جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 69 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 69 )

  • سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۵۹

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی.
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز سه شنبه بیستم آبان ماه 1359.
فهرست مندرجات:
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان باغانی و حسین کرمانی.
3- ادامه بحث پیرامون طرح قانونی اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
4- پاسخ به سؤال آقای حمیدی به وسیله آقای مهندس گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی.
5- اعلام وصول لایحه بازسازی وتعمیر و مرمت مناطق جنگ زده و ارجاع آن به کمیسیون .
6- انتخاب آقای مهندس سحابی بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران.
7- پایان جلسه.
جلسه ساعت هشت و بیست دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد.
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم، با حضور 185 نفر جلسه رسمی است. دستور جلسه را قرائت کنید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم، دستور جلسه 69 روز سه شنبه بیستم آبانماه 1359 هجری شمسی مطابق با دوم محرم 1401 هجری قمری.
1- تلاوت کلام الله مجید.
2- نطقهای قبل از دستور.
3- دنباله رسیدگی به گزارش کمیسیون ارشاد در خصوص طرح قانونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
4- سؤال آقای سید هاشم حمیدی از آقای وزیر مسکن و شهرسازی.
5- قرائت اسامی غائبین جلسه قبل.
6- اعلام ختم جلسه و تاریخ جلسه بعد.
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم،      یا ایهاالذین آمنوا اتقوالله حق تقاته ولاتموتن الا و انتم مسلمون. و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا وذکروا نعمت الله علیکم اذکنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً. و کنتم علی شفا حفره من النار فاتقذکم منها کذلک یبین الله لکم آیاته لعلکم تهتدون. ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون. و لا تکونوا کالذین تفرقو واختلفوا من بعد ما جائتهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم. یوم تبیض وجوه و تسود وجوه فاماالذین اسودت وجوههم اکفرتم بعد ایمانکم فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون.     (صدق الله العلی العظیم، حضار صلوات فرستادند)       (از آیه 99 الی 103 سوره آل عمران).
2- بیانات قبل از دستور آقایان باغانی و حسین کرمانی.
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی- آقای باغانی بفرمائید.
باغانی- اعوذبالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم. ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلاخوب علیهم ولا هم یحزنون.     درود و سلام خداوند بر سالار شهیدان وسرور آزادگان حسین علیه السلام. درود و سلام خداوند بر فرزند حسین، امام امت و ملت قهرمان و مسلمان ایران که خاطره استقامت و فداکاری و ایثار شهدای کربلا را تجدید کردند درود و سلام خداوند بر نیروهای رزمنده و ارتش جمهوری اسلامی ایران، که در مرزها با کمال شهامت و استقامت میرزمند. ملت ما به حکم مکتبش ، باید ملت استقامت باشد. در چندین آیه شریفه قرآن هم استقامت از پیامبر صلی- الله علیه و آله میخواهد و هم از امت مسلمان.     امروز دقیقاً پنجاه روز است که از حمله هوائی مزدور امپریالیسم جهانی، صدام پلید به کشور ما میگذرد . قبل از آن هم روزها بود که نیروی زمینیش ، مرزهای کشور ما را مورد تجاوز و هجوم قرار داده بود ولکن ملت رزمنده ما و نیروهای مسلح ما ثابت کردند که جنگ اگر 20 سال هم به قول امام امت طول بکشد، استقامت میکنند. مزدوران امپریالیسم جهانی خیال میکردند، امت قهرمان ایران، این صدماتی را که در طول انقلاب مخصوصاً یکی و دو سال اخیر انقلاب و در طول این پیروزی تحمل کرده است دیگر تاب و تحمل جنگ و نبرد همه جانبه رویاروی را ندارد اما غافل بودند که این ملت همچون پولاد آب دیده شده است. در این کوران انقلاب این امت هم تمرین کمبودهای مواد غذائی و منابع اقتصادی را کرده است، هم تمرین نبردهای خیابانی را کرده است و هم قدرت استقامت در جبهه ها و سر مرزها را دارد. اساساً مکتب سرخ تشیع چنین است. همه ما و همه مستضعفان جهان انتظار حکومت عدل جهانی حضرت بقیه الله الاعظم حجه ابن الحسن علیه الصلاه والسلام را داریم. در حکومت عدل جهانی امام عصر (علیه السلام) رفاه به آن صورت نیست که خیال کنند وقتی حکومت عدل جهانی امام زمان برقرار شد دیگر تنبلی و آسایش و خوش گذرانی است. البته سوء برداشت نشود. نمیخواهم عرض کنم که رفاه اقتصادی برای ملت مسلمان لازم نیست. ولکن میخواهم عرض کنم حکومت جهانی امام عصر (علیه السلام) جز با استقامتهای طولانی و تحمل مصائب  سختیها و کمبودها امکان پذیر نیست. حکومتی است که میخواهد با همه سلطه گران، با همه تجاوزکاران ، با همه جنایتکاران نبرد کند. روایتی در کتاب اصول کافی هست
که معلی بن خنیس به امام صادق (علیه السلام) پیشوای ششم معصوم عرض میکند، اگر حکومت دست شما برپا میشد و ما متنعم میشدیم چه خوب بود. امام فرمود: «هیهات، هیهات یا معلی» خیال باطل کرده ای، پنداری دور و دراز در سر میپرورانی ، اگر حکومت ما برپا شود: «ما کان والله الا سیاسه اللیل و سیاحه و اکل الجشب و لبس الخشن » اگر حکومت ما برقرار شود، ریاضتهای شبانه و و حرکتهای طولانی روزانه و تلاش روزانه، خوردن غذاهای درشت و پوشیدن لباسهای خشن حاصلش خواهد بود. تو خیال نکنی معلی حکومت ما که برپا شد خوش گذرانی و تنعم است.    روایاتی هم یادم است در کتاب اثبات الهداه از قول پیشوای هشتم حضرت رضا علیه الصلوه والسلام نقل میکند، سه روایت ظاهراً آنجا از امام هشتم نقل میکند که امام فرمود حکومت ما که قائم شود میدانید حاصلش چیست؟ عرق و خون و استراحت در سایه شمشیر است. پس مکتب ما مکتب استقامت است. مکتب ما مکتب خون و مکتب سختی و مکتب استراحت در سایه شمشیر است. حالا بگو استراحت در آیات شریفه قرآن ما است «فاستقم کما امرت» آنطوریکه مأمور شده – ای استقامت کن و در نقل حدیثی میفرمود : سوره هود من را پیر کرده است. در شرحش گفته اند اشاره باین آیه است. آنچنان که مأموری مستقیم باش و استقامت کن.       ذره ای کوتاهی مکن. امت ما از طولانی شدن جنگ نمیترسند. امت رزمنده ما جنگ هر چقدر طول بکشد آنرا با آغوش باز پذیرا خواهد بود تا سدها را بشکند و امت مظلوم عراق و همه ملتهای مسلمان محروم را آزاد سازد. من مطلبی هم به مناسبت ماه خون و پیام و ماه شهادت به پیامبرا انقلاب دارم. تذکری دارم به خطبا و سخنوران و افاضل و طلاب محترم حوزه علمیه قم و حوزه علمیه مشهد و همه حوزه – های علمیه. این فضلا و سخنوران که پیامبران انقلاب بودند در آن روزهای سیاه و سخت خفقان و استبداد  که ما ، نه فرستنده رادیوئی و تلویزیونی داشتیم و نه روزنامه داشتیم و نه حتی بلندگوئی داشتیم که صدای ما را به گوش مردم برساند. این پیامبران انقلاب پیامهای رهبر کبیر نقلاب را ، اعلامیه های آن حضرت را با هر توان وامکانی که داشتند به اقصی نقاط کشور به اعماق شهرها و روستاها میبردند و سپس آنگاه در سنگر مقدس تبلیغ و عرشه منبرها آن پیامها را برای مردم تشریح میکردند مردم را به حرکت و قیام علیه طاغوت وامیداشتند. در این راه تحمل سختیها و صدمه ها، زندانها و شکنجه ها و گاهی کشتنها را میکردند. ای پیامبران انقلاب، حداکثر استفاده را از این ماه پیام و خون ببرید. انقلاب هنوز پایان نپذیرفته است. من از باب تذکر به شما عرض میکنم، خود میدانید تذکر است. انقلاب هنوز خاتمه پیدا نکرده است دشمن هنوز در کمین است که ضربه بزند، انقلاب را به قهقرا برگرداند. شما مسؤولیتتان امروز در پاسداری از انقلاب بیش از آن روز است. شما همچنان که در همه جبهه ها که حضور خود را ثابت کردید. در جبهه های نبرد0000
رئیس- دو دقیقه دیگر وقت دارید.
باغانی- در جبهه های جنوب و غرب و در سنگرهای تبلیغ باز هم به ارشاد مردم و به دعوت مردم به اتخاذ و همبستگی ادامه دهید. در شهرها به ملت ایثارگرمان تذکر دهید. این مهاجران جنگ را با آغوش باز پذیرائی کنند. آیه شریفه: «والذین آووا و نصروا» را بیاد مردم بیاورید. جا بدهند این مهاجران مصیبت کشیده را . یک تذکر آخر هم دارم. من تعجب میکنم در حالیکه امت و ملت ما احتیاج به همبستگی شدید دارد که در جبهه مقابل دشمن سفت و سخت بایستد و که تاکنون ایستاده است. تعجب دارم و متأسفم چه شده که بعضی بحث آزاد رادیو و تلویزیونی ترتیب میدهند و تشنج ایجاد میکنند؟
سلامتیان- انجام بحث آزاد درست بخاطر همین انسجام است.
رئیس- آقای سلامتیان و دوستان مجلس، شما وقتی که دیگران در مقابل حرف کسی اعتراض میکند همه معترضند و میگوئید در مجلس خفقان است .
عسکراولادی- معلوم میشود طراح بحث آزاد رادیو تلویزیون شما بودید که دفاع میکنید؟
سلامتیان- بفرمائید دستور بازداشت ما را هم آقای لاجوردی که دوست شما هستند صادر کنند.
رئیس- آقای سلامتیان درست همان اعتراضی که میکنید به خودتان وارد است. برادران من صدایم از شما قویتر است. شما شلوغ نکنید بگذارید این آقایان شلوغ بکنند که این ادعا از دست خودشان گرفته بشود.
باغانی- متأسفم، گوش بدهید، خواهش میکنم آخر سخنم است. من سوء نظری ندارم دنبال همین مطالبی است که الان عرض کردم . دنبال آنها مطلبی کوتاه دارم. متأسفم که در چنین موقعیتی باید بحث آزاد ترتیب داده بشود عاملش چه کسی بوده است؟ نمیدانم.
رئیس- وقتتان تمام است.
باغانی- دیگری پا شود در روزنامه چند بند از قانون اساسی را استناد کند و مردم را به تشنج دعوت کند. سومی از تریبون آزاد مجلس سوء استفاده کند000
رئیس- وقتتان تمام است.
باغانی- و مردم را به تشنج بکشاند متأسفم . امید است امت ما در جبهه واحد با استکبار جهانی نبرد کند و این اتحاد کلمه محفوظ بماند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
رئیس- آقای باغانی میخواستند از کمکهای مردم سبزوار تشکر کنند که فرصتشان تمام شد. ایشان میگویند که بیش از چهار میلیون تومان آنها کمک نقدی و جنسی به جنگ زده ها کرده اند که خواستند به این وسیله تشکر کنند.
منشی- آقای حسین کرمانی بفرمائید.
رئیس- تا دومین گوینده تشریف میآورند من این تذکر را بدهم. یکبار دیگر هم تذکر داده ام، این بار آخر است که تذکر میدهم. بعضی از دوستان در مجلس هستند که به خودشان حق میدهند در مقابل اظهارات گوینده هر لحظه ای که خواستند اعتراض کنند. امروز نمونه اش را دیدید. با اینکه میدانند در نقطه مقابل آنها اگر آنهائی که با آن آقایان موافق نیستند بخواهند این رویه را انجام بدهند خیلی سر و صدا بیشتر است. اگر میدانید که این رویه به نفع نیست و از من میخواهید که به دوستان تذکر بدهم که این کار را نکنند، خودتان  هم نکنید. این تذکر من به عموم دوستان است. از تمام آقایان خواهش من این است که نظم مجلس را مراعات کنید، گوینده که حرف میزند اگر دیدید بر خلاف شؤون نماینده دیگری یا مطلب ناحقی گفت فوراً به من تذکر بدهید من این را وظیفه ام میدانم که جبران کنم واین کار را هم میکنم. اگر نکردند به من اعتراض کنید. نگذارید که نظم مجلس به هم بخورد. آقای حسین کرمانی بفرمائید.
حسین کرمانی- بسم الله الرحمن الرحیم. رب اشرح لی صدری، و یسرلی امری، واحلل عقده من لسانی، یفقهوا قولی. «آیات 27،28،29 و 30 سورة طه » لقد نصرکم الله فی مواطن کثیره و یوم حنین اذا عجبتکم کثرتکم فلم تغن عنکم شیئاً وضاقت علیکم الارض بما رحبت ثم ولیتم مدیرین. ثم انزل الله سکینته علی رسوله و علی المؤمنین و انزل جنوداً لم تروها. «آیات 26 و 27 سوره توبه» ابتداء از برادر عزیزم جناب آقای دکتر خلیلی که لطف فرمودند و تمام وقتشان را در اختیارم قرار دادند صمیمانه تشکر میکنم. آنچه که همه ما معتقدیم انقلاب ما تداوم انقلاب انبیاء است که از آدم گرفته تا خاتم، یک چیز تازه ای نیست. بالنتیجه باید رویه ما همان رویه انبیاء باشد. اگر یک مقدار کج بشویم به نتیجه نخواهیم رسید . باید بدانیم ، مطالعه کنیم با کمال دقت ابراهیم خلیل چه داشت؟ با چه نیروئی با نمرود زمان جنگید؟ موسی کلیم چه داشت که با فرعون زمان جنگید؟ چون یک مسیر است و یک هدف است. ما هم خودمان را با آن تطبیق بدهیم. اگر اینچنین باشد پیش خواهیم رفت می بینیم تمام انبیاء هم از نیروی مادی استفاده میکرده اند و هم از نیروی معنوی برای نمونه، من یک مورد را نقل میکنم از زندگی رهبر عزیزمان حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم. (حضار: صلوات فرستادند) در جنگ خیبر همه سراغ داریم و میدانیم، وقتی که عمروبن عبدود با آن کیفیت آمده است به میدان.       حضرت علی (علیه السلام) را میخواهد به جنگ عمرو بفرستد. علی است. یدالله است. قدرت الله است. ذوالفقار  به دست علی (علیه السلام) میدهد. عمامه خودش را به سر علی (علیه السلام) میگذارد . کمربندش را محکم میبندد. علی (علیه السلام) به میدان میرود و رسول الله (صلی الله علیه و آله) بالای تپه می ایستد و دستهایش را بلند میکند و میگوید: «یا مجیب دعوه المضطرین» «یا غیاث المکروبین» شروع میکند به دعا کردن اشک میریزد و عبایش از دوشش می افتد ، توجه ندارد، غرق شده است و دعا میکند. هم علی (علیه السلام) را به میدان میفرستد و هم شمشیر به دستش میدهد هم دعا میکند. دوستان

عزیز این است رویه انبیاء اسلام انقلاب ما در اول اینچنین بود شبانه روز جوانهای ما میجنگیدند با مشت گره کرده جلوی تانک میرفتند پیرزنها، پیرمردها، علماء ، دهاتیها، خرابه نشینها اشک میریختند و دعا میکردند. آن نیرو بود که ما را فاتح کرد هر دو با هم بود انقلاب ما، در اول دو بال داشت مانند انقلاب انبیاء پیش رفتیم، اما دوستان عزیز ، ملت ایران، نمیدانم چه شده است، آنچه که مسلم است یک بال ما دارد میشکند یا شکسته شده است، توجه به امور معنوی بسیار کم شده است. این تهران سابقاً میآمدیم کمتر کوچه ای بود که دهها پرچم سیاه در این ایام در آن دیده نمیشد مجالس دعا، توسل، استغاثه، روضه خوانی یکمرتبه بعد از انقلاب چطور شد که به این صورت درآمد می بینیم توجه به امور معنوی بسیار بسیار کم شده است. مجالس دعا به آن صورت باقی نمانده است، امام عزیزمان «روحی له الفداء» که فرمود مجس سنگر است، عجیب جمله ایست مسجد سنگر است، بله، جوان ما دارد چطور میرزمد آنچه که من در کردستان دیدم خدا گواه است دیگر داستان حجربن عدی ها و میثم تمارها و اصحاب امام حسین برای ما تازگی ندارند، فراموش کردیم بالاتر از آنچه در تاریخ ضبط کرده اند در میان جوانها من دیدم. دستش قطع شده پایش قطع شده، چطور میجنگد، اما واقع و نفس امر ما هم پشت جبهه، سنگرهای پشت جبهه مان همانجور است؟ در باره آنها همانجور دعا میکنیم که امام حسین دعا میکرد؟ و رسول الله در باره آنها دعا میکرد؟ پس مسأله دعا آن امر معنوی را کوچک نباید شمرد در این زمان احتیاج به دعا مانند یک کبوتری که دو بال دارد، داریم، اگر میخواهید با دنیا بجنگید می جنگید فاتح میشوید، چنانکه ابراهیم فاتح شد، چنانکه موسی فاتح شد، شکست نیست قطعاً، وقتی که رویة آنها را داشته باشیم و روی روال آنها جلو برویم قطعاً والله العلی العظیم شکست نیست، اگر کج و کوله بشویم قطعاً نابود خواهیم شد نه اینکه اسلام از بین میرود، نه ما «اسلام میماند، اگر ما رویة مان پیروی از رویة انبیاء نباشد این چنین خواهد شد. اما مسأله دوم، خطایی است به خودم، دوستان عزیز، اول الله ناظر این مجلس است. ولی عصر که همه ما مربوط به آن حضرتیم دارد ما را میبیند. سوم ملت موجود ایران اکثراً میبینند. چهارم ، این ملت ایران تا چهارصد سال دیگر این مجلس را میبینند تا 500 سال دیگر میبینند از اینها فیلم برداشته میشود، واخجلتا واشرما، اگر پنجاه سال دیگر صد سال دیگر ملتی بیایند و این فیلمها را ببینند می بینند ، خلاصه باید این مجلس الگو باشد، این مجلس را از بهترین افراد، مردم انتخاب کرده اند و اینجا فرستاده اند، اقوالمان، افعالمان، رفتارمان ، باید نمونه باشد، به تمام معنا ، حتی از برخوردهائی که از نظر فن ما عیب نیست اما ممکن است بیرون عیب بگیرند، یعنی خلاف شرع نیست، خلاف عرف است خلاف فن هم نیست اما خلاف عرف است مردم از آن بد برداشت میکنند از آنها هم باید تا آنجا که میتوانیم احتراز کنیم والا خدای نخواسته ممکن است روزی بیاید که ملت ما به ما بدبین باشند همانهائی که با یک عالم عشق و علاقه به ما رأی داده اند ما را فرستاده اند اینجا که نه فقط مدافع حقشان باشیم، بلکه خواسته اند از تمام جهات ما برای آنها الگو بشایم، اسوه باشیم، بتوانند در دنیا ما را نشان بدهند مجلس اسلامی را نشان بدهند. من سخن سربسته گفتم، امیدوارم آنچه که میگویم لله گفته باشم . میسوزم و میگویم از لابلای جانم بیرون آمده و گفته ام. امیدوارم در همه و روی خودم اقلا اثر بگذارد. مسأله سومی که میخواستم عرض کنم، راجع به جنگ زده هاست آنهائی که از جبهه جنگ بیرون آمده اند را نمیگویم که گریخته اند خیلی حرفها در بارة آنها هست، حرف زیاد میزنند من تقسیم میکنم، اینهائی که از جبهه آمده اند دو دسته هستند یک دسته زنها، بچه ها ، پیرمردها، آنهائی که اسلام جنگ را به آنها واجب نکرده است. اینها خوش آمدند ، باید بیایند، نباید بمانند آنجا دست و پاگیر هستند، باید بیآیند ، یک عده جوانها کسانی که اسلام بر آنها جنگ و دفاع را واجب کرده است اینها حرام است آمدنشان، فرار از جنگ یکی از گناهان کبیره است. یک جوانی که میتواند از مرز و بوم اسلام دفاع کند فرار از جنگ برای او از گناهان کبیره است نباید بیاید، نسبت به دسته اول بر عموم مسلمین واجب است آنجوری که از عائله خودشان حفاظت میکنند از آنها حفاظت کنند. نسبت به دوم نه، اگر حرفی در بعضی از شهرستانها بوده است من حدس میزنم نسبت به قسم دوم جوانهائی بوده میتوانسته اند در جبهه بمانند و نمانده اند نه پیرزنها و بیوه زنها و بچه ها، من در این مدت موفق نشدم به شهرستانی غیر از حوزه انتخابیه ام بروم، که ببینم مردم با این بچه ها چه میکنند، اطلاعات من در همین سطح روزنامه ها و جراید و بعضی اعلامیه هائی که بعضی اوقات رسیده است میباشد اما حوزه انتخابیه من شهرستان آباده، و ابرقو و توابع آنها است خدا گواه است دو هفته قبل که آنجا بودم بحدی تحت تأثیر عمل اینها قرار گرفته بودم که حال فوق العاده ای برایم دست داده بود و آن این بود که ملت اعلام کرده بودند تمام اینهائی را که از جبهه آمده اند در خانه ها جا بدهند، اتاقهای داخل منزلشان را خالی کردند و جای دادند. یک خانواده از جنگ آمده را در مسجد ندیدم در حسینیه ندیدم در اماکن غیر مناسب ندیدم ، عجیب است پیشنهاد شد اگر جمعیت زیاد آمد که در منزلها جا نبود ما مردها را میرویم در مسجد میخوابیم و خانه هایمان را در اختیار آنها میگذاریم اگر بناست در مسجد بخوابیم ما بخوابیم نه زن و بچه مردم، اگر بناست در حسینیه بخوابیم ما بخوابیم ما مردها بخوابیم که اهل اینجا هستیم، چرا آنها که از جبهه جنگ آمده اند بیایند بخوابند . این رویه حوزه انتخابیه من هم در آباده هم در ابرقو و توابع آن است. این ایده شان است.
رئیس- شما دو دقیقه دیگر وقت دارید.
حسین کرمانی- چشم، من نمیخواهم تشکر کنم که چقدر پول و جنس داده اند، وظیفه شان است، همه جا داده اند. یک عمل چشم گیری نیست که من بخواهم عرض کنم. ده کامیون ، بیست کامیون، مقداری پول همه جا داده اند، وظیفه شان است . اما آنچه که من برای من چشم گیر بود که اینجا به عنوان تقدیر و تشکر نه اینکه چون حوزه ام انتخابیه ام است میگویم. خدا گواه است اگر این عمل را هر جا دیده بودم تا پایان عمر سپاسگزار بودم، از این عملشان من صمیمانه تشکر میکنم. تقدیر میکنم، امیدوارم سایر شهرستانها و سایر مردم ایران مانند همین ملتی که من دیدم با همین نحو با زن و بچه ها ، پیرمردها یعنی آنهائی که اسلام از آنها جنگ نخواسته است معفو هستند، آنها را باید به این صورت پذیرائی کنند اینها عزیزان ما هستند یعنی همان عملی که انصار نسبت به مهاجرین انجام دادند ما با این مهاجرینمان انجام بدهیم مطالب دیگری بود که من در نظر داشتم عرض کنم ولی مثل اینکه وقتم تمام شده است والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته.
بازرگان- اجازه میدهید نامه آیت الله پسندیده را بخوانم؟
رئیس- خیر، اجازه نمیدهم، دو سه تذکر کوتاه هست و بعد شروع دستور جلسه.     تذکر اول، بسیاری از آقایان مراجعه میفرمایند که در شهرهایشان استعداد و آمادگی برای امکان آورگان جنگ دارند و میپرسند به کجا مراجعه کنیم؟ آقایان این را با فرمانداریهی خودتان اول تماس بگیرید و مقدار و حد را تعیین بفرمائید و تشویق هم بکنید که اینها بیشتر در این جهت قدم بردارند چون نیاز زیاد است اینجا هم با آقای معرفی زاده مراجعه کنید که ایشان رابط ما هستند با مرکز وزارت کشور برای اسکان که امکان فراهم بکنند برای حمل و نقل آوارگان.
یکی از نمایندگان- هلال احمر اینکار را میکند.
رئیس- هم هلال احمر و هم وزارت کشور. تذکر دوم، جمعی از آقایان تذکر نوشته اند که اظهاری که آقای کرمانی فرمودند که بعداز انقلاب معنویت ضعیف شده است این آقایان به حق تذکر داده- اند  که معنویت رشد کرده و نمودهایش را هم در جنگ دارید می بینید ، استقبال مردم ما از فداکاریهای مردم است و این بهترین نوع رشد معنویت را نشان میدهد. این نماز جمعه ها این دعیا کمیل، این مظاهری که می بینید، اجتماعات مردم همه جا نشان میدهد که اکثر مردم واقعاً معنویت در بینشان رشد کرده است، اما ممکن است یک گروه اسراف طلبی که نمیتوانند انقلاب را تحمل بکنند نتواند تحمل کنند. تذکر سوم آقای معادیخواه نامه ای نوشته اند البته از روز اول از من خواستند من تا آماده شدن مذاکرات مجلس صبر کردم تذکر ایشان اینست که من در سخنرانی قبل از دستورم این تعبیر را گفته بودم:       اینجانب روز سه شنبه 13/8/59 در پایان نطق قبل از دستور خودم گفتم «فرصت طلبهائی که این روزها روی تکنیک و تخصص زیاد تکیه میکنند در خط آمریکا هستند.» این عبارت را ایشان گفته اند ومن مراجعه کردم به مذاکرات مجلس و متن اینست. ایشان اعتراض دارند، این سخن درروزنامه کیهان با حذف سه قید اساسی باین صورت تحریف شده است اول گفته شده هرکس روی تکنیک وتخصص تکیه کندکه ایشان گفتند که من میگویم «فرصت طلبها » نه«هر کس» درخط آمریکاست، بعد«این روزها» گفته اند ویکی هم«زیاد تکیه کند.»

ایشان اعتراضشان این است که چرا تغییرداده اند و من باز خواهشم از برادران خبرنگار و روزنامه- ها اینست که دقت کنند. مسائل مجلس حساس است یک کلمه اشتباه چاپ کردن ، یک کلمه کم کردن، یک کلمه زیاد کردن باعث حرف اختلاف ، نزاع، اتلاف وقت میشود، امیدواریم که دقت بکنند این اشتباهات پیش نیاید.
حبیبی- دو سه روز است که صورت جلسه مرتب نمیرسد.
رئیس- این روزها که پشت سر هم جلسه داریم ما آقایان را آماده کرده بودیم برای یک روز در میان و امکانات ما هم برای یک روز در میان است، روزهائی که پشت سر هم جلسه میشود اینها مقدار تأخیر در کارشان می افتد. من به ادارة قوانین و تندنویسها تذکر دادم البته امروز گفتند چون بنزین نداریم عصرها نمیتوانیم بمانیم برای رفتن مشکل داریم، گفتم که امکان حرکتشان را هم درست بکنند که بتوانند بعدازظهرها بمانند و کار اضافی بکنند که انجام بشود، آقای سلامتیان بفرمائید.
سلامتیان- بسم الله الرحمن الرحیم، در تاریخ هفدهم مهر ماه بنده سؤالی کردم از جناب آقای رجائی، بموجب قانون اساسی ظرف ده روز باید آقای نخست وزیر پاسخ بدهند، امروز بیش از یکماه از این مسأله میگذرد و با وجود اینکه هفته قبل که ایشان تشریف آورده بودند بنا بود فردا یا پس فردای آنروز بیایند جواب بدهند ولی هنوز تاریخ پاسخ آقای نخست وزیر به سؤال بنده معین نشده است.
رئیس- بسیار خوب ایشان اظهار آمادگی کرده اند مجلس دارد تنظیم میکند در این هفته طی سه روز، امروز و فردا و پس فردا یکی از این روزها آقای رجائی در مجلس خواهند بود برای جواب سؤالات بترتیب تاریخ، ممکن است آنروز که میآیند نوبت شما هم باشد. و آقایان میدانید شرایط جنگ و شرایط نبودن کابینه و نبودن وزرای مسؤول و خیلی چیزهای دیگر و وضع خود مجلس دست ما را بسته بود برای اینکه بتوانیم در وقت مقرر اینها را برسانیم و این سؤال هم مکرر شده است و من این توضیح را دادم.
نقوی- تذکر دارم.
رئیس- بفرمائید تذکرتان را بدهید.
نقوی- عرض کنم که اصل 69 مذاکرات مجلس شورای ملی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی که «البته آن به ما کاری ندارد» پخش شود، من در پریروز که یادداشت هم خدمتتان دادم حداقل انتظارم این بود که قبل از اینکه تذکر بدهم، حضرتعالی یک اشاره ای بفرمائید. چهار دقیقه از صحبت من را رادیو حذف کرده است، چرا اینرا فقط من یادداشت دادم خدمتتان و این حداقل انتظار بود برای اینکه وقت را نگیریم جنابعالی خودتان تذکر بدهید.
رئیس- حالا اجازه بدهید برای اینکه آقای نقوی بفهمند که به آئین نامه توجهی ندارند و بیخود وقت مجلس را میگیرند بگویم الان رادیو مستقیم دارد پخش میشود.
سلامتیان- پخش نشده است، چهار دقیقه از نطق ایشان یعنی از مورد 9 تا 17 را که خواندند پخش نشده است کسانی که از دوستان و موکلین من نوار ضبط کرده اند ولی چهار دقیقه از نطق ایشان پخش نشده است که ضبط کنند.
رئیس- حالا ببینید چه میکنید آیا این تذکر آئین نامه ای است که وقت مجلس را متوقف کنید شما اگر میگفتید که چهار دقیقه پخش نشده است رسیدگی میشد من این را به رادیو میگفتم، وقت مجلس را آقایان به خودشان حق میدهند که یکدفعه مجلس را متوقف کنند ، تذکر آئین نامه یک چیز فوری است که میتواند برنامه را متوقف کند.
نقوی – من یادداشت دادم خدمتتان یا نه؟
رئیس- خیر راجع به این موضوع نه.
نقوی- پس آنچه بود که دیروز دادم؟
رئیس- من چه میدانم چه بود. شما نگفتید که چهار دقیقه از سخنرانی من پخش نشده است، بفرمائید، آقایان یک کتاب میگیرند دستشان و قیام میکنند میگویند تذکر آئین نامه دارم و بعد هم وقت مجلس را اینجور ضایع میکنند خواهش میکنم برادران این کار را نکنند به من تذکر بدهید بیائید در دفتر من، من همانجا از رادیو میخواهم که چرا پخش نکرده اند؟
3- ادامه بحث پیرامون طرح قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
رئیس- ادامه بحث دنباله ماده پنج طرح قانونی اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.
منشی- بند «هـ» بررسی و تصویب بودجه سالانه که بوسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود.
بند «و»- نظارت مستقیم و فعال بر امور جاری سازمان و برنامه ها از جهت انطباق با بند «ب» و حضور حقوقی در سازمان به منظور جوابگوئی در برابر مسؤولیتهای محوله و اقدام فوری برای جلوگیری از تخلفات و انحرافات از طریق مدیر عامل.
بند «ز» - رسیدگی به شکایات و پاسخ به آنها و اقدام فوری برای رفع نواقص.
رئیس- پیشنهاداتی که در مورد این قسمتها داده شده و تا به حال کمیسیون به آنها توجه نکرده است اگر هست بحث بشود.
منشی- دو نفر فقط اسم نوشته اند. آقایانی که پیشنهاد داده اند به کمیسیون و کمیسیون احضارشان کرده است و تشریف برده اند آنجا ولی کمیسیون توجه نکرده است بایستند که من اسمشان را بنویسم، دو نفر هستند آقای دانش و آقای باهنر، آقای دانش آشتیانی بفرمائید.
دانش- بسم الله الرحمن الرحیم، آقای هاشمی من راجع به مادة 4 یک نقص و نارسائی داشت که دیروز هم پیشنهاد اصلاحی داده بودم اجازه بدهید اول آنرا مطرح کنم.
رئیس- حالا میرسیم به آنها ماده ای را که از آن رد شدیم دوباره پیشنهاد اصلاحی نمیپذیریم.
دانش- بسیار خوب راجع به این قسمت، تعیین مدیر عامل که با اکثریت آراء تصویب شد به دنبالش من پیشنهاد دادم که «وعزل ول در صورتیکه شورای سرپرستی تشخیص دهد نامبرده طبق موازین و اساسنامه و آئین نامه داخلی صدا و سیما واجد صلاحیت نیست» این جهت باید پیش- بینی بشود که اگر مدیر عاملی انتخاب شد که انتخابش از وظایف شورای سرپرستی است ولی بعد از یک سال ، 6 ماه، تشخیص دادند که این صلاحیت به جا نبوده است یا بعداً انحراف در او پیدا شده است وظیفه شورای سرپرستی است که حق داشته باشد او را عزل بکند و دیگری را به جایش انتخاب بکند.
رئیس- اگر پیشنهاد آقای دانش مخالفی دارد اعلام کند؟ مخالف ندارد. موافق پیشنهاد آقای دانش کسی هست؟
ملکوتی- این یک ماده جدیدی است.
رئیس- ایشان پیشنهاد داده بودند قبلا مورد توجه قرار نگرفته است، ماده نیست.
حائری زاده- آقای هاشمی وقتی پیشنهاد میآید ، باید قبل از خود ماده در باره آن بحث بشود.
رئیس- اینکه قبل از آن است، آقای موسوی خوئینی ها بعنوان مخالف بفرمائید.
موسوی خوئینی ها- عرض کنم که من مخالف هستم نه به این معنا که اگر مدیرعامل بعد معلوم شد صلاحیت ندارد او را عزل کنند، ولی اساساً در هر سازمان و هم در مؤسسات اداری این شیوه است که اگر مدیری یا مسؤولی را در جائی گذاشتند بعد دیدند صلاحیت ندارد میتوانند فرد صلاحیت داری را به جایش نصب بکنند این دیگر لازم نیست به صورت یک ماده در اینجا ذکر بشود.
رئیس- یک موافق صحبت کند آقای ارومیان بفرمائید.
ارومیان- بسم الله الرحمن الرحیم، اینکه برادرمان جناب آقای دانش فرمودند، لازم است متمم این مطلب باشد چون آنکه در زیر آمده است برای جلوگیری مثلا این شورا بتواند یک چیزی تعیین بکنند، جلوگیری در تمام جاها کافی نیست بلکه آن کسی که لیاقت ندارد یا کارآئی ندارد یا کسی را که دیدند متخلف است باید جلوگیری بکنند، اما جلوگیری در حد اینکه بتواند تمام نواقص این مطلب را تتمیم کند نیست، بلکه عزل هم در اختیار اینها باشد و اگر چنانچه این مطلب باشد ممکن نیست هیچوقت، یعنی تا وقتی که این مدیر عامل سر کار است، آنچه که منویاتش است اعمال میکند و هر کسی هم جلوگیری نمیتواند بکند ولو اینکه در زیر پرده بتواند کار بکند، میکند روی این اصل برای تتمیم این مطلب همین که ایشان پیشنهاد کردند این اضافه بشود
 
ولو بعنوان اصلاح.
رئیس- کمیسیون اگر توضیحی دارد بدهد.
امامی کاشانی- شورای سرپرستی که خطوط را مشخص میکند او کار را انجام خواهد داد دلیلش هم اینست که همینطور که برادرمان آقای خوئینی ها هم به آن اشاره ای کردند این مسأله مطرح شد که ما اگر بنویسیم که اصل هم شورای سرپرستی میکند و این اصل را هم بگوئیم ، تخلفات، خوب چه تخلفاتی چه نحوه تخلفاتی و گیر میکند ، یعنی قانون دست و پا را میگیرد، ما به صورت قانون الان نمینویسیم، ما الان میآئیم در اتاق در بسته بیرون سازمان این تصمیمات را بگیریم و فردا دست و پاهایشان را ببندیم اینها خودشان وقتی در شورا قرار گرفتند با افراد صاحبنظر هم آنجا در رابطه بودند مشخص میکنند چه نحو تخلفاتی با چه کیفیت و چه شیوه ای، آنها بعد میآورند اینجا تصویب میشود.
رئیس- پیشنهاد آقای دانش گفته شد و موافق و مخالف هم صحبت کردند، کمیسیون هم توضیح داد. الان 192 نفر در مجلس هستند (عده ای از نمایندگان: چرا تابلو تعداد را نشان نمیدهد؟) پیشنهاد آقای دانش این بود که اگر چنانچه شورای سرپرستی تشخیص داد که او بی صلاحیت است اینرا قید نکنیم که بتوانند او را عزل بکنند. آقایانی که با پیشنهاد آقای دانش موافقند قیام بکنند (عده کمی برخاستند) تصویب نشد. در مورد تابلو آقایان فرمودند. علتش این است که دیروز در جریان بحث برخورد کردیم که آقای حجتی و دیگران گفتند چون آن تابلو هنوز واقعیت را نشان نمیدهد و حرف بدنبال دارد روشن نباشد. البته اگر خاموش باشد برای منشیها زحمت خواهد داشت نه برای شما. دو تا اشکال در کار هست یکی اینکه آقایانی که لبه صندلی مینشینند تابلو نشان نمیدهد دوم اینکه کسانی که جایشان را عوض میکنند و عده ای از آقایان به ادله ای جایشان را عوض کرده اند. این تابلو درست نشان نمیدهد. حالا این یک سیستمی دارد، و دارد این سیستم تکمیل میشود که بعد اینطور نیست، هر کس هر جای صندلی باشد نشان میدهد و این عیب برطرف میشود انشاءالله در جلسات آینده این مشکل مرتفع خواهد شد. ضمناً شمارش هم خودش انجام میشود که تقریباً کار خیلی سریع انجام بشود و اشتباه نخواهد داشت. پیشنهاد بعدی از آقای دکتر باهنر است بفرمائید.
باهنر- بسم الله الرحمن الرحیم، پیشنهاد من در مورد بند «د» است تعیین مدیر عامل، اینجا روشن نشده است که آیا مدیر عامل حتماً باید از خارج از شورای سرپرستی باشد یا اینکه از داخل شورای سرپرستی هم میتواند باشد ؟ پیشنهاد این بود که روشن بشود و قید بشود که از بین افراد خود یا از خارج که اگر چنانچه شورای سرپرستی خواست مدیر عامل را از بین سه نفر خودش انتخاب بکند، اینکار را بکند. علتش هم این هست که ما سه نفر نیرو را در واقع برای اینکار تعیین میکنیم و اینها موظف هستند که همه مسائل را زیر نظر بگیرند، طرح تهیه بکنند، اشکال ندارد اگر چنانچه یکی از آنها آمادگی داشته باشد برای اینکه مدیر عامل باشد و همیشه هم طبعاً در خود شورای سرپرستی شرکت دارد، بنابراین ما از نیروی تعیین شده ای که در آنجا هست بتوانیم حداکثر استفاده را بکنیم یعنی راه را نبندیم و همینطور مسأله رایج است دایر است در بین احزاب که از شورای مرکزی یا هیأت مدیره انتخاب میشود در شرکتها و مؤسسات مدیر عامل از بین هیأت مدیره انتخاب میشود لازم نیست که آنکس که مجری هست جدا باشد از کسانی که طراح یا تصمیم گیرند هستند، بنابراین هیچ اشکال ندارد که مدیر عامل از میان اعضاء شورای سرپرستی انتخاب بشود و یا اینکه آنرا اینطوری درستش کنیم که تعیین مدیر عامل به اکثریت آراء (که دیروز تصویب شد) از بین افراد یا از خارج ، البته راه نبندیم حداکثر ظرف مدت یک ماه.
منشی(توکلی)- دو نفر اول آقای تاج گردون و آقامحمدی.
یکی از نمایندگان- این ماده تصویب شده است.
رئیس- فقط اتفاق آراء اش را رأی گرفتیم، به اصل ماده هنوز رأی نگرفته ایم. فقط یک پیشنهاد تصویب شد.
منشی- آقای تاج گردون.
غضنفرپور- من اولین نفری بودم که دست بلند کردم.
منشی- شما که پشت سرتان را نمی بینید آقای غضنفرپور. دیروز که اول بشما وقت دادم همه به من اعتراض کردند یادتان نیست؟
تاج گردون- بسم الله الرحمن الرحیم، من با نظر برادرمان جناب دکتر باهنر مخالف هستم به این دلیل که اگر کسی که از اعضای شورای سرپرستی است بخواهد به عنوان مدیر عامل، مدیریت را بعهده بگیرد خواه ناخواه ناگزیر میشود که فکر قوه ای را که خودش وابسته به آن است بصورت آگاه یا ناخودآگاه اعمال بکند و احتمال این خطر وجود دارد که تنها منحصر بشود به یک قوه چون شورای سرپرستی سه نفر هستند و هر کدام مربوط به یک قوه اند من معتقدم که آن فرد انحصار- طلبی را بعهده خواهد گرفت و وابستگی به یک قوه خاص پیدا میکند.
منشی- موافق آقای عبدالکریم شرعی بفرمائید.
شرعی- بسم الله الرحمن الرحیم، فرمودند که اگر مدیر عامل یکی از این سه نفر باشد، ممکن است که نظر آن قوه ای که وابسته به آن هست، اعمال بشود و ناخودآگاه به آن سمت کشیده بشود این مدیر عامل را باید آن سه نفر رأی به او بدهند حالا اکثریت هم که باشد با رأی آنها انتخاب میشود، بنابراین آن دو نفر دیگر تشخیص میدهند که این فرد هیچوقت به سمت آن قوه ای که به آن وابسته هست نمیکشد اول به بی نظریش رأی میدهند و بعد از اینکه به بی نظری او رأی دادند او را انتخاب میکنند به اضافه این فردی که جزء شورای سرپرستی هست وقتی مدیر عامل باشد در اثر اطلاعی که دارد و ورودی که به مسائل دارد بهتر میتواند نظر شورای سرپرستی را اعمال کند. متشکرم.
رئیس- از طرف کمیسیون ارشاد چه کسی توضیح میدهد؟
الویری- آقای امامی کاشانی.
رئیس- آقای شجونی اگر بخواهید میتوانید شما صحبت کنید.
شجونی- من چون مخالفم دفاع نمیکنم.
رئیس- آقای امامی کاشانی بفرمائید.
امامی کاشانی- سابقاً در کمیسیون با آن طرحی که دادیم دو اشکال داشت این مطلب، با تصویبی که دیروز مجلس کرد یک اشکال به آن افزود، اما اشکالی که مجلس به آن افزود این است که با اکثریت آراء مدیر عامل تعیین میشود خوب بفرمائید که حالا که با اکثریت آراء تعیین میشود، سه نفرند یکی از آنها میخواهد مدیر عامل بشود، اکثریت آراء آن چه جوری میشود؟ در کمیسیون مطلبی را که یکی از برادران گفتند، مطرح شد که نظر یکی از قوای سه گانه را آن مدیر عامل ممکن است مد نظر بگیرد و این اشکالی است و مسأله دیگر این است که این مدیر عامل باید جوابگو باشد با آن شرائطی که خطوطش را خود شورای سرپرستی معین میکند واین مقابل آنها قرار میگیرد از نظر اینکه مراقبش هستند که چه جور کار را انجام بدهد، این برخلاف شرکتها و مدیریت درشرکتهاست، این شورای سرپرستی حالت نظارت و در عین حال دخالت دارد، این تنها یک کار اجرائی نیست به این ادله ما ترجیح دادیم که مدیر عامل از بیرون باشد.
زائری- آقا من یک سؤال در این رابطه دارم و تا آن روشن نشود، مشخص نخواهد شد.
رئیس- چه سؤالی؟
زائری- عرض شود که اگر شرح وظایف سازمانی ، مدیر عامل روشن بشود میشود در این زمینه اظهار نظر کرد ، ولی اگر مدیر عامل تنها مجر نظرات شورای سرپرستی باشد و حق اعمال نظر و قدرت خاصی نداشته باشد هیچ مانعی ندارد که از بین شورای سرپرستی باشد.
رئیس- این سؤال نیست و در این آئین نامه ای که میبینید هر چه نوشته شده همین است اینکه من به شما اجازه دادم صحبت کنید، باین دلیل بود که مشغول شمردن بودیم و نخواستم وقت مجلس تلف بشود. عدة حضار 188 نفر ، پیشنهاد مشخص بود و مخالف و موافق هم صحبت کردند، کمیسیون هم توضیح داد، آقایانی که با پیشنهاد آقای دکتر باهنر موافقند قیام بکنند.
عده ای ازنمایندگان- ما نفهمیدیم که پیشنهاد چه بود.
رئیس- پیشنهادتان را دوباره بگوئید.
دکتر باهنر- در هر حال آقا عبارت مبهم است یعنی شما اگر الان این عبارت را همینجوری حفظش بکنید، تکلیف شورای سرپرستی معلوم نیست و اگر میخواهید حتماً از داخل شورای سرپرستی هم نباشد باید تصریح کنید و بنویسید مدیر عامل، که از خارج انتخاب میشود.
رئیس- پیشنهاد ایشان این است که از داخل یا از خارج خودشان

