سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولین و استاندار شهرستان ایلام

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع مسؤولین و استاندار شهرستان ایلام

  • یکشنبه ۲۴ مهر ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

مقدمهمدتی پیش توفیقی پیش آمد که من یک شب اینجا بودم و خیلی مایل بودم مسؤولان شهر و استان را زیارت بکنم، به خاطر اطلاعاتی که از زحمات آنها و فداکاریشان داشتم که شرایط اجازه نداد. از آقای استاندار امروز اطلاعات زیادی از این استان گرفتم. جناب استاندار توضیحات خوبی در مورد این استان دادند.

فداکاریهای استاناین مجموعه تابلوی گویایی بود، اگر گفتنی بود برای مردم و مردم ایران از مجموعه این گزارش مطلع می‌شدند، تأثیر خوبی داشت در جنب پشتیبانی مردمی، گرچه کمابیش مردم می‌دانند، و مطلع هستند از استقامت‌ها و فداکاری‌های این استان اما تحقیقاً همه واقعیت‌ها را نمی‌دانند بنده خودم که بیشتر از همه باید اینجا بدانم باز از اظهاراتی که الان شنیدم چیزهای تازه‌ای به گوشم خورد. انصافاً این استان و این مردم و خوشبختانه مسؤولین دولتی و روحانیون عظیم‌الشأن‌مان در این دوره خیلی خوب عمل کردند، اینکه این استان با عرض کم، عمق کم و جبهه طولانی در تمام دوران جنگ مهاجر به مملکت نداد و مردمان خودش را اداره کرد.

یک چیز جالبی است و این نقصی برای سایر استانها نیست. آنها هم- استان‌های جنگ‌زده - همه نوع فداکاری کردند و تحمل مشکلات کردند. دو طرف شما خوزستان و باختران بار سنگینی را تحمل کردند، اما این یک امتیاز است برای استان ایلام که علی‌رغم اینکه فشار جدی‌ای رویش بود، اما به خاطر همین مقاومت‌ها هر کینه‌توزی بعث عراق، خیلی متوجه اینجا بود. هر وقت که از هر جا خشمگین می‌شدند و ضربه می‌خوردند، بر سر ایلام بمب می‌ریختند و موشک می‌فرستادند و آخرین حرکاتشان هم عمدتاً در این استان بود، به خاطر خشمی که از مقاومت این مردم و پایمردی این مردم آنها در سینه‌هایشان انباشته کرده بودند.

سازندگی درخوب، یک چنین مردمی استحقاق هرگونه خدمتی را دارند. بپذیریم که ما دوران جنگدر همین دوران جنگ می‌توانستیم یک نوع خدمت‌هایی را به این مردم بکنیم مثلاً همان طرحی را که این قدر مؤثر است در سرنوشت این استان، در حال جنگ هم قابل اجرا بوده و حالا که من دیروز از وزیر راه پرسیدم، به‌خاطر پیمانکاری که کارش را خوب انجام نداده، یک کار به این اهمیت برای یک استانی با این سطح و استحقاق انجام نشده و کارهایی از این قبیل. ولی عذر مسؤولین در دوران جنگ تا حدودی مقبول است.

مردمی که این چنین جنگ را با تمام وجودشان با پوست و گوشت و استخوانشان لمس کرده‌اند، آنها خودشان می‌فهمیدند وضعیت جنگ یعنی چه و مشکلات جنگ یعنی چه.

اولویت استانبنابراین تا به‌حال برای مردم قابل قبول بوده و همین که مردم ناسپاسی درسازندگینمی‌دانند این ضعف‌ها را، جای تقدیر دارد. ولی اگر جنگ تمام بشود و قرار باشد ما دوران سازندگی را آغاز بکنیم، برای ماها مسؤولان رده اول کشور خیلی روشن است و خیلی بدیهی است که حق استان شما حق بسیار جدی‌ای است بر این انقلاب و بر مردم و دفاع مقدس. آخرین روزهای جنگ را ما فراموش نمی‌کنیم که این هم از افتخارات این استان شماست.

