سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم ایلام

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مردم ایلام

  • سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلâحَمâدُلِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
ما از رشادت و پایداری مردم ایلام چه شهریها و چه روستاییها و عشایر در طول این دوران جنگ داستانهای حیرت‌انگیزی شنیدیم. عملاً گزارشاتی که از جبهه‌های جنگ می‌رسد از شمال تا جنوب، پرونده خاصی در ذهن انسان برای مردم ایلام باز می‌شود. ایلام جزو قسمتهایی است که از ناحیه غرب همیشه در خطر آسیب است و طبیعی است مردمش باید دارای روحیه قوی و عزم و اراده باشند که خداوند این اراده را به شما داده است. با اینکه صدمات ایلام در جنگ خیلی زیاد بود و همیشه در معرض خطر بودید و هواپیماهای دشمن هرگونه شرارتی که از دستشان برآمده، کردند ولی باز شما همیشه کاملاً حواستان جمع بود. ایلام به‌خاطر غیرت و شهامت و دیانت مردمش - که البته بقیه مردم ما هم با صلابت هستند ـ نشان دادند شایستگی مدال افتخار اسلامی و پایداری انقلابی را دارند. این صدماتی که اخیراً دشمن وارد کرد خصوصاً به شهر و پایداری عجیبی که مردم در روستاها و اطراف شهر از خودشان دادند از وضع روحیه مردم و خانواده‌های شهدا حکایت می‌کند.
ما افتخار می‌کنیم به اینکه چنین مردمی زیر پرچمی هستند که ما هم برای آن پرچم داریم کار می‌کنیم و افتخار می‌کنیم در زمانی واقع شدیم که مردم این گونه در راه عقیده و دفاع از حقوقشان مقاوم هستند. آدم وقتی این مردم و صحنه‌ها را می‌بیند به یاد غربت ائمه بزرگوارمان می‌افتد. وقتی که مثلاً به امام سجاد (ع) می‌گفتند، آقا چرا قیام نمی‌کنید مثل پدرتان. ایشان می‌گوید: من اگر به اندازه پدرم یاران وفاداری داشتم یک لحظه هم صبر نمی‌کردم و قیام می‌کردم. یعنی امام سجاد(ع) برای هفتاد و چند نفر یار با وفا معطّل بود. این نعمت بزرگی که خداوند امروز به رهبری ما عطا فرموده که میلیونها آدم در سراسر کشور مثل اصحاب کربلا با همان اشتیاقی که داشتند و با همان وفا و صفا و مقاومت آنها حاضرند جانباری کنند در راه اسلام و برای دفاع از انقلاب، این چیز بی‌سابقه‌ای در تاریخ است.
من مخصوصاً به خانواده‌های شهدا عرض می‌کنم که قدر این نعمت را بدانند. نعمتها معمولاً آسان به‌دست نمی‌آیند و براثر شایستگیهای افراد خداوند این نعمتها را می‌دهد. اینکه مدال افتخار به سینه شما زده شده و خداوند از میان شما و نورچشمان شما فردی را انتخاب کرده برای همنشینی با انبیاء و اولیاء و شهدا و صدّیقین که در کنار شهدای بدر و اُحُد و کربلا بچّه‌های شما حضور داشته باشند و طبعاًاین راهی است برای شما به محافل خوبان و ربیّون در بهشت. شما اهل شفاعت دارید در پیش خداوند و در دستگاه الهی این نعمت بزرگی است.
ما وقتی دعا می‌کردیم و از خدا می‌خواستیم خدایا به ما توفیق بده در رکاب امام زمانت و در دفاع از دینت شهید شویم یا آرزو می‌کردیم و به امام حسین(ع) می‌گفتیم کاش ما هم با شما بودیم و آن سعادتی که اصحاب شما پیدا کردند، ما هم پیدا می‌کردیم این جزو آرزوهای ما بود که فکر نمی‌کردیم به این زودی محقق شود. ولی خداوند این سفره نعمتش را برای مردم باز کرد، به‌خاطر صلاحیّتی که در مردم بود و به‌خاطر اینکه خوبی که خود مردم داشتند و کسی هم نمی‌دانست. برای اینکه ما با خود مردم بودیم و همدوش مردم مبارزه می‌کردیم علیه رژیم و نمی‌دانستیم این قدر این مردم خوب و این قدر این مردم وفادار هستند.
چیز دیگری که جاذبه دارد این گذشتها و مقاومتهای توده مردم است. یعنی طبقاتی از مردم بیشتر در میدان هستند که منافع شخصی در حکومت و نظام ندارند. یعنی افرادی نیستند که موقعیت اجتماعی داشته باشند و بخواهند برای حفظ آن پست و مقام و ثروت و امکاناتشان بجنگند. اگر خطری نظامی را تهدید کند، شخصیتهای بالای نظام مسئولیتهایی هم دارند و از حکومتشان هم دفاع می‌کنند اما این مردم و توده عظیم مردم هستند که با یک زندگی واقعاً فقیرانه و محدود و از روستا و از کارخانه و مغازه‌شان راه می‌افتند و می‌آیند به میدان جنگ و آن جایی که خطر بمباران و توپ دارند مثل کوه می‌ایستند و برای حفظ شرافت نظام فکری و عقیده‌شان و قرآن کریم مقاومت می‌کنند و این خیلی با ارزش است و فوق حد تصور ماست.
در سایر ملتهای اسلامی نمونه‌هایش را در لبنان می‌بینید، مردم مصر هم شروع کردند این راه را و مردم عراق هم شروع کردند و تحت فشار صدام قرار گرفتند. مسلمانان امروز آواره هستند و دارند فشار به صدام می‌آورند و در سایر کشورهای اسلامی هم این حالت کم کم به‌وجود آمده و آنها هم این راه را انتخاب می‌کنند. این روزها برای دنیای اسلام خیلی روزهای خوبی است و برای دشمنان اسلام خیلی روز تلخی است. به هر حال ما از اینکه امروز در خدمت مردمی هستیم که در نزدیکترین مرزهای کشورمان زندگی می‌کنند و از دین و کشورشان حفاظت می‌کنند افتخار می‌کنیم.
ما خوشحال هستیم از اینکه شما را زیارت می‌کنیم. ما که نمی‌توانیم این همه خوبی را جبران کنیم. فقط دعا می‌کنیم که خداوند توفیق دهد به شما که این راهی که شروع کردید تا پایان بروید. آنچه که می‌فهمم از مجلس این است که می‌دانیم ایلام از منطقه‌هایی است که از رژیم گذشته هم به‌شدت محروم بوده و هنوز هم به خاطر جنگ، ما موفق نشدیم که درباره رفع محرومیت منطقه شما گام‌های مؤثری برداریم. این کشور مدیون مردم ایلام است و ان‌شاءالله بعد از پیروزی در عمران و آبادی و پیشبرد مردم ایلام بتوانیم خدمت کنیم. و ان‌شاءالله به زودی با پایان یافتن جنگ ناخواسته بتوانیم در مقابل همه مناطق مرزی چون آذربایجان غربی و باختران و کردستان، ایلام و خوزستان از عهده وظایفی که انقلاب بر دوش ما گذاشته، برآییم.
در خاتمه صحبتم این را عرض می‌کنم که خداوند وعده‌های قطعی داده به انسانهای مقاوم و صبور که زحمات آنها را فراموش نکند و ما می‌دانیم وعده‌های خدا حق است. اگر از وعده‌های خدا چیزی تخلف کند با قدرت خدا سازگار است نه با رحمت خدا. بهترین نمونه مقاومتها را شما مرزنشینان ما و به طور کلی شما مردم ایلام دارید می‌بینید. چقدر خوب است که مردم خدا و راه خدا را انتخاب کردند و در مقابل دشمن شدیداً استقامت کردند. "اïِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرâکُمâ وَیُثِّبتâ أَقâدَامَکُمâ". این می‌تواند تفسیر یَنâصُرکُم باشد. یعنی اگر شما خدا را یاری کنید او هم شما را یاری می‌کند و به شما ثبات قدم می‌دهد. بزرگترین نعمت یاری خداست.
همین که ملتی ثبات قدم داشته باشند و از مشکلات نهراسند، مهمترین نعمت‌های خدا از همین راه به‌دست می‌آید و نعمتی بالاتر از این نیست. اگر این تفسیر درست باشد، خداوند نصر را به آنها داده، یعنی ملت ما به دلیل اینکه حاضر نشدند یک قدم از خواسته‌هایشان عقب بروند، همه قدرتهای استکباری را دارند به زانو در می‌آورند و این نُصرت خداست. نتیجه را خداوند خودش می‌داند. ما هم ذره‌ای از خدا هستیم. هر جور خداوند اراده‌اش تعلّق بگیرد ما هم قبول داریم و اگر خداوند اراده‌اش تعلق گرفته باشد، مسلمانان در مشکلات باشند ما این را قبول داریم. و اگر اراده‌اش تعلق گرفته که در دنیا مؤمنین عزت و حاکمیت را انتخاب کنند ما این را هم قبول داریم، ولی آنچه که مهم است این نُصرت خداست. وقتی که چشممان را می‌بندیم و به طرف خدا می‌رویم باید با خیال راحت پیش درگاه خداوند برویم تا خداوند ما را به عنوان بنده مطیع بپذیرد. نعمتهای اصلی و زندگی ما در آخرت است. بهترین کار برای انسان این است که تکالیفش را انجام دهد و دست از محرمات و گناهان بردارد تا زندگیش هم بگذرد. این بهترین است و این بهترین را خدا نصیب شما کرده و شما ایلامی‌ها این را قدردانی کنید و از خدا شاکر باشید که شما را انتخاب کرده برای نقطه خطر و آنجایی که رحمت خدا و ملائکه خدا به خاطر استقامت شما نازل می‌شود و شما را هدایت می‌کند و روحتان را تازه نگه می‌دارد و قلب امام زمان(عج) را از شما راضی می‌کند. سلام بنده و نمایندگان مجلس را به برادران ایلامی و به خانواده‌های شهدا و رزمندگان آنجا ابلاغ فرمایید. ان‌شاءالله روزی در ایلام شما را زیارت خواهیم کرد.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته