سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسؤولان مؤسسه فرهنگی انتظار نور

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسؤولان مؤسسه فرهنگی انتظار نور

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش‌آمدید. از مباحث شما استفاده کردم. اصل حرکت مهدوی مفید، لازم و سازنده است و بارها به کسانی‌که این‌گونه فعالیتها را انجام می‌دهند، تبریک گفته‌ام. کارهای انجام شده، برای صاحبنظران بسیار مفید است. جمع‌آوری آیات و روایات در این زمینه نیز کار بسیار خوبی است که در گذشته انجام نشده است و بدست شما انجام می‌شود و شما وارد فاز جدیدی شدید و می‌خواهید دولت اسلامی را براساس آرمان مهدویت شکل دهید و مقدمات ظهور امام زمان (عج) را به خواست خدا فراهم نمائید.
این نشان از همّتی والاست. وقتی پیامبر (ص)، اسلام را ترویج کردند، برخی مسائل اساسی را مطرح کردند. امّا مقدار زیادی از ابعاد عملی مدیریت جامعه را با دستاوردهای بشری آن زمان مدینه هماهنگ نمودند و این امر بعد از پیامبر (ص) با استناد به آیات و روایات و عقل صورت می‌پذیرفت، امّا جامعه بشری امروز هزاران برابر بیشتر از آن زمان مسأله دارد و ما نیز مسأله داریم و باید برای همه این مسائل در جامعه با مدیریت اسلامی جواب داشته باشیم.
لذا ترتیب کار ما این‌گونه است. از قانون اساسی به سیاست‏های کلی و از آن به برنامه و بعد از آن به مرحله اجرا می رسیم. قانونگذاری و مصوبات باید منطبق با سیاست‏های کلی و قانون اساسی صورت پذیرد.
اگر بخواهیم با استناد به مسائل مربوط به مهدویت به این کارها بپردازیم، کار بسیار بسیار دشواری خواهد بود. اگر از طریق اسلامی به نتیجه برسیم، قدری راحت‌تر است، اما از طریق مهدویت با محدودیت بشری مواجه خواهیم بود. ما در یک مجموعه با مکتب شیعه سروکار داریم و این مکتب از زمان پیامبر(ص) شروع شده و به مهدویت رسیده است. بسیاری از این مطالب را از ائمه و تفاسیر بزرگان در اختیار داریم. لذا اگر به بحث مهدویت بصورت کلی‌تر نگاه نمائیم، تفکر مهدویت صاحب نظام است و همه معارف شیعه به مکتب اهل بیت(ع) و مهدویت متّصل و مهدویت مساوی با مکتب اهل بیت می‌باشد.
لذا ما خودمان را محدود به مسائل مربوط به حضرت مهدی(عج) نمی‌کنیم و خیلی وسیعتر و حتی وسیعتر از اهل بیت (ع) و بر اساس قرآن و اسلام عمل می‌کنیم. لازم است در تحلیلها میان همه ارتباط برقرار کنیم. بنابراین اگر بخواهید مسائل جامعه را با مهدویت مرتبط کنید، فکر می‌کنم ظرف مستندات شما محدود است که در این خصوص مثال عملی را بیان می‌کنم.
مثلاً درخصوص سیاست‏های کلی نظام که در حال تدوین در مجمع می‌باشد، حدود یکصد و چهل عنوان طراحی و خدمت رهبری ارائه گردید و توسط ایشان در دستور کار قرار گرفت و در بخش‏های مختلف فرهنگی، صنعتی، محیط زیست  و عنوانهای دیگری که حدود دو هزار اصل و هر اصلی مشتمل بر دو یا سه سطر خواهد بود و حدود سه هزار سطر بصورت سیاست کلی مطرح و براساس آن برنامه‌هایی نوشته می‌شوند و سپس به بودجه سالانه و بعد از آن به بخشنامه‌ها، آئین‌نامه‌ها و مصوبات دولت و قانون مجلس تبدیل می‌شوند. هیچ‌کدام نمی‌تواند با اینها مغایرت داشته باشد و باید در جهت توسعه این موارد باشد.