حضور در روزهایحضور مردم شما در روزهای آخر در میدان‌های جنگ نشان داد که ذره‌ای آخرجنگدر نشاط دفاع مردم خللی وارد نشده، نه تنها از خودشان دفاع می‌کردند بلکه درجبهه  به‌طرف استان باختران هم آمدند که از آنجا دفاع بکنند و آنجا که چند محور حساس تجاوز دشمن را داشت، مردم به‌گونه عجیبی طالب میدان شدند و به دشمن تو دهنی زدند و نگذاشتند که روزهای آخر جنگ با تلخی در ذائقه ملت ما باقی بماند و ضربه‌هایی که ما وارد کردیم، مردم ما وارد کردند به بعثی‌ها در درگیری‌های اخیر، جزء آخرین حرکت‌هایی است که کردیم و می‌تواند به عنوان نشانه‌های مقاومت، پایداری، مردانگی و عدم خستگی از جنگ جزء اسناد معتبر باید در تاریخ جنگ ثبت بشود. و باید به عنوان یک قله مرتفعی در تاریخ جنگ، صفحه زرینی و یک سرفصل قابل اهمیتی ذکر بشود.

سرمایه‌گذاری این روزهای آخر جنگ در این استان - در جاهای دیگر هم بود من الان که با دراستانشما صحبت می‌کنم از این استان حرف می‌زنم - در مجموع مردم استان ایلام نشان دادند که استحقاق هرگونه توجهی را از طرف ]مسؤولین[ کشور دارند حتی اگر شما یک استان محرومی نبودید این حق بود که به جبران فداکاری‌های دوران جنگ‌تان ملت ما سرمایه‌گذاری بیشتری را در اینجا ]بکنند[.

به خصوص که این استان به خاطر طول مرزی که دارد و به خاطر شرایط خاصی که دارد هر قدر آبادتر و مرفه‌تر باشد ما می‌توانیم به استحکام مرزهای خودمان اعتماد بیشتری بکنیم. شرایط طبیعی نسبتاً خوبی در اینجا است این ارقامی که هست، آب‌هایی قابل استفاده و قابل مهار و اراضی قابل بهره‌برداری و سایر امکانات که گفته شد روشن است در این منطقه این خودش ما را دعوت می‌کند که اینجا بیاییم. من حالا حرفم با شما برادران عزیزی که مقاومت‌تان و همکاریتان ]با [مردم و همراهی‌تان با مردم جزء اول مقاومت مردم بوده و شما با حضورتان در نقاط پراکنده‌ای که مردم پناه برده بودند، همین باعث می‌شود که مردم احساس کنند در خانه خودشان با مسؤولان خودشان در یک شهر و در یک وزن و به یک نسبت از امکانات استفاده می‌کنند و به یک نسبت مصبیت‌ها را تحمل می‌کنند.

تلاش بیشتر درشما دوران بازسازی را باید به همین صورت بگذرانید. اگر اشکالات جهت آبادانیاداری اینجا وجود دارد، اگر ارتباط‌تان مشکل است، اگر با منابع امکانات فاصله استانزیادی دارید، اگر زیربنای عمران توی این استان هنوز آماده نشده که ساختن زیربنا و کارهای اساسی یکی از شرایط اولیه تحول‌های وسیع است، باید یک مقدار تلاش بیشتری بکنیم.

من به شماها قول می‌دهم و صریحاً عرض می‌کنم که مسؤولین کشور و همین شورایی که از طرف امام مسؤول سیاست‌گذاری بازسازی هست باتفاق آراء برای حق‌شناسی و برای رسیدن به کمبودها و محرومیت‌ها برای شما اولویت مناسب را قائل است و اگر شما برای جذب امکانات توان خودتان را بالا ببرید و تلاشتان را زیاد بکنید، یک جهاد واقعاً سازندگی را در این منطقه راه بیاندازید من خیال می‌کنم از طرف مسؤولان سیاست و بازسازی جداً حمایت بشوید، به خصوص که اینجا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی هم نمی‌خواهد، اینجا با چیزهای نسبتاً کمی هم می‌توان به‌مردم خدمت کرد.

برنامه‌های بودجه‌های هنگفت سرسام‌آور نمی‌خواهد و این چیزهایی که الان مشکل سازندگیکار شماست، این چیزها در دوران بازسازی قابل تأمین است. شما باید یک بلندمدتبرنامه مثلاً پنج ساله تا ده ساله، برای اینکه این استان را تبدیل کنید به استان مرفه و بهره‌مند تنظیم بکنید و برای این برنامه چند ساله البته زمان را چون من نمی‌دانم چقدر برای طرح‌های بلند مدت‌تان زمان لازم است نمی‌توانم الان بگویم چقدر این را شما باید تأمین بکنید یک برنامه زمان‌بندی شده داشته باشید که این برنامه‌تان تصویب بشود و در برنامه پنجساله‌ای که در دست ما است الان در مجلس ملاحظه بشود و در برنامه‌ها با بودجه‌های سالانه گنجانده بشود و در سیاست بازسازی اینجا مکتوب بشود که این منطقه را بتوانیم به عنوان یک منطقه آباد قابل مرفه‌ایی در دنیا معرفی بکنیم. اینجا جاذبه‌های توریستی دارد، مردم ما باید دعوت بشوند، الان بسیاری از مردم کشور ما علاقمندند که مناطق جنگ زده را بیایند ببینند، فردا که اعلام بشود مهران، دهلران یا موسیان یا اینجاهایی که در تاریخ جنگ معروف شده و همه مردم اسم اینجا را می‌دانند و حماسه‌هایی از این مناطق به گوششان رسیده، خیلی‌ها علاقمندند بیایند اینجا را ببینند.