انتخاب شود.
دکتر باهنر- بله پیشنهاد این است که مشخص کنیم، بنویسیم که تعیین مدیرعامل از بین افراد خود یا از خارج.
خزاعی- این را لایحه روشن کرده است .
رئیس- کجا روشن شده است؟
خزاعی- اولا در مادة 9، مدیر عامل در برابر شورای سرپرستی و شورای سرپرستی در مقابل قوای سه گانه مسؤولند . در مادة 6 هم جلسات شورای سرپرستی با حضور سه نفر رسمیت دارد و بعد برای مدیرعامل مشخصات معلوم کرده است.
رئیس- بفرمائید. آقایان خواهش میکنم خودشان ادعا نفرمایند که روشن شده است این مربوط به پیشنهاد ایشان است هیچ چیزی هم روشن نیست آقایان حالا رأی بدهید متن پیشنهاد این است که این جمله اضافه بشود «از میان خودشان یا خارج» بتوانند مدیر عامل تعیین بکنند، آقایانی که با این پیشنهاد موافقند قیام بکنند (عدة کمی برخاستند) بفرمائید تصویب نشد.
عماد کریمی- مبهم است، به درد نیمخورد، باید روشن بشود.
رئیس- نه خیر بفرمائید ، آقایان مخالفین و موافقین این قسمت از ماده میتوانند صحبت بکنند.
هادی- آقای هاشمی باید قید بشود که از خارج000
رئیس- نمیشود پیشنهاد جدید نداریم.
یکی از نمایندگان- آقای هاشمی این پیشنهاد جدید نیست، مجمل است شما باید اصلاحش کنید.
رئیس- اصلا آقای باهنر بی جهت این را مطرح کردید خود این ماده همان پینشهاد شما را میرساند، هیچ گیر و ابهامی هم نداشت بی خود هم وقت را گرفتید ویک ابهامی هم ایجاد کردید آقای توکلی اسامی را بخوانید.
منشی- چون یک دور نیست تمام شده است، یعنی تا آخر لیست را در جلسة قبل خوانده بودیم باز از اول لیست شروع میکنیم. آقای رضا اصفهانی که تشریف ندارند، آقای خزاعی (خزاعی: من موافقم).
رئیس- فقط بند (د) مطرح است.
یکی از نمایندگان- دیروز رأی گرفتیم آقا.
رئیس- نه آقایان من سه بار تا بحال در جلسه گفته ام به علت اینکه آقایان حضور ندارند این اشکال بوجود میآید من گفتیم دیروز رأی گرفتیم فقط روی قسمت اتفاق آراء و اکثریت آراء که اکثریت آراء شد، اما اصل بند (د) و ما بعدش هنوز تصویب نشده است.
محمد یزدی- من حضور داشتم و لذا عرض میکنم رئیس کمیسیون یا مخبر کمیسیون بالاخره توضیحی بدهند این اطلاق باید معین بشود.
رئیس- خیلی خوب این بحث دیگری است.
محمد یزدی- باید معین بشود.
رئیس- آقا بگذارید مخالف و موافق صحبت کنند تا معلوم بشود.
منشی- آقای حمیدی.
حمیدی- بسم الله الرحمن الرحیم، در این بند (د) اگر بخواهیم که از خارج باشد همینطور که مجلس هم رأی داد باید قید بکنیم والا این اطلاقش داخل را شامل میشود یعنی از خود مجلس اطلاقش شامل میشود مثل اینکه وقتی میگویند باید مجلس یک نماینده برای شورای سرپرستی معین کند اطلاقش شامل میشود چه از داخل مجلس باشد چه از خارج مجلس. پس اگر بخواهیم از خود این سه نفر نباشد باید قید کنیم.
رئیس- خیلی خوب، موافق.
خزاعی- من با این بند موافقم، آقای هاشمی.
رئیس- شما نمیتوانید مخالف ثبت نام کرده اید. آقای معادیخواه بفرمائید.
معادیخواه- فراموش نکنیم که هنوز اساسنامه رادیو – تلویزیون تصویب نشده است و در تصویب آن اساسنامه بسیاری از مسائل حل میشود، در اینجا با رأیی که دیروز داده شد بصورت مطلق گفته شده است که مدیرعامل با اکثریت آراء تعیین میشود. اگر احیاناً آنها یعنی شورای سرپرستی در بحث و بررسی خودشان و در تنظیم اساسنامه ببینند لزوم دارد که حتماً از خارج باشد این مسائل بالاخره بین سه نفر با توجه به مسائل سازمان بررسی خواهد شد، آنها در اساسنامه خودشان این مسأله را روشن خواهند کرد، و اگر آنها به این نتیجه برسند که فردی از خودشان مدیر عامل باشد بهتر است مطمئناً، نباید دست و پایشان را ما در اینجا ببندیم (عده ای از نمایندگان: رد شد آقا) اجازه بفرمائید در اینجا پیشنهاد آقای باهنر که در اینجا تصریح بشود به اینکه میتوانند از داخل باشند هم میتوانند از خارج باشند این رد شد اما بند (د) همینجور باقی مانده است اگر به این صورت تصویب کنیم که تعیین مدیر عامل با اکثریت آراء و حداکثر ظرف مدت یکماه میباشد. وقتی این را ما تصویب کردیم نه منعی برای آنها گذاشته ایم و نه الزامی برایشان بوجود آورده ایم این معنا را در اساسنامه با توجه به مسائل سازمان و روابطی که بین سه نفر دارند خودشان حل میکنند.
رئیس- مخالف بعدی را بگوئید.
منشی- آقای سلامتیان.
رئیس- آقای سلامتیان.
سلامتیان- بسم الله الرحمن الرحیم، بنده رفتم در کمیسیون ارشاد، استدلالاتی خدمت آقایان کردم، دائر بر اینکه مدیر عامل یک سازمان باید خارج و جدا از مجموعه سازمان دولتی و قوت اجرائی نباشد، آقایان متأسفانه به استدلالات من توجه نکردند، من باز بر میگردم، تعیین مدیر عامل توسط شورای سرپرستی امری نیست که بهیچوجه مشکلات رادیو- تلویزیون را حل کند، بلکه امری است که بر مشکلات خواهد افزود، بطور مشخص و دقیق، به موجب خود قانون اساسی قوای سه گانه در ادارة 000
رئیس- این مطرح نیست، تصویب شده است که آنها تعیین میکنند.
سلامتیان- بند (د) را مگر صحبت نمیکنیم؟ راجع به همین است. در بند (د) گفته شده است تعیین مدیر عامل به اتفاق آراء و حداکثر ظرف مدت یکماه.
رئیس- شما راجع به صلاحیت میخواهید بحث کنید؟
سلامتیان – بنده در اینکه شورای سرپرستی مدیر عامل را تعیین بکند مخالفم.
رئیس- بسیار خوب.
فردوسی پور- این گذشته است، تصویب شده است.
رئیس- خیر تصویب نشده.
سلامتیان- پیشنهاد دائر بر این که به اتفاق آراء نباشد و به اکثریت باشد، تصویب شد، اما اصل بند (د) تصویب نشده است هنوز.
رئیس- وقتی که اکثریت تصویب شده باشد آنهم تصویب شده است درست است اصل بند تصویب نشده است.
سلامتیان- الان راجع به مخالف و موافق اصل بند (د) داریم صحبت میکنیم.
یکی از نمایندگان- خیر در مورد خارج و داخلش داریم بحث میکنیم.
سلامتیان- بنابراین، خیر، خارج و داخلش نیست و پیشنهاد آقای باهنر هم رد شد. راجع به اصل بند (د) است.
رئیس- درست است، بگوئید.
سلامتیان – بنده با اینکه شورای سرپرستی مدیر عامل صدا و سیما را تعیین بکند مخالفم و د ر توضیح این مسأله دارم خدمتتان عرایضی میگویم استدلالهای خودم را میگویم(همهمه نمایندگان).
محمد فاضل- اصل بند تأیید شد.
رئیس- نه، نشده است اصل بند را هنوز رأی نداده ایم، ادامه بدهید.
سلامتیان- پس با توجه به اینکه هنوز تصویب نشده است من میتوانم استدلالات خودم را در مورد مخالفتش بگویم. عرض کنم به حضور شما که مدیر عامل یک سازمانی به وسعت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نمیتواند خارج از مجموعه کادرهای اداری و اجرائی دولت و خارج در نظر قوة مجریه و بخصوص هیأت دولت باشد. چون برای کلیة امور استخدامی و مالی و امور مربوط به بودجه و طرحهای مختلفش ناگزیر باید در داخل سازمان اداری واجرائی کشور باشد وگرنه انواع و اقسام تالی فاسدها را خواهد داشت. اصل 175 قانون اساسی میگوید سه قوه باید راجع به محتوی و برنامه های صدا و سیما نظارت کامل داشته باشند، نظارت سه قوه ترتیب تأمینش این نیست که حتی مدیر عامل را نمایندگان سه قوه معین بکنند، مدیر عاملی که توسط سه قوه به این ترتیب که هیچ قوه ای هم عملا حق استیضاح قوه دیگری را ندارد، تعیین شده

باشد و اینجا برمیگردم سر بند آخری که گذاشتید که میتواند مجلس استیضاح بکند عملا مجلس حق ندارد نمایندگان قوای دیگر را استیضاح بکند بخصوص قوه قضائیه را که اصلا استقلال کامل برایش قانون اساسی ما قائل شده است با توجه به این مسائل ما بهیچوجه من الوجوه با تعیین مدیر عامل توسط نماینده سه قوه استقلال را تأمین نمیکنیم. استقلال واقعی وقتی تأمین میشود که مدیر عامل بتواند مسؤولیتهای اجرائی خودش را در کادر دولت پاسخ بگوید اما راجع به برنامه هایش و رعایت قانون اساسی و رعایت موازین اسلام و رعایت اصول آزادی و عدم سانسور پاسخگوی نمایندگان سه قوه باشد که در شورائی در کلیة آموزش نظارت میکنند. این امر مانعها و مشکلات بسیار فراوانی برای کار صدا و سیما بوجود خواهد آورد شما از این به بعد یک مدیر عاملی خواهید داشت که این مدیر عامل برای امور مختلف خودش احتیاج به ارگانهای دولتی دارد حال اینکه هیچ فرمانبردار ارگانهای دولتی و هیأت نیست. با توجه به همة این توضیحات من با تعیین مدیر عامل توسط شورای سرپرستی مخالفم و معتقدم مدیر عامل باید توسط دولت تعیین گردد، توسط قوه مجریه تعیین گردد، منتها مقابل شورای سرپرستی سه نفری مسؤول باشد و شوری سرپرستی سه نفری در کلیة کارهایش نظارت بکند. والسلام.
مشی- آقای موحدی ساوجی، برای همین بند (د).
موحدی ساوجی- البته من فکر میکنم، جناب آقای رفسنجانی که فرمودند اصل بند (د) که هنوز تصویب نشده است چطور میشود مسأله اینکه آیا شورای سرپرستی با اکثریت آراء مدیر عامل را انتخاب خواهند کرد یا با اتفاق آراء؟ بعد این مسأله مذاکره شد، بحث شد و تصویب هم شد که با اکثریت آراء «چون که 100 آمد 90 هم پیش ما است» وقتی که نمایندگان محترم تصویب میکنند که شورای سرپرستی با اکثریت آراء میتواند مدیر عامل را انتخاب بکند پس این بحثها دیگر چیست؟ که من فکر میکنم این بند تصویب شده است با اکثریت هم تصویب شده است.
رئیس- بسیار خوب، مخالف بعدی.
منشی- آقای صباغیان.
صباغیان- بسم الله الرحمن الرحیم ، اساس مسأله رادیو – تلویزیون باز جا دارد تکرار بکنیم و ثبت بشود که تعیین کننده و سرنوشت ساز برای انقلاب است، بنابراین بسیار بجا خواهد بود که نمایندگان ملت هر چه بیشتر روی مواد این قانون که یکی از مهمترین قوانین است که دارد میگذرد بحث بیشتری بکنند. با توجه به اینکه در پیشنها تصویب شد، اکثریت نمایندگان شورای سرپرستی میتوانند مدیرعامل را انتخاب بکنند، توجه بکنید یکی از آنها با آن نحوه ای هم که در مادة 2 پیش- بینی کرده بودند حالا شاید اصلاحاتی هم در آن انجام بدهند، نماینده قوای مجریه در داخل شورای سرپرستی است، ولی اگر قوة مجریه قبل از دو سال تغییری در آن بکند آن نماینده هنوز هست، ولی با توجه به این بهتر آنست که مدیر عامل از طریق قوة مجریه باشد اصل 175 قانون اساسی هم راجع به نحوه اجرا واداره صحبت نمیکند، آنچیزی که مهم است وتعیین کننده است و سرنوشت- ساز است آن خط مشی این دستگاه عظیم است، آنرا بعهده سه قوه گذاشته اند ولی این دلیلی ندارد که مدیر عامل را که یک قسمت اجرائی را میخواهد بعهده بگیرد این سه قوه انتخاب بکند بنابراین منهم این پیشنهاد را دارم که حتماً دستگاه اجرائی مملکت که هیأت دولت خواهد بود با توجه به اینکه این ماده، این اشکال را هم دارد، یعنی باز به همان ترتیب این ابهام در آن دقیقاً هست که اگر به همین ترتیب تصویب بشود که تعیین مدیر عامل «به اتفاق» شده است «به اکثریت» و حداکثر ظرف مدت یکماه میباشد. شما توجه بفرمائید با این ترتیب مدیر عاملی را برای یک دستگاهی انتخاب میکنیم که خود تصمیم گیرندگان این دستگاه که شورای سرپرستی باشد ممکن است یک گروهشان که دستگاه اجرائی بوده است کنار برود، در حالی که در هر دستگاهی مدیر عامل مجری است و این میتواند از آن دستگاه اجرائی و اداری مملکت انتخاب بشود، نه اینکه تصمیمش را شورای سرپرستی بگیرد، در حالیکه این بهترین حالت را دارد که ز بیرون از قوه مجریه انتخاب بکند، سرپرستی و کنترل و تعیین کننده و اجراء کننده و پیاه کننده خط مشی و نظارت کامل به عهده شورای سرپرستی خواهد بود. متشکرم.
رئیس- من یک تذکر بدهم که آقایانی که بحث دارید میکنید بعد از تصویب دارید بحث میکنید در مادة اول ما تصویب کردیم که مستقیماً توسط این سه قوه اداره میشود، اداره شدن دیگر مدیر عامل هست و بدون مدیر عامل که اداره نمیشود و ظاهراً این بحثها بجا نیست.
دکتر میلانی- دیگر استخوان لای زخم نگذارید، سعی کنید تصویب بشود.
رئیس- آنجا تصویب شده است که مستقیماً توسط این سه قوه اداره میشود، بعد از اینکه مستقیم شد دیگر بحث ندارد. حالا موافق را بگوئید صحبت کند.
منشی- موافق آقای موسوی تبریزی.
ابوالفضل موسوی تبریزی- بسم الله الرحمن الرحیم، اینکه اصل 175 قانون اساسی مربوط است به کیفیت و نحوه اداره سازمان رادیو – تلویزیون مملکت ، آنجا که دارد زیر نظر سه قوه باید اداره بشود، مثل اینکه بعضی از آقایان از جمله آقای سلامتیان ، تصور میکنند زیر نظر سه قوه معنایش این هست که اینها سه تا نماینده انتخاب بکنند، نماینده مجلس در مجلس باش، نماینده دولت و قوه مجریه در دستگاهش باشد و نماینده قوه قضائیه هم همانطور از دور نگاه بکنند اینطور نیست. زیر نظر سه قوه معنایش این هست که اینها اشراف داشته باشند، اینها بتوانند او را اداره بکنند، زیر نظر سه قوه باید اداره بشود، بعد از آنکه سه قوه هر کدام یک نماینده ای برای اداره رادیو- تلویزیون گذاشتند ، پس باید تمام کارهایش زیر نظر اینها باشد، از جمله کارهائی که در آنجا انجام بشود، این است که مدیر عامل انتخاب بکنند، پس انتخاب مدیر عامل هم طبق قانون اساسی، حق این شورای سرپرستی است، وانگهی یک مطلب دیگر این که در قانون اساسی در خبرگان آمده است برای اینکه رادیو تلویزیون یک سازمان مهمی در مملکت است ، میتواند بطوریکه آنروز عرض کردم در تنویر و تخریب افکار نقش بسیار مهمی داشته باشد. برای اینکه این رادیو – تلویزیون منحصر به یک جناحی در مملکت نباشد گفتیم این سه قوه که قوای حاکم در مملکت هستند اینها هر سه تایشان نظارت داشته باشند که خدای نکرده یک وقت این رادیو- تلویزیون فقط به جناح یا به نفع یک جناح در مملکت کار نکنند، جناحهای بعدی منفعتشان ملحوظ نمیشود ای بسا بر ضررشان تمام میشود بخاطر فرار از این محظور، گفته شده است در قانون اساسی که باید زیر نظر قوای ثلاثه یا سه گانه باشد. بناءعلیهذا هم اصل مقتضای قانون اساسی این هست که اینها مدیر عامل تعیین بکنند و هم آن محظوری که فردا یک جناحی بیاید رادیو – تلویزیون را تملک بکند، تصاحب بکند، خودش را فعال مایشاء بداند و قهراً این اختلاف عمیقی در مملکت ایجاد میکند یک انفجاری میشود که نمیدانم به کجا کشیده میشود بناء علیهذا حق این است که خود آن شورای سرپرستی مدیر عامل راتعیین بکند، متشکرم.
رئیس- چون کفایت مذاکرات آمده است، اگر کمیسیون توضیحی دارد بدهد که بعد برای آن رأی بگیریم بفرمائید آقای امامی.
امامی کاشانی- مطالب را در پاسخ آقایان گفتند ولی چون برادرمان آقای سلامتیان گفتند که ما گفتیم و گوش ندادند میخواهم عرض کنم گوش دادیم ولی عمل نکردیم، دلیلش هم این بود به ایشان عرض کردیم که این مطلبی که شما میفرمائید، خوب، در خطوط کلی که شورا مشخص خواهد کرد خواهد نوشت یعنی بنابراین است ظاهراً که تمام مدیر عاملهای نقاط مختلف معین میکند پس راحت بگوئید قوه مجریه تمام صدا و سیمای کشور را اداره میکند و آن دو قوه هم تشریفاتی بیشتر نیست.
محمد یزدی- در بارة اطلاق توضیحی ندادند.
یکی از نمایندگان – پیشنهاد بینابینی هم میشود کرد؟
رئیس- پیشنها اصلا مطرح نیست، مخالف و موافق دارند صحبت میکنند، آقای امامی در بارة اطلاق توضیح بدهند.
امامی کاشانی- اطلاق عبارتی که آقای یزدی میفرمایند چند جای این دلیل میشود که این مدیر عامل باید از بیرون باشد برای اینکه مادة 9 میگوید مدیر عامل در برابر شورای سرپرستی و شورای سرپرستی در مقابل قوای سه گانه مسؤولند این شخص است که این در برابر آنست باز در بالا دارد که به اتفاق آراء و الان میگوئیم اکثریت آراء اصلا با اکثریت آراء اگر یک نفر بشود مدیر
 
عامل. با دو نفر دیگر اصلا اقلیتی در برابر اکثریت نمیماند. این روشن است که از بیرون است حالا اگر نمایندگان لازم میدانند این قید بشود و اگر ابهامی میبینند ، خوب این عبارت را اضافه کنند ولی ما به نظرمان روشن است.
محمد یزدی- همین جواب را آقایان گفتند ولی قانع کننده نیست.
رئیس- من به نظرم اگر بناست مجلس میخواهد نظر بدهد که خارج از مجلس و یا خارج از شورا باشد این را تصریح کنیم چون دوباره دچار اشکال میشویم. از نظر رأی مجلس روشن بود که میخواهد خارج باشد چون پیشنهاد آقای باهنر تصویب نشد بنابراین ضمن اینکه این یک اصلاحی است در شور دوم، اگر مشکل آئین نامه ای فکر نمیکنید هست، همین حالا تصویب کنیم، این جمله به آن اضافه بشود و بعد رأی به کفایت مذاکرات میگیریم، آقایانی که موافقند قید خارج از شورای سرپرستی اضافه بشود قیام بکنند (اکثر برخاستند) تصویب شد. این قید اضافه بشود، حالا پیشنهاد کفایت مطرح است آقای موحدی کرمانی پیشنهاد کفایت مذاکرات داده اند اول خودشان صحبت میکنند بعداً مخالف و موافق صحبت خواهند کرد.
موحدی کرمانی- بسم الله الرحمن الرحیم ، البته روال صحبت راجع به توضیح پیشنهاد مذاکرات، یک روال ثابتی است و آن اینکه آنچه لازم بنظر میآید در این ماده مطرح شده است، در بارة اینکه اداره زیر نظر قوه مجریه باشد این کاملا روشن است که خلاف است، برای اینکه در مادة اول همانطور که فرمودید.
رئیس- شما در کفایت مذاکرات صحبت کنید.
موحدی کرمانی- اجمالاً میخواهم عرض کنم که این مدیریت که باید زیر نظر این سه قوه باشد خیلی مشخص است و جای بحثی نیست. بحث باندازه کافی شده است. و بیان آقای امامی که میفرمایند آنهم اگر مثلا دو نفر باشند اکثریت مفهوم ندارد. بنظر من روشن هست که سه نفر هستند که تصمیم میگیرند ولو آنکه در باره خودشان باشد. بالاخره اقلیت و اکثریت مفهوم دارد (رئیس: شما در بارة کفایت مذاکرات صحبت کنید) در هر حال عرض میکنم که در این ماده خیلی کوتاه آنچه که لازم به توضیح بود گفته شده است و نیازی به بحث بیشتر نیست و باعث اتلاف وقت است.
رئیس- آقای دکتر میلانی مخالف کفایت مذاکرات بفرمایند.
دکتر میلانی- بنظر من این جور تصویب کردن یک نوع استخوان لای زخم گذاشتن است. بخاطر اینکه مسأله باقی خواهد ماند. این هیأتی که هست اگر بخواهد مدیر عامل راتعیین بکند خود مدیرعامل 000
رئیس- در حدود موضوع حوصله داریم.
دکتر میلانی- بخاطر اینکه این مسأله سبب خواهد شد . مدیر عاملی که اینها تعیین میکنند با هیأتهای اجرائی مملکت به معارضه بیفتد و مسایل حل نشود که اگر بخواهد هیأت دولت تعیین بکند یا مثلا وزارت ارشاد تعیین بکند باز با اینها ممکن است خطش را نخواند. عملا این هیأتی که شما تعیین میکنید یک ناظر بشود و کاری از دستش برنیاید. از این نظر باید بحث بیشتری بشود تا موضوع بیک مشکلی حل بشود. مثال با پیشنهاد هیأت دولت یا تصویب این سه نفر ، یا بیک شکل دیگری مسأله را حل کنیم. از این نظر بنظر من کفایت مذاکرات درست نیست.
رئیس- موافق کفایت مذاکرات آقای احمد کاشانی بفرمائید.
احمد کاشانی- این بند دو قسمت دارد یکی تعیین مدیر عامل است یکی ضوابط تعیین آن است. هر دو قسمت آن کاملا تشریح و روشن شد. بنابراین برای رأی گیری موقعش مناسب است.
رئیس- حاضرین 182 نفر ، کسانی که با کفایت مذاکرات در باره بند (د) مادة 5 که مورد بحث است موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. حالا اصل بند (د) با توابعش برای رأی – گیری خوانده میشود. آقایان دقت بفرمائید.
د- تعیین مدیر عامل به اکثریت آراء از افراد خارج از شورای سرپرستی و حداکثر ظرف مدت یکماه.
یکی از نمایندگان – یکماه زیاد است.
رئیس- دیگر بحث نکنید. کفایت مذاکرات تصویب شد آقای توکلی بقیه را هم بخوانید.
هـ – بررسی و تصویب بودجه سالانه که بوسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود .
عده ای از نمایندگان – رأی بگیرید.
رئیس- دیروز همه را با هم به بحث گذاشتیم (همهمه نمایندگان) من دیروز از بند (د) تا آخر را با هم به بحث گذاشتیم (نمایندگان: باید بحث شود) بعد بحث میکنیم. آقایانی که با بند (د) باین صورتی که قرائت شد موافقند قیام کنند (اکثر برخاستند) 181 نفر حاضر بودند و با اکثریت قاطع تصویب شد. آن قسمتهای بعدی را بخوانید ولی بنظر من آنها هم خوانده شده و چیزهای قابل بحثی هم نبود.
یکی ار نمایندگان – سه بند را با هم بخوانید.
رئیس- سه بند را با هم بخوانید .
هـ – بررسی و تصویب بودجه سالانه که بوسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود.
و- نظارت مستقیم و فعال در امور جاری سازمان و برنامه ها از جهت انطباق با بند «ب» و حضور حقوقی در سازمان بمنظور جوابگوئی در برابر مسؤولیتهای محوله و اقدام فوری برای جلوگیری از تخلفات و انحرافات از طریق مدیر عامل.
ز- رسیدگی به شکایات و پاسخ به آنها و اقدام فوری برای رفع نواقص.
رئیس- آقایان اگر روی این پیشنهادی داده اند اینها مطالبی نبود که بخواهیم بحث کنیم. آقای آقارحیمی بفرمائید.
آقارحیمی- بنام خدا ، بررسی و تصویب بودجه سالانه که بوسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود معلوم نیست که هیأت دولت اینرا تصویب میکند یا هیأت دولت تصویب میکند و به مجلس شورای اسلامی میدهد و جزو بودجه کل کشور است؟ باید این روشن بشود. بنده پیشنهاد داده بودم که هیأت دولت مثل بقیه وزارتخانه ها و ادارات پیشنهاد بکند. بعد مجلس شورای اسلامی جزو بودجه کل کشور بودجه آنرا تصویب بکند.
رئیس- آنکه در بودجه کل میشود آنها خودشان میدهند به دولت. دولت هم بعد میآورد اینجا.
آقارحیمی- الان مبهم است و معلوم نیست.
رئیس- همة مؤسسات خارج بودجه شان را مینویسند. خودشان تصویب میکنندو بعد میدهند به دولت. هیأت دولت هم بررسی میکند و به مجلس میدهد و مجلس هم تصویب میکند.
آقارحیمی- الان باید قید بشود.
رئیس- همه سازمانهای مستقل بودجه مستقل که ندارند000
حائری زاده- آقای هاشمی درست میگید.
منشی- اولین مخالف آقای رنجبر.
رئیس- آقای سلامتیان هم میخواهند یک توضیحی بدهند. آقای سلامتیان بفرمائید.
سلامتیان- عرضم به حضورتان یکی از مشکلات این طرح است. اصل 51-52-53-75 قانون اساسی عملا وحدت بودجه کشور را و اینکه بودجه کل کشور باید به مجلس داده بشود و مجلس تصویب بکند و اینکه ارگانی که بودجه را به مجلس پیشنهاد میکند دولت است ولاغیر و اینکه حتی اگر نمایندگان بخواهند بودجه اضافه ای معین بکنند باید ممر عایدی آنرا هم در نظر بگیرند همه آن در نظر گرفته شده. متأسفانه به این شکلی که مطرح شده است چند تا سؤال مبهم باقی میگذارد، به نظر من این بند کلا بایستی عوض شود.
رئیس- توضیح باید بدهند. اینرا اگر کمیسیون توضیح بدهد ممکن است نه پیشنهاد باشد نه چیز دیگر، اینرا روشن کنید. آقای امامی بفرمائید.
امامی کاشانی- این مطلب بحث شد که بودجه یک مسأله کلی است، مسأله کلی است که هیأت دولت تصویب میکند و تعیین میکند و میدهد به مجلس وزارت کشور در بودجه اش کار میکند. همان کاری که وزارت کشور یا وزارت مسکن معین میکند و بررسی میکند و مراحلش را میگذرانند و مجلس تصویب میکند. اینهم مثل همان است، این کلمه جدائی نیست.
رئیس- آقایان ، با این حرفی که آقای امامی میزنند نظر کمیسیون روشن است یک عبارتی که این را برساند درست بکنیم که دیگر بحث مخالف و موافق

نداشته باشیم.
هادی- کلمه تنظیم را اضافه کنیم.
رئیس- منظور آقایان هم تنظیم است و تصویب نیست. تنظیم میکنند و به هیأت دولت میدهند. این عبارت را اصلاح کنید. نه موافق داریم، نه پیشنهاد نه مخالف.
یکی از نمایندگان- در وزارتخانه تصویب میشود بعد میدهند به دولت.
رئیس- همه بودجه کشور اینطوری است. هر مؤسسه ای بودجه خودش را مینویسد به دولت میدهد و دولت هم بررسی میکندو میدهد به مجلس. این جزو کار بودجه نویسی است، آقای امامی عبارت را درست کنید.
آیت- تأیید بهتر است.
حائری زاده- به جای تصویب کلمه تأیید گذاشته شود.
یکی از نمایندگان- تنظیم کافی نیست.
رئیس- تنظیم و تعیین بنویسید.
دیالمه- الزامی نیست چون سازمانی است مستقل و سازمان مستقل بودجه اش را خودش تنظیم میکند.
رئیس- هیچ سازمانی در کشور نیست که بودجه اش را خودش تصویب کنند، تمام سازمانهای مستقل کشور بودجه شان بایستی در بودجه کل تصویب بشود. آن مربوط به خودشان نیست. آقایان ببینید با کلمة «تعیین»000 (زنگ رئیس).
فرض پور- «برآورد» هم میشود نوشت.
رئیس- کلمه «برآورد» کافی نیست.
رجائیان – آقای هاشمی «تنظیم و بررسی» نوشته شود. مدیر عامل تنظیم میکند و 000
رئیس- همه اینها یک چیز را میرساند آقای یزدی بفرمائید.
دکتر یزدی- بسم الله الرحمن الرحیم، مقایسه این نهاد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بقیه نهادهای اداری فرق میکند. این تنها نهادی است که مشترکاً توسط سه قوه اداره میشود. به عنوان نمونه نماینده قوه مقننه (مجلس) در این شورا هست. اگر چانچه اینها بودجه ای را تصویب بکنند و بعد به دولت برود یعنی قوه مجریه آنها دوباره موظف باشند نظر بدهند و تصویب بکنند یا رد بکنند ایجاد اشکال یکند. این اشکالاتی است که در ماهیت این طرح وجود دارد. که مدیر عامل را که قوه مدیره است 000
یکی از نمایندگان- تصویب نمیکندکه 000
رئیس- الان جای این بحث نیست.
دکتر یزدی- آقای هاشمی این تضادی است که در این طرح وجود دارد.
رئیس- ما فقط یک عبارتی میخواهیم، که کلمه «تعیین » گذاشته شود.
موسوی ننه کران- آقای هاشمی یک عبارت را من بخوانم؟
رئیس- بفرمائید بنشینید، آقایان اینقدر وقت مجلس را نگیرید. (زنگ رئیس) آقای مهندس سحابی بفرمائید. بحثی نداریم فقط یک سؤال از شما داریم . برای اینکه سازمان بودجه اش را بخواهد بدهد. کلمه «پیشنهاد» . یا «تعیین » یا «تنظیم» کدام را بنویسیم.
مهندس سحابی- سازمانهایی که از بودجه عمومی استفاده میکنند، یعنی دولت بودجه آنها را تأمین میکند، اینها میتوانند بودجه را تنظیم کنند و برای تدوین بودجه عمومی کشور به هیأت دولت پیشنهاد بدهند. بعد هیأت دولت آنرا به مجلس میآورد مجلس است که تمام بودجه ها را تأیید و تصویب میکند. مدیر عامل میتواند بودجه سازمان را تنظیم کند. و البته هیأت بررسی هم میتواند آنرا تنظیم و تصویب کند. ولی تأییدش قطعی نیست. بایستی به هیأت دولت بیاید و جزو بودجه عمومی کشور گنجانده شود و بعد مجلس تصویب نهایی بکند. اصل 52 قانون اساسی هم 000
محلاتی- آقای هاشمی کلمه صحیحش همان تصویب است تنها دو مرحله دارد.
مهندس سحابی- اجازه بدهید اصل 52 قانون اساسی را بخوانم، 000
رئیس- از مجموع اظهارات این عبارت به این شکل درمیآید. «بررسی و تنظیم بودجه برای ارائه به دولت».
آیت – اخطار دارم.
رئیس- بگوئید اخطارتان چیست، شما که دست بردار نیستید. حالا رفتید به اخطار آقای آیت اخطار بکنند ولی بعد میفهمید که این اخطار نیست.
آیت- قطعاً تصدیق خواهید کرد که اخطارم درست است.      توجه بفرمائید، ما هم در مادة 1 تصویب کردیم که این مستقل است هم در اصل 175 گفته است زیر نظر سه قوه است. بنابراین اینکه گفته شده «تنظیم و تعیین» اگر ما بخواهیم به هیأت دولت ببریم در حقیقت مداخله قوه مجریه است بطور یک طرفه در سابق هم خود مجلس شورا، (حالا هم همین کاررا میکند) بودجه- اش را جداگانه تنظیم میکرد و جداگانه هم تصویب میکرد. بنابراین برای اینکه یک قوه نتواند بیشتر در آنجا مؤثر باشد گفته شده است که خودشان بودجه شان را تعیین میکنند که دولت نتواند آنجا را تحت فشار قرار بدهد بودجه اش را کم بکند یا زیاد بکند و از آن جهت تأثیر بکند. این است که خودشان تعیین میکنند و بعد هم که جزو بدیهیات است که باید هر بودجه ای به تصویب مجلس برسد.
رئیس- این اخطار نبود، استدلال بود.
آیت- اخطار بود.
رئیس- چه اخطاری بود. مستقل بودن هیچ منافات ندارد با اینکه بودجه اش را دولت000
امامی کاشانی- در کمیسیون هم همینطور مطرح شد. مجلس تصویب میکند اما خود سازمان یک نظر کاملی روی این دارد. (فدائی: تصویب دو مرحله ای است) بله دومرحله ای است.
رئیس- آقای محمد خامنه ای بفرمائید.
محمد خامنه ای- عرض کنم که پیشنهاد بنده این است که در قانون اساسی همان اصل 52 که اشاره شد. عبارت این است که از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس داده میشود. ما اگر کلمه تهیه را اینجا بگذاریم معنی تنظیم و تصویب و همه اینها در آن هست ولی خود تصویب که حق منحصر مجلس است دیگر در آنجا نخواهد بود.
رئیس- پیشنهادتان چیست؟
محمد خامنه ای- کلمه «تهیه» در برابر قانون اساسی که از طرف دولت تهیه شود. «تهیه» معنی تنطیم را هم میدهد. عین قانون اساسی هم هست.
فدائی- جناب آقای هاشمی. در کمیسیون عیناً همین مطلب بوده باید این به تصویب شورای سرپرستی برسد و بعد از تصویب شورای سرپرستی به مجلس شورای اسلامی بیاید و بتصویب مجلس شورا برسد که هیچ قوه دیگری نتواند 000
رئیس- خیلی خب، کلمه تعیین خودش معنی تصویب را میرساند. بدون تصویب که نمیتواند بیاید بدون تعیینی که تصویب نیست کلمه تصویب را نیاورید که یک بوی دیگری هم از آن بیاید.     آقای موسوی هم گفته اند «بررسی و تنظیم بودجه لازم و پیشنهاد آن برای تصویب از طریق مدیر عامل» ، «از طریق مدیر عامل را» هم اضافه کرده اند تقریباً مطلب روشن است. آقای آقارحیمی با توجه به اینکه اگر این عبارت درست شد باز در مورد پیشنهادتان میخواهید بحث کنید یا نه؟ (آقارحیمی: خیر) آقای سلامتیان هم جواب سؤالتان را با این توضیح که داده شد میگیرید. بنابراین این عبارتی که حالا داده شده «بررسی و تهیه بودجه سالانه که بوسیله مدیرعامل پیشنهاد میشود» پیشنهاد را مدیر عامل میدهد به هیأت سرپرستی آن شورای سرپرستی آنرا خودش بعداً به دولت میدهد یعنی «ارائه آن به دولت» آخرش میآید و به اینصورت میشود.       «بررسی و تهیه بودجه سالانه که به وسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود و ارائه آن به دولت».
یکی از نمایندگان- بنویسید «تنظیم».
رئیس- بله تنظیم صحیح تر است . آقای امامی و دوستان دیگر در کمیسیون حالا اینکه گذشته است ما گرفتار بعضی از الفاظ میشویم که یک مقدار وقت مجلس را میگیرد و انصافاً صلاح کشور هم الان نیست که روی کلمه تهیه ، تنظیم، تدوین، تعیین اینقدر وقت بگیریم. ما که این را نوشتیم حالا اگر کسی روی آن اعتراضی دارد بعداً بگوید عبارت نهائی اینطور شد. «بررسی و تنظیم بودجه سالانه که به وسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود وارائه آن به دولت».
محمد یزدی- آقای هاشمی اصلا غلط میشود. (رئیس: چرا) به دلیل این که بررسی و تنظیم و تهیه کاری است که مدیر عامل کرده است بعد پیشنهاد میکند به شورای سرپرستی که در آنجا تأیید یا رد شود. پس کار شورای سرپرستی یا تأیید

است یا رد. ولی بررسی و ترتیب مال آنهاست.
عابدینی- ارائه به مجلس نه به دولت.
رئیس- خیر، به دولت. (همهمه نمایندگان) (زنگ رئیس) ما به این نتیجه رسیدیم که کاری را از دریچه عموم مجلس اگر بخواهیم انجام بدهیم عملی نیست. هیچکس سلیقه اش نمیشود و ما نمیتوانیم همه شماها را قانع کنیم (دکتر روحانی: آقای هاشمی اجازه میفرمائید) خیر، یک چیز مشخصی به رأی گذاشته میشود هر کس قبول ندارد رأی ندهد.
دکتر روحانی- این عبارتها از نظر حقوقی درست نیست، نه تنظیم درست است و نه تعیین بگذارید تصویب ابتدائی.
توکلی- تذکر آئین نامه ای دارم.
رئیس- آقای توکلی بخوانید.
توکلی- تذکر آئین نامه ای داشتم از آقای رئیس هم اجازه گرفتم، مثل همه بندهای دیگر. وقتی پیشنهادی شد موافق و مخالف صحبت بکنند و مجلس نظر خودش را بدهد. (زنگ رئیس، مخالف ندارد)آقای رنجبر مخالف این پیشنهاد بود و آقای صلواتی هم موافق این پیشنهاد بود صحبت میکردند و بعد رأی گرفته میشد مسأله خیلی راحت تر حل میشد.
دکتر روحانی- آقای هاشمی نه تنظیم درست است نه تعیین. آقا بگذارید «تصویب ابتدائی». «تصویب نهائی هم» بعهده مجلس خواهد بود. رئیس- با همه این عبارتها مطلب حل میشود. یکی حسنی دارد، یکی عیبی دارد اینقدر هم دیگر مجلس نمیتواند000
ناطق نوری- اجازه بفرمائید آقای هاشمی. اگر اجازه بفرمائید عبارت درست میشود. بررسی و تعیین بودجه سالانه که توسط مدیر عامل تنظیم و پیشنهاد شده است. ابتداء مدیر عامل تنظیم میکند بعد اینها تأیید میکنند.
رئیس- آقایان بگذارید این عبارت را به رأی بگذاریم. اگر تصویب شد000
آقامحمدی- مخالف عبارت صحبت کنیم. روشن میشود.
رئیس- شما وقت نگرفته اید نمیتوانید آقای امامی عبارتی بدهید.
امامی کاشانی- مدیرعامل بودجه سالانه سازمان را تنظیم و از طریق شورای سرپرستی جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم میشود.
(همهمه نمایندگان) در کمیسیون این مسأله 000
محمد یزدی- عبارت را بهش دست نزنید.
رئیس- یک کلمه ابتدائی به تصویب اضافه میکنیم. عبارت را دست نمیزنیم «بررسی و تصویب ابتدائی بودجه سالانه که به وسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود برای ارائه به دولت».
یکی از نمایندگان- آقای هاشمی دو مسأله است شما مخلوط کردید.
امامی کاشانی- آقای هاشمی ، دولت مبادا از بودجه اعمال نظر کند.
رئیس- دولت که نمیخواهد دعوا کند، نماینده خودش آنجاست. آقایان ببینید اینها همه پیشنهادهای رسیده است غیر از پیشنهادهای لفظی که داده اید. به من میگوئید پیشنهاد شما را بخوانم پیشنهاد شما را یکی یکی از کجا پیدا کنم.
یکی از نمایندگان- پیشنهاد جدید قبول نکنید.
رئیس- از این به بعد آئین نامه نویسی را به کمیسیونها واگذار نمیکنیم. آقایان توجه بفرمائید باید برود وزارت بودجه رسیدگی بشود. همینطور که نمیشود به مجلس بیاید و دوباره وقت مجلس گرفته شود. اگر لازم بود مجلس میتواند از پیشنهادها کم و زیاد بکند. ما در آنجا نماینده داریم. نماینده ما اعتراضش را به آن بودجه به مجلس میگوید مجلس میتواند کم کند یا زیاد کند. آنجا اینجور نیست که دولت یکطرفه بتواند فشار بیاورد. مجلس باید تصمیم بگیرد. (زنگ رئیس) آقایان این عبارت را به رأی میگذاریم000
یکی از نمایندگان – آقای سحابی پیشنهاد دارند.
رئیس- آقای سحابی پیشنهادتان چیست؟
سحابی- بودجه را مدیر عامل تنظیم میکند و شورای سرپرستی هم تأیید میکند به دولت ارائه میدهند. چرا به دولت؟ برای اینکه دولت مسؤولیت عمومی دخل و خرج کشور را دارد. دولت بایستی در جزو هزینه های خودش بودجه این سازمان را بگنجاند ولو اینکه در جزئیات آن دخالت نکند. بعد به مجلس میآورد و مجلس تصویب نهایی میکند، لذا هیأت سرپرستی پس از تأیید بودجه تنظیم شده به وسیله مدیر عامل بایدآن را به هیأت دولت بدهد که آن را در بودجه سالیانه دولت بگنجاند . آنوقت تصویب آن با مجلس شورای اسلامی است.
رئیس- خیلی خوب، این هم عبارتتان.
امامی کاشانی- عبارتی را فرستادم خدمتتان بخوانید.
مهندس سحابی- آقای هاشمی اجازه بفرمائید پیشنهادم را تکمیل کنم. بنابراین نتیجه این میشود که جزو وظائف هیأت سرپرستی. میشود  «بررسی و تأیید بودجه سالانه که به وسیله مدیر عامل پیشنهاد شده است. با تهیه و تنظیم شده است».
رئیس- بله، همین کافی است. آقای سحابی آن عبارت را یکبار بخوانید.
مهندس سحابی- «تعیین وقت و جهت ارائه به هیأت دولت».
رئیس- همین عبارتی که در خود پیشنهاد بوده کلمه تأیید اضافه شده. بررسی و تأیید بودجه سالانه که بوسیله مدیر عامل پیشنهاد میشود. از این به بعدش روشن است طبق روال همه مؤسسات بودجه میرود مسیر خودش را طی میکند. (همهمه نمایندگان) (زنگ رئیس).
منشی- آقای حسینعلی رحمانی اخطار قانونی دارند.
رئیس- اخطار قانونی چی دارید؟
رحمانی- اصل 52 بودجه سالانه کل کشور به ترتیبی که در قانون مقرر میشود از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای ملی تسلیم میگردد.
رئیس- آقای سلامتیان هم از اول همین را خواندند . شما چیز جدیدی نگفتید آقای توکلی بند هـ را بخوانید.
هـ بررسی و تأیید بودجه سالانه که از طرف مدیر عامل پیشنهاد میشود.
رئیس- آقایانی که با این عبارت موافقند قیام فرمایند (اکثر برخاستند) عده حاضر 188 نفر هستند با اکثریت تصویب شد. بند بعدی را بخوانید.
و- نظارت مستقیم و فعال بر امور جاری سازمان و برنامه ها از جهت انطباق با بند «ب» و حضور حقوقی در سازمان به منظور جوابگوئی در برابر مسؤولیتهای محوله و اقدام فوری برای جلوگیری از تخلفات و انحرافات از طریق مدیر عامل.
رئیس- راجع به اینها کسی پیشنهاد داده بود.
توکلی– برادرانی که پیشنهاد داده اند وتوجه نشده بلند شوندکه اسمشان را بنویسم آقای فرض پور.
فرض پور- من پیشنهاد نداده بودم.
هراتی- هر سه بند با هم بود؟
رئیس- بله با هم بود. هیچ کس پیشنهاد نداده؟ مخالف و موافق روی این بند اگر کسی اسم نوشته است صحبت کند.
توکلی- اولین مخالف آقای شبستری هستند.
محمد مجتهد شبستری- بنده میخواستم این را عرض کنم که این تعبیرات مبهم در عمل اشکالات زیادی تولید خواهد کرد این تعبیرات را آقایان در کمیسیون قدری واضح تر کنند اگر مجلس تصویب کرد که در شور نهائی دوباره بحث بشود، البته اگر مجلس تصویب کرد، تداخل وظائف مدیر عامل و شورای مدیریت حتی الامکان با یک سلسله عبارات روشن از بین برود. در این عبارات ابهامهائی دارد که در بسیاری از موارد در عمل مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.
رئیس- موافق صحبت کند.
توکلی- موافق آقای سید ابوالفضل موسوی تبریزی.
سیدابوالفضل موسوی تبریزی- بند «هـ » که در اینجا هست نظارت مستقیم و فعال بر امور جاری سازمان و برنامه ها از جهت انطباق با بند «ب » مخالفت نکند و با اصل خط مشی سازمان رادیو تلویزیون مخالفت نداشته باشد. » این عبارت فکر میکنم اصلح عبارات است بهتر از این نمیشود پیدا کرد. نه اینکه نفی کلی میکنم عبارتی است که بر مراد و مطلب ما که باید رادیو تلویزیون را بهتر اداره بکند کافی است. بیش از این احتیاج نداریم.
معادیخواه- من بعنوان موافق همه جا ثبت نام کردم ولی در اینجا نظر مخالف دارم.
رئیس- نمیتوانید .
رجائیان – آقای توکلی، شما از اول اسامی را خواندید اسم من جزء مخالف

بود چرا نخواندید؟ امروز شما از اول شروع کردید.
توکلی- من تخلف کردم می بخشید. دو نفر، سه نفر را جا انداختم، آقای کشفی را هم جا انداختم. آقای شرافت هم همینطور ، شما را هم جا انداختم، از تذکرتان خیلی ممنونم. آقای کشفی (کشفی: تذکری ندارم) آقای رجائیان.
رجائیان- بسم الله الرحمن الرحیم ، مطلبی که آقای شبستری فرمودند، چون بعضیها ایراد کردند که ایشان کلی گفتند و واقعاً ابهام دارد. ببینید در بند «و» میگوید «نظارت مستقیم و فعال بر امور جاری سازمان و برنامه ها» آنوقت در آخر میگوید که «و اقدام فوری برای جلوگیری از تخلفات و انحرافات از طریق میر عامل» آنجا میگوید مستقیم بروند خودشان هر کاری میخواهند بکنند، نظارت کنند، بررسی کنند ولی اینجا میگوید از طریق مدیرعامل.
سیدابوالفضل موسوی تبریزی- اجرا میشود، اجرای مستقیم بر 0000 اصولا آئین نامه هائی وجود دارد، آئین دادرسی اداری وجود دارد، مدنی موجود دارد، اگر تخلفاتی در امور مالی باشد، اداری باشد، حقوقی باشد همه اینها وجود دارد این دقیقاً باید مشخص بشود آیا این آئین نامه هائی که وجود دارد همة آنها ملغی خواهد بود چون نماینده سه قوه اینجا است هم کار قضائی خواهند کرد حقوقی خواهند کرد، کار اجرائی خواهند کرد و هم کار مقننه خواهند کرد. وجود سه نماینده در این بند اینطور نشان میدهد یعنی این آقایان که اینجا هستند تخلفات را خودشان بررسی خواهند کرد، جرمها را خودشان تعیین خواهند کرد، مجا زات را هم خودشان تعیین خواهند کرد و این به این صورت نشان میدهد. پس بنابراین حضور حقوقی در سازمان مفهومش چیست؟ حضور حقوقی در سازمان به منظور جوابگوئی در برابر مسؤولیتهای محوله است این مطلب را لطفاً توضیح بدهند که حضور حقوقی در اینجا چه مفهومی دارد؟
رئیس- موافق دیگر صحبت بکند.
توکلی- آقای طباطبائی نژاد.
طباطبائی نژا- در بند «و» آمده است (نظارت مستقیم و فعال در امور جاری سازمان و برنامه ها از جهت انطباق با بند «ب» و حضور حقوقی در سازمان دارد) در این جهت به نظر من آنچه لازم است در این قسمت آمده است و از این جهت کاملا موافق هستم یعنی نقصی در این قسمت نمیبینم.
رئیس- آقای امامی، شما اگر توضیح میخواهید بدهید.
امامی کاشانی- نظارت مستقیم و فعال بر امور جاری سازمان، در شور اول بعضی از نمایندگان گفتند «حضور حقوقی» ابهام دارد . یک عبارتی در کنارش گذاشتیم که رفع ابهام بشود از جهت انطباق با بند «ب» و حضور حقوقی در سازمان به منظور جوابگوئی در برابر مسؤولیتهای محوله، معنای حضور حقوقی این است و معنای نظارت مستقیم و فعال هم یک معنای مشخص و روشنی است که در برابر سازمان و کارهای سازمان این اعضاء چشم و عین هستند و آنها هم باید مسؤولیتها را پاسخگو باشند ابهامی نیست و حضور حقوقی هم بعد جهت جوابگوئی در برابر مسؤولیتهای محوله روشن کرده است که حضور حقوقی یعنی چه؟
رئیس- کفایت مذاکرات آمده حالا اگر کسی مخالف کفایت مذاکرات است رأی بگیریم (عده ای از نمایندگان: خیر).
دکتر هادی- ابهام حضور حقوقی هم کاملا مراعات بشود.
رئیس- آقای امامی توضیح دادند، آقای دکتر یزدی شما حضور حقوقی را برای آقای دکتر هادی توضیح بدهید. از آقای دکتر یزدی که پهلویتان نشسته اند بپرسید تا برایتان روشن بشود.
دکتر یزدی- ایشان در خط ما نیست و قبول ندارند.
امامی کاشانی- ما گناهی نکردیم جز اینکه یک اصطلاح آوردیم یک حضور، حضور حقیقی است یک دفعه هم حضور ، حضور حقوقی است در برابر مالکیتها و نظارتهای اعتباری و عینی که یک مرتبه کسی به نسبت چیزی مالکیت عینی دارد یک دفعه نسبت مالکیت اعتباری دارد. در آنجاها اینطور تعبیر میکنند و در بعضی از جاها هم تعبیر حقیقی و حقوقی میکنند. معنای حقوقی این است که این کاری را که محول کرده است به آن نظارت میکند بعد هم میگوید باید جواب بگوئید. اشکالاتش را ، نواقصش را ، و نقص وکمالش را این یک اصطلاحی است در برابر حقیقی چیز مبهمی نیست.
رئیس- آقای الویری که کفایت مذاکرات دادند نظرشان را بگویند.
الویری- من چون فکر میکنم این بند کاملا روشن باشد واستدلال جدید دیگری هم نمیشود و باز با توجه به اینکه همانطوریکه ملاحظه میفرمائید از صبح تا حالا شاید یک نصف ماده را ما نتوانستیم پیش برویم بنابراین پیشنهاد میکنم بیشتر به این مسأله نپردازیم .
رئیس- آقای فرض پور (مخالف).
فرض پور- عرض کنم که من ضمن تأیید مطالب جناب آقای شبستری در مورد ابهام فراوانی که در این بند وجود دارد، در اینجا سه نکته به آن اشاره شده یعنی نظارت مستقیم و فعال بر امور جاری، بعد حضور حقوقی در سازمان و من تعجب میکنم از جناب آقای امامی که به چه نحوی این عبارت را به کار بردند و از این عبارت هم دفاع میکنند چون اگر قرار باشد تخلفات وانحرافات موجود را بگوئیم .
رئیس- کفایت مذاکرات را بگوئید.
فرض پور- بنابراین میشود حضور جزائی را هم نوشت. من معتقدم که اصلا حقوقی کلمه اش برداشته بشود و همان حضور صرف کافی است. بنابراین با توجه به ابهامی که در این بند میبینم و تکرار نمیکنم مطالب آقای شبستری را تأیید میکنم از اینکه بایستی پیرامون ن بحث بیشتری بشود و کفایت مذاکرات را رد میکنم.
رئیس- موافق کفایت مذاکرات چه کسی است؟
توکلی- آقای موسوی تبریزی.
ابوالفضل موسوی تبریزی- من به این جهت موافق کفایت مذاکرات هستم، ببینید هر قدر شما آقایان محترم و خواهران بخواهند با الفاظ بازی کنند بالاخره نمیتوانید شما یک لفظی پیدا بکنید که محتملی نداشته باشد از نظر کلی این است و اما این که این عبارت را آقای فرض پور میگوید «باید بحث بشود تا مجملات و آن مواردی که محتمل است حل بشود» ایشان الان در اینجا حضور حقیقی دارند آقای فرض پور خودشان حضور حقیقی دارد هم مسؤولیت دارد و هم حضور حقیقی ولی نمایندگان قوای سه گانه مملکت حضور حقوقی دارند و حضور حقیقی ندارند یعنی مسؤولیت بعهده آنها است. آنها باید جوابگو باشند تخلفاتی را که در آنجا میشود ولیکن خودشان نمیخواهند شخصاً در آنجا حاضر باشند. این هم معنای حضور حقوقی. هر چقدر هم شما بخواهید با الفاظ بازی بکنید آخرش می بینید که مثل بند «د» میشود که تهیه، تنظیم، تأیید اینها بناءعلی هذا مطلب به قدر کافی گفته شد و مذاکرات هم کافی است خواهش میکنم بیش از این وقت ملت عزیز ایران را نگیرید.
رجائیان- آقای هاشمی، دستور بدهید نماینده قوه قضائی که اینجا تشریف دارند توضیح بدهند.
رئیس- آقایانی که با کفایت مذاکرات موافقند قیام بکنند. (اکثر برخاستند) تصویب شد. الان دیگر جای بحثی نمانده است فقط آن دو بند را برای رأی گیری میخوانیم.
و- نظارت مستقیم و فعال در امور جاری سازمان و برنامه ها از جهت انطباق با بند «ب» و حضور حقوقی در سازمان به منظور جوابگوئی در برابر مسؤولیتهای محوله و اقدام فوری برای جلوگیری از تخلفات و انحرافات از طریق مدیر عامل.
ز- رسیدگی به شکایات و پاسخ به آنها و اقدام فوری برای رفع نواقص.
رئیس- این دو بند خوانده شد حضار 183 نفر هستن کسانی که با این دو بند موافقند قیام بکنند. (اکثربرخاستند) تصویب شد. بنابراین مادة 5 وبندهائی که یکی یکی خوانده شد و رأی گرفته شد ، تصویب شد. حالا مادة 6 را بخوانید که مطرح شود.
منشی- مادة 6- جلسات شورای سرپرستی با حضور 3 نفر رسمیت دارد و کلیه مصوبات آن با اکثریت آراء معتبر است.
رئیس- مادة 6 مطرح است کسانی که پیشنهادی دادند و پیشنهادشان مورد توجه قرار نگرفته است میتوانند بایستند که صحبت کنند. آقای دانش شما پیشنهادی دادید بفرمائید.
غلامرضا دانش- بعد از بند «ز» من 3 پیشنهاد دادم.
رئیس- بند مطرح نیست، مادة 6 را توضیح بدهید.
غلامرضا دانش- قبل از مادة 6.

رئیس- حالا به آن چیزها هم میرسیم، آن دیگر گذشت.
غلامرضا دانش- دنباله ماده 5 است دیگر.
رئیس- آن مطالب تا آخر تصویب شد.
غلامرضا دانش- دنباله اش پیشنهاد اصلاحی است.
رئیس- آنها تصویب شد حالا بعد میرسیم، آن پیشنهادهای اصلاحی را یکجا بررسی میکنیم.
غلامرضا دانش- بند جداگانه ای است.
رئیس- بفرمائید بنشینید. در مادة 6 کسی پیشنهادی نداده بود؟
هراتی- من یک اشکالی در آن میبینم.
رئیس- اشکال را در مخالف و موافق میتوانید بدهید.
هراتی- من موافق نوشتم.
رئیس- آقای غفوری شما پیشنهادی دادید؟ (غفوری : بلی).
دانش- آقای هاشمی، برای همین ماده پیشنهادی دادم.
رئیس- در مورد مادة 5؟ (دانش: بلی) چه بوده است؟
عده ای از نمایندگان- در مورد آن ماده رأی گرفتیم و تمام شد.
امامی کاشانی- مطلبشان درست نبود حالا اگر میخواهند توضیح بدهند اشکالی ندارد.
رئیس- در شور اول پیشنهاد جدید داده بودند.
یکی از نمایندگان- قبل از تصویب باید میگفتند.
رئیس- پیشنهادتان چیست؟ بگوئید.
شجونی- در شور اول راجع به مادة 5 ایشان چیزی ندادند.
غلامرضا دانش- دادم به آقای امامی کاشانی.
رئیس- چون در شور دوم دادید نمیشود.
دانش- پیشنهادهای اصلاحی در شور دوم را قرار شد بپذیرید. پیشنهادهائی که قبلا هم گفتم همینطور بود.
رئیس- اگر سأله جدیدی آورده باشند باید بپذیریم. شما چرا اینقدر بحث میکنید؟ (دانش: جدید است) بفرمائید بنشینید. موافق و مخالف صحبت بکنند. کسی پیشنهادی داده است؟
توکلی- آقای غفوری.
رئیس- آقای غفوری مثل پیشنهادهای قبلی نباشد که به این موضوع مربوط نباشد والا من تحمل نمیکنم.
غفوری- مسأله ای است که من دلم میخواست که دوستان توجه کنند رأئی که میدهند چون باید سخنگوی رأیشان باشند در برابر خدا و قانون اساسی ، این تذکر را به خاطر داشته باشند. کلمة زیر نظر و مدیریت به نظر من باید شکافته بشود همة پیشنهاد من بر این اساس است که این کلمه باید رعایت بشود.
رئیس- برادر، اینکه مربوط به اینجا نیست، شما چرا اینقدر اذیت میکنید، اسم مخالف را بخوانید.
توکلی- آقای آیت.
رئیس- آقای آیت بفرمائید.
آیت- بسم الله الرحمن الرحیم، اینجا نوشته شد، «جلسات شورای سرپرستی با حضور 3 نفر رسمیت دارد و کلیه مصوبات آن با اکثریت آراء معتبر است». این یک اشکالی را که ممکن است پیش بیاید، پیش بینی نکرده است و آن این است اگر از این 3 نفر یکنفر خواست اصلا نیاید حالا یا کارشکنی کند یا هر چیز دیگر000 پیش بینی نشده است و ما باید پیش بینی کنیم که هیچ فردی نتواند این را فلج بکند والا اصل ماده تا این قسمتش خوب است، پیش بینی است برای جلوگیری از فلج شدن شورای سرپرستی و به نفع است که اینجا باید بشود.
رئیس- موافق صحبت بکند.
توکلی- آقای مجید انصاری.
مجید انصاری- من اشکال آقای آیت را وارد میدانم لذا از موافقت صرفنظر میکنم.
توکلی- آقای باغانی.
باغانی- من هم اشکال آقای آیت را وارد میدانم.
رئیس- آقا ی موحدی کرمانی.
موحدی کرمانی – عرض کنم که من اضافه میکنم بر بیان آقای آیت که اگر یکی از این افراد مریض شدند یا عذری برای آنها پیش آمد باز در این ماده پیش بینی نشده است که چه باید کرد؟ پس پیشنهاد میشود که مثلا یک نماینده بتواند کسی را جای خودش تعیین بکند.
رئیس- آقای حمیدی (مخالف) بفرمائید.
حمیدی- در این ماده اکثریت قید شده با اینکه در تعیین مدیر عامل اتفاق آراء بود در آنجا به اکثریت برگشت ولی در اینجا این مشکل هست گو اینکه اگر غیر اتفاق آراء بکنیم یک اشکال دارد ممکن است همیشه کار را به رکود بکشد ولی این مسأله هم هست اگر همیشه یکی از نماینده ها نبود یعنی نماینده دو قوه همیشه در مصوبات نظر دارند و یک نماینده هم نیست باید این مشکل حل بشود.
رئیس- موافق صحبت بکند.
توکلی- موافق آقای هراتی هستند.
هراتی- من با پیشنهاد آقای آیت موافقم.
توکلی- آقای معادیخواه.
معادیخواه- این معنا را روز اولی که طرح را مطالعه کردم با آقای امامی مطرح کردم منتهی گفته شد و درست هم هست که به این مسأله شورای سرپرستی توجه دارد و در اساسنامه و آئین نامه داخلی پیش بینی اینکه فردی مریض میشود یا فردی نمیاید خواهد شد حتماً عضو علی البدلی، قائم مقامی در اساسنامه و آئین نامه مطمئناً پیش بینی خواهد شد به خاطر اینکه یک اشکال روشن و واضحی است که نمیشود به آن توجه نشود و بعد اگر احیاناً یک وقتی تضادهائی پیش بیاید که کسی بخواهد کارشکنی بکند، خیلی خوب، شما دو نفر هم در نظر بگیرید هر کاری بکنید، آن قوه، اگر احیاناً چنین تضادی پیش بیاید فقط از طریق استیضاح و این قبیل مطالب قابل حل است والا در اینجا با طرح نمیشود حلش کرد.
روحانی- آقای هاشمی اخطار آئین نامه ای دارم.
رئیس- آقای دکتر روحانی بفرمائید.
دکترروحانی- در مادة 62 عرض کنم این رسم که یک طرح قانونی ممکن است دو ما طول بکشد و یک نفر در روز اول ثبت نام بکند و تا آخر دو ماه همان عده باید حرف بزنند، مخالف آئین نامه است. به دلیل اینکه در این آئین نامه آمده است «موضوع هائی که طبق دستور در مجلس مطرح میشود باید یک ساعت قبل از موقع انعقاد جلسه، نه در جلسه اول» این کاری که شما کردید این است قبل از انعقاد جلسه اول ، لوحه ای است آنجا نصب شده است و تا دو ماه سه ماه یا یک سال اگر یک طرحی طول بکشد همان اشخاص باید حرف بزنند این مخالف آئین نامه است هر روز باید لوحه نصب بشود و برای همان روز و دستور همان روز ثبت نام بشود و این خلاف آئین نامه است (نمایندگان: صحیح است) (زنگ رئیس).
رئیس- آاقی دکتر روحانی ، یک مادة دیگری در آئین نامه است که تصریح دارد حتی اگر موضوعی از دستور خارج شد و بعد از مدتی به دستور برگشت کسانی که قبلا نامنویسی کردند آنها حق تقدم دارند و آن نشان میدهد که مربوط به این جلسه نیست.
عده ای از نمایندگان- خیر، اینطور نیست.
رئیس- خیر، آنها حق تقدم دارند پس آن استدلال ایشان درست نیست که مربوط به یک جلسه است اما اینکه دیگران اسم نویسی کنند مسأله دیگری است.
رفیعیان- در این مورد به نظر من اشکال است.
رئیس- البته اشکال است و در آئین نامه باید اصلاح بکنیم اما با این عنوان فعلا همین است.
رفیعیان – پیشنهادی دارم که خدمت جنابعالی فرستاده بودم اجازه میفرمائید.
رئیس- اجازه نمیدهم پیشنهادتان کجا است؟ راجع به چیست؟
رفیعیان – راجع به همین مسأله است.
رئیس- آقای رفیعیان پیشنهادتان را بگوئید.
رفیعیان – پیشنهاد من اینست که برای هر نماینده ای علی البدل باشد و آن روز به آن توجه نشده است.
رئیس- درست است که این پیشنهاد را جنابعالی دادید ولی نمیتوانیم پیشنهاد جدید را طرح کنیم.
رفیعیان- چرا، به نوبت داده بودم.

رئیس- چه وقت داده بودید؟
رفیعیان- همان روزی که مطرح شد.
رئیس- در شور اول میبایستی میدادید.
رفیعیان- بلی، شور اول داده بودم.
امامی کاشانی- اگر قرار است که توضیح بدهم بنده حاضرم توضیح بدهم.
رئیس- البته الان موقع بحث این نیست ولی اگر ایشان پیشنهاد دادند باید پیشنهادشان مطرح بشود.
امامی کاشانی- همین جواب ایشان را میخواهم عرض کنم (اشاره به آقای رفیعیان).
رئیس- آقای رفیعیان شما در آن روزی که 3 نفر مطرح بود چرا توضیح ندادید که پیشنهاد دادید؟ ما گفتیم کسانی که پیشنهاد دادند اینجا بگویند.
رفیعیان- نمایندة شورای عالی قضائی رفتند آنجا و گفتند که برای حل این مسأله برای هر نمانیده یک نفر علی البدل باشد بنده پیشنهاد را خدمت جنابعالی فرستادم که جنابعالی مطرح بفرمائید ولی مطرح نشد.
رئیس- کجا مطرح کنم؟
رفیعیان- همان روز که مطرح بود.
رئیس- اگر موقع شور اول دادید آن روزی که 3 نفر مطرح بود میخواستند بگوئید . که من پیشنهاد دارم (رفیعیان: آقای هاشمی در شور اول بود) خیلی خوب، بفرمائید بنشینید  (زنگ رئیس).
روحانی- در تفسیر همین ماده شما از مجلس رأی بگیرید.
رئیس- خیلی خوب، حالا شما بنشینید آن حرف قبلی تان را زدید باز هم حرف جدیدی درست کردید. پیشنهاد کفایت مذاکرات در باره همین مادة 6 شده است. آقای دکتر تمدن ، شما صحبتی دارید؟ (دکتر تمدن: بلی) نماینده شورای عالی قضائی میخواهند صحبت بکنند، توضیحی دارند.
امامی کاشانی- من آن توضیح را ندادم.
رئیس- خیلی خوب شما هم توضیح بدهید، آقای دکتر تمدن بفرمائید.
دکتر تمدن(نماینده شورای عالی قضائی)- بسم الله الرحمن الرحیم، در ابتدا که این لایحه مطرح شد یکی دو مورد از طرف شورای عالی قضائی مطالبی عرض کردم ولی در یکی دو مورد دیگر میخواستم مطالبی عرض کنم به نظرم رسید جناب آقای رئیس مجلس شورای اسلامی فرمودند که فقط میتوانیم در مورد مسائلی که به شورای عالی قضائی یا قوة مقننه مربوط است صحبت کنیم در نتیجه، در سایر مطالب و مراتب از طرف من اظهاری نشد. ولی آئین نامه را که خواندم دیدم در مادة شصت و سوم به نخست وزیر، وزراء ، و معاونان پارلمانی اجازه داده شده که در کل لایحه اظهار نظر بکنند. نمیدانم بنده این مطلب را صحیح درک کردم جناب آقای رئیس مجلس، یا اینکه خیر، به هر حال اگر چنین چیزی صحیح است اجازه بفرمائید که ما هم در کل لایحه به علت اینکه ذیسهم هستیم و یکی از 3 قوه هستیم که باید نماینده معرفی کنیم مطالبی عرض کنم.
رئیس- البته در آئین نامه چیز روشنی نیست نوشته اند «مخبر و نماینده وزیر صحبت بکند.»
دکتر تمدن- اگر اجازه بفرمائید بنده آن عبارت را بخوانم.
رئیس- عبارت را بخوانید ببینید هیچ تعیین نکرده است.
دکتر تمدن- «هر گاه هنگام بحث در باره طرحها و لوایح، نخست وزیر، زیران، و معاونان مربوطه آنها همچنین مخبرین شعب یا کمیسیونهای مربوط لازم بدانند در موضوع مورد بحث با رعایت مواد طرح شده صحبت بکنند برای مدت لازم اجازه داده خواهد شد.»
یکی از نمایندگان  - در باره لوایح یا طرح000
دکتر تمدن- اگر ممنوعیتی برای ما ایجاد میکند حرفی ندارم ولی  اگر ما را مجاز میدارد در هر مرتبه ای ما مطالبمان را حضورتان عرض بکنیم.
شبستری- آقای هاشمی در کلیات لایحه میتوانند.
رئیس- من فکر نمیکنم مانعی برای اظهار نظر باشد چون این آقایان تخصصی هم دارند که قابل استفاده است و مانعی هم نمی بینیم به هر حال اگر توضیحی دارید امروز بدهید.
دکتر تمدن- به هر حال یکی دو مطلب بود گو اینکه الان کفایت مذاکرات شد، مثلا در مورد حضور حقوقی که اینجا مطلبی فرمودند، اصولا مطالبی که پیرامون حضور حقوقی برای لوایح نوشته میشود باید از نظر حقوقی مأنوس باشد برای اهل فن اقلا جلوتر یک چنین اصطلاحاتی به کر رفته باشد من تا حالا (جناب آقای امامی کاشانی) اصلا هیچ جا حضور حقوقی را در هیچ یک از لوایح و قوانین ندیدم، بنابراین چون مأنوس نیست بعداً دچار مشکلاتی خواهیم شد.
رئیس- حالا، این که تصویب شد خوب بود این مطالب را زودتر میگفتید.
دکتر تمدن- بلی. ولی در مورد این قسمت که الان مورد بحث است نظری که بنده در ابتدای لایحه لایحه در مادة اول عرض کردم، راجع به تعیین علی البدل، مورد موافقت قرار گرفته بود الان در اینجا به این عسرت از لحاظ عدم حضور عمدی یکی از قوا برنمیخوریم جناب آقای دکتر بهرحال اگر یک ترتیبی داده شود که علی البدلی0000
رئیس- من توضیح بدهم، مادة 2 را هنوز تصویب نکردیم، در مادة 2 میتوانیم بگوئیم وقتی که نماینده شان را تعیین میکنند هر یک از اینها یک علی البدلی هم دارند.
موسوی خوئینی ها- اشکال را رفع نمیکنید؟
رئیس- چرا.
موسوی خوئینی ها- برای اینکه اگر عمداً سه جلسه یا پنج جلسه شرکت نکند؟
رئیس- علی البدل میاید.
امامی کاشانی- اجازه بدهید من توضیح بدهم.
رئیس- خیلی خوب، آقای امامی در باره این ماده توضیح بدهید.
امامی کاشانی- در آن مرتبه همینطوری است که میفرمایند نماینده قوه قضائیه علی البدل را فرمودند بعضی از نمایندگان محترم هم فرمودند بنده هم در همانجا عرض کردم که در مورد این خطوط کلی، تمام مسائل در اینجا مطرح نشده است. هر نماینده از هر قوه ای یک علی البدل و قائم مقام تعیین خواهد کرد و چه بسا ممکن است مصلحت بداند و در کمیسیون هم صحبت کردیم که ممکن است مصلحت بداند و دو نفر معین کند بعنوان اول و دوم، که احیاناً اگر این نشد نفر بعد باشد، و مصلحت بدانند این کار را بکنند و بعد بفرستند. و اگر که باز این مسأله مطرح شد در صورتیکه تعمدی در کار بود چه باید کرد؟ اگر تعمد باشد 3 مرتبه 5 مرتبه به چه صورت اینها را تمام، آنهائی که در سازمان قرار گرفته اند فکر کردیم که کاملتر، (چون ما الان مینویسیم 3 مرتبه یا 5 مرتبه) آنها شاید با تفاهم بیشتری و رابطه زیادتری این را مشخص بکنند بعد بیاورند، اینجا است که تصویب میکند پس علی البدل نماینده یک نفر یا دو نفر یا اینکه اگر عمداً باشد به چه صورت باشد، این جزء خطوط کلی است و باید معین بکند و بعد به مجلس بیاید.
رئیس- بلی، البته یک پیشنهادهائی هم رسیده است که جدید است و نمیتواند الان مطرح بشود و راه حل است اگر از حضور دو جلسه استنکاف کرد نماینده ای میتواند از طرف رهبر یا شورای رهبری جای او را بگیرد که آقای عطاری پیشنهاد دادند ولی چون جدید است ما نمیتوانیم در شور دوم بیاوریم باید راه حلی داشته باشیم.
یکی از نمایندگان- راه حل دارد. طبق مادة 10 اگر اعضای شورای سرپرستی تخلفی بکنند مورد سؤال یا استیضاح واقع میشوند.
رئیس- بله دیگران هم این تذکر را دارند به هر حال برای رفع این مشکل در مادة 2 ممکن است علی البدل را هم پیش بینی کنیم و اگر هم تعمدی بود که با آن استیضاح جلویش گرفته میشود.
محمد شبستری- آقای هاشمی در مادة 2 نمیتوانیم، باید یک فکر دیگری بکنیم، به دلیل اینکه در مادة یک که تصویب شده تصریح شده است یک نماینده .
رئیس- علی البدل مانعی ندارد، زیرا که او نماینده نیست، علی البدل دو نفر نمیشود.
محمد شبستری- با آن منافات پیدا میکند.
رئیس- علی البدل هم در غیاب او حق رأی دارد در حضورش ندارد.
مهدی زاده محلاتی – بنده ادر این مسأله یک پیشنهادی داده بودم.
رئیس- من نمیدانم پیشنهاد شما چیست؟

یکی از نمایندگان – اگر یک تبصره ای به مادة یک اضافه بکنید درست میشود. (همهمه نمایندگان)
علی اکبر ناطق نوری- ما تبصره ای اضافه کردیم که اگر نماینده ای دو جلسه شرکت نکند آن دو نفر دیگر حق داشته باشند جلسه تشکیل بدهند و مصوباتش هم قابل اجرا است.
رئیس- بله، حالا بهرحال آن تبصره ای که میگوید اگر استنکاف بورزد و نماینده ای از طرف رهبر یا شورای رهبری بیاید مسأله را حل میکند.
یکی از نمایندگان- آقا استنکاف را در مجلس حذفش کنید چون به درد نمیخورد.
رئیس- استیضاح را هم داریم، علی البدل هم مانعی ندارد با توجه به همه اینها دیگر روی این یکی معطل شدنش خیلی، لزومی ندارد.
یکی از نمایندگان – اگر استنکاف بکند معلوم میشود که مغرض است (همهمه نمایندگان).
محمد یزدی – آقای هاشمی این چه بحثی است که ادامه پیدا کرده است کسی که از طرف یک قــوه ای مسؤولیت دارد اگر عمداً نیامد و مکرر شد خود به خود باید ساقط شود و همان قوه باید مجدداً نماینده معرفی بکند ولی اگر بخاطر عذری نیامد، این مسائلی است که آئین نامه داخلی تکلیف آنرا معین میکند.
رئیس- و اگر خود آن قوه مایل نبود که جلسه تشکیل بشود که عوضش هم نمیکند.
یکی از نمایندگان- خود قوه یعنی اگر مجلس دربست مایل نبود این که معنا ندارد.
رئیس – خوب ، حالا فرض میکنیم، مجلس یا غیر مجلس.
یکی از نمایندگان- فرض کنید دولت یا مجلس یا قوه قضائیه مایل نباشد این که معنا ندارد.
رئیس- آقا بگذارید برای این ماده رأی بگیریم بعد یک تبصره ای هم پیشنهاد داده اند آن پیشنهاد را اگر آقایان موافق بودند به رأی میگذاریم برای این ماده. پیشنهادی که کاملا مسأله را حل میکند، خیلی روشن است اگر تصویب کردیم یک تبصره ای که : »اگر استنکاف کرد از طرف رهبر یا شورای رهبری یک نماینده برود مسأله حل است دیگر.
یکی از نمایندگان- آقا اصلا این درست نیست استنکاف کرد یعنی چه این مثل این است که برای نخست وزیر بنویسد اگر کارش را انجام نداد چکار کند.
رئیس- از طرف آقای توکلی کفایت مذاکرات پیشنهاد شده است که توضیح میدهند آقای توکلی بفرمائید.
توکلی – آقایان ، برادران ، خواهران توجه بفرمایند ببینید ما امروز این دومین بار است که از شیوة آئین نامه ای که تا الان این کار را کرده ایم خارج شده ایم این گرفتاری برایمان پیش آمد هر ماده- ای که مطرح میشودکسانی که قبلا پیشنهادی داده بودند و توجه نشده بوده است بحث میکنند رأی گرفته میشود، بعد هم راجع به اصل ماده بحث میشود و رأی گرفته میشود اگر اکثریت مجلس ماده را ناقص بدانند که خوب، رأی نمیدهد این چه بحث اضافی است یکنفر یک پیشنهاد جدید بدهد یکنفر دیگر بگوید نه، این پیشنهاد من را بخوان و آن یکی بگوید پیشنهاد جدید من را بخوان، این دارد وقت مجلس را تضییع میکند. بنظر من بحث روی این طبق معمول انجام بشود اگر پیشنهاد جدیدی نیست مخالف و موافق صحبت کنند، اگر مجلس فکر کند این ماده خوبی نیست مثل ماده 2 رأی نمیدهد.
منشی- آقای سلامتیان مخالفند.
محلاتی- آقای هاشمی پیشنهاد قدیم بوده نه پیشنهاد جدید.
رئیس- من پیشنها د را ندیده ام . آقای سلامتیان.
سلامتیان- بسم الله الرحمن الرحیم، ببینید من بعنوان مخالف کفایت مذاکرات صحبت میکنم بنابراین حکم منطقی و عقی که دیر رسیدن بهتر از نرسیدن است. باور کنید با این ترتیب با این مواد ناقص و مبهم یک دانه از مسائل و مشکلات مبهم رادیو تلویزیون را حل نخواهید کرد. الان حرفی که آقای آیت زد از جهتی بسیار بسیار درست است. الان شما آمده اید و گفته اید که جلسات شورای سرپرستی با حضور سه نفر رسمیت دارد. بعد نظریاتشان باید با اکثریت باشد. اگر یکنفر در جلسه شرکت نکرد ما همینجور میمانیم و مسأله را به یک بحران کل سه قوه بدل میکنیم. این صحیح نیست، منطقی نیست و طبق پیشنهادی که شده است بلافاصله به شورای رهبری مراجعه میکنند. من معتقدم این بحث هنوز شکافته نشده است و نه تنها این بحث، بلکه بحث مواد دیگر هم به همین ترتیب است. باور بفرمائید برای اینکه بشود یک طرح صحیحی داد. اصلا باید بروند بنشینند و کل این طرح را بررسی بکنند و خیلی هم درست تر و بهتر کار انجام میشود. بنابراین من با کفایت مذاکرات مخالفم این طرح مشکلات رادیو تلویزیون را حل نمیکند و عجله- ای هم که الان مرتب میکنید سه ماه دیگر هم ما انشاءالله اینجا در مجلس خدمتتان خواهیم بود و مواجه با این خواهید بود که هیچکدام از مشکلاتش حل نشده است.
رئیس- بسیار خوب، موافق را دعوت بکنید.
منشی- آقای قاسمی.
رئیس- آقای قاسمی بفرمائید.
قاسمی – بسم الله الرحمن الرحیم، من معتقدم که با شرایطی که برای شرعی باشد، مقام نمایندگان سه قوه معین شده است که یکی از شرائط مسأله انتظام و وظائف اگر این انتخاب صحیح انجام بشود، موضوع مشکلی که مسأله رسمیت پیدا کردن سه نفر باشد حل است و مشکل همین بود، بیش از این مذاکره تضییع وقت است. مگر در مسأله انتخاب افراد شک کنیم و عدم رعایت شرایط. وقتی التزام به ولایت فقیه، التزام به وظایف شرعی، متعهد به مسؤولیتهای دینی را انتخاب میکنیم یک انسان اینچنینی بخود اجازه نمیدهد که عمداً دنبال مسؤولیتش نرود. از این جهت من معتقدم که مذاکره بیشتر از اینجا ندارد.
رئیس- بسیار خوب،‌184 نفر حاضرند. کسانی که با کفایت مذاکرات در مادة 6 موافقند قیام بکنند، (اکثربرخاستند) تصویب شد. بفرمائید.
موسوی ننه کران- آقای هاشمی این سطر را اصلاح کنید . انتخاب مدیر عامل را که باید به اتفاق آراء باشد اصلاح کنید که به اکثریت آراء باشد.
رئیس- آن اصلاح شده، آنرا حذف کردیم. آقای موسوی مثل اینکه اصل توی جلسه تشریف ندارند. حضور جسمی دارند اما حضور روحی ندارند.
سیدحسین موسوی تبریزی- من پیشنهاد اصلاحی دارم.
رئیس- اصلاحیه پذیرفته نمیشود. آقای موسوی هم با اینکه خودشان قاضی هستند توجه نمیکنند که ده بار گفته ایم پیشنهاد جدید قبول نمیکنیم. ماده 6 را بخوانید.     (بشرح زیر قرائت شد.)
مادة 6- جلسات شورای سرپرستی با حضور سه نفر رسمیت دارد و کلیه مصوبات آن با اکثریت آراء معتبر است.
رئیس- کسانی که با این ماده موافقند قیام بکنند. (اکثربرخاستند). تصویب شد . آقایان حالا اگر تبصره اصلاحی خواستید بدهید برای بقیه مواد هم که این نواقص را دارد جمع کنید که یک مرتبه در آخر لایحه این مشکلاتی که احیاناً در اجرا پیش میاید با تبصره های الحاقی حل کنیم. مادة 6 تصویب شد. مادة 7 مطرح است.     (بشرح زیر قرائت شد.)
مادة 7- مدیر عامل و معاونان باید شرایط زیر را دارا باشند:
الف- مسلمان، آگاه به معارف اصیل اسلامی و التزام عملی به وظایف دینی.
ب- اعتقاد و التزام به اصل ولایت فقیه طبق قانون اساسی.
ج- آگاهی کافی از سیاست داخلی و خارجی و مسائل روز و اوضاع بین المللی.
د- قدرت مدیریت و تخصص نسبی و اطلاعات لازمه.
هـ – حسن سابقه.
رئیس- حالا آقایانی که پیشنهادی داده اند و مورد توجه قرار نگرفته است قیام کنند.
منشی- آقای غفوری.
رئیس- آقای غفوری یک پینشهاد سیالی داده اند که میخواهند به هر ماده ای بگنجانند (خنده نمایندگان) حالا بگوئید ببینم توی پیشنهادها هست یا نه؟
شجونی- آقای هاشمی . اگر بگوئید خوب است.
غفوری- خوشبختانه در این مورد قسمت اعظم و رکن اساسی پیشنهاد

هست لذا جناب آقای شجونی پیشنهاد را بخوانند که ما اینجا هر چه حرف داریم بزنیم که مسؤول واقع نشویم. همه احساس مسؤولیت میکنیم. چه کسی هست که احساس مسؤولیت نکند؟ کسی هست که دلش نمیخواهد این زبان امت اسلامی همانطور که گفتیم زبان صدق عدالت بشود. تمام تلاشها بهتر شدنش است. این دیگر گفتگو ندارد. بنابراین من خواهش میکنم که آقای شجونی برای تثبیت امر یا بخوانید یا اجازه بدهید من خودم بخوانم. بعد من مطالب خودم را بگویم، تا بالاخره مسائل روشن بشود.
رئیس- بفرمائید ، شما 5 دقیقه وقت دارید سه دقیقه اش را با این مقدمات صحبت کردید.
غفوری- در یک دقیقه دیگرش هم یک مقدمه ای که در چهار جمله است عرض میکنم و بعد برای یک دقیقه دیگرش هم خود ایشان پیشنهادات را خواهند خواند. و انشاءالله یک طوری شود که مسائل این تشکیلات که تا آنجائی که من میدانم چهار میلیارد ریال بودجه دارد و 35 میلیون نفر به آن گوش میدهند حل شود تا آبروی این کشور در این مقطع زمانی و آبروی اسلام حفظ بشود. ما میخواهیم مدیر عامل تعیین بکنیم که این کار را عمل کند خرج چهار میلیارد در یکسال، هفت هشت هزار نفر آدم و بالاخره آبروی کشور باید حفظ بشود.
رئیس- جناب آقای غفوری توجیه کنید. که پیشنهاد شما چیست؟
غفوری- اجازه بدهید.
رئیس- پیشنهادتان را بفرمائید.
غفوری- در این 5 دقیقه اجازه بدهید هر چه میخواهم بگویم.
رئیس- پیشنهاد یعنی چه؟ راجع به پیشنهادتان بفرمائید.
غفوری- عرض میشود که من میخواهم زیربنای فکری را که هی گفتم، هی گفتید پیشنهاد مستقیم نداده ای بگویم. اصل پنجاه و ششم قانون اساسی یک مطلبی دارد که میگوید خدا ایشان را حاکم بر سرنوشت اجتماعیش قرار داده است، هیچ فرد یا گروهی نمیتواند این حق را از هیچکس سلب کند و در خدمت منافع فردی یا گروهی قرار بدهد. این است اصل 56 وبعد اصل یکصد و هفتاد و پنجم برای تحقق این است. بعد هم نوشته است طبق اصول بعدی این قانون، اصول بعدی این قانون یکی اصل 175 در این مورد است یکی هم قوای سه گانه است. بخاطر تحقق اصل 56 و معرفی نظام اسلامی در برابر این همه دستگاههای مختلف تبلیغاتی که در دنیا است و در خدمت دولتشان هستند یا مرامشان یا نمیدانم0000 بالاخره گروهی است. این میخواهد خدائی باشد بنابراین من دلم میخواهد آقایان یک توجه بفرمایند که من از اول تا حالا چه گفته ام . این اصل 175 برای تحقق اصل 56 است. بنابراین اگر این اکثریت باشد و یکی از اینها حذف بشود این بر خلاف قانون اساسی است و هیچ قانون عادی نمیتواند قانون اساسی را نفی کند بنابراین با ذکر این مقدمه من پیشنهادات خودم را عرض میکنم. پیشنهادات یک قسمتش مربوط به همان موازین اسلامی است که همیشه صحبتش را میکنم. در جائی که حضرت علی (ع) در آن روزی که در آن فرصت به حکومت ظاهری رسیدند میفرمایند چهار حق من بر شما دارم و چهار حق شما بر من دارید جزو چهارحقی که میشمارند که او بر مردم دارند میگویند . النصیحه فی المشهد والمغیب این است روح ما باید این را به دنیا معرفی کنیم.
رئیس – آقای غفوری وقت شما تمام شد.
غفوری- بنابراین پیشنهاد من (حالا که وقتم تمام شد) مربوط به این است که میثاق ما با مردم قانون اساسی است و موازین توحیدی ، در قانون اساسی اصل سوم اصل هشتم مربوط به امر به معروف ونهی ازمنکر است میگوید که «مردم نسبت به دولت امر به معروف و نهی از منکر است00
رئیس- آقای غفوری وقتتان تمام شد.
غفوری- بنابراین پیشنهاد را آقای شجونی بخوانند چون دیگر فرصتی نیست که من توضیح بدهم.
رئیس- آقای غفوری اگر خود جنابعالی جای من بودید و من جای شما چه جور رفتار میکردید با من؟ و با این آئین نامه هم میخواستید کار بکنید.
خوشنویس- آقای هاشمی من یک تذکر آئین نامه ای دارم.
رئیس- تذکر شما چیست. آقای خوشنویس اگر تذکرات آئین نامه ای نبود توقیف میشوید.
خوشنویس- بسم الله الرحمن الرحیم.     اصل پنجاه و ششم- حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خدا است و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است اینجا گفته است «از آن خدا» حالا گروههائی که اصلا خدا را قبول ندارند و حاکمیت مطلق را از آن خویش تلقی میکنند، آقای غفوری چه جوابی میدهند.
رئیس- تذکرات آئین نامه ای نبود، بحث نداریم، بفرمائید بنشینید.  (همهمه نمایندگان) آقایان بجای وقت گیری از مجلس یک قدری خودتان را با مقتضیات آئین نامه تطبیق بدهید. چون آقای غفوری پیشنهاد مشخصی نگفتند(غفوری: پیشنهاد دارم) پیشنهاد جدید قبول نمیشود، پیشنهادی که قبلا داده شده است قبول میشود.
غفوری- قبلا داده ام.
رئیس- آقای شجونی پیشنهادشان چیست؟
شجونی- من تقاضا میکنم که این پیشنهاد آقای غفوری را در اختیار خودشان بگذارید، بنده از آن رفراندم نمیفهمم. نوشته ان: البته در مجلس خبرگان نظرات اساسی داشته ام که اصولا اداره این مؤسسه بایستی بانتخاب عمومی باشد. زیرا با سرنوشت همه مردم ارتباط دارد (همهمه نمایندگان).
شجاعی- من در شور اول پیشنهاد داده ام.
رئیس- آقای شجونی خواهش میکنم بفرمائید بنشینید . آقای شجاعی مدعی هستند که قبلا پیشنهادی داده بودند، آقای شجاعی پیشنهادتان چه بوده است؟
شجاعی- پیشنهادم مربوط به شرایط مدیر عامل است بطوریکه در شورای سرپرستی هم گفته بودم در مذاکرات آمده است. که یکی از شرایط مدیر عامل همان نداشتن تعصبات گروهی باشد. پیشنهادم این بود.
یکی از نمایندگان- این را که گفته اید و بحث شده است.
غفاری- توضیح بدهند.
رئیس- نه دیگر توضیح لازم ندارد ببینید اصلا پیشنهاد داده اند یا نه؟
شجاعی- چرا، آقا داده ام، پیشنهاد داده ام.
نقوی – مجلس اکثریت ندارد.
رئیس- عده حاضر 183 نفر بودند الان 181 نفر است. چند نفری در مجلس هستند که میل دارند فقط مجلس را از کار بیندازند، دیگر هیچ کاری هم ندارند، منشیان عده حاضر را شمرده اند و 183 نفر است، حالا این آقا میگوید اکثریت ندارد الان 181 نفرند شما آنجا نشسته اید پشتتان به همه است چطور میگوئید اکثریت ندارد؟
نقوی- بنده شمردم آقای هاشمی.
رئیس- چه جوری شمردید؟
توکلی- تشخیصش بعهده منشیان است نه بعهده آقای نقوی (همهمه نمایندگان).
رئیس- اجازه بدهید ببینیم پیشنهاد دارند یا نه؟ آقای شجونی ببینید پیشنهاد دارند؟
شجونی- بلی دارم.
شجاعی- عرض کردم، در مذاکرات شور اول هست، آن روز که در خصوص شرایط شورای سرپرستی صحبت بود00
یکی از نمایندگان- آقای شجاعی! بلندترصحبت کنید.
شجاعی- داعی نیست که شما سر و صدا بکنید تا من بلند حرف بزنم شما یک مقداری سکوت بفرمائید.       عرض کنم من هم در شورای سرپرستی وهم در مدیر عامل در یک جمله (الان هم خودم رفتم از آقای حائری زاده صورت مذاکرات شور اول را گرفتم و مطالعه کردم) من گفته بودم یکی از شرایط شورای سرپرستی و همچنین مدیر عامل نداشتن تعصبات گروهی باشد و این به آن معنا نیست که عضو هیچ گروه و حزب و سازمانی نباشد. نداشتن تعصبات چیزی است که احتیاج به توضیح ندارد. تعصب داشتن، تعصب گروهی داشتن که چیز مطلوبی نیست. گروه گرائی و تعصب گروهی داشتن چیزی است که ماهمه آنرا محکوم میکنیم ومن گفتم خیلی ازگرفتاریهائی که ما در این سازمان داشته ایم (رادیو تلویزیون) و همه میدانیم نمیشود واقعیتها را انکارکرد، از همین

ناحیه بوده است از وابستگی به یک دسته به یک جمعیت به یک فرد و به یک حزب و به یک گروه بصورت تعصب داشتن نه بصورت عضو بودن، عضوی که طرفدار حق و حقیقت باشد این خیلی روشن است و احتیاجی به توضیح ندارد. پیشنهاد من هم در شورای سرپرستی و هم در مدیر عامل همین بود (همهمه نمایندگان).
شجاعی – اگر کسانی هم شک و شبهه ای دارند برگردند به مذاکرات شور اول نگاه بکنند.والسلام.
منشی- آقای احمد کاشانی بعنوان مخالف.
کاشانی- بسم الله الرحمن الرحیم، اولا این شرایطی که در این ماده راجع به افراد ذکر شده است بنظر میرسد جامع باشد و این مسائل را بطور کامل در بر بگیرد دوم اینکه چیدن یک مشت کلمات پهلوی همدیگر هیچ مشکلی را حل نمیکند و باید از تعارف کم کرد و بمبلغ اضافه کرد یعنی واقعاً باید در انتخاب افراد دقت کرد.       مسأله سومی که آن بار هم من میخواستم توضیح بدهم این است که متأسفانه مثل اینکه توجه نمیشود که این شکل برخورد باعث تخفیف قانون میشود. قانون باید دارای یک ابهتی باشد. اینطوری که ما بیائیم بگوئیم دارای تعصب گروهی نباشند مثل اینکه چنین مسأله ای را ما قید داریم بخواهیم به یک شکلی نفیش کنیم. نباید باشد این مشخص است وقتی مسلمان بود این خصوصیات را داشت مسلماً این موضوع نفی میشود و ما باید حتماً در نوشتن قانون توجه کنیم. والسلام.
رئیس- موافق را دعوت کنید.
منشی- مـن بین آقای صلواتی و شاهچراغی شک کرده ام، یعنی نمیدانم که ایشان قبلا وقت گرفتــه اند . آقای شاهچراغی باید باشند.
رئیس- آقای شاهچراغی بعنوان موافق.
شاهچراغی- بسم الله الرحمن الرحیم. این مطلبی را که جناب آقای شجاعی گفتند با قطع نظر از اینکه البته همه افراد وابسته به یک حزب یا یک دسته یا یک گروهی هستند ولی باید توجه داشت که بعضیها حزب یا گروه را (عده ای نمایندگان: همه نیستند، در خط امام هستند) بهر صورت همانهائی که در خط امام هم هستند خط امام هم یک جهت خاصی دارد.
یکی از نمایندگان- یک گروه است، حزب الله است.
شاهچراغی- بلی، بعضیها هستند که گروه و دسته و حزب را خدای خودشان میدانند یعنی هر چه حزب بگوید با قطع نظر از وظایف الهی و یا قطع نظر از وظایف دینی شان عمل میکنند. اگر یک قیدی بشود که اگر افرادی اینطوری پیدا شدند و بعنوان مدیر عامل هم انتخاب شدند که دقیقاً مشخص است از یک تیپ و از یک گروه خاصی اطاعت میکنندو هر چه آنها بهشان دیکته میکنند عمل میکنند این روشن است که مصالح همه امت را در نظر نمیگیرند اینها صلاحیت ندارند که سرپرستی یک محیطی را که اینقدر اهمیت دارد و وضع خیلی خاصی دارد و جنبه حیاتی دارد بعهده بگیرند.
محمد یزدی- اینکه ایشان تعبیر فرمودند که خط امام هم یک حزبی است.
شاهچراغی- نه ، من نگفتم یک حزب است، گفتم یک جهت خاصی را دارد.
رئیس- خیلی خوب حالا بحث نکنید.
محمد یزدی- خط امام آن است که همه مسلمانها در آن هستند.
رئیس- آقای یزدی شما هم بخودتان اجازه ندهید سر هر موضوعی بدون اجازه اظهار نظر بفرمائید. آقای امامی ! شما توضیحی دارید بفرمائید.
صاحب الزمانی- با این قیودی که برای مدیر عامل مشخص شده است و نوشته ایم که به معارف اسلامی معتقد باشد و التزام دینی داشته باشد. این واقعاً اگر یک آدمی تعصب اینچنینی داشته باشد پس ما باید در شرایط قبلیش تجدید نظر کنیم. نه التزام دینی دارد و نه معارف اسلامی، هیچی ندارد .
یکی از نمایندگان- من تذکر آئین نامه ای دارم.
رئیس- نه، دیگر نمیشود تذکر داد تذکرتان را کتبی بدهید اگر مربوط بود قرائت میشود. عدة حاضر 185 نفر است آقایانی که با پیشنهاد آقای شجاعی که الان خوانده شد وبحث شد و مخالف و موافق هم صحبت کردند، آقایانی که موافقند قیام بکنند (عده کمی برخاستند.) ردشد. کس دیگری پیشنهادی دارد؟
منشی- خیر، پاسخ به سؤال آقای حمیدی بوسیله آقای مهندس گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی باید مطرح شود.
رئیس- خوب، دیگر کسی پیشنهادی نداده است. قسمت مخالف و موافق زیاد وقت میگیرد و ما اعلام کردیم که آخرین بخش صحبتمان به سؤال آقای حمیدی مربوط میشود که از وزارت مسکن بوده است و جناب وزیر مسکن برای پاسخگوئی آمده اند، بقیه بحث راجع به 000
عده ای از نمایندگان- رأی بگیرید آقا.
رئیس- نه، نمیتوانیم رأی بگیریم.
یکی از نمایندگان- راجع به این شرایط قبلا بحث شده است و زود حل میشود.
رئیس- هنوز مخالف و موافق صحبت نکرده اند باید مخالف و موافق صحبت کنند (همهمه نمایندگان) بفرمائید بنشینید دیگر در بارة این موضوع بحث نداریم.
ابوالفضل موسوی تبریزی- بنده یک سؤالی از روزنامه کیهان دارم.
رئیس- نه الان اینجا مطرح نیست. آقای موسوی اعتراض کرده اند که روزنامه کیهان اسمشان را در ردیف کسانی که آن تقدیر نامه را خواسته اند. امضاء کرده اند نوشته اند ایشان تکذیب میکنند، مکرر بمن نوشته بودند.
ابوالفضل موسوی تبریزی- مسأله تکذیب نیست. مسأله این است که چرا نوشته اند؟
رئیس- اعتراض هم دارند که چرا نوشته اند. بعد آقای یزدی به شما جواب میدهند. آقای حمیدی تشریف بیاورید و سؤالتانرا از وزارت مسکن مطرح کنید.
غفاری- من بعنوان نماینده مردم از روزنامه میزان شکایت دارم.
رئیس- خیلی خوب.
غفاری- خیلی خوب، که جواب نشد.
رئیس- اینجا جای بحث نیست.
غفاری- آقای یزدی مسأله فروش خانه ها را مطرح کرده اند و بعد به دامن ماها نوشته اند . (همهمه نمایندگان).
4- پاسخ سؤالات آقای حمیدی به وسیله آقای مهندس گنابادی وزیر مسکن و شهرسازی.
رئیس- سؤال آقای حمیدی از وزارت مسکن مطرح است. بفرمائید.
حمیدی- بسم الله الرحمن الرحیم، بر حسب اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در هر مورد که نماینده ای از وزیر مسؤول در باره یکی از وظایف او سؤال کند آن وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد. بعنوان مقدمه0000
دکتر زرگر- من تذکر آئین نامه ای دارم.
حمیدی – بفرمائید.
رئیس- آقای دکتر زرگر.
دکترزرگر- مادة 139، آئین نامه، نماینده باید سؤال خود را قبل از طرح در مجلس بطور صریح واختصار کتباً بوسیله رئیس مجلس برای وزیر بفرستد.
رئیس- فرستاده اند. ما از آقای دکتر زرگر انتظار نداشتیم که بعد از شش ماه اینجوری تذکر آئین- نامه ای بدهند.
حمیدی- بعنوان مقدمه تذکر این نکته لازم است که سؤال نماینده همیشه بعنوان مخالف با وزیر مسؤول نیست چون ما اولین بار است که تقریباً داریم وارد سؤالات میشویم چه بسا ممکن است در خارج اینجور تلقی بشود که سؤال یک نماینده از یک وزیر دلیل بر مخالفت او است. نه، دلیل بر مخالفت نیست. بلکه گاهی در میان مردم مسائلی سؤال انگیز میشود که مردم میخواهند از حقیقت آن اطلاع پیدا کنند و از نمایندة خود که حق نظارت در قوه مجریه را دارد توقع دارند که در باره آن مطابق اصل 76 قانون اساسی تحقیق و تفحص نماید، این افتخار قانون اساسی ما است که یک نماینده از اقلیتهای مذهبی از نخست وزیر میخواهد تا در مجلس حاضر شود0000
رئیس- راجع به سؤالتان صحبت کنید.
حمیدی- چشم، و راجع به سؤال او پاسخ دهد و اما بنده از عملکرد بنیاد مسکن سؤال کرده بودم که جناب آقای وزیر مسکن برای پاسخ

آن در مجلس حاضر شده اند و سؤال این است که مطابق اصل 31 قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی است، دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنهائی که نیازمندترند بخصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. با این حق قانون اساسی و با تأکید رهبر کبیر انقلاب در مورد مسکن و افتتاح حساب 100 میخواهیم بدانیم بنیاد مسکن تا چه اندازه بتقاضای نیازمندان مسکن پاسخ داده است و نیز سؤال میشود خانه- ای بخرد یا بفروشد یا اجازه بدهد و یا استخاره نماید چه مشکلی را حل کرده و آیا جز رکود معاملات چه ثمری را داشته است. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
رئیس- آقای مهندس گنابادی بفرمائید.
مهندس گنابادی- آقای هاشمی سؤالشان یک مقدار تغییر کرده است حالا باید همان سؤال قبلی را باید جواب بدهم یا به سؤال جدید هم باید پاسخ داده شود؟
رئیس- همان سؤال قبلی را باید جواب بدهید و در باره سؤال جدیدشان جواب ندهید.
مهندس گنابادی (وزیر مسکن)- بسم الله الرحمن الرحیم، مرقوم فرموده اند که بنیاد مسکن بیش از یکسال است که برای مردم پرسش نامه پر میکنند. آیا بنیاد مسکن چه مقدار به این پرسشنامه ها پاسخ گفته است؟ چون وقت کم است در این مورد پاسخی میدهم و اگر فرصت شد راجع به دفتر بنیاد مسکن هم که سؤال فرموده اند جواب میدهم. وزارت مسکن و شهرسازی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصلا مدیریتش فرق داشت. تا ما نامه ای که خدمت حضرت امام نوشتیم و موافقت کردند که خط مشی اش را وزارت مسکن و شهرسازی تعیین کند. یعنی از حدود 22 مهر ماه ببعد تقریباً در اختیار ما است، و خط مشی را ما تعیین میکنیم. من کارهای انجام شده و فعالیتها را فهرست وار خدمتتان عرض میکنم اصولاً موقعیت خوبی است که مطلب مسکن را بتوانم یک مقدار گسترش بدهم خدمت برادران و خواهران بگویم. عرض میشود کل دریافتی وجه از کمکهای مردم به حساب 100 حدود سیصد و چهل و پنج میلیون تومان تا تاریخ سی ام شهریور ماه /1359 بود. یکصد و پنجاه میلیون تومان دولت به بنیاد کمک کرده است. که کارهای نیمه تمامش را بتواند تمام کند.
یکی از نمایندگان- آقای مهندس گنابادی بفرمائید کمک دولت به بنیاد چقدر بوده است؟
مهندس گنابادی- یکصد و پنجاه میلیون تومان دولت به بنیاد مسکن کمک کرده است و حدود سی میلیون تومان هم از بنیاد شهید قرض گرفته است که باید پرداخت بکند، این مبلغ کل درآمد بنیاد مسکن از نظر مالی است. بنیاد، در تهران حدود ده هزار قطعه زمین به مردم داده است که البته برای بعضیهایش گواهی عمران صادر شده است یعنی صاحبانش میتوانند رویش ساختمان بکنند. و بعضیهایش هنوز در کشو قوس است که از نظر اداری میتوانند رویش خانه بسازند یا نسازند گرفتاری دارد. که چون شرح دارد بعلت کمی وقت از این قسمت رد میشوم و در شهرستانها جمعاً یکصد و بیست و پنجهزار قطعه زمین به مردم داده است جمع زمین تهران و در شهرستانها یکصد و سی و پنجهزار قطعه میشود. تعداد واحدهای در دست اجرا از محل حساب 100 جمعاً دوازده هزار واحد است. و آنموقع سیل که در خوزستان اتفاق افتاد با کمک استانداری خوزستان حدود ده هزار واحد ساختمان در خوزستان است، و حدود هزار تا هم در آذربایجان شرقی است که جمع واحدهای در دست اجرا بیست و سه هزار واحد است البته این بیست و سه هزار واحد است البته این بیست و سه هزار واحد بعضیهایش تمام شده است و به صاحبانش تحویل داده اند و در‌آنجا نشسته اند و استفاده میکنند و بعضی هایش هم در حال پی کنی است. مقدار پیشرفت کار در محل حدود چهل درصد باید در نظر بگیریم یعنی هنوز به نصفه کار نرسیده است ولی، بعضیهایش صد درصد استفاده کرده اندو بعضیهایش هنوز در حال پی کنی است. بعد یک سری ساختمان نیمه تمام بوده است که بلااستفاده مانده است. بنیاد آنها را خریده و تکمیل کرده است یعنی این قسمت ، قسمت واحدهائی است که نیمه تمام بوده و بنیاد کامل کرده است. حدود سه هزار واحد در خوزستان، پنجهزار واحد در گیلان و در کل کشور حدود دو هزار واحد ، جمعاً ده هزار واحد است که اینهم در حدود شصت درصدش در مجموع تماماست. باز بعضی جاها تمام شده است که استفاده کرده اند  بعضی جاها هم پیشرفت کار خیلی کم است. حدود ده هزار واحد اشکالاتی داشته اند و تعمیر کرده اند. پرداخت بیست و چهار میلیون تومان بعنوان قرض الحسنه به کسانی که میخواستند خانه بسازند پرداخت هفتاد میلیون تومان با کارمزد یک درصد از اعتبارات بانک مسکن. پرداخت سی میلیون تومان دو مرتبه با کارمزد چهار درصد از اعتبارات بانک مسکن که تقریباً بطور متوسط به هر کسی سی هزار تومان پرداخت شده است. کمک بلاعوض به مستضعفین بصورت نقدی جمعاً بیست میلیون تومان. حدود یکهزار و پانصد خانوار توسط بنیاد امکانات اسکانشان از تهران به خارج از تهران مهیا شده است که این امکانات باز بعضیهایش در حد نامه و اقدامات اولیه است و بعضیهایش هم انجام شده است، اقدامات متفرقه شامل ساختمان مدرسه ، مسجد، حمام، حفر چاه، ایجاد منبع آب، مغازه ، غسالخانه در این زمینه ها هم یک کارهای اجرائی شده است که فعلا آمار درستی نداشته اند که بما بدهند. موجودی نقد بنیاد در پایان شهریور ماه حدود شش میلیون تومان. پرسنلی که برای اینکار استفاده میکردند در حدود /850 نفر استخدام هستند که اکثرشان با حقوقهای کمتر از معمول کار میکنند، و دو هزار نفر مجانی در ساعات مختلفی در اختیار بنیاد هستند و کمک میکنند. این کل فهرست واری بود که توانستم خدمت نمایندگان محترم عرض کنم خلاصه میخواهم از فرصت استفاده کنم و خدمتتان عرض کنم، با پیش بینیها و آماری که گرفته اند در شهرها یک میلیون و سیصد هزار واحد ما خانه میخواهیم. در روستاها ما حدود دو میلیون خانه لازم داریم. یعنی 47% خانواده شهری خانه ندارند. 83% خانواده های روستائی خانه ندارند جمعاً رقم سه میلیون و سیصد هزار خانه میشود. مسلم است در ظرف یکسال نمیشود اینکار را کرد. حداقل برنامه ریزی که میخواهیم بکنیم در حدود ده سال است. که اگر تشکیل خانواده- های جدید ، افزایش جمعیت ، با توجه به اکثریت کودکان و جوانان در ایران به آن اضافه کنیم احتمالا مهاجرت، تخریب، تجدید بنای ساختمان و بالاخره احتمالا ذخیره مسکن هم به آن اضافه کنیم در ظرف ده سال شش میلیون خانه لازم داریم برای شش میلیون در ظرف ده سال در جریان هستیم که رقمهائی که من خدمتتان عرض کردم حدود بیست و سه هزار ، بیست و چهار هزار و با همه کاری که بتوانیم بکنیم یکصد هزار است. و وزارت مسکن در سالی که خیلی موفق بوده است و سال 1356بوده و خانه ساخته است. بیست هزار خانه توانسته است بسازد. یکصد و ده هزار واحد بخش خصوصی خانه ساخته اند. در کل کشور یکصد و سی هزار خانه ساخته شده است یعنی با آن امکاناتی که موجود بوده است و طریقه ای که هست تقریباً هیچوقت نمیتوانیم مشکل مسکن مملکت را حل کنیم چون آن برنامه ریزی دهساله را که خدمتتان عرض کردم بخواهیم پیاده کنیم حداقل سالی /600 هزار واحد خانه میخواهند . و فکر این است که با این طریقهائی که مشخص است، انجام دادیم که یکی از آنها بنیاد است که با همه امکاناتی که در اختیار داشته است. یعنی حدود سه برابر کارمندان خودش در اختیارش بوده اند که مجانی و جهادی برایش کار بکنند. بیست و سه هزار خانه ای است که در حدود چهل درصدش پیشرفت کرده است. فکر این است که برای رسیدن آن حد /600 هزار واحد خانه در سال، باید امکانات تولید مصالح را زیاد کنیم. در این زمینه با وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی و سازمان برنامه صحبت کرده ایم. حتی برادران پیشنهاد کرده اند که ما حاضریم از بودجه ساختمان بگذریم و کارخانه سیمان بسازیم. چون مشکل اصلی ما توی مملکت سیمان است. و در این زمینه موفق شده ایم کارخانه هائی که در دست اقدام و اجراء بوده است کارشان را شروع بکنند برای ایجاد کارخانه های جدید برنامه ریزی کنند. سعی این است که انشاءالله بتوانیم ساختمانها را از طریقه ساختمانهای صنعتی استفاده کنیم. تولید سیمان را پیش بینی کرده اند که سال 1358 یعنی سال قبل، آماری که از کلیه سالهای گذشته داریم، سیمان بیشتر بوده است. تولید سیمان در ششماهه اول سال باز از اول سال 1358 بیشتر بوده است. ولی جمع اینها چیزی در حدود 12 میلیون تن میشود که برای برنامه ریزیهائی که داریم، باید این مقدار به 24 میلیون تن برسد. ضمناً فکر جدی و فکر میکنیم که خیلی هم مؤثر باشد، مسأله سنتی است

که فکر میکنم مؤثرترین کاری است که میتوانیم انجام بدهیم. بنیاد انقلاب مسکن گیلان خانه ساخته است و تمام شده است. بعد برای سقفش که میخواهد شیروانی بزند ورق گالوانیزه ندارد. برای اینکه گالوانیزه وارد نمیشود. آنجا گفتیم اگر بتوانند آن سفال سازها را تشویق بکنند که سفال بسازند. بهترین چیزی است که میتواند آنجا جایگزین همان ورق بشود، سفال است ودر آنجا خواستیم از آنها که فکر کنند و صنایع سنتی را زنده کنند. منتها، صنایع سنتی را با امکانات جدیدی که داریم توأم کنیم بتوانیم انشاءالله کار مؤثری انجام بدهیم.
رنجبر- سفال سازی تا شش ماه طول میکشد . اینها در این زمستان چه باید بکنند.
مهندس گنابادی- عرض کنم که شعار که نمیخواهیم بدهیم و به مردم هم نمیخواهیم دروغ بگوئیم شش میلیون خانه میخواهیم و سالی /600 هزار تا خانه بایستی ایجاد بکنیم آنهم که آنجا ساخته اند حدود /500 واحد است جمع کاری که ما کردیم در وزارت مسکن گفتیم که این خانه ها را که میخواهید بسازید، بسازید واز بودجه ها زده اند وبرای هر استان گفتند که هزار تا خانه بسازید. اگر این هزار تا خانه را بسازند. یکسال و یکسال و نیم دیگر طول میکشد و خوب آن یکسال و یکسال و نیم دیگر هزار تا خانه دیگر هم بسازند دو هزار تا و سه هزار تای دیگر بسازند و اینها را ضربدر 24 استان بکنید ببینید چقدر میشود شعار که نمیخواهیم بدهیم. اصل مطلب این است که شماسالی /600 هزار واحد مسکن میخواهید شما این مطلب را حل کنید.
رئیس- سه دقیقه دیگر وقت دارید.
مهندس گنابادی (وزیر مسکن و شهرسازی)- بلی، برای کل کار برنامه ریزی کنیم.
عرفانی – در کدام شهرهای استان دارد انجام میشود.
رئیس- آقایان‌! وقتشان را نگیرید.
وزیر مسکن- من الان جدولش را ندارم. بعداً جدول را خدمتتان میآورم من از مجلس یک خواهش دارم. میتوانم مطرح کنم؟
رئیس- سه دقیقه وقت دارید.
وزیر مسکن- عرض میشود که مامشکلاتمان خیلی زیاد است همانطوری که برادرمان میفرماید همین الان دارد باران میآید و در آنجا بعضی هایش نایلون زده اند و بعضیهایش برزنت زده اند و بعضیهایش همآنهم گیرشان نیامده است وبالطبع توی خانه ها نشسته اند . چون موضوع مجلس واقعاً یک موضوع حادی است و مورد احتیاج است و مجلس گرفتار است پیشنهادم این است طبق اصل هشتاد و پنجم یک کمیسیونی معلوم بشود و کار مسکن را رسیدگی کند. چون این کمیسیون میتواند قانون تصویب کند که بجای مجلس، بدولت ابلاغ بکند. ما کارهایمان حتی بعضی وقتها لحظه ای است. الان در این موضوع جنگ ما تصویب نامه نوشتیم تا بیاید اینجا و به کمسیون برود و برگردد تقریباً همه این کارهایمان به کار دو فوریتی میرسد. خواهش من از هیأت محترم رئیسه این است که اگر به موقع مطرح بکنند یک هیأتی، حالا احتمال دارد کمیسیون مسکن با کمیسیون قضائی مشترکاً یا با کمیسیونهای دیگر یا افراد دیگر تعیین کنندوکار مسکن را آن کمیسیون رسیدگی کند. که ما هم بتوانیم کارهایمان را زود ابلاغ کنیم و هم بتوانیم برنامه هایمان را بزودی به یکجائی انشاءالله برسانیم.
رئیس- وقت شما آقای گنابادی تمام است آقای حمیدی شما اگر توضیحی دارید بفرمائید.
یکی از نمایندگان- آقای هاشمی یک سؤال برای شما فرستادم که بوسیله آقای وزیر مسکن، جواب داده نشده؟
رئیس- آن سؤال آقای حمیدی اصلا اینکه اینجا خواندند، عوض شده است سؤالی که قبلا داده بودند و ما برای مهندس گنابادی فرستادیم این است. جواب بدهید بنیاد مسکن بیش از یکسال است که برای مردم پرسشنامه پر میکنند. آیا بنیاد مسکن چه مقدار به این پرسشنامه ها پاسخ داده است؟ این سؤالشان بوده است.
یکی از نمایندگان- آقای هاشمی این پاسخ قانع کننده نبود.
حمیدی- بسم الله الرحمن الرحیم، با تشکر از جناب آقای وزیر مسکن که اظهار لطف فرمودند و به سؤال ما پاسخ دادند و طبعاً پیداست که کارهائی انجام شده است ولی دوست داشتیم که اگر درصدش مشخص است بفرمایند و مردم بدانند و در جریان قرار بگیرند. و امید است که آن افرادی هم که خانه ندارند و بارها به ما مراجعه میکنند بدانند که به یک عدة زیادی هم خانه داده شده است متأسفانه بعضیها فکر میکنند چون به خود آنها خانه داده نشده است به هیچکس خانه داده نشده است و بنیاد مسکن کاری نکرده است خوب طبق آماری که دادند کاری انجام شده است اما حالا به چه نسبت بوده و عملکردش تا جه اندازه فعال بوده است آنرا ما دیگر در جریان نیستیم. امیدواریم که با کوششها و فعالیتهائی که دارند مشکل مسکن برای همه حل بشود والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
رئیس- متشکر. آقایان تشریف داشته باشند یکی دو تا مطلب کوچکی داریم.
5- اعلام وصول لایحه بازسازی و تعمیر و مرمت مناطق جنگ زده و ارجاع آن به کمیسیون.
رئیس- یک لایحه آقای وزیر مسکن آورده اند راجع به بازسازی و تعمیر و مرمت مناطق جنگ زده که درجلسه مورخ 28/7/1359 به تصویب هیأت وزیران رسیده است که به کمیسیون ارجاع میشود.
6- انتخاب آقای مهندس سحابی بعنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون قانون حفاظت وتوسعه صنایع ایران.
رئیس- مطلب دیگر این است که وزیر صنایع نامه ای نوشته و از طرف مجلس یکنفر نماینده تام- الاختیار را خواسته است که در کمیسیون قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شرکت بکند. من آقای مهندس سحابی را برای این کمیسیون پیشنهاد کرده ام به آنجا تشریف ببرند و در آن کمیسیون شرکت بکنند. در این خصوص خواستم از مجلس هم اجازه بگیرم. آقایانیکه با اعزام آقای مهندس سحابی به کمیسیون0000
یکی از نمایندگان- آقای هاشمی در مورد آقای مهندس سحابی به عنوان نماینده تام الاختیار به آن کمیسیون بروند کمی توضیح بدهید که کارش و وظیفه اش در آنجا چیست؟
رئیس- آقایان ببینید عبارت رامیخوانم:       در خصوص معرفی نماینده تام الاختیار مجلس شورای اسلامی در کمیسیون قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران000
نمایندگان- آقای هاشمی این موضوع روشن نیست. حدود اختیارات مشخص بشود و نوع مأموریت معلوم بشود. این را برای ما روشن کنید.
رئیس- آنجا کمیسیونشان تشکیل میشود و حضور یک نماینده در آنجا برای حفظ و توسعه صنایع است. حالا میخواهید دستورشان را بیاورید واساسنامه شان را بیاورید و به اینکارها رسیدگی بکنید.
یکی از نمایندگان – آقای هاشمی این کلمه تام الاختیار را برای ما توجیه بفرمائید. (همهمه نمایندگان).
سلامتیان- بهر حال آن کمیسیون یک قانونی دارد و حدود اختیارات نماینده در آن قانون تعیین شده است.
رئیس- بهر حال در اینجا هیچی نیست. غیر از این نامه اگر موافق هستید ما با اعتمادی که به آقای مهندس سحابی داریم و آشنائی که به صنایع دارد و هم کمیسیون دارد تشکیل میشود، ضرورت دارد که ایشان به آن کمیسیون بروند. سر این مسائل هم، مثلا آقای مهندس سحابی در آنجا چکار میکنند؟ غیر از حفظ منافع کشور ما رأی میگیریم اگر آقایان موافق بودید که ایشان میروند اگر موافق نبودید میگوئیم دستوراتش و اساسنامه اش را بیاورند. (همهمه نمایندگان).
نمایندگان- آقای هاشمی، روی این موضوع آقای مهندس سحابی کمی توضیح بدهند.
رئیس- خیلی خوب.‌آقای مهندس سحابی توضیح بدهید.
مهندس سحابی- بسم الله الرحمن الرحیم، در متمم قانون ملی شدن و توسعه صنایع یک کمیسیونی پیش بینی شده است. که مرکب است از یک حاکم شرع. نماینده دادستان کل کشور، نماینده دولت که به انتخاب رئیس جمهور است و نماینده وزارت صنایع و معادن و یک نماینده هم از قوه مقننه است که این کمیسیون کارش این است که: بموجب آن قانون یک عده از


شرکتهای صنعتی، کارخانجات مشمول بند الف، یا ب ، یا ج میشوند. بند الف آنهائی است که ملی میشوند، بند ب آن سهام و آن اشخاصی هستند که سهامشان بوسیله دولت ضبط میشود. و بند (ج) آنهائی هستند که بمیزان بدهکاریشان به دولت یا ببانکها، بانکها در آنها سهیم میشوند ، تشخیص اینکه این کارخانه یا این شرکت جزو کدام یکی از این «بندها» بشود. به عهده این کمیسیون واگذار شده است. که در این کمیسیون این اعضائی که خدمتتان عرض کردم در آن شرکت دارند. حالا وزارت صنایع و معادن برای تشکیل این کمیسیون نماینده از مجلس خواسته است وجود این نماینده در این کمیسیون در آن قانون پیش بینی شده است و قانون هم قبلا به تصویب شورای انقلاب رسیده است بهر صورت نماینده ای که از مجلس شورای اسلامی خواسته اند، بنظر میرسد که کلمه «تام الاختیار» را هم خود آقای وزیر صنایع و معادن نوشته اند، منظور حضور یک نماینده از طرف مجلس در آن کمیسیون است، و اظهار رأی کردن و بحث کردن و نظر حقوقی و غیره000 حالا آقای هاشمی بنده را پیشنهاد کرده اند.
رئیس- خیلی خوب، آقایانی که با اعزام آقای مهندس سحابی موافقند قیام نمایند (اکثربرخاستند) تصویب شد. اسامی غائبین را بخوانید.
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم. غائبین جلسه روز دوشنبه مورخ 19/8/1359 : غائبین غیر موجه: آقایان : محمد علی سازگارنژاد از سروستان، آقای حسن بهروزیه از کلیبر، تأخیرهای غیر موجه بیش از 15 دقیقه : آقایان : سید حسین موسوی از مشهد، سید محمد خاتمی از اردکان ، محمد رضا باباصفری از برخوار ، فرج الله واعظی از ابهر، فخرالدین حجازی از تهران، علی اکبر معصومی از شاهرود هر کدام بیست دقیقه غیبت داشته اند. آقای سید عباس ابوترابی از قزوین 25 دقیقه، آقایان سلامتیان از اصفهان، سید ابوالفضل موسوی از تبریز ، صباح زنگنه از شیراز، هر کدام سی دقیقه تأخیر داشتند، و ضمناً چهارده نفر بودند که تأخیرهای غیر موجه ای تا 15 دقیقه داشته اند.
7- پایان جلسه.
رئیس- دستور جلسه فردا ادامه بررسی طرح اداره رادیو و تلویزیون و جواب یکی از وزراء به سؤالی که الان متنش یادم نیست، جلسه را ختم میکنیم و جلسه فردا ساعت 8 صبح تشکیل میشود. (ساعت دوازده جلسه پایان یافت). رئیس مجلس شورای اسلامی- اکبرهاشمی رفسنجانی