سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ضیافت شام رسمی رئیس جمهوری تاجیکستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ضیافت شام رسمی رئیس جمهوری تاجیکستان

  • تاجیکستان,شهر دوشنبه ( تاجیکستان )
  • جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۶

 

بسم الله الرحمن الرحیم

از محبت‌های بی‌دریغی که از لحظه ورود تا این ساعت از مردم و مسئولان و رئیس جمهور تاجیکستان دیده‌ام، تشکر می‌کنم. فضای دوشنبه برای ما کاملاً مأنوس و دوست‌داشتنی است و ما هم امیدواریم که این مذاکرات و بحث‌های ما منجر به توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها شود. از لحظه ورود تاکنون - چه در مسیر فرودگاه تا اقامتگاه و چه در مذاکرات خصوصی و رسمی- مذاکرات ثمربخشی داشتیم. در همه موارد، چه در مسائل منطقه، خصوصاً مسئله افغانستان، چه در مسائل جهانی و چه در مواردی که باید با هم همکاری کنیم، دیدگاه‌های ما نزدیک به هم به نظر می‌رسد.

در همین مقدار مذاکره برای ما روشن شد تاجیکستان می‌تواند یک کشور مرفه و با زندگی مناسب در شرایط کنونی جهان باشد. منابع فراوان آب و خاک و معدنی شما، ظرفیت بالای امکان تولید برق آبی که حقیقتاً امروز برای دنیا ذخیره ارزشمندی است و بقایای سرمایه گذاری‌های دوران سابق، چیزهایی است که در این منطقه حساس در اختیار شماست. ما خوب لمس می‌کنیم که کمبود اصلی ایجا در گذشته مسئله امنیت و آرامش بوده که امیدواریم از این به بعد تاجیکستان دیگر یک دوران آشوب و اختلافات داخلی را به خودش نبیند و همه جریان‌های موجود دست الفت و دوستی به هم بدهند و با همکاری این کشور حقیقتاً ثروتمند را بسازند، در چنین شرایطی شما خواهید دید که جمهوری اسلامی ایران مثل برادر در کنار شما خواهد بود.

ایران به طور کلی علاقمند به همکاری با کشور پارسی زبان تاجیکستان است و این امر برای ما اولویت دارد. کارهایی را شروع کرده‌ایم، اما از این مقدار راضی نیستیم. مسئله روادید باعث معطلی مسافران ما و شماست. مردم دو کشور باید بتوانند بدون معطلی رفت و آمد نمایند. وسایل رفت و آمد و خطوط هواپیمایی را باید تقویت کنیم که لااقل برای تردد بازرگانان و جهانگردان هر روز یک پرواز بین دو کشور وجود داشته باشد.

مردم ما خیلی علاقمندند که تاجیکستان را ببینند. اگر این شرایط را فراهم کنید، خواهید دید که همیشه بخش قابل توجهی از مردم ایران در کشور شما خواهند بود و برعکس هم قاعدتاً همین طور است. باید از طریق ارتباط شبکه برق دو کشور و تقویت راه‌های ارتباطی نظیر راه آهن و توسعه همکاری‌های بانکی و مخابراتی طوری رفتار کنیم که مردم دو کشور انس و الفت بیشتری پیدا کنند و مشترکات فرهنگی دو کشور را ببینند.

به هر حال اگر مدت اقامت ما کوتاه است. آرزومندیم که فرصت طولانی پیش بیاید تا کشور شما را بهتر ببینیم و بیشتر بشناسیم. در همین سفر کوتاه نیز اطلاعات باارزشی به دست آمد که به عنوان سوغات خوبی برای مردم ما به ایران خواهد رفت. باز هم از محبت‌های شما تشکر می‌کنم.