اگر همه این موارد را مستند به سندی مرتبط با حضرت مهدی نمائیم، شاید عملی نباشد و حتی شاید با سند اسلامی و روایات هم امکان نداشته باشد. اما سعی و تلاش بر این است که یا این موارد اسلامی باشد و یا مخالفتی با اسلام و قرآن نداشته و کلیت آن به تأیید اسلام رسیده باشد. اگر شما فعالیت و چند نمونه ارائه نمائید که به استناد آنها بخواهید مسائل کشور را حل نمائید، در بعد نظری می‌توانید خیلی مسائل را به هم ربط دهید. در بحث عملیاتی امکان ندارد. امّا در بحث اسلامی، شیعی و مکتبی بودن جامعه حتی مهدوی بودن آن امکان دارد و مکتب شیعه همان مکتب مهدویت است. این مسأله‌ای است که آن را با جان و دل می‌پذیریم و به آن عقیده داریم. لذا امام زمان محصول مکتب اهل‌بیت(ع) است و این عملی است و نیاز به نمونه و مقدمات دارد و باید تبدیل به توضیح‌المسائل شود که کار بسیاری را می‌طلبد. لذا شما کار مقدسی را دنبال می‌کنید و تأکید می‌نمایم به کار خودتان ادامه دهید و کار را عملیاتی کنید.
○ ما می‌توانیم از فرهنگ مهدویّت که الگویی از دکترین ائمه اطهار(ع) است، در مسیر عملیاتی شدن برنامه گام برداریم. از شاخصه‌های سخنان ائمه اطهار برای جهت‌گیری این الگوی جهانی استفاده نمائیم. لذا اینها شاخصه‌های اصلی در عملیاتی شدن برنامه‌هاست.
● در ابتکارات و فضایی که وارد می شوید، بخش عمده‌ای از کارهای شما به فضای عقلی برخواهد گشت، یعنی باید به حکومت زمان تعلّق به حضرت مهدی (عج) نگاه ‌کنیم و بگوئیم مهدی (عج) که ما به او اعتقاد داریم، عصاره و شیره کشیده اسلام است.
○ این نظریه جدیدی است که مطرح شده و دنبال می‌شود و براساس مستندات موجود درخصوص تحول دنیا در زمان حضرت مهدی(عج) و سایر موارد می‌توانیم این نظریه را دنبال نمائیم که در حال حاضر در حدّ نظریه است. در غرب پایان تاریخ را به یهود و مسیحیت ختم می‌کنند و اقدامات مختلفی را انجام می‌دهند. لذا در مقابل آنها باید درخصوص مهدویت تلاش نمائیم.
● در بحث مهدویّت از همه آنها جلوتر هستیم و آخرالزمان با مقولاتی که در شیعه است، در هیچ‌کدام از ادیان مسیحی، یهودی، زرتشی و بودایی و اهل سنت وجود ندارد. ما منابعی داریم که هیچ‌یک از آنها ندارند. ما در خصوص موضوع حضرت مهدی(عج) فعالیت و وضعیت آخرالزمان را تشریح کردیم که چه می‌شود. ولی آنها به این شکل کار نکردند و فقط گفتند حضرت مسیح باز می‌گردد. اما ما خیلی از چیزها را بیان کردیم که الهام بخش است و حکومت خودمان را به نام حضرت مهدی مطرح کردیم. آنها به این شکل عمل نکردند، ما  پایه حکومت را به حکومت مهدی و ولایت قرار دادیم.ما به حکومت خود به عنوان نائب امام زمان مشروعیت بخشیدیم. بنابراین واقعاً جلوتر از آنها هستیم و باید درخصوص این تفکر ریشه‌ای تلاش نمائیم که در این زمینه جلو هستیم.
آقای هانری کربن که با آیت الله طباطبائی بحث می‌کرد، به عنوان یک مستشرق شیفته شیعه بود و فکر می‌کرد دریچه‌ای که از طریق شیعه بر روی دنیا باز شده، در هیچ کجا وجود ندارد که ما مصاحبه‌های ایشان را چاپ کردیم. در مجموع حرکت شما حرکتی ضروری است که بنده از ابتدا آن را تأئید کردم و الآن هم تأکید می‌کنم، اما بگونه‌ای باشد که به هنگام ورود به بحث عملیاتی، با مشکل مواجه و در میان راه متوقف نشوید و آن را براساس امکانات و مستندات تنظیم نمائید و به تدریج به جلو حرکت کنید.
والسّلام علیکم و رحمه‌الل