سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در ضیافت شام ولیعهد عربستان سعودی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در ضیافت شام ولیعهد عربستان سعودی

  • عربستان سعودی (ریاض)
  • شنبه ۲ اسفند ۱۳۷۶
تشکر از میزبانی کشور عربستان/ تصمیمات در کشور ایران و عربستان برای برقراری روابط/ سفر به عربستان به منظور برقراری ارتباط میان ایران و عربستان/ نیاز تاریخ به مردان شجاع/ ایران و عربستان در کشور بزرگ و استراتژیک خلیج‌فارس و جهانی اسلام/ ضررهای منطقه خلیج فارس به خاطر دوری دو کشور ایران و عربستان/ اشغال قدس و سرزمین فلسطین بزرگترین نگرانی ایران/ وجود نقاط مشترک فراوان میان‌ایران و عربستان در رابطه با بحران خلیج فارس/ مذاکره و راه‌حل‌های دیپلماتیک‌بهترین راه‌حل برای بحران‌منطقه/ نقش مؤثر ایران، عربستان و سازمان کنفرانس اسلامی در حل بحران منطقه/ همکاری ایران و عربستان در جهت منافع دو ملّت و جهان اسلام

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم

پس از عرض درود و سلام به پیشگاه پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع). از اینکه در این شرایط حساس بین‌المللی و موقعیت دشوار منطقه‌ای در میان برادران عرب خود هستم و امکان تبادل نظر و مشورت با رهبران کشور برادر عربستان سعودی برای این جانب فراهم شد، بسیار خشنودم.

از میزبانی گرم جناب آقای امیر عبدالله و مقامات محترم و مردم کشور برادر عربستان سعودی تشکر می‌کنم و برای مردم عربستان آرزوی سلامتی و بهروزی دارم.

دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با درک نقش حسّاس و تاریخی خود از مدتی قبل تصمیم گرفته‌اند صفحه جدیدی را در روابط فیمابین و به نفع جهان اسلام و منافع دو کشور برادر بگشایند. حضور ما نیز در این سرزمین تأکیدی بر همین امر و به منظور رایزنی در جهت پیشبرد همین هدف می‌باشد. در این مسیر باید از شاهزاده عبدالله بن عبدالعزیز تشکر کنم. مسلماً از ایشان که در شکست طلسم روابط دو کشور و گشودن باب رفت و آمد مقامات عالی رتبه، شجاعانه اقدام نموده، در تاریخ روابط دو کشور به نیکی یاد خواهد شد. تاریخ همواره نیازمند مردان شجاعی است که در لحظات حساس گام‌های جسورانه‌ای به نفع ملل خویش بردارند.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، دو کشور بزرگ منطقه استراتژیک خلیج فارس، جهان اسلام و سازمان اوپک هستند. به عبارت دیگر جغرافیا، تمدن و قدرت اقتصادی منطقه را در اختیار دارند و به خواست خداوند، با همدلی و همکاری قادر خواهند بود حقّ جهان اسلام را در معادلات سیاسی و اقتصادی امروز جهان استیفا نمایند و در جهت برقراری صلح و عدالت در جهات به عنوان یک قدرت مؤثر، تأثیر گذار باشند.

ملاقات‌های تاریخی جناب آقای امیر عبدالله در تهران، به‌خصوص با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نشان داد دیدگاه‌های دو کشور تا چه میزانی به یکدیگر نزدیک است و کلّ منطقه چه صدماتی را به خاطر دوری دو کشور از یکدیگر متحمل شده است. در دیدگاه‌های دو کشور، در خصوص سیاست‌های کلان، از جمله تأمین امنیت منطقه، تشنج‌زدایی در جهان، حمایت از منافع جهان اسلام و حمایت از حقوق مردم فلسطین و دفاع از مقدسات اسلامی نقاط مشترک فراوانی وجود دارد.

امروز بزرگترین دغدغه و نگرانی جمهوری اسلامی ایران اشغال قدس و سرزمین فلسطین است. ایران اسلامی برای احقاق حقوق غصب شده اعراب و مسلمانان با تمام قوا در کنار هر کشوری که در صدد احقاق حقوق باشد، قرار دارد و از مواضع اسلامی رهبران مسلمان در حمایت از حقوق مردم فلسطین و ایستادن در کنار کشور برادر سوریه و حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان خشنود است.

در خصوص بحران جاری در خلیج‌فارس و مسائل جاری بین آمریکا و عراق نیز جمهوری اسلامی و عربستان در دیدگاه‌های خود نقاط مشترک فراوانی دارند. همه، نگران تمامیت ارضی عراق هستیم و از لشکرکشی نیروهای بیگانه به این منطقه ناخرسندیم و بهترین روش در حل بحران جاری را مذاکره و راه‌حل‌های دیپلماتیک می‌دانیم و از رهبران عراق نیز می‌خواهیم که کلیه قطعنامه‌های سازمان ملل را به طور دقیق اجرا کنند و در عمل ثابت کنند که دیگر مزاحم همسایگان خود نیستند.

این دیدگاه ایران و عربستان و سازمان کنفرانس اسلامی است و این مجموعه قادر است به خواست خداوند نقش مؤثری در حلّ بحران‌های منطقه، از جمله بحران جاری ایفا نماید. قبل از این سفر، در دوره ریاست جمهوری خود بارها در سنگال و اسلام‌آباد و تهران با جناب‌عالی (امیرعبدالله) ملاقات و گفت‌وگو داشته‌ام. این ملاقات از به یادماندنی‌ترین خاطرات این جانب می‌باشد. الآن آثار ارزشمند آن گفت‌وگوها را شاهد هستیم و آنچه باعث شد که در فرصت کوتاه پس از سفر جناب امیرعبدالله به تهران، دعوت ایشان را اجابت کنم، امیدی بود که در این جانب ایجاد شد و عمیقاً تصوّر می‌کنم با کمک ایشان می‌توان کارهای زیادی در جهت منافع دو ملت و ملل اسلامی به انجام رساند. بار دیگر از میهمان‌نوازی رهبران و مردم عربستان سعودی تشکر و برای همه آن‌ها موفقیت و سعادت آرزو می‌کنم.

 والسّلام علیکم و رحمه الله