جاذبه‌های توریستیوقتی که می‌آیند اینجا شما باید جاذبه‌های توریستی را هم ارائه بدهید و مراکز دیدنی دیگر را و هم جاهائی که از لحاظ طبیعی برای مردم جالب است آنجاها را هم ببینند. در این صورت رفت و آمد مردم به اینجا زیاد می‌شود. جلب توریست داخلی به خصوص برای اینجا مقدور است و وسیع می‌تواند باشد. برای بهره‌برداری از این جنگل‌ها و مراتع که خداوند در اختیار این استان گذاشته برنامه‌ریزی کنید. من توی راه که می‌آمدم ـ خدمت آقای محمدیان در جنگل‌ها ـ وقتی که صحبت می‌کنند از این بلوط و دانه‌های بلوط و این مواد غذایی که حداقل برای دام‌ها اینجا از طرف خداوند هدیه شده معلوم می‌شود که بهره‌برداری درستی نمی‌شود برنامه جدی‌ای نیست. کمبود علوفه برای دام‌هاست که عشایر برای تأمین اینها مشکل دارند در صورتی که ساده می‌شود مغز عظیم اینها را از دانه‌های بلوط تهیه کرد و خیلی کم خرج و خیلی مفید استفاده از این منابع طبیعی کرد. حالا در حال جنگ عذرها خواسته است.

نیروی متخصص بومیاما در شرایط بازسازی حتماً باید برای اینها طرح باشد، حتماً باید روی یک چیزهایی که سرمایه عظیم اینهاست روی اینها کار بکنید. مردم را از لحاظ فرهنگی باید غنی بکنیم، حرف حسابی‌ای بود که ایشان مطرح کردند، ما اگر نیروی متخصص بومی اینجا کم داشته باشیم، مشکل است نیروی متخصص از اطراف آوردن، در دوران‌های آینده حتماً باید سهمیه قابل توجهی از اینجا داشته باشیم. ما قانونشان را گذرانده‌ایم؛ یعنی، الان از لحاظ قانونی اگر درست این قانون اجرا شود دلیلی ندارد که استان شما سهمیه کمتری داشته باشد باید فکر کرد، امتیاز داد. ما از نیروهای متخصص سرباز توی این منطقه می‌توانیم برای اینجا استفاده کنیم برای اینکه یکی از جاهایی که استحقاق دارد از متخصصین در دوران گذراندن نظام وظیفه‌شان استفاده بکند، همین جائی است که برای جنگ این همه سرمایه‌گذاری کرده است. این الان به‌مسؤولیت خود من مربوط می‌شود. اگر شما نیاز داشته باشید به‌این نیروهای متخصص که مشکلات بازسازی‌تان را انجام بدهند، احتمالاً می‌توانید، اگر جنگ نباشد، البته اگر جنگ ادامه داشته باشد، شرایط ما طور دیگر است. اگر جنگ ختم بشود شما می‌توانید افرادی که لازم دارید، تخصص‌هائی که لازم دارید، آنها را دعوت کنید و از سهمیه سربازی آنها را اینجا بیاورید.

نیروی متخصص ازما حاضریم نیروی متخصص از مشمولان نظام وظیفه به‌شما بدهیم، مشمولان نظام وظیفهبرنامه‌ریزی بکنید که نیروی انسانی متخصص اینجا باشد. بودجه تا آن‌جایی که ممکن است باید داده شود و طرح‌هایی که قاعدتاً از یک اولویتی برخوردار است باید رویش کار شود. البته وضع کشور را شما می‌بینید، نمی‌شود این مسئله را در بلندگوهای عمومی برای همه گفت. ما مقدار منابع ارزیمان برای اکثر شما روشن است و متأسفانه ما ریالمان هم از ارزمان زاییده می‌شود؛ یعنی، اگر ارزی داشته باشیم فعلاً می‌توانیم از پول‌های ریالی که در دست مردم است به خزانه دولت جذب کنیم، اگر ارز نباشد برای دولت تهیه ریال هم مشکل است که خوب فکری باید بکنیم. ما در مجلس فکر خواهیم کرد شما با توجه به امکانات کشور و اولویت‌های منطقه‌تان، برنامه‌های خودتان را تنظیم کنید.

حمایت مسؤولینخودتان پشتکار جدی داشته باشید و به حمایت مسئولان رده اول کشور و رده اول کشورشخص حضرت امام که من در ملاقات‌های خصوصی حالات ایشان را ازاستان می‌بینم و آیت‌الله العظمی منتظری قائم مقام رهبری که اینها چقدر دلشان می‌خواهد که برای مناطقی مثل منطقه شما خدمت بشود، همه ما عشق این خدمت هستیم، تصمیم هم خوب یک مقدارش با ما است ان‌شاءالله شرایط خوبی خودتان اینجا جور کنید ما امیدواریم که سفر بعدی که اینجا می‌آییم شهر قهرمان را شهر ساخته شده و تجدید بنا شده و سرحال ببینیم. الان که وارد شهر می‌شویم متأثر می‌شویم. من در آن سفر قبلی‌ام که آمدم، این بمباران‌ها نبود، شهر به این مقدار مخروبه نبود، ما یک مقداری گشتیم تا نقاط آسیب دیده را پیدا کردیم، ولی امروز انسان می‌بیند که شهر صدمه دیده، و ضربه خورده است لذا برای تجدید بنای شهر گر چه بعضی از طرحهای عمرانی ممکن است از لحاظ بازده اولویت داشته باشد ولی این کافی نیست که ما همه محاسبات را این‌جوری بکنیم. این شهر واقعاً شهر قهرمان حماسی است، این شهر باید به صورت زیبایی بازسازی بشود و تمیز و مرتب و زیبا نگهداری بشود که مردم ما بیایند اینجا را ببینند. شهرهای دیگر هم همین‌طور است، دهلران حتماً باید به‌خوبی سرپا بماند و برای مهران فکری بکنید، شما بررسی بکنید ما در جلسه شورای بازسازی که همین هفته قبل داشتیم در مورد قصر شیرین و مهران این تردید وجود داشت که این دو تا شهر در همین نقطه‌ای که الان هستند باید بازسازی بشوند یا یک کمی بیاوریم این طرف‌تر و یا آن طرف‌تر یک جای امن‌تری یا مناسب‌تری برای شهر سازی ما نظر نهایی را انتخاب جای نتوانستیم بدهیم. به‌وزارت مسکن گفتیم که با مسئولان یا نظامی‌ها مذاکره مناسببکنند ببینند جای مناسب‌تری کجاست؟ اگر همان جا بود، همان جا را می‌سازید و اگر نبود جای مناسب را انتخاب کنید. البته مردم که عواطفشان بستگی دارد به منطقه‌شان؛ باید جغرافیا]ی[ مملکت و مسائل نظامی اینها در نظر گرفته بشود. با توجه به همه جهات نقطه‌ای را انتخاب کنید، ما یک مهران زیبایی که چند بار دست به دست شده، اگر هم خود آن منطقه را نداشته باشیم، باید به جای او داشته باشیم.

استفاده درست ازامیدوارم که بتوانید به‌جای هرز رفتن این همه ثروت و مایه حیات و امکانات آب‌هایی که گفتید نزدیک دو میلیارد متر مکعب آب از اینجا عبور می‌کند و از دست می‌رود عراقی‌ها هم استفاده درستی از اینها نمی‌کنند و می‌رود توی دریا می‌ریزد، استفاده بکنیم و این آب و اراضی حاصلخیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، مردم نشاط سازندگی را مثل نشاط دوران جنگ که واقعاً با نشاط حرکت کردند و لشکر امیرالمؤمنین شما که از نیروهای بومی اینجا ارتزاق می‌کرد، در هر یک از عملیات که حاضر می‌شد از خودش قدرت خوبی نشان می‌داد، به‌جز یک مورد که برای ما هنوز خیلی روشن نیست، که چرا آن طور شد؟! در بقیه موارد همیشه مایه آرامش خاطر بود و در آخرین بار هم خوب عمل کرد. ان‌شاءالله این لشکر هم به عنوان یکی از افتخارات شما باقی بماند، شما باید این لشکر را تقویت بکنید، باید نیروی زبده تویش داشته باشید، بسیجی‌هایتان در ذخیره لشکر بمانند تا در آینده لشکر ایلام به عنوان یک لشکر قهرمان و مورد اعتماد بتواند مرزهای خودتان را حفاظت بکند. ان‌شاءالله بقیه حرفهای‌مان را با مردم خواهیم زد.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته