی پیش- بینی شده انتخاب کنند و بهانه به دست دشمنان قسم خورده اسلام وانقلاب اسلامی ندهند.
6- از رئیس جمهور و رئیس دولت خواستاریم که در تکمیل کابینه بکوشند و تأکیدهای پی در پی امام را از نصب العین قرار دهند، زیرا عدم تکمیل کابینه را در امور دولت و در همه شؤون جامعه و نیز در کار مجلس تأثیرات نگران کننده ای دارد.
7- از شورای عالی دفاع میخواهیم که تمامی تلاش خود را برای شکستن محاصره و تقویت سایر جبهه ها و ایجاد هماهنگی کامل برای رفع کمبودها و نقایص بکار گیرند تا ارتش جمهوری اسلامی، پاسداران عزیز و نیروهای بسیج مردمی که مورد تأیید امام و امت میباشند به نبرد دلیرانه خود بهتر ادامه دهند. این را تا الان 135 نفر امضاء کرده اند، بعد هم برادران و خواهرانی که میخواهند مجدداً میتوانند امضاء کنند. عرض میشود که باز امیدارم که این تذکر ناچیز که نسبت به برادران عزیز به ملت رزمنده عزیز داده میشود بدانند که انشاءالله همه قوا درصدد هستند که در اعتلای کشور و از بین بردن کمبودها ونقایص بکوشند. برادران و خواهران امیرالمؤمنین

میفرماید. بعد از این حرکت اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی شما خطاب میکند که «تتوارثها الضلمه بالعهود» همه دشمن با میثاقهایش با پیمانهایش دست به دست هم میدهد. وظیفه شما در این زمینه است که «بصدع شعباً و یشعب صدعاً» نیروهای جمع شده ای را که برای کوبیدن شما ، برای نابودی و اضمحلال شما دست به دست هم داده اند. آنها را متفرق کنید و سعی کنید گریختگان انقلاب را، آنهائی که دور شدند. آنهائی که هر کدام دارند به سوئی میروند و به سوئی دارند منزوی میشوند. آنها را جمع بکنید. امیدواریم که امروز ملت ما و مجلس ما و همه قوای ما این ندای وحدت آفرین قرآن را که فرمود واعتصموا بحبل الله بیش از پیش آویزه گوش بکنیم و سعی بکنیم که همه مشکلات را همانطور که در آستانه انقلاب با وحدت و با توجه به این اصل حیاتی یک انقلاب که باید گفت ستون فقرات یک انقلاب همان وحدت است با توجه به این اصل مهم انشاءالله نقایص را برطرف بکنیم. یک تذکر دیگری هم که باید سپاس و تشکر کرد از برادرانی که از کشورهای دیگر مثل سوریه ، لبنان، یمن جنوبی، لیبی، الجزایر و جبهه آزادیبخش فلسطین که شرکت در کنفرانس عرب را تحریم کردند و کنفرانس فرمایشی را که وحدتش در این برهه و متأسفانه قبل هم فقط به سود امپریالیزم جهانخوار بود شرکت در این کنفرانس را تحریم کردند باید سپاس خودمان را به این برادران عزیز هم اعلام بکنیم. ضمناً از درگذشت پدر همکار و برادر گرامیمان جناب آقای دکتر ولایتی هم اینجا یادی میکنیم و به همین مناسبت تسلیت میگوئیم. اینجا آقای جعفری تذکری دادند که چون این نامه زبان گویای همه نمایندگان است و عده ای از نمایندگان که غایب هستند امکان امضاء کردن برایشان نیست و خدای نکرده ممکن است باعث سوء تفاهم شود لذا پیشنهاد میشود . زیر امضاءها اضافه شود یعنی بقیه نمایندگان که فرصت امضاء برایشان امروز نیست بتوانند بعداً امضاء کنند.
4- اعلام اسامی غائبین جلسات قبل.
نایب رئیس- اسامی غائبین را میخوانیم و بعد وارد دستور میشویم بفرمائید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم، در روز گذشته یعنی روز دوشنبه مورخ 3/9/59 ما 38 نفر غایب داشتیم که 27 نفر از آنها در مأموریت خارج یا در جبهه یا بیمار بوده اند و 11 نفر آنها غیبت غیر موجه داشته اند.          آقای عباس عباسی از میناب، آقای میربهزاد شهریاری از رودباران ، آقای احمد بهشتی از فسا، آقای ابوفاضل رضوی از سپیدان، آقای رضا رمضانی از رشت، آقای سید عباس ابوترابی از قزوین000    (حاج سید جوادی: ایشان غیبت موجه داشته اند) نه عزیزم ایشان حق غیبت نداشته اند و نمیتوانستند غیبت کنند. آقای هاشمی رفسنجانی به ایشان و به جنابعالی آقای صدر حاج سید جوادی اجازه مرخصی دادند ولی به شرط آنکه آن 100 روز مرخصی فیمابین نباشد. فیمابین پیش آمده است و ایشان میبایست از این 10 روز استفاده میکردند.       آقای قدرت نجفی از شهرضا، آقای حسین لاهوتی از رشت، آقای عبدالوهاب قاسمی از ساری، آقای عباس ابوسعیدی از جیرفت، آقای صلاح الدین بیانی از خواف، 7 نفر تأخیرتا 15 دقیقه داشته اند که غیر موجه بوده است . آقایان: علی هاشمی سنجانی، اسدی نیا، ابراهیم یزدی، حایری زاده، بشارت، صادق خلخالی، خانم طالقانی،  10 نفر تأخیرهای بیش از 15 دقیقه داشته اند، که عبارتنداز: آقای رجبعلی طاهرون از کازرون 20 دقیقه، آقای محمد یزدی از قم 20 دقیقه، آقای سید محمد باقر حسینی لواسانی از تهران 20 دقیقه، آقای عسکراولادی از تهران 25 دقیقه ، آقای محمد مجتهد شبستری از شبستر 25 دقیقه، آقا صادق حایری از شیراز 30 دقیقه، آقای هادی غفاری از تهران 35 دقیقه، آقای محمد شجاعی از زنجان 35 دقیقه، آقای کمالی نیا از قوچان 35 دقیقه، آقای معزی از ملایر 60 دقیقه ودو نفر هم تأخیر موجه داشته اند.     غائبین روز یکشنبه، در این روز ما 42 نفر غائب داشته ایم که26 نفر از آنها در مأموریت بوده اند یا در جبهه و یا بیمار بوده اند. 15 نفرشان غیبت غیر موجه داشته اند. آقایان : علی اکبر معصومی از شاهرود، آقای عباس عباسی از میناب، عبدالواحد موسوی از لارستان، سید ابوفاضل رضوی از سپیدان ، میربهزاد شهریاری از رودباران، مهدی نصیری لاری از لارستان، محمد نوروزی از گنبد، محمدعلی منتظری از نجف آباد، محمد مجتهد شبستری از شبستر، احمد بهشتی از فسا، عبدالحمید آقارحیمی از شهر بابک، آقای عباس ابوترابی از قزوین، قدرت نجفی از شهرضا، حاج عبدالوهاب قاسمی از شیراز، عباس ابوسعیدی از جیرفت.      تأخیرهای بیش از 15 دقیقه غیر موجه 9 نفر هستند: آقایان: فرض پور از آستارا، علی هاشمی سنجانی از اراک، سید فخرالدین رحیمی از ملاوی، محمد حسین سلمانی از سنقر، اینها هر کدام 20 دقیقه ، هادی غفاری از تهران، حایری زاده از بیرجند هر کدام 25 دقیقه، اسدی نیا از اهواز 40 دقیقه، محمدصادق حایری از شیراز 40 دقیقه، علی آقامحمدی از همدان 60دقیقه.   آخرین قسمت تأخیر روز پنجشنبه 22/8/59 است که 8 نفر غیبت غیر موجه داشته اند. آقایان : سی محمدتقی طباطبائی حسینی از زابل، ارسلان فلاح حجت انصاری از لاهیجان، سید ابوالفضل سید ریحانی از تبریز، حسن بهروزیه از کلیبر، سید احمد حسینی از مرودشت، مولوی نظر محمد از ایرانشهر، محمد علی تاتاری از زاهدان، عباس ابوسعیدی از جیرفت و 17 نفر که یا در جبهه بوده- اند و یا مأموریت داشته اند. تأخیرهای بیش از 15 دقیقه در آن روز 25 نفر هستند. آقایان: حسین هاشمیان از رفسنجان، ابراهیم یزدی از تهران، محمد علی حیدری از نهاوند، شمس الدین حسینی از نائین، ابوترابی فرد از قزوین، معرفی زاده از خرمشهر،‌اینها هر کدام 20 دقیقه تأخیر داشته اند. آقای مظفر از بجنورد، آقای محمدعلی منتظری از نجف آباد، آقای محمد رضا عباسی فرد از کوهدشت ، آقای حجازی از تهران، اینها هر کدام 25 دقیقه تأخیر داشته اند. آقای محمد یزدی از قم 30 دقیقه، آقای اسدی نیا از اهواز 45 دقیقه ، آقای محمد کاظم بجنوردی ازتهران 50 دقیقه، آقای عسکر اولادی از تهران 30 دقیقه، و یک نفر هم تأخیر موجه داشته است.
کمالی نیا- سؤالی داشتم.
نایب رئیس- اگر سؤالی هست مرقوم بفرمائید . البته چند تا سؤال اینجا رسیده است. یکی سؤال برادرمان آقای عباسی است که نوشته اند ضمن اینکه قدردانی کرده اند و گفته اند که لازم بوده است000
عباسی فرد- عین یادداشت را قرائت بفرمائید، آنچه که نوشته ند مربوط به یک ماده از آئین نامه میشود. در مادة 161 آئین نامه میگوید در هر موقعی که مجلس صلاح بداند میتواند هیأتی از نمایندگان را انتخاب کند که مأمور انجام امری بشوند یا در محلی اجتماع نمایند عده اعضاء و طرز انتخاب آن هیأت منوط به تعیین مجلس است. سؤالی که دارم این است البته از فعالیتهای آنها قدردانی کرده و مثبت هم هست ولی میخواهم بدانم که انتخاب این عده که بخارج اعزام شده اند از طرف مجلس بوده است یا نه اگر از طرف مجلس بوده است و نظر مجلس باید باشد که اینطور نبوده است واگر نیست اعلام بشود.
نایب رئیس- اولا اینجا همانطوریکه قرائت فرمودید در هر موقعی که مجلس صلاح بداند میتواند هیأتی را اعزام بکند. این هیأتهائی که رفته اند نه در رسانه های گروهی اعلام شده است که از طرف مجلس رفته اند و نه خودشان مدعی هستند که از طرف مجلس رفته اند. مجلس یک هفته تعطیل داشت بمناسبت ایام عاشورا از این جهت چون نامه های زیاد از سفرای مختلف به شورای عالی دفاع نوشته شده بود که بایستی افراد بیایند و یک مقدار تبادل نظر در خارج از کشور بشود و انقلاب را برای مردم مطرح بکند. از این جهت در شورای عالی دفاع تصمیم گرفته شد یک هیأتهائی بروند که چون بایستی این افراد بتوانند مطالب انقلاب را در خارج منعکس بکند از این نظر برادرمان جناب آقای هاشمی رفسنجانی هم که ریاست مجلس هستند در رأس هیأتی به چند کشور رفته اند و آقای امامی کاشانی و همچنین آقای خاتمی دو برادر محترممان در رأس هیأتهائی رفته اند که جمعاً 5 نفر از مجلس رفته اند. آقای هادی و آقای متکی هم هستند. اینها در رابطه با مجلس نرفته اند. این طبق تصویب شورای عالی دفاع بود که تشریف بردند منتها انتقادی که وارد است این است که بایستی بعد از ظهر پنجشنبه ای که مجلس تعطیل مشد، تشریف میبردند تا بتوانند طول یک هفته را به رسالت خودشان به پایان بدهندوبرگردند. متأسفانه امکانات برایشان فراهم نشده بود که مجبور شدند روز دوشنبه بروندو از این جهت یکی دو سه روز تأخیر میشود. حالا اگر برادران و خواهران عزیز موافقت بفرمایند چون برادر عزیزمان جناب آقای نخست وزیر برای معرفی جناب آقای باهنر تشریف آورده اند و وقت ایشان هم متعلق به ملت است و در رابطه با بند «ب» احیاناً اگر قرار بشود که تصویب شود. مدتی بایستی ایشان اینجا بنشینند و شاهد صحبتهای ما باشند که قاعدتاً ارتباطی بکار ایشان ندارد. اگر برادران و خواهران موافق

هستند باینکه دستور جلسه خوانده شده است البته وقتیکه ایشان قرار بود تشریف بیاورند حدود ساعت 10 بود. منتها یک مقدار تذکرات و مطالب دیگر وقت ما را گرفت. اگر موافقت میفرمائید مطلبی که مربوط به جناب آقای نخست وزیر است یعنی معرفی برادرمان جناب آقای باهنر این را مقدم بدایم و بعد سراغ بند (ب) رادیو تلویزیون میرویم. هر کس موافق است قیام کند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. پس آن قسمت را همانطوریکه موافقت فرمودید مقدم میداریم و از جناب آقای نخست وزیر تقاضا میکنیم که تشریف بیاورند.
5- معرفی آقای دکتر باهنر بعنوان وزیر آموزش و پرورش توسط آقای نخست وزیر.
رجائی (نخست وزیر)- بسم الله الرحمن الرحیم، سلام بر شما و بر همه بندگان شایسته خدا. بدنبال جلسه قبل که در معرفی وزیر کار و دادگستری در خدمتتان بودم. باید عرض کنم که آن نکته تصویب کتبی برادرمان رئیس جمهور در باره وزراء عمل شده است وایشان کتباً بمن ابلاغ کردند. من هم بنابر احتیاط یعنی یک چیزی که شاید برای آینده هم خوب باشد به مجلس تقدیم خواهم کرد. برادرمان آقای دکتر باهنر را هم آقای رئیس جمهور موافقت کردند تصویب کردند که بعنوان وزیر آموزش و پرورش خدمت برادران و خواهران معرفی بشوند. در مورد انتخاب ایشان برای این سمت باید عرض کنم که آموزش و پرورش از هر موقع دیگری بیشتر احتیاج به سازندگی دارد. ما در این مدت بیشتر اوقاتمان صرف درگیریهای تشکیلاتی و اکثراً مسایل اداری بود که موفق نشدیم در جهت بازسازی فکری و قدمهای لازم را برداریم. برادرانی نامزد این سمت بودند که قبلا معرفی شدند و مورد تصویب قرار نگرفتند هر کدام از آنها دارای ویژگیهایی بودند وحق این است که من دلم نمیآمد که آقای باهنر را که واقعاً وجود ایشان در هر کجا هستند، مغتنم هست از مجلس بگیرم. این تصمیم دعوت ایشان جدید است والا شایستگی ایشان برای احراز این پست از همان اول بلکه از آن دوره ای که شورای انقلاب تصمیم گرفت با دولت یک رابطه داشته باشد ایشان را رابطه شورای انقلاب و آموزش و پرورش تعیین کرد. اما تمام تلاش من برای انتخاب کس دیگری غیر از آقای باهنر با توجه به بسیاری از ملاکها که ضرورت داشت که رعایت بشود، بی نتیجه ماند و بالاخره دست به دامن مجلس شدیم و با علم باینکه مجلس را باید از جهات مختلف تقویت کرد و با علم باینکه آقای باهنر ر مجلس میتواند از جهات مختلف مؤثر باشند. ولی برادران و خواهران توجه دارند که آموزش و پرورش یک نهادی نیست که بشود بسادگی از آن گذشت . و مجموعه این دلایل باعث شدکه باز تکرار میکنم دست به دامن مجلس بشویم واز مجلس اجازه بگیریم که این برادر عزیز را بما بدهند و ایشان مسؤولیت آموزش و پرورش را بپذیرند. من امیدوارم که با شناختی که برادران و خواهران از ایشان دارند تا آنجائیکه مقدور است بحث روی ایشان محدودتر باشد که وقت مجلس هم بکار تصویب لایحه رادیو تلویزیون که آنهم مسألة اساسی ما هست صرف بشود. خیلی تشکر میکنم.
نایب رئیس- افرادی را که بعنوان مخالف و موافق ثبت نام کرده اند بترتیب میخوانیم و تا آنجائیکه آئین نامه اجازه میدهد بیایند و نظراتشان را بگویند.
دکتر سحابی- تذکری دارم.
نایب رئیس- آقای دکتر سحابی بفرمائید.
دکتر سحابی- در چند جلسه قبل که دو نفر از آقایان وزراء معرفی شدند بنده تذکری به جناب آقای هاشمی رئیس مجلس دادم که یک قدری توجه بیشتری بفرمایند. تذکرم کتبی بود. ایشان بعداً بطور شفاهی بمن گفتند که بعداً این موضوع عمل خواهد شد. حال این است که موضوع را عرض میکنم. وقتیکه هیأت دولت معرفی شدند برنامه ای را اظهار کردند. مجلس روی آن برنامه اظهار نظر کرد. ضمیمه برنامه اسامی وزرائی بود برای وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، امروز وزیر دیگری برای وزارت آموزش و پرورش معرفی میشود. بنظر بنده بهتر است جناب آقای باهنر قبلا خودشان اظهار نظر بفرمایند که آیا اقدامات ایشان در وزارت آموزش و پرورش همان است که در برنامه دولت قبلی معین شده است یا نظر جدیدی دارند؟ که بعد به نسبت این اظهار نظر، مجلس اظهار نظر مخالف یا موافق بکند. البته نسبت به شخص آقای باهنر خود من هم از افرادی هستم که چون با ایشان سابقه زیادی هم دارم میدانم منشاء خدمت بزرگ واقع میشوند ولی نحوه عمل ایشان و برنامه شان در وزارت آموزش و پرورش را شخصاً نمیدانم. فکر میکنم شاید مجلس هم انتظار داشته باشد که ایشان نظرشان را راجع به برنامه کارشان در وزارت آموزش و پرورش بفرمایند.
نایب رئیس- البته این از روال کار آئین نامه خارج میشود . مگر اینکه خود مجلس موافق باشد.
دکتر سحابی- آن وقت ایشان وزیر نبودند چون در ضمن برنامه صورت اسامی وزراء هم هست که برنامه برای وزارت آموزش و پرورش بدیگری مربوط میشود.
نایب رئیس- بهر جهت از نظر آئین نامه وزیر در این زمینه نمیتواند صحبت بکند. یعنی بعد از معرفی نخست وزیر اگر که مجلس موافقت داشته باشد طبیعی است که این حق هم هست که ایشان هم میتواند صحبت کنند.
سید محمد خامنه ای- میخواستم جوابی برای این و توضیحی برای بیان سرکار عرض کنم اساساً چون قبلا برنامه کلی داده شده وایشان از طرف همان آقای نخست وزیر معرفی شده اند اصل بر این است و مجلس اصل را بر این قرار میدهد که همان است و ایشان اگر خلاف آن برنامه ای داشته باشند موظف هستند قبلا کتباً به ما اعلام کنند. بنابراین ما برنامه ایشان را میدانیم.
نایب رئیس- بهر جهت آئین نامه هم چنین چیزی را بیان نمیکند که وزیر صحبتش را بکند. (یکی از نمایندگان : آقای نخست وزیر میتوانند توضیح بدهند) بلی قاعدتاً خودشان توضیحشان را دادند . میگویند صحبت شده  و قبول دارند. حالا یک نفر از مخالفین صحبت بفرمایند.
منشی- آقای دیالمه.
دیالمه- بسم الله الرحمن الرحیم، قبل از اینکه در مبحث مخالفتم سخنی را ابراز بکنم باید این را تذکراً خدمت آقایان و خانمهای نماینده اعلام بکنم که خود شما هم حتماً در این زمینه آشنائی دارید که مخالفت ما با خود اشخاص نیست بلکه در واقع وزارت آنهاست. و یا به اعتباری مخالفت با یک اعتبارنامه نیست و به تعبیری، همان طرحی است که علی علیه السلام در مبحث عدل ذکر کرده اند العدل یضع الامور مواضعها. عدل قرار دادن هر چیز هست در آن جای خودش. خود شما بهتر میدانید که اگر یک فردی برای یک کار فکری فرد ایده آل و بسیار خوبی باشد حتماً مقارن این مسذله این نیست که برای یک کار عملی و اجرائی هم به همان درجه مطلوب باشد. و این چیزی را که بعد از 000
بجنوردی- در مخالفت حرف بزنید ایشان میخواهند بگویند که حیف است آقای باهنر از مجلس بروند و وزیر بشوند.
نایب رئیس- ایشان بعنوان یک مخالف دارند صحبت میکنند.
دیالمه- جناب آقای بجنوردی اگر حرف من چنین چیزی نبود چه میگوئید؟ پس قرار دادن هر چیز هست در جای خودش. اگر ما مواضع را اینطور در نظر نگیریم عملا همه نیروهای ما تداخل خواهند کرد. شما بعد از انقلاب در این زمینه روشن و آگاه شدید که آنچه که در قبل هم همانطور بود. آنچه که نابسامانیها را گاهی اوقات ایجاد کرده واختلافات را ایجاد کرده، برنامه هایی را ایجاد کرده است به دلیل این بوده است که ما فکر کرده ایم نیروها در همه جا مورد نظر هستند. به همین دلیل آنچه که من به نظرم میرسد و قاعدتاً انجام میگیرد. جناب آقای رجائی برای تقویت دولت خودشان زمینه هائی را گاهی اوقات برای تضعیف مجلس ایجاد میکنند و مهره هایی را که برای مجلس به مراتب ارزنده تر هستند این مهره ها را یواش یواش به داخل دولت خودشان میبرند. و من میترسم بعداً برای وزیر امور خارجه یک فرد دیگری را ببرند و برای وزیر امور بازرگانی هم باز یک فرد دیگری را ببرند و به این ترتیب یواش یواش مجلس خالی بشود و از آنطرف دولت اضافه بیاورد. به اضافه اینکه شما به خوبی میدانید که کارهایی را که جناب آقای دکتر باهنر تا حال در آن زمینه کار کرده اند از جمله مسأله شورای آموزشی و مسأله شورای انقلاب فرهنگی عملا با این کار فلج خواهد ماند و در آن زمینه ها در آنطرف نیروهایی از آنجا هم حذف خواهد شد. به اضافه کمیسیون آموزش و پرورش که در مجلس ریاستش با ایشان است باز آنهم خالی خواهد ماند. علاوه بر آن مطابق همان نظری که در قبل گفتم یعنی نیروهایی که برای یک کار فکری به مراتب جالبتر هستند ممکن است در یک کار عملی آن موقعیت را نداشته باشند. خود شما میدانید وزارت آموزش و پرورش ما یک وزارتخانه ای است تقریباً با تعداد پرسنلی بیش از همه وزارتخانه های دیگر. نزدیک به 450 هزار پرسنل و با نیروهایی که این نیروها طرف حساب فقط پرسنل نیستند بلکه بچه هایی هستند که تفهیم خیلی از مسایل و شرایط برای آنها کار ساده ای نیست و به راحتی میشود آنها را در هر جهتی تحریک کرد و حرکت داد. و یک چنین

وزارتخانه ای با نابسامانیها با ایجاد پاکسازیهایی که در آن شده است و بارها شما شاهد بوده اید و افرادی که پاکسازی شده اند میایند اینجا و یا در مجلس قبل و در آنجا مطالب را عنوان میکنند. الان به نظر من میرسد که دو موضع در اینجا خیلی حساس است . یکی اینکه با این موجی که در شرایط حاضر ایجاد شده است و معمولا تمام نابسامانیهای مملکت را بر اساس وجود روحانیون در مصادر کار میدانند با یک چنین مشکلاتی که ما در ابتدای کار میدانیم که این مشکلات وجود دارد، قرار گرفتن ایشان در رأس این کار، اولین کارش این است که در طول یکی دو ماه آینده تمام بچــه ها و نیروهایی که در زمان قبل و دانش آموزانی که در زمان قبل طرح ریخته شده بود، برنامه ریخته شده بود برای به اعتصاب کشاندن آنها، به تعطیل کشاندن مدارس و به هم زدن و جو را متشنج کردن اینها همه آمادگی دارند برای ا ینکه یک زمینه منفی در ذهن اینها ایجاد بکنند و عاملی باینها بدهند که بله میشود دوباره این کار را انجام داد. زمینه هیی در قبل بود موفق نشدند. این یکی از آن زمینه هاست . و اگر در این زمینه کوچکترین قصوری  انجام بگید قاعدتاً آنچه را که آنها میگویند و آنچه را که تخریب و اگر امروز شما ایشان را حتی برای اینکه نشان بدهید که تخصص هم داشته بدهید که تخصص هم دارند یا لقب دکترا ایشان را خطاب میکنید ولی وقتی قرار شد ایشان تخریب بشوند با لقب دکترایشان تخریب نمیشوند بلکه با لقب روحانی بود نشان تخریب خواهند داد.و الان زمینه های مدارس آمادگی دارند برای این مسأله، امکانات و شرایط هم مساعد است برای اینکه در یک مرحله حساس و اساسی این ضربه کوبنده هم بخورد و این نظر من است که در یکی دو ماه آینده این شرایط را آنها فراهم خواهند کرد برای اینکه در یک مرحله هر دو زمینه را بکوبند. در نهایت صحبتم یک چیز را میگویم که خود من را بسیار بفکر واداشته است و شاید شما هم در روی آن توجه کرده باشید و آن این سؤال است که چه شده است که آنها که بعد از انقلاب عامل تمام بدبختیها و فلاکتهای مملکت ما را حزب کذا میدانستند حالا حاضر شده اند که مؤسس و عضو شورای مرکزی آن را بعنوان رأس نیروی آموزشی مملکت که جریان دهنده همه ابعاد نسل جوان ما هست بپذیرند؟ والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
نایب رئیس- آاقی شرعی بفرمائید.
یکی از نمایندگان – آقای پرورش بنده سؤالی دارم.
نایب رئیس- اگر تذکر است بفرمائید. ولی اگر سؤال باشد مثل بقیه سؤال را مرقوم بفرمایند اگر ضرورت داشت من میخوانم.
عبدالکریم شرعی- بسم الله الرحمن الرحیم، همانطور که شیوه گذشته بود موافقت و مخالفت با وزراء دو قسمت داشت. یک قسمت مربوط به برنامه ای که ارائه میشد و یک قسمت در بارة شخص وزیر. باز فرمودند که برنامه ای که قبلا ارائه شده مورد پذیرش هست. در برنامه ای که قبلا ارائه شده بود هشت مطلب را در برنامه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده بودند که این هشت مطلب اگر اجرا بشود واقعاً ما یک آموزش و پرورش تقریباً ایده آلی خواهیم داشت مادة اول آن تحقق انقلاب آموزشی در قبل از دانشگاه بود که ما بچه هایی را که میخواهیم به دانشگاه بفرستیم بهترین سن آنها را در دوران دبستان و دبیرستان میگذرانند و شخصیت آنها در این دوران ساخته میشود. وانقلاب آموزشی و انقلاب فرهنگی میتواند شخصیت اینها را مطابق آنچه که اسلام برای ساختن شخصیت افراد در نظر گرفته است شکل بدهد. دومین مادة گسترش و عمیق شدن تعلیمات حرفه ای بود تا بحد خودکفائی رسیدن کشور. و همه ما میدانیم که استقلال سیاسی و استقلال فرهنگی بیشتر آن وابسته به استقلال فنی و استقلال اقتصادی بستگی دارد. من خودم یکی از دبیرهای آموزش و پرورش هستم. در گذشته دیپلمه های ما یک مقدار معلوماتی را کسب میکردند که در عمل بکارشان نمیآمد. ما رشته اقتصاد داریم اما این رشته اقتصاد هیچوقت یک دیپلمه ای که در حد دیپلم اقتصاد بلد باشد به جامعه نمیداد. و همینطور در رشته های فنی و حرفـه ای در گذشته افرادی که فارغ التحصیل از دبیرستان میشدند کمتر میتوانستند یک شغلی را در جامعه داشته باشند و یک خدمتی به جامعه بکنند. و این مسأله بسیار قابل توجه هست که در برنامه آمده است. سومین مطلب توجه خاص به گزینش معلم است. ما درست است که داریم انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال و بعضیها میگویند رئیس آموزش و پرورش منطقه ما که ما هر چه هم تذکر داده ایم که در انتخاب آن دقت بشود. از آن نقل کرده بودند که ما میخواهیم فیزیک خوب درس بدهد، ریاضی خوب درس بدهد حالا چه جور عقیده ای داشته باشد برای ما مهم نیست. ما میدانیم که یک معلم میتواند در قالب فیزیک و در قالب ریاضی هم عقاید خودش را اعمال کند، یک معلم ریاضی سر کلاس ریاضی مسأله ای را میتواند عنوان بکند که همان عقاید خودش را بخورد بچه ها بدهد اگر یک معلم ریاضی اینجورمسأله را عنوان بکند که اگر در یک کلاس، در یک کارخانه افراد در اثر بهم زدن و بهم ریختن کارخانه توانسته باشند مثلا به ده درصد از اهدافشان برسند شما حساب بکنید با چند مرتبه اعتصاب میتوانند به اهدافشان برسند یا اگر انسان درستی باشد میتواند مسائل ریاضی را جوری طرح بکند که همان اهداف اسلامی در آن مسائل ریاضی گنجانده بشود . اینجاست که ما قرآن شریف را که میفرماید «انظرالی طعامک» که تفسیرش این است. علمی که از افراد میگیری نگاه کن که از چه کسانی میگیری، اینجا باید مورد مطالعه و ملاحظه قرار بگیرد اما مسأله دیگری را که باید توجه بدهیم مادة پنجم تصفیه و بازسازی کادر آموزشی است که همه مامطالب این مطلب هستیم. افراد ناجور باید از وزارت آموزش و پرورش رانده بشوند اما با چه معیاری باید این تصفیه انجام بگیرد؟ من در منطقه خودمان و در مناطق دیگر سراغ دارم که افرادی که الان مؤثر هستند درست است یک گذشته انقلابی ممکن است داشته باشند و شعار داده اند و سخنرانی کرده اند ولی الان سمپاشی میکنند، الان است که ذهن بچه ها را مشوب میکنند اینها کنار زده نشده اند و یک آقائی بجرم اینکه یک بار سخنرانی در چهارم آبان کرده است یا فرض کنید چون خوب درس داده بوده یک مدال برایش آمده است و الان پشیمان است و از موقع انقلاب تا حالا نشان داده است که این شخص در مسیر انقلاب بوده و هیچگونه ضرری نداشته است کنار رفته اند و آن آدمهائی را که باید الان کنارشان گذاشت و مؤثر بوده اند و فکرشان فکر کجی هست اینها باقیمانده اند اگر واقعاً معنای تصفیه این است که تا حالا در عین اینکه در خیلی جاها درست انجام گرفته ولی این نواقص هم بوده است. بعضی از جاها غرض- ورزی شده است. بعضی از جاها حساب خرده داشته اند که من تذکر میدهم که این مسأله را مورد رسیدگی کامل قرار بدهند در عین اینکه ما همه تصفیه و بازسازی که در آموزشی را قبول داریم و آنرا یک مسأله لازم و ضروری میدانیم000
یکی از نمایندگان – خارج از موضوع است000
عبدالکریم شرعی- خیر، آقا این جزو برنامه است و من یک تذکری دادم. آخرین مطلب، توزیع عادلانه امکانات آموزشی است. یکی از مسائلی که ما در آموزش و پرورش درگیر بوده ایم این است که این کتابها که یکی از امکانات آموزشی است چه جور نوشته میشود؟
پرورش (نایب رئیس)- جناب آقای شرعی شما دلیل موافقتتان را با وزارت جناب آقای باهنر باید بیان کنید.
شرعی- حالا این مسأله برنامه است که من با این تذکراتم موافق با این برنامه هستم.
یکی از نمایندگان – شما راجع به برنامه آقای باهنر صحبت کنید.
شرعی- برنامه آقای باهنر هست منتها من یک تذکراتی هم دارم و آن این است که ما در گذشته دیده بودیم وقتی میخواستند کتاب بنویسند افرادی بودند که سطری یا پاراگرافی پول میگرفتند و کتابهائی که نوشته شده بود از چندین کتاب پاراگرافهائی پشت سر هم مینوشتند که ربطی هم به هم نداشت که هم باعث سردرگمی آقای معلم وهم باعث سردرگمی دانش آموز میشد و معلم نمیدانست که چه درس بدهد و دانش آموز هم نمیدانست چه بخواند و من نمیدانم که تا حالا کتابهائی هم الان وجود دارد گرچه تغییر کرده است ولی یک تعداش همینجور باقی مانده است در گذشته یک شیوه ای بود و آن شیوه این بود که به کسانی که میتوانستند کتاب بنویسند اعلام میکردد که ما در این زمینه کتاب میخواهیم کتابتانرا بنویسید ، یک شورائی تشکیل میدادند کتابها را در آن شورا بررسی میکردند، بهترین کتاب را تصویب میکردند و در دبیرستانها تدریس میشد و اگر این برنامه با یک صورت بهتری اجرا بشود مشکل کتاب هم برطرف میشود، این برنامه که البته صحبت کردن در این برنامه باید از این مفصلتر باشد. اما در باره شخص جناب آقای دکتر باهنر همه شما در ایمان واعتقاد جناب آقای دکتر باهنر شکی ندارید در کارآئیشان با توجه به کارهائی که در گذشته انجام داده اند باز هم شکی نیست. اما من طبق یک وظیفه شرعی با چند نفر از همکاران ایشان صحبت کردم، تنها مطلبی که گفتند این است

که ممکن است ایشان از نظر قدرت اجرائی و مدیریت در آن حد مطلوب نباشند من یک جوابی برای خودم درست کردم و آن جواب این است ، اولا بحث در اینکه آیا در آن حد مطلوب هستند یا نیستند که فرمایشات آقای دکتر دیالمه این را میخواست برساند که وقتی این توطئه ها در آینده هست لابد قدرت ایشان ضیعیف است که نمیتواند آن توطئه ها را خنثی بکند و ممکن است این توطئه ها شکل بگیرد و به اسم وزارت آموزش و پرورش روحانیت کوبیده بشود اما دو مسأله را من در ذهن خودم جواب برای این مسأله دارم. یک مسأله این است وقتی شغلی را به هر متدینی پیشنهاد میکنند و آن شغل را انتخاب میکند لابد در خودش لیاقت آن شغل را سراغ دارد. اگر واقعاً بین خودش و خدا آن لیاقت را در خودش سراغ ندارد این خیانت است. پس در تدین طرف شک خواهیم کرد. اگر کسی لیاقت را در خودش نبیند و پستی را که به او پیشنهاد میکنند قبول بکند و همه د رتدین ایشان صحه گذاشته اند و کسانی که سالیان دراز با ایشان همکاری داشته اند این مسأله را منکر نشده اند و خودتان هم میدانید مسأله دوم این است که اگر نخست وزیر ما کس دیگری بود، مسأله ای بود. ولی نخست وزیر ما خودش متصدی آموزش و پرورش بوده است. گرچه کار حالا فراوان شده است، گرچه مشکلات زیاد است و من اگر بگویم با همکاری ایشان مشکلات برطرف میشود ممکن است که شما بگوئید ، نه بابا دیگر کی میرسند. ولی من فکر میکنم با این نخست وزیر اگر نقصی هم در آنجا باشد برطرف میشود و مسأله سومی هم که تذکر میدهم این است. ما در این تصفیه ها و بازسازیها درست است که مکتب را قبل از تخصص میدانیم و تخصص در اختیار مکتب و در راه مکتب باید باشد. ولی بعضی از متخصصان را که در حد عالی مکتب نیستند باز هم از آنها استفاده بکنیم آن متخصصان برای اینکه آبرویشان هم نریزد نمیایند بدکاری و خرابکار بکنند. مثلا اسم یک خانمی را برده اند که در برنامه ریزی در ایران بی نظیر است چه اشکالی دارد از این خانم هم استفاده کنیم گرچه از نظر مکتب مثلا ایده آل و صددرصد نیست، این متخصصان باید جذب شوند و اصولا یک مطلب هست و آن این است که همه خودشان نمیایند بگویند که آقا ما حاضریم احتیاج به دعوت هست000
عده ای از نمایندگان- آقای شرعی مطالب شما خارج از موضوع است.
شرعی- چه اشکالی داریم که ما از اینها دعوت بکنیم واین مسأله هم حل خواهد شد.
نایب رئیس- آقای شرعی این خارج از بحث است.
شرعی- نه آقای پرورش خارج از بحث نبود.
نایب رئیس- مطالب شما تمام شد؟ (شرعی: بله) آقای شاهچراغی.
شاهچراغی- من صحبت نمیکنم.
نایب رئیس- آقای فخرالدین موسوی.
غفاری- بنده هم اسم نوشته ام.
منشی- شما بعنوان موافق اسم نوشته اید مخالف باید صحبت بکند.
غفاری- اگر خط من است «مخالف» نوشته ام.
نایب رئیس- لیست را بدهید ببینیم، آقای غفاری نوشته اند موافق.
منشی- آقای غفاری مخالف خط خورده و رویش «موافق» نوشته اند.
بنابراین نوبت شما است.
نایب رئیس- درست است، مخالف خط خورده و «موافق» نوشته اند.     آقای غفاری بفرمائید.
هادی غفاری- بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. البته من این را قبلا عرض کنم که من نسبت به برادرمان جناب آقای دکتر باهنر به لحاظ شخصیت و تخصص ایشان در مسأله مخالفتی ندارم. اما مخالفت من یک مخالفت بنیادین است که ناگزیرم با یک دقیقه مقدمه عرض کنم. قبل از تشکیل مجلس شورای اسلامی که وقتی که مسأله ریاست جمهوری مطرح شد و اینکه یک عده ای از این مسأله نگران بودند که در آینده این ریاست جمهوری ممکن است ، به شاهنشاهی یا به سپهسالاری و چیز دیگری تبدیل بشود. چه باید کرد؟
نایب رئیس- در زمینه وزارت آقای باهنر صحبت بفرمائید.
غفاری- الان عرض میکنم. من قبلا گفتم یک دقیقه مقدمه دارد (همهمه نمایندگان) من میدانم که یک جریان و یک طیفی همیشه قرار دارد که یک خط دیگری صحبت نکند (یکی از نمایندگان: خود شما دارید ایجاد میکنید) من میدانم آن طیف باید اجازه بدهند، اختناق درست نکنید به دیگران هم حق بدهید حرف بزنند.
حجتی کرمانی- چرا مطالبی که موجب تشدید آتش اختلافات میشود میگوئید.
نایب رئیس- اجازه بدهید، خواهش میکنم ادامه بدهید.
غفاری- اختناق ایجاد نکنید، آقای حجتی کرمانی اختناق ایجاد نکنید (حجتی کرمانی: شما اختناق ایجاد میکنید) بگذارید من نوبتم هست اینجا صحبت کنم.
نایب رئیس- آقایان خواهش میکنم اجازه بدهید ، صحبتشانرا بکنند.
غفاری- آقای پرورش اجازه بدهید من خودم دفاع میکنم. جناب آقای حجتی کرمانی اختناق ایجاد نفرمائید بگذارید صحبت بکنم.
حجتی کرمانی- یعنی چه اختناق ایجاد نکنید؟ چرا شما به مردم فحش میدهید. شما اختناق ایجاد میکنید.
نایب رئیس- اولا شما جناب آقای غفاری در زمینه مخالفتتان صحبت کنیدو آقای حجتی شما هم همیشه مدافع آزادی بیان هستید. (حجتی کرمانی: ایشان دارند فحش میدهند) منتها اشکال این است که آقای غفاری باید در زمینه مخالفت صحبت کنند.
غفاری- آنموقع وقتی خدمت امام عرض شد که000 آقای حجتی کرمانی شما میتوانید با تلویزیون بند و بست بکنید وآنجا سخنرانی بکنید والله ما در این فرصت باید اینجا صحبت کنیم.
نایب رئیس- خواهش میکنم بین الاثنین صحبت نکنید.
حجتی کرمانی- جبهه ملی را وقتی که اشغال کردند برو آنجا صحبت کن.
غفاری- خواهش میکنم بر خلاف قانون اساسی قدم برندارید بگذارید آزادی بیان حفظ بشود.
حجتی کرمانی- آنجا هم بگو استبداد هست.
غفاری- بگذارید آزادی بیان حفظ بشود آقا، از شما که روحانی هستید بعید است که مدافع استبداد باشید.
حجتی کرمانی- آقا شما خودت گفتی که استبداد آخوندی است. خودت این حرف را زدی.
غفاری- از شما بعید است که مستبد باشید.
منشی- آقای غفاری جواب ندهید، صحبت بکنید.
غفاری- من حق دارم حرف بزنم.
نایب رئیس- نه ، دیگر حق ندارید بحث بین الاثنینی بکنیند بحث دو نفری نکنید شما اگر مطلبی در زمینه آقای دکتر باهنر دارید بفرمائید.
غفاری- یک وقتی خدمت امام عرض شد که اگر در آینده چنین انحرافی پیش آمد چه باید کرد؟ با دلهره هم عرض کردیم امام فرمودند مجلس را دریابید. اگر مجلس، مجلس قوی و پرقدرتی شد آینده این انقلاب را شاید خطری تهدید بکند. آن دوستان عجول شاید فهمیدند که من چرا این مقدمه را گفتم که اگر عجله نمیکردند و یک قدری حوصله میکردند متوجه میشدند، بعضی از دوستانمان هم د رمجلس قیم هستند. قیم نباشند (همهمه نمایندگان) آقا اجازه بدهید دارم حرف میزنم.
نایب رئیس- خواهش میکنم آقایان اجازه بفرمائید، آقای غفاری مطلبتانرا بفرمائید.
غفاری- بعد ما امیدمان به این بود کهیک مجلس بسیار قرص و قوی داشته باشیم و بعد جریانهائی را دیدیم که میکوشیدند تا مجلس تضعیف بشود. به چه نحوی؟ من حالا کاری ندارم و بقول دوستانمان نمیخواهم خارج از موضوع صحبت کرده باشم. مخالفت من با وزارت آقای باهنر این است، بکوشیم مجلس را تقویت بکنیم نه تضعیف، من معتقدم که آقای باهنر در وزارت آموزش و پرورش خوب میتوانند کار بکنند و خیلی خوب و اینکه بگویم اینها روحانی بوده اند و خراب کرده اند ، برادرمان آقای دیالمه و دیگر دوستانمان و ملت ایران خوب میدانند که ما هر سازی بزنیم که آنها که دشمن هستند و آنهائی که غرض و مرضی دارند بالاخره چیزی خواهند گفت. مسأله این نیست که عمامه دار خوب کار بکند یا بد کار بکند. اگر معمم از آسمان نان هم بباراند آنهائی که نمیتوانند با اسلام و با روحانیت اسلامی بسازند خواهند گفت این نان فطیر است. حتی فطیر خواهند آورد. من با این مسأله مخالف نیستم که ایشان میتوانند در وزارت آموزش و پرورش کار بکنند یا نه،

البته میتوانند کار بکنند و نباید به این هم توجه کرد که دشمنان ما چه میگویند مدارس را به اعتصاب میکشانند یا نمیکشانند اگر مسأله اعتصاب مدارس واین مسائل باشد نه اتفاقاً ، گرچه قبلا معتقد بودم ممکن است این کار بشود اما بخصوص مردم میدانند که این روزها توطئه ای هست که غنی است. این توطئه خیلی هم غنی است. از داخل و از خارج تا روحانیت را از اذهان عمومی مردم به کنار بکشانند و به اصطلاح بازنشسته سیاسی بکنند . بنابراین چون آموزش و پرورش باشد بدلیل اینکه میخواهند روحانیت را حفظ بکنند او را بیشتر یاری و کمک خواهند کرد. اما من میگویم که چرا مجلس باید تضعیف بشود. من نمیخواهم خدای نکرده هیچگونه شکی در صداقت و احساس ایمانی برادرمان آقای رجائی بکنم که او را از پیش میشناسیم. اما این را میخواهم بگویم که کسان دیگری لابد قبلا معرفی شده بودند و آنها پذیرفته نشدند و اینها پذیرفته شدند. در جریانات دیگری هم ممکن است این واقعه پیش بیاید و ما یکی یکی کسانی را که در مجلس به طرز تفکر و به جهت داد نشان در مجلس نیاز داریم میترسیم که این خطر دامنگیر بشود. این خطر وسعت پیدا بکند و مجلس یک مقدار از داشتن کسانی که حتی به قولی از تخصص هم در بسیاری از مسائل مربوط به مجلس هم برخوردارند مجلس نهی بشود. من نمیخواهم بدبینانه به این مسذله نگاه بکنم اما یک جمله هم داریم: »المؤمن کیس» شما بخوبی میدانید که در این جریانات اخیر ما بنا بر مسائل فراوانی چون به امامت و ولایت فقیه اعتقاد داشتیم زیپ دهانمان را کشیدیم و بستیم و باز هم تا زمانی که ببینیم ولایت فقیه، اگر بعضی از دوستان بگویند که آقا چرا بعضی حرفها را زدید نه ، ما دریائی داریم که اگر بخواهیم بگوئیم تاکنون قطره ای از آن را هم نگفته ایم.
نایب رئیس- آقای غفاری در باره موضوع حرف بزنید.
غفاری- بلی، من میترسم چه، ندانسته مسأله بیرون کشیدن چهره ها و شخصیتهائی که بدرد مجلس میخورند اینها از مجلس بیرون بروند و بدینوسیله مجلس تضعیف بشود. گاه بدست خودمان یا خدای ناکرده با زرنگی زرنگان آنچه که امام تکیه داشتند بر اینکه اگر مجلس قوی داشته باشید مسأله خطرات آینده ممکن است قدری حل بشود این ناحیه ضربه ببیند بنابراین من با بیرون رفتن آقای باهنر ، دکتر باهنر(این کلمه را میگویم که یک قدری هم تخصص ایشان گنده بشود) من با رفتن آقای دکتر باهنر از این مجلس شدیداً مخالفم نه به دلیل اینکه ایشان بدرد وزارت نمیخورند که اتفاقاً دقیقترین انتخاب و بهترین انتخاب برای وزارت است و من برای وزارت ایشان رأی خواهم داد اما برای رفتن از مجلس خیر، والسلام.
یکی از نمایندگان- ایشان در مخالفت صحبت نکردند . مخالف مشروط است دیگر.
نایب رئیس- آقای اصفهانی بعنوان موافق ثبت نام فرمودید تشریف بیاورید صحبت کنید.
اصفهانی- بسم الله الرحمن الرحیم، من بخاطر اینکه حرفی خارج از قانون و ضابط آئین نامه ای نزده باشم و نسبت به بعضی از مسائل قضاوت یکطرفه نکرده باشم، نسبت به بعضی از مطالبی که قبل از من گفته شد فعلا اظهار نظر نمیکنم. با توجه به اینکه رئیس جلسه باید تذکراتی که بهشان داده میشود بخوانند و دقت کنند و اگر احیاناً این تذکرات را باید جواب بدهند، جواب بدهند.
منشی- شما که تذکری نداده اید.
اصفهانی- خیر، هنوز تذکری ننوشته ام.
نایب رئیس- شما باید بعنوان موافق صحبت کنید.
اصفهانی- فقط حالا راجع به موافقت با وزارت آقای دکتر باهنر است.
نایب رئیس- اجازه بدهید اولا شما که هنوز تذکر نداده اید و 00
اصفهانی- من نداده ام و دارم عرض میکنم الان تذکر میدهم که پیشنهادی که مینویسیم لطف بفرمائید آن پیشنهاد را بخوانید.
نایب رئیس- خیلی خوب تذکر که نداده اید.
اصفهانی- من تذکر نداده ام و عرض کردم که دارم این را تذکر میدهم پیشنهادی را که مینویسیند میدهند لطف بفرمائید بخوانید.
منشی(کیاوش) قبل از ندادن که نمیتوانید بحث کنید.
نایب رئیس- اگر که نمیشود.
اصفهانی- من نگفتم که شما نخواندید و نگفتم هم که من بشما تذکر داده ام000 حالا کی دارد جو ایجاد میکند.
نایب رئیس- اگر تذکری داده نشده و من هم آن تذکر داده شده را نخوانده ام0000(اصفهانی: عرض میکنم که 000) شما یک مقداری از وقت را اشغال فرمودید در حالیکه بایستی دلایل موافقتتان را اعلام میفرمودید. این تذکری را که هنوز نداده اید و من هم نخوانده ام این چه احتیاجی به بحث دراد.
اصفهانی- همین، من نگفتم نخواندید، گفتم تذکر میدهیم شما هم بخوانید (همهمه نمایندگان) ایکاش که همه جا همینطور دقت میشد. و اما راجع به وزارت آقای دکتر باهنر، سابقه دوستی ما با ایشان حدود بیست و چهار، پنج سال است. چه وقتی که در قم بودیم. چه آن زمان که در نجف بودم، ایشان یک سال آنجا بودند و چه، وقتی که تهران آمدندو مشغول کارهای آموزشی و بعد در وزارت آموزش و پرورش بودند و چه حالا، یکی از عدید دوستانی که میتوانم بگویم چندان تغییری در ین مدت در ایشان ندیده ام ایشانند. و روی این جهت البته با تذکراتی که دارم و خواهم داد اگر بگذارید به ایشان رأی موافق خواهم داد، ایشان در برابر یک سلسله مشکلات بزرگ قهراً قرار میگیرند (همهمه نمایندگان).
نایب رئیس- آقای اصفهانی ادامه بدهید.
اصفهانی- شما باید رعایت نظم اینها را عهده دار باشید. این آقا از این طرف حاشیه میزند این یکی از این طرف آن یکی از آن طرف ولی یک جائی که کسی میخواهد صحبت دیگری بکند که شاید مصلحت جامعه در آن نباشد حتی این 135 امضاء را که کرده اید آنوقت شما 000
نایب رئیس- جناب آقای اصفهانی اولا شما خودتان اینجا پشت تریبون تشریف نیاوردید.
اصفهانی- من نخواستم بیایم آنجا بایستم وخودم را نشان بدهم گفتم از سر جای خودم حرف میزنم.
نایب رئیس- من فکر میکنم شما مطلبی برای گفتن ندارید آخر اینکه صحیح نیست، شما مطالبتانرا دارید آزادانه میگوئید و همه دارند گوش میدهند حالا تشریف بیاورید اینجا صحبت کنید.
اصفهانی- ایشان در برابر یک سلسله مشکلات بزرگی قرار خواهند گرفت. یکی از آن مشکلات مسأله کسانی است که باصطلاح تصفیه شده اند که همه مان میدانیم خود آقای دکتر باهنر هم که با هم صحبت کردیم کراراً ایشانهم به این مسأله معتقد و معترفند که در این تصفیه ها بسیار بسیار اوقات بوده است که نادرست کارها انجام گرفته است واصولا افرادی که مسؤولیت 000
شهاب محمودی- آقا این چه موافقتی است که شما میفرمائید؟ کجایش موافقت است؟
اصفهانی – آقا قطع کلام نکنید شما مگر نماینده نیستید؟ اینجا مگر رئیس ندارد؟ لااقل به همان چیزی که خودتان امضاء کرده اید احترام بگذارید.
نایب رئیس- آقای محمودی خواهش میکنم اجازه بدهید حرفشان را بزنند00
اصفهانی- من آقا صحبت نمیکنم و بگذارید که همه بفهمند.
نایب رئیس- آقای اصفهانی عزیز به صحبتتان ادامه بدهید.
اصفهانی – خیر من صحبت نمیکنم و بگذارید اینرا بفهمند.
یکی از نمایندگان – شما توضیح بدهید آقای رئیس اگر از طرف یکنفر مزاحمت ایجاد شده است این مربوط به خود مجلس نیست.
نایب رئیس- آقای اصفهانی ببنید آقا شما میتوانستید تشریف بیاورید اینجا البته پیداست ممک است که در موقعی که شما صحبت میکنید یکی دو نفر آهسته با هم حرف بزنند، اینقدر حساسیت نشان دادن پیدا است این غیر طبیعی است متأسفانه یکی از برادران هم در مجلس خبرگان بود میآمداینجا و میگفت که ایها الناس، «اشهدان لا الله الاالله و اشهد ان محمداً رسول الله» (در این هنگام حضار صلوات فرستادند) قرآن را در میآورد میبوسید، بعد میگفت آقایان من شهادتین دادم ، من مسلمانم اجازه بدهید دو تا کلمه حرف بزنم ، آقایان ناراحت میشدند که آخر مگر کسی مانع حرف زدن شما است، این چه نوع حرف زدنی است؟ خوب، طبیعی است که یکی از آن گوشه یک چیزی

میگفت یکی از آن گوشه داد میکشید که آقا ایشان میخواهند جو ایجاد کنند یکی فریاد میزد که آقا، مگر ما اینجا نشسته ایم که عقاید شما را تفتیش بکنیم؟ خیلی خوب مطلبتان را بگوئید . یک مقداری مجلس متشنج میشد. ایشان میگفت خوب، حالا که اجازه نمیدهید حرف بزنم من هم میروم می نشینم (همهمه نمایندگان).
اصفهانی- تشبیه شما غلط است شما به چه مجوز شرعی و عرفی این مثال را میزنید؟
نایب رئیس- من نمیگویم که شما اینطور هستید میگویم که این طبیعی است که یک فردی میآید اینجا و با این مطالب دیگران را ناراحت میکند، طبیعی است که جو ایجاد میشود.
اصفهانی- نه آقا اینطور نیست آن آقا یک چیز میگوید، این یکی یک چیز میگوید، بنابراین من از جلسه خارج میشوم.
نایب رئیس- من میخواهم عرض کنم ایشان از اول بلند شدند گفتند که بایستی تذکرات را بگوئید، من عرض کردم شما چه تذکری داده اید که ما نخوانده ایم؟ فرمودند آن تذکراتی را که میدهند بخوانید گفتیم آقا تذکراتی که میدهند معمولا در میان گذاشته ایم و بعد اگر تذکری دادند میخوانیم پیدا است که ایشان تذکری را نفرموده بودند از همان اول فرمودند که تذکرات را بخوانید بعد هم از آنجا شروع کردند به صحبت کردن در حالی که من دیدم آقایان با هم صحبت میکردند بعد یک مرتبه ایشان ناراحت شدندو عصبانی شدند . خوب، پیدا است از اول خودشان روی این موضوع حساسیت داشتند همه دارند به مطالب ایشان گوش میدهند، میفرمایند اگر بگذارید من میخواهم مطالبی بگویم؟ چه کسی ممانعت کرد؟ چه کسی مزاحمت ایجاد کرد؟ من فکر میکنم این حساسیت زیاد نشان دادن، غیر طبیعی باشد بعد هم خوب، پیدا است تشریف آوردند اینجا مطالبشان را گفتند ، باز هم کسی مطلب نگفت ولی فریاد ایشان بلند شد این همان زمینه را تداعی میکند که نکند خدای ناکرده حساسیت زیاده از حد ایشان با برنامه باشد، غیر طبیعی باشد که دیگر من فکر میکنم اگر هم جسارتی دارد بساحت ایشان میشود که ما تقاضا کردیم مطالبشان را بگویند.
حجتی کرمانی- چرا تهمت میزنید؟ آخر چه برنامه در کار است ما هم بخدا مسلمانیم میخواهیم که انشاءالله این انقلاب پیروز بشود.
نایب رئیس- جناب آقای حجتی ببینید من با چهار شاهد گفتم که ایشان زیاد حساسیت نشان دادند.
رفیعیان – آقای پرورش بنده سؤالی دارم.
مهاجرانی- بفرمائید بنشینید.
رفیعیان – رئیس جلسه آقای پرورش هستد بشما چه مربوط است، شما بودید که ایشان را عصبانی کردید.
نایب رئیس- سؤالتان را مرقوم بفرمائید و بفرستید. ناطق بعدی.
فاضل- بسم الله الرحمن الرحیم، قبل از شروع به سخن در رابطه با موافقت وزارت آقای دکتر باهنر یک جمله کوتاه بعنوان خواهش و تمنا واستدعا از نمایندگان محترم عرض میکنم که بر خودمان مسلط باشیم تا این جریانها اتفاق نیفتد. باور کنید اشکالها، اعتراضها در خارج خیلی زیاد است ما چقدر از مردم خجالت بکشیم، چقدر توجیه کنیم که این کارها طبیعی است، سابقه دار نیست برنامـه ای هم ندارد در عین حال باز هم مکرراً انتظار داریم صحبت هر چقدر هم ناشایسته باشد، آقایان بر اعصاب خودشان مسلط باشند، پس از تمام شدن صحبت رئیس مجلس تذکر میدهد اگر تذکر نداد آقایان کتباً تذکر بدهند امیدوارم انشاءالله این نوع اتفاقها کمتر بیفتد. آموزش و پرورش در میان وزارتخانه هائی که در کشور است امتیاز و ویژگی خاصی دارد مانند دریا وسیع و عمیق است بیش از 10 میلیون افرادی را زیر پوشش دارد لیاقتها و استعدادهای نهفته را موظف است استخراج بکند، رشد بدهد. اقتصاد مملکت سیاست مملکت اخلاق اجتماعی یک جامعه از اینجا سرچشمه میگیرد لذا انقلاب باید اهمیت بیشتری به این نهاد بدهد و حتماً شخص باهنر را مسؤول این چنین مؤسسه ای قرار بدهد لذا طاغوت بیشترین سعیش را در منحرف کردن این وزارتخانه قرار داد روحیات و معنویات را از جامعه سلب کرد و برد. شخص آقای دکتر باهنر را همه قبول دارند مورد اعتماد همه است. تجربیات ایشان سابقه ایشان در این کار در عمق این نوع مسائل قرار دارد، مشکلات این وزارت را از نزدیک خبر دارد. مخالفین هم اتفاقاً اعتراف دارند که شخص خوش طرح است، خوش فکر است. آقایان میگویند که مجلس تضعیف میشود فکر میکنم جواب این اعتراض یک آیه از قرآن باشد که «ما ننسخ من آیه اوننسها نات بخیر منه او مثلها » ملت بیدار ایران که باهنری را به مجلس فرستاد امیدواریم شخص لایق دیگری را به جای ایشان بفرستد تا جای ایشان خالی نماند.      اعتراض دیگری که بود ایشان سابقه کار در امور اجرائی ومدیریت آموزش و پرورش نداشت اگر بنا باشد در اوایل انقلاب مسؤول هر پستی شخصی بشاد که در امور اجرائی و در آن کار سابقه داشته باشد یا باید پستها و مسؤولیتها بی سرپرست بماند یا از طاغوتیان سابق انتخاب بشوند. تحصن و اعتصابی که اشاره شد من فکر میکنم یک نوع توهین به دانش- آموزان و معلمان کشور ما باشد فرضاً اگر در یک مدرسه ای یک نفر مخالف یا چند نفر دانش – آموزی بعنوان مخالف پیدا بشوند معلمان دیگر، مگر میگذارند وضع مدرسه آشفته بشود تازه ملت بیدار که پشتیبان تحصنها و اعتصابها بود آنها متوجه اند، بیدارند جلوگیری میکنند پیشگیری میکنند و اتفاقاً مثل باهنرهائی را میخواهیم برای اینکه جو را آنچنان بار بیاورند که تحصن و اعتصاب پیش نیاید بنظر من از همه مهمتر برای لیاقت و صلاحیت آقای باهنر معرفی برادر بزرگمان آقای رجائی است ایشان که حقاً مورد اعتماد مجلس است علاوه بر اینکه مورد اعتماد مجلس است در این کار با آقای باهنر سابقه همکاری داشت من با بعضی از مسؤولان آموزش و پرورش هم که راجع به آقای دکتر باهنر صحبت کردم به لیاقت و صلاحیت ایشان اعتراف کردند. آقای رجائی هم در این شغل بود و هم با آقای باهنر همکاری داشت و از مقدار لیاقت و صلاحیت ایشان به خوبی از نزدیک حسی و عینی باخبر بود روی این حساب صلاحیت خود آقای رجائی از یک طرف که نخست وزیر محبوب کشور ما است سابقه همکاری داشتن با آقای باهنر از یک طرف دیگر، روی این حساب من فکر میکنم معرفی کردن آقای رجائی، آقای باهنر را در این قسمت ذوالشهادتین حساب میشود از دو جهت ما باید معرفی ایشان را تأیید کنیم که تأیید دولت و ملت و مملکت است تضعیف مجلس هم نخواهد بود به جهت اینکه این آقایان در دولت هم که باشند طرحهای خوبی به مجلس خواهند فرستاد تأیید خواهند کرد توجهاتی خواهند داشت هشیاریهائی خواهند داشت در نتیجه امیدواریم اگر آقای باهنر در محیط مجلس هم نباشند در جو کار و خدمات مجلس باشند و اتظار است که انشاءالله خداوند خیر و صلاح امت و مملکت را برای همه پیش بیاورد . والسلام علیکم و رحمه الله .
نایب رئیس- با توجه به اینکه چند نفر از برادران عزیز پیشنهاد کفایت مذاکرات دادند اولین پیشنهاد دهنده آقای برومند هستند که توضیح میفرمایند.
موسوی ننه کران- دو نفر بیشتر صحبت نکردند آیا میشود کفایت مذاکرات داد؟
نایب رئیس- چرا میشود 6 نفر صحبت کرد 3 نفر مخالف ،3 نفر هم موافق.
ننه کران- دو موافق و دو مخالف صحبت کردند که جمعاً میشود چهار نفر.
نایب رئیس- خیر جمعاً شش نفر صحبت کردند بعلاوه اگر رأی نیاورد شما صحبت بفرمائید.
برومند- بسم الله الرحمن الرحیم، برادرانی که در زمینه موافقت یا مخالفت تشریف آوردند و صحبت کردند کسانی که نظر مخالف داشتند منظورشان این بود که اگر جناب آقای باهنر از مجلس تشریف ببرند یک فقدانی ما احساس میکنیم و آن آقایانی که نظر موافقت داشند در مورد شخصت خودشان صحبت کردند و همه ما با آثار ایشان و یا سوابق درخشانی که داشتند آشنائی داریم و مخصوصاً اگر اطلاعی هم نداشتیم و آشنائی هم نداشتیم در این 5-6 ماه در مجلس آشنائی کامل پیدا کردیم آنچه را که لازم بود گفته بشود نحوه مدیریت و کارآئی ایشان و کارهای چشمگیر ایشان بود در وزارت آموزش و پرورش که اگر چنین کارهائی داشتند باید به اطلاع همه میرسید و در این مورد اصلا سکوت شد و صحبتی نشد از این جهت من معتقدم اگر قرار باشد که فقط راجع به شخصیت ایشان صحبت بشود چون همه اطلاع کامل داریم این اتلاف وقت مجلس است و پیشنهاد کفایت مذاکرات کردم. متشکرم.
نایب رئیس- اولین مخالف آقای سازگارنژاد (سازگارنژاد: موافقم) پس آقای روحانی بعنوان اولین مخالف صحبت بکنند.

دتکر روحانی- بسم الله الرحمن الرحیم، با توجه به اینکه موافقین دفاع کافی ازمسله نکردند من فکر میکنم که مسأله بسیار مهم است با توجه به اینکه معرفی یک وزیر به مجلس شما میدانید که با چه مشکلاتی امکان پذیر است حالا که در مورد آقای باهنر، آقای رئیس جمهور و آقای نخست- وزیر موافقت کردند و در این شرایط هم ضروری است که مخصوصا وزارت آموزش و پرورش وزیری داشته باشد و مشغول به کار بشود من معتقدم که افراد موافق مسائلی که لازم بوده است نگفتند و گفته نشده است ومخالفین مسائلی را گفته بودند که اینها جواب دارد، در حالیکه جواب داده نشده است به همین دلیل من موافق نیستم که به کفایت مذاکرات رأی گرفته بشود و مخالف با کفایت مذاکرات هستم وسخن باید ادامه پیدا بکند تا موافقین هم حرفهای خودشان را بزنند.
نایب رئیس- آقای سازگارنژاد بعنوان موافق صحبت بکند.
یکی از نمایندگان – مخالفین هم باید حرفهایشان را بزنند.
دکتر هنجنی- رأی بگیرید به کفایت مذاکرات.
نایب رئیس- خیلی خوب،‌ جناب آقای دکتر هنجنی یک نفر موافق هم باید صحبت بکند.
سازگارنژاد- من فکر میکم در باره وزارت آقای دکتر باهنر صحبتها دو شکل بیشتر ندارد راجع به صالحتیشان همه موافقین و مخالفین نظرشان راجع به شخصیت ایشان روشن است فقط بحث بر سر اینست که آیا ایشان بهتر میتوانند در مجلس کار بکنند یا در وزارتخانه و هر چه حرف بزنیم خارج از این دو موضوع نیست با توجه به اینکه مجلس کارهای اساسی تری هم دارد و جو عمومی مجلس هم نسبت به این قضیه روشن است من فکر میکنم دیگر صحبت کردن فایده اساسی نداشته باشد.
نایب رئیس- برادران وخواهران دلایل موافقین و مخالفین را در مورد کفایت مذاکرات شنیدید کسانی که با کفایت مذاکرات موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد.
خلخالی- تابلو 172 را نشان میداد.
نایب رئیس- تابلو اشتباه است جناب آقای خلخالی، ببینید اولا ممکن است بعضی روی صندلیهای خودشان ننشسته باشند طبق آئین نامه تشخیص شمارش با منشیها است یعنی قید تابلو ذکر نشده است آقایان هم نمایندگان را شمارش کردند و گفتند 180 نفرحاضر در جلسه اند.
دکتر قائمی- الان هم چند نفر ایستاده اند اگر بفرمایند بنشینند ، تابلو درست میشود.
نایب رئیس- آقای رجائی بفرمائید.
رجائی (نخست وزیر)- بسم الله الرحمن الرحیم، مطالبی که برادران گفتند بخشهای مختلفی داشت یک بخشش مربوط ببود به علت و کیفیت تصویب برادرمان جناب آقای باهنر بود من به جای اینکه به این بخش پاسخ بدهم از آن میگذرم و به بخش دیگری میپردازم و آن این است که این هم یکی از ضایعاتی است که برای روند انقلاب پیش آمده است یک جوی وجود دارد که ناگزیر بعضی در عکس العملها خودشان را موظف می بینند، ناگزیر می بینند با گذشته مقایسه میکنند احتیاط میکنند و تردید میکنند در علت تصویب، یا موافقت من با توجه به مشکلات بزرگتر از اینکه برای انقلابمان پیش آمده است و مردممان را قادر و قوی دیدم که توانستند آن مشکلات را حل کنند، صمیمانه امیدوارم که خداوند در این مرحله هم به همه ما توفیق بدهد که بتوانیم از قدرت واثر خاصی که انقلاب در ابعاد مختلف به زندگی ما داده است متکی بشویم و این اشکال را انشاءالله رفع بکنیم.      در مورد آقای باهنر بحثهای مختلفی شد که یکی از هم مسأله مدیریت ایشان بود در باره مدیریت آقای باهنر بد نیست که بدانید در بسیاری از موارد در آموزش و پرورش بنده شخصاً شاگرد ایشان بودم واز راهنمائیهای ایشان استفاده میکردم، و یک مقدار تقصیر آقای باهنر است که قاطعیت خودش را در یک پرده عطوفت و محبت اعمال کرده است اگر در بعضی موارد آن قاطعیت ظاهر هم میشد شاید این تردیدها تا این اندازه ضعیف هم بوجود نمیآمد و من امیدوارم که برادرانی که در این زمینه برایشان سؤال مطرح شده بود در آینده عمل آقای باهنر پاسخ قاطعی به این سؤال بدهد. در مورد آموزش و پرورش و عکس العملی که احیاناً پدید خواهد آمد من هم همان نظر بسیاری از برادران را دارم که آموزش و پرورش بیش از هفتاد درصد آقای باهنر را میشناسد ، پذیرفته است و آقای باهنر چهره جدیدی برای آموزش و پرورش نیستند که بخواهد عکس العملی در مقابل ایشان ایجاد بشود هر جا که ایشان بروند تفکر ایشان موضع ایشان برخورد ایشان و میزان صلاحیت علمی و اداری ایشان روشن است و به خصوص در این برهه خاص که عرض کردم دوره سازندگی آموزش و پرورش است من بسیار بسیار امیدوار هستم و انتظارم واقعاً این است که آموزش و پرورش از هر جمله ای که ایشان ادا میکنند چه در سخنرانی و چه در مطالبی که بصورت بخشنامه است آن را بعنوان معیارهای فرهنگی انقلاب ما تلقی بکنند و همینطور خواهد بود من از نزدیک شاهد بودم وامیدوارم که این اثر همچنان باقی باشد.       در باره مجلس روز اول که برای معرفی آقای باهنر به مجلس آمده بودم با برادران جلسه ای داشتیم که آقای غفاری هم خودشان تشریف داشتند من برایشان موارد مختلف را توضیح دادم و احساس میکنم که بسیاری از برادران که در رابطه با مجلس صحبت میکنند یک احساس رسالتی میکنند که بالاخره ما این مشکل را گفته باشیم والا اولا بین مجلس و دولت یک رابطه ای به عقیده من وجود دارد که هر دوی اینها به انقلاب بستگی دارندو هر کدام تقویت بشوند، هر کدام تکمیل بشوند در رابطه با انقلاب تعریف میشود. ثانیاً من از یک بعد دیگر میخواهم بگویم که آمدن آقای باهنر به آموزش و پرورش یک تقویتی برای مجلس است. مجلس و قانون اساسی برای بسیاری از افراد جامعه ما ناشناخته مانده است ما در بین مردم که هستیم و حرفهایشان را میشنویم از مجلس فقط این چهره های تأسف آور را برای ما تعریف میکنند از قانون اساسی فقط آنچه را که به علت خاصی بعضیها مطرح کردند میشناسند نه تعلیم قانون اساسی بطور کافی هنوز بین مردم ما بخصوص در آموزش و پرورش صورت گرفته است و نه معرفی کافی از همه چهره هائی که در مجلس هستند و ارتباط قلبی که با انقلاب دارند و تعهدی که در این رابطه دارند انجام شده است. من اعلام میکنم که آمدن آقای باهنر از مجلس به آموزش و پرورش انشاءالله وسیله ای خواهد بود برای اینکه مجلس از یک دید دیگر تقویت بشود و بخصوص مسأله محتوای مجلس که بسیار فرق دارد و بعضی از برخوردها که من بعنوان یک فرزند کوچک مجلس امیدوارم که تصمیمی مجلس بگیرد که این بحثها و این مشکلها که در مجلس پیدا میشود، این مشکلها حذف بشود (خیلی هم تشکر میکنم که بمن اعتراض نمیکنید) اگر قرار است مردم در جریان مذاکرات مجلس قرار بگیرند میشود بنشینیم بحث بکنیم و یک راهی پیدا بکنیم که مردم در جریان مذاکرات مجلس قرار بگیرند من بیشتر در این زمینه صحبت نمیکنم چون در حد من هم نیست فقط به عنوان یک فرزند که در خانواده همواره اجازه اظهار نظر دارد عرض کردم. اما در مورد تصفیه شدگان بهیچوجه نه با ادرات کار دارند نه با آقای باهنر که در آموزش و پرورش هستند و نسبتاً تعداد زیادی از تصفیه شده ها را دارند دولت در نظر دارد که یک واحد جدیدی در نخست وزیری بوجود بیاورد و کلیه کسانی که تصفیه شده اند چه آنهائی که بجا تصفیه شده اند چه آنهائی که بیجا تصفیه شده اند آنها را شناسائی بکند و به کارشان رسیدگی بکند اگر گرفتاری مالی مالی دارند برسد واگر توانائی کاری دارند ودر یک موضعی نمیتوانند کار بکنند آنها را در موضع دیگری به کار بگمارد و اگر هیچکدام اینها نیست در یک بخش تولیدی حداکثر امکانات را دولت در اختیارشان بگذارد تا در خدمت مملکت کار کنند این را من قبلا هم عرض کردم حالا هم میگویم این قبیل کارها نه تنها اشکال آقای باهنر نخواهد بود بلکه اشکال هیچ وزارتخانه و اداره ای نیست اگر کسی قبل از 6/6/ و یا بعد از 6/6 بهر ترتیبی به عنوان پاکسازی از کار برکنار شده باشد باید ظرف چند روز آینده که اعلام میشود به دایره مخصوصی که در نخست وزیری بوجود میآید مراجعه کنند و امیدوارم که این مسأله هم به نحو شایسته ای حل بشود.
لاهوتی- هیأتهای پاکسازیتان هنوز هم در استانها هست.
رجائی- جناب آقای لاهوتی هیأتهای پاکسازی دو نوع است:      یک نوع هیأتهای پاکسازی هستند که از طرف دولت در زمان تصدی جناب آقای مهندس بازرگان تعیین شده ند اینها قانونی و رسمی و طبق بخشنامه ایشان و وزرای مربوطه فرستاده شده اند و کار کرده اند وقتی هم که به

ایشان گفته اندکار نکنید تعطیل کرده اند عده ای هم هستند که اینها از یک جای دیگری آمدند اگر نه این بود که من (لاهوتی : مدعی بود که از طرف شما مأمور است) ببخشید اگر نه این بود که من آن موضوع اول را گفته بودم و میل دارم که خداوند به همه ما توفیق بدهد که این راه را تا آنجائی که مقدور است برویم اینجا میگفتم که اینها از طرف چه شخصی آمدند به خود جنابعالی هم عرض میکنم اینها تا قبل از 6/6/ اگر کاری کردند مستقیماً به شورای انقلاب ارتباط داشتند واز طریق شورای انقلاب آمدند بنده که وزیر آموزش و پرورش هستم کسی را در این رابطه دوم مأمور نکردم اما خواهش میکنم هم شما توجه کنید و هم آن افرادی که پاکسازی شدند آنهائی که پاکسازی شدند تحت این عنوانی که من عرض کردم حق ندارند به اداره شان برگردند، مزاحم کار آنها نشوند دولت ، انشاءالله بزودی به کارشان رسیدگی میکند اگر در اصل تشخیص اشتباه شده باشد و صلاحیت کار را داشته باشند اما نه آن کاری که قبلا میکردند بلکه در جای دیگر به کار گمارده میشوند اگر هیچکدام اینها نبود به ایشان یک کار تولیدی پیشنهاد میشود یا خودشان عنوان میکنند بقیه نیرویشان را در خدمت مردم وانقلاب قرار میدهند تقاضا میکنم توجه کنید چنانچه هنوز هم یک گروهی در یک جائی مشغول پاکسازی هستند شما از دولت چه میخواهید ؟ جز اینکه یک بخشنامه رسمی کرده باشد که در تاریخ 6/6 به بعد پاکسازیها تأیید مجلس ندارد و همه ما تعهد داریم در رابطه با انقلاب ، در رابطه با رهبرمان با تقلید و تعبدی که در مقابل خدا وامام و قانون اساسی داریم این را رعایت کنیم اما این به آن سه تا نیست که کسانی که بعد از 6/6 پاکسازی شده اند از نظر محتوا اشتباه بوده است. اشتباه بوده است از نظر شکل . از نظر قانون بنابراین انشاءالله مجلس قانون پاکسازی را بزودی تصویب میکند دولت بعنوان یک مرجع قانونی بخشنامه کرده است که اینها نباید باشند. شما میفرمائید هستند این است مسأله. بنده عرض میکنم نتیجه کار اینها چیزی جز غیر از آنهائی که بعد از 6/6 پاکسازی شدند نیست بنابراین دولت میرسد اگر اصل تشخیص خلاف باشد قطعاً به کارشان برمیگردند اما بعد از اینکه واحد نخست وزیری به کار آنها رسیدگی بکند بنابراین تقاضا میکنم در مورد برادرمان آقای باهنر با توجه به مطالب مختلفی که گفته شد و با توجه به یک نکتة اساسی، و آن اینکه الان حدود شصت و چند روز است که از سال تحصیلی میگذرد و در مورد وزارت آموزش و پرورش را نتوانستیم با برادرمان رئیس جمهور به یک شخصی غیر از آقای باهنر به توافق برسیم. مجلس مهم است هیچ تردیدی نیست، بهیچوجه نباید تضعیف بشود ولی 10 میلیون دانش آموز هم واحد کوچکی نیست و برای این فرزند کوچک شما امکان اینکه شخص دیگری را معرفی کنم نبود والا در آن بعد دیگرش من هم با شما برادران وخواهران متحد هستم، همفکرم، ولی آن بعد دیگرش را هم مژده میدهم خیلی تشکر میکنم.
نایب رئیس- 180 نفر در جلسه حاضر هستند من فکر میکنم تا مقدمات رأی گیری فراهم بشود جون چند نفر از برادران پیشنهاد کردند که اگر موافقت هست که حتماً شدیداً خود ما هم موافق هستیم بگوئید آقای اصفهانی هم که بیرون از جلسه هستند تشریف بیاورند یکی از آقایان نمایندگان از ایشان بخواهند که بیایند و در جلسه شرکت کنند چون موافق آقای باهنر هم بودند. با توجه به اینکه برادرانی که در کنارشان هستند نامه ای نوشتند که ما مطلقاً حرفی نزدیم کهایشان مکدر شدند و فقط به ایشان گفتیم که از شما تشکر میکنیم که همانجا مطلبتان را گفتید که وقت گرفته نشود حالا از ایشان خواهش میکنیم اگر بیرون تشریف دارند به داخل جلسه تشریف بیاورند آقایان توجه دارید که کارت سفید به نشانة موافق است فقط اسمتان را باید روی کارت نوشته باشد و اگر آقایانی هستند که اسامیشان روی کارتها نوشته نشده است میتوانند خودشان با دست اسامیشان را روی کارتی که انتخاب میکنند بنویسند تعداد حضار هم 180 نفر هستند حالا اسامی آقایان و خواهران محترم نماینده برای رأی گیری خوانده میشود.
توکلی- بسم الله الرحمن الرحیم، برادرها اسامی را میخوانم لطفاً سریعتر تشریف بیاورید که قدرت کنترل باشد.
نایب رئیس- تا آقایان به داخل جلسه تشریف بیاورند چند تذکری هست که با توجه به اینکه نمیرسیم مادة 2 طرح قانونی اداره صدا و سیما را مطرح بکنیم به اطلاع نمایندگان محترم میرسانیم و چند لایحه هست که با حضور جناب آقای نخست وزیر مطرح میکنیم وضمناً یک لایحه دوفوریتی هست که 000 مخصوصاً از آقایان خواهش میکنیم این چند دقیقه را توجه بفرمایند. آقای کیاوش این یادداشت را بخوانید .
کیاوش- آقای خزاعی نامه ای نوشته اند به این شرح:        ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، مستدعی است روزنامه «میزان» مورخ 3/9/59 از قول اینجانب حمله به روزنامه میزان را محکوم کرده است. لازم به یادآوری است که در مصاحبه ای که با اینجانب به عمل آمد. من مکرراً یادآوری کرده ام که از حمله به روزنامه مزبور اطلاعی ندارم و مطلقاً نظری نمیدهم ولی بطور کلی چنانچه روزنامه ای مجرم است باید از طریق قانون مؤاخذه شود و حمله به مؤسسات تا زمانی که مجوز قانونی ندارد کار درستی نیست.
نایب رئیس- آقای سلامتیان مطلبی دارند بفرمایند.
سلامتیان- با توجه به اینکه این یادداشت آقای خزاعی از رادیو پخش شده و نه جزو دستور مجلس است ونه جزو نظامنامه مجلس است بعلاوه تریبون مجلس محل جواب دادن به روزنامه ها نیست هر کس مطلبی دارد به روزنامه ها بنویسند طبق قانون مطبوعات چاپ میکنند.
نایب رئیس- آقای سلامتیان ، برادر عزیز اولا هنوز آقایان دارند داخل تشریف میآورند ضمناً اگر شما بنویسید عینش را آقای کیاوش میخوانند، مرقوم بفرمائید. آقای کیاوش میخوانند.
کیاوش- تا به حال سابقه داشته است آقای سلامتیان.
سلامتیان- کا غلط را نباید ادامه داد.
نایب رئیس- آقای سلامتیان تذکر کوتاه بنویسید ایشان میخوانند اشکالی ندارد.
کیاوش- چون الان داشتند رأیها را میشمردند از این فرصت استفاده کردیم، نامه یکی از برادرها که به عنوان ریاست مجلس نوشته بودند خواندیم، فکر نمیکنم این جرم باشد.
حائری زاده- آقای پرورش از این فرصت استفاده کنید و به آقای بهروزیه هم تسلیت بگوئید.
نایب رئیس- ضمناً شهادت برادر همکار و برادر عزیزمان جناب بهروزیه را تسلیت و تبریک میگوئیم و به همین علت هم عده ای از برادران عزیز مطلبی را مرقوم فرموده اند که من میخوانم:
بسمه تعالی،       (خطاب به ایشان است) برادر عزیز جناب آقای حسن بهروزیه نماینده محترم مردم کلیبر، شهادت برادر شجاعمان حسین بهروزیه را که دلیرانه در جبهه سوسنگرد به ملاقات خدا شتافت به محضرتان تبریک و تسلیت عرض میکنیم وامیدواریم همچنانکه با امت شریف اسلام پیمان بسته ایم تا ابد پاسدار خون شهیدان راه حق و فرزندان اسلام باشیم، عده زیادی از برادران هم امضاء کرده اند.     (اخذ رأی اعتماد نسبت به آقای دکتر باهنر به عمل آمد و نتیجه آن به شرح زیر اعلام شد.)
نایب رئیس- نتیجه رأی گیری جمع افرادی که در جلسه شرکت داشتند 180 نفر بود. افرادی که برای رأی دادن آمدند 170 نفر بودند رأی موافق 157 رأی ، مخالف 5 رأی ، ممتنع 7 رأی و بی نام ممتنع یک رأی و از حضاری هم که رأی ندادند 10 نفرجمعاً 180 نفر، بنابراین تصویب شد. (الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، خمینی رهبر، مرگ بر صدام یزید کافر، مرگ بر منافقین. )
موافقین ، آقایان:        محمد جواد شرافت، مرتضی الویری، مهدی شاه آبادی، محمدغفاری، غلامعلی شهرکی، مرتضی کتیرائی، محمد نوروزی ، کامل عابدین زاده، جواد شیرازیان، محمد جواد رجائیان، سید فخرالدین رحیمی، عباس مظفر، میریونس عرفانی، اسماعیل فدائی، مجید انصاری، مرتضی محمودی، فؤاد کریمی، رضا رمضانی خورشید دوست، اسدالله کیان ارثی، محمد هادی برومند، حسین کرمانی، سید ابوالحسن حسینی ، علی حقیقت افشار، محمد حسن طیبی، محمد علی منتظری نجف آبادی ، عبدالرضا اسدی نیا، سید عباس میریونسی، محمد فرض پور ماچیانی، قربانعلی دری نجف آبادی ، علی قائمی امیری،

محمدجواد حجتی کرمانی، احمد توکلی، سید حسن شاهچراغی، محمدصادق حائری، حسینعلی رحمانی، قاسم صادقی، سید محمدمهدی جعفری، مهدی نصیری لاری، سید محمد احمدی فروشانی، محمد شجاعی، مرتضی اعظمی لرستانی، غلامرضا دانش، فضل الله مهدیزاده محلاتی، عباس حیدری، سیف الله عبدالکریمی کومله، سید حسن پور میرغفاری، احمد همتی، محمد کاظم موسوی بجنوردی، حسین حسینی واعظ، محمد هادی عبد خدائی، سید اکبر پرورش، محمد علی تاتاری، صلاح الدین بیانی، صمد شجاعیان، سید نورالله طباطبائی نژاد، سید ابوالحسن حائری زاده، سید محمد کیاوش، احمد صدر حاج سید جوادی، عبدالحمید آقا رحیمی، فضل الله صلواتی، محمد رضا باباصفری زمانی، قهرمان رحمانی، محمد حسین چهرگانی انزابی، محمد علی موحدی، علی موحدی ساوجی، حسین انصاری راد، علیرضا چراغزاده دزفولی، رحمان استکی، علی ملکوتی، اسماعیل رفیعیان، سید محمد کاظم دانش، سید رضا پاک نژاد، محمد علی حیدری، هراچ خاچاطوریان، هادی غفاری، علی اکبر دهقان، حسن ابراهیم حبیبی، مظاهر حق شناس کودهی، میرزاحسن یوسفی، کاظم نوروزی ، اسماعیل معزی، محمدرضا امین ناصری، علی اکبر ولایتی، شکرالله زینعلی، سید محمد باقر حسینی لواسانی، میرزا پور، محسن رهامی، یدالله دهقانی، احمد علیزاده، ارسلان فالح حجت انصاری، بهاءالدین علم الهدائی، سید احمد حسینی، غلامعباس زائری، محمد امین سازگارنژاد، محی الدین انواری، سید احم مصطفوی کاشانی، غلامحسین حقانی، محمد حسین سلمانی زارجی، سید احمد زرهانی، محمد محمدی، پرویز ملک پور، سرگون بیت اوشانا، علی اصغر باغانی، میراکبر غفاری قره باغ، حسن فریدون (روحانی)، سید محمد تقی حسینی طباطبائی، سید محمد حسنی خامنه ای ، سید سجاد حججی، محمد یزدی، سید حسن آیت، محمدتقی کمالی نیا، عبدالمجید معادیخواه، اسماعیل فردوسی پور، سید ابوالفضل سید ریحانی (موسوی)، عطاءالله مهاجرانی، عباس عباسی، حسین هاشمیان، ابوالقاسم وافی، اسماعیل خوشنویس، علی اکبر معصومی، محمد رضا عباسی فرد، موسی زرگر، رجبعلی طاهری، شمس -الدین حسینی ، مهدی کروبی، سید فخرالدین موسوی ننه کران، فرج الله واعظی، محمد علی سبحان اللهی ،هرای خلطیان ، سید هاشم حمیدی، محمود رضائی هنجنی، فتحعلی صاحب الزمانی، مولوی نظر محمد دیدگاه، جعفر جوادی شجونی، مرتضی فضلعلی، محمد حسین صادقی، علی ارومیان، لطیف صفری، علی محمد بشارتی جهرمی، حبیب الله عسکر اولادی مسلمان، محمد تقی بشارت، صباح زنگنه، اسداللله بیات، مصطفی فومنی حائری، سید جعفر حجت کشفی، سید محمد تقی شاهرخی، عبدالکریم شرعی، عمادالدین کریمی بیژنی نژاد، محمد جواد باهنر، محسن سیدین ، عباسعلی ناطق نوری، محسن مجتهد شبستری، محمد فاضل.        مخالفین، آقایان: محمد صادق صادقی گیوی(خلخالی)، عبدالحمید دیالمه، احمد عطاری، علی هاشمیان سنجانی، ابراهیم یزدی.   ممتنعین ، آقایان: غفور صادقی گیوی، شهاب محمودی سرتنگی، عبدالواحد موسوی، محمود مروی سماورچی، عبدالحسین جلالی ، علی گلزاده غفوری، علی آقامحمدی . ممتنع بی نام، یک رأی.
نایب رئیس- چون چند لایحه از طرف دولت فرستاده اند که قاعدتاً باید اعلام وصول شود و یکی از آنها دوفوریتی است فکر میکنم این فرصت را برای این کار بگذاریم چون مادة 2 قانون رادیو و تلویزیون که باید روی آن صحبت بشود حتماً مدت زیادی را اشغال خواهد کرد، و چون نزدیک به وقت نماز هم هست. از این جهت این چند لایحه را میخوانند و آن لایحه دوفوریتی را یک مقداری باید رویش صحبت بشود و تذکر هم آقایان سلامتیان و معادیخواه داده اند که باز این تذکر را هم آقای کیاوش میخوانند :
کیاوش- آقای سلامتیان نوشته اند:      جناب آقای رئیس لطفاً بفرمائید پاسخ گفتن به مطبوعات توسط نمایندگان از طریق تریبون مجلس جز در موقع صحبت قبل از دستور میسر نیست در قانون مطبوعات پیش بینی شده است که روزنامه ها موظف هستند که تکذیب و تصحیح افراد ذینفع و مورد اشاره را در صورت تحریف مطالب آنان در همان صفحه و یا همان وضعیت چاپ کنند. لذا صحیح نیست که تریبون مجلس را بدل به محل کوبیدن مطبوعات که خود رکنی از آزادی و استقلال در جمهوری اسلامی هستند بنمایند.             احمد سلامتیان.
آقای معادیخواه باز تذکری داده اند:
بسمه تعالی،     ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، چون بعضی از روزنامه ها عمداً نسبتی به نمایندگان میدهند، یا کلامشان را بصورت جهت دار تحریف میکنند نمایندگان مجبور هستند برای حفظ شخصیت و حیثیت خود از تریبون مجلس استفاده کنند.
6- اعلام وصول چهار لایحه از طرف دولت و تصویب دو فوریت لایحه مربوط به پرداخت دستمزد کارکنان طرحهای عمرانی در مناطق جنگی.
نایب رئیس- عرض کردم که طبق آئین نامه ما چند دقیقه دیگر بیشتر به وقت نماز نداریم و این لوایح هم باید خوانده بشود. قاعدتاً این لوایح را میخوانند و اگر آن لایحه دوفوریتی، دوفوریتش تصویب شد که بایستی در دستور کار فردا باشد.
1- لایحه الحاق یک تبصره بلایحه قانونی نحوه واگذاری ساختمانهای احداث شده در شهرستان زلزله زده طبس و توابع آن که درجلسه مورخ19/8/1359 بتصویب هیأت وزیران رسیده است بپیوست تقدیم وتقاضای تصویب آنرادارد.  وزیرمسکن وشهرسازی، وزیرمشاور، نخست وزیر.
2- لایحه راجع به مستثنی نمودن 50% اعتبارطرحهای عمرانی اضطراری یافوری جدیدازشمول قانون محاسبات عمومی که درجلسه مورخ14/8/59 بتصویب هیأت وزیران رسیده است بپیوست تقدیم ، وتقاضای تصویب آنرادارد.         نخست وزیر، وزیر کشور، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه .
3- لایحه مربوط به اعطای ارشدیت به درجه داران دیپلمه و الغای لایحه قانونی راجع به تبدیل وضع استخدامی درجه داران دیپلمه ارتش جمهوری اسلامی ایران به کارمندی که در جلسه مورخ 19/8/1359 به تصویب هیأت وزیران رسیده است. به پیوست تقدیم و تقاضای تصویب آنرا دارد.        نخست وزیر، وزیر دفاع.
4- لایحه مربوط به پرداخت بخشی از دستمزد کارکنان طرحهای عمرانی در مناطق جنگی که درجلسه مورخ 13/8/1359 به تصویب هیأت وزیران رسیده است به پیوست تقدیم و تقاضای تصویب آنرا با قید دوفوریت دارد.               نخست وزیر، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ، دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
نایب رئیس- لایحه دو فوریتی را یکبار دیگر بخوانید که توجه داشته باشند.
منشی- متن خود لایحه را میخوانم:
بسمه تعالی،     لایحه مربوط به پرداخت دستمزد کارکنان طرحهای عمرانی در مناطق جنگی.
مادة واحده – به رؤسای دستگاههای اجرائی طرحهای عمرانی واقع در مناطق جنگی که بر اثر وقوع جنگ و یا محاصره اقتصادی تمام و یا قسمتی از برنامه عملیات سال 1359 طرح مصوب آنها متوقف شده است اجازه داده میشود از محل اعتبارات مصوب سال 1359 طرح مربوط بخشی از دستمزد کارکنان شاغل آن قسمت از طرحهای مصوب سال جاری را که بصورت امانی انجام میگرفته است پرداخت نمایند.
تبصره- تشخیص کارکنان مشمول این قانون و میزان دستمزد پرداخت به آنها با رعایت مقررات مربوط به حقوق کارکنان آماده به خدمت و همچنین رعایت ضوابط استخدامی مربوط به عهده دستگاه متبوع آنان خواهد بود.
نخست وزیر، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ، دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

نایب رئیس- جناب آقای رجائی حالا خود حضرتعالی لزومش را توضیح بفرمائید.
رجائی (نخست وزیر)- بسم الله الرحمن الرحیم، با عرض معذرت از اینکه متأسفانه بر روال گذشته وضع طوری است که برای کوچکترین حرکت در بعضی موارد باید وقت مجلس را گرفت. امیدوارم که در آینده نزدیک، یک تحول اساسی برای این کار پیدا بشود مسأله بر سر این است که طرحهائی بوده است که در بودجه سال 1359 پیش بینی شده که در مناطق جنگی یعنی مناطقی که در آن موقع در جنگ نبوده مثل جنوب و شرق انجام بشود برای این کار خوب عده ای دعوت به کار شدند و استخدام شدند و میبایستی حقوقشان در طول سال بر اساس پیشرفت کار که انجام میشود حقوق آنها هم پرداخت بشود. جنگ تحمیل شده است و در آن منطقه امکان کار عمرانی نیست و بر اساس ضوابط هم تا کار پیشرفت نکند به آن افراد حقوق داده نمیشود. خوب حالا جنگ شده است و آنها هم تقصیری ندارند و کار هم متوقف است حقوق را باید پرداخت ولی قانون مانع این است، بنابراین در این شرایط چون وضع آنها هم وضع بدی است و میدانید که آنها علاوه بر اینکه از کار بیکار شده اند از محلشان هم بیرون رانده شده اند و وضع اکثر آنها اینطوری است ، بنابراین ضرورت داد که به ترتیبی حقوق آنها پرداخت بشود و چون این اگر به روال طبیعی مجلس بیفتد ممکن است طول بکشد تقاضااین است که این لایحه به قید دوفوریت تصویب بشود.
معین فر- من مخالفم.
منشی- آقای معین فر بعنوان مخالف صحبت بفرمائید.
معین فر- بسم الله الرحمن الرحیم، البته حق بود که متن لایحه را کامل میدیدیم تا ببینیم واقعاً از نظر قانونی چه مشکلی هست ولی با توضیخحاتی که جناب آقای نخست وزیر دادند به نظر من اساساً برای پرداخت حقوق این کسانی که از طرح دستمزد دریافت میداشتند اصلا مشکل قانونی وجود ندارد. و به نظر من نیازی به گذراندن یک قانونی برای این مسأله نمیرسد. مگر اینکه مشکل دیگری داشته باشند غیر از این مطالبی که اینجا فرمودند برای اجرای طرح عمرانی یک موافقتنامه- ای بین سازمان برنامه و دستگاههای ذیربط منعقد میشود و مبادله میشود و در هیچ کجایش هم ذکر نشده است مشروط بر اینکه کار انجام بشود قسمتی از آن موافقتنامه قابل پرداخت است. در آن موافقتنامه آمده اند مخارجی را ذکر کرده اند ، مخارجی که مربوط به حقوق پرسنل است ذکر کـرده اند ، مخارجی که مربوط به وسایل وابزار کار و غیره و اینها است ذکر شده است و تمام اینها را ذکر کرده اند و برای آنها رقمی معین شده است و پرداخت یک قسمت موقوف به انجام کار و انجام سایر ماده ها نیست معمولا یک ماده، ماده پرسنلی در طرح دارد عرض کردم مگر اینکه یک مشکلی باشد که بنده ندانم، از توضیحات ایشان فقط بنده دارم استفاده میکنم چون خود قانون به دستم نیست. یک ماده دارد که مادة پرسنلی آن است اگر موافقتنامه طرح گذرانده شده باشد بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرائی استانداری یا آن وزارتخانه مربوطه هیچ ارتباطی به اینکه کل کار باید انجام بشود یا قسمتی از کار انجام بشودیا کار شروع بشود تا آنرا بپردازید ندارد. بنابراین بنده اساساً با این توضیحاتی که تا این لحظه به نظرم رسیده خود طرح را، خود قانون را ضروری نمیدانم. بنابراین برای اینکه ببینیم اساساًیک چنین قانونی مورد نیاز هست یا نیست و یا لااقل خود لایحه را نگاه کنیم حق این است که به کمیسیون مراجعه بشود تا ما د رکمیسیون توضیحات بیشتر را از مقامات محترم دولتی بشنویم تا ببینیم که چه مشکلی دارد و به سرعت هم کمیسیون بیاید و نظر خودش را به مجلس بدهد و یا دولت را قانع کند. متشکرم.
نایب رئیس- آقای ارومیان بعنوان موافق صحبت بفرمائید.
ارومیان- بسم الله الرحمن الرحیم، از جمله مواردی که در این برهه از زمان که زمان جنگ و زمان این توجه صدمات است البته نه از لحاظ مالی واقتصادی، بلکه از لحاظ روحیه بعضی از افرادی که ما انتظار داشتیم از دولت وقت که اقدام بکند این یکی از مواردی است که اقدام کرده است به مناسبت اینکه برادران خوزستانی ما خصوصاً کارگرانی که آنجا مشغول کار بوده اند و آمادگی هم داشتند که کار کنند و نمیدانستند در حال حاضر کار بکنندو آمادگی خودشان را تا حدی هم ابراز کرده اند که درجاهای دیگر اگر کاری نسبت به آنها داده بشود کار را  انجام بدهند  و آن حقوق و مزایائی را هم که داشته اند دریافت کنند. لااقل در حال حاضر اگر چنانچه آن مزایا هم به آنان داده نشود، به این جهت که آنها بی تقصیر بوده اند و صدمه دیده اند و برای تقویت روح آنها و روحیه آنها و ایمان آنها و برای حاضر شدن آنها برای مبارزه با این جنگ تحمیلی چه خوبست که اینرا با این نحوه دوفوریتی که به مجلس ارائه شده است در صورت یک لایحه ای ، برادران دیگر هم تصویب بکنند، تا اینکه هر چه زودتر از این راه قدمی و کمکی به سوی آنها در راه مساعدت و همکاری برداشته بشود واگر چنانچه ، بطوریکه برادر عزیزمان جناب آقای مهندس معین فر فرمودند و اگر این اشکال قانونی هم نداشته باشد و در قانون هم تا این حد پیش بینی شده بود چه بهتر بود و هم به جا بود که همینطور که شده و انشاءالله به تصویب هم برسد آنها هم بشنوند که این نمایندگان هم با آنها همکاری دارند و علاوه بر این از طریق دولت وقت اعلام بشود. کمااینکه همینطور اعلام شد که دولت انقلابی ، مسلمان مبارز وقت به فکر آنان هستند و انشاءالله امیدواریم که در این باره کوتاهی هم نشود چون اگر چنانچه این را به کمیسیونها و یا به کمیسیون دیگری ارائه بکنند این چند روزی هم طول میکشد و آنها انتظار بیش از این را ندارند بنابراین هر چه زودتر برای تقویت روح آنها این امر در اینجا به تصویب برسد بیشتر از این عرضی ندارم. متشکرم.
نایب رئیس- تعداد افراد حاضر در جلسه 180 نفر است.
معادیخواه- اگر آئین نامه اجازه میدهد من یک توضیحی در این مورد بدهم.
نایب رئیس- طبق آئین نامه توضیح که نمیشود . بعد از توضیح نماینده دولت و یا نخست وزیر یک موافق و یک مخالف صحبت کردند.
صلواتی- آقای نخست وزیر اشکال آقای معین فر را جواب بدهند.
نایب رئیس- قاعدتاً موافق باید جواب میداد ولی اگر مجلس موافقت دارد ایشان میتواند توضیح بدهند (نمایندگان: بله) طبق آئین نامه نباید صحبت بکنند ولی از نظر اینکه مجلس موافق باشد که ایشان توضیح بدهند، خوب تشریف میآورند و توضیح میدهند. بنابراین برادران و خواهرانی که موافق هستند جناب آقای نخست وزیر در مورد اشکال جناب آقای معین فر توضیح بدهند قیام بفرمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. جناب آقای رجائی بفرمائید.
رجائی (نخست وزیر) – عرض کنم که این طرحها معمولا مجموع مبلغش را بابت یک طرح میدهند و چیزی بابت پرسنل جدا و بابت مثلا ساختمان جدا و بابت طراحی جدا تا آنجائیکه من اطلاع درام نمیدهند. ضمن اینکه اگر یک طرح متوقف باشد این طرح متوقف را بخش دیگری نمیدهند مگراینکه این توقف دلیل خاص داشته باشد. الان آنطور نیست بهر حال من توصیه ام این است که دوفوریتی را تصویب کنیم و در جلسه بعد که احیاناً فردا یا پس فردا خواهد بود آن مواد قانونی که مطالعه شده است و بر اساس آن این تصویب نامه تهیه شده است آن را به مجلس ارائه میدهیم.
نایب رئیس- آقای مهندس سحابی فرمایشی دارید بفرمائید.
مهندس سحابی- عرض کنم که توضیحاتی که آقای مهندس معین فر دادند به نظر من کاملا درست است چون بنده یک مقداری در جریان بودم میدانم . طرحهای عمرانی شرایطش ، اینکه راجع به حقوق کارکنانی که در آن طرح کار میکنند ، همه اینها در اختیار سازمان برنامه و آن دستگاه اجرائی است حالا وزارتخانه است ، استانداری است و یا هر کدام000 بنابراین چیزی نیست که احتیاج باشد که به قوه مقننه بیاید حالا معذلک ممکن است که دولت به اشکالی برخورده است و مشکل قانونی پیدا کرده است که نمیتواند پرداخت کند. به نظر بنده لازم است که این یک بررسی در کمیسیون بشود و نماینده دولت و یا آن اداره و یا اجرا کننده آن طرح بیایند و توضیحی بدهند و مشکلشان را بگویند و به این دلیل لازم است که یک جلسه در کمیسیون مطرح بشود و این خیلی هم تأثیر نمیکند در جلسة بعدی کمیسیون مثلا اقتصاد و دارائی و برنامه و بودجه طرح میشود، نماینده دولت هم میآید خیلی در کار دولت تأثیر ندارد به این جهت بنده عرض میکنم که آقایان به دو فوریت مسأله رأی ندهند، برود به جلسه با تصریح اینکه در کمیسیون با حداکثر سرعت و در اولویت این را قرار بدهند. کمیسیون برنامه و بودجه میتواند در جلسه آینده خودش به این مسأله رسیدگی کند.
نایب رئیس- جناب مهندس اگر قرا راست در اولویت قرار بگیرد احتیاج دارد به رأی آوردن دوفوریتی اگر دو فوریت نداشته باشد پیدا است که همینطور

به ترتیب در کار کمیسیون قرار میگیرد.
مهندس سحابی- از نطر تسریع در کار دولت در کمیسیون میشود و جزو اختیارات کمیسیون است.
نایب رئیس- حالا چون موافق و مخالف راجع به دو فوریت صحبت کرده اند دیگر نظر با خود مجلس است برادران و خواهران عزیزی که با دو فوریت این لایحه موافق هستند (البته دلایل را هم شنیدید) قیام بفرمایند. (اکثر برخاستند) تصویب شد . آقایان این لایحه تکثیر میشود و در قفسه – هایتان قرار میگیرد و قاعدتاً تا آخر وقت فردا مورد بحث قرار میگیرد.
مهندس سحابی- آقای پرورش لطفاً بفرمائید سوابق طرح و اشکالاتی که پیدا کرده است، ضمیمه کنند.
7- تمدید مدت آئین نامة داخلی مجلس به مدت یک ماه.
نایب رئیس- بسیار خوب یک نکته ای را بایدعرض کنم و آن این استکه ظاهراً امروز روز آخر مدت تمدید آئین نامه بود و کمیسیون آئین نامه، آئین نامه جدید داده اند که تکثیر بکنند من فکر میکنم که برای گرفتن نظرات و پیشنهادات جدید خواهران و برادران عزیز احتیاج به یک مدت زمان دیگر هست این است که اگر موافقت داشته باشید دو هفته دیگر همین آئین نامه گذشته را00 (همهمه نمایندگان) (یکی از نمایندگان: یک هفته آقا.) جناب آقای دکتر باهنر چقدر طول میکشد؟ یعنی دو هفته برای تمدید این آئین نامه گذشته کافی است؟ (یکی از نمایندگان: ایشان دیگر وزیر شده اند) (همهمه نمایندگان) بنده تمدید آئین نامه گذشته را عرض میکنم. اجازه بدهید جناب آقای دکتر باهنر صحبت بفرمایند. (همهمه نمایندگان) (یکی از نمایندگان: ایشان دیگر وزیر هستند و حق اظهار نظر ندارند) ما فقط یک توضیح در مورد آئین نامه از ایشان خواستیم. (همهمه نمایندگان) خیلی خوب آقای دکتر باهنر اجازه بدهید نفر بعدی یعنی نایب رئیستان توضیح بدهد. آقا بفرمائید. نایب رئیس کیست؟
دکتر باهنر- جناب آقای مهندس بازرگان.
یکی از نمایندگان – تشریف ندارند.
نایب رئیس- بله تشریف ندارند ، مثل اینکه ایشان کسالت دارند.
یکی از نمایندگان – طبق آئین نامه تا آقای دکتر باهنر استعفاء نداده اند رئیس کمیسیون هستند و میتوانند صحبت کنند.
نایب رئیس- مخبر کمیسیون توضیح بدهند (یکی از نمایندگان: مخبر کمیسیون نیست) اگر مخبر نیست منشی کمیسیون آقای بیات توضیح بدهند. آقای دکتر باهنر آقایان معتقدند که چون شما وزیر هستید (یکی از نمایندگان: ایشان هنوز استعفا نداده اند) خوب آقایان حالا موافقت بفرمائید که ایشان توضیحشان را بدهند.
دکتر باهنر- عرض میشود که کمیسیون آئین نامه کار نهائی خودش را انجام داده است و آئین نامه برای تکثیر فرستاده است یعنی طی دو ، سه روز آینده آئین نامه اصلاح شده تکمیل شده در اختیار نمایندگان محترم قرار خواهد گرفت، منتها بحث این است که بعد از آن که دو روز دیگر در اختیار شما قرار بگیرد آیا چه مراحلی را باید طی بکند تا تصویب بشود و بتواند مورد عمل قرار بگیرد آیا چند روز در اختیار آقایان نمایندگان باشد تا نظر بدهند آیا یک شوری باشد دو شوری باشد و در مجلس مطرح بشود. بنابراین چون این مسائل مطرح است و تا تصویب نهائی نشود نمیتواند مأخذ عمل قرار بگیرد بنابراین بنظر میرسد باز هم لازم است در یک فرصت دیگری همین آئین نامه تصویب بشود تا بتواند مورد عمل باشد ولی آئین نامه اصلاح شده دو روز دیگر در اختیار آقایان هست و لذا دو هفته پیشنهاد خوبی است که طی دو هفته بررسی بشود و روی آن کار بشود.
نایب رئیس- آقای معادیخواه شما اگر غیر از این مطالب، مطلبی داشتید بطور فشرده بفرمائید.
معادیخواه- اگر قرار باشد که ما این آئین نامه جدید را بیاوریم و در مجلس به آنصورت تصویب بکنیم یک ماه که هیچ000 شش ماه هم وقت کافی نیست اما مطمئناً ما باید از آن راه حلی که در قانون اساسی پیش بینی شده است استفاده کنیم و به یک کمیسیون (البته غیر از کمیسیون آئین نامه) یک کمیسیون ویژه را به آن اختیار بدهیم و ضرب الاجل تعیین کنیم که این را برای یک مدتی که مجلس تعیین میکند تصویب بکند و ملاک عمل قرار بگیرد و این آئین نامه که تا به حال سه مرتبه تمدید شده است صحیح نیست که باز یک ماه دیگر و یا دوهفته دیگر تمدید بشود من فکر میکنم که اگر کمیسیون ویژه ای بطور فعال کار بکند بتواند برای هفته دیگر آئین نامه تصویب شده ای در اختیار مجلس بگذارد.
نایب رئیس- بهرجهت امروز روز آخر آئین نامه گذشته است و بایستی تمدید بشود. تا مجال باشد برای رسیدگی به آن. جناب آقای آیت تذکری دارید بفرمائید.
دکتر آیت- بسم الله الرحمن الرحیم، این آئین نامه بسیار مهم است و همینطور که اشاره شد ما نمیتوانیم بگوئیم که آئین نامه جدید فوراً مثل آئین نامه سابق تصویب بشود و برای تصویب خودش احتیاج به این است که آئین نامه ای داشته باشیم و قطعاً دو هفته اگر تمدید بشود کافی نیست و حداقل یک ماه ما وقت لازم داریم چون دفعه قبل هم آقای رفسنجانی گفتند دو هفته و من گفتم یک ماه و دیدید که یک ماه هم کافی نبود یکدفعه یکماه دیگر تمدید بشود ولو پیشنهاد آقای معادیخواه هم اجرا بشود ما بیشتر از یکماه وقت لازم داریم.
نایب رئیس- اگر نمایندگان محترم موافقت بفرمایند روی همان یک ماه رأی بگیریم (یکی از نمایندگان: خوب است آقا روی یک ماه رأی بگیرید.). آقای شهرکی بفرمائید.
شهرکی- بسم الله الرحمن الرحیم، پیشنهاد میکنم که چون مدت آئین نامه دو،سه دفعه تمدید شده است تا تصویب آئین نامه جدید تمدید کنیم شاید یک هفته بشود شاید دو هفته بشود و شاید یک ماه. تا تصویب آئین نامه جدید و شاید از دو هفته هم کمتر شد. این را پیشنهاد میکنم برای اینکه چندین دفعه است که تمدید بشود.
نایب رئیس- پیشنهاد خوبی است منتها این وقت موسع است و قاعدتاً ممکن است خود موسع بودن وقت سبب بشود که کار تکثیر و این برنامه هائی که مربوط به کمیسیون است یک مقداری کمتر به آنها توجه بشود و من فکر میکنم که آن وقت را نباید موسعش کرد چون غالباً با یک ماه موافق هستید بنابراین برادران و خوهران عزیزی که موافقت دارند که آئین نامه داخلی گذشته یعنی آن آئین نامه ای که الان در عمل هست و مدتش امروز تمام شده است یک ماه دیگر تمدید بشود قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. چند تذکر بسیار کوچک دارم یکی اینکه آقای صلواتی نوشته اند که خواسته آقای دکتر دیالمه خواسته شخصی ایشان بوده است و یکوقت این توهم پیش نیاید که درخواست مناظره با آقای رئیس جمهور یا بحث آزاد، این خواسته مجلس باشد طبیعی است که ایشان بعنوان یکنفر حق نظر داشتند.
یکی از نمایندگان- آقای پرورش عده ای از نمایندگان.
دکتر آیت- ما هم میخواهیم.
نایب رئیس- البته قاعدتاً چون ایشان طرفدار بحث آزاد هستند و هر کس دیگری هم که میخواهد قاعدتاً مثل ایشان اعلام میکند که منهم برای بحث آزاد آمادگی دارم. یک مطلبی هم آقای صباغیان داشتند.
منشی(کیاوش)- آقای صباغیان نامه نوشته اند که طبق دفتر حضور وغیاب آقای محمد خزاعی نماینده محترم رشت امروز در جلسه حضور ندارند من نمیدانم چه موقعی این نامه را نوشته اند در حالیکه طبق تذکر آقای سلامتیان میتوانستند از طریق مطبوعات اقدام کنند همانطور که دو نفر از نمایندگان اقدام کرده اند و نوشته اند واعتراض کرده اند ولی نامه آقای خزاعی را امروز بدست من دادند. (یکی از نمایندگان: دیروز حاضر بوده و داده است) این نامه را امروز صبح به دست من دادند و به خط خود آقای خزاعی هم هست.
8- پایان جلسه.
(نایب رئیس)- جلسه بعد فردا چهارشنبه ساعت هشت صبح برای رسیدگی به مادة 2 خواهد بود جلسه ختم میشود.     (جلسه ساعت دوازده و ده دقیقه پایان یافت).
      نایب رئیس مجلس شورای اسلامی- پرورش.