سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی سخنرانی در دیدار مسؤولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی سخنرانی در دیدار مسؤولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدالله والسّلام علی رسول‎الله و آله
شما به خاطر اطلاعات وسیعی که دارید، موارد خوبی را توضیح دادید و من هم روی این موارد نظر دیگری ندارم. شرایط خوبی برای پیشرفت و توسعه وجود دارد، ولی چند اشکال اساسی مثل اختلافات و دعواها کار ما را مشکل می‎کند. مسئله دیگر یارانه‎ها مثل یارانه سوخت، نان و ... است که قابل دوام نیست و روزی باید به این روش پایان بدهیم و هرچه هم دیرتر پایان دهیم، کار مشکل‎تر خواهد شد.
بالاخره بنزین در دنیا به این شکلی که ما در اختیار مردم قرار می‎دهیم، نیست و هر وقت بخواهیم این وضع را اصلاح کنیم، شوکی وارد خواهد شد که شهامتی می‎خواهد و مشکلات سیاسی را درپی خواهد داشت. مسأله یارانه‎ها نیز شبیه همین است. پول را به هدر می‎دهیم و نان خراب است. فکر می‎کنم از شما شنیدم که حدود هشتاد درصد بودجه کشور صرف چهار دستگاه می‎شود که این موضوع برای ما قابل بحث و جفاست که فقط چهاردستگاه 80 درصد بودجه کشور را مصرف کنند.
بعید می‎دانم اگر دولت بخواهد به صورت روزمره عمل کند، وضع خوبی داشته باشد. ظاهراً با فتوایی که شورای نگهبان داده و مجلس هم پذیرفته، وضع خوبی نیست والان هرکسی طرحی دارد، تسهیلات خارجی نمی‎دهند و برخی شعارهای تثبیت قیمت‎ها و اختلافات جناحی و گروهی زندگی مردم را فلج می‎کند.
جناب‌عالی به همه زمینه‎های خوب اشاره فرمودید و در جلسه‎ای که در خدمت آقا بودیم، خوب حرف زدید. از بیرون به ما نگاه می‎کنند. خیال من مثل شما جمع نیست که در سال آینده به آسانی بگذارند کار کنیم. ما از ظرفیت‎ها خوب استفاده نمی‎کنیم، ظرفیت جذب سرمایه‎های خارجی و داخلی و ظرفیت نیروی انسانی خوبی داریم و همه چیز موجود است. در مجموع از کار دولت راضی هستم که دولت بالاخره تلاش خودش را کرد و انشاءالله در آینده وضع ما بهتر بشود.
در کشور ما هنوز برخی مشکلات واقعی هست. خیلی از صنایع ما تحت فشار هستند که چینی‎ها، آمریکا و اروپا با مشکل مواجه کردند و حتّی می‌توانند به آسانی بیشتر ما را با مشکل مواجه کنند. دامداران با ورشکستگی مواجه خواهند شد که با این وضع نمی‎توانند ادامه دهند. صنعت میگوی ما می‎تواند صنعت خوبی در دنیا باشد که زمین و آب را داریم. اگر بتوانیم برای آنها بازار درست کنیم، می‎توانیم از طریق یارانه و تسهیلات ارزان شغل ایجاد می‎کنیم. وقتی وارد زندگی مردم می‎شویم،‌عده زیادی بیکار هستند.
فکر می‎کنم اگر همه ما با هم باشیم و تصمیمات شجاعانه‎ای بگیریم، این جهشی که شما می‎گویید، اتفاق می‎افتد. اگر اینجوری نکنیم، صنعت، دامداری، یارانه‎ها و خیلی از مسائل در کشورهمچنان بامشکل مواجه‌خواهندبود.الآن شما می‎توانید تعامل خوبی با مجلس‌داشته باشید.
درخصوص انتخابات من فکر می‎کنم اگر به پیش برود، روزهای سرنوشت‎سازی است و ما مشکلات سیاسی پیدا خواهیم کرد. چیزی که آمریکا می‎خواهد این است که مشارکت کم باشد و رئیس‎جمهور با رأی کمی بیاید و تنش در جامعه اضافه شود. ما باید مواظب باشیم. من هم تلاش می‎کنم. ولی جامعه از حضور کاندیداهای حاضر فعلی خیلی خوشحال نیست و وزنه‎های سنگینی نیستند.
من دو راه‎حل برای آنها پیشنهاد می‎کردم. یکی اینکه جریانها از این ملوک‎الطوایفی دست بردارند و یک نامزد قابل قبول را وارد صحنه کنند و رقابت واقعی شود. در این فرض بالاخره مردم تصمیم می‎گیرند و رأی می‎دهند. اگر بخواهند همین‎جور ادامه دهند، احتمال آمدن من خیلی زیاد است. فشاری که من به آنها آوردم، ممکن است اثر کند. چون من هم به آقا و هم به اینها گفتم که دیگر خیلی نمی‎توانید منتظر من بمانید. آنها آمدند و وقت را تمدید کردند که شاید چند روز دیگر حل کنند.
وجود برخی از جوسازی‎های مطبوعات و رسانه ملی هم مانع حضور مردم در صحنه انتخابات می‎شود. باید به گونه‎ای حرکت کنیم که مشارکت حداکثری مردم جلب شود.
مسؤولین اکثراً انسانهایی متدین، سالم و قانع هستند و هرچند ممکن است در بین آنها عده معدودی نخاله باشند که چندان مهم نیست. خیلی خوش آمدید.
والسلام علیکم و رحمه‎الله