سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور ترکمنستان در عشق‌آباد

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور ترکمنستان در عشق‌آباد

  • ترکمنستان,عشق آباد (ترکمنستان)
  • یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶
دورنمای همکاری‌های ایران و ترکمنستان / اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و ترکمنستان

بسم الله الرحمن الرحیم

صمیمانه از محبت‌های مردم خوب ترکمنستان و برادرم، ترکمن‌باشی، رئیس جمهوری، آقای نیازوف تشکر می‌کنم. ما در ترکمنستان احساس می‌کنیم که در کشور خودمان هستیم و هیچ گونه احساس جدایی و بیگانگی نداریم. احساسات دو ملت ایران و ترکمنستان خیلی به هم نزدیک است و میراث مشترک فرهنگی و سوابق تاریخی طولانی آنها را به هم پیوند می‌دهد. منافع مشترک ما در منطقه نیز از عواملی است که دو ملت را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند و ملت ایران از پیشرفت‌های ترکمنستان بعد از استقلال مسرور و شاد است.

امروز مدیریت خوب جناب آقای نیازوف جایگاه ترکمنستان را در میان کشورهای تازه استقلال‌یافته برجسته ساخته است و ما در سفرهای خود به اینجا شاهد پیشرفت سریع شما بوده‌ایم. به موازات این پیشرفت‌ها همکاری‌های دوجانبه ایران و ترکمنستان به سرعت گسترش یافته و هم اکنون تعداد زیادی از طرح‌های ترکمنستان به دست برادران ایرانی خود ساخته می‌شود.

با اتصال لوله گاز ترکمنستان به ایران تحول عمده‌ای در نجات ترکمنستان از انحصار بازار گاز ایجاد می‌شود و ما این امر را یک حرکت ارزشمند می‌دانیم. به نظر ما دنیا از احیای سریع جاده ابریشم با ساخت خط آهن سرخس- تجن غافلگیر و متعجب شد و این کار مهم را مورد تحسین قرار داد.

به زودی ما شاهد فعال شدن جاده ابریشم دوم از طریق احداث فیبر نوری در ترکمنستان هستیم که به کم ایران در حال تکمیل است. انتقال گاز، نفت و برق ترکمنستان از طریق ایران، باب جدیدی را در اقتصاد و ارتباطات در دنیا برقرار می‌کند، اما هنوز زود است که عامه مردم بتوانند ارزش این کار را ارزیابی کنند.

امروز روابط عمیقی میان مقام‌ها و مردم دو کشور به وجود آمده و به نظر می‌رسد این وضع، نمونه‌ای از روابط خوب دو کشور همسایه در همه کشورهای دنیاست. در این فضای مناسب جمهوری اسلامی ایران آماده است که همه تجربه‌های خود در امر خودکفایی را در اختیار ترکمنستان قرار دهد، زیرا ما تجربه بسیار موفقی در قطع وابستگی کشورمان به خارج داریم.

امروز در ایران تقریباً همه کارهای مهم از جمله در بخش نفت و گاز، پتروشیمی، ساخت نیروگاه‌ها، کشتی سازی، تولید فولاد، مخابرات و صنایع مهم نظامی، با دانش و فناوری بالا و پیشرفته، به دست خودمان انجام می‌شود. در همه این زمینه‌ها ایران می‌تواند طرح‌های بزرگ را به خوبی به اجرا بگذارد و من به برادرم جناب آقای نیازوف و شما مردم خوب ترکمنستان عرض می‌کنم که این تجربه‌ها در اختیار شماست که با تشخیص خودتان می‌توانید از آن استفاده کنید.

امیدوارم که دوستی و همکاری‌های متقابل دو ملت بیش از پیش گسترش یافته و برای همیشه ادامه داشته باشد. باز هم از شما متشکرم